... היום אנחנו מדברים על מסר שיש להתבונן בו וללמוד לקח ממנו, אולם המסר הזה במקור היה (ועודו) "חוק", אחד מחוקי
הטבע. אין הכוונה לאחד מחוקי
הטבע "המוסריים", כי אין ולא קיים מונח כזה, אין חוקים מוסריים
בטבע, אין חיה כזו... המדובר בחוק פיזיקלי לכל דבר הפועל
בטבע. לך - תגיע; מה חסר לנו מהחוק הזה? ... לעכל אותו, קשה לנו לקרוא את הנוסח המקורי המופשט שלו: לך - תגיע. ולמרות שהינני מגייס את מיטבי בשביל להצביע על חוק
הטבע המקורי ולתארו; אותו החוק שהלך לנו ... עצמה ששרדה את הדברים בשלבים, כל שלב וכליו המתאים לו שיכול לרדת דרכם אל עומק הדברים; שיכול להבין מתוכם את מהות חוק
הטבע הזה ולעשות בו שימוש פעיל. הפרק הראשון ... ולאו דווקא... כלומר הוא פונה אף אל "אדם" בדורינו שיש ביכולתו להשתמש בכלים האלו... זהו אדם רם המעלה שמתמזג עם חיק
הטבע ועם חוקו זה בלשונו המופשט ביותר: לך - ... - באופן כללי ביותר עד השלב השלישי של פרק א' וגם השגתי בזאת עדיין חלקית. השלב השביעי אגב של השיעור הראשון מסכם
מטבעו את כל השיעור... לא עמדתי עליו כי לא ... בציווי שמירת שבת ומהותו המקובלת עלינו היום: לנוח, לא לעבוד ביום השביעי, לא לעשות שום דבר... אין צורך; זהו חוק
הטבע: לך - תגיע... אין צורך בלעשות דברים נוספים בשביל להשלים את הדבר בו רצית. בשלב הבא האדם יורד קצת מנכסיו ומגלה נטיה מוזרה להתרחק מיוזמתו החופשית מחוק
טבע זה. הוא קורא תיגר על חוק
הטבע! אני מטיל ספק בכח הרצון שלי! לא אגיע ... מוקשים, בתוך המבול... לא אחתור יותר והיריעה קצרה... את הסקירה הקצרה הבאתי במטרה לעמוד על משמעות "התפתחות" החוק
הטבעי שהפך במרוצת אלפי השנים למסר... השאלה איפוא אינה אם איבד החוק הזה מכוחו כי
הטבע לא מאבד מכוחו, אלא איך איבד האדם מכוחו הוא - עד כדי לאבד קשר עין עם חוק של
הטבע! עד כדי שאין באפשרותינו אף לעכל את מהות החוק הזה, את מימדיו... הבה נחזור אל השפה שלנו אל הגיונינו: מה אומר (ע"פ התורה) חוק
הטבע הזה? - לך אל המקום בו חפץ - אתה תגיע. - הצחקתני... יש עכבות, מכשולים, רצונות שונים ומנוגדים, איך אגיע? איך עובד החוק הזה? - למכשולים האלו אין קיום
בטבע אילו היית מודע לקיום חוקי
הטבע. - אבל אני רואה את המכשולים לנגד ...