קבלה - תורת הקבלה - מבוא... - תורת הקבלה - מבוא הקבלה היא תורת הסוד והמיסטיקה היהודית. לתורה זו יש שורשים עמוקים במחשבה היהודית והיא נמשכת מהמיסטיקה העברית הקדומה, קרי ספרות ההיכלות והמרכבה, אולם, עיקר גיבושה ופרסומה ראשיתם בפרובאנס (דרום צרפת) ובצפון ספרד בשלהי המאה ... את הפער בינו והעולם הגשמי שבו הוא נטוע לבין האל. המקובל תופס את המציאות הגשמית כולה ואת התופעות שבתוכה כמערכת סמלית, אשר משקפת את גילויו של האל בעולם. הוא מבקש לחדור לתוכה על ידי התבוננות, ולחשוף את ההוויה האלוהית ... מראשיתן לאחריתן נקראות לרוב בכינויים אחידים והם: תורת הספירות בקבלה סיווג (קו ימין) (קו האמצע) (קו שמאל) ג עליונות כתר חכמה בינה ז תחתונות חסד גבורה תפארת נצח הוד יסוד מלכות הקבלה מרבה לתאר את עולם הספירות, ומבררת את ... כאלה המנוגדות אחת לרעותה. חלוקה יסודית בספירות נקראת ימין, שמאל ואמצע, או בהתאמה על פי הנהגתן: חסד, דין ורחמים. מערכת הספירות שרויה במתיחות של כוחות מנוגדים, והמקובל מבקש לפשר בין כוחות אלו, כלומר להביאם לקו האמצע, ובכך להשכין הרמוניה בינם. ... בכוח המחשבה, או על ידי יצירת קמעות שבהם שמותיו של האל (או צירופים אחרים של לשון הקודש) מועלים על הכתב. ספרות ההלכה מתירה את השימוש בקמיעות לרפואה, ולעומתה ספרות הקבלה מרבה להזהיר, להרחיק ולסייג את השימוש בקבלה מעשית. זאת ... שהיא תורת הסוד היהודית, שהחלה להתפרסם בשלהי המאה ה - 12 ובראשית המאה ה - 13 בפרובאנס ובצפון ספרד ונמשכת עד ימינו. לפי חלוקה זו, תורת הסוד של חסידות אשכנז, וכן תורות הסוד הקדומות מתקופת הגאונים או חזל, אינן ... הרווחת במחקר, הקבלה אינה כוללת את תורת הסוד הקדומה, אך היא יונקת ממנה. המחקר מזהה שרידים מתורת הסוד הקדומה בכתבים מתקופת הגאונים, ועוד קודם לכן כבר בספרות מתקופת חזל (כגון בתלמוד הבבלי, בפרק ב של מסכת חגיגה). קיים ויכוח במחקר מה היחס בין רמזים אלה מתקופת חזל לבין גופי סוד הבאים לידי ביטוי בספרות הרווחת בתקופת הגאונים והמכונה ספרות ההיכלות והמרכבה. ויכוח נוסף הוא לגבי זמן כתיבת ספרות הסוד שרווחה בתקופת הגאונים. ישנה התלבטות, למשל, לגבי ספר יצירה: האם להקדים את זמן חיבורו עד ימי בית ... להבחנה. לדעת אחדים מן החוקרים, תפיסה זו השתלבה בקבלה והתמזגה גם עם תפיסות גנוסטיות קדומות. התפשטות הקבלה וספר הזוהר כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה, 1558 - קבלה עד מהרה התפשטה תורת הקבלה מפרובאנס למרכזים אחרים כמו בורגוס וטולדו ... ספרד. תורת הקבלה נתנה מקום נרחב לכיסופי הגאולה של העם הכואב את משבר הגירוש. הקבלה וספר הזוהר יצאו מתחומי הכת המסוגרת של בעלי הקבלה אל המוני בית ישראל. דחיפה נוספת להפצתו ולקדושתו של ספר הזוהר הייתה במאה ה - 16, ... שונים שמיזגו בתורתם את הנסתר והנגלה. דוגמאות לכך הם: שלמה אלקבץ בפיוטיו, הרבנים יוסף קארו ואלעזר אזכרי שהעלו על הכתב יומנים מיסטיים, אליהו די וידאש בספר המוסר הקבלי ראשית חכמה ועוד. התמורה היסודית בקבלת צפת היא הבאת חכמת הקבלה ... חוגו של ר משה קורדובירו (הרמק). קבלת הרמק הרמק נחשב כגדול המקובלים העיונים. הוא היה בעל יכולת העמקה, וכישרון הכתיבה שלו העשיר מאוד את תורת הקבלה. חוקר הקבלה גרשם שלום תיאר את הרמק כהוגה הדעות והנציג החשוב ביותר של ... - הרצח 1538, ולאחר שנים אחדות החל לשמש כראש ישיבה בצפת. עם תלמידיו נמנו רבי חיים ויטאל, לימים עורך כתבי הארי, ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר ראשית חכמה. עם הגעתו של הארי לצפת הפך הרמק לרבו למשך תקופה ... שיטתו בקבלה ומהווה סינתזה של כלל ההגות הקבלית. הרמק עצמו מעיד על כך בהקדמתו לספר: וכאשר באתי לשלם נדרי ערכתי לפני את כל ספרי האלוהי הרשבי ואתבונן בהם, ויהי לבבי כהולך בלב ים וכשוכב בראש חיבל, נבוך ומתבלבל בעמקי ... בשם אור יקר, ספר מוסר בשם תומר דבורה המיוסד על יג מידות ההנהגה, ועוד. על אף התפוצה הרבה שלה זכתה תורתו של הרמק והכבוד הרב שחלקו לו, את הבכורה בתורת הסוד והקבלה נטלו במהרה הארי ותורתו. על כך כתב החוקר יוסף בן שלמה במבוא לספרו: הסיבות ההיסטוריות לניצחונה של קבלת הארי על זו של רמק נובעת מן ההבדלים ... גדול מקובלי צפת במאה ה - 16 והוגה שיטה חדשה בקבלה. השפעתו על המיסטיקה היהודית היא עצומה, וממנו ואילך זכתה הקבלה שלו, הקבלה הלוריאנית או קבלת הארי, להשפעה רבה בכל רחבי העולם היהודי, עד שמחלקים את תורת הקבלה לשניים ... ותורת הסוד. בשנת 1570 עלה לארץ ישראל והתיישב בצפת, ובתום שנתיים של פעילות ערה נפטר והוא בן 38 בלבד. מכתבי הארי עצמו נשארו בידינו מספר פיוטים לשבת (אזמר בשבחין, אסדר לסעודתא ובני היכלא) וכן מספר מאמרים שנקבצו בתוך ספר שער מאמרי רשבי. שאר תורתו נכתבה על ידי תלמידיו. יש מהחוקרים האומרים שכתב יחד עם הרב בצלאל אשכנזי את פירוש שיטה מקובצת על מסכת מנחות, אך הפירוש אבד עוד כשהיה בכתב יד. הארי מעולם לא כתב דבריו בקבלה, וכל תורתו ידועה לנו רק מכתבי תלמידיו. שלושת תלמידיו הגדולים היו ר יוסף בן טבול, ר ישראל סרוג ובעיקר ר חיים ויטאל, בכיר תלמידי הארי, ... להפיץ את תורת הארי, נטבעה בראשיתה קבלה זו תחת חותמו, וזאת עד אמצע המאה ה - 17, אז הופצו כתבי היד של ר חיים ויטאל. עם הפצתם של כתבים אלה התפשטה עוד יותר הקבלה הלוריאנית והגיעה לכל קהילות ישראל, עד שקנתה לה את הבכורה במחשבה הקבלית מראשית עלייתה ... באי הקהילה, תופעת המקובלים הספרדיים ועוד. הקבלה הלוריאנית | אחד החידושים בקבלה הלוריאנית היה התפיסה של אופן בריאת העולם והשלכתה על תכליתו של האדם בעולם. הקבלה שקדמה לארי תפסה את תהליך בריאת העולם כהתפשטות ישירה והדרגתית מתוך האלוהות האין ... של העולם בתוך מושג היש, מושג הנתפס בשכל האנושי. חידושה של קבלת הארי הייתה בכך שראתה את תהליך הבריאה כתהליך מורכב יותר ודינמי, שכוחות מנוגדים פועלים בתוכו זה על זה. כיוון שקודם הבריאה מילא אור אין סוף את כל ... מציאות אחרת שהיא נפרדת מהאלוהות לא היה מקום להתקיים ולהתגלות. קבלת הארי פתרה בעיה זו בהציגה את תהליך הבריאה כתהליך של הסתלקות שקודמת בהכרח להתגלות. תהליך זה מכונה בשם צמצום. בזכות הצמצום וההתכנסות של ההארה האלוהית נוצר חלל פנוי ... הכלים. הכלים בעולם הנקודים היו חלשים מדי כדי להכיל בתוכם את ההארה האלוהית, וכך נסדקו שלושת הכלים העליונים - כתר, חכמה ובינה, ושבעת הכלים התחתונים, שמטבעם חלשים יותר, נשברו. אירוע זה מכונה בספרות הארי שבירת הכלים או מיתת המלכים. ... לטהר את הכלים, שכן סייגי הפסולת של שורשי הדין היו מעורבים בכלים ועם שבירתם נפרדו מהם והתכנסו במקום אחד, בממלכת הקליפות. לאחר השבירה החל התהליך של תיקון והיבנות מחדש. שלב זה של התיקון מכונה בשם עולם התיקון או עולם הברודים. ... ולהעלותם למקומם אל העולם האלוהי, וזאת בעזרת תורת התיקון והכוונות. כשיסתיים תהליך הבירור וכל ניצוצות הקדושה ישובו למקומם, תשלם מלאכת התיקון ואז תבוא גאולה לעולם. תפקיד זה של הבירור והתיקון לא מוטל רק על יחידי סגולה אלא על כל אדם ... שעתידות היו לחולל טלטלה עצומה בקהילות ישראל בשנים שאחר כך. נתן העזתי החל להפיץ את הידיעה לכל קהילות ישראל במכתבים, ובה בעת יצא שבתי צבי עצמו לירושלים להפיץ את בשורתו. בקהילות ישראל באירופה התקבל שבתי צבי כמשיח, הרבה בהשפעת ... ניתנה לשבתי צבי האפשרות לבחור בין מוות לבין התאסלמות, ובספטמבר 1666 הוא בחר להמיר את דתו. התאסלמותו של שבתי הכתה בתדהמה את העולם היהודי, וגרמה לרובו לזנוח את התקווה המשיחית. אף על פי כן, מעטים שמרו אמונים לרעיון המשיחי. ... ספה של הגאולה. אי לכך ביקשה השבתאות לעקור את תורת הכוונות של הארי, ואף את ההלכה, משום שזו נתפסה כתורה השייכת לזמן הגלות ולא לעת הגאולה. את מקומה של ההלכה כערך דתי עליון תפשה האמונה בשבתי צבי כמשיח ישראל. את ... המשיח מסוגל לו ואילו הם מחויבים להמשיך ולקיים את התורה והמצוות. לעומתם, אנשי התנועה הקיצונית בשבתאות ראו עצמם מחויבים ללכת בדרכו של המשיח ולסייע לו במלחמתו כנגד הקליפות ואף להמיר את דתם בעקבותיו. מהפלג הקיצוני הזה התפתחו כתות כפרנקיזם והדונמה שהגיעו אף לניהיליזם. קבלה ליטאית והרמחל בשל השימוש הנרחב בספר הזוהר ובטרמינולוגיה קבלית לוריאנית בשבתאות, אחת מתגובות ... את לימוד הקבלה. בעל הסולם הרב יהודה לייב אשלג (1884-1954) אשר כונה בעל הסולם על שם באור ופירוש הסולם שכתב לספר הזוהר, עסק כל ימיו בחידושה ובהפצתה של חכמת הקבלה בשדרות העם. הוא פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקבלה, שמאפשרת ... שורשיה ואל תכליתה. שתי יצירותיו העיקריות, עליהן עמל שנים רבות, הן תלמוד עשר הספירות, המונה 16 חלקים ומיוסד על כתבי הארי ופירוש הסולם לספר הזוהר. בעל הסולם ראה בקבלה כלי מעשי להשגת תכליתנו בעולמנו. את המושג שבירת הכלים ואת ...