... של מפרשים שונים של הסימן, וכי למשמעות שאליה התכוון מי שהפיק את הסימן אין מעמד מועדף מבחינת תוקף או חשיבות. משמעות באומנויות בלתי מילוליות
מוזיקה בדרך כלל נהוג לראות
במוזיקה דבר שהוא איננו בעל משמעות ייצוגית, כלומר אינו מייצג משהו. בתקופה הרומנטית (1820 - 1910) התפתחה אסכולת
המוזיקה התוכניתית, אשר מלחיניה הלחינו
מוזיקה אשר אמורה הייתה לשאת משמעות אובייקטיבית, כלומר לייצג תמונות, אירועים או רגשות קונקרטיים (שאינם משתנים ממאזין אחד למשנהו). המונח הדיכוטומי שנוצר כניגוד
למוזיקה תוכניתית הוא
מוזיקה אבסולוטית, המתאר
מוזיקה חסרת משמעות ייצוגית. בין השאר טענו
המוזיקאים אדוארד האנסליק ויאניס קסנאקיס שכל
מוזיקה היא אבסולוטית:
למוזיקה אין שום נושא מעבר לצירופי הצלילים שאנו שומעים, כי
המוזיקה לא זו בלבד שהיא מדברת באמצעות צלילים, היא מדברת בצליל ואך ורק בצליל. אדוארד האנסליק (1825 - 1904)
מוזיקה היא לא שפה, מטרתה של
המוזיקה אינה להביע תוכני משמעות כלשהם באמצעות צליליה.
מוזיקה קיימת בזכות עצמה, היא אינה ... כמייצגת את הדברים שאותם היא מחקה ולפיכך כבעלת משמעות ייצוגית, בניגוד לאמנות מופשטת, שניתן להתייחס אליה כחסרת משמעות ייצוגית (בדומה
למוזיקה אבסולוטית). מייחסים לצייר ...