... בחירה פחות טובה שיוצרת כמובן כישלון יחסי, ביחס למה היה קורה אילו הוא בחר את הבחירה הטובה יותר. לדוגמה, האדם לא למד
למבחן ונכשל
במבחן. מה בעצם קרה כאן? האדם לא עמד בציפיות של עצמו (ולמען הדיוק של סביבתו). הוא בעצם רצה להצליח במשהו, אך הוא עשה טעות כלשהי ונכשל. ... אתה מתמודד בסיטואציה כלשהי בצורה שונה ממה שאתה חושב שאתה יכול להתמודד. נתבונן בעניין הבא. נניח לדוגמה שמישהו לא לומד
למבחן וטועה בו. האם מקרה כזה נתפס ככישלון? תשובה: כן. נניח שמישהו לומד
למבחן , ויודע את חומר
המבחן מצוין, אך בדיוק באותו היום של
הבחינה האדם היה חולה עם כאבי ראש וכולי ולא הצליח
בבחינה. האם הוא ירגיש ככישלון? תשובה: לא. ולמה בעצם הוא לא מרגיש ככישלון, הרי בשני המקרים הוא לא הצליח
בבחינה?! אלא שבמקרה הראשון הוא חושב שהוא היה יכול ללמוד, והוא לא למד, וממילא הכישלון שלו
בבחינה היה תלוי בו. וממילא האדם מאשים את עצמו בכישלון. כי הוא עצמו נכשל. אך במקרה השני, האדם לא מרגיש כישלון, כי חוסר ההצלחה
בבחינה לא היתה בידיים שלו, והוא מהצד שלו לא השפיע בשום צורה על חוסר ההצלחה
בבחינה. ולכן האדם לא חושב שהוא נכשל
בבחינה, מאחר שבאמת חוסר ההצלחה
בבחינה לא נבע ממנו. נמצא אם כן, כי כאשר האדם תולה את חוסר ההצלחה שהיתה לו בעבר בו בעצמו, אז הוא ממילא מאשים את עצמו. כי הוא חושב שבעבר ... לא אומר שכדאי לך לכעוס גם כרגע, זה רק אומר שאל תאשים את עצמך על זה שכעסת, כי באותו הרגע לא יכולת לעשות אחרת בעיקר
מבחינה רגשית. כי אילו באמת יכולת לעשות אחרת, אז מדוע עשית את מה שעשית? ואם זה היה רק בגלל ש... אז זאת בעצמה הסיבה ללמה לא יכולת לעשות ... והרעיון הוא שבאמת כל הטעויות שעשית עד הרגע הזה, וגם אלו שקורות לך ממש כרגע, הן טעויות של חוסר ברירה. גם אם לא למדת
למבחן ובגלל זה נכשלת, עליך להבין כי בעבר שלך לא יכולת ללמוד
למבחן. למה לא יכולת? בדיוק מאותן הסיבות שבגללן לא למדת. נניח לדוגמה שסתם לא היה לך חשק ללמוד
למבחן ושרק בגלל זה לא למדת. אינך אשם בכך, כי מבחינתך לא יכולת לפעול בניגוד לחשק שלך. כי אילו יכולת, אז מדוע בעצם לא עשית אחרת?! זא אתה ... לך שיכולת לעשות אחרת באותו הרגע. אך באמת לא יכולת לעשות אחרת באותו הרגע. כי אילו באמת יכולת לעשות אחרת באותו הרגע (גם
מבחינה רגשית), אז מדוע בעצם בחרת לעשות כפי שעשית?! מסקנה: כל מה שקרה לך בעבר וכל מה שעשית בעבר, אלו דברים שבאופן יחסי לאותו הרגע לא היתה ...