... שאהבה היא אחת ממטרות הנישואין. בכל אופן, האהבה רחוקה מלהיות תנאי מוקדם לנישואין. אהבה היא תוצאה של נישואין המבוססים על השקפה ומטרות חיים
משותפות, ועל ההבנה
שהשותפים מתאימים להשיג יחד את המטרות האלה. לכן, רק כשיצחק מצא
שותפה מתאימה לנישואין שכאלה וזכה לאהבה שבאה כתוצאה מכך - רק כאשר הסביבה האלוקית נוצרה מחדש - היה יכול להתנחם על מותה של אמו (מובן שצריכים ליצור קשרים רגשיים מסוימים בתקופת המבחן, לפני שמחליטים להינשא, כחלק מהבדיקה אם שני
השותפים מתאימים זה לזה. וצריך לשקול זאת היטב). הדור הבא אחרי יצחק אבינו נותן, כפי שזה נראה במבט ראשון, תבנית סותרת למושגי הנישואין והאהבה. יעקב פוגש ברחל ליד הבאר ומיד מנשק אותה. ... כי מלאו ימי, ואבואה (לשון ביאה - יחסי אישות) אליה. דרישה כזאת נשמעת גסה מאוד. איך אנחנו יכולים להעלות בדעתנו שיעקב אבינו ידבר ככה? מטרה
משותפת של הקמת עם המפתח לסיפור כולו מונח בתשובה לשאלה האחרונה. חכמינו מסבירים שיעקב ראה בנישואין עם רחל את האמצעי להביא לקיומו של עם ישראל. מכיוון שעם ישראל הוא המטרה והתכלית ... בחירת תקופת הזמן איננה שרירותית: שבע יחידות זמן רומזות על מחזור זמנים מושלם, ותקופה של היטהרות. אהבה ונישואין הם תוצאה של השקפה ומטרות
משותפות בחיים. כשמישהו מתכונן לקראת אתגר שיבחן את כל יכולותיו, מבחן שתוצאותיו בעלות חשיבות עליונה, ואשר דורש חיזוק, תרגול ושיפור כל כישוריו ויכולותיו של האדם, איך עובר הזמן בתקופת ... חזונו. כך, אנחנו רואים שיעקב ורחל, במקום להציג דרך מנוגדת ליצחק ורבקה, משקפים למעשה את אותו עיקרון: אהבה ונישואין הם תוצאה של השקפה ומטרות
משותפות בחיים, וההבחנה שבני הזוג מתאימים לממש את המטרות האלה יחד. עיקרון זה הוא אחד משני עמודי היסוד שעליהם נשענים חיי הנישואין היהודיים. דרגות במערכות יחסים את העמוד השני של ... הראשון. הבה נבחן רעיון זה בפרוטרוט. יחסים אנושיים שונים באיכות האינטגרציה שהם משיגים. ברמה הנמוכה ביותר עומדת מערכת יחסים עסקית לחלוטין: כל
שותף נכנס ליחסים אך ורק לשם הרווח האישי שהוא יכול להשיג באמצעותם. אין שום מיזוג אישי עם
השותף. נוכל לכנות מערכת יחסים כזאת אני ואני: כל
שותף כלפי עצמו הוא בעל אינטרס עצמי מוחלט, אני, אבל הוא מבין ששיתוף פעולה עם עוד אני אחר יכול לתגמל אותו טוב יותר ממה שיוכל להשיג לבדו. ברמה גבוהה יותר נמצאת מערכת יחסים מסוג ... האנחנו מחליף את האני - לכל הפחות במהלך הפעילות הקבוצתית. כל מי ששיחק בקבוצת ספורט טובה, השתתף בלהקה, או מילא תפקיד בכל פעילות דומה, היה
שותף במערכת יחסים של אנחנו. שער שהובקע על ידי הקבוצה השנייה הוא הפסד שלנו, המשחק הטוב שלי הוא ההצלחה שלנו, הצלילים שהפקתי תורמים למוסיקה שלנו, כך חווים את הפעילות. בהקשר זה ... זה אומר שחייבים להשקיע זמן, מאמצים ומשאבים כדי לרענן כל הזמן את מערכת היחסים. לדעתי, אי קבלת המחויבות ליצירת אני בחיי הנישואין, היא המכנה
המשותף הנפוץ ביותר לגירושין. התרבות המערבית פיתחה גישה שלילית כלפי אהבה ונישואין: בואו נראה אם זה עובד. אם כן, יופי, אם לא, למה לבזבז את החיים באומללות? אם זה עובד, ולא אם אני ... להגיד לה דוגרי שהנושא הזה משעמם אותו ולצפות שתכבד את רגשותיו. אתה לא אמור להקשיב לסיפור של אשתך, אלא אליה. ממרומי מערכת היחסים של האני
המשותף, מבחינים שבשתי הגישות חסרה הנקודה העקרונית: הוא לא צריך להקשיב לסיפור, אלא אליה. הסיפור משעמם, אילו היה רואה אותו בעיתון או שומע ממכר, הוא היה יכול להניח מיד את העיתון או ... תשדורת כזאת מאשתו משקפת את הלך הרוח הנוכחי שלה, את רגשותיה. הוא רוצה לדעת היכן היא עומדת, כדי שהוא והיא יוכלו להמשיך לבנות יחד את השלמות
המשותפת. דוגמא נוספת: חשבו על האמירה - יותר קל לתת מאשר לקבל. למה? משום שקבלה משקפת לעיתים קרובות חולשה, חסר, תלות וכישלון מצד המקבל, בעוד שנתינה מפגינה עוצמה, שפע, עצמאות, הצלחה ...