הדרכת מורים - תקופת חשבון - כתה ד'... יכולים להיות מאד יצירתיים ועדיין לחזור על החומר. לדוגמה: שיעור ציור בצבעי מים - מציירים את ארבעת האחים למשפחת המספרים, כל אח בצבע אחר המאפיין אותו. שיעור עם קוביות - לכל זוג ילדים קוביה והם מטילים אותה מספר פעמים ... הדף והיכולת של הצבעים להקלט בנייר באסטטיות ובקלות. במחברת זו כותבים הילדים את הספר שלהם, משום שבחינוך ולדורף אין ספרים. המחנך והילדים כותבים את הספר בעצמם במהלך השיעורים וכורכים אותו בסוף השנה. שיעור סיפור - האם אי פעם חשבתם ... וכך שמות רבים אחרים. אני אספר לכם סיפור על ארבעה אחים ששם משפחתם היה מספר משום שהם עבדו עם מספרים. מספר היה שם המשפחה שלהם כמובן. השם הפרטי שלהם הסביר עח איזה סוג של עבודה הם היו אחראים ועשו עם המספרים. הנה ארבעת האחים למשפחת מספר מחבר מספר מכפיל מספר מחלק מספר מחסיר מספר כמו בכל משפחה, כל אח היה ... כל כך הרבה מקום להניח חפצים ולסחוב אותם ממקום למקום כל היום, הם אף פעם לא נחים. אפילו מחלק מספרים, האח השלישי, סחב הרבה חפצים. אבל הוא היה שונה ממחבר ומכפיל. הוא אהב לחלוק באוצרות שלו עם אחרים. הוא ... שווה בשווה לכל חבריו מאוצרותיו היתה נשארת לו שארית, הוא היה סוחב את השארית ומעביר אותה למקום חדש. מחסיר מספרים היה בהחלט מאד שונה מכל שלושת אחיו עובדי המספרים. מחסיר היה יכול לאסוף כמה בולים או כמה מקלות מיוחדים והיה מניח אותם בכיסיו. אך בכיסיו היו תמיד חורים ... בחיוך מחסיר עבר כאן כניראה והיו שוב מחייכים בסבלנות, משום שאהבוהו מאד. אם מחסיר לא היה הרי עולמם של המספרים היה מתפקע מרוב חפצים של מכפיל ומחבר. ניתן לאמר שמחסיר היה מאבד את אוצרותיו, אך הוא גם היה מלווה הרבה מאחרים - הוא היה ניגש למספרים אחרים ומלווה מהם מה שהוא זקוק לו. (להדגים זאת מאוחר יותר בתקופה בתרגיל חיסור ארוך). בסיום הסיפור אני מציירת ... בעניין. מה קודם? ואז אני מסבירה. והנה דוגמה להסבר באופן תמונתי ולא באופן חשיבתי בלבד: תראו ילדים בעולם של המספרים יש סוגריים, יש כפל, חילוק, חיסור וחיבור. וכל אחד מהם היה רוצה להיות ראשון בתור כמו שאתם הולכים לפעמים ... רוצים להיות תמיד ראשונים בתור. בתור לברזיה כל פעם ילד אחר ראשון. כך זה בעולם שלנו. אבל בעולם של המספרים זה אחרת. לפני שהמספרים נולדו הם היו בבטן של אימם. ולכן, כל מי שנמצא בתוך הסוגריים (אני מציירת על הלוח סוגריים ומראה שהם דומים לבטן של אמא) הוא ראשון. כי זה המקום הראשון בעולם שהמספרים היו בו, בבטן של אמא. אז מה שבסוגריים - פותרים ראשון. אחר כך נולדו לאמא שני זוגות תאומים. זוג התאומים הראשון שנולד בעולם המספרים היו כפל וחילוק. הם זוג חזק שמצד אחד מכפיל הכל וגורם להכל לגדול מאד ומצד שני מחלק הכל שווה ... כאשר סכום ספרותיו שווה ל - 9 הילדים מעתיקים למחברת את החוקים של סימני ההתחלקות. תרגול - אני נותנת מספרים והילדים צרכים לנסות עליהם את הכללים: 303, 541, 675, 606. להכין מראש דף עבודה: הקף באדום את המספרים המתחלקים ב - 3 הקף בכחול את המספרים המתחלקים ב - 6 5731, 907, 91, 426, 4125, 822, 752, 123, 771, 432, 833, 711, 228, 1244 רישמו 4 מספרים המתחלקים ב 2 (על המספרים להיות בעלי 4 ספרות): רישמו 4 מספרים המתחלקים ב - 5 (על המספרים להיות בעלי 3 ספרות): רישמו 4 מספרים המתחלקים ב - 3 (על המספרים להיות בעלי 4 ספרות): דף עבודה לבית - סדר פעולות חשבון שיעור חידת בוקר - למתן מספר אחיות כמספר ... נכנסים למרכיבים הללו מכתות החטיבה והלאה. על הסיבות לכך - ראו מאמר אחר שכתבתי. אז כך זה גם עם מספרים. יש מספרים שאפשר לפרק אותם לגורמים, ממש כמו שפירקנו את המנת פלאפל לגורמים. למשל: 12 מתפרק לשתיים ולשש. לפי משפחות הכפל. ... לגורמים מספר? אני מזכירה בכתיבה על הלוח כיצד נפרק את המספר 8 לגורמים. ואז מבקשת מילדים להגיע ללוח ולפרק מספרים שונים לגורמים מול כל הכתה. לדוגמה: 16, 12, 24 וכו. תתכן יותר מדרך אחת לפרק לגורמים מספר ויש להראות זאת על הלוח. משימה במחברת - הילדים יכתבו פירוק לגורמים של כמה מספרים שאומר להם. שיעורי בית - דף עבודה עם תרגילי חיסור, חילוק וכפל במספרים דו ותלת ספרתיים. שיעור חידה - קבוצה של ילדים יצאה לטיול. הסתדרו הילדים בזוגות - ונשאר ילד אחד בודד. ... ברביעיות, חמישיות ושישיות - ונשאר ילד אחד בודד! כמה ילדים היו בקבוצה? (61) על פי סימני ההתחלקות מצאו לאילו מספרים מלוח הכפל מתחלקים המספרים הבאים - 3550, 3930, 2010, 3333, 2942, 5005, וכו שיעור זה יוקדש ברובו לחזרה כתתית על תרגילי כפל, חילוק, חיבור וחיסור במספרים דו ותלת ספרתיים. הילדים מתבלבלים בעיקר בחילוק ויש לחזור על כך. אני כותבת תרגיל על הלוח, נותנת לילדים זמן ... מזמינה ילד לפתור אותו על הלוח ולהסביר לכל שאר הילדים כיצד פתר. שיעורי בית - תרגילי כפל וחילוק ארוך במספרים דו ותלת ספרתיים. שיעור חידת גפרורים - המשוואה שבציור איננה נכונה. יש לתקנה עי הזזת גפרור אחד (אסור לשנות ... vi-iv=ix פתרון: vi+iv=x שיחה והזכרות - פותחים את המחברת בלוח המשפחות (הכפל) שציירנו לפני מספר שיעורים. חידה - אילו מספרים לא נמצאים בלוח הכפל? מדוע? (2 מופיע, אבל גם הוא ראשוני, 1 אינו ראשוני - להסביר בהמשך השיעור שהוא מספר מיוחד). הילדים מגלים להפתעתם שיש אכן מספרים שלא מופיעים בלוח המשפחות. יש מספרים שאין להם משפחה. אני מבקשת מהילדים שיאמרו לי מי הם המספרים הללו ואני רושמת אותם על הלוח. חידה - מה מיוחד במספרים הללו? אני נותנת מספר דקות לחשוב בשקט. ואז שומעת את הצעות הילדים לגבי הייחודיות של המספרים הללו, הם מוצאים את התבנית המאחדת אל כל המספרים ומגלים שאלו מספרים המתחלקים רק ב - 1 או בעצמם. אז איך נקרא להם? אני מבקשת שהילדים ימציאו שמות למספרים המיוחדים הללו. והם כותבים את השמות במחברת תרגול ומקריאים אותם אחכ בכתה. אנו בוחרים יחד את השם המתאים ביותר ...