... של הכתבים הבודהיסטים - 1 רה לשונית, בדומה למושג טקסט. המונח סוטה מעוגן בתרבות ההודית לטקסט אוראלי, ומיוחס בהקבלה
לטקסטים שהיו אוראליים במקור והועלו על כתב. במונחים של השפה העברית נשתמש ... יכול להתפרש בשתי דרכים: 1. במובן כללי שזהה לכתבים (אוראליים או כתובים), במובן זה אין זה בהכרח רשימה סגורה של
טקסטים אלא רק ציון שיש להם סמכות כלשהי. 2. במובן שני קאנון הוא אוסף סגור ואקסלוסיבי של
טקסטים בעלי סמכות. זרם התהרוואדה פיתח קאנון סגור אליו לא ניתן להוסיף
טקסטים לעומת זרם המהאיאנה (13) (Mahyana) לדוגמה בו הקאנון פתוח. במסורת ... נחשבים כחלק פורמאלי של הקאנון. הקאנון לא נוצר בבת אחת אלא נערך בהדרגה במאות לאחר מותו של הבודהה. קשה לומר אילו
מהטקסטים ששוננו באסיפה הראשונה מייד לאחר מותו של הבודהה נכנסו לקאנון ואילו ... חד משמעי לאוסף כתבי הליבה של הקאנון, ובמובן זה שווה ערך למונח טיפיטקה. כתוצאה מכך המונח פאלי הפך לשם השפה בה חוברו
טקסטים אלו. המונח פיטקה (pitaka) מתורגם בדרך כלל כסל. מאחר
והטקסטים הועברו בעפ במשך תקופה ארוכה עולה השאלה מדוע משתמשים במילה סלים. ... (Collins, 1990) מעלה את השאלה: מעניין לתהות מה הייתה המטאפורה שנעשה בגללה שימוש במסורת כאשר לא ניתן לשים פיזית
טקסטים אוראליים בסלים? . טרנקנר (15) (Trenckner) מסביר כיצד ניתן לשים ... הבודהיסטית עברה מפה לאוזן, ממורה לתלמיד ומורה למורה על פני הזמן. הסבר נוסף הוא שהמונח טיפיטקה נוצר כאשר הועלו
הטקסטים על כתב בסרי - לנקה 400 שנה אחרי יצירתם, שם נהגו לשאת אותם ב - 3 סלים שונים כיוון שהיו אוסף גדול ורב משקל של עלי דקל מאוגדים עליהם נחרטו
הטקסטים. לגבי מעמדו של הטיפיטקה דעת החוקרים חלוקה - קולינס (Collins, ... הבודהיסטי. לטענתו זרם המהאוויהארה (Mahvihra) של סרי לנקה פעל במאה הראשונה לספירה לקבלת לגיטימציה דרך זיהוי אוסף
הטקסטים שהיו בידיהם עם הבודהיזם המקורי כביכול. כך או כך, המסורת התהרוודית ... לא נכלל בו. פרנסיס ביזוט (16) (Francois Bizot) מרחיק ואומר שהמונח טיפיטקה הוא מונח אידיאולוגי ולא ממש אוסף מסויים של
טקסטים, כלומר שהקאנון היה סגור באופן חלקי עם מספר סוטות מרכזיות וקבועות ושוליים רחבים של
טקסטים משתנים. באסיפה הבודהיסטית החמישית של הטיפיטקה שנערכה בעיר מנדליי ... Kathavatthuppakarana,Dhatukathappakarana, Puggalapannatti, Yamakappakarana, Patthanappakarana) טרמנולוגיה של
טקסטים אוראליים למרות שאין הסכמה בין החוקרים מתי בדיוק החל הכתב בהודו, רובם יסכימו כי בראשית הבודהיזם גם אם כתב היה זמין הלימוד נעשה בהעברה בעל - פה
והטקסטים הבודהיסטים הועברו בצורה אוראלית, בדומה
לטקסטים הברהמינים. אם היו
טקסטים כתובים בזמן תחילת הבודהיזם לבטח היו אמורים להיות כללים לשמירה שלהם בוינאיה (vinaya), קוד ההתנהגות של הנזירים. מאחר ולא קיימים כללים מסוג זה אלא רק בדבר לימוד ושימור
טקסטים אוראליים אנו יכולים להניח שלא העלו את
הטקסטים על כתב בתקופה מוקדמת. במסורת התהרוודית הכתיבה החלה רק בתקופת שלטונו של ווטגאמיני אבהיה (Vattagamini Abhaya) במאה הראשונה לפני הספירה בסרי לנקה. לפני כן כל
הטקסטים הועברו בעל - פה כמעט באופן בלעדי למעט מספר מצומצם של
טקסטים שהועלו על כתב לפני כן. אוצר המילים של הטקסט מרוכז סביב הפעלים ... המציינות את האופי האוראלי של הלימוד קיימות בטקסט במקרים רבים מאוד, אולם לא ניתן לומר שהטרמינולוגיה לכשעצמה מוכיחה
שהטקסטים לא נכתבו מאחר והמלך אשוקה (Aoka) אשר הותיר אחריו רישומים רבים ... כך ניתן לומר שהטכנולוגיה השתנתה אך הטרמינולוגיה הקודמת נשמרה (Norman, 1997). אם נבחן מילים מסויימות הקשורות להעברת
הטקסטים בין עם בעל - פה או בכתב נוכל לראות יחסים הדדיים של שיתוף. מילים ... האלו. כך המקור והסמכות הראשונה היה הבודהה וקהילת הנזירים נשאה את מילותיו במשך דורות. הבודהה הביע את עמדתו לגבי
טקסטים אוראליים וכתובים ביחס לאותנטיות שלהם, לסמכות שלהם וליכולתם להוות ... של אדם כמורה. הוא ממליץ לבחון כל עניין לגופו ואת ההשלכות הצפויות ורק אז להחליט אם הדבר נכון או לא. לכן גם במקרה של
הטקסטים הבודהיסטים על אדם מוטלת החובה לבחון את הדברים הנאמרים ולא לקבל ... וקוד הכללים... זהו הקריטריון הרביעי. (פריניבאנה 4.8) הוראות אלו של הבודהה העמידו את המסורת בבחינה מתמדת של נכונות
הטקסטים באמצעות ניסיונם האישי והבנתם את המציאות כמו גם מציאת סימוכין וראיות צולבות ולכל עניין בתוך הטקסט. לשם כך המסורת פיתחה אמצעים לדיוק ובקרה בהעברת
הטקסטים אשר יבחנו בהמשך. מסורת השימור והלימוד הבודהיסטית השיחות של הבודהה ... שנה. הבודהיסטים המוקדמים היו מעוניינים לשמור על דברי המורה הגדול שלהם, הבודהה. אותן שיחות של הבודהה עם תלמידיו הנם
טקסטים שונים בתכלית מהספרות האוראלית הנפוצה, וכוללים בין השאר גם טיעונים ... או בתי שיר, אשר שוננו ונשמרו בזיכרון וכך הועברו הלאה באופן מאורגן ושיטתתי. אם לא היו פועלים באופן כזה יש סיכוי טוב
שהטקסטים הלימודיים האלו היו נעלמים בדיוק כמו אלו של מורים רבים אחרים בני ... (94 לפנהס). 11 שנים לאחר מכן, בשנת 83 לפנהס, 500 נזירים, שבראשם המכובד מהאדהמרקהיטה (Mahadhammarakkhita) העלו את כל
הטקסטים על כתב בפעם הראשונה על גבי עלי דקל. כאשר הספרים נערמו זה על גבי ...