ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הצמצום ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
חכם לא להרגיש שאלה מחלוקת נמנע זיכרונות הבורא העולם הזה להיטיב נמשך בעיות הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
תורת הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן ח"א סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים
תורת הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן ח"א סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים
... הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן חא סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים מהי תורת הצמצום בקבלה לפי רבי נחמן? תורת הצמצום היא רעיון יסודי בקבלה המנסה להסביר כיצד נברא העולם מתוך האלוהים האינסופי. רבי ... הבריאה על ידי האלוהים האינסופי. על פי תורת הצמצום, לפני בריאת העולם, האלוהים מילא את כל המציאות באורו האינסופי. כדי לברוא את ... קיים לפני הבריאה. האם אפשר להבין את סוד הצמצום? רבי נחמן מבהיר שהצמצום, או החלל הפנוי, הוא דבר שאי אפשר להבינו באמצעות השכל האנושי. לדבריו, על מנת להבין את סוד הצמצום יש צורך לאחוז בשני הפכים בו - זמנית: יש ואין. שכן החלל הפנוי הוא בו - זמנית ריק ... שאין להן כלל תשובה בשכל האנושי, כמו שאלת הצמצום. שאלות אלו גורמות לכפירה, כי הן מראות סתירה פנימית באמונה עצמה. במקרה כזה, לדעת ... קיימת נפרדות בין דברים. מה הקשר בין תורת הצמצום לחיי היומיום של האדם? לפי רבי נחמן, כל תורת הצמצום אינה רק רעיון פילוסופי, אלא משל לחיים היומיומיים של האדם. הוא מדגים זאת באמצעות ... ועיון בפרדוקסים ובסתירות הפנימיות שבתורת הצמצום, חשוב להיזהר מלהעמיק בהם מדי, כי אם אדם יבין אותם באמת עד הסוף, הוא לא יוכל ... על הסתירות שבקבלה ובחיים. לסיכום, תורת הצמצום על פי רבי נחמן מציגה את המתח בין האינסוף לסופיות, בין האחדות המוחלטת לבין ... עצמם תלויים בפרדוקסים האלה. מה זה תורת הצמצום בקבלה? איך העולם נברא מהאינסוף? מהו החלל הפנוי? האם יש הוכחה שיש אלוהים? למה אלוהים ברא את העולם? איך להבין את סוד הצמצום?
השגת מטרות ויעדים, יצירת מוטיבציה להצלחה, הצלחה מוחלטת, הצלחה יחסית, אושר יחסי, אושר מוחלט, פרדוקס החלל הפנוי, פרדוקס הצמצום, פרדוקס המהות והצורה, איך נוצר העולם? סוד הצמצום
השגת מטרות ויעדים, יצירת מוטיבציה להצלחה, הצלחה מוחלטת, הצלחה יחסית, אושר יחסי, אושר מוחלט, פרדוקס החלל הפנוי, פרדוקס הצמצום, פרדוקס המהות והצורה, איך נוצר העולם? סוד הצמצום
... אושר יחסי, אושר מוחלט, פרדוקס החלל הפנוי, פרדוקס הצמצום, פרדוקס המהות והצורה, איך נוצר העולם? סוד הצמצום מה ההבדל בין הצלחה יחסית להצלחה מוחלטת? הצלחה יחסית היא כאשר האדם משיג חלק מהמטרה שהציב לעצמו, למשל, אם אדם רוצה לאהוב במאה אחוז והוא מצליח לאהוב מעט, זו ... תלוי בשום תנאי חיצוני. מהו פרדוקס החלל הפנוי וסוד הצמצום? אליעד כהן מסביר את פרדוקס החלל הפנוי, אשר קשור בתפיסה הרוחנית של בריאת העולם וסוד הצמצום, מושגים שמקורם בקבלה ובתורתו של רבי נחמן. לפי הרעיון של החלל הפנוי, אלוהים או המציאות המוחלטת ממלאים את כל המרחב בצורה מוחלטת, ולכן אין שום אפשרות שיתקיים ... במצב האולטימטיבי של קבלה ושלווה מוחלטת. מהו פרדוקס הצמצום? איך מגיעים לאושר מוחלט? האם קיימת הצלחה מוחלטת? מה ההבדל בין מהות לצורה? איך להפסיק לרצות דברים? האם אפשר להשיג שלמות? כיצד לפתור פרדוקסים רוחניים? ...
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
... מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חווית החיים? הצמצום, מושג מהקבלה, מתאר את המהלך שבו אלוהים, שהיה קיים לפני הבריאה כאין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך כך, אלוהים צמצם את עצמו, כלומר, הזיז את עצמו ממקום מסוים, ועשה מקום שבו אפשר היה לברוא את העולם. הצמצום עצמו הוא למעשה גבול שנוצר בין מה שיש למה שאין. כדי להבין צמצום, חייבים שני צדדים - אם יש רק דבר אחד, אין מקום לצמצום. מה משמעות חווית הצמצום בעיניים אנושיות? לפי אליעד כהן, כל ישות במציאות חווה את הצמצום, כי המציאות כולה מורכבת ממערך של אפשרויות, שלפיהן כל דבר במציאות כולל ... כל הזמן. האם אפשר להגיע לשלמות בעולם המוחלט? השלמות, אומר אליעד, אינה קיימת בעולם כפי שאנחנו מכירים אותו, שכן כל צמצום מביא עימו חיסרון. תהליך הצמצום הוא אינסופי, ולכן שלמות מוחלטת אינה ניתנת להשגה. אך האדם, למרות היעדר השלמות, מחפש אותה, והשאיפה הזו היא שמניעה אותו לפעול ולהתפתח. אם היה יודע שאין שלמות, אולי היה מפסיק לנסות לשנות את מצבו. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב מציע פתרון, שלפיו שלמות אמיתית מגיעה דרך התכללות ... גם אם לא השגת את מה שרצית. לדוגמה, אם אדם רוצה זוגיות, עליו להבין את כל ההפכים של הרגשות הקשורים לזה, כולל את ההיבטים של להיות לבד. איך להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? הדרך להשתחרר מהצמצום, לפי אליעד, היא בהבנה שבמציאות תמיד יש חיסרון ויתרון. כאשר אדם מפסיק ... מחשבה או מצב שאדם חווה, יש לו גם הפך. על ידי תרגול שיטה זו, בה אדם בודק כל מחשבה שהוא בטוח בה, הוא לומד לראות את ההפכים שלה וכתוצאה מכך משתחרר מהצמצום. כך, הוא יכול להגיע למקום שבו הוא לא יודע מה הוא רוצה, ובכך משוחרר ... האלוהית, כיוון שמי שמבין את האלוהים, הופך להיות חלק ממנו. כאשר אדם משיג את ההתבוננות הזו, הוא מתחבר לאין סוף ולמציאות האלוהית, ומפסיק להרגיש את הצמצום כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. בסופו של דבר, הוא מוצא שלמות ... אמיתית. תורת הקבלה הפכים בתודעה השלמות והחיסרון שיטות לשחרור פנימי רבי נחמן מברסלב מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חווית החיים? הצמצום, שמוזכר בתורת הקבלה, מתאר את הרעיון שבו אלוהים, שהיה לפני הבריאה אין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך זה, אלוהים צמצם את עצמו ויצר גבול, בכך שהזיז את עצמו מהמקום. הצמצום הוא למעשה גבול ביחס לדברים אחרים. אם יש רק דבר אחד, אין אפשרות לצמצם אותו, כי צמצום דורש שני צדדים. מה משמעות חווית הצמצום בעיניים אנושיות? חווית הצמצום נוגעת בחיסרון ויתרון. כל דבר שנמצא במציאות, כולל האדם, הוא למעשה ... הזמן את מצבו, כי היה מבין שאין מקום להשגת שלמות מוחלטת. אך השאיפה לשלמות, למרות שאין כזו, היא שמניעה אותנו לפעול ולהתפתח. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב הציע גישה בה שלמות אמיתית מגיעה רק דרך התכללות ... ככל שהוא מבין את ההפכים ויודע איך להסתכל עליהם בצורה מאוזנת, הוא מצליח להרגיש שלם יותר עם מצבו, גם אם לא השיג את מה שרצה. איך האדם יכול להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? המפתח להשתחררות מהצמצום הוא בהבנה שבמציאות יש תמיד חיסרון ויתרון. ברגע שהאדם מצליח לא להפריד ... מהות אלוהים, הוא יכול להתחבר לשלמות אלוהית, כיוון שמי שמבין את האלוהים הופך להיות חלק ממנו. דרך ההבנה הזו, אדם מתאחד עם המציאות ומפסיק להרגיש את הצמצום, כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. ברגע שאדם משיג את ההתבוננות הזו, הוא מוצא שלמות פנימית אמיתית. תורת הקבלה הפכים בתודעה השלמות והחיסרון שיטות לשחרור פנימי רבי נחמן מברסלב שאלה: אבקש לדבר על חווית הצמצום. אליעד: יש מושג שנקרא צמצום, זה מושג מהקבלה, שנאמר, שאלוהים לפני ... ועשה חלל פנוי, ובתוך החלל הפנוי הוא ברא את העולם. זה מה שמסופר בקבלה, אף אחד לא יודע, למה צמצם, איך צמצם? אלו שאלות אחרות. עכשיו, מה הרעיון של הצמצום? צמצום זה גבול. צמצום זה ביחס למשהו אחר, כדי שתוכל לצמצם צריך שניים. ... שלו עדיין לא מקובעת לשום דבר, המוח עדיין לא הוגדר, וגם טוב ורע עוד לא הוגדר. אבל הילד לא נולד חופשי לגמרי. כול תהליך הגדילה של הילד, זה תהליך הצמצום. ההורים מלמדים אותו, זה מותר וזה אסור, חיים לפי הגדרות. ואז הילד ... זה שהאדם קיים, אני קיים, אני זה צמצום. מה זה אני? כשאתה אומר אני, זה צמצום של מה שלא אני. ברגע שאתה קיים, זה אומר שיש משהו שאתה גם לא. לכן חווית הצמצום מתחילה ברגע שאתה קיים. ומה היא חווית צמצום? זוהי חווית חיסרון ויתרון. ... אפשרית. לכל אפשרות יש משמעות, היא חלק מהמיכלול. השלמות צריכה להכיל הכל, אם היא לא תכלול משהו אז היא כבר לא מושלמת. מאחר והשלמות מכילה את כל הצמצומים, אז בכל צמצום יש יתרון יחסי כל שהוא. אז אם אתה קיים, אז בכל דבר יש ... רגע הוא הפך לכלום. אם אדם מגיע למצב שהוא מרוצה במאה אחוז מהמציאות באותו רגע הוא נעלם. להגיע למאה אחוז שלמות אולי זה טוב, אבל אין לך יותר את הצמצומים. זה טוב ורע. בהנחה שהאדם רוצה לגוון, ובא לו לחוות שלמות, מה עושים? ...
מודעות עצמית, סודות הבריאה, החלל הפנוי, להבדיל בין יש לאין, יצירה יש מאין, בריאה יש מאין, איך נוצר העולם? התהוות יש מאין, בריאת העולם, סוד הצמצום, מהות וצורה, מהות אחת, ריבוי צורות
מודעות עצמית, סודות הבריאה, החלל הפנוי, להבדיל בין יש לאין, יצירה יש מאין, בריאה יש מאין, איך נוצר העולם? התהוות יש מאין, בריאת העולם, סוד הצמצום, מהות וצורה, מהות אחת, ריבוי צורות
... העולם? התהוות יש מאין, בריאת העולם, סוד הצמצום, מהות וצורה, מהות אחת, ריבוי צורות מהי מהות בריאת ... יש מאין, תוך חיבורם למושגי המקום, הזמן, והצמצום. נושא מרכזי בהרצאה הוא כיצד נוצר העולם ומהות הצמצום, אשר בעטיו נוצרו כל הצורות והמהויות השונות ... בזה בהקשרים יום - יומיים. מהו הסוד של הצמצום וההבדל בין יש לאין? אליעד כהן מסביר את עקרון הצמצום כמרכזי בבריאת העולם. הוא מציין שכאשר מדברים על הצמצום , אנחנו מתכוונים לכך שבעצם נוצר מצב שבו היש לא היה קיים לפני הצמצום, וכל מה שנראה כאילו קיים כיום, מקורו באותו אין ... כל הצורה שאנחנו מכירים היום. ההבדל הזה, או הצמצום, הוא שמאפשר לנו לתפוס את העולם ולהבין את ... מודעות עצמית בריאת העולם יצירה יש מאין סוד הצמצום הבדל בין יש לאין ...
מה היה לפני העולם? איך נוצר המקום? איך נוצר הזמן? לפני המקום והזמן, מחוץ למקום ולזמן, בלי מקום וזמן, לא תופס מקום וזמן, נמצא בכל מקום, נמצא בכל זמן, איפה נמצא אלוהים? היווצרות היקום, יש מאין, החלל הפנוי, תורת הצמצום
מה היה לפני העולם? איך נוצר המקום? איך נוצר הזמן? לפני המקום והזמן, מחוץ למקום ולזמן, בלי מקום וזמן, לא תופס מקום וזמן, נמצא בכל מקום, נמצא בכל זמן, איפה נמצא אלוהים? היווצרות היקום, יש מאין, החלל הפנוי, תורת הצמצום
... הזמן? לפני המקום והזמן, מחוץ למקום ולזמן, בלי מקום וזמן, לא תופס מקום וזמן, נמצא בכל מקום, נמצא בכל זמן, איפה נמצא אלוהים? היווצרות היקום, יש מאין, החלל הפנוי, תורת הצמצום האם יכולים שני דברים לתפוס את אותו המקום באותו הזמן? אליעד כהן מסביר תחילה את הרעיון הבסיסי ... ואז אין שום משמעות לקיומם של דברים נוספים. מצד שני, אם הוא לא בכל מקום ובכל זמן, זה אומר שהוא מוגבל ולכן הוא לא אלוהים אינסופי. כדי להתמודד עם זה, אליעד מציג את תורת הצמצום לפי הקבלה היהודית וליקוטי מוהרן. לפי התורה הזו, לפני בריאת העולם הכל היה אינסופי, מלא באור ... אם אלוהים אינסופי, איך הוא צמצם את עצמו? לאן הוא זז אם לא היה מקום לפני כן? אם היה לאן לזוז, אז כבר היה מקום וזמן. אליעד מסביר שהשאלה הזו נקראת סוד החלל הפנוי ופרדוקס הצמצום והיא חסרת פתרון הגיוני. רבי נחמן מלמד שהתשובה לשאלה זו היא בלתי אפשרית להבנה, מכיוון שהשכל ... לכך שהאדם מבין שאלוהים זה לא דמות, אלא המהות של כל המציאות, ובעצם כל המציאות כולה היא הדבר הזה שקוראים לו אלוהים, שהוא לא שום דבר מוגדר ושניתן להבין אותו. מה זה תורת הצמצום? האם אלוהים נמצא בכל מקום? איך העולם נוצר יש מאין? מהו פרדוקס החלל הפנוי? האם היקום הוא ... יש? מה זה אין? מה ההבדל בין יש לאין? האם אפשר להיות בלי זמן ומקום? האם אפשר להיות מחוץ לזמן ולמקום? מה היה לפני שנוצר העולם? איך נוצר היקום? מהו החלל הפנוי? מהי תורת הצמצום של תורת הקבלה היהודית? מהו סוד הצמצום? מהו פרדוקס הצמצום? האם אפשרי שיש אלוהים? מה זה אלוהים? האם העולם נוצר יש מאין? האם העולם קדמון? האם העולם כל ...
אלוהים השתגע, המלך השתגע, חווית הצמצום, למה אלוהים השתגע, האם אלוהים השתגע
אלוהים השתגע, המלך השתגע, חווית הצמצום, למה אלוהים השתגע, האם אלוהים השתגע
... השתגע, המלך השתגע, חווית הצמצום, למה אלוהים השתגע, האם אלוהים השתגע למה אלוהים השתגע ומה המשמעות של חוויית הצמצום? הנושא המרכזי שבו עוסק אליעד כהן בהרצאה הוא הרעיון שאלוהים השתגע, ומהי המשמעות האמיתית של חוויית הצמצום שהובילה לאותה שיגעון. אליעד מסביר תחילה את משמעות הביטוי אלוהים השתגע בעזרת דוגמא פשוטה: אלוהים, שהוא ... שהוא אינו יכול לנסוע במהירות שהוא רוצה, הוא אינו יכול לעבור דרך קירות או לראות מאחוריהם, והוא לא מרגיש שהוא שולט במציאות סביבו. המשמעות של חוויית הצמצום שאליעד מתאר, היא שאלוהים למעשה השתגע משום שהוא שכח במובן מסוים שהוא אלוהים. הוא שכח את היותו כל - יכול ... אלוהים בכלל בחר להשתגע. הוא מסביר שהסיבה לכך היא שאלוהים בחר לחוות חוויה של הפרדה ומוגבלות כדי לגלות את עצמו מחדש. ההשתגעות של אלוהים, או חוויית הצמצום, נועדה ליצור קונטרסט ועניין במציאות. אלוהים, כאינסוף מושלם, יצר את המצב הזה כדי לחוות את עצמו מזוויות ... לעומק, את מהות ההשתגעות של אלוהים, ולראות שכל המציאות שלו היא בעצם ביטוי לכך שהוא עצמו בחר להתעלם מכוחו ומאינסופיותו. האם אלוהים השתגע? מהי חווית הצמצום? למה אלוהים שכח את עצמו? האם המציאות היא דמיון? מהי חווית האחדות? איך להשתחרר מהמגבלות? ...
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 1
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 1
... המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 1 מהי אחדות המציאות וסוד הצמצום יש מאין? במילים פשוטות, אליעד מציין שבכל דבר יש מהות פנימית שמתאחדת עם כל שאר הדברים במציאות. את המהות הפנימית הזו הוא מכנה כסוד הצמצום, כלומר, כל הדברים בעולם נראים לנו שונים בגלל שהן נפרדות במימדים של זמן ומקום, אך בעצם כל הדברים הם אחד, מכיוון שמהותם הפנימית זהה. לא משנה אם מדובר בספרים, ... אותו מקיף מהות. אחדות המציאות סוד הצמצום יש מאין מהות המציאות הפכים ומהותם צמצום שכלי הספר להיות אלוהים, חלק ראשון עמוד 65 יש דבר שקוראים לו סוד הצמצום, שמי שיסתכל לתוך הפנימיות של המציאות, ויחפש את המהות הפנימית של כל דבר, יגלה שכול הדברים מתאחדים. בעולם שלנו כל דבר שונה משאר הדברים, ואין שתי ישויות שזהות ...
פרדוקס הבחירה החופשית, לאלוהים אין בחירה, לאלוהים יש בחירה, פרדוקס הצמצום, פרדוקס החלל הפנוי, מהות או צורה, פרדוקס המהות הראשונה, איך נברא העולם? האם יש בחירה? למה יש רצון להרגיש טוב?
פרדוקס הבחירה החופשית, לאלוהים אין בחירה, לאלוהים יש בחירה, פרדוקס הצמצום, פרדוקס החלל הפנוי, מהות או צורה, פרדוקס המהות הראשונה, איך נברא העולם? האם יש בחירה? למה יש רצון להרגיש טוב?
... הבחירה החופשית, לאלוהים אין בחירה, לאלוהים יש בחירה, פרדוקס הצמצום, פרדוקס החלל הפנוי, מהות או צורה, פרדוקס המהות הראשונה, איך ... וכך, האדם נמצא תמיד במתח שבין המהות האחת, המוחלטת (הרצון להרגיש טוב), לבין הצורות השונות והמשתנות של הרצון. איך פרדוקס הצמצום מסביר את בריאת העולם? אליעד משתמש במושג פרדוקס הצמצום או פרדוקס החלל הפנוי כדי להסביר איך העולם נברא. הוא מסביר ... את כל המורכבות והסבל שבקיום האנושי. לסיכום, אליעד מציג לנו תמונה רחבה של פרדוקס הבחירה החופשית, המהות והצורה, ופרדוקס הצמצום. האדם מוצא את עצמו תקוע תמידית בין הרצון הבסיסי להרגיש טוב ... (צורה), וזו הסיבה לכך שקשה לו להגיע לסיפוק מלא או להבנה מוחלטת של עצמו ושל העולם. האם יש בחירה חופשית? מהו פרדוקס הצמצום? מה ההבדל בין מהות לצורה? איך נברא העולם לפי הקבלה? האם הרצון ...
מהי אחדות הבורא? אלוהים אין סופי, סוגים של אין סוף, אין סוף שאינו ניתן לחלוקה, ישות מורכבת, ישות מופשטת, איך אלוהים צמצם את עצמו? סוד הצמצום, החלל הפנוי, מה זה הכל אחד? מה זה אחד? בריאת העולם יש מאין, ייחוד השם, אמונת היחוד
מהי אחדות הבורא? אלוהים אין סופי, סוגים של אין סוף, אין סוף שאינו ניתן לחלוקה, ישות מורכבת, ישות מופשטת, איך אלוהים צמצם את עצמו? סוד הצמצום, החלל הפנוי, מה זה הכל אחד? מה זה אחד? בריאת העולם יש מאין, ייחוד השם, אמונת היחוד
... ישות מופשטת, איך אלוהים צמצם את עצמו? סוד הצמצום, החלל הפנוי, מה זה הכל אחד? מה זה אחד? בריאת העולם יש מאין, ייחוד השם, אמונת היחוד מה המשמעות של אחדות הבורא לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר בהרצאה את המשמעות העמוקה של המושג ... וכיצד נוצר העולם מתוך אחדות הבורא באמצעות הצמצום . אליעד מבקש להבין כיצד דבר אחד אינסופי, ללא גבול וללא חלקים, יכול היה ליצור עולם של נפרדות ומציאות שיש בה גבולות וחלקים. האם יכול להיות דבר אינסופי עם התחלה או סוף? אליעד ... צמצם את עצמו?, מה שמכונה בתורת הקבלה סוד הצמצום. הרעיון אומר שלפני בריאת העולם הייתה קיימת רק ישות אחת אינסופית, אלוהים. אבל אז, אלוהים צמצם את עצמו ופינה מקום לבריאת העולם. אליעד מציג כאן קושי לוגי מרכזי: איך אפשר שישות ... או להזיז אותה הצידה כי אין לה גבולות. לכן, הצמצום שהקבלה מדברת עליו אינו צמצום במובן של חלוקת האינסוף לחלקים אלא מושג מופשט יותר, רעיון פנימי של כאילו צמצום ולא צמצום פיזי. האם אלוהים יכול להיות ישות מורכבת מחלקים? אליעד ...
אחדות המציאות / סוד הצמצום יש מאין ואחדות ההפכים - חלק 2
... המציאות סוד הצמצום יש מאין ואחדות ההפכים - חלק 2 והאדם שוכח, שבכל רגע של מציאות ובכל נקודה של מקום, יש פוטנציאל ... עכשיו, עבר אין סוף זמן, פחות הזמן שעוד לא עבר עד סופו. וכיוב לגבי מרחב המקום האין סופי). אז מהו סוד הצמצום? והעניין הוא, כי מי שיפקח את עיניו, יראה ויבין מיד, כי גם המקום והזמן, גם הם צורות סופיות, שהן ... כי המקום הוא צורה. והאין הזה, הוא גדול מהמקום כולו, כי הוא ללא הגבלת הצורה של המקום. והמהות גדולה מהצמצום והצורה החיצונית שלה. כי הלבוש, הוא רק ביטוי של המהות הגדולה יותר. והאין, הוא גדול מהיש שנמצא ... בו שום פוטנציאל כלל. והנה אעפכ הוא ההוויה של כל הנפרדות כולה ממש, ברגע הזה ובמקום הזה ממש. וזהו סוד הצמצום, שההוויה של היש, היא האין. וכל הצורות, מתהוות מהדבר שאין בו שום צורה כלל. וזהו נגד השכל, ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הצמצום
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: הצמצום, מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? מהי תכלית ומשמעות החיים? בשביל מה לחיות? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? האם לדומם יש תודעה? האם אפשר לדעת הכל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: הצמצום, איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להצליח בזוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשנות תכונות אופי? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך להיגמל מהימורים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לנהל את הזמן? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להעריך את עצמך? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, מאמן אישי לאורח חיים בריא, מאמן אישי קריירה בנושא הצמצום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1250 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 12:23:20 - wesi4