... מוכר בימינו נסמך על המלה הראשונה בכותרת שלו. יצר. והכוונה בעיקר
יצר מיני. אלא שאם בודקים את היווצרות יצר הרע אפשר אולי להגיד שהיצר הרע הראשוני היה לדעת. חוה בגן עדן רצתה לדעת ולכן פותתה ואחר כך פיתתה. יצר הדעת הוא יצר הרע הראשוני. ואולי לכן נענשה ... מקטינה של הרצון לדעת מתרגם את המלה דעת למלה במובנו התנכי, הצורך
המיני. וחוה היא המגלה והמפתה. ואדם, שמלכתחילה היה בעל החושים האסטטיים רצה רק ליהנות מיופיו של התפוח. והנה התהפכו היוצרות. אדם הפך להיות היצרי והדעתני וחוה ממונה על האסטטיקה. וגרוע מכך, סמל היצריות
והמיניות, תחילת המחשבה האנטי נשית, הפטריארכאלית בצורה זו או אחרת. צריך לחזור כמה פסוקים קודם לכן, באותו ספר באותו פרק מסופרת בריאה אחרת, מוקדמת יותר ויברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם ... לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשול בו חטא אכן, עדיין לא
מיני. היצר המיני ככזה מופיע הרבה יותר מאוחר. מושג יצר הרע הלך והתרחב וכלל תחת כנפיו כיוונים שונים. שולמית ולר, פרופסור לתלמוד, מנתחת במאמר הפותח את הספר מנקודת מבט תלמודית כמובן, מאמר המסתמך ... כינים זה מראשו של זה, כן שם בעולם הבא. האינטימיות נשמרת בטהרה אך
היצר המיני נעלם, הכינים אותם פולים הם הסמל
למיניות שנעלמה. הפרשנות מוליכה למסקנה שאלו שקיימו
יחסי מין טהורים בחייהם מעבירים את האינטימיות הזוגית לעולם הבא, אל חיי הנצח. אביגדור שנאן פרופסור לספרות וחוקר מדרשים ואגדות הולך בעקבות כמה מן סיפורים הכוללים בתוכם
מין וזימה כמו שהיו נקראים בימינו. הוא מזכיר את שמו של אלעזר בן דורדיא שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה ומשם עוד סיפורים על רבנים ושלא כאלה שנכנעו ליצר גופם. ביאה אל זונה ... שלמים המנותקים מחיי העולם הזה ממליץ רבן מאוחר יותר. פרושים מחיי
מין וחיי עמל. אלא שהוא יודע שאין להכיל זאת על כל בני האדם. הפרושים השלמים צריכים לשמש דוגמה. אם היה נולד ביהדות מסדר נזירים שם היה מקום הולדתו. מטרת אלוהים בבריאת האדם הייתה ... ליצר ויחד הם תשוקה ההופכת לכוח החיים, יצירה ובניין, הרס וחורבן.
היצר המיני מקביל ליצר הסקרנות והדעת. לאו דווקא להכרת האמת והמציאות היכולה להתגלות רק בחלקה ופרטים חלקיים. במשל המערה נמצאים אנשים באפילה, הם רואים צללים חלקיים. יש יציאה מהמערה, אל האור ... את אדמתם ייחשבו לטרור. בעוד שיצר הרע, זה ההולך לפרשנות הייצרית -
מינית הוא חד הבחנה לטוב ורע אין הבחנה מוגדרת והיא נתונה בידי הפרשן. הרוע הוא הפרה של מה שהוגדר על ידי הקולקטיב כטוב. משם הדרך לסנקציות של אלו העומדים מחוץ להגדרת הטוב ובלי ... נוספרטו. הרב סטיב גרינברג מביא את סיפור התמודדותו עם הדת ועם ההומוסקסואליות שלו והניסיון לחבר בין שני קצוות שאינם נראים כיכולים להתחבר. בקטע אחד מעניין מאוד הוא מספר שבמצוקתו הרבה הלך להתייעץ עם הרב אלישיב. הרב, אני נמשך לגברים ולנשים, מה עלי ... הפחיד את הקדמונים מהיצר האנושי. היום אחרי פרויד אנו יודעים כבר
שמיניות היא החשובה בתהליכים האנושיים, ועדיים גם בימינו משהו בפוריטניות הכללית ממשיך ללחוץ לשפוט ולנסות לקבוע
מיני איסורים. כל החלק העוסק בניתוחי סיפורי התלמוד גורם להנאה גדולה לא רק בבחינת המשמעות שלהם על ידי החוקרים המביאים את מאמריהם אלא מעצם הפגשת קורא שאין לו גישה לסיפורי התלמוד וכאן ... גוברין, ועוד לא הזכרתי שיר של יונה וולך המצוטט באחד המאמרים. ועוד
מיני מטעמים שלא הזכרתי, מעט מכל טוב שבספר. ...