... ידיעת החכמים בעינייני החלומות ופתרונן רבא רמי (מצא סתירה בין הכתובים): כתיב
בחלום אדבר בו (במדבר יב, ו) וכתיב וחלמות השוא ידברו (זכריה י, ב). לא ... ופשרן מדברי רבותינו. ובכן, עפי הגמרא דלעיל שני סוגי חלומות הם: חלום על ידי מלאך - כלומר חלום אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב:
בחלום אדבר בו. חלום על ידי שד - כלומר שלא יתקיים. ועליו אמר הכתוב: ... אברהם... ושמרתיך בכל אשר תלך... וידר יעקב נדר לאמר אם יהיה אלהים עמדי ושמרני בדרך - ראינו שיעקב אבינו ממש מפקפק בהבטחת ה שבא
בחלומו, והוא אומר אם ישמרני אלהים ואיננו בטוח בהבטחת ה כלל. במאמר הנבואה ... אמיתיים ויש חלומות שאינם אמיתיים, ולכן אמר: אם יתקיים החלום אדע שהיה זה חלום אמיתי). הפלא ופלא! יעקב אבינו, נגלה לו אלהים
בחלום עד שהצהיר נחרצות, מיד לאחר שניעור משנתו: וייקץ יעקב משנתו ויאמר ... לבו... אמר רבא: תדע, דלא מחוו ליה לאינש לא דקלא דדהבא, ולא פילא דעייל בקופא דמחטא (אמר רבא: הראייה לכך היא שלא מראים לאדם
בחלום דקל מזהב ולא פיל שנכנס בחור של מחט) . אלא שכנראה לא תמיד נקוט בידי חכמים כלל זה. הבט וראה מה רב אשי מספר על עצמו (ברכות נז עא): הרואה אווז
בחלום יצפה לחכמה... והבא עליה - הוי ראש ישיבה. אמר רב אשי: אני ראיתיה ... אין גבול לכל מה שניתן להרכיב על גבו של חלום. הנה נביא לך דוגמה איך רבותינו מתפלפלים מדעתם על חלומות (ברכות נו עב): הרואה פיל
בחלום - פלאות נעשו לו. (הרואה) פילים - פלאי פלאות נעשו לו. והתניא: כל ... חוץ מן הפיל ומן הקוף? לא קשיא: הא דמסרג הא דלא מסרג (מפרש רשי: שיש לו אוכף על גביו) . וכאן קושיה גדולה: מה הדין ברואה פילים
בחלומו, מקצתם עם אוכף ומקצתם ללא אוכף? (או כדברי המתמטיקאים: מהו הביטוי הפונקציונלי לקשר בין מספר האוכפים של פיל
בחלום לבין פלאי הפלאות שיתרחשו לחולם?) ואין סוף להבלים. אין חלום בלא ... בטלים) . כיון שכך, גם אין פלא שהדברים מתבלבלים והולכים, בוא וראה עד היכן מגיע האבסורד. נדרים דף ח עמוד א: אמר רב יוסף: נידוהו
בחלום - צריך עשרה בני אדם להתיר לו... שמתיה ושרו ליה בחלמיה - מאי? (חלם ... אמר ליה: כשם שאי אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים, וכך פסק גם שולחן ערוך (יורה דעה סימן שלד סעיף לה): נידוהו
בחלום, הוי נידוי וצריך התרה, ואפילו התירו לו
בחלום - אינו כלום. חלומות שלא מעלין ולא מורידין - ועדיין שערי בלבול לא ... שני הן - זה היה מעשה, ואמרו: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין. וכך פסק רמבם (הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק ו הלכה ו): אמרו לו
בחלום: מעשר שני של אביך שאתה מבקש הרי הוא במקום פלוני - אף עפ שמצא שם מה שנאמר לו, אינו מעשר, דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין. ואם כאן תתמה, היאך מתיישב הדבר שהצריכוהו חכמים להתיר נדרו
שבחלום, הדבר פשוט: אם חלם על ידי מלאך - החלום אמת, ואם על ידי שד - החלום ... משום סכנות נפשות) . הנה כך מתייחסים רבותינו לחלום רע כסכנת נפשות אמיתית ממש, עד שהתירוהו אפילו להתענות בשבת כדי לבטל הגזירה
שבחלום. ואילו הראביה (חג - הלכות תענית, סימן תתס) כתב: ובשם רבינו ... ודמי לספק הצלת נפשות שמחללין עליו את השבת, כדאיתא במסכת יומא, אפילו הכי נראה לי שאין מתענין בשבת. וכי ראשונים היו באמת יודעים
בחלומות? והלא אפילו יעקב אבינו לא היה בקיא, וכמו שכתב הזוהר שהבאנו לעיל. ... החלום הוא אחד משלושה חלומות רעים שהוזכרו בשולחן ערוך. הרב עובדיה איש חלומות הוא (וראה להלן), וטוב עשה שפוגג לנו את סכנת הנפשות
שבחלומות, אפילו אלה המצוינים בגמרא ובשוע כחלום רע. ואחרי מה שביארנו על ... דוגמה לדבר תמצא במאמרנו ידיעת חזל בסימני הדגים ועניינו רבינו אפרים שהתיר לאכול את הברבוט - הוא השפמנון שאין לו קשקשים, אמרו לו
בחלום שהתיר שרצים, וחזר בו ואסרו. וראה מה כתב על כך בשות נודע ביהודה ... לא שמעתי להוכיח דין מבעל החלומות הזה, וחלומות שוא ידברון. ואם שרבינו אפרים זל היה צדיק וחסיד גדול והיה חושש לחלומו - שנאמר לו
בחלום שהתיר השרץ והיה חושש פן יש ממש בדבר והיה תולה זה על שהתיר דג ... מבלעדי עלילותיו של הרב עובדיה יוסף. וכך נכתב בעיתון מעריב מיום ה, 28.06.01, מאת שלמה צזנה: הרב עובדיה סיפר כי בליל שבת ראיתי
בחלום, שהמשיח מגיע לכותל המערבי ויש שם ברחבה מלא אנשים. אומר להם ... מה שכתב הרהג המקובל רבי יהודה פתייא בספר מנחת יהודה (סימן מז), כי עתה השדים יודעים הדברים שבני אדם מקפידים עליהם אם רואים אותם
בחלום, כגון הרואה
בחלום שנפלו שיניו, או לובש שחורים וכיוצא בזה. ולכן הם מראים אותם לבני ... ספר. ומה שנאמר אני רוצה שכל האברכים יתגייסו - הכוונה כפשוטו, יתגייסו לצבא. מה שנאמר מיליון זה דרך הגוזמא, ועל שארית הדברים
שבחלום נאמר כי הם מאותם הדברים הבטלים שבכל חלום, גם אם נחלמו עי רבנו ...