... אשר לפי המסורת הועברה ממורה לתלמידיו למן האדם הראשון. מאחר שהקבלה עוסקת בעניינים
רוחניים, אלוקיים, מופשטים מזמן מקום ותנועה, נדרשו המקובלים לשפה ... ומושגים מוחשיים וגופניים מתייחסת רק למבנים, חוקים וכוחות פנימיים הפועלים בעולמות
הרוחניים ולא לעצמים גשמיים, כגון איברי הגוף - המקובלים מזהירים מתפיסת ... ועולמם, יצר הקדוש ברוך הוא הסתרים המעלימים את נוכחותו מתודעת נבראיו. רק בעולמות
הרוחניים הגבוהים יותר - עולם אצילות ומעלה (ראה הסבר להלן) - השפעת ... שונות של האצלה. הדרגות מתייחסות למידת גשמיות הנברא: הנאצל בעולם האצילות הוא
הרוחני ביותר, הנברא בעולם הבריאה גשמי יותר, הנוצר בעולם היצירה גשמי ... הזה, חסר כל הכרה אלוקית. האצלה קיימת גם בכל אחד מהעולמות פנימה, כאשר ההתעלות
הרוחנית באותו עולם ובין עולם למשנהו מושגת באמצעות טיפוס בעשר מדרגות - ... את דרגת העולם ואופיו. בלשון פשוטה, ניתן לומר כי עולם הוא בעצם תפיסה של המציאות
הרוחנית, התלויה בדרגתו
הרוחנית של החווה - מידת השתוות תכונותיו עם תכונות הבורא - וכי עולמו ... הוא בעצם שיקוף של פנימיותו, מראית האור העובר בפריזמת פנימיותו. בהתקדמות בעבודה
הרוחנית גדלה באדם הרגשת הבורא, ובכך הוא מגלה מדרגות ועולמות
רוחניים גבוהים יותר, עד להשגת המציאות הכוללת. אין זה שהעולם הקודם שהכיר פוסק מלהתקיים במובן הפשוט אלא שהוא משיג צורות חדשות שלו ומוצא בו טעמים
רוחניים חדשים. במאמר תלמוד עשר הספירות מביא הרב יהודה אשלג כמשל לכך ... ממהות המן, אך הוא כלול מהם (הם פן של מופעיו). וכך, טוען הרב אשלג, יש להבין כל דבר
רוחני: שהוא בעצמו יחיד ופשוט, גם אם כלול מכל ריבוי הצורות שבעולם, ... מקבל גשמי ומוגבל, מגלה זה בו צורה נבדלת אחת, מכלל ריבוי הצורות, המתייחדות במהות
הרוחנית ההיא. הבהרות אלו מצביעות בין היתר על כך שבעולמות התחתונים ... - העולם העליון אשר בו לא מתקיים הסתר והקדוש ברוך הוא, תורתו ונבראיו חד הם. העולם
הרוחני לפי תורת הקבלה הוא עולם של כוחות ורגשות, בלא לבוש של גוף, וכלל ... בדרך של יש מאין. עולם הבריאה הוא העולם הראשון בהליך התיקון והטיפוס בעולמות
הרוחניים בו נרכשת תכונת ההשפעה הראשונה וישנו גילוי ראשון של הבורא. אל ... - עולם הגלגלים, ממנו נובעת ההנהגה בפועל של העולם הגשמי. בעולם זה מתחילה הרגשת
הרוחניות אך הן קיומו של הבורא והן תכונת היותו טוב ומיטיב נסתרים מן ... השם עשייה מעיד על קבלתו מעולם היצירה כמעשה גמור בו נתונים פרטי הפרטים. בעבודה
הרוחנית מכיר הנברא את הכוחות המנהיגים את עולמו ובתוך כך מגלה בהדרגה ... פיתוח של הרעיון הוצג לראשונה בספר יצירה. הספירות הן עשר כלים ומדרגות או מידות
רוחניות . הרעיון התאולוגי העומד מאחורי הספירות הוא קיומו של חיץ בלתי ... (היה - הווה - ויהיה) לבין התפיסה הארצית של בני האדם, או החלקית של הרוכשים כלים
רוחניים, וברא בהתאמה עולמות דינמיים ומופרטים המשתלשלים מאין - סוף ... בתהליך התיקון הנברא נדרש לצמצם את רצונותיו האנוכיים על מנת לפנות מקום לגדילתו
הרוחנית, מתוך דבקות והתבטלות בפני הבורא. הצמצום הראשון של אין סוף ... שברא האל כחלק מבריאת העולמות והנבראים, כמו גם לנשמה הראשונה שגילתה את העולמות
הרוחניים. זהו מושג לוריאני בעיקרו. אדם קדמון הוא העולם הראשון היוצא ... מידע מנשמה זו, בין אם הוא מודע לו או לא. בהתעורר רכיב זה מתחיל הנברא את התיקון
הרוחני שתכליתו השתוות הצורה עם הבורא וחזרת כל שברי נשמת אדם הראשון ... ניצוצות אל תוך הקליפות. הגאולה תבוא כשיופרדו אלו מאלו. אורות מושג שמהותו היא תוכן
רוחני בתוך מבנה אנך (אורות, ניצוצות, כלים). הרמחל, בספרו קלח פתחי חכמה, מסביר את המושג אור בקבלה כדבר הגובל בין גשמיות
לרוחניות, והמושג הקרוב ביותר
לרוחני הניתן לתפוס בחוש. המושג אורות (ברבים, בשונה מאור) מורה גם על קשרים
רוחניים בין תכנים
רוחניים שונים. מושג המתקשר לאורות הוא התיקון או בהרחבה אורות דתוהו ... אור המתלבש בכלי הבינה, אחד הכלים הפנימיים של עשר הספירות, הוא הרצון לקבלת מושכלות
רוחניים. באופן כללי מכנים בשם נשמה את
הרוחניות שבאדם (גם כאשר יש בו נפש בלבד ועדין לא השיג את חלק הנשמה), ... לפי הקבלה הן המרכז בכל עולם מעולמות בריאה, יצירה ועשייה - מרכז הניזון מן המציאות
הרוחנית שבו. מציאות הנשמות מתחילה להתגלות לנברא רק בעולם הבריאה, ... שבידיו להוביל מהלך זה, שכן ייחודו מאומות העולם הוא בכך שבו טבועה התכונה להתקדמות
רוחנית. יש לשים לב לכך שישראל לפי הקבלה אינו כינוי גשמי לעם היהודי, ...