... היא תורת הסוד
והמיסטיקה היהודית אשר לפי המסורת הועברה ממורה לתלמידיו למן האדם הראשון. מאחר שהקבלה עוסקת בעניינים
רוחניים, אלוקיים, מופשטים מזמן מקום ותנועה, נדרשו המקובלים לשפה ייחודית, שבאמצעותה יעבירו הלאה את חכמת הנסתר שהשכל הפשוט אינו יכול להשיגה. השפה בה משתמשים המקובלים ... הפועלים בעולמות
הרוחניים ולא לעצמים גשמיים, כגון איברי הגוף - המקובלים מזהירים מתפיסת דברי הקבלה במשמעות חיצונית, בהוראה גשמית, הנחשבת לעברה על לא תעשה לך פסל ותמונה. יתר המושגים ... נבראיו. רק בעולמות
הרוחניים הגבוהים יותר - עולם אצילות ומעלה (ראה הסבר להלן) - השפעת אורו של אין סוף היא ישירה. האצלה תהליך התגשמות האלוקות בעולם. המונחים בריאה, יצירה, עשייה וכו אינם ... בעולם האצילות הוא
הרוחני ביותר, הנברא בעולם הבריאה גשמי יותר, הנוצר בעולם היצירה גשמי אף יותר, הנעשה בעולם העשייה הוא הגשמי ביותר, וזה שבעולם הזה, חסר כל הכרה אלוקית. האצלה קיימת גם בכל ... כאשר ההתעלות
הרוחנית באותו עולם ובין עולם למשנהו מושגת באמצעות טיפוס בעשר מדרגות - שהן עשר הספירות, כלי הרגשת אור האלוקות. עולם משמעות המושג עולם בקבלה הוא העלם. הקבלה מבחינה בין ... תפיסה של המציאות
הרוחנית, התלויה בדרגתו
הרוחנית של החווה - מידת השתוות תכונותיו עם תכונות הבורא - וכי עולמו של כל נברא הוא בעצם שיקוף של פנימיותו, מראית האור העובר בפריזמת פנימיותו. בהתקדמות בעבודה
הרוחנית גדלה באדם הרגשת הבורא, ובכך הוא מגלה מדרגות ועולמות
רוחניים גבוהים יותר, עד להשגת המציאות הכוללת. אין זה שהעולם הקודם שהכיר פוסק מלהתקיים במובן הפשוט אלא שהוא משיג צורות חדשות שלו ומוצא בו טעמים
רוחניים חדשים. במאמר תלמוד עשר הספירות מביא הרב יהודה אשלג כמשל לכך את המן, הלחם שאכלו בני ישראל במדבר: על המן, שכונה לחם מן השמים משום שלא נתגשם בהתלבשותו בעולם הזה, ... יש להבין כל דבר
רוחני: שהוא בעצמו יחיד ופשוט, גם אם כלול מכל ריבוי הצורות שבעולם, וכאשר הוא נחווה על ידי מקבל גשמי ומוגבל, מגלה זה בו צורה נבדלת אחת, מכלל ריבוי הצורות, המתייחדות במהות
הרוחנית ההיא. הבהרות אלו מצביעות בין היתר על כך שבעולמות התחתונים ניתן לראות עולמות מדומים או חלקיים, כעין צל של עולם האמת - העולם העליון אשר בו לא מתקיים הסתר והקדוש ... חד הם. העולם
הרוחני לפי תורת הקבלה הוא עולם של כוחות ורגשות, בלא לבוש של גוף, וכלל העולמות, ככתוב בספר הזוהר, נמצאים בפנימיות האדם. הקבלה מתארת את בריאת שרשרת העולמות, מעולם אינסוף ... והטיפוס בעולמות
הרוחניים בו נרכשת תכונת ההשפעה הראשונה וישנו גילוי ראשון של הבורא. אל עולם הבריאה נכנס הנברא אחר השגת ההכרה השלמה כי הבורא קיים והינו טוב ומייטיב. עולם היצירה - עולם ... זה מתחילה הרגשת
הרוחניות אך הן קיומו של הבורא והן תכונת היותו טוב ומיטיב נסתרים מן הנברא (הסתר ב). השם עשייה מעיד על קבלתו מעולם היצירה כמעשה גמור בו נתונים פרטי הפרטים. בעבודה
הרוחנית מכיר הנברא את הכוחות המנהיגים את עולמו ובתוך כך מגלה בהדרגה את עצמו - חירותו לפעול לתיקון עצמו ולרכוש את תכונות ההשפעה -, ואת בוראו. עבודה זו מאפשרת לו לטפס ... ומדרגות או מידות
רוחניות . הרעיון התאולוגי העומד מאחורי הספירות הוא קיומו של חיץ בלתי עביר בין עצמותו האינסופית של הבורא לבין האדם, האדם אינו יכול לתפוס ולהבין מושג אינסופי, ולכן הבורא ... של הרוכשים כלים
רוחניים, וברא בהתאמה עולמות דינמיים ומופרטים המשתלשלים מאין - סוף לסופיות. תכלית בני האדם, לפי הקבלה, היא לשוב לאין - סוף, מתוך השגת המציאות האחדותית של מקורם על ידי ... לפנות מקום לגדילתו
הרוחנית, מתוך דבקות והתבטלות בפני הבורא. הצמצום הראשון של אין סוף נקרא צמצום א, מתוך צמצום זה נוצרה מערכת אדם הקדמון (או אדם הראשון), הראשון בסדר השתלשלות העולמות מטה ... שגילתה את העולמות
הרוחניים. זהו מושג לוריאני בעיקרו. אדם קדמון הוא העולם הראשון היוצא לאחר הצמצום, המקבל את הארותיו מאין סוף. אין הוא מתאר אדם, כפי שאפשר היה לשער לפי שמו, אלא את ... הנברא את התיקון
הרוחני שתכליתו השתוות הצורה עם הבורא וחזרת כל שברי נשמת אדם הראשון לחיבור ואחדות. שבירת הכלים הארי סבר שבראשית הבריאה נכח האין סוף בתוך הכלים, כלומר הספירות, אך אלו לא ... שמהותו היא תוכן
רוחני בתוך מבנה אנך (אורות, ניצוצות, כלים). הרמחל, בספרו קלח פתחי חכמה, מסביר את המושג אור בקבלה כדבר הגובל בין גשמיות
לרוחניות, והמושג הקרוב ביותר
לרוחני הניתן לתפוס בחוש. המושג אורות (ברבים, בשונה מאור) מורה גם על קשרים
רוחניים בין תכנים
רוחניים שונים. מושג המתקשר לאורות הוא התיקון או בהרחבה אורות דתוהו בעולם התיקון. ניצוצות הארות שדרכן להיכבות, והן עומדות להתעורר ולהתלקח ולהאיר שוב כבתחילה, מכונות ... הרצון לקבלת מושכלות
רוחניים. באופן כללי מכנים בשם נשמה את
הרוחניות שבאדם (גם כאשר יש בו נפש בלבד ועדין לא השיג את חלק הנשמה), מאחר שהנשמה היא הבחינה העליונה של האדם. לפי הקבלה כלל הנשמות נמשכות מנשמת האדם הראשון (מערכת הנשמה ... הניזון מן המציאות
הרוחנית שבו. מציאות הנשמות מתחילה להתגלות לנברא רק בעולם הבריאה, ומעולם אצילות ומעלה מציאותן נעלמת היות שעולמות אלו הם מבנה גבוה ומופשט, שהוא אמנם מקורן, אך הם ...