המוסר היהודי בהלכה... הצדקה עד שהגדירו ראשונים את הנמנע מהצדקה כאכזרי. אבל הנה, למרות כל זאת, יש כאלה אשר מותר להתאכזר אליהם: צדקה לעובר עבירה - מה הדין בעני העובר עבירה? כך נכתב בשולחן ערוך, יורה דעה, סימן רנא, סעיף א: מי שהוא עבריין במזיד על אחת מכל מצות האמורות בתורה ולא עשה תשובה, אינו חייב להחיותו ולא להלוותו. ובשות הרמא (סימן סב) ... ולא להלוותו, דכתיב וחי אחיך עמך וכתיב מאחד אחיך, וכיון שעבר במזיד יצא מכלל האחוה עד שילקה. ויתירה מכך אם הוא עובר עבירות להכעיס לא רק שאינך חייב לתן לו צדקה אלא אף איסור יש בדבר, וכמו שכתב השך (יוד רנא, סק ג, דה אסור לפדותו (את העובר עבירה להכעיס) )-: משמע דהוא הדין שאסור לזונו ולפרנסו. הרי לך שכל מי שנוסע בשבת או מדליק חשמל שדינו כעבריין להכעיס - אסור ליתן לו צדקה. הרחמנות והחמלה של מתן צדקה שמורות, על ... משפט, סימן רסו, סעיף א): אבדת העובד כוכבים מותרת (אין להחזירה), שנאמר, אבידת אחיך (דברים כב, ג). והמחזירה הרי זה עובר עבירה, מפני שהוא מחזיק ידי עוברי עבירה. ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה, הרי זה משובח. ובים של שלמה פי בבא קמא, סי כ, כתב: ורחמנא ליבא בעי אם דעתו לכך (לקדש שם שמים), אבל אם ...