ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תורת הצמצום ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות!...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
מחשבת הבריאה הוא אומר ש מלכתחילה מרגיש עצמאיים החיים הפילוסופים תהליכים להפסיק להפוך דוגמאות הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
תורת הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן ח"א סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים
תורת הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן ח"א סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים
תורת הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן חא סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים מהי תורת הצמצום בקבלה לפי רבי נחמן? תורת הצמצום היא רעיון יסודי בקבלה המנסה להסביר כיצד נברא העולם מתוך האלוהים האינסופי. רבי נחמן מברסלב דן בנושא זה לעומק, במיוחד בתורה סד בליקוטי מוהרן חלק א, ומציג את הקשיים הלוגיים והפילוסופיים שנוצרים בהבנת הבריאה על ידי האלוהים האינסופי. על פי תורת הצמצום, לפני בריאת העולם, האלוהים מילא את כל המציאות באורו האינסופי. כדי לברוא את העולם, האל היה צריך לצמצם או לפנות את אורו ... בלבד. רבי נחמן מצביע כאן על סתירה יסודית: אלוהים, שהמציא את כל המושגים, לא יכול היה לברוא את העולם ממושג שעדיין לא היה קיים לפני הבריאה. האם אפשר להבין את סוד הצמצום? רבי נחמן מבהיר שהצמצום, או החלל הפנוי, הוא דבר שאי אפשר להבינו באמצעות השכל האנושי. לדבריו, על מנת להבין את סוד הצמצום יש צורך לאחוז בשני הפכים בו - זמנית: יש ואין. שכן החלל הפנוי הוא בו - זמנית ריק מאלוהים וגם מלא בו. הרעיון הזה סותר את עצמו ברמה ... או באלוהים: שאלות שיש להן תשובה, אך האדם לא מבין אותה כרגע. במקרה כזה, האדם פשוט לא הבין מספיק טוב וצריך ללמוד עוד. שאלות שאין להן כלל תשובה בשכל האנושי, כמו שאלת הצמצום. שאלות אלו גורמות לכפירה, כי הן מראות סתירה פנימית באמונה עצמה. במקרה כזה, לדעת רבי נחמן, אסור להסתכל ישירות על השאלות הללו, כי ... הוא מדגיש כי עצם קיום העולם תלוי בפרדוקס ובמחלוקת. אם כל הסתירות והפרדוקסים היו נפתרים, העולם לא היה יכול להיות קיים, כי לא הייתה קיימת נפרדות בין דברים. מה הקשר בין תורת הצמצום לחיי היומיום של האדם? לפי רבי נחמן, כל תורת הצמצום אינה רק רעיון פילוסופי, אלא משל לחיים היומיומיים של האדם. הוא מדגים זאת באמצעות הדוגמה של הרצון הפנימי של האדם. בתוך כל אדם יש מקום שבו הוא לא רוצה שום דבר באמת. הרצון מופיע מתוך צמצום פנימי, מתוך יצירת חלל פנוי שבו יש הבדל בין טוב לרע, בין רצון לחוסר רצון. אם האדם היה חוזר לתוך המקום העמוק שבו הוא אינו רוצה ... לא מבין באופן מוחלט את הפרדוקס הזה. מדוע רבי נחמן מזהיר מלהעמיק בפרדוקסים מסוימים מדי? רבי נחמן מדגיש כי למרות החשיבות של לימוד ועיון בפרדוקסים ובסתירות הפנימיות שבתורת הצמצום, חשוב להיזהר מלהעמיק בהם מדי, כי אם אדם יבין אותם באמת עד הסוף, הוא לא יוכל להמשיך להתקיים כנפרד. האדם חייב תמיד לשמור על ... שהוא מעל השכל הרגיל. כאשר אדם לומד מצדיק אמיתי, הוא בעצם מתחבר לאותה נקודת תודעה פנימית גבוהה יותר, וממנה הוא מסוגל לפתור או להתגבר על הסתירות שבקבלה ובחיים. לסיכום, תורת הצמצום על פי רבי נחמן מציגה את המתח בין האינסוף לסופיות, בין האחדות המוחלטת לבין הנפרדות, ואת העובדה שהחיים עצמם תלויים בפרדוקסים האלה. מה זה תורת הצמצום בקבלה? איך העולם נברא מהאינסוף? מהו החלל הפנוי? האם יש הוכחה שיש אלוהים? למה אלוהים ברא את העולם? איך להבין את סוד הצמצום?
מה היה לפני העולם? איך נוצר המקום? איך נוצר הזמן? לפני המקום והזמן, מחוץ למקום ולזמן, בלי מקום וזמן, לא תופס מקום וזמן, נמצא בכל מקום, נמצא בכל זמן, איפה נמצא אלוהים? היווצרות היקום, יש מאין, החלל הפנוי, תורת הצמצום
מה היה לפני העולם? איך נוצר המקום? איך נוצר הזמן? לפני המקום והזמן, מחוץ למקום ולזמן, בלי מקום וזמן, לא תופס מקום וזמן, נמצא בכל מקום, נמצא בכל זמן, איפה נמצא אלוהים? היווצרות היקום, יש מאין, החלל הפנוי, תורת הצמצום
... הזמן? לפני המקום והזמן, מחוץ למקום ולזמן, בלי מקום וזמן, לא תופס מקום וזמן, נמצא בכל מקום, נמצא בכל זמן, איפה נמצא אלוהים? היווצרות היקום, יש מאין, החלל הפנוי, תורת הצמצום האם יכולים שני דברים לתפוס את אותו המקום באותו הזמן? אליעד כהן מסביר תחילה את הרעיון הבסיסי שדבר שתופס מקום וזמן לא יכול לשתף את אותו המרחב והזמן עם דבר ... ואז אין שום משמעות לקיומם של דברים נוספים. מצד שני, אם הוא לא בכל מקום ובכל זמן, זה אומר שהוא מוגבל ולכן הוא לא אלוהים אינסופי. כדי להתמודד עם זה, אליעד מציג את תורת הצמצום לפי הקבלה היהודית וליקוטי מוהרן. לפי התורה הזו, לפני בריאת העולם הכל היה אינסופי, מלא באור אינסופי, ואלוהים צמצם את עצמו, פינה מקום, ויצר חלל פנוי כדי ... אינסופי, איך הוא צמצם את עצמו? לאן הוא זז אם לא היה מקום לפני כן? אם היה לאן לזוז, אז כבר היה מקום וזמן. אליעד מסביר שהשאלה הזו נקראת סוד החלל הפנוי ופרדוקס הצמצום והיא חסרת פתרון הגיוני. רבי נחמן מלמד שהתשובה לשאלה זו היא בלתי אפשרית להבנה, מכיוון שהשכל האנושי לא יכול לתפוס מצב שבו יש גם משהו (יש) וגם כלום (אין) בו ... לכך שהאדם מבין שאלוהים זה לא דמות, אלא המהות של כל המציאות, ובעצם כל המציאות כולה היא הדבר הזה שקוראים לו אלוהים, שהוא לא שום דבר מוגדר ושניתן להבין אותו. מה זה תורת הצמצום? האם אלוהים נמצא בכל מקום? איך העולם נוצר יש מאין? מהו פרדוקס החלל הפנוי? האם היקום הוא אינסופי? האם שני דברים יכולים להיות באותו מקום? מה היה לפני המפץ ... יש? מה זה אין? מה ההבדל בין יש לאין? האם אפשר להיות בלי זמן ומקום? האם אפשר להיות מחוץ לזמן ולמקום? מה היה לפני שנוצר העולם? איך נוצר היקום? מהו החלל הפנוי? מהי תורת הצמצום של תורת הקבלה היהודית? מהו סוד הצמצום? מהו פרדוקס הצמצום? האם אפשרי שיש אלוהים? מה זה אלוהים? האם העולם נוצר יש מאין? האם העולם קדמון? האם העולם כל הזמן היה קיים? האם יש סוף לזמן? האם יש סוף למקום? האם המקום הוא ...
החלל הפנוי, תורת הצמצום, בריאת העולם, איך נברא העולם - ליקוטי מוהרן ח"א סד (ברסלב)
החלל הפנוי, תורת הצמצום, בריאת העולם, איך נברא העולם - ליקוטי מוהרן ח"א סד (ברסלב)
... הפנוי, תורת הצמצום, בריאת העולם, איך נברא העולם - ליקוטי מוהרן חא סד (ברסלב) מה המשמעות של בחירה חופשית אמיתית? אליעד כהן ...
המשיח, אור אין סוף, מעשה מרכבה, תורת הצמצום, בריאת העולם, הצדיק האמת, נוקם ונוטר - שיחות הרן צג (ברסלב)
המשיח, אור אין סוף, מעשה מרכבה, תורת הצמצום, בריאת העולם, הצדיק האמת, נוקם ונוטר - שיחות הרן צג (ברסלב)
... אור אין סוף, מעשה מרכבה, תורת הצמצום, בריאת העולם, הצדיק האמת, נוקם ונוטר - שיחות הרן צג (ברסלב) מהו אור אין סוף, ואיך אפשר להבין אותו? אליעד כהן מסביר כי ... האינסופית שקדמה לבריאת העולם, למציאות ללא גבול והגדרה. מדובר בשכל אחד פשוט ואינסופי, שהוא בלתי נתפס לחלוטין במונחים אנושיים, מכיוון שכל הבנה אנושית דורשת הגדרה וצמצום, בעוד שאור האינסוף הוא חסר גבולות לחלוטין, ואינו ניתן לחלוקה אמיתית. לדוגמה, ניתן לחשוב על זמן או מקום במונחים מוגבלים ... את האור האחד ליחידות קטנות יותר, ולהביא אנשים להבנה חלקית של האינסוף. למרות שבמהותו אור אין סוף אינו ניתן לחלוקה, התלמיד החכם לא מחלק באמת את האור עצמו, אלא מספק צמצומים והשתקפויות של האור, שהאדם יכול לתפוס במוחו. ההבנה האמיתית של אור האינסוף נותרת בלתי נתפסת, אך האדם יכול ליהנות ... לו כן או לא, הוא מלמד אותו שהדבר כלל לא משנה. ההבנה שאין הבדל אמיתי בין האפשרויות, היא שמביאה את האדם לחוויית אחדות, ושם נמצאת הנאת האינסוף האמיתית. איך כל זה קשור לתורת הצמצום ולבריאת העולם? תורת הצמצום מתארת את התהליך שבו אלוהים (האור האינסופי) צמצם את עצמו כדי לברוא עולם מוגדר ומוגבל. אליעד מסביר שהמטרה של הצמצום איננה בשביל מטרה אחרת, כמו עולם הבא, אלא עצם הצמצום הוא המטרה. העולם נברא משום שאלוהים רצה ליצור נפרדות ומחלוקת, לא למען משהו אחר, אלא לשם המחלוקת עצמה, שזו בחינת מחלוקת ... נברא כלל. מהו המשיח לפי אליעד כהן? המשיח, לפי אליעד, אינו בהכרח דמות פיזית שצריכה להופיע בעתיד, אלא שכל מסוים שמתגלה לאדם, שכל שגורם לו להבין בשלמות את האחדות ואת הצמצום של אור האינסוף. כל גילוי של שכל כזה באדם נקרא ביאת המשיח. ביאת המשיח מתרחשת כאשר האדם כבר לא רוצה דבר אחר, לא מחפש ... את עצמו לתוך העולם הסופי והמוגבל. מעשה מרכבה הוא בעצם החיבור והאיזון בין אינסוף לסוף, בין האחדות המוחלטת לנפרדות, והיכולת לתפוס כיצד אור אין סוף מלובש בתוך עולם של צמצומים. מהי תחיית המתים האמיתית? אליעד מפרש את תחיית המתים לא כמצב שבו אנשים מתים קמים לתחייה פיזית, אלא כיכולת להחיות ... לא מתוך מילוי רצון ספציפי, אלא מתוך חיבור לשורש הרצון, שבו אין הבדל בין יש ואין, טוב ורע, רצון וחוסר רצון - אלא הכל הוא ביטוי אחד של אור האינסוף. מהו אור אין סוף? מהי תורת הצמצום? מה המשמעות של תלמיד חכם נוקם ונוטר? מהו מעשה מרכבה לפי ברסלב? מהי תחיית המתים האמיתית? מי הוא המשיח לפי רבי נחמן? ...
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
... מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חווית החיים? הצמצום, מושג מהקבלה, מתאר את המהלך שבו אלוהים, שהיה קיים לפני הבריאה כאין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך כך, אלוהים צמצם את עצמו, כלומר, הזיז את עצמו ממקום מסוים, ועשה מקום שבו אפשר היה לברוא את העולם. הצמצום עצמו הוא למעשה גבול שנוצר בין מה שיש למה שאין. כדי להבין צמצום, חייבים שני צדדים - אם יש רק דבר אחד, אין מקום לצמצום. מה משמעות חווית הצמצום בעיניים אנושיות? לפי אליעד כהן, כל ישות במציאות חווה את הצמצום, כי המציאות כולה מורכבת ממערך של אפשרויות, שלפיהן כל דבר במציאות כולל יתרון וחיסרון. כל דבר שנמצא בעולם, אם נשמיט אותו, תיפגם המציאות כולה. כל פרט במציאות הוא ... לשלמות בעולם המוחלט? השלמות, אומר אליעד, אינה קיימת בעולם כפי שאנחנו מכירים אותו, שכן כל צמצום מביא עימו חיסרון. תהליך הצמצום הוא אינסופי, ולכן שלמות מוחלטת אינה ניתנת להשגה. אך האדם, למרות היעדר השלמות, מחפש אותה, והשאיפה הזו היא שמניעה אותו לפעול ולהתפתח. אם היה יודע שאין שלמות, אולי היה מפסיק לנסות לשנות את מצבו. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב מציע פתרון, שלפיו שלמות אמיתית מגיעה דרך התכללות באלוהים. שלמות אמיתית נמצאת רק במציאות האלוהית, ולא ניתן להגיע אליה כיצור אנושי. השאיפה לשלמות ... להבין את כל ההפכים של הרגשות הקשורים לזה, כולל את ההיבטים של להיות לבד. איך להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? הדרך להשתחרר מהצמצום, לפי אליעד, היא בהבנה שבמציאות תמיד יש חיסרון ויתרון. כאשר אדם מפסיק להבחין בין יש ואין, טוב ורע, הוא משתחרר מהפיתוי של השאיפה לשלמות. ברגע שלא תהיה הבחנה בין ... זו, בה אדם בודק כל מחשבה שהוא בטוח בה, הוא לומד לראות את ההפכים שלה וכתוצאה מכך משתחרר מהצמצום. כך, הוא יכול להגיע למקום שבו הוא לא יודע מה הוא רוצה, ובכך משוחרר מהקונפליקטים הפנימיים שמונעים ממנו לחוות את המציאות באופן מלא. האם אדם יכול להתאחד עם אלוהים? ... כאשר אדם משיג את ההתבוננות הזו, הוא מתחבר לאין סוף ולמציאות האלוהית, ומפסיק להרגיש את הצמצום כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. בסופו של דבר, הוא מוצא שלמות פנימית אמיתית. תורת הקבלה הפכים בתודעה השלמות והחיסרון שיטות לשחרור פנימי רבי נחמן מברסלב מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חווית החיים? הצמצום, שמוזכר בתורת הקבלה, מתאר את הרעיון שבו אלוהים, שהיה לפני הבריאה אין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך זה, אלוהים צמצם את עצמו ויצר גבול, בכך שהזיז את עצמו מהמקום. הצמצום הוא למעשה גבול ביחס לדברים אחרים. אם יש רק דבר אחד, אין אפשרות לצמצם אותו, כי צמצום דורש שני צדדים. מה משמעות חווית הצמצום בעיניים אנושיות? חווית הצמצום נוגעת בחיסרון ויתרון. כל דבר שנמצא במציאות, כולל האדם, הוא למעשה צמצום, כי כדי לקיים מציאות חייבים להיות כל מיני אפשרויות שמתבטאות, ואלו יוצרים את היתרונות והחסרונות. כל פרט במציאות, אם נשמיט אותו, תיפגם המציאות כולה. לכן, אין דבר ... מכילה יתרון וחיסרון גם יחד. האם אפשר להגיע לשלמות בעולם המוחלט? המציאות היא תהליך של צמצום אינסופי, כשכל צמצום מביא איתו גם חיסרון. ולכן, האדם כל הזמן מחפש את השלמות, חושב שיותר טוב יהיה לו אם ישיג דבר מה מסוים, אך למעשה השלמות אינה קיימת. אם אדם היה יודע מראש שאין ... אך השאיפה לשלמות, למרות שאין כזו, היא שמניעה אותנו לפעול ולהתפתח. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב הציע גישה בה שלמות אמיתית מגיעה רק דרך התכללות באלוהים. הוא טוען ששלמות היא חלק מהמציאות האלוהית, ולא ניתן להגיע אליה כיצור אנושי. אם אדם שואף ... הוא מצליח להרגיש שלם יותר עם מצבו, גם אם לא השיג את מה שרצה. איך האדם יכול להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? המפתח להשתחררות מהצמצום הוא בהבנה שבמציאות יש תמיד חיסרון ויתרון. ברגע שהאדם מצליח לא להפריד בין יש ואין, הוא משתחרר מהפיתוי של השאיפה לשלמות. כשאין הבחנה בין טוב ורע, אין יותר חיסרון, ... כל מחשבה שיש לו יש לה גם הפך, ואם הוא לא מצליח לראות את ההפך של כל מחשבה, הוא נשאר תקוע בצמצום. על האדם לתרגל שיטה בה הוא שואל את עצמו כל הזמן האם כל דבר שהוא בטוח בו, יכול להיות גם אחרת. כך, אם הוא מצליח לראות את כל הצורות של המחשבות והמצבים, הוא מתרגל ... את האלוהים הופך להיות חלק ממנו. דרך ההבנה הזו, אדם מתאחד עם המציאות ומפסיק להרגיש את הצמצום, כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. ברגע שאדם משיג את ההתבוננות הזו, הוא מוצא שלמות פנימית אמיתית. תורת הקבלה הפכים בתודעה השלמות והחיסרון שיטות לשחרור פנימי ...
האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום
האם אלוהים קיים? איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום
... איפה אלוהים נמצא? מה זה אלוהים? האם יש אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? מי ברא את העולם? הקיום של אלוהים, מציאות הבורא, מציאות השם יתברך, החלל הפנוי, תורת הצמצום, מרחב המקום והזמן, מימד הזמן, המפץ הגדול, היקום האם אלוהים קיים? מהו אלוהים? שאלת קיומו של ... ייתכן שאנשים יתארו אלוהים ככלום שנמצא מחוץ לכל הגדרה, אבל אז יגידו שהכלום הזה בכל זאת ברא יש. וכאן נכנסים למושגים מורכבים כמו החלל הפנוי או סוד הצמצום - הרעיון שלפיו אלוהים כביכול צמצם את עצמו כדי ליצור מקום לעולם. מי שמתעמק בזה מגלה עוד ועוד רבדים ... בכלל אלוהים במובן האינסופי, ניתקל בקושי להסביר איך בכלל העולם קיים ללא בסיס כלשהו שמקיף אותו. אפשר לחקור עוד ועוד, לקרוא על רעיונות כמו החלל הפנוי, צמצום אלוהי, איך נוצר העולם, האם הזמן והמרחב אינסופיים ועוד המון נושאים מרתקים. לכל מי שמעוניין - יש ... התבוננות, וכל אחד מוזמן להעמיק לפי סקרנותו ורצונו להבין את המציאות. מה זה אלוהים? האם יש בחירה חופשית או הכל ידוע מראש? איך נוצר העולם? סוד הצמצום והחלל הפנוי אלוהים כמציאות אינסופית המטריקס והאם אנו חיים בסימולציה? קיום מחוץ למקום ולזמן, הוכחות ...
פרדוקס האבן / פרדוקס הכל יכול / טיעון התכונות הסותרות - מהו הפרדוקס? ומהי האמת?
... טיעון התכונות הסותרות. פרדוקס תאולוגי. לוגיקה. תורת הצמצום . אומניפוטנטיות. אלוהים. פילוסופיה. מהו שורשו של פרדוקס האבן? ומהי התשובה ... זה עצמו פלא גדול נגד השכל האנושי. זאת ההתגלמות של צמצום האין סוף , זאת ההתגלמות של כוחה האין סופי באמת של המציאות שאינה חסרה דבר, ...
כלום = הכל = מציאות = אלוהים. הכיצד? חלק 5
... וכולי. יהדות תורת הסוד תורת הנסתר תורת הקבלה תורת הצמצום: אין סוף = השלם הישות האחת שמהווה את הכל. ... שקדמה לעולם היא ההתגלות של האין סוף בתוך הצמצומים השונים שיש בבריאה. אלו ואלו דברי ... גם שם יש את סודות התורה הגדולים ביותר, רק ששם הצמצום הוא גדול מאוד. אפילו פרעה שאמר לי יאורי ואני ... והשכל שיגלה לאדם את ההתגלות של האין סוף בתוך הצמצומים השונים. כל החוכמות של העולם הזה, הם ...
הפכים זהים. מהי האמת הבלתי תלויה? מהי מהותה של המציאות כולה? חלק 3
... הקבלה: בריאת העולם המפץ הגדול = ההתגלות של האין סוף באמצעות הצמצומים של ההפכים השונים. יש = יש סוף = יש אפשרות למחשבה של האדם להכיל אותו = יש אפשרות לחשוב אותו. אין ... = אין אפשרות לחשוב אותו. המפץ הגדול בריאת העולם יש מאין = צמצום האין סוף אל הסוף. תורת הצמצום = התהליך שבו האין סוף מצמצם את עצמו לכל מה שנתפס במחשבה של האדם. מחויב המציאות = המהות של המציאות שמהווה את הכל = נצחיות. אפשרי המציאות = הצמצומים השונים הבגדים המעטפת החיצונית של המציאות. החלל הפנוי = עולם ההפכים צמצומים, שבטעות שקרית דמיונית נראה כאילו הוא חלל פנוי מהאין סוף. למרות שמצד האמת הכל זה אין סוף ואין ... אל הנבראים. צרות צרה = מלשון צורה ומלשון צר ההפך של רחב = הצמצום של המהות אל הצורה הצרה ושאינה אין סופית = צרות. להתפלל תפילה = דבקות וחיבור של האדם בשורש של המציאות ... בכל דבר = תורה = חיבור הבורא לבריאה. תורת הנגלה = לראות את הצמצומים השונים שיש בעולם כצמצומים. תורת הנסתר תורת הקבלה = לראות את הסוד הנסתר שיש בכל דבר. הסוד = הקשר של העולם לבורא. מצווה ... ששת ימי החול = פעולות שונות זו מזו שמייצגות את בריאת העולם הצמצומים השונים של האין סוף. יום שבת = מנוחה מפעולות שונות = אחדות = לקשר את הבריאה לבורא. אדם הראשון: ...
אלוהים והעולם, מה זה אלוהים? סוגים של אלוהים, מי זה אלוהים? איך אלוהים תופש את עצמו? האם אלוהים חושב שיש לנו בחירה חופשית? מה הכוונה אלוהים? ההגדרה של אלוהים, איך אלוהים ברא את העולם? מי ברא את העולם? סוד הצמצום
אלוהים והעולם, מה זה אלוהים? סוגים של אלוהים, מי זה אלוהים? איך אלוהים תופש את עצמו? האם אלוהים חושב שיש לנו בחירה חופשית? מה הכוונה אלוהים? ההגדרה של אלוהים, איך אלוהים ברא את העולם? מי ברא את העולם? סוד הצמצום
... את עצמו? האם אלוהים חושב שיש לנו בחירה חופשית? מה הכוונה אלוהים? ההגדרה של אלוהים, איך אלוהים ברא את העולם? מי ברא את העולם? סוד הצמצום מה זה אלוהים? כיצד נבין את הקשר בינו לבין ... חופשית, שכר ועונש. כל אלו מביאות אותנו להרהורים על איך אנחנו מבינים את הקיום שלנו והקשר שלנו למהות העליונה, אותה אנחנו מכנים אלוהים. תורת הצמצום של הקבלה איך אלוהים צמצם את עצמו? ... ובחירה חופשית? אם הוא מחוץ למציאות, כיצד הוא מתקשר איתנו? האם יש אלוהים? איך לדעת אם יש אלוהים? למה העולם נברא? מה זה סוד הצמצום? איך אלוהים צמצם את עצמו? האם אלוהים השתנה לאחר הבריאה? מהי המשמעות של אלוהים והמציאות? תורת הצמצום של הקבלה, איך אלוהים צמצם את עצמו? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תורת הצמצום
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תורת הצמצום, איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תורת הצמצום, איך לנהל את הזמן? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם גירושין? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לשפר את הזיכרון? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם אפשר לדעת הכל? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לימודים, מאמן אישי קואצ'ינג, מומחה בנושאי תורת הצמצום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2344 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 20:00:27 - wesi4