... נורמות התנהגות חברתיות שלמדתי
בבנק קל מאוד להיות רוחני לבד על ההרים, אך האתגר הרבה יותר גדול כשמתמודדים עם טרדות היומיום. מאת אמונה ברוורמן נראה לי שחוקרים העוסקים בפסיכולוגיה קלינית, יפיקו תועלת רבה אם יניחו זמן מה לחולדות, ויצאו מהמעבדות שלהם אל סניף
הבנק הקרוב. הם יוכלו לעקוב שם אחר מיקרוקוסמוס של האנושות, ולבחון טווח רחב של התנהגויות חברתיות. מבחינתי, הזמן בו אני עומדת בתור (ותאמינו לי שמדובר בדי הרבה זמן כזה!), הוא לא פחות מתצפית מחקרית. הדבר הראשון שגיליתי הוא, שככל
שהבנק מצהיר יותר שמטרתו היא שירות טוב ללקוח, ככה הוא כנראה מתכוון לזה פחות (בהתאמה הפוכה לעיקרון שנאמר לשבחו של אברהם אבינו שצדיקים אומרים מעט ועושים הרבה). נראה שהם טועים ומשקיעים המון כסף לעיצוב פנים, כך
שהבנק אולי נראה קצת יותר טוב כשעומדים בתור, אבל אני הייתי מעדיפה שישקיעו אותו בפקיד נוסף. ביקורים
בבנק מרחיבים את השכלתי במה שמכונה נורמות התנהגות חברתיות. לקוחה אחת הייתה עסוקה במה שנראה כמו איזה עסקה ארוכה. היא כל הזמן עמדה עם טלפון צמוד לאוזן, חוסמת את הפקיד, ... אני נדהמת לראות איך יש אנשים, שכשמגיע תורם, מתחילים למלא את הטפסים הריקים ליד חלון הפקיד, תוך התעלמות מוחלטת מצרכי זולתם. החוויה
הבנקאית עלולה להיות מתסכלת מאוד - על פי מדיניות נוקשה (ככה לפחות אומרים), יש המחאות שאי אפשר לפדות מייד, ויש קרנות שאינן נגישות תמיד. את חלק מהקליינטים הדבר הזה מטריד ... הרגשה משפחתית - כולם מכירים אחד את השני, ונעשות שם המון מחוות ידידות. יוצא לי גם לבלות (ממגוון סיבות כל כך משעממות שחבל לפרט) די הרבה
בבנק, על בסיס קבוע למדי - לפחות פעם או פעמיים בשבוע. ובכל פעם אני נרתעת מחדש מהתנהגותו של אחד העובדים, שמתעקש לבדוק את תעודת הזהות שלי פעמיים, ומשווה את חתימתי לזאת ...