ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תחושה של שינוי ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
ישות למידה הרגשה של שינוי איך להחזיר נקודת מבט אחת הגדרה שינוי צורות זיכרונות חלל הפנוי משיכה החלל הריק הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
הספר להצליח בכוח המחשבה - אגו + רצון עצמי + ישות עצמית + האני של האדם, האם ואיך אפשר לבטל אותם?
הספר להצליח בכוח המחשבה - אגו + רצון עצמי + ישות עצמית + האני של האדם, האם ואיך אפשר לבטל אותם?
...המחשבה - אגו + רצון עצמי + ישות עצמית + האני של האדם, האם ואיך אפשר לבטל אותם? האם אפשר באמת לבטל את האגו ואת הרצון העצמי לגמרי? אליעד כהן מסביר על הספר להצליח בכוח המחשבה מהו אגו, מהו רצון עצמי, והאם אפשר בכלל להעלים אותם. הרצון העצמי של האדם, שנקרא גם אגו, יכול לשמש כאויב או כאוהב, והדבר תלוי כולו בגישתו של האדם למציאות. אם המציאות מתאימה תמיד לרצונו של האדם, הוא נהנה ממנה. אך כאשר המציאות אינה כרצונו, האגו הופך לאויבו וגורם לסבל. מהן הדרכים השונות לבטל את האגו ולמה הן לא עובדות? אליעד מסביר שיש...
רגשות, להביע רגשות, הדחקה רגשית, להדחיק רגשות, מנגנוני הגנה, הגנה או התקפה, רגשות מודחקים, שלום או מלחמה
רגשות, להביע רגשות, הדחקה רגשית, להדחיק רגשות, מנגנוני הגנה, הגנה או התקפה, רגשות מודחקים, שלום או מלחמה
...מנגנוני הגנה, הגנה או התקפה, רגשות מודחקים, שלום או מלחמה למה אנשים מדחיקים את הרגשות שלהם? אליעד מסביר כי אנשים משתמשים במנגנוני הגנה, כגון הדחקה רגשית, כדי להתמודד עם רגשות קשים. הוא מתאר שהדחקה נוצרת כי האדם מפחד להתמודד עם התחושות השליליות שלו. הוא נותן דוגמאות כמו אדם שלא מודה שכואב לו משהו, כי אם הוא יכיר בכאב הוא ירגיש רע עוד יותר. כך, האדם מעדיף להדחיק ולא לראות את הבעיה. אליעד טוען שההדחקה לא באמת פותרת את הבעיה אלא רק מונעת את ההתמודדות הישירה, ובסופו של דבר משאירה את האדם במצב של סבל...
עמידה מול קהל, פחד קהל, מנהיגות, איך להנהיג אנשים? איך להשפיע על אנשים? יעוץ פוליטי, איך לגרום לאנשים לבחור בך? איך לנצח בויכוח? איך לגרום לאנשים להאמין בך? איך ליצור אמון אצל אנשים? איך לשנות דעת קהל? איך לשנות דעה של מישהו? איך להשפיע על מישהו? רטוריקה, דיבייטינג
...פחד קהל, מנהיגות, איך להנהיג אנשים? איך להשפיע על אנשים? יעוץ פוליטי, איך לגרום לאנשים לבחור בך? איך לנצח בויכוח? איך לגרום לאנשים להאמין בך? איך ליצור אמון אצל אנשים? איך לשנות דעת קהל? איך לשנות דעה של מישהו? איך להשפיע על מישהו? רטוריקה, דיבייטינג וכאן אתן עוד טיפ, כיצד באפשרותך לשכנע אנשים ולגרום להם להסכים איתך. גם במצבים שבהם אתה מנהל דיון מול קהל וברצונך לשכנע אותם במשהו, נגד דעתו של נואם אחר / מישהו אחר מהקהל, וגם במקרה שאתה סתם מתווכח עם מישהו וברצונך לשכנע אותו בדעה שלך, שאתה צודק. ואסביר...
טעות מהי, מה זה טעות? איך למצוא טעויות? מה ההגדרה של טעות? האם זו טעות או לא? האם טעיתי? במה טעיתי? איך לזהות טעות? טעות אנוש, שגיאה, איך ללמוד מטעויות? ניתוח טעויות, זיהוי טעויות, למצוא את הטעות, מניעת טעויות, מניעת שגיאות
טעות מהי, מה זה טעות? איך למצוא טעויות? מה ההגדרה של טעות? האם זו טעות או לא? האם טעיתי? במה טעיתי? איך לזהות טעות? טעות אנוש, שגיאה, איך ללמוד מטעויות? ניתוח טעויות, זיהוי טעויות, למצוא את הטעות, מניעת טעויות, מניעת שגיאות
...איך למצוא טעויות? מה ההגדרה של טעות? האם זו טעות או לא? האם טעיתי? במה טעיתי? איך לזהות טעות? טעות אנוש, שגיאה, איך ללמוד מטעויות? ניתוח טעויות, זיהוי טעויות, למצוא את הטעות, מניעת טעויות, מניעת שגיאות מהי טעות וכיצד ניתן לזהות אותה? ההגדרה של טעות היא תוצאה של אירוע או פעולה שאדם לא רוצה שהיא תקרה. זיהוי טעות כרוך בשלושה שלבים חשובים: זיהוי תוצאה שלילית, קביעת הבחירה שביצע האדם שגרמה לתוצאה, ובחינה של האם היה האדם בוחר באותה פעולה גם אם היה יודע מראש את התוצאה השלילית. איך זיהוי הטעויות עובד? כאשר...
ניתוח תנועתי של התרגיל: פרפר בכבלים / Cable Crossover flys
...התרגיל: פרפר בכבלים / Cable Crossover flys בתרגיל הזה עומדים בין 2 כבלים, שמושכים את הידיים לאחור ולצדדים ומותחים את שרירי החזה. כאשר ההתנגדות של השריר, היא לכווץ את שרירי החזה, כדי לקרב את המרפקים והידיים אחד לשני. התרגיל הזה ניתן לעשות אותו בעשרות וריאציות וצורות שונות. אז נניח לדוגמה שמישהו לוקח 2 כבלים מצדדי הגוף, טיפה פחות מגובה הכתפיים, ומקרב את שתי הידיים שלו קדימה. אז איפה בעצם הזווית קטנה, כנגד התנגדות של משקל? תשובה: אז כאשר בהתחלת התנועה, המשקל מושך את הידיים לאחור ובית החזה פתוח, הרי...
איזו תועלת יוצאת מחקירה עצמית שלא מובילה לשום דבר? איך לא להתייאש גם כשלא מוצאים תשובות לשאלות? איך לא לדעת שום דבר? מהי התועלת שבחקירה ללא תשובות? מוטיבציה להתמדה גם כשלא מוצאים תשובות, איך למחוק רצון?
איזו תועלת יוצאת מחקירה עצמית שלא מובילה לשום דבר? איך לא להתייאש גם כשלא מוצאים תשובות לשאלות? איך לא לדעת שום דבר? מהי התועלת שבחקירה ללא תשובות? מוטיבציה להתמדה גם כשלא מוצאים תשובות, איך למחוק רצון?
...שלא מובילה לשום דבר? איך לא להתייאש גם כשלא מוצאים תשובות לשאלות? איך לא לדעת שום דבר? מהי התועלת שבחקירה ללא תשובות? מוטיבציה להתמדה גם כשלא מוצאים תשובות, איך למחוק רצון? מהי התועלת בחקירה עצמית גם כשאין תשובות? לעיתים קרובות אדם מוצא את עצמו חוקר שאלות מהותיות ללא קבלת תשובה, ומתעוררת אצלו תחושת ייאוש ותסכול. אליעד כהן מסביר שיש תועלת גדולה דווקא בעצם החקירה, גם אם לא מוצאים תשובה ברורה. התועלת אינה דווקא במציאת תשובה, אלא בעצם תהליך החיפוש והחקירה שמחליש את עצמת הרצון והמצוקה הנפשית סביב הנושא...
נקמנות / רצון לנקמה - מה טוב בנקמנות? ומה טוב יותר מנקמה מתוקה?
...מה טוב בנקמנות? ומה טוב יותר מנקמה מתוקה? הרצון של האדם בנקמה, נובע מכך שהנקמה גורמת לו להרגיש טוב יותר. ולמה הנקמה גורמת לאדם להרגיש טוב יותר? מאחר שהיא גורמת לאדם להרגיש שנעשה משפט צדק, שהאמת יוצאת לאור, ושעושה הרע קיבל את עונשו וכולי. ומאחר שהאדם רוצה להרגיש טוב, לכן הוא נוקם. יחד עם זאת הנקמה היא גם בעייתית. וזאת משום, שהיא ממלאת את האדם בכעס. ולפעמים גם, נקמה אחת יוצרת נקמה אחרת, עד שנוצר מעגל נקמה שלא נגמר. ובנוסף, גם לא תמיד אפשר לנקום, ואז האדם נשאר עם רצון לנקמה שאינו ממומש. ובנוסף לכל...
לשעמם את עצמך, לא לפחד משעמום, להתחבר לשעמום, להתחבר לכלום, תרגיל בהתבוננות פנימית, לא לעשות כלום, ליצור תחושת שעמום, מה לעשות בהתבודדות? איך להתחבר לעצמי? איך להפסיק לרצות לשנות את המציאות?
לשעמם את עצמך, לא לפחד משעמום, להתחבר לשעמום, להתחבר לכלום, תרגיל בהתבוננות פנימית, לא לעשות כלום, ליצור תחושת שעמום, מה לעשות בהתבודדות? איך להתחבר לעצמי? איך להפסיק לרצות לשנות את המציאות?
...לשעמום, להתחבר לכלום, תרגיל בהתבוננות פנימית, לא לעשות כלום, ליצור תחושת שעמום, מה לעשות בהתבודדות? איך להתחבר לעצמי? איך להפסיק לרצות לשנות את המציאות? מהו שעמום ולמה בני אדם כל כך מפחדים ממנו? אליעד מסביר שהשעמום הוא מצב תודעתי שבו האדם מרגיש שאין לו חוויה של טוב או רע. כל עוד האדם מרגיש שמשהו קורה, גם אם רע לו (למשל שמרביצים לו או עקץ אותו יתוש), זה עדיין נחשב למעניין ולא משעמם, מכיוון שהחוויה הזאת מייצרת תנועה פנימית, רצון לשנות או להגיב. לעומת זאת, כאשר אדם נמצא במצב של שעמום מוחלט, שום דבר...
התפתחות רוחנית, אין ארוחות חינם, סוד האושר, איך להיות מאושר באמת? האם יש אושר אמיתי? תמיד יש חיסרון, להיות מאושר בשלמות, להצליח בזוגיות, אהבה ושנאה, מהו אושר אמיתי? חשיבה חיובית - חלק 1
התפתחות רוחנית, אין ארוחות חינם, סוד האושר, איך להיות מאושר באמת? האם יש אושר אמיתי? תמיד יש חיסרון, להיות מאושר בשלמות, להצליח בזוגיות, אהבה ושנאה, מהו אושר אמיתי? חשיבה חיובית - חלק 1
...אין ארוחות חינם, סוד האושר, איך להיות מאושר באמת? האם יש אושר אמיתי? תמיד יש חיסרון, להיות מאושר בשלמות, להצליח בזוגיות, אהבה ושנאה, מהו אושר אמיתי? חשיבה חיובית - חלק 1 מהו אושר אמיתי ואיך אפשר להשיג אותו? בהרצאה הזו, אליעד כהן דיבר על מושג האושר, על איך אפשר להגיע לאושר אמיתי ואיך חשוב להבין את הקשר בין ציפיות לבין מציאות כדי להיות מאושרים. הוא הציע שדרך המחשבה וההתמודדות שלנו עם תהליכים רגשיים, כמו זוגיות או קשרים אחרים, יש לה השפעה רבה על האושר שלנו. במהלך ההרצאה, אליעד הסביר שכדי להיות מאושרים...
מנהיגות / מדריך רוחני - מיהו מנהיג אמיתי? מי ראוי להנהיג ולהיות מורה דרך רוחני?
...- מיהו מנהיג אמיתי? מי ראוי להנהיג ולהיות מורה דרך רוחני? מי שיתבונן בעניין יראה, כי כל אדם הוא מנהיג. יש מי שמנהיג אנשים רבים, יש מי שמנהיג רק את משפחתו ילדיו וכיוב, ויש מי שמנהיג רק את עצמו. כל אחד מנהיג מישהו. ואם האדם לא מנהיג את העם, הרי שעל כל פנים הוא מנהיג את עצמו. כך שכל אחד הוא סוג של מנהיג. וגם מי שלא ראוי להיות מנהיג, הרי שאין לו ברירה אלא להמשיך להנהיג לפחות את עצמו, כדי להביא את עצמו אל השלמות האישית של עצמו. ואף על פי שכל אחד הוא סוג של מנהיג, אפ על פי כן נשאלת השאלה, מי ראוי להנהיג...
החלטות עצמאיות - לחשוב על הדברים דרך האמת
...בהחלטותיו של האדם קיימים מצבים שבהם האדם מחליט החלטות פזיזות והאלטרנטיבות שלו לא מחושבות באופן רציני והדבר גורם לו נזקים. כל החלטה פזיזה וחסרת עמוד שידרה בגלל שסמכות מסויימת אמרה כך וכך, ולסמוך על הדברים ללא בדיקה גורם לאדם להיכשל בדברים פשוטים שאפילו בשנייה האדם היה מחליט אחרת אילו היה מפעיל שיקול דעת נכון. קורה לאדם שהוא מפגין חוסר ביטחון מסויים, אבל חוסר הביטחון הזה מכשיל אותו כי הוא תלוי באנשים אחרים, שמנהלים את חייו והוא היחיד שמכיר את עצמו ויכול לתת לעצמו את הטוב ביותר. והמחשבה הזו של לתת...
שיפוטיות, האשמה, חרטה וביקורת עצמית.
...מתבונן פנימה אל תוכו, הוא מגלה את עצמו. הוא מגלה את הרגלי החשיבה שלו, אמונות ופחדים, אלו נקראים קליפות. ובכל השגה או הבנה חדשה, הוא מנסה לנער מעליו את אותן הקליפות שמטרידות אותו וגורמות לו להרגיש רע. להפסיק להתחרט. ואם כבר התחרטנו, אז אנחנו לא מתחרטים על זה. ניקח לדוגמה עניין השיפוטיות העצמית. אדם ישב וחשב עם עצמו והגיע למסקנה שהוא מחמיר עם עצמו יותר מידי וגורם לעצמו להרגיש חרטה ואשמה לשווא. ההיגיון אומר שאם הבנו שאין טעם שנמשיך לשפוט את עצמנו, להתחרט ולגרום לעצמנו לתחושה רעה, אין שום סיבה שנמשיך...
אסטרולוגיה - ניתוח מפה אסטרולוגית של מדינת ישראל
...של מדינת ישראל בסד משחר ילדותי ניסיתי להבין, כל - כך הרבה דברים לא מתאימים ואינם משתבצים, זה כמו חלקים של פזל שלא שייכים לתמונה. כאילו יש שני עולמות, התחושה הפנימית שאומרת מה שנכון, ואיך שצריך להיות, לעומתה המציאות, שסותרת הכל, וכל - כך שונה. בילדותי לא ידעתי להסביר מהו הדבר, אבל תמיד, תמיד חייתי בתחושה שאני - אנחנו מחליקים ומיפים את הכל מלמעלה, ושמתחת לפני השטח משהוא כל - כך שגוי, משהוא לא נכון, משהוא ממש דורש שינוי. ביום שנולדתי סבתי הכינה את מפת הלידה שלי, במשפחתי חיים ונושמים אסטרולוגיה מאז...
כדורים או מדיטציה?
...food ומיקרוגל פרוזק וציפרלקס, אינטרנט ורכבים מהירים אנחנו רוצים פתרונות מהירים שהכל יקרה בקלות, במינימום מאמץ ואם אפשר - בלי לצאת מאזור הנוחות שלנו. אנחנו פחות ופחות יודעים איך לנהל את הגוף שלנו, את הרגשות שלנו אנחנו מנוהלים ופחות מנהלים אנחנו מושפעים מהחוץ ופחות מחוברים לבפנים הלחץ הוא המגפה של המאה ה - 20 הוא משפיע על הגוף, על הנפש אנחנו כל הזמן סביב הישגים להיות טובים יותר, להרוויח יותר, להצליח יותר... פחות נוכחים ברגע הזה פחות נהנים ממה שהשגנו עד כה ממה שיש רצים ורצים לעבר הפסגה הבאה חדורי מטרה...
תובנות לחיים 16
...כתבו בשפה קשה, לא מובנת, זרה? - התשובה בשאלה, מה השאלה? ? לא מבין - לא מבין זה טוב, כי אם הכל ברור אז מה השאלה ואם לא ברור, זה מחייב יגיעה, ששורשה כוונה, ששורשה רצון עז להבין. הרצון גדל, הכלי גדל. ההבנה איננה רלוונטית, ההשגה כן וגם לא אבל זה בפעם אחרת דברים אלו לא מובנים בשכל המוכר, אלא דרך תחושה השגה אור. ככל שיהיה ברור, בהיר ונהיר באמת, לא יהיה כבר צורך ברצון כוונה ויגיעה. אז לא ברור זה טוב, וגם ברור זה טוב. הכל טוב, סבלנות. כל עוד לא ברור, יש עבודה, והעבודה היא בכוונה ששורשה רצון, זוהי תכלית...
שבעה שבועות תספור לך
...ייבנה במהרה בימינו, היו כלים שונים. הכלים נמשחו בשמן המשחה עמ לקדשם ועמ שהם יקדשו, אשר יבוא בתוכם. לכל עניין, מידה, הכלי שלה, כלי המקדש את הבא בתוכה. ההתקדשות בהיות הכלי התואם את מילואו. חג השבועות, כשמו כן הוא, חג של שבוע הרבה, היינו חג שמקור ענינו הינו השבוע, מילוי הכלים, הכלת השפע. התורה מצווה וספרתם לכם ממחרת השבת שבע שבועות תמימות תהיינה. הציווי למנות שבועות. הימים הנספרים אין בהם משל עצמם, מהותם הינה בהיותם חלק ומרכיב לשבוע. ימי ספירת העומר, 7 שבועות הינם הכנה לקראת המילוי הגדול של הכלי, התורה...
הפרעת אישיות פרנואידית - מבוא
...פרנואידית - מבוא הפרעת אישיות פרנואידית היא הפרעת אישיות מאשכול א בסיווג הפרעות האישיות. אנשים הסובלים מהפרעה זו מתאפיינים בחשדנות וחוסר אמון ארוך טווח באנשים ככלל. לרוב הם מסרבים לקחת אחריות על רגשותיהם ומטילים אחריות זו על אחרים. לעתים קרובות הם עוינים ורגזניים. תוכן עניינים: 1 אבחנה 2 אפידמיולוגיה 3 מאפיינים קלינים 4 טיפול אבחנה: על פי ה - DSM IV (ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית) הפרעה זו מאופיינת על ידי: חוסר אמון וחשדנות שאחרים ככלל הם חורשי רע, המופיעים כדפוס קבוע...
איך ניתן להחזיר את הגלגל אחורה? כיצד אפשר לשנות את העבר?
...אחורה? כיצד אפשר לשנות את העבר? עבר. האם ניתן להחזיר את הגלגל אחורה? האם ניתן לשנות את העבר? נחדד את השאלה: כאשר אדם חי בהווה בצורה שונה מאשר בעבר, אז למרות שמצד אחד ההווה ואולי אף העתיד שלו שונים מהעבר, עדיין את הנעשה על פניו אין להשיב ומה שקרה כבר קרה ולא יוכל להשתנות. אך האם בכל זאת ניתן להחזיר את הגלגל אחורה, דהיינו לשנות את מה שכבר קרה לנו בעבר? האם ישנה דרך להשיב את אשר כבר נעשה בעבר? התשובה על כך היא כי אכן ניתן לשנות את מה שכבר קרה בעבר ולהחזיר את הגלגל אחורה מבחינה מסוימת כדלהלן. כדי שנבין...
התמכרות למזון - מבוא
...food addiction) היא מצב פיסי ונפשי שבו חשים תשוקה לאכילת מאכלים מסוימים בעלי פוטנציאל ממכר, אשר גורמים לנו הנאה ותחושת סיפוק רגעית. התמכרות למזון הפכה בעידן השפע לבעיה נפוצה ומוכרת בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. בעידן המודרני התמכרות למזון ברוב המקרים נובעת מאכילת מזונות המכילים חומרים מעוררים - סוכר מזוקק ופחמימות. דוגמאות בולטות לכך הם מאכלים כמו שוקולד, אשר גורם להפרשת הורמונים שמספקים תחושת הנאה, או קפאין, שגורם לתחושת עוררות ומרץ בגוף. בניגוד להתנהגויות רבות הנחשבות להתמכרות, כמו פעולות שאנו...
דילוגי אותיות התורה וצפונותיה
...לא הגיע למידת הקדושה שהיא המידה האחרונה המביאה לרוח הקודש כדברי המסילת ישרים ענוה מביאה לידי יראת חטא יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש אל לא להתעסק במופלא ממנו, שמתוך שבא לתקן נמצא מקלקל. כסליו ה תשס לפג לולא שדבר זה התפרסם בציבור ואף התקבל על דעתם של אנשי סגולה (החכמים בעיניהם), כל שכן בהמון הנבער מדעת, לא היינו, דוברי דעת אמת, טורחים להפריכו. הרי כל מי שיש שכל ישר במוחו מבין מיד שעניין הדילוגים דברי הבלים גמורים, לכן רואים אנו חובה גמורה לבער הרע והטיפשות בקירבנו. וקודם נק...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תחושה של שינוי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תחושה של שינוי, איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפרש חלומות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך למצוא זוגיות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: תחושה של שינוי, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע בעולם? האם לדומם יש תודעה? למה העולם קיים? האם הכל אפשרי? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
סיפוק בחיים למה אני חושב ככה? מה יותר הגיוני לחשוב? צרכים נפשיים נכה רגשית השתקפות זיכרון של חרדה טיפול בפחדים אצל ילדים חרדת קהל ביטחון עצמי מול מישהי ילד לא אוהב מתמטיקה האם מי שמפחד להיפגע יכול למצוא אהבה? חיי רווקות מאושרים להיות עצוב לבחור מטפל זוגי זוגיות כמראה עצמית למה הלקוח מפחד לקבל החלטה? איך להחליט? התמודדות עם שכול התמודדות עם פרידה מבן זוג הסוד להצליח במכירות מוטיבציה לקום בבוקר למכור מוצר יקר להוסיף מוצר קורונה וחרדות של ילדים הפרעת אישיות גבולית של ילדים התעלות רוחנית סנטר רוחני אולי יש לי מחלת נפש? האם סכיזופרניה גנטית? האקסית פגעה בי לגרום לאקסית להתאהב בך מחדש ציטינג בתרגיל למה קורים שברי מאמץ? איך להפוך להיות אלוהים? אלוהים כתשובה לשאלות הארה רוחנית ושימוש בסמים מואר הופך להיות אלוהים ביקורת על הספר להיות אלוהים אושר בלי כסף ערמות של כסף מטרת החיים היא העולם הבא חיפוש משמעות החיים להשיג את ההנאה מחשבות שליליות טורדניות בחירה אקראית איך לא להרגיש רע מכך שאין בחירה חופשית? סיפור בריאת העולם מי ברא את אלוהים? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי ועסקי, מאמן אישי ועסקי, מטפל רב תחומי בתחום תחושה של שינוי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3440 שניות - עכשיו 23_11_2025 השעה 00:20:23 - wesi4