... יחסי האני - פסגת חיי
הנישואין הדרך לאהבה בחיי
הנישואין. פשוטו כמשמעו. מאת הרב דוד גוטליב אחוז הגירושין בעולם המערבי מתקרב כיום ל - 50%. מתוך כל שני זוגות שמתחתנים, זוג אחד עשוי להתגרש. ומתוך כל הזוגות
שנישואיהם מחזיקים מעמד, כמה מהם באמת נהנים מקשר פורה ומערכת יחסים מוצלחת? קל להניח שחלקם פשוט לא הגיעו למצב שבו מערכת היחסים התדרדרה עד כדי כך שהפירוד הוא ... אמו, וייקח את רבקה ותהי לו לאישה, ויאהבה, וינחם יצחק אחרי (אבדן) אמו (בראשית כד, סז). מנקודת מבט מערבית, סדר האירועים נראה מוזר: האם אהבה לא צריכה לבוא לפני
הנישואין? ומה הקשר בין התפתחות מערכת היחסים שלהם לבין הקשר של יצחק לאמו? חזל מספרים לנו שבחייה של שרה, האוהל שלה - שהוא ביתו של יצחק - זכה לגילוי תמידי של ... זוגו, היה היכולת ליצור מחדש את הסביבה האלוקית שחווה בבית אמו. הוכחת היכולת שלה, היא זו שקבעה את החלטתו של יצחק להינשא לרבקה. האהבה כלפיה הייתה פועל יוצא של קשר
נישואין המבוסס על יסוד זה. העובדה שהתורה מזכירה ומדגישה את האהבה שצמחה
בנישואיהם, מגלה שאהבה היא אחת ממטרות
הנישואין. בכל אופן, האהבה רחוקה להיות תנאי מוקדם
לנישואין. אהבה היא תוצאה של
נישואין המבוססים על השקפה ומטרות חיים משותפות, ועל ההבנה שהשותפים מתאימים להשיג יחד את המטרות האלה. לכן, רק כשיצחק מצא שותפה מתאימה
לנישואין שכאלה וזכה לאהבה שבאה כתוצאה מכך - רק כאשר הסביבה האלוקית נוצרה מחדש - היה יכול להתנחם על מותה של אמו (מובן שצריכים ליצור קשרים רגשיים מסוימים בתקופת ... שמחליטים להינשא, כחלק מהבדיקה אם שני השותפים מתאימים זה לזה. וצריך לשקול זאת היטב). הדור הבא אחרי יצחק אבינו נותן, כפי שזה נראה במבט ראשון, תבנית סותרת למושגי
הנישואין והאהבה. יעקב פוגש ברחל ליד הבאר ומיד מנשק אותה. בתוך 30 יום הוא מאוהב בה כל כך שהוא מוכן לעבוד שבע שנים תמורת הזכות לשאת אותה. כאן נראה במפורש שאהבתו של יעקב קודמת
לנישואיו, ולא רק זה, אלא שהיא מתפתחת במהירות רבה כל כך, שהיא נראית כמו אהבה ממבט ראשון - האנטיתזה המושלמת לדוגמת אביו. אבל ההבנה הזאת מתפוגגת במהירות כשנותנים ... משתוקקים מאוד, הזמן עובר לאט ולא מהר. מכיוון שהוא כל כך אהב אותה, שבע השנים היו אמורות להיראות בעיניו כמו מאה! ד) כשהזמן מסתיים בסופו של דבר, יעקב בא לתבוע את
הנישואין המובטחים במלים: הבה את אשתי כי מלאו ימי, ואבואה (לשון ביאה - יחסי אישות) אליה. דרישה כזאת נשמעת גסה מאוד. איך אנחנו יכולים להעלות בדעתנו שיעקב אבינו ידבר ככה? מטרה משותפת של הקמת עם המפתח לסיפור כולו מונח בתשובה לשאלה האחרונה. חכמינו מסבירים שיעקב ראה
בנישואין עם רחל את האמצעי להביא לקיומו של עם ישראל. מכיוון שעם ישראל הוא המטרה והתכלית העליונה, ומכיוון שהבורא עשה שיחסי האישות יהיו הדרך היחידה להעמדת צאצאים, ... כמו אדם וחווה לפניו, יעקב לא מצא שום סיבה להתבייש בתהליך, כשהוא מוקדש למטרה נעלה כל כך. אמירתו ואבואה אליה... מבטאת את הקדושה הרבה שהשיג. מתוך ההבנה שמטרת
הנישואין של יעקב עם רחל הייתה יצירת עם ישראל, נוכל לענות גם על שאלות א וב. יעקב השתמש בשבע השנים כשנות הכנה לקראת המשימה הנשגבת. בחירת תקופת הזמן איננה שרירותית: שבע יחידות זמן רומזות על מחזור זמנים מושלם, ותקופה של היטהרות. אהבה
ונישואין הם תוצאה של השקפה ומטרות משותפות בחיים. כשמישהו מתכונן לקראת אתגר שיבחן את כל יכולותיו, מבחן שתוצאותיו בעלות חשיבות עליונה, ואשר דורש חיזוק, תרגול ושיפור כל כישוריו ויכולותיו של האדם, איך עובר הזמן בתקופת ההכנה? מהר! אהבת יעקב לרחל התבססה על האתגר הזה, ולכן (מכיוון שהוא כל כך רצה לבוא
לנישואין מוכן לאתגר הגדול של יצירת עם ישראל), היו שבע השנים בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה. ובסופו של דבר, אנחנו חייבים לזכור שכאשר יעקב ראה לראשונה את רחל הוא ... אהבתו כלפיה, וכל הפעולות שבאו לאחר מכן, נבעו מתוך חזונו. כך, אנחנו רואים שיעקב ורחל, במקום להציג דרך מנוגדת ליצחק ורבקה, משקפים למעשה את אותו עיקרון: אהבה
ונישואין הם תוצאה של השקפה ומטרות משותפות בחיים, וההבחנה שבני הזוג מתאימים לממש את המטרות האלה יחד. עיקרון זה הוא אחד משני עמודי היסוד שעליהם נשענים חיי
הנישואין היהודיים. דרגות במערכות יחסים את העמוד השני של
הנישואין היהודיים נגלה באמירה התלמודית, שבתחילה אדם הראשון נברא (או אמור היה להיות) כאנדרוגינוס. כלומר, עם שילוב של כל המאפיינים הזכריים והנקביים, בכל ההיבטים האנושיים - גופני, רגשי, אינטלקטואלי ורוחני. מה אנחנו אמורים ללמוד מפיסת המידע ההיסטורית הזו? אנחנו אמורים ללמוד
שנישואין הם הנסיבות שבהן גבר ואישה מנסים ליצור מחדש, או להיות קרובים ככל האפשר, לאחדות המושלמת של זכר - נקבה כפי שהתגלתה באדם הראשון. הבה נבחן רעיון זה ... השילוב: דווקא משום שהם בעלי ייחודיות באופנים אלה ולא אחרים, הם יכולים לתאם את התפקוד שלהם כך שתיווצר השלמות המשולבת. מה משמעותה של מערכת יחסים מסוג אני בחיי
נישואין? כאשר יצחק אבינו אומר אני וכאשר רבקה אמנו אומרת אני, במקום שכל אחד מהם יתייחס לעצמיות האישית שלו שלה, שניהם מתייחסים בעצם לתרכובת החדשה שכל אחד מהם ... מה שמעניק להם את היכולת להתעלות מעל לרמות מערכות היחסים האנושיות של אני ואני או אנחנו, ולכל הפחות להתקרב למיזוג של האני היחיד כדוגמת אדם הראשון. המטרה והאתגר
בנישואין הם להשיג מחדש את שלמותו של אדם, עד כמה שניתן לעשות זאת על ידי שתי ישויות בעלות קיום פיסי נפרד. אהבה - חיבור עמוק וקבוע והזדהות עם בן הזוג, בשילוב ... הדדי של צרכי שני הצדדים (אופייני אפילו ל אני ואני), אבל לא אהבה. מערכת היחסים אני - האתגר והמימוש גם יחד של מיזוג אנושי נעלה - היא העמוד השני שעליו נשענים חיי
הנישואין היהודיים. יישומים מעשיים מערכת יחסים מסוג אני לא תיווצר מעצמה. חייבים לשאוף אליה בצורה מעשית, בנחישות ובהקדשת מחשבה לכך. לא משנה עד כמה הבעל והאישה ... יכולה להתחזק, או אפילו להישאר באותה רמה. זה אומר שחייבים להשקיע זמן, מאמצים ומשאבים כדי לרענן כל הזמן את מערכת היחסים. לדעתי, אי קבלת המחויבות ליצירת אני בחיי
הנישואין, היא המכנה המשותף הנפוץ ביותר לגירושין. התרבות המערבית פיתחה גישה שלילית כלפי אהבה
ונישואין: בואו נראה אם זה עובד. אם כן, יופי, אם לא, למה לבזבז את החיים באומללות? אם זה עובד, ולא אם אני אעבוד, ובוודאי שלא זה יעבוד: אני אעשה שזה יעבוד! איך ... בבית הספר, למופע מוסיקלי, לתחרות ספורט, לבעיה רפואית? הוא משקיע עצמו בתרגול, לימוד, אימון, הכנות ושאיפה להגיע לתוצאה המקווה. זו הגישה שצריכה להיות גם בחיי
הנישואין. נישואין מוצלחים הם ההישג האישי של הבעל והאישה שטרחו כדי ליצור אותם.
נישואין כושלים הם לעיתים קרובות כישלונם האישי. גישה זו, של אחריות לבניית האני עם בן בת הזוג, נותנת לנו הבנה חדשה לגבי מקרים אופייניים בחיי
הנישואין. לדוגמה: קורה שהאישה (או הגבר) מתחילה לספר לבעלה על התנסות או הרגשה שלה, נושא שמאוד משעמם אותו. מה הוא אמור לעשות? יש שתי אסכולות חשיבה מקובלות: 1)
נישואין מבוססים על אדיבות. הוא צריך להקשיב בכל אופן, כטובה לרעייתו. 2)