בודהיזם - דרך ההיסק והמשל הבודהיסטיבודהיזם - דרך ההיסק והמשל הבודהיסטי . במקרה זה קיים דימוי לכל מרכיב במשל, האנאלוגיה ברורה ומובחנת על ידי המספר עצמו וכך אין כביכול מקום לפרשנויות [44]. זהו תיאור מצב שאין בו את המתח בין המשל לנמשל, הדימויים הוסברו והוגדרו - החידה נפתרה ואין צורך במאמץ מצד השומע ולכן אין תוצר של מוטציה פסיכולוגית אקטיבית אלא הצבת מצב עניינים מציאותי במערכת דימויים מופשטת. זוהי יצירה של מערכת מושגית הבנויה מדימויים. והמאפשרת לשומע לבחון ... גם כאשר חלל תחום בעצמות ושרירים, בשר ועור, מכונה גוף חומרי. העמדה הריאליסטית הבלתי מתפשרת באה לידי ביטוי כאן באנאלוגיה פשוטה על פניה - הגדרה של בית: חלל התחום בקורות ומטפסים, עשב, וטיט. הגדרה של גוף חומרי: חלל התחום ... וכו וכמו כן של שייכות - הבית שלי - בית מיוחס תמיד לבעליו. כדי לפרק את המבנה הקונספטואלי - פסיכולוגי הבודהה מבצע דה - קונסטרוקציה למושג בית ומראה שמבחינה חומרית הבית הוא אוסף של קירות ותו לא. כאשר השומע ... שהשומע קיבל את הגדרת ופירוק מושג בית קודם, מתחייב שיקבל גם את הפירוק של מושג גוף מתוך שזהו מהלך לוגי זהה, ומכך נוצרת הבנה שמטרתה להביא את השומע לידי פירוק הקונסטרוקט הן מבחינה קונספטואלית והן מבחינה רגשית ופסיכולוגית. יישוב קונפליקט על ידי דימוי בסוטרת סדרת השאלות והתשובות הגדולה [46] מהא - קוטהיקה מציג בפני שריפוטה שאלה: - ... שלה והלהבה שלה נראית תלויה בזוהר שלה. כך גם חיוניות מותנת בחום וחום מותנה בחיוניות. נראה שיש כאן קונפליקט לוגי כיוון שחיוניות מותנת בחום וחום מותנה בחיוניות - לא ברור מהי הסיבה ומהי התוצאה. אך הפתרון הניתן הוא תלות הדדית זה בזה ומושווה לתלות ההדדית של ראיית הלהבה בזוהרה ושל ראיית הזוהר בלהבה. תלות הדדית אינה מפורשת לוגית אלא כעובדה - המצב הוא כך אין תקפות הגיונית ואין העלאת ספק לגבי העניין אלא ההכוונה החוזרת ונשנית לראות ... הבודהיסטית, לראות את מצב העניינים כפי שהוא ולא להסיק לגביו מסקנות מעבר לעובדות הנצפות. קונפליקטים מושגיים בעייתית במסגרת השפה והלוגיקה אך אין זה אומר בהכרח שהם משקפים קונפליקטים עובדתיים במציאות. שימוש במשל בסוטרת משל המסור [47] הבודהה מלמד כיצד ... כהלכה. הדגש במקרה זה הוא על המצב המנטלי השרוי בו האדם שאבריו נקטעים על ידי מסור. חשיבות המשלים באספקט הפסיכולוגי והאימון המנטלי מתבטא בהמשך הפסקה - אם תשמרו את העיצה של משל המסור בקביעות ברוחכם, האם אתם רואים איזושהי ... לזמן ארוך. הדימוי המילולי של המסור מכוון לצורת דיבור עוינת, אך כמובן שההשוואה למסור היא הגזמה ומטרתה ליצור מערך פסיכולוגי ריאליסטי לשם הקצנה והצגת הדברים בפרספקטיבה מסויימת. במקרה אחר הבודהה טוען - אנשים שונים מדברים באופנים שונים - יש ... שנאה - מה שהדובר אומר זה מעניינו בלבד - האמירה היא דבר אחד ותגובת השומע היא דבר אחר. ההשפעה הפסיכולוגית הנכרת באדם כאשר הוא נתקף בעוינות מילולית יכולה להוביל לתגובה קיצונית כמו שנאה אדירה או ולפעולות נקם. לכן העיצה ... ולכן עליו לנטוש את ההיקשרות וההזדהות עימם. למרות הדימוי פשוט, ההשוואה של ענפים וזרדים למרכיבי האדם הנה בעלת השפעה פסיכולוגית בדומה לדימוי הבית שהוזכר קודם. הדימוי יוצר תחושת ניתוק ואי הזדהות של האדם עם מה שהוא תופס כעצמו ובכך ... נקי, הבגד יראה טוב וצבעו יהיה טהור. - כך גם תודעה נקייה מזיהומים מנטליים תוביל ליעד טוב [לאחר המוות] האנאלוגיה הזו מבהירה מהם הגורמים והתוצאות של הפעולות הקרמתיות המוסריות. בנושא זה יש שימוש בדימויים ומשלים רבים אולי מהסיבה שהוא ... להעניק שמות לדברים שלא הוגדרו בכדי שלא יאבדו בכאוטיות של התפיסות. [7] נועה גל טוענת כי בליבה של המסורת הלוגית הדדוקטיבית שוררת מבוכה באשרת להצדקת הדדוקציה וכי שאלת טבעה של הנביעה הלוגית ההכרחית נותנרת ללא מענה, מה שמטיל צל כבד על מושג התקפות הפורמלית. לעומת זאת תיאוריות היסק הודיות בהיותם פרגמטיות ... for long time. [29] כפי שמוצג בסוטרת משל הנחש [30] Gal, Intro. P.iii [31] Edie, p539 אדי טוען להכרח באנאלוגיות בתקשורת בין - אישית בכדי להעביר חוויות אישיות. [32] Cula-Assapura Sutta MJ, 40 [33] The Buddha philosophy of language, ... מאמץ, התלהבות ביניהן גם נטישה של תופעות מנטליות שליליות. [37] Gokhale, p445 [38] DN. II, 238-59 [39] Edie, p544 פנומנולוגיה מגדירה משמעות של מילים בכללן כמבנה פתוח ולא מקובע, אותו דין לגבי דימויים. [40] Yoos, p84. המטאפורה מייצרת משמעויות ...