... אדם - אלוהים - אדם גם
לתפילת יחיד צריכים שנים: תמיד אחד שמתנועע והשני שלא נע הוא האלוהים. אבל כשאבי
התפלל הוא עמד במקומו זקוף ובלי נוע והכריח את האלוהים לנוע כמו סוף
ולהתפלל אל אבי (1). כשהינך פונה לאלוהים
בתפילה עם המחזור ביד, בבית הכנסת בימים הנוראים הנך בתנועה? שליח הציבור זועק ... האדם זעיר מול האין - סופי, האל שישותו חובקת עולם ומלואו לעד, מאז ומעולם. ולכן, אין זה מפליא שנאמר: מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו? (5), בבחינת
המתפלל נע, ואלוהים לא. ובכל - זאת, שליח הציבור ממשיך ומבקש: פשעינו תכסה באהבה. ... ללא ערכים, אדם ללא מוסר. מצד שני אלוהים שאין בו מקום וערך לכל אדם באשר הוא אדם, הוא מסוכן ואבי כל חטאת. בימים הנוראים אלוהים הוא מוקד תחינות, הוא היעד
לתפילות האדם. מהו מקום אלוהים? איפה הוא שומע את
תפילתנו? לימדנו, באהבה רבה, רבי נחמן מברסלב: דע כי כל רועה ורועה יש לו ניגון ... וטוב מאוד ביניהם לעבוד את האלוהים ביראה (18). בבית הכנסת, אבל גם בשדה, בין העשבים, אם העיניים פקוחות והלב פתוח אפשר לעבוד את האלוהים ביראה. לא מקום
התפילה אל אלוהים הוא חשוב, אלא אופן תפיסת היחס אדם - אלוהים. כך שאם צפוף מידי ... באדם אחר. ואז, האדם והאלוהים ינועו ויקבלו זה את זה. אשרי האדם המאמין באלוהים ואינו נוטש את האמונה באדם, כי כל אדם נברא בצלם אלוהים. היש בסיס ראוי יותר
לתפילה לשנה טובה? הבהרות ומראה מקום (1) יהודה עמיחי, פתוח סגור פתוח, ירושלים - תא 1998, עמ 10. (2) בקשת שליח הציבור לפני
תפילת מוסף בראש השנה וביום הכיפורים. (3) בבלי, ברכות נד, א. (4) מקור 2, לעיל. ...