תקשורת עם מתבגרים - הגבול הדק בין "חפירה" להתעניינות - מדריך להורים חסרי אוניםתקשורת עם מתבגרים - הגבול הדק בין חפירה להתעניינות - מדריך להורים חסרי אונים קשיים בהשתלבות בחברה בגיל ההתבגרות, נוצרים עקב קשיים בתקשורת עם אחרים, בעיקר עם מבוגרים. כך עולה מממצאי המחקרים המקצועיים שנעשו בארץ ובעולם בשנים האחרונות. ממצאי המחקרים גם מצביעים באופן חד משמעי שככל שמתבגר מדווח על תקשורת קרובה ופתוחה יותר עם הוריו או עם דמות הורית משמעותית, כך פוחתת כמות ועוצמת ההתנהגויות הסיכוניות שהוא חושף את עצמו אליהן. אגב, תקשורת קרובה עם חברים לא נמצאה כמשפיעה. כמו הרבה דברים אחרים, גם תקשורת נכונה אנחנו לומדים קודם כל במשפחה ואחכ מרחיבים את ההתמודדות אל הסביבה שבחוץ. כשנער או נערה מרגישים מרוחקים ... תדריכו אותם ותזהירו אותם מסכנות, אם אין לכם מושג עם מה הם בכלל מתמודדים? כדי להיות מעודכנים יותר במה שקורה למתבגרים שלכם, עליכם ליצור איתם תקשורת פתוחה! מה זאת תקשורת פתוחה עם מתבגר??? הרי כולנו יודעים כמה קשה לנהל איתם שיחה. הם - קצרים, חסרי סבלנות, עוינים ולא משתפים. הם בדכ ... על רגשות, לא נכנסים לפרטים, לא מבקשים את עצתנו. מאיפה הם למדו את זה? אז זהו, שכנראה מאיתנו - ההורים. בואו נחזור לתקופה שהם היו ילדים, כי תקשורת מתחילה בילדות. בואו נבדוק איזה מודל תקשורתי אנחנו מציגים לילדים שלנו כבר מגיל צעיר. מכיוון שאני לא מכירה אתכם באופן אישי, אספר לכם סיפור אופייני על עצמי: ... עם אבא? הילדה מבינה שלא באמת התכוונתי שתספר לי מה היה בביס, אלא איך היה בביס (טוב, רע, סבבה)... מילה, שתיים, אין לי זמן ליותר מזה. היא מתקשרת לאבא, אבל הוא בישיבה, מבטיח שיחזור אליה אחכ ושוכח. לא נורא, הילדה שלי עקבית ולא מתייאשת בקלות. היא מחכה כמה ... החלטתי שהפעם אהיה קשובה וסבלנית, פתאום יש טלפון, ופתאום אח שלה צריך משהו או שאבא שלה מתערב בשיחה, או שאנחנו מאחרים וחייבים לרוץ. כך יוצא שהתקשורת שיש לנו עם הילדים היא בעיקר תקשורת מנהלת - אנחנו מנהלים אותם: תסדר פה את הבלגן! אל תשכח לצאת בחמש לחוג ועד אז תגמור את השיעורים! אל תאכלי את כל העוגה, תשאירי קצת לאחותך! תנמיכי את הטלוויזיה! את חוזרת עד 12. 00 בלילה ולא יותר! זו תקשורת של פקודות, שמועברת באינטונציה מיוחדת ששמורה רק לילדים (ולפעמים גם לבעל). כמה מקום היא משאירה לשיחה משמעותית?? גם דפוסי התקשורת שבין ההורים כבני זוג, הם מודל לחיקוי אצל המתבגרים והחיקוי הזה הוא לא תמיד משאת נפשנו. המתבגרים שלנו נוטים ... באותה הדרך שבה הם רואים שאנחנו מתנהלים בינינו כבני זוג ולהתנהג עימנו באותה דרך בה אנחנו התנהגנו כלפי בני זוגנו. היום הבת שלי בת 15, כשאני מתקשרת מהעבודה ושואלת איך היה בביס אני מקבלת אחת מ - 3 אפשרויות: בסדר, סבבה, אחלה כשיש יום די רגוע ואני קצת פנויה, אני ... שעובר עליה? למה היא לא יותר פתוחה איתי? את התשובות אתם כבר יודעים... בני הנוער כיום חיים בעולם שרובנו כבר לא ממש מכירים ומבינים אותו. הם מתקשרים במסנגר, ב icq, בצאטים, יש להם עשרות חברים בפייסבוק, הם כותבים בלוגים, והמהירות שבה הם כותבים sms לא הייתה מביישת קצרנית בבימש. וכשאנחנו מתפנים לרגע קט מעיסוקינו ומבקשים להוציא את המתבגר שלנו מכל ערוצי התקשורת שבהם הוא משוטט ולנהל איתנו שיחת נפש, הוא לא ממש משתף פעולה. למרות זאת, חשוב שנשאל, שנתעניין. כשאנחנו שואלים אנחנו מעבירים מסר של אכפתיות. ההתנגדות של המתבגרים לשתף את ההורים, מתקיימת במקביל לכך שהם דווקא כן רוצים שיהיה אפשר לספר, אבל משהו בתקשורת היומיומית והשוטפת לא מספיק מקרב. כשהילדים עוד קטנים הם מעריצים אותנו ההורים, אנחנו בעיניהם: החזקים, היודעים, ... ברוב המקרים אף אחד מהם לא מעיז לשבור את האחידות, להשבית את השמחה ולצעוק חברה אתם השתגעתם? תפסיקו מיד! לכן ככ חשוב לדבר איתם, לשמור על ערוץ תקשורת פתוח עם המתבגרים שלנו ולא לנסות ליצור אותו רק כשמתגלה בעיה, כי אז זה הרבה יותר קשה. צריך לפנות זמן, להתאזר ... ומה לעזאזל זה בלוג. לשמוע וגם להקשיב ל - איך עבר עליהם היום ולשתף אותם במה שעובר עלינו - הם כבר מספיק גדולים כדי להקשיב גם לנו וחשוב שהתקשורת תהיה הדדית. אם נצליח ליצור עם המתבגרים שלנו קשר שמאפשר לדבר על רגשות ומחשבות ולשתף בפתיחות בקשיים והתלבטויות, ... למנוע מהם להיסחף להתנהגויות שמסכנות אותם ומכניסות אותם לצרות, ולעבור את הגיל הזה בשלום. ולשאלת מליון ה - $: איך עושים זאת נכון? כדי שתקשורת פתוחה וטובה תוכל להתקיים ביניכם ובין המתבגרים שלכם, צריך שיהיו בה מס אלמנטים בסיסיים: כבוד הדדי והערכה - שנאמרים בצורה מפורשת קבלת השוני ביניכם וחוסר שיפוטיות כנות ואמון הדדי תקשורת טובה בין ההורים שהיא מודל לחיקוי (גם אם הם גרושים) הבנה שהמתבגר שואף להיות מבוגר עצמאי ואוטונומי, אבל הוא עדיין לא כזה. מאמרים רבים נכתבו על נושא זה ובהם הצעות מגוונות ומעניינות. לדוגמא גישה הממליצה על תקשורת גישורית - אשר מכוונת לזהות ולהתייחס לצרכים ולא לעמדות. גישת ה - Coaching המתייחסת לתפקיד ההורה כ - מאמן לחיים ...