... ולאחר שהחליף עמו ברכות נימוסין ונעמד במקום ראוי, אמר: החבר גוטמה, שמעתי את הדברים הבאים: הפרוש גוטמה דוחה כל סוג של
סגפנות, והוא מגנה ומאשים את כל אלו המובילים חיים נוקשים של עינוי עצמי (3). כעת, האם אלו שמספרים ... את האשמה הזו. קספה, אלו האומרים זאת אינם דוברים אמת, הם מסלפים את דברי בשקרים. קספה, מצד אחד אני רואה מתרגל אחד של
סגפנות, באמצעות העין השמימית (4) אשר טהורה ומעבר ליכולת האנושית, מופיע לאחר המוות, עם התפרקות הגוף, בעולם של יגון, ביעד אומללות, בתופת, בגיהנום. לעומת זאת, אני רואה מתרגל אחר של
סגפנות... מופיע לאחר המוות בעולם של שמחה, ביעד שמיימי. ושוב, אני רואה אחד אחר המתרגל
סגפנות מתונה... מופיע לאחר המוות, עם התפרקות הגוף, בעולם של יגון... ושוב, אני רואה אחד אחר המתרגל
סגפנות מתונה... מופיע לאחר המוות בעולם של שמחה, ביעד שמיימי. מאחר ואני רואה אותם כפי שהם, את ההופעה, היעד, המוות והלידה מחדש של הפרושים האלו, כיצד אוכל לבטל את כל צורות
הסגפנות, לבקר ולהאשים את כל אלו המובילים חיים נוקשים של עינוי עצמי? קספה, ישנם פרושים וברהמינים ... אדם יוכל לדעת ולראות בעצמו: הפרוש גוטמה מדבר בזמנים הנכונים, דובר אמת, ומדבר לעניין - דברי דהמה ומשמעת. תרגולים
סגפניים (Tapopakkamakath) לשמע הדברים האלו קספה אמר לבודהה: גוטמה, תרגולים אלו של עינוי - עצמי ... פעם אחת ביום, פעם ביומיים, פעם בשבעה ימים. הוא נוהג לאכול אורז רק פעמיים בחודש. אלו נחשבים כתרגולים נאותים. תרגולים
סגפניים חסרי תועלת (Tapopakkamaniratthakath) או שפרוש הופך לאוכל - עשבים, אוכל - דוחן, אוכל - אורז ... רואה אף אחד שעולה עלי. הנני נעלה במובן זה, במוסריות הגבוהה ביותר. ישנם פרושים וברהמינים כאלו המלמדים עינוי עצמי
וסגפנות קיצונית, אשר הם משבחים בדרכים שונות. אך בהתייחס לעינוי עצמי
ולסגפנות קיצונית האציליים הגבוהים ביותר, קספה, אינני רואה אף אחד שעולה עלי. הנני נעלה במובן זה,
בסגפנות הגבוהה ביותר. ישנם פרושים וברהמינים כאלו המלמדים חוכמה. הם משבחים חוכמה בדרכים שונות. אך ... פעם, קספה, הייתי בראגגהה בפסגת הנשרים. ומתרגל מסויים בהרעבה עצמית בשם ניגרודהה נועץ בי בקשר לתרגול
סגפני (15). והוא שמח מאוד מההסבר שלי מעבר לכל מידה. אדוני, מי לא ישמח מעבר לכל מידה כאשר הוא שומע ... מציד. (3) Tapa: עינוי עצמי קיצוני כפי שמפורט בפסקה 14. יש להבחין בין זאת מפרישות לשמה. וולש מתרגם את המונח tapass
כסגפן או אדם שמתרגל
סגפנות לעומת המונח פרוש (samaa). (4) ראה סוטה 2 (DN 2.95). (5) Akusala: מילולית: לא מיומן, כלומר, ...