... למטפל ולמטופל כולם צריכים להיות בעלי יכולת לשאת עמימות, אמר. גם הקורא צריך לפתח סובלנות ללא ידוע ולא מובן. ויניקוט איננו משתמש במלים המנותקות
מהתינוק. כל מה שהוא אומר מתייחס ישירות למצבו של
התינוק בצורות שונות. לא לתיאוריה. המלה
תינוק (infant) משמעה בלטינית "לא מדבר" (infaans) ואכן הינקות היא שלב הקודם לייצוג במלים.
התינוק תלוי בטיפול האמפאטי של האם. ויניקוט טוען שבתחילת חייו חי
התינוק בתוך חלום, בעודו ער. המרחב הפוטנציאלי, מונח חשוב של ויניקוט, מתאפשר כאשר האם מגינה על
התינוק מפני התעוררות מוקדמת. לא צריך לעמת את
התינוק עם המציאות מוקדם מדי. הוא צריך להישאר בתוך תחושת האומניפוטנציה ואשליית האחדות עם ... לפרש את המציאות החיצונית. המסע של ויניקוט היה ניסיון לתפוס את הבלתי אפשרי. חיפוש אחרי מלים המתארות את עולמו הבראשיתי האשלייתי והבלתי מילולי של
התינוק. מלים של עולם ללא מלים. ויניקוט לא נלחם באופן ישיר בדעותיהם של פרויד וקליין שטענו למציאותה של מציאות פנימית. הוא היה הראשון שהעניק למצבה הרגשי של האם (מציאות חיצונית) ולנתוניו הרגשיים של
התינוק (מציאות פנימית) מעמד שווה ערך. המאמר הראשון המובא בספר הוא "ההגנה המאנית" משנת ... יודע כמה ידעו כבר על המאניה דיפרסיה בימים ההם, ואינני בטוח שויניקוט מתכוון למאניה דיפרסיה המוגרת אצל מבוגרים. ויניקוט טוען שההגנה המאנית אצל
התינוק מתעוררת כשאין יכולת להעניק למציאות הפנימית את מלוא משמעותה. יש תנודות ביכולתו של ... אמיתי. אבל כמובן שזו איננה הבחנה מקצועית. שיאמרו המקצוענים את דעתם. המאמר התפתחות רגשית פרימיטיבית משנת 1945 עוסק בעיקרו בחודשים הראשונים של
התינוק. לימים ימשיך ויפתח את נושא ההתפתחות הפרימיטיבית. אנשים פסיכוטיים אינם מתרגשים ... של המטופל היא שהעולם ממוקם בתוך גופו. אנליזה של היחסים הפרימיטיביים אינה אפשרית בלי הרחבה של אנליזת הדיכאון. בגיל חמישה שישה חודשים מתחולל
בתינוק שינוי נראה לעין. ומאפשר להתייחס להתפתחותו הרגשית. עד גיל חמישה חודשים לערך
התינוק יכול להחזיק חפץ. חודש אחרי הוא יכול לקחת חפץ לפיו. בגיל זה הוא כבר יכול להפיל את החפץ כמשחק. כשהוא מגיש את החפץ לפיו הוא כבר יודע שיש לו פנים. ודברים באים מבחוץ.
תינוקות בני פחות משישה חודשים אינם בררנים, כך שפרידה מאמם אינה משפיעה עליהם כפי שתשפיע מגיל שישה חודשים. משלב זה מתחיל
התינוק להבין שגם לאמו יש פנים היכול להיות טוב או רע, עשיר או דל, מסודר או מבולבל. הוא כבר מתחיל ליצור מערכת יחסים והתקדם הלאה מהתפתחות הפרימיטיבית. לקראת תום ההיריון נעשה
התינוק בשל להתפתחות עוד ברחם. יש הבדלים ברורים בין
תינוק שנולד קודם זמנו לכזה שסיים את ההתפתחות הראשונית. התהליכים שעובר
התינוק מחולקים לשלוש. אינטגרציה, פרסונליזציה וריאליזציה, הערכה לזמן ולמרחב.
תינוק שלא עמד לרשותו מי שיאסוף את כל חלקיו יצא לדרך עם חוסר באינטגרציה העצמית שלו. ... נהנה מרחצה הוא אינו מרגיש אותו אחד כשהוא דורש בצרחות סיפוק מידי, חלב. הדחף האלים להרוס כשהוא תובע אינו מתחבר לנעימות בשעות אחרות כאותו הוא.
התינוק מפתח התאמה למציאות. יש לו דחפים יצריים ומחשבות טרף. לאם יש שד ויכולת ליצור חלב וגם מחשבה שהיא רוצה להיות מותקפת על ידי
התינוק. הקשר בין התופעות הללו מתקיים כשהאם
והתינוק מחברים את החוויה שלהם. המאמר "התפקוד המנטאלי ויחסו לפסיכה - סומה" נכתב לאורך זמן מתוך הסתכלות והבחנות טיפוליות.
תינוק עלול לאבד את הקשר עם גופו אם הסביבה אינה נכונה לו.
התינוק מוצא מפלט בפעילות מוחית המתפתחת כישות נפרדת. השאלה האם הנפש קיימת כישות מוליכה ...