... ויאמר קח - נא את - בנך את - יחידך אשר - אהבת את - יצחק, ולך - לך אל - ארץ המריה, והעלהו שם לעלה: והעלהו שם...
אברהם אבינו ממשיך את השיח עם עצמו - עם התודעה שלו שמפצירה בו: לך לך בחברתו לשם, טייל עימו עד שם, והעלה אותו אל הפסגה ההיא... והעלהו שם... ל - עלה: והעלהו שם אל - ... הקודם עמדתי על מונח העקדה. הבה נזכור את המונח הזה שוב, שמתקשר בהמשך עם העולה של האיל... וכך תיארתי את המונח:
(אברהם אבינו וברגעי החולשה שלו התכחש לחוקי הטבע ולקיומם, הוא לא האמין בקשר של התודעה שלו להתהוותם של הדברים כי פשוט לא הבחין בקשר הזה ברגע הנתון בפועל, אולם הוא כן ... משדר לכם ברגע זה) או לנטייתו העכשוית הברורה לשלול כל קשר בין התודעה להתהוותם של הדברים ולהיות לכאורה מציאותי...
אברהם אבינו התחבט בדבר. התחבטות זו נחתה עליו באכזריות כי כבלה את ידיו, לא ידע מה לעשות, ובו בזמן ידע גם ידע (את המידע התיאורטי). זוהי זו העקדה, זו בעינה עקדת האדם ... מתארת את תהליך העקדה האישי של יצחק ויורדת בשלבים לפרטי פרטיו, ואני בחרתי לבאר את המונח הזה כאן דרך מרחבו של
אברהם אבינו דווקא). אם כן ובהמשך פרק כב של בראשית, התורה מובילה אותנו לעקידת יצחק כאשר מגיע לשיא רגעי החולשה שלו ומאבד כל מגע עם חוקי הטבע, הוא לא מבחין יותר בקשר ... אביו ממשיך להרביץ בו את תורתו ואת התיאוריה ואת החומר ואת אותות התודעה והטבע... ידי יצחק עקודות נוטפות דם,
ואברהם אביו מתעלם מהכל, אולי אינו רואה את הכל, וממשיך בתורתו והקנייתה ליצחק האהוב. יצחק נבוך, מתענה, קשוב, כואב, אך ידיו כבולות... אינו יכול להפיג את הכאב, אינו יכול ... הכאב ממשיך, ואביו ממשיך... הכאב גובר, ואביו מגביר את הקצב... יש כאן ולכל הדעות חוסר התקשרות מלא בין אב לבנו,
אברהם אינו מבחין בבנו הנבוך, העקוד, ויצחק אינו מבין פשוט את אביו, אינו מתחבר לכיוון שלו, שניהם אחראים לכאורה לחוסר התקשורת שנוצר ביניהם, אך התורה מטילה את מלוא האשמה על
אברהם האב האוהב שממשיך ומכאיב לבנו עד זוב דם, עד וכמעט הביא למותו... וישלח
אברהם את - ידו, ויקח את - המאכלת לשחט את - בנו (בראשית כב, י) יצחק הכאוב והכבול איבד את היחוד שלו ואף את כל מה שקנה פעם לעצמו... הוא הגיע כבר עד לקרונו של העז. בחישוב ... חלק פעיל במנהרה הכללית גם אחרי מותו, יעיד עליו חוק שימור האנרגיה, יעידו עליו הציפורים והזבובים והתולעים...
אברהם אבינו פתח את עיניו והבחין בעקדת בנו אהובו ובמותו המתקרב רק כאשר... וישא
אברהם את - עיניו, וירא והנה - איל, אחר, נאחז בסבך בקרניו, וילך
אברהם ויקח את - האיל, ויעלהו לעלה תחת בנו. (בראשית כב, יג)
אברהם אבינו הבחין במצוקת בנו רק כאשר ראה באופק את האיל... אני השתמשתי בעז ושמתי אותו באחד הקרונות של רכבות המנהרה, והתורה השתמשה דווקא באיל.
אברהם אבינו ראה את האיל ואת מות האיל שהסתבך המסכן בקרניו ולא ידע להשתחרר... וכך נפל ומת, ועלה עוד שלב במסגרת המנהרה שאין מי שלא עולה איתה... גם פגר האדם עולה ... מזהה אותה ועולה במסגרתה, או שאינך מזהה אותה וגם עולה במסגרתה, הבדל מהותי ישנו בין עולה לעולה, ועל ההבדל הזה עמד
אברהם רגע לפני שגרם במו ידיו לנפילת בנו אהובו - עד לרמתו של האיל... או אז: וילך
אברהם ויקח את - האיל, ויעלהו לעלה תחת בנו. קפצתי לא מן השורה עד לפסוק הזה של פרק העקדה, אך התורה הביאה אותנו אליו באופן הדרגתי ומסודר, נעמוד בהמשך על הסדר המופתי הזה. ... את המונח הר במובנו המלא. הרבה פעמים נעשה שימוש במונח הזה בתורה: עלה אל ההר, עלה אל הר העברים, הר המוריה של
אברהם... התורה ניתנה על הר סיני, משה עלה אין ספור פעמים אל ההר עם תיעוד מילולי לכל עליה ועליה - שמות כד למשל. מה סוד ההר? למה אלוקים, הישות האין סופית הזו נגלית לאדם ... לך אל - ארץ המריה, והעלהו שם לעלה, על אחד ההרים אשר אמר אליך. על אחד ההרים אשר אמר אליך. אלה היו דברי תודעתו של
אברהם אבינו, ובזאת מסיים את השיח עם עצמו. אני חושב שהמילים מדברות בעד עצמן. ...