... בנפש והם מום בה, ולא תזכה להקביל פני יוצרה רק בהיותה טהורה מכל חטא (9). זו המשמעות הרצינית של חזרה
בתשובה, על כן נאמר ולמדו מזה ואמרו גדולים בעלי
תשובה מצדיקים גמורים (10). ובאופן מפורש יותר: אמר רבי אבהו: מקום שבעלי
תשובה עומדין - צדיקים גמורים אינם עומדין (11). מבהיר הרמבם ואל ידמה אדם בעל
תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים מקום שבעלי
תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם (12). על בסיס זה נתפסת גם כלליות אלוהי ישראל: ללמד שהאל יתברך חומל על בעלי
תשובה מאיזה עם שיהיו ומוחל להם וכל שכן כשהם רבים (13). במלים אחרות, לדעתנו, הקרבנות בפרשת ויקרא הם רק דימוי להקרבה נפשית שעל אדם ... ואכן זו הקרבה. לכן, אין צורך לחזור לפולחן הפגאני של שחיטת בעלי - חיים ככפרה (15), אלא פשוט לחזור
בתשובה אמיתית שיש בה הודאה וקבלת אחריות. הבהרות ומראה מקום: (1) רשי, ויקרא א, ב. (2) ויקרא ד, ב - ג. (3) שמא טו, כב. (4) ישעיהו א, ... א, כז. (9) רמבן, ויקרא ד, ב. (10) רדק, ישעיהו פרק נז, יט. (11) בבלי, ברכות לד, ב. (12) רמבם, הלכות
תשובה פרק ז הלכה ד. זו גם משמעות יום הכיפורים: אך בעשור לחדש... מכפר הוא על השבים ואינו מכפר על שאינן שבים רמבן, ויקרא כג, כז. (13) ...