... בו (במדבר יב, ו) וכתיב וחלמות השוא ידברו (זכריה י, ב). לא קשיא: כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד (מסכת ברכות דף נה עמוד ב). במאמר זה נציג בפניך, התלמיד מבקש
האמת, את דברי רבותינו בענייני החלומות. נראה היטב כי כל מה שנאמר רק מדעתם הוא וגחמתם, כיצד סותרים עצמם ואומרים דבר והיפוכו וגם היפוך ... כל עניין פשרי החלומות ואמיתותן הבל הוא. אין להבין כלום על החלומות ופשרן מדברי רבותינו. ובכן, עפי הגמרא דלעיל שני סוגי חלומות הם: חלום על ידי מלאך - כלומר חלום
אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב: בחלום אדבר בו. חלום על ידי שד - כלומר שלא יתקיים. ועליו אמר הכתוב: וחלמות השוא ידברו. בוא וראה דבר נפלא. כבר כתבנו במאמר על הנבואה שאי אפשר לבחון אם הנביא נביא
אמת והנה, הוא הדין בחולם החלומות. כתוב (בראשית כח, יא - כ) וישכב במקום ההוא ויחלום... והנה ה נצב עליו ויאמר אני ה אלהי אברהם... ושמרתיך ... ואם יתקיים הא ידענא דחלמא קשוט הוא (ותרגומו: אמר רבי יהודה: כיון שהקבה הבטיח ליעקב שישמרנו, מדוע לא האמין, עד שאמר אם יהיה אלהים עמדי? אלא שידע יעקב שיש חלומות
אמיתיים ויש חלומות שאינם
אמיתיים, ולכן אמר: אם יתקיים החלום אדע שהיה זה חלום
אמיתי). הפלא ופלא! יעקב אבינו, נגלה לו אלהים בחלום עד שהצהיר נחרצות, מיד לאחר שניעור משנתו: וייקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה במקום הזה ... חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה - וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל החלומות הולכים אחר הפה. כאן ממש מבטלים רבותינו את כל החלומות כבעלי מסר של
אמת וקובעים שהחלום מתגשם על פי פתרונו (ואם כמה פתרונות לו, יתגשם כמה פעמים). ואיך יקבלו דבר זה הדורשים אל
האמת החלומית? הסר דאגה מלבך. רבותינו המפרשים כבר יעשו הכל כדי להעמיד את דברי רבותינו הקדומים. וכך מסביר המהרשא: שכל החלומות... ולפי הסוגיא שלושה מיני חלומות הן: האחד שהולך אחר הפה ובלא פתרון אינו לא טוב ולא רע... וזה החלק מהחלומות שעל ידי שד... והמין השני שיש לו פתרון קרוב
לאמתי ויתקיים בלי פתרון, ומזה המין הם חלומות של שני סריסי פרעה... וזה החלום שעל ידי מערכת השמיים, והשלישי החלום אשר אין לו פתרון כי אם אחד
האמיתי ואינו משתנה כלל, כחלום של יוסף הצדיק והוא על ידי מלאך.... לא הספיקו לו, למהרשא, שדים מחד ומלאכים מאידך, הלך והוסיף עוד סוג חלום ... ח) כתב בפשטות: וכל החלומות הולכים אחר הפה דברי יחיד הם - כלומר, פשוט אינם נכונים. חלום הבא מתוך הרהורי הלב - הרי לפניך דיבור אחר מרבותינו, המראה שאין לחלום משמעות
אמת כלל ושאין צריך להתייחס אליו ברצינות כי אינו בא אלא מהרהורי לבו של האדם. ברכות דף נה עמוד ב: אמר רבי שמואל בר נחמני, אמר רבי יונתן: ... הפונקציונלי לקשר בין מספר האוכפים של פיל בחלום לבין פלאי הפלאות שיתרחשו לחולם?) ואין סוף להבלים. אין חלום בלא דברים בטלים - אחרי שאמרו חכמינו כי יש חלומות שהם
אמת (חלום עי מלאך) וחזרו ואמרו שאין אף חלום שהוא
אמת (אלא הכל מהרהורי הלב), עכשיו בוא ותראה שיש חלום שרק קצתו
אמת. מסכת ברכות דף נה עמוד א: אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כשם שאי אפשר לבר בלא תבן - כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים. אמר ... לה): נידוהו בחלום, הוי נידוי וצריך התרה, ואפילו התירו לו בחלום - אינו כלום. חלומות שלא מעלין ולא מורידין - ועדיין שערי בלבול לא ננעלו. מה יש בידינו? חלומות מלאך -
אמת וחלומות שד - שקר, כל החלומות שקר (והם מהרהורי לב), כל חלום חלקו
אמת וחלקו שקר, ועכשיו - חלומות שאולי הם
אמת ואולי הם שקר אלא שאינם נחשבים! סנהדרין דף ל עמוד א: הרי שהיה מצטער על מעות שהניח לו אביו, ובא בעל החלום ואמר לו: כך וכך הן, במקום ... מה שנאמר לו, אינו מעשר, דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין. ואם כאן תתמה, היאך מתיישב הדבר שהצריכוהו חכמים להתיר נדרו שבחלום, הדבר פשוט: אם חלם על ידי מלאך - החלום
אמת, ואם על ידי שד - החלום הבל, וכך מיישב בשות תשבץ חלק ב סימן קכח: שהם זל נתעוררו וראו, כי יש חלומות שראוי לסמוך עליהם ולחוש להם, ויש ... מן השמיים, וכך כתב בשות חתם סופר חלק א (אוח) סימן קסח: ואפילו התענית עונג אסור (אם לא תענית חלום משום סכנות נפשות) . הנה כך מתייחסים רבותינו לחלום רע כסכנת נפשות
אמיתית ממש, עד שהתירוהו אפילו להתענות בשבת כדי לבטל הגזירה שבחלום. ואילו הראביה (חג - הלכות תענית, סימן תתס) כתב: ובשם רבינו קלונימוס ... לי, ואף על פי דקורעין לו גזר דין של שבעים שנה ודמי לספק הצלת נפשות שמחללין עליו את השבת, כדאיתא במסכת יומא, אפילו הכי נראה לי שאין מתענין בשבת. וכי ראשונים היו
באמת יודעים בחלומות? והלא אפילו יעקב אבינו לא היה בקיא, וכמו שכתב הזוהר שהבאנו לעיל. הנה בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רפח סעיף ה) עשה ... ואם שרבינו אפרים זל היה צדיק וחסיד גדול והיה חושש לחלומו - שנאמר לו בחלום שהתיר השרץ והיה חושש פן יש ממש בדבר והיה תולה זה על שהתיר דג ברבוטא - ממ אם היה
מתאמת לר אפרים שיש לדג זה קשקשים, כמו
שנתאמת הדבר לבעלי התוספות, היה תולה פתרון חלומו על ענין אחר שהיה מתיר והיה חושש לו. אבל להביא ראיה מחלום יעוף - הבל הוא, אין בו ממש. ואני ... להיות נראה מה יהיה חלומותיו. הרי לך שהכל הולך אחר הפירוש, מגלגלים את החלום ומשנים את פירושו עד שיסתדר הפירוש עם איזו מציאות כלשהיא. כך אומר הנודע ביהודה שאם היה
מתאמת (מתברר) לרבינו אפרים שיש קשקשים לברבוט, היה פשוט הולך ומפרש את חלומו אחרת. ואין לסיים סוגיא בדברי החלומות מבלעדי עלילותיו של הרב ... שיהיו מורים ללמד אותם תורה. לא יישאר בית ספר אחד שלא יהיה בו תורה. כולם ילמדו תורה . עכשיו, שכבר הבאנו דברים הרבה בעיניין זה, חבל שלא ביקש הרב עובדיה מאנשי דעת
אמת שיאמרו לו פשר החלום, כי כך היינו אומרים לו: ראשית, חלומך בליל שבת הוא, אחרי ארוחת שבת הדשנה. וכבר הזכיר עניין זה אברבנאל, כפי שהובא ...