ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 4 ✔* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 3...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 4
* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 3.

ט. דיאגרמת מינקובסקי מבהירה את המצב

ברצוננו להראות עתה כי הרבה בלבול היה נמנע לו עשו החוקרים שימוש נרחב יותר בדיאגרמות מינקובסקי. לא זו בלבד שהכלי הוויזואלי הפשוט הזה מבהיר את הבעיה, אלא שבשימוש נכון בו טמונות עוד תובנות רבות שטרם נחקרו.

הנה שתי החלליות של בל (ציור #). השטח האפור בין שני קווי - העולם שלהן הוא קו - העולם של הכבל המתוח ביניהן. המצב פשוט עד להביך: הגדלת הרווח בין החלליות - שתגרום בסופו של דבר לקריעת הכבל - מזדקרת מהציור היישר לעינינו! אם יואצו שתי החלליות בו - זמנית מנקודת ראותו של צופה הנמצא במנוחה לעומתן, יישאר אורך הכבל שביניהן לגבי צופה זה בעינו - שוב, סתירה מיניה - וביה עם כל ספרי הלימוד - אבל במערכת הייחוס של החלליות והכבל עצמם יתרחש דבר דרמטי יותר: מישור העכשיו שלהם נעשה יותר ויותר אלכסוני, כפי שהראינו בפרק ב,, כלומר ארוך יותר. התוצאה: מתיחת הכבל עד קריעה.

י. ושוב סימטריה

משהבינונו עד כמה מיטיבה דיאגרמת מינקובסקי לבטא תהליכים אלה, רק טבעי היה שנחזור על התעלול החביב עלינו ונתבונן בתהליך מנקודת - ראות משלימה: מה יהיה למערכת החלליות - והכבל של בל כשתהיה תנועתה יחסית? הפעם, ככל הידוע לנו, איננו חוזרים על מסקנותיו של שום חוקר קודם.

נניח, אם כן, למנוחה אוהבת השלווה להשתלט על שתי החלליות של בל, ומעתה ברור כי תדאג לכך שהן תישארנה במקומן עם הכבל המתוח ביניהן. נועה, בלית ברירה, משתלטת על חללית שלישית ויוצאת בטיסה מהירה. ברגע שתסתיים תאוצתה והיא תהיה שרויה בתנועה אינרציאלית, תממש את הזכות המוקנית לה ביחסות הפרטית ותטען כי היא שרויה במנוחה גמורה בעוד אחותה היא - היא הנעה לכיוון ההפוך עם שתי החלליות שברשותה והכבל המתוח ביניהן. מה יהיה הפעם? ודאי לא נטען כי אפקטים של מתיחה או התכווצות יופיעו במערכת - הייחוס של מנוחה רק בשל מה שרואה אחותה הצופה בה ממערכת אחרת?

ושוב נקרא את מינקובסקי לעזרתנו. כאן ניצב בפנינו אתגר. דיאגרמת מינקובסקי מתארת בדרך - כלל את ההתרחשויות מנקודת - ראותה של מערכת - ייחוס אחת. הפעם עובר אותו צופה ממערכת - ייחוס אחת לשנייה. נוכל לחשוב על כמה דרכים בהן תוכל הדיאגרמה לתאר מצבים כאלה, אך בשלב זה נעדיף להתקדם בזהירות ולתאר את העולם מנקודת - ראותה של נועה בשני שלבים לפי מערכות - הייחוס השונות בהן היא נמצאת. אם כן, ממש בתחילת תנועתה, כשמהירותה קטנה בהרבה מזו של האור (אנו בוחרים רגע קצר ביותר שבו תנועתה היא אינרציאלית), היא רואה את מנוחה וחלליותיה נעות לכיוון ההפוך באותו קצב, וכמובן כל קטע בכבל המקשר ביניהן נע אף הוא בקצב זה. כעבור כמה דקות, לכשתהיה מהירותה של מנוחה קרובת - אור, תשנה את גרסתה: לא כך קרה, אלא שהחללית השמאלית יצאה ראשונה לדרכה, אחריה קטע הכבל הסמוך לה, אחריו הקטע הבא וכך הלאה עד שלבסוף החלה החללית הימנית לנוע, וכך התקצר הכבל. שימו לב: התקצר הפעם ולא התכווץ. הפעם האפקט הוא יחסותי טהור.

המסקנה: דיאגרמת מינקובסקי ממחישה היטב - ככל הידוע לנו זו פעם ראשונה - את התקצרות לורנץ - פיצג'רלד ע"י הצגת ההיסטוריה העכשווית של מערכת - הייחוס הנעה. היסטוריה זו מבטלת את ההיסטוריה הקודמת, לפיה החלו כל חלקי העצם החיצוני לנוע באותו רגע, וגורסת כי חלקיו האחוריים החלו לנוע לפני הקדמיים. שוב מתאשרת, אם כן, מסקנתנו הקודמת: שינוי מערכת - הייחוס של הצופה משנה את כל פני המרחב - זמן בו הוא נמצא, כולל סידורם המרחבי של אירועים בעבר.

יא. הרחבה ליחסות הכללית

מעצם העובדה שבפרקים הקודמים עסקנו במקרים של שינוי מערכת - הייחוס, עברנו מדי - פעם מהיחסות הפרטית אל הכללית. ננסה עתה להכליל את מסקנותינו ליחסות הכללית.

בתמצית, היחסות הכללית נועדה לפרוץ את המגבלה שהוטלה על הפרטית, שמסקנותיה היו נכונות רק למערכות - ייחוס אינרציאליות נטולות תאוצה. פריצת - הדרך המאושרת של איינשטיין החלה כשהבחין בשוויון - ערך חדש ומפליא, דומה לשוויון - הערך שמצא גלילאו בין מנוחה לתנועה קצובה: זה היה שוויון בין תאוצה לכבידה.

הנה ניסוי הדלי והחבל, שבכלר מקדיש לו ב"מהפכות" דיון מאיר - עיניים. יהא דלי מלא מים תלוי על חבל היורד מהתקרה. נסובב את הדלי סביב עצמו פעמים רבות עד שהחבל יצבור פיתולים רבים ואז נניח לו. הדלי יחל להסתובב במהירות חזרה למצב הקודם. המים יידחקו אז אל שולי הדלי בשל הכוח הצנטריפוגלי, שאינו אלא צורה מורכבת של תאוצה. התאוצה, יודעים כולנו, אינה יחסית אלא מוחלטת: אדם היושב במכונית שהחלה פתאום לנסוע אינו יכול לטעון ששאר העולם הוא זה שהחל פתאום לנסוע לכיוון ההפוך, כי את התאוצה הוא חש היטב על גופו שלו. אבל מה אם יטען אדם, באותן שניות מעטות, כי פועל עליו כוח כבידה המושך אותו אל ירכתי המכונית? הטענה נגועה לכאורה באי - סבירות קיצונית כי לא ניתן לראות כל מקור לכוח הכבידתי הזה. ואם נשוב לניסוי הדלי, איך נוכל לטעון כי המים נדחפים אל שולי הדלי בשל כוח כבידה המושך אותם? מה מקור כוח זה? מאך, הארכי - נבל הקנטיאני בדואליזם של בכלר, סבר שזהו כוח משיכה הבא מאינספור הכוכבים שביקום. איינשטיין, בכמה הסתייגויות, קיבל השערה זו - סיבה נוספת לבכלר להגלותו אל מחנה האקטואליסטים. אבל בואו נלך לרגע בעקבות איינשטיין ונסכים לראות בכל תאוצה ביטוי של כבידה ממקור כלשהו. הנה הסימטריות החדשות שחושפת שקילות זו:

א. אם נשים אדם בחדר סגור ונניח לחדר ליפול נפילה חופשית, כל ניסוי שייעשה בו הצופה לפני הפגיעה הגורלית בקרקע יתיישב עם הטענה כי החדר מרחף ללא משקל בחלל החיצון.

ב. ואם נשים אדם באותו חדר סגור שבאמת ירחף ללא משקל בחלל החיצון, אבל נניע את החדר כלפי מעלה בתאוצה המתאימה, כל ניסוי שייעשה בו הצופה יתיישב עם הטענה כי החדר נמצא על פני כדור - הארץ ונתון להשפעת הכבידה.

ושוב, האור איים לקלקל סימטריה יפה זו: קרן - אור אנכית שתעבור בתוך החדר במקרה ב' תשרטט פרבולה, בדומה לאבן נופלת, מה שאור לא היה אמור לעשות בשדה כבידה. ושוב בא איינשטיין וגזר (תרתי משמע) מיוצא - דופן זה כי קרן אור תתעקם גם בהשפעת הכבידה, ושוב הטבע ציית, ושוב, לא נשלה את עצמנו שבכלר יתרשם מתוצאה מופלאה זו.

מכאן המשיך איינשטיין והגדיר את הכבידה כעיקום המרחב - זמן עצמו. במילים אחרות, המרחב הארבע - ממדי של מינקובסקי מתעקל בסביבת גוף בעל מאסה. ולכן כל ההתעקמות של מסלולי הגופים סביב המאסה - מהפרבולה שמשרטט קליע במעופו ועד לאליפסה שמשרטט כוכב - לכת סביב השמש - כל אלה קווים ישרים הם, רק שהמרחב - זמן עליו הם משורטטים הוא עצמו עקום.

פיסיקאים אחדים, הבולט שבהם דניס סיאמה, ניסו להכליל את היחסות הכללית כך שכל תוצאי היחסות הפרטית והמכניקה הקלסית יוכלו להיגזר ממנה. אם ינסה אדם, למשל, לדחוף סלע כבד בחלל, והסלע יתנגד לשינוי כפי שדורש ממנו החוק השני של ניוטון, אות הוא כי מכלול כוחות הכבידה ביקום הם המרתקים סלע זה למקומו. האינרציה הופכת כאן לתולדה פשוטה של הכבידה.

אבל איך יכולים הכוכבים הרחוקים, כפי שסבור מאך וכפי שאיינשטיין מקבל, למשוך את המים שבדלי רק בשל "סיבובם" המדומה סביב הדלי? איינשטיין גזר מטענה זו ניבוי מפליא, הוא האפקט הגרוויטו - מגנטי: אם ניתן לראות בסיבובו המדומה של היקום סביב הדלי גורם ל"משיכת" המים שבדלי כלפי חוץ, משתמע מכך שאם יושם מעט חומר בתוך טבעת ענקית בעלת מאסה עצומה, וטבעת זו תסתובב במהירות, יופעל כוח משיכה מיוחד על החומר שבמרכז, בדומה לכוח המגנטי הנגרם ע"י מטען חשמלי מסתובב. ניסויים חדשים נעשו בימים אלה ממש, והחוקרים טוענים שהאפקט אכן אומת.

כדרכנו נסתייע עתה במינקובסקי להסביר את עקרונות היחסות הכללית. ציור # מראה גוף בעל מאסה גדולה (קו - עולם א'), גוף קטן יותר הנופל נפילה חופשית לעברו (קו - עולם ב') וגוף קטן אחר הרחק ממנו שאינו מושפע מכבידתו (קו - עולם ג'). עיקום המרחב - זמן סביב גוף א' מתואר ע"י קואורדינטות המרחב והזמן, שאינן רק נעשות מוטות כמו שעשינו בדיונינו הקודמים ביחסות הפרטית, אלא מתעקמות ממש סביב קו - העולם א'. גם קו - העולם של ב' אינו עוד רק קו ישר זקוף או אלכסוני אלא עקום. הכלל הוא זה: אם עיקום קו - העולם של הגוף הוא כעיקום קואורדינטות המרחב - זמן שסביבו, כמוהו כגוף באינרציה. הדבר חל באותה מידה על גוף ג', שעיקומו הוא כעיקום המרחב - זמן סביבו, שבמקרה זה הוא עיקום אפס. ההבדל בין עיקומי קו - העולם והמרחב - זמן שסביבו הוא - הוא התאוצה. נחשוב עתה על שני מצבים: גוף הנמצא במנוחה בשדה כבידה, כלומר מתנגד לכבידה, וגוף הנע בתאוצה מחוץ להשפעת הכבידה. כאן אנו מבחינים כי את שוויון - הערך בין כבידה ותאוצה ניתן לבטא בשוויון גיאומטרי פשוט, ואיננו יודעים אם מישהו לא ניסח אותו לפנינו:

חוקי הפיזיקה אינם מבדילים בין גוף בעל קו - עולם ישר העובר בתוך מרחב - זמן זמן עקום, לבין גוף בעל קו - עולם עקום העובר בתוך מרחב - זמן ישר, אם מידת העיקום היחסי שווה.

במילים אחרות: ביחסות הפרטית התנועה היא יחסית בין המאסות ואילו התאוצה היא מוחלטת, אבל ביחסות הכללית, שבה גם המרחב - זמן הוא יישות פיסיקלית, גם התאוצה היא יחסית בין המאסה לבין המרחב - זמן.

דיאגרמות - מינקובסקי המתארות עיקומים כאלה יכולות לסייע לנו בגישה בה נקטנו לעיל, דהיינו, תיאור המתרחש מנקודת - ראותו של צופה שמערכת - הייחוס שלו אינה קבועה אלא משתנה עם הזמן: כשם שביחסות הפרטית ניתן "לנרמל" מערכת - ייחוס בתנועה יחסית וליישר מחדש את הקואורדינטות שלה כך שהזווית בין ממדי המרחב והזמן תהיה 90 מעלות, כך ניתן "לנרמל" מערכת - ייחוס בתאוצה יחסית כך שקו - העולם שלה יתיישר ואילו קואורדינטות המרחב - זמן שסביבה יתעקמו בהתאמה.

יב. השערה: תאוצה רגעית ניתנת לתיאור כגל כבידה.

להלן נרשה לעצמנו להשתעשע בניסיון משלנו ליישם את שוויון - הערך בין כבידה לתאוצה. זו השערה שאם תתגלה כעקבית תוכל לסייע בהבנת טבע המרחב - זמן.

נשוב אל הצופה מפרק י, שעבר פתאום ממצב מנוחה ביחס לשאר היקום למצב תנועה, ושעקב שינוי זה ראה את כל העצמים סביבו מתקצרים בכיוון תנועתם היחסית. טיפלנו בצופה זה ע"י תיאור שתי מערכות - ייחוס בהן הוא נמצא בזו אחר זו, כשהאחרונה מתקנת את ההיסטוריה שנרשמה בראשונה. האם נוכל לתאר עתה צופה זה במערכת - ייחוס אחת? דיאגרמות מינקובסקי ליחסות כללית נותנות תשובה חיובית: זה יהיה פשוט צופה נייח שהמרחב - זמן סביבו משתנה, פתאום או בהדרגה. דוגמה לצופה כזה היא אדם הנמצא על לוויין הסובב את כדור - הארץ: כשהוא מסתכל על השעונים שעל הארץ לעומת שעונים הנמצאים הרחוק בחלל החיצון, הוא מבחין שהזמן בצדו האחד נע לאט יותר מאשר בצדו השני. ואם יתחיל צופה זה בנפילה חופשית היישר כלפי הארץ, יבחין שקצב הזמן משתנה לא רק ממקום למקום אלא גם מרגע לרגע.

הנה אם כן המקרה של צופה שהיה במנוחה ופתאום החל לנוע. ניתוח למצבו ברוח היחסות הכללית יאמר כך: הצופה נשאר במקומו כל העת, אבל בשלב מסוים פגע בו גל כבידה שגרם לו לזעזוע דמוי - תאוצה. גל זה נגרם כתוצאה מתזוזתם הפתאומית של כל העצמים ביקום, שעד אותו רגע היו במצב מנוחה כמו הצופה שלנו ופתאום החליטו ללא סיבה לעבור למצב תנועה והשאירו את הצופה לבדו עומד ביקום כולו. עד כאן הלכנו בנאמנות בעקבות מאך, כפי שעשה איינשטיין.

אבל הנה מתבלט בתיאור שלנו יסוד מעניין: אם, בעקבות איינשטיין, נסרב לקבל את קיומה של השפעה מיידית, נצטרך להניח שכל העצמים ביקום לא החלו לנוע באותו רגע אלא על - פי סידור מיוחד ומדויק מאוד: תחילה החלו לנוע העצמים הרחוקים ביותר מהצופה שלנו, אחריהם העצמים הקרובים מעט יותר, וכך הלאה עד שהעצמים בקרבת הצופה נעו אחרונים. האפקט הכבידתי שפעל על הצופה הוא אם כן האפקט המצטבר של כל התנועות האלה ביקום.

במילים אחרות, כשצופה זה מסתכל סביבו על היקום, הוא רואה את כל העצמים ביקום כאילו החלו לנוע באותו רגע בו חווה תאוצה, אבל כמו במקרה של היחסות הפרטית, עליו להסיק מכך כי עצמים אלה החלו לנוע בעבר, ובזמנים שונים על פי מרחקם ממנו, כך שכל השפעותיהם התכנסו עליו באותו רגע בדיוק. התוצאה המתקבלת היא מעין גל כדורי מתכנס, שראשיתו בכל קצווי היקום בעבר הרחוק וסופו בצופה שלנו. במילים אחרות, לפנינו גל כבידה הפוך בזמן.

תרחיש זה אינו יכול שלא להישמע מוכר לכל העוסק באלקטרומגנטיות. השאלה מדוע קיימים רק גלים אלקטרומגנטיים מתפזרים ולא מתכנסים, בעוד משוואות מקסוול מתירה את שני התרחישים, היא אחת ממרכיבי "בעיית חץ הזמן" המפורסמת, בה נפגוש בפרק הבא. יתרה מזאת, גל מהופך כזה, היוצא מהמקור אל העבר, הוא יסוד מודל הבליעה (absorber theory) המפורסם של וילר ופיינמן. התיאור המוצע כאן חושף סימטריה דומה: כשם שמאסה מואצת אמורה לשלוח גל כבידה המתפזר בכיוון העתיד, ניתן לראות בתאוצה עצמה תוצאה של גל כבידה מהופך.

תרחיש כזה יכול אולי להסביר את "שינוי העבר" המוזר שתואר בפרקים הקודמים כעומד ביסוד האפקטים היחסותיים: העיוות במרחב - זמן שיוצר "גל הכבידה" גורם לכך שהעבר נראה שונה, בדומה ל"עדשות הכבידה" הידועות או אף לשינוי שיוצר גוף מאסיבי. יתרה מזאת: גם בהשפעות הסיבתיות המגיעות מהעבר - אלקטרומגנטיות וכבידתיות, חלים שינויי מרחב וזמן בעוברן באותו אזור בו עבר גל הכבידה.

* פיזיקה - סוגיות בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 5.
משיכה מוחלטות השפעה חוקי פיזיקה להכליל חקירות התאמה אופי קיצוני להגזים להשתלט אושר חשיבה מדעית מדע פיזיקה פילוסופיה תורה תורת היחסות
מודעות עצמית, להבין מה אתה רוצה מעצמך, למה אתה רוצה רצונות? מאיפה בא הרצון שלך? המרדף אחרי הרצון, תלות ברצון העצמי, להבין מה אני רוצה, שעבוד לרצון העצמי, חקר הרצון העצמי
מודעות עצמית, להבין מה אתה רוצה מעצמך, למה אתה רוצה רצונות? מאיפה בא הרצון שלך? המרדף אחרי הרצון, תלות ברצון העצמי, להבין מה אני רוצה, שעבוד לרצון העצמי, חקר הרצון העצמי
...למה אתה רוצה רצונות? מאיפה בא הרצון שלך? המרדף אחרי הרצון, תלות ברצון העצמי, להבין מה אני רוצה, שעבוד לרצון העצמי, חקר הרצון העצמי למה קשה לך להבין מה אתה באמת רוצה? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בחקירה מעמיקה של הרצון העצמי, בהבנת המניעים האמיתיים של האדם, ובשאלה מדוע האדם תמיד נמצא במרדף אחרי רצונותיו מבלי שהוא באמת יודע מה הוא רוצה. ההרצאה נפתחת בשאלה המרכזית: מה אתה באמת רוצה? ומבהירה שרוב האנשים נמצאים במצב מתמיד של אי - ודאות לגבי הרצון שלהם. אליעד מסביר שרוב האנשים לא מבינים לעומק את הרצון...
האם ידיעת הבעיה היא חצי מהפתרון? האם מודעות היא חצי מהפתרון? האם להכיר בבעיה זה חצי מהפתרון? האם הבנת הבעיה היא רק חצי פתרון? מתי השאלה היא התשובה? מתי צריך להבין את הבעיה? איך לפתור בעיות? הבעיה היא הפתרון
האם ידיעת הבעיה היא חצי מהפתרון? האם מודעות היא חצי מהפתרון? האם להכיר בבעיה זה חצי מהפתרון? האם הבנת הבעיה היא רק חצי פתרון? מתי השאלה היא התשובה? מתי צריך להבין את הבעיה? איך לפתור בעיות? הבעיה היא הפתרון
...האם מודעות היא חצי מהפתרון? האם להכיר בבעיה זה חצי מהפתרון? האם הבנת הבעיה היא רק חצי פתרון? מתי השאלה היא התשובה? מתי צריך להבין את הבעיה? איך לפתור בעיות? הבעיה היא הפתרון האם להבין את הבעיה זה באמת חצי מהפתרון? אליעד כהן מסביר כי קיים ביטוי מוכר שאומר להכיר בבעיה זה חצי מהפתרון, או מודעות לבעיה היא כבר חצי פתרון, אך הוא שואל האם זו אכן האמת. האם ההבנה וההכרה של הבעיה היא אכן חצי מהדרך לפתרון, או שאולי זו כלל לא הדרך לפתרון? אליעד מציג שלוש אפשרויות מרכזיות: האפשרות הראשונה היא שהבנת הבעיה היא...
בחירה חופשית - איך היא נוצרת? אקראיות או סיבה מוכרחת?
בחירה חופשית - איך היא נוצרת? אקראיות או סיבה מוכרחת?
...או סיבה מוכרחת? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית או שהכל נקבע מראש? אליעד כהן מציג בהרצאה זו נקודה למחשבה עמוקה ויסודית על מושג הבחירה החופשית, ומסביר באופן מפורט האם בכלל קיימת בחירה כזאת, ואם כן, מה משמעותה האמיתית. הוא מתאר את הבחירה החופשית כתהליך: כאשר אדם עושה פעולה כלשהי, לפניה הוא רוצה לבצע אותה, ולכאורה זה מעיד על כך שבחר בה. אלא שכאן מתחילה הבעיה - למה בכלל האדם רצה לעשות את אותה פעולה ולא פעולה אחרת? מה המשמעות של סיבה הכרחית וסיבה אפשרית? כדי להבין לעומק את מושג הבחירה, אליעד מציע שתי אפשרויות...
איך לבחור חברת שיווק? איך לבחור מנהל שיווק? איך לגייס מנהל שיווק? גיוס מנהל שיווק, איך לבחור איש מכירות? לבחור יועץ שיווקי, לבחור משרד שיווק, גיוס מנהל מכירות, גיוס איש מכירות, איך לגייס סמנכל מכירות? איך לגייס מנהל מכירות? איך לגייס סמנכל שיווק? שיקולים בבחירת מנהל שיווק, שיקולים בבחירת חברת שיווק, אין חכם כבעל הניסיון, איך לבחור איש מקצוע? ממי לקבל עצות? ניסיון ספציפי בתחום ספציפי, התמחות ספציפית, גיוס עובדים, איך לבנות אסטרטגיה שיווקית?
...לבחור חברת שיווק? איך לבחור מנהל שיווק? איך לגייס מנהל שיווק? גיוס מנהל שיווק, איך לבחור איש מכירות? לבחור יועץ שיווקי, לבחור משרד שיווק, גיוס מנהל מכירות, גיוס איש מכירות, איך לגייס סמנכל מכירות? איך לגייס מנהל מכירות? איך לגייס סמנכל שיווק? שיקולים בבחירת מנהל שיווק, שיקולים בבחירת חברת שיווק, אין חכם כבעל הניסיון, איך לבחור איש מקצוע? ממי לקבל עצות? ניסיון ספציפי בתחום ספציפי, התמחות ספציפית, גיוס עובדים, איך לבנות אסטרטגיה שיווקית? והפעם אסביר, איך לבחור מנהל שיווק / יועץ שיווקי / משרד שיווק...
שמירת רגשות, שליטה ברגשות, הקפאת רגשות, האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? איך אפשר לשמור רגש טוב? איך אפשר לשמור רגש רע? איך לשמור תחושה? איך לא לתת לתחושה לחלוף? איך נוצר רגש? טריגרים רגשיים
שמירת רגשות, שליטה ברגשות, הקפאת רגשות, האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? איך אפשר לשמור רגש טוב? איך אפשר לשמור רגש רע? איך לשמור תחושה? איך לא לתת לתחושה לחלוף? איך נוצר רגש? טריגרים רגשיים
...ברגשות, הקפאת רגשות, האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? איך אפשר לשמור רגש טוב? איך אפשר לשמור רגש רע? איך לשמור תחושה? איך לא לתת לתחושה לחלוף? איך נוצר רגש? טריגרים רגשיים האם אפשר לשמור רגש לזמן אחר? אליעד כהן מסביר כיצד נוצרים רגשות והאם ניתן לשלוט בהם או לשמור אותם לזמן מאוחר יותר. אנשים רבים מרגישים טוב במצבים מסוימים ורוצים לשמר את התחושה הטובה גם להמשך, או להיפך, רוצים לשמור תחושה רעה כדי לחקור אותה או להבין אותה לעומק. דוגמה שאליעד נותן היא אדם שמעשן סמים ומרגיש טוב מאוד, והוא שואל את עצמו: הלוואי...
גישור זוגי, בעיות בזוגיות, זוגיות מוצלחת, התמודדות עם מחשבה טורדנית, משבר זוגי, טיפול זוגי, יעוץ זוגי, התאמה זוגית, להצליח בזוגיות, טיפול בטראומה, בחורה לא בתולה, אימון זוגי
גישור זוגי, בעיות בזוגיות, זוגיות מוצלחת, התמודדות עם מחשבה טורדנית, משבר זוגי, טיפול זוגי, יעוץ זוגי, התאמה זוגית, להצליח בזוגיות, טיפול בטראומה, בחורה לא בתולה, אימון זוגי
...בעיות בזוגיות, זוגיות מוצלחת, התמודדות עם מחשבה טורדנית, משבר זוגי, טיפול זוגי, יעוץ זוגי, התאמה זוגית, להצליח בזוגיות, טיפול בטראומה, בחורה לא בתולה, אימון זוגי איך להתמודד עם מחשבות טורדניות בזוגיות? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת באופן מפורט ויסודי בנושא ההתמודדות עם מחשבות טורדניות בזוגיות, משברי זוגיות, והדרך להשיג זוגיות מוצלחת ויציבה. אליעד מתמקד בזוג שמגיע עם בעיה ספציפית, כאשר הגבר מוטרד מהעבר של בת זוגו, והעובדה שהיא הייתה בקשר אינטימי משמעותי עם גבר אחר לפניו. אליעד מסביר כי הבעיה אינה נעוצה...
רע מושלם - מהו רע מושלם? מהו הרע הגדול ביותר? וכיצד הוא מתהפך לטובה?
...הרע הגדול ביותר? וכיצד הוא מתהפך לטובה? רע מושלם. מהו רע מושלם? ומדוע אינו יכול להיות קיים? בטרם נבין מהו רע מושלם, נבין מהו רע. רע = התנגשות של רצונות. רצון האדם שונה מ: רצון של המציאות = התנגשות רצון = רע. כשהולך לאדם נגד רצונו = רע. רצון = חיסרון = רע. כל זמן שהאדם מרגיש תחושה של חסר = אינו מרוצה מהמציאות כפי שהיא = רע. טוב = אחדות. כאשר הרצון של האדם = הרצון של המציאות = טוב. רע = פירוד. מציאות שונה מ: רצון האדם. טוב = אחדות. מציאות = רצון האדם. שלמות = האדם אינו חסר דבר. מסקנה: לכל רע יש סיבה...
ביירון קייטי, העבודה של ביירון קייטי, לאהוב את מה שיש, למטבע שני צדדים, אמת יחסית, אמת מוחלטת, פרדוקס רגשי, דבר והיפוכו
ביירון קייטי, העבודה של ביירון קייטי, לאהוב את מה שיש, למטבע שני צדדים, אמת יחסית, אמת מוחלטת, פרדוקס רגשי, דבר והיפוכו
...ביירון קייטי, לאהוב את מה שיש, למטבע שני צדדים, אמת יחסית, אמת מוחלטת, פרדוקס רגשי, דבר והיפוכו מהי העבודה של ביירון קייטי וכיצד היא מתבצעת? העבודה של ביירון קייטי היא שיטה רוחנית - פסיכולוגית שנועדה לסייע לאדם להתמודד עם סבל ורגשות שליליים באמצעות חקירת האמונות והמחשבות שלו. אליעד מתייחס בהרצאה שלו אל עיקרון בסיסי בשיטת העבודה של ביירון קייטי, שבו אדם נתקל במחשבה שמציקה לו, ומנסה להפוך אותה למחשבה חיובית או לפחות לראות את הטוב שבה. למשל, אדם חושב שהוא סובל כי הוא מדמיין את בת זוגו עם מישהו אחר...
מה חסר לך כדי לחוות שלמות, למה אתה רוצה את הרצונות שלך, מה אתה, מה מהותך, משנה או לא משנה מה האמת
מה חסר לך כדי לחוות שלמות, למה אתה רוצה את הרצונות שלך, מה אתה, מה מהותך, משנה או לא משנה מה האמת
...הרצונות שלך, מה אתה, מה מהותך, משנה או לא משנה מה האמת למה האדם אינו חווה שלמות אינסופית ומה באמת חסר לו? אליעד כהן מתחיל את ההרצאה בשאלה מעשית מאוד: מדוע האדם אינו חווה שלמות אינסופית, אף על פי שהוא יושב בנוחות ובביטחון על כיסא? למה הוא חווה צמצום ולא שלמות? התשובה הפשוטה והישירה שהוא נותן היא כי יש משהו במציאות שהאדם לא רוצה אותו. כשיש משהו במציאות שהאדם לא מעוניין בו, הוא מיד מרגיש צמצום וחוסר שלמות. האדם רוצה משהו אחד ולא רוצה משהו אחר, ולכן החוויה שלו אינה שלמה. אליעד מבקש מהמשתתף בהרצאה לעצור...
איך להפסיק לחשוב? איך נוצרות מחשבות? חיים אחרי המוות, איך עובד השכל? אני חושב משמע אני קיים, השילוש הקדוש, על מה מבוססת הלוגיקה? המקיף של הכל, מעל השכל האנושי, אין סוף מקיפים
איך להפסיק לחשוב? איך נוצרות מחשבות? חיים אחרי המוות, איך עובד השכל? אני חושב משמע אני קיים, השילוש הקדוש, על מה מבוססת הלוגיקה? המקיף של הכל, מעל השכל האנושי, אין סוף מקיפים
...איך נוצרות מחשבות? חיים אחרי המוות, איך עובד השכל? אני חושב משמע אני קיים, השילוש הקדוש, על מה מבוססת הלוגיקה? המקיף של הכל, מעל השכל האנושי, אין סוף מקיפים איך אפשר להפסיק לחשוב? ההרצאה עוסקת בשאלה איך אפשר להפסיק לחשוב, ובמהות המחשבה עצמה. שאלת היסוד היא איך עוברות מחשבות, איך הן נוצרות ומה מייחד את המחשבה האנושית. תחילה, נדונה השאלה איך אפשר לעבור ממצב שבו יש מחשבה למצב שבו אין מחשבה. בהקשר זה, הובהר כי כשיש מחשבה, יש לה היפך - היעדר מחשבה. מדובר בתהליך שבו עלינו להבין את מהות המחשבה ואת הדרך...
קואצ'ינג - לשנות את התמונה בעזרת קואצ'ינג / Coaching
...- לשנות את התמונה בעזרת קואצינג / Coaching השם של המאמר הזה מאלץ אותי כמעט באופן בלתי נמנע להגדיר קודם כל מהי התמונה, לפני שאתחיל בכלל לדבר על קאוצינג (Coaching). ובכן, התמונה היא אותו צילום של חייך בנקודת זמן כלשהי. הצילום הזה כולל בתוכו את המצב בכל תחום ותחום בחייך, הוא עונה על השאלות הבאות: מי אתה? איפה אתה גר? מה לגבי חיי האהבה שלך? האם יש לך בן או בת זוג? מה טיב היחסים ביניכם? מה טיב מערכות היחסים האחרות בחייך? כמה כסף יש לך? האם אתה מנהל כסף בחוכמה? מה אתה עושה בחיים? האם יש לך תחביבים? האם...
פילוסופיה של החינוך - מבוא
...של החינוך - מבוא פילוסופיה של החינוך היא תחום בפילוסופיה, העוסק בחינוך, מטרותיו ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין חוקר חינוך לפילוסוף העוסק בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה אגודת הפילוסופים החינוכיים של ארצות...
פרפרים הם חופשיים
...ומנטישה. אנחנו מנסים לתפוס כל דבר יפה וטוב, שעובר בחיינו, מתוך חשש שאם לא נאחז בו הוא יאבד. מתאמצים לאחוז בעבודה שלנו, במשפחה, בחברים, במכרים, במחשבות שלנו, בדרך שבה בחרנו ללכת, באמונות שלנו ואפילו בתחושות שלנו. אך האם אנו יכולים לאחוז בכל אלו? ואף יותר מכך, האם אנו באמת רוצים לשמור ולשלוט בכל אלו? חישבו רגע על פרפר מרהיב שחולף לידכם, פרפר מלא בצבעים, בעדינות, ביופי, בתחושה של חופש ושל רוגע. אם תתפסו את הפרפר בידכם מה יקרה לו לפרפר? מה יקרה לאותם דברים שראיתם בו? פשוט, הפרפר יאבד מפרפריותו - הוא...
בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?
...- מהו ואיך לצאת ממנו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?. בית הכלא השמור בעולם שאין שום אפשרות בעולם לצאת ממנו, ובית הכלא הזה הוא הרצון העצמי של האדם. הרצון של האדם, זה שהאדם רוצה דברים זה הכלא הגדול בעולם. וזה בית הכלא השמור בעולם כי אי אפשר לצאת ממנו. המהות של כלא - מקום מוגבל - מקום שמחליטים לך, נותנים לך לעסוק עבודות פרך. מענים אותך ולא משלמים לך אם זה אכזרי יותר. בית הכלא זה הרצון העצמי של האדם, מאמלל אותו. הרצון העצמי מגביל את...
פרפר לשרירי החזה - האם התרגיל מסוכן? מתי התרגיל מסוכן? איך לבצע אותו בצורה נכונה? איך לעשות שכיבות סמיכה בצורה נכונה, בלי לפצוע את הכתף? ניתוח של התרגילים dumbbells fly, פרפר בכבלים, פרפר חזה, פרפר עם משקולות יד, פרפר בשכיבה עם משקולות יד, cable flyes, לחיצת חזה, שכיבות סמיכה, פרפר בקרוס כבל
...החזה - האם התרגיל מסוכן? מתי התרגיל מסוכן? איך לבצע אותו בצורה נכונה? איך לעשות שכיבות סמיכה בצורה נכונה, בלי לפצוע את הכתף? ניתוח של התרגילים dumbbells fly, פרפר בכבלים, פרפר חזה, פרפר עם משקולות יד, פרפר בשכיבה עם משקולות יד, cable flyes, לחיצת חזה, שכיבות סמיכה, פרפר בקרוס כבל והפעם אדבר על התרגיל פרפר לשרירי החזה, שניתן לבצע אותו או בכבלים או עם משקולות חופשיים, או במכונה יעודית וכיוב. ואסביר, האם מתי ולמה התרגיל הזה מסוכן? ואיך לעשות אותו בצורה נכונה בטוחה ובצורה היעילה ביותר עבור שרירי החזה...
מנטורינג - כוכב נולד ושמו מנטורינג
...חדש בשכונה, כוכב חדש נולד ולא הוא לא זמר והוא גם לא עבר אודישנים אצל צביקה אדר ומרגול. למעשה, הוא זה שאחראי ללידתם של יותר ויותר כוכבים ברחבי העולם, מאשר כל דבר אחר. קוראים לו מנטורינג (Mentoring) והוא עונה על הצורך הטבעי ביותר של כל אדם בעולם, ללא הבדל דת, גזע, מין או מיקום גיאוגרפי - מנטורינג עונה על הצורך בהצלחה! אותו זרע פנימי שנמצא בתוכנו ורוצה לצמוח, לגדול, להגשים, להיות, לעשות ולהשיג. מנטורינג, מה שהיה זמין עד לא מזמן רק לאנשי עסקים, מנהלים וקרייריסטים בארהב, או למחפשים רוחניים ברחבי העולם...
חרדת כישלון והרצון להצליח - תרופה ועזרה לחבר
...להצליח - תרופה ועזרה לחבר ניקח לדוגמה אדם שמרגיש שהוא חייב להצליח יותר מכולם, להיות הכי טוב ולהקדיש את חייו למען המטרות שהוא יוצר לעצמו. ראוי קודם להבין שאותו אדם אוחז בתפישה שתחושת הסיפוק הפנימית שלו תלויה בהצלחה שלו. הלך המחשבה שלו הוא כזה, שאם הוא ישיג את הדבר שהוא רוצה ורק אם הוא יגיע ליעד שרצה, רק אז הוא ירגיש טוב ושליו מבפנים. למתבונן מהצד זה די מובן שמדובר בסיפוק רגעי ושמיד לאחר מכן אותו אדם ימצא לעצמו יעד חדש ושוב יתלה את תחושת הסיפוק שלו בהשגתו, ועד אז הוא ככל הנראה שוב ירגיש שחסר לו משהו...
פרסום לחרדים - הציבור החרדי
...החרדי פרסום לחרדים זה עולם מלא. יש מורכבויות לא פשוטות שעל משווק ומפרסם לפרקם ולתעל אותם לטובת הקמפיין. במאמר זה נדבר על העולם החרדי וננסה לשרטט מעט את מרכיביו המרכזיים ולתת איזה מסגרת כללית לכל קבוצה מהקבוצות הגדולות במגזר. הציבור החרדי לא קל למי שמחוץ למגזר החרדי להבין את מורכבויות המגזר. זה נראה במבט מבחוץ נורא קל. כולם שחור לבן לא? אז זהו שלא. תתפלאו לשמוע עד כמה גם לשחור לבן יש הרבה אפור. זה ציבור מגוון, ייחודי ומלא סגנונות. בכלל לתייג את כל החרדים לאותה קטגוריה יהיה חטא. רמת הפתיחות, השילוב...
זוגיות - מה אנחנו יודעים על בן הזוג שלנו?
...הזוג שלנו? משפטים כמו אני מכיר אותה כמו את כף ידי. או, אני מכירה אותו אפילו יותר טוב ממה שהוא מכיר את עצמו. נאמרים תכופות על ידי בני זוג החיים יחד. האם באמת יש למשפטים אלה תוקף במציאות? מה אנחנו באמת יודעים, מכירים, מזהים או מה אנחנו מנחשים, ממציאים, משקפים דרכו - בנו, אלינו, עלינו? איזה חלק מתוך זה משקף את ההכרות שלנו עם עצמנו ואיזה חלק באמת יודע את בן - בת הזוג? המושג ידע נמצא בתחום התפיסה שלנו, הן בחושים, או בשכל, או בהכרה. ככול שתחום התפיסה שלנו רחב יותר כך גם הידע שלנו, אך תמיד הוא יימצא תחום...
גן עדן - מהו תנאי הכניסה היחיד?
...לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על גן עדן - מהו תנאי הכניסה היחיד?. והפעם אדבר על גן עדן, ומה בנוגע לגן העדן? התנאי היחיד בעולם, של הכניסה לגן עדן. והכרטיס כניסה לגן עדן, הוא המילה אמת, והוא התנאי היחיד. גן עדן מייצג את החיים הטובים, והחיים הטובים תלויים במילה אמת. ואדם אמור להיות אמיתי וכנה עם עצמו כחוט השערה, אין זיופים, ואם יש שקר הכי קטן בעולם, אין כניסה. ויש שני סוגי אושר בעולם, אושר אמיתי, ואושר שאינו אמיתי. והאדם בעולם שאפילו תיאורטית אינו יכול להשיג שביעות רצון מלאה, גם אם ילך למורים...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש אמת מוחלטת? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעביר ביקורת בונה? איך לנהל את הזמן? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בראיון עבודה? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך לפרש חלומות? איך למצוא זוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשפר את הזיכרון? איך להאמין בעצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעריך את עצמך ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
אמונה באלוהים טיפשות או חוכמה תחושה של אהבה למציאות עצובה בקלות מצוות משמורת הצלחה בתהליך פחד מטכנולוגיה המוח מפחד איך לגרום לילד לאהוב את עצמו? איך לבנות ביטחון עצמי אצל ילד? להתאהב באויב להתאהב אחרי פרידה מי אחראי לאושר שלך? סקס סבל ואושר אקסית בעיות משיכה מינית ותפישת האני אני לא מצליח לקבל החלטה להחליט להשתנות איך להתמודד עם התנגדות יקר לי? להתמודד מול הסביבה עם לחץ התמדה ותוצאות להתגבר על דאגה מכישלון בלימודים לשכנע מישהו לא להאמין באלוהים להעלות את רמת הוודאות של הלקוח לסגור עסקה התקפי חרדה אצל ילדים לגרום לילדים לאכול פירות וירקות מפחד בתת המודע טראומה בתת מודע הפרעת גוף דיסמורפית להבין משוגעים האקס התאהב במישהי להתמודד עם מחשבות על האקסית ביצוע תרגילים משקלי עבודה בפאוורליפטינג סוגים של אמונה באלוהים אין אלוהים הרגשה של הארה הארה קורית באופן אקראי או רק עם מאמץ ללמוד את הספר להיות אלוהים הופך להיות אלוהים קל לעשות כסף מהיר לנהל נכון את הכסף פרדוקס מטרת החיים הופך למשמעות החיים מטען רגשי חיובי מפרש פירושים שליליים להתייחס לבן אדם כמו לרובוט אולי אתה רובוט? האם אלוהים היה חייב לברוא את העולם? העולם כל הזמן עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לימודים, מטפל הוליסטי, אימון אישי להפרעות קשב וריכוז ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1100 שניות - עכשיו 09_11_2025 השעה 00:23:42 - wesi4