... מדגיש את חשיבותה של המדיטציה והבעתה בחיי היום יום כדי להגיע
להארה וממעיט בערכו של לימוד אינטלקטואלי למטרה זו. כפועל יוצא של הדרך של הזן, חוכמת הזן היא נקודת מבט נכונה שבאה ממעשים (תרגול הזן) ולא מלימוד אינטלקטואלי. על אף שיש ... זרמים אחרים של בודהיזם מהיינה, הזן מאמין שניתן וצריך להגיע
להארה של בודהה במהלך פרק חיים אחד על ידי דרך חיים נכונה הכוללת את תרגול הזאזן. לכן הזן כולל בתוכו דת, דרך חיים ופילוסופיה. החדירה
להארה של בודהה היא חדירה לדבר מעשי, לכן הכוונה כאן היא גם לחדירה וגם להפעלה של הרמה הזו בחיי היומיום. במדינות בהן הזן נפוץ הוא השפיע רבות על האומנות לרבות קליגרפיה, שירה, ... מעשים טובים (בפרט בנית מקדשים ופגודות) אינם מועילים כלל להשגת
ההארה . אז הוא הלך לוייאנג שבסין המזרחית, המקום בו עתיד לקום מנזר שאולין, ולפי המסופר עבר תשע שנים במדיטציה מול קיר במערה. כגיבור תרבות אגדתי בודהידהרמה הביא גם להתפשטות ... אדריכלות, עקרות בית, ניהול, והתמחות ברפואה עממית. לפיכך,
ההארה שתרו אחריה בזן הייתה צריכה לעמוד בפני הדרישות והתסכולים הפוטנציאליים של החיים היומיומיים. צאן בסין מורה הצאן וואי צואה מטאיוואן. - זן בודהיזם הצאן (זן ביפנית) התחיל ... השישי חווי - ננג התפתחו שני זרמים, הזרם הדרומי של חווי ננג של
הארה מידית והזרם הצפוני של
הארה בשלבים. הזרם של
ההארה המידית של חווי - ננג היא זו שנשארה. בזמן שושלת סווי ושושלת טאנג הזן הגיע לתקופה שנחשבת לתור הזהב של הזן בסין. בסוף שושלת טאנג ובמשך תקופת חמש השושלות התפתחו בסין ... שאין לעשות שום דבר מלבד ישיבה במדיטציה (שקאנטאזה ביפנית) וכן
הארה שקטה (מוקושו זן ביפנית). הזרם מדגיש שיש לעזוב את הכל ולתת למחשבות להופיע ולחלוף, אין להחזיק בכל דעה, בעיה או מחשבה בזמן המדיטציה. הזרם גם מדגיש את הזהות העצמית של אימון
והארה. יון - מן (אוממון ביפנית) - הזרם נקרא על שם המורה יונמאן ווניאנג שחי במאה ה - 9. הזרם הדגיש מילים פתאומיות לתלמידים על מנת להאיר אותם. הזרם הזה התמזג עם זרם הלינגי ... מציינים חגים בודהיסטים, למשל יום הולדתו של גאוטמה בודהה, יום
ההארה שלו, יום מותו, טקסים להעלאת זכרו של
הארהט. ברוב המרכזים המסורתיים הנזרים והלא נזירים מקבלים על עצמם את עיקרי הדת. הלא נזירים מקבלים על עצמם לרוב את חמשת העיקרים (הכללים). מתנזרים בזרם הסוטו למשל מקבלים על ... קיים במציאות בין אם אנו מתאמנים או לא. בנוסף אם מנסים להשיג
הארה , קיימת הסכנה להצמד
להארה, בעוד שכדי להגיע
להארה יש לעזוב אפילו שאיפות ותפיסות של
הארה. לכן שיטות האימון (כלומר אימונים למען מטרה כלשהי) חסרות תועלת ויכולים אפילו להפריע
להארה. דוגן מסביר שקיימת זהות עצמית בין תרגול זן
והארה, וכן שזן (והזאזן) היא דרך חיים שמובילה בטבעיות
להארה בחיי היומיום. לכן כל שיש לעשות זה לעשות זן בשביל זן ולא בשביל מטרה כלשהי. צריך רק לעזוב כל תפיסה בין אם היא קשורה
להארה או לאשליות ולא להתמקד במשהו מסוים. הצדקות טקסטואליות, פילוסופיות ופנומנולוגיות נוספות של צורת מדיטציה זו נמצאים בשובוגנזו ופוקאן - זאזן - גי של דוגן. הזמן המושקע ... המתאמן והקואן נעשים לאחד. אם כי רוב קבוצות הזן מכוונות
להארה פתאומית, דבר זה בדרך כלל קורה רק לאחר הרבה הכנה. ישנן דוגמאות לפעילות קואן מוצלחת שהביאה לחוויית
הארה, וגם לשנים של עבודת קואן חסרת תועלת. מורי זן אומרים כי יש לקחת את הבעיה המוצבת על ידי הקואן ברצינות, ולגשת אליה כעניין של חיים ומוות ממש. ישנה הבדלה חדה בין דרכים ... לאימונים ולמטלות יומיומיות כמו בישול, ניקיון וגינון כדרך
להארה. זן והתרבות המערבית על אף שהיו מורי זן שנסעו למערב בחצי הראשון של המאה ה - 20 ועוד לפני זה, הזן התפתח במערב בעיקר בחצי השני של המאה הזו. מאז שנות השלושים בבריטניה, ...