... מהצד שלו היה בסדר גמור, ורק נסיבות שאינן בשליטתו גרמו לו להיכשל, ממילא הכישלון אינו מעלה ואינו מוריד כחוט השערה. כי הכישלון לא היה תלוי בך וכי אתה עשית את המיטב
שיכולת. וכאן מגיעה ההפתעה, והיא כי באמת כל אדם בכל רגע ורגע עושה אך ורק את המיטב שהוא יכול ואינו נכשל לעולם באופן יחסי
ליכולות האמתיות שלו באותו הרגע. זא כל אדם בכל זמן נתון לעולם אינו עושה שום טעות אמיתית ביחס לאותו הרגע שבו הוא ביצע את הפעולה. ... כי יגנוב, למלא נפשו כי ירעב. דהיינו שגם אם האדם הגיע למצב שבו הוא גנב מזון כדי לאכול מחמת הרעב שלו, לא יבוזו לו. זא ההכרח לא יגונה. דהיינו אם באמת פעלת ביחס
ליכולות האמיתיות שלך, הרי שאסור לך להאשים את עצמך! אך מי שיתבונן בעניין יראה, כי כל אדם לעולם פועל אך ורק לפי
היכולות האמיתיות שלו. לא
היכולות שהוא חושב שיש לו ושעל פיהן הוא שופט את עצמו, אלא על פי
היכולות שבאמת יש לו. וכאשר אנחנו מדברים על
יכולות, הכוונה היא בעיקר
ליכולות הפנימיות הנפשיות של האדם באותו הרגע שבו הוא נכשל הצליח. נניח לדוגמה שכעסת על מישהו. למה בעצם כעסת עליו? האם הכעס עזר לך? אתה הרי יודע שזה לא הגיוני לכעוס. אז למה בעצם כעסת? תשובה: כי באותו הרגע שכעסת, אלו היו
היכולות הנפשיות שלך להתמודד עם המצב באותו הרגע. זה עדיין לא אומר שזה טוב לכעוס, זה עדיין לא אומר שכדאי לך לכעוס גם כרגע, זה רק אומר שאל תאשים את עצמך על זה שכעסת, כי באותו הרגע לא
יכולת לעשות אחרת בעיקר מבחינה רגשית. כי אילו באמת
יכולת לעשות אחרת, אז מדוע עשית את מה שעשית? ואם זה היה רק בגלל ש... אז זאת בעצמה הסיבה ללמה לא
יכולת לעשות אחרת. כי אילו באמת
יכולת לעשות אחרת, מדוע בחרת לעשות כפי שעשית? חשוב להבהיר שאין בכך מתן לגיטימציה לטעויות אמיתיות שאתה עושה כרגע ביחס
ליכולות האמתיות שיש לך כרגע, היינו החלק של מה שאתה כן יכול לעשות כרגע, אלא יש בכך אך ורק שלילה של רגשות האשמה על דברים שקרו בעבר (כולל מה שקרה ממש לפני שניה). נניח לדוגמה שלא
יכולת לאכול ארוחת בוקר בבוקר ומחמת חוסר ברירה אכלת את ארוחת הבוקר רק בצהריים. האם תאשים את עצמך על כך שלא אכלת ארוחת בוקר? ... הוא שבאמת כל הטעויות שעשית עד הרגע הזה, וגם אלו שקורות לך ממש כרגע, הן טעויות של חוסר ברירה. גם אם לא למדת למבחן ובגלל זה נכשלת, עליך להבין כי בעבר שלך לא
יכולת ללמוד למבחן. למה לא
יכולת? בדיוק מאותן הסיבות שבגללן לא למדת. נניח לדוגמה שסתם לא היה לך חשק ללמוד למבחן ושרק בגלל זה לא למדת. אינך אשם בכך, כי מבחינתך לא
יכולת לפעול בניגוד לחשק שלך. כי אילו
יכולת, אז מדוע בעצם לא עשית אחרת?! זא אתה וכל אדם באשר הוא תמיד עושים ובוחרים את האלטרנטיבה הטובה ביותר שהם יכולים לבחור בה באותו הרגע. אך כל הבחירות כולן של כל בני האדם, הן לעולם הבחירות הטובות ביותר שהם יכולים לבחור ביחס לסך כל
היכולות שלהם (בעיקר הרגשיות) באותו הרגע. לא משנה מה הטעות שעשית, הרי שאינך אשם בכך, מעולם לא נכשלת, ומעולם לא טעית באופן יחסי לאלטרנטיבות (בעיקר הרגשיות) שהיו לך באותו הרגע. כישלון הוא רצף של טעויות או טעות מאוד גדולה. הסיבה שנדמה לך שטעית, היא רק בגלל שאתה שופט את עצמך לפי מה שנדמה לך
שיכולת לעשות אחרת באותו הרגע. אך באמת לא
יכולת לעשות אחרת באותו הרגע. כי אילו באמת
יכולת לעשות אחרת באותו הרגע (גם מבחינה רגשית), אז מדוע בעצם בחרת לעשות כפי שעשית?! מסקנה: כל מה שקרה לך בעבר וכל מה שעשית ... טובה יותר מאשר לעשות אותם. אתה מהצד שלך (כמו כל אדם אחר), תמיד בוחר את האלטרנטיבה הטובה ביותר שאתה יכול לבחור בה באותו הרגע. נניח שמישהו הכעיס אותך ורבת איתו.
יכולת הרי לריב איתו יותר. אז למה בעצם לא רבת איתו יותר? תשובה: כי
יכולת לבחור באותו הרגע לא לריב איתו יותר, ובגלל שבאותו הרגע אכן רצית לא לריב איתו יותר. אבל מצד שני, ביחס לאותו הרגע לא
יכולת לבחור לעשות אחרת ולא לריב איתו בכלל, כי ביחס למצב הרגשי שלך באותו הרגע לא
יכולת לעשות אחרת. כי אילו
יכולת למה באמת לא עשית אחרת? וכל תשובה שלא תהיה ללמה לא עשית את הדבר הנכון (גם חוסר מצב רוח), היא בעצם הסיבה ללמה לא
יכולת לעשות אחרת. אך כנל חשוב מאוד לזכור. אם מישהו דחף אותך לאש שלא באשמתך, זה עדיין לא אומר שאתה חייב להישאר שם. זאת אומרת, ...