ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה להיות בטוח בעצמי ✔כיצד להחמיא לילדים בלי להרוס להם את הבטחון העצמי ✔"אתה הילד הכי חכם בעולם", "את מוכשרת מאוד במתימטיקה"...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 כיצד להחמיא לילדים בלי להרוס להם את הבטחון העצמי
"אתה הילד הכי חכם בעולם", "את מוכשרת מאוד במתימטיקה", "מי הילדה הכי יפה בגן?"

איך אתם מרגישים עם מחמאות כאלה כלפי ילדים? כלפי הילדים שלכם? נעים לכם הצליל? אם כן, קראו היטב הלאה. אלו מחמאות הרסניות לביטחון העצמי של ילדיכם.

למה מייחסים הישגים?

אפתח בשאלה שמעלה אלפי קון בספרו "החינוך שילדינו ראויים לו". למה היתם רוצים שילדיכם ייחסו את ההישגים שלהם - לכישוריהם, או להשקעה שהם משקיעים? אנסח אחרת. אם ילדיכם קיבל ציון גרוע במבחן, האם היתם רוצים שיחשוב שהציון הגרוע נובע מטפשות, או מן ההשקעה המועטה שהשקיע בלימודיו?

התשובה זהה, כמעט, בכל פורום שבו נשאלת השאלה. הורים ומחנכים בכל העולם, תמימי דיעות: כולם רוצים שילדים ייחסו את הישגיהם להשקעה שהם משקיעים. כולם רוצים שילד שנכשל במבחן כלשהו יאמר לעצמו, לא למדתי מספיק, ועכשיו אלמד יותר.

האם זה מה שילדים אומרים לעצמם בעת כישלון? ובכן, חלק כן, וחלק לא, ורובם לא. רובם אומרים: אני טיפש, או חלש במתימטיקה. אין טעם להתאמץ.

איך לגרום לילדים להעריך השקעה?

ספרים רבים (למשל אלה של קון) נכתבו בנושא הזה. איך לגרום לילדים להעריך השקעה? לרצות ללמוד? ויש שיטות חינוך שמחזקות את האהבה של ילדים להשקעה ולאתגר, ויש כאלה שמדכאות אותו בשיטתיות וביעילות. יש בתי"ס שבהם התלמידים אוהבים ללמוד, סקרנים וחרוצים, ויש בתי ספר (הבה נודה, רבים), שבהם זה לא המצב. בתיה"ס הרגילים שבהם מקדשים תוצאות וציונים, לומדים בהוראה פרונטלית רגילה, בכיתות ענק, הם בהחלט לא צעד בכוון הנכון (זו לא השערה. יש מחקרים רבים שמצביעים על כך - שוב, ראו את ספרו של קון). משרד החינוך בישראל, אגב, מכיר במצב הזה, ויש בתי"ס ניסויים של משרד החינוך, ציבוריים ופתוחים לכל, שבהם החינוך אינו כזה (ביה"ס שאני מכירה אישית הוא "עין הים" בחיפה). אבל את זה יתכן שכבר ידעתם.

לטעמי, עד לא מזמן היה חסר רעיון בסיסי מאוד בתפיסות החינוכיות שלנו. ידענו שאסור לומר לילדים "אתה טיפש", כי אז הם לא ירצו להתאמץ וללמוד, אבל רובנו הפלגנו בהתלהבות בשבחיהם בכל הזדמנות: אתה חכם. אתה מוכשר. אתה תופס מהר. אתה גאון. אתה מנצח תמיד בשח. אתה הראשון בכיתה באנגלית.

"אתה גאון" ו"אתה אידיוט" הם קרובים מאוד

אבל "אתה גאון" הוא הצד השני של אותו מטבע הרסני של "אתה אידיוט". כי אם לפעמים אומרים לי שאני חכם, אז כשלא אומרים, אני מבין מיד (אני די חכם)... שאני טיפש. ויותר מזה: אם כשאני מצליח, אומרים לי שאני חכם, אז לא קשה להסיק: תוצאות נובעות מחוכמה (ולא מהשקעה). וכאשר אני לא מצליח, ברור ממה זה נובע: מטיפשות. ואם אני מצליח כל הזמן, אבל זה כי אני חכם, אז מה יקרה אם יום אחד אפסיק להיות חכם? או אפגוש ילדים חכמים ממני (בבי"ס למחוננים למשל)? ולמה בכלל לגשת לאתגרים? הם עלולים להראות שאני בעצם לא כל כך חכם.

"כוחה של נחישות"

קרול דואק, בספרה "כוחה של נחישות", מספרת על ניסוי שערכה. שתי קבוצות ילדים קיבלו פאזל קל למדי לפתרון. הם פתרו היטב את הפאזל, ואז קיבלו מחמאה. לאחר המחמאה, נשאלו אם הם רוצים לפתור פאזל קל יותר, או קשה יותר. חלקם בחרו בפאזל הקשה, וחלקם בחרו בפאזל הקל. שתי הקבוצות קיבלו מחמאות שונות בתכלית. לכל ילד בקבוצה הראשונה החמיאו: "אתה מאוד חכם, כל הכבוד". לילדים בקבוצה השניה החמיאו משהו כזה, "השקעת הרבה מאמץ וחשיבה, כל הכבוד". ואז נתנו להם לבחור. אתם ודאי יכולים לנחש אילו ילדים בחרו באיזה פאזל. מחמאה אחת ויחידה השפיעה על הבחירה שלהם באופן מכריע. בקבוצה שקיבלה מחמאה על חוכמה, 70% מהילדים בחרו פאזל קל. בקבוצה השניה, שקיבלה מחמאה על השקעה, 70% מן הילדים בחרו בפאזל הקשה, שהוסבר להם שיהיה מעניין יותר.

תפיסות בסיסיות שונות

יש פה משהו עמוק, ולא רק סמנטיקה. יש שתי תפיסות בסיסיות שונות לאנשים. דואק קוראת להן התפיסה המקובעת, והתפיסה המתפתחת. אנשים שמחזיקים בתפיסה המקובעת, חושבים שהישגים נובעים מתכונות אופי. מחוכמה. מכריזמה. מאומץ. אי אפשר לפתח את התכונות הללו, רק להוולד איתן. ואם כך, מטרתם בחיים היא להוכיח את עצמם. להוכיח שהם נולדו עם התכונות הטובות. ורצוי גם להשפיל אחרים בדרך, כדי להוכיח שהם עצמם טובים יותר. אנשים שמחזיקים בתפיסה המתפתחת מאמינים בהתפתחות, בפיתוח כישורים. הם רוצים לבנות את עצמם ואת ההישגים שלהם. והם גם פתוחים לגדילה של אחרים - למה לא? אין הרבה מה להוכיח, יש מה לפתח.

מורישים את התפיסות

והתפיסות שלנו עוברות בירושה לילדינו, דרך ההתנהגות שלנו ודרך השפה שלנו. אם אנחנו אומרים לילד, "אתה מוכשר", אנחנו מפתחים אצלו את התפיסה המקובעת. התפיסה שאומרת שיש דבר כזה אנשים מוכשרים, ויש אנשים לא מוכשרים, וכדאי להכלל בקבוצת המוכשרים. הוא צריך להוכיח את עצמו. כשלא יצליח, הוא ירגיש שאיננו מוכשר. כאשר אנחנו אומרים לילד, "התאמצת והתוצאה יפה", אין פה שום סכנה. הפעם התוצאה יפה, יופי. אם פעם אחרת התוצאה לא תהיה יפה, הוא ידע מה לעשות. להתאמץ יותר. אין פה עניין של כשרון שקיים או לא קיים. יש משיכה לאתגרים, כי הם מהנים, ואין בהם סיכון. כאשר החמיאו לילדים בניסוי על חוכמתם, הם רצו להמשיך להוכיח את חוכמתם, וזאת יעשו בעזרת הפאזל הקל. כאשר החמיאו להם על מאמציהם וחשיבתם, רצו להמשיך בהם, כי הם נהנו מהם, ואין מה להפסיד.

מחמאה שיש בה מתכון להצלחה

המחמאה להשקעה כוללת בתוכה מתכון להצלחה. אם מחמיאים לי על השקעה, אני יודע מה להמשיך ולעשות: כשאני מצליח - להמשיך להתאמץ ולהתפתח, וכשאני נכשל - להמשיך להתאמץ ולהתפתח. אין הבדל גדול בין המקרים עבורי, והמשמעות לא גדולה כל כך של הצלחה או כישלון. המחמאה על כישורים כוללת בתוכה שיפוט בלבד. טוב או רע. ואין מה לעשות עם זה, רק לצהול לזמן קצר בהצלחה (קצר, כי צריך עוד להוכיח את עצמי), ולפחד מאוד, ולהתיאש, בזמן כישלון.

עצה גאונית של ילד

דואק מצטטת ציטוט משעשע במיוחד. היא שאלה ילדים בכיתה ב', "איזו עצה הייתם נותנים לילד בכיתה שלכם שמתקשה בחשבון"? והנה עצה שנתן ילד בעל תפיסה מתפתחת: "תגיד, אתה מתייאש מהר? אתה חושב רגע ואז מפסיק? אם זה מה שקורה לך, אולי כדאי שתחשוב יותר זמן - שתי דקות אולי, ואם לא תצליח, אולי כדאי שתקרא שוב את השאלה. ואם גם אז לא תצליח, כדאי לך להצביע ולשאול את המורה". לילד הזה יש מתכון להצלחה. ילדים בעלי תפיסה מקובעת לא יודעים מה ליעץ. הם אמרו לילד שלא מצליח דברים כגון, "אני מצטער". אין להם מתכון להצלחה, כי מבחינתם, כישלון מעיד על חוסר כישורים.

הסיפור האישי שלי כילדה "חכמה"

כל חיי אמרו לי שאני חכמה מאוד. חכמה מכולם. ונחשו מה חשבתי לעצמי תמיד. שאני די חכמה, זה כן, אבל לא מספיק חכמה. עובדה: תמיד יש אנשים חכמים יותר. האמת היא, שגם לאמי אמרו ללא הרף שהיא חכמה. והתפיסה שלה היתה בדיוק כמו זו שלי: אני חכמה, אבל לא מספיק. מהיום שהפסקתי לחשוב על עצמי כעל חכמה או לא חכמה, ורק לחשוב איך לפתח את עצמי עוד ועוד, התחלתי ליהנות הרבה יותר מהישגי. הם לא אומרים עלי דבר, רק כמה השקעתי בהם. בתור מאמנת, אני יכולה לספר לכם שיש הבדל גדול מאוד באיכות החיים של אנשים שמחזיקים בתפיסות השונות הללו. אנשים שמנסים להוכיח את עצמם ללא הרף, חווים קשיים רגשיים עצומים. ההצלחה מלחיצה אותם, כל כישלון קטן מפיל אותם. הם מתקשים מאוד לפעול בסביבה מאתגרת רגשית. אנשים שאוהבים אתגרים ואוהבים להתפתח, ולא עסוקים כל הזמן בתיוג עצמי של מוכשרים או לא מוכשרים, מוכנים לעמוד באתגרים שמשאירים אותי פעורת פה. למשל, לנסות לקבל משרת ניהול בכירה ביותר בתחום שבו אין להם מושג וחצי מושג. הם הולכים על זה, למה לא? אם לא יקבלו את המשרה, זה לא יאמר דבר עליהם. אם יקבלו אותה, ובכן! יהיה להם הרבה לאן לגדול.

התהליך שעברתי עם ילדי

עברו כמה חודשים מאז שקראתי את הספר הזה - ספר מומלץ בחום, שסיכם היטב את הנושא הזה של מחמאות, שכבר חשבתי עליו מספר שנים. עברתי תהליך. היום אני לא מחמיאה לילדי על שום כישור שלהם. לעולם. אני מחמיאה הרבה על השקעה שהם משקיעים. אני אוהבת אותם, מחבקת אותם ללא סוף, ואוהבת לשבת ולהתבונן בהם מקפצים, רוקדים, מציירים או כותבים. אנחנו בוחנים את הציור או הסיפור, עוברים על הפרטים, מציינים אותם ומתענגים עליהם. אני לעולם לא אומרת להם שהם מוכשרים, כי אני לא מאמינה בכישורים. אם הם מתפארים בהישג שעולה על זה של חבריהם, אני שואלת אותם מה עשו לטובת ההישג הזה, ומשבחת אותם על ההשקעה. אני שואלת אותם מה לדעתם חבריהם עוד לא עשו כדי לקדם את עצמם. כשביתי באה ומראה לי מבחן שבו ענתה נכון על כל השאלות, אני שואלת אותה אם נהנתה לפתור נכון את המבחן. אם היא גאה בעצמה על ההתקדמות שלה בחומר, על הלמידה. את השאלה הקטנונית בדבר הישגיהם של ילדים אחרים במבחן אני שומרת לעצמי. כשבני מנצח אותי ב"משחק הזיכרון", אני לא משבחת אותו על זכרונו הטוב. אני רק מחבקת אותו, ומציינת בשמחה, שהוא מצא יותר זוגות ממה שאני מצאתי. אם אני מרגישה צורך לשבח אותו, אני משבחת אותו על כך שהסתכל, והתרכז היטב. ומכיון שיש לי הרגל מושרש לומר משהו עם כל חיבוק, אני אומרת להם בפשטות, אתה הילד שלי. את הילדה שלי. ולפעמים: אתה בן ה - 4 שלי. את בת ה - 7 שלי. באנגלית זה נשמע קצת יותר טוב.

מה קורה כשמגיעים לנבחרת?

התפיסה שלי הזו, שדואק קוראת לה התפיסה המתפתחת, עומדת למבחן יומיומי בקשר שלי עם בתי. היא מתעמלת בנבחרת התעמלות קרקע. לכאורה, מה יותר תחרותי מנבחרת? מה יותר מעיד על כישוריה או חוסר כישוריה, מאשר זכיה במדליה או אי זכיה במדליה? ולכן בהתחלה, היססתי מאוד אם לרשום אותה לשם. המאמנת הראשית, אמרה שהכישורים שלה גבוליים, אבל כדאי לנסות. פחדתי שהכישורים שלה לא מספיק טובים, ושהיא תהיה מתוסכלת. מכיון שהיא רצתה מאוד, רשמתי אותה בלב כבד, והיא היום נהנית מכל רגע, ומתקדמת המון.

כמה חודשים אחרי שהתחלתי לחשוב על הנושא הזה של תפיסת עולם מקובעת או מתפתחת, אני בכלל לא מתמקדת בצד התחרותי של הנבחרת, או בכישורים שיש או אין לבתי כרגע. מבחינתי נבחרת היא פשוט מקום להתאמן בו הרבה. להתעמל הרבה. לזוז הרבה. לפתח כושר ריכוז ואומץ. לפתח עוד ועוד את תפיסת העולם המתפתחת, לפתח את הכישורים. לעמוד מול אתגר אחרי אתגר, וליהנות מהם. אני עקבית ביחס שלי להישגיה: שמחה כנה יחד איתה, וחוסר שבחים על כישוריה. רק שבחים על כך שהיא מתמידה להתאמן שבוע אימון אחר אימון, שבוע אחר שבוע, גם כשלא כל כך בא לה לצאת מהבית החם אל הגשם, ולנסוע לאימון. היום לא נראה שהכישורים שלה גבוליים בכלל. שמחת החיים שלה והאהבה שלה לספורט, ואולי היחס שלי לאתגרים שמרגיע אותה, מחפים על כל חוסר של כישור שהיה או לא היה לה. ואיך אפשר בכלל למדוד כישורים? אפשר למדוד ביצוע.

אי אפשר להבטיח ניצחון

עכשיו עומדת בפניה התחרות השנתית, ואני מתחילה להכין אותה לתחרות. היא מראה סימני פחד מן התחרות, שבתחילת השנה התרגשה ממנה וציפתה לה. שאלתי אותה מה אמרו להן המאמנות, האם הן חייבות לנצח בתחרות? היא אמרה שכן. אמרו להן שהן חייבות לנצח. צחקנו יחד. בגיל 7 היא כבר מבינה שזה אבסורד. איך אפשר להבטיח ניצחון? אפשר רק להתאמן. את יודעת, אמרתי לה, את ממש לא צריכה לנצח בתחרות. את יודעת מה את צריכה לעשות? שאלתי אותה. והיא חייכה: כן, אני יודעת. פשוט לעשות את זה.

הקטע הזה קיבל תגובות אינסופיות. במייל, בפורומים ואפילו בטלפון. הנה כמו תשובות:

מה עם הישגיות? זה לא חשוב?

שאלו אותי לגבי הישגיות ולגבי תחרותיות. יש בהשגיות ובתחרותיות שני חלקים. אחד הוא לנצח אחרים. והשני הוא לנצח את עצמנו. לנצח אחרים לא מעניין אותי, אישית. להיפך, אני רוצה שכולם יצליחו וישגשגו. מעניין אותי לנצח את עצמי, וללמד את ילדי וכל מי שרוצה ללמוד, לנצח את עצמם. להתקדם צעד צעד, לעבר השאיפות והחלומות שלנו, ולא לעצור. לא לעצור בכישורים או ביכולות הנוכחיים שלנו, אלא תמיד לחפש את הדרך ליצור עוד יכולת, ולקדם עוד עניינים. בביה"ס של בתי אמרו שהיא הישגית. הופתעתי מאוד: הישגית? איך זה יכול להיות? מעולם לא אמרתי לה חצי מילה על חשיבותו של ציון, או נצחון כלשהו, אלא רק על לפתח את יכולות הקריאה, הכתיבה והחישוב שלה. זה הדבר היחיד שמעניין אותי. הפיתוח. אבל בעולם המעשי, גישה כזו של פיתוח כישורים מביאה להרבה השגים. כי מטבענו, אנחנו פעילים, סקרנים, ורוצים דברים. אם אנחנו לא מבלבלים את עצמנו ואת ילדינו עם הסוגיות של חוכמה או טפשות, וכישורים כאלה ואחרים, אין סיבה שלא נגיע להשגים מרשימים.

"אני רוצה שהילד שלי ידע שהוא חכם"

כך אמרו לי לפחות חמש אימהות. תשובתי? אני לא רוצה שילדי ידעו שהם חכמים. ממש לא. אני רוצה שהם ידעו אלף דברים אחרים. שמהשקעה מתקדמים. שיתעניינו. שיסתקרנו. שיחקרו. שיפרגנו לאחרים. אי אפשר להתחמק מהבור הזה. אם יש חוכמה, יש גם טיפשות. אם הם יכולים להיות חכמים, הם יכולים להיות גם טפשים. מה אם יגיעו למבחן קשה מאוד, כמו "תלפיות" בצבא, או משהו כזה, ולא יצליחו בו? אז הם לא חכמים? אי אפשר לצאת טוב מהתפיסה של חכם / טיפש. כמו שאני אוהבת לומר, "אי אפשר לרקוד על כל הקצוות של העוגה". אי אפשר גם שהילד ישמע כל הזמן שהוא חכם, וגם שידע שמה שיקדם אותו בחיים היא השקעתו, ולא תכונותיו.
הערכה איכות החיים הצד השני תהליך תפיסות הגדלת הביטחון העצמי הבדלה הבטחון להצביע מאמינים הורות איך להחמיא לילד איך להיות בטוח בעצמי איך להיות בטוח בעצמך בטוח בעצמי בטוח בעצמך בטחון בטחון עצמי ביטחון ביטחון עצמי ביטחון עצמי אמיתי ביטחון עצמי בחיים ביטחון עצמי גבוה ביטחון עצמי חזק ביטחון עצמי חלקי ביטחון עצמי ירוד ביטחון עצמי מופרז ביטחון עצמי נמוך בניית ביטחון עצמי בעיות ביטחון עצמי בעיית ביטחון עצמי הבטחון הבטחון העצמי הבטחון עצמי הביטחון הביטחון העצמי הגברת ביטחון עצמי הגברת הביטחון העצמי הגדלת ביטחון עצמי הגדלת הביטחון העצמי החזרת ביטחון עצמי החזרת הביטחון העצמי העלאת ביטחון עצמי העלאת הביטחון העצמי העצמת ביטחון עצמי העצמת הביטחון העצמי הרגשת ביטחון עצמי חוסר בטחון עצמי חוסר ביטחון עצמי חיזוק ביטחון עצמי חיזוק הביטחון העצמי חסר ביטחון עצמי ילד ילדה ילדים לבנות ביטחון עצמי להגביר את הביטחון העצמי להגדיל את הביטחון העצמי להוריד ביטחון עצמי להחזיר את הביטחון העצמי להחמיא להחמיא לילד להיות בטוח בעצמי להיות בטוח בעצמך להעלות את הביטחון העצמי להעלות ביטחון עצמי להעצים את הביטחון העצמי להרגיש ביטחון עצמי להשיג ביטחון עצמי לחזק את הביטחון העצמי לחזק ביטחון עצמי ליצור ביטחון עצמי לפרגן לפתח את הביטחון העצמי לפתח ביטחון עצמי לרכוש ביטחון עצמי לשדר ביטחון עצמי לשפר את הביטחון העצמי לשפר ביטחון עצמי מהו ביטחון עצמי מחמאות פיתוח ביטחון עצמי פיתוח הביטחון העצמי רוצה ביטחון עצמי שידור ביטחון עצמי שיפור ביטחון עצמי שיפור הביטחון העצמי תחושת ביטחון עצמי
ערך עצמי, פחד גישה, איך לא להיפגע מאנשים? איך לא להיפגע מאחרים? מה חושבים עלי? איך להיות בטוח בעצמי? איך להעריך את עצמי? מה אני חושב על עצמי? דימוי עצמי, הערכה עצמית, ביטחון עצמי, רגישות יתר
ערך עצמי, פחד גישה, איך לא להיפגע מאנשים? איך לא להיפגע מאחרים? מה חושבים עלי? איך להיות בטוח בעצמי? איך להעריך את עצמי? מה אני חושב על עצמי? דימוי עצמי, הערכה עצמית, ביטחון עצמי, רגישות יתר
... עצמי, פחד גישה, איך לא להיפגע מאנשים? איך לא להיפגע מאחרים? מה חושבים עלי? איך להיות בטוח בעצמי? איך להעריך את עצמי? מה אני חושב על עצמי? דימוי עצמי, הערכה עצמית, ביטחון עצמי, רגישות יתר איך לא להיפגע מאחרים ומה זה אומר על דימוי עצמי וביטחון עצמי? ההתחלה של ההרצאה עוסקת בשאלה איך אנחנו יכולים לא להיפגע מאנשים אחרים ומה זה אומר על הדימוי העצמי שלנו. אליעד מתחיל בהסבר על הדרך בה אנשים יכולים להרגיש פגיעים או לא, תלוי במידה בה הם בטוחים בעצמם. הוא מביא דוגמה בה אדם נשאל על משהו שקשור לדימוי שלו ... הוא משווה את זה למישהו שמאוד בטוח במשהו. לדוגמה, אם אדם יודע שהוא יודע לרוץ מהר, לא אכפת לו אם מישהו יגיד לו שהוא לא רץ טוב, כי הוא בטוח בעצמו. זו הסיבה שכשמישהו אומר משהו עליך, כל עוד אתה לא בטוח ... סיכוי שהוא ירגיש פגוע ממה שאחרים אומרים. אם לעומת זאת הוא בטוח שהוא לא טיפש, הוא לא ירגיש פגוע אם מישהו יגיד לו שהוא טיפש. המרצה מסביר שביטחון עצמי הוא לא רק להרגיש טוב עם עצמך, אלא להיות בטוח לגבי מה ... עלינו. הוא מביא דוגמה של אדם ששומע שיגידו עליו משהו שהוא לא אוהב - אם הוא לא בטוח שזה נכון, הוא עשוי להרגיש שזה משפיע עליו, למרות שהוא בטוח בעצמו. לדוגמה, אם אדם יאמר לי שאני טיפש, אם אני לא בטוח בזה אני עשוי להרגיש פגוע, אבל אם אני בטוח שאני לא טיפש, אז אני לא אתייחס לדבר הזה. מהו המפתח לביטחון עצמי? בהמשך, אליעד מציין שהמפתח לביטחון עצמי הוא הבנת האמת הפנימית של עצמך. כלומר, עלינו להיות מודעים למה שאנחנו חושבים על עצמנו ולמה שאנחנו יודעים על עצמנו, ולא על פי איך אחרים רואים אותנו. הכוונה כאן היא לבנות ביטחון עצמי מתוך הידע האישי שלנו ולא מתוך תלות בדעות של ... היא להבין את המצב דרך עיניים רציונליות. כלומר, להבין אם דעתו של מישהו אחר באמת משפיעה עלינו או שאנחנו פשוט מקבלים אותה משום שאנחנו לא בטוחים בעצמנו. הוא מביא את הדימוי של אדם שבודק את מחשבותיו על ... הזה במחשבות שלנו. הקול הפנימי הזה משפיע על תחושת הערך העצמי שלנו, ואנחנו צריכים להפסיק לשייך את כל הערך שלנו למה שאחרים חושבים. ערך עצמי ביטחון עצמי הערכה עצמית רגישות יתר דימוי עצמי פחד גישה לא להיפגע ...
ביטחון עצמי, אמונה עצמית, מה זה ביטחון עצמי? מה זה חוסר ביטחון עצמי? ממה נובע חוסר ביטחון עצמי? איך לבנות ביטחון עצמי? מה רע בביטחון עצמי? שיטות לביטחון עצמי, טעויות של ביטחון עצמי, איך להאמין בעצמי? פחד גישה
ביטחון עצמי, אמונה עצמית, מה זה ביטחון עצמי? מה זה חוסר ביטחון עצמי? ממה נובע חוסר ביטחון עצמי? איך לבנות ביטחון עצמי? מה רע בביטחון עצמי? שיטות לביטחון עצמי, טעויות של ביטחון עצמי, איך להאמין בעצמי? פחד גישה
ביטחון עצמי, אמונה עצמית, מה זה ביטחון עצמי? מה זה חוסר ביטחון עצמי? ממה נובע חוסר ביטחון עצמי? איך לבנות ביטחון עצמי? מה רע בביטחון עצמי? שיטות לביטחון עצמי, טעויות של ביטחון עצמי, איך להאמין בעצמי? פחד גישה מה זה בכלל ביטחון עצמי ואמונה עצמית? ביטחון עצמי ואמונה עצמית הם מושגים דומים מאוד שמשמעותם היא שהאדם בטוח ביכולותיו להתמודד עם משימות או אתגרים שהוא עומד מולם. כשאומרים יש לי ביטחון עצמי, מתכוונים שיש פחד מסוים או חשש מהתמודדות, אבל האדם משוכנע שהוא יצליח להתמודד או שלא יקרה לו משהו רע. לדוגמה, אדם שרוצה להתחיל עם בחורה, עשוי לחשוש שהיא תסרב לו, אבל אם יש לו ביטחון עצמי הוא יאמר לעצמו: אני אצליח להתמודד עם המצב, יהיה בסדר. אמונה עצמית דומה מאוד, והכוונה היא שהאדם מאמין בכוחו לבצע פעולה מסוימת ... לתוצאה הרצויה. אם אדם רוצה להצליח בפרויקט חדש ויש לו ספק אם יצליח, אז אמונה עצמית אומרת שהוא מאמין ביכולות שלו להצליח בפרויקט. האם עדיף שיהיה לך ביטחון עצמי ואמונה עצמית? לכאורה נראה שכן, כי כדי להצליח בחיים צריך לפעול וליזום, וביטחון עצמי מאפשר לאדם לפעול בלי להשתתק מפחד. לדוגמה, אדם שהגיע להיות נשיא ארצות הברית, לא הגיע לתפקיד כי ישב בבית וחיכה, אלא כי פעל, יזם ולקח סיכונים. הביטחון העצמי מאפשר לאנשים לעשות פעולות הכרחיות להצלחה. מהו חוסר ביטחון עצמי וממה הוא נובע? חוסר ביטחון עצמי הוא ההפך מביטחון עצמי, והוא מתבטא בפחד וחשש מכישלון. לדוגמה, אדם עם חוסר ביטחון עצמי לא מאמין שהוא יכול להצליח במשהו, ולכן לא פועל ולא יוזם. הוא יחשוב שהוא לא טוב מספיק, שהוא עלול להיכשל, ואז הוא יימנע מלפעול בכלל. חוסר ביטחון עצמי נובע בעצם מזיכרון של כאב או כישלון בעבר, למשל ילד שנגע באש ונכווה, בפעם הבאה יפחד ויחשוש לגעת שוב. חוסר ביטחון עצמי הוא מנגנון הישרדותי שנועד להגן עלינו מפני סכנות ופגיעות. מהם החסרונות הגדולים של ביטחון עצמי שקרי? הבעיה המרכזית היא שביטחון עצמי שקרי, שנוצר רק על בסיס אמונות כמו אני יכול להצליח בלי בדיקה מציאותית, יכול להוביל לנזקים חמורים. לדוגמה, אדם שיש לו ביטחון עצמי גבוה מדי עלול לבצע עקיפה מסוכנת בכביש, מתוך אמונה עיוורת שהוא יצליח, אבל בסופו של דבר יעשה תאונה. בנוסף, אם אדם מרגיל ... את הכביש בבטחה. העצה תאמין בעצמך בעצם מדכאת את מנגנון השכל, וגורמת לאדם לפעול מתוך רגש או דמיון שקרי במקום מתוך חשיבה הגיונית וזהירה. כיצד עודף ביטחון עצמי מוביל להפרעות נפשיות? כשאדם מאמין בעצמו בצורה לא מבוססת, הוא פוגע במנגנון השכל שלו, והתוצאה היא הופעה של פחדים לא הגיוניים, חרדות, דיכאון, והפרעות נפשיות אחרות. אנשים רבים שמגיעים לבתי חולים פסיכיאטריים סובלים מעודף ביטחון עצמי לא ריאלי, מה שגורם להם לעשות פעולות מסוכנות או לא הגיוניות, ואחר כך הם קורסים נפשית. איך צריך באמת להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי? הדרך הנכונה להתמודד עם חוסר ביטחון עצמי היא לא לנסות להאמין בעצמך בכוח, אלא לבדוק את הדברים בצורה שכלית והגיונית. יש לעשות חישוב אמיתי של סיכוי מול סיכון, ... זה באמת יהיה כל כך נורא, או שאולי הפחד מוגזם? אם הפחד מוצדק, אפשר לנסות לצמצם את הסיכון, למשל על ידי הכנה מוקדמת. מדוע לא כדאי לקנא באנשים עם ביטחון עצמי מופרז? אנשים שנראים בעלי ביטחון עצמי מופרז, כמו אלה שיש להם אומץ להתחיל עם כל בחורה שהם רואים, לא תמיד ראויים לקנאה, כי ה
אומץ / ביטחון עצמי - איך להגיע לאומץ אמיתי וחזק באמת? איך להיות בטוח בעצמך?
... ביטחון עצמי - איך להגיע לאומץ אמיתי וחזק באמת? איך להיות בטוח בעצמך? אומץ. ההצלחה של האדם תלויה בעד כמה יש לו אומץ. ככל שיש לאדם יותר בטחון עצמי, כך יש לו יותר אומץ. האומץ של האדם מאפשר לו לחיות ללא פחד. איך ... על משהו. האדם צריך שיהיה לו משהו חזק שעליו הוא יוכל להישען ולדעת שיש לו על מי לסמוך. ככל שיש לאדם יותר בטחון עצמי שיש לו על מי לסמוך, כך יש לו יותר אומץ. השאלה היא, על מה בדיוק יכול האדם להישען כדי לחזק את האומץ ואת הביטחון העצמי? תשובה: המשענת הטובה ביותר של האדם, היא האמת. ידיעת האמת, היא ... האמת ויהיה לך אומץ. תסמוך על האמת. אם אתה יודע את האמת, אל תפחד, כי אין ממה לפחד. אומץ = ידיעת האמת = ביטחון עצמי = חוסר פחד = טוב אמיתי. ...
ספקות / חוסר וודאות - איך להתמודד עם ספקות? מה טוב בחוסר וודאות?
... חוסר וודאות - איך להתמודד עם ספקות? מה טוב בחוסר וודאות? ספקות. ספק = חוסר וודאות. ספקות וחוסר וודאות הם דבר מאוד לא נעים. ספקות = חוסר יכולת לקבל החלטות נכונות באופן מהיר = חוסר ביטחון עצמי . וודאות = יכולת לקבלת החלטות בצורה מהירה = בטחון עצמי. הספקות שיש לאדם בחיים מגבילים אותו בכל תחום. כאשר האדם אינו בטוח במשהו הוא אינו מסוגל לדעת מה הדבר הטוב ביותר עבורו. לפעמים האדם אינו יודע האם להתעקש על ...
חרדות / פחדים / חששות - ממה נובעת חרדה? מה יוצר פחד? איך להתמודד איתם?
... פנימה. פחד = תלות חיצונית רגשית. הרגש של האדם תלוי בצורה החיצונית של המציאות שסביבו. בטחון עצמי = תלות רגשית פנימית. הרגש של האדם אינו תלוי בחיצוני אלא בפנימי. כאשר האדם מעביר את המשענת הרגשית שלו ...
שאפתנות / תעוזה / אומץ / ביטחון עצמי / אמונה עצמית - מהי מהותן?
... תעוזה אומץ ביטחון עצמי אמונה עצמית - מהי מהותן? שאיפות = רצונות. אדם שאפתן = אדם שיש לו רצונות שנחשבים לגדולים. מהותה של ... אדם אינו שאפתן, הוא לעולם לא יוכל להגיע אל השלמות. שאפתנות, תעוזה, אומץ, בטחון עצמי, אמונה עצמית וכולי, הן תכונות נדרשות כדי להגיע אל השלמות. רק אדם שאפתן מסוגל לא להתפשר על בינוניות אלא ...
עתיד / חיזוי העתיד / יצירת העתיד - איך לחזות ולשנות את העתיד?
... היה מרגיש שלמות ביחס לעתיד. השאלה היא: כיצד יכול האדם להגיע למצב כזה של בטחון עצמי מלא בכך שהעתיד יהיה מושלם וכרצונו? תשובה: על ידי שהאדם מתנתק מהמעטפת החיצונית של האירועים ומתחבר למהות האחת שלהם. פירוש: המהות של המציאות כמציאות אינה שונה בשום רגע ...
ביטחון עצמי / אמונה עצמית - איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך?
ביטחון עצמי אמונה עצמית - איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? ביטחון עצמי, העלאת ביטחון עצמי, שיפור ביטחון עצמי, הערכה עצמית, דימוי עצמי, אמונה עצמית - איך משיגים אותם? איך לשפר בטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי גבוה? איך להתמודד עם ביטחון עצמי נמוך ועם חוסר בטחון עצמי? איך לפתח בטחון עצמי? על האדם לדעת כי יש שני סוגים של בטחון עצמי ואמונה עצמית. יש בטחון עצמי אמיתי ויש ביטחון עצמי שקרי. בטחון עצמי אמיתי = בטחון עצמי שנובע מהאמת. האדם בוטח במשהו אמיתי. ביטחון עצמי שקרי = בטחון עצמי שנשען על שקר ועל דמיון. לדוגמא: אדם שיש לו בטחון עצמי שהוא יכול לעוף בשמים כמו ציפור, זהו לדוגמא ביטחון עצמי שקרי שאינו תואם את המציאות. זהו ביטחון עצמי שסופו במפלה. לעומת זאת, אדם שבטוח בעצמו שהוא יצליח להשיג מטרה שהוא אכן באמת יכול להשיג אותה, זהו ביטחון עצמי אמיתי וטוב. ברמה המעשית: ביטחון עצמי שקרי = האדם בטוח שהעולם יהיה כפי מה שהוא רוצה. בטחון עצמי אמיתי = האדם בטוח שהוא אישית ירגיש טוב בכל מצב. בטחון עצמי שקרי מתמקד בחיצוניות. בטחון עצמי שקרי מבטיח לאדם הבטחות שונות שהאדם אינו יכול להיות בטוח בכך שהן אכן יקרו. בטחון עצמי שקרי מבטיח לאדם שהצורה החיצונית של המציאות תהיה כרצונו. האדם נשען על כוחו החיצוני המדומה, ונדמה לו כאילו הוא יגרום למציאות החיצונית להיות כרצונו. בטחון עצמי שקרי מלווה בפחד וחשש מפני זה שהביטחון העצמי יתגלה כשקרי. לעומת זאת יש גם
פזיזות / ישוב הדעת - איך לפעול בפזיזות שנובעת מישוב הדעת?
... היא כן טובה? כאשר האדם מסוגל בפזיזות לקבל החלטה טובה מתוך ישוב הדעת. פירוש: כאשר האדם רואה את תמונת המצב המלאה בשלמות, אז באפשרותו לקבל החלטות מהירות שנראות כפזיזות. בטחון עצמי = קבלת החלטות בצורה מהירה. חוסר בטחון עצמי = קושי בקבלת החלטות. פזיזות = בטחון עצמי שגוי = קבלת החלטות מהירות מתוך מחשבה שגויה. ישוב הדעת = בטחון עצמי אמיתי = קבלת החלטות טובות בצורה מהירה. ברמה המעשית: כדי להיות מסוגל לקבל החלטות בצורה מהירה, ככ מהירה עד כדי כך ...
אמת - מדוע אין טוב יותר מאשר האמת? למה האמת היא שורש הטוב?
... האמת המלאה, מסירה את כל הספקות לגבי העתיד + גורמת לאדם להבין את ההיגיון של האירועים = להרגיש טוב. האמת מעלימה את כל הספקות. ידיעת האמת יוצרת וודאות. ידיעת האמת מאפשרת לקבל החלטות טובות באמת. האמת יוצרת בטחון עצמי . האמת יוצרת רוגע. אין שום חשש, כי יודעים את האמת. האמת היא הדבר הטוב ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על להיות בטוח בעצמי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: להיות בטוח בעצמי, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: להיות בטוח בעצמי, איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם לדומם יש תודעה? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? בשביל מה לחיות? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי רוחני, מאמן אישי ועסקי, קואצר לזוגיות בנושאי להיות בטוח בעצמי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2188 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 15:48:30 - wesi4