ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה צמצום ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
הסברים קיום תפקיד עולמות עליונים רצינות נקודות מבט התחזקות הרמבם בריאת העולם נקודת מבט השכל הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
... מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חוויית החיים? הצמצום, מושג מהקבלה, מתאר את המהלך שבו אלוהים, שהיה קיים ... סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך כך, אלוהים צמצם את עצמו, כלומר, הזיז את עצמו ממקום מסוים, ועשה מקום שבו אפשר היה לברוא את העולם. הצמצום עצמו הוא למעשה גבול שנוצר בין מה שיש למה שאין. כדי להבין צמצום, חייבים שני צדדים - אם יש רק דבר אחד, אין מקום לצמצום. מה משמעות חוויית הצמצום בעיניים אנושיות? לפי אליעד כהן, כל ישות במציאות חווה את הצמצום, כי המציאות כולה מורכבת ממערך של אפשרויות, שלפיהן ... לא היה שואף לשנות את מצבו כל הזמן. האם אפשר להגיע לשלמות בעולם המוחלט? השלמות, אומר אליעד, אינה קיימת בעולם כפי שאנחנו מכירים אותו, שכן כל צמצום מביא עימו חיסרון. תהליך הצמצום הוא אינסופי, ולכן שלמות מוחלטת אינה ניתנת להשגה. ... השלמות, מחפש אותה, והשאיפה הזו היא שמניעה אותו לפעול ולהתפתח. אם היה יודע שאין שלמות, אולי היה מפסיק לנסות לשנות את מצבו. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב מציע פתרון, שלפיו שלמות אמיתית ... גם אם לא השגת את מה שרצית. לדוגמה, אם אדם רוצה זוגיות, עליו להבין את כל ההפכים של הרגשות הקשורים לזה, כולל את ההיבטים של להיות לבד. איך להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? הדרך להשתחרר מהצמצום, לפי אליעד, היא בהבנה שבמציאות תמיד יש חיסרון ... מחשבה או מצב שאדם חווה, יש לו גם הפך. על ידי תרגול שיטה זו, בה אדם בודק כל מחשבה שהוא בטוח בה, הוא לומד לראות את ההפכים שלה וכתוצאה מכך משתחרר מהצמצום. כך, הוא יכול להגיע למקום שבו הוא לא יודע מה הוא ... האלוהית, כיוון שמי שמבין את האלוהים, הופך להיות חלק ממנו. כאשר אדם משיג את ההתבוננות הזו, הוא מתחבר לאין סוף ולמציאות האלוהית, ומפסיק להרגיש את הצמצום כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. בסופו של דבר, הוא מוצא שלמות פנימית אמיתית. תורת הקבלה הפכים בתודעה השלמות והחיסרון שיטות לשחרור פנימי רבי נחמן מברסלב מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חוויית החיים? הצמצום, שמוזכר בתורת הקבלה, מתאר את הרעיון שבו אלוהים, שהיה לפני הבריאה אין סוף, יצר חלל פנוי כדי לברוא את העולם. לצורך זה, אלוהים צמצם את עצמו ויצר גבול, בכך שהזיז את עצמו מהמקום. הצמצום הוא למעשה גבול ביחס לדברים אחרים. אם יש רק דבר אחד, אין אפשרות לצמצם אותו, כי צמצום דורש שני צדדים. מה משמעות חוויית הצמצום בעיניים אנושיות? חוויית הצמצום נוגעת בחיסרון ויתרון. כל דבר שנמצא במציאות, כולל האדם, הוא למעשה צמצום, כי כדי לקיים מציאות חייבים להיות כל מיני ... אותו, תיפגם המציאות כולה. לכן, אין דבר מושלם, וכל ישות קיימת מכילה יתרון וחיסרון גם יחד. האם אפשר להגיע לשלמות בעולם המוחלט? המציאות היא תהליך של צמצום אינסופי, כשכל צמצום מביא איתו גם חיסרון. ולכן, האדם כל הזמן מחפש את ... הזמן את מצבו, כי היה מבין שאין מקום להשגת שלמות מוחלטת. אך השאיפה לשלמות, למרות שאין כזו, היא שמניעה אותנו לפעול ולהתפתח. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב הציע גישה בה שלמות אמיתית מגיעה ... ככל שהוא מבין את ההפכים ויודע איך להסתכל עליהם בצורה מאוזנת, הוא מצליח להרגיש שלם יותר עם מצבו, גם אם לא השיג את מה שרצה. איך האדם יכול להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? המפתח להשתחררות מהצמצום הוא בהבנה שבמציאות יש תמיד חיסרון ויתרון. ברגע ... ההבנה של ההפכים מאפשרת לאדם להבין שאין דבר כזה מושלם. כל מחשבה שיש לו יש לה גם הפך, ואם הוא לא מצליח לראות את ההפך של כל מחשבה, הוא נשאר תקוע בצמצום. על האדם לתרגל שיטה בה הוא שואל את עצמו כל הזמן ... מהות אלוהים, הוא יכול להתחבר לשלמות אלוהית, כיוון שמי שמבין את האלוהים הופך להיות חלק ממנו. דרך ההבנה הזו, אדם מתאחד עם המציאות ומפסיק להרגיש את הצמצום, כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. ברגע שאדם ...
למה אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן
למה אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן
... אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה ... היא מדוע אנשים נוטים לרצות דווקא את מי שאינו רוצה אותם. הוא מסביר שלתופעה הזאת כמה סיבות עמוקות ושורשיות הנובעות מהצורך שלנו לחוות תחושת אינסופיות ולברוח מתחושת הצמצום והמוגבלות. כשאומרים לך שאתה לא יכול להשיג משהו, באופן אוטומטי מתעוררת בך תחושה של מגבלה וצמצום. מכיוון שאתה שואף להיות אינסופי ולהגיע אל ... מעין אלוהים קטן שהצליח לפרוץ את הגבול שהוצב לו. אליעד כהן מדגים זאת גם דרך דוגמה מילדות: כשילד רוצה לרוץ לכביש ואומרים לו אסור לך לרוץ לכביש כי תידרס, הילד מרגיש מיד צמצום והגבלה. דווקא הדבר האסור הופך למושך, כי ברגע שהילד יצליח לעשות משהו אסור הוא יחוש תחושת ניצחון, תחושה שהוא שבר את המגבלה, שהוא התעלה מעבר לגבולות האנושיים שלו. מה גורם לנו להרגיש צמצום ומגבלה? תחושת הצמצום והמוגבלות היא בעצם תחושה שאנחנו פחות מהמצב ... לך את אותה תחושת אינסופיות. לכן, הרבה פעמים, ברגע שאתה מצליח להשיג את הבחורה שלא רצתה אותך, פתאום כבר לא כל כך חשוב לך להיות איתה, כי עצם ההישג כבר מילא את תחושת הצמצום וההגבלה שלך. האם להיות קל להשגה או קשה להשגה ... שלו לפחד להזדקן. הוא מסביר שאחת הסיבות לכך שאנשים רוצים זוגיות היא הפחד להיות לבד בעתיד, במיוחד בזקנה. כשאדם מדמיין את עצמו זקן, לבד, בלי יכולת לקום מהמיטה, הוא מרגיש צמצום ומוגבלות חזקה מאוד. לכן הוא חושב שזוגיות יכולה לפתור לו את תחושת הצמצום הזאת ולהעניק לו ביטחון וחופש מהפחד להיות לבד. אליעד מסביר שזו אשליה, מכיוון שגם בזוגיות קיימת תחושת צמצום אחרת. כאשר אתה פוחד מתחושת הצמצום של להיות לבד, אתה בעצם יוצר תלות חדשה באדם אחר, מה שיוצר צמצום מסוג אחר, תלות וקושי להשתחרר. איך להתמודד עם תחושת הצמצום ולהרגיש טוב לבד? כדי להתמודד עם תחושת הצמצום, אליעד כהן מציע לא לשאול איך להימנע מצמצום, אלא ללמוד לקבל את הצמצום ואף ליהנות ממנו. הוא טוען שהמגבלה הגדולה ביותר היא הפחד להיות מוגבל. בעצם המחשבה שאסור לי להיות מוגבל היא עצמה מגבלה גדולה. הוא מציע לשאול את עצמך, מי החליט שתחושת המוגבלות והצמצום רעה בכלל? אולי דווקא אם תקבל את הצמצום כחלק טבעי מהחיים, לא תרגיש מוגבל. לדוגמה, אם ... הוא ממליץ להסתכל על התחושה שאתה יכול או לא יכול לעשות משהו, ולשאול את עצמך האם באמת יש הבדל מהותי בין התחושה שאתה יכול או לא יכול לעשות דבר מסוים. ברגע שתפסיק לפחד מצמצום, המגבלה כבר לא תנהל אותך, ותהיה חופשי יותר בתחושה שלך. מה המפתח לתחושת החופש והאינסופיות? אליעד מדגיש שהמפתח האמיתי הוא היכולת להיות בו - זמנית גם מצומצם וגם אינסופי. כלומר, לקבל את המגבלות והצמצום של החיים, אך לא לראות בהם בעיה אלא חלק מהקיום עצמו. הוא מסביר שבמציאות, הצמצום והאינסוף מתקיימים בו זמנית, והיכולת שלך להכיל את שני המצבים הללו יחד היא מה שייתן לך חופש אמיתי. לסיכום, הרצון להשיג את מי שלא רוצה אותך, ההתלבטות אם להיות קל או קשה להשגה, הפחד להיות לבד והקושי עם תחושת הצמצום - כולם נובעים מהרצון הבסיסי שלך להרגיש אינסופי וחופשי. ההבנה העמוקה של הדינמיקה הזאת, וקבלת הצמצום כחלק טבעי של החיים, תאפשר לך להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם הסביבה, גם כשאתה לבד וגם כשאתה בקשר. למה אנחנו רוצים את מי שלא רוצה אותנו? האם להיות קשה להשגה? איך להרגיש טוב לבד? למה אני מרגיש צמצום ומגבלה? למה אני רוצה זוגיות? איך להתגבר על פחד להזדקן? איך ליהנות מתחושת צמצום? איך להרגיש טוב לבד? למה אני רוצה אותה? לא רוצה להרגיש צמצום, ליהנות מתחושת צמצום, המגבלה של האין סוף, רוצה להרגיש רק טוב, איך ליהנות מתחושת צמצום? איך לא להרגיש מוגבל? איך למשוך בחורה? האם ...
עבד, חוויית עבדות, חוויית צמצום
עבד, חוויית עבדות, חוויית צמצום
... חוויית עבדות, חוויית צמצום מהי חוויית העבדות לפי אליעד כהן? לפי אליעד כהן, עבדות היא חוויה של צמצום. כל אדם שחווה סבל בעצם חווה צמצום כלשהו, כי הסבל נובע מהרגשת ההגבלה. אדם מרגיש שהוא לא נמצא במקום שהוא רוצה להיות בו, לא בזמן שהוא היה רוצה להיות בו, או לא בחוויה שהיה ... כרגע. למשל, אדם שנמצא בבית חולים ושומע מישהו צועק, חווה צמצום כי הוא חש מוגבל ומצומצם ברצון שלו לשקט. דוגמה נוספת: אדם שנוסע במונית ומרגיש סבל כי הוא היה רוצה להיות בים, חווה גם הוא צמצום. כלומר, ההגדרה של להיות עבד, לפי אליעד כהן, קשורה באופן ישיר לחוויה שבה האדם מרגיש שהוא אינו יכול להיות כל מה שהוא רוצה בכל רגע נתון. כיצד ... לחוויית הסבל? אליעד כהן מסביר כי הסבל הוא תוצר של תחושת הצמצום. הצמצום נוצר כאשר האדם נמצא במצב שהוא אינו רוצה להיות בו או כשהוא מרגיש מוגבל. לדוגמה, אדם שרוצה שקט אך נמצא במקום רועש, מרגיש ... אלוהים. להיות אלוהים משמעותו לחוות חוויה שאין בה שום צמצום , שהיא אינסופית לחלוטין. האדם שמרגיש אלוהים הוא מי שמרגיש שהוא נמצא בכל מקום, בכל זמן, ואין שום דבר שיכול להגביל אותו או להפריע לו. במצב זה ... מרגיש אינסופיות ושליטה מוחלטת על החוויה שלו. האדם שחווה צמצום תלוי תמיד בשינוי חיצוני שיפסיק את הסבל, למשל שהרעש יפסיק או שהמציאות תשתנה בהתאם לרצונו. לעומתו, האדם החופשי, או האדם שחווה עצמו כאלוהים, ... חיצוניות אינם מגבילים או מצמצמים אותו. מה הקשר בין תחושת הצמצום לחוויית המציאות? אליעד כהן מסביר כי תחושת הצמצום היא מהותית לכל חוויית מציאות מוגבלת. האדם חווה את עצמו כמציאות מוגבלת, ולכן חווה צמצום וסבל. כשאדם אינו מסוגל להיות מרוצה במצב הנוכחי שבו הוא נמצא, הוא בעצם מייצר התנגדות למציאות, והתנגדות זו יוצרת צמצום וסבל. ככל שההתנגדות למציאות חזקה יותר, כך תחושת העבדות של האדם חזקה יותר. מנגד, כאשר האדם מרגיש שהכל בדיוק כפי שהוא רוצה, או שהוא מקבל את הכל כפי שהוא ללא התנגדות, הוא כבר לא חווה צמצום כלל והוא בעצם חופשי. כיצד אפשר להשתחרר מתחושת העבדות לפי אליעד כהן? הדרך להשתחרר מתחושת העבדות, לפי אליעד כהן, היא להגיע להבנה ולחוויית ... הרגע הנוכחי כפי שהוא. כשאין התנגדות, האדם כבר לא חווה שום צמצום, ולכן לא מרגיש עבד, אלא חופשי לחלוטין. מהי חוויית עבדות? איך להשתחרר מתחושת צמצום? מה זה להרגיש אינסופי? מהו מקור הסבל האנושי? איך להפסיק להתנגד למציאות? ...
קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחויבות, קשה להתחייב
קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחויבות, קשה להתחייב
... של אנשים לקבל החלטה אופטימלית, החלטה ללא חיסרון כלל. הם מחפשים את הבחירה הבטוחה, זו שתהיה מושלמת, מבלי לאבד שום יתרון אפשרי. אך מכיוון שכל החלטה בהכרח כרוכה בצמצום ובוויתור, הם מוצאים עצמם חסרי יכולת להחליט. מה הקשר בין קושי לקבל החלטה לבין שלמות וצמצום? אליעד מסביר כי תהליך הבחירה דומה לבריאת העולם, כפי שמוצג בדברי רבי נחמן. בריאת העולם מתוארת כהפיכת אין (מצב אינסופי ללא הגדרות וללא חסרונות) ליש (משהו מוגדר שיש בו בהכרח חסרונות מסוימים). כאשר אדם בוחר באופציה מסוימת, הוא מבצע צמצום, הוא מוותר על אפשרויות אחרות ומתחייב למשהו אחד. לדוגמה, אדם שמחליט לגור בדירה מסוימת מוותר על יתרונות של דירות אחרות, ואדם שנכנס לזוגיות מתחייב לבן זוג אחד ומוותר על אפשרויות אחרות. הבעיה מתחילה כאשר האדם שואף לשלמות מוחלטת. הוא מתקשה להתמודד עם הרעיון של ויתור או צמצום, כי עבורו זו חוויה שלילית, כמעט אסון קטסטרופלי. לכן, אדם כזה נמנע מהחלטות, אפילו בדברים קטנים. איך להתמודד עם הפחד מצמצום וויתור בקבלת החלטה? אליעד מציע שהפתרון לקושי לקבל החלטות נמצא בהבנה עמוקה יותר של מהות הבחירה והצמצום. כשאדם יבין שאין הבדל מהותי בין אינסוף (אפשרויות בלתי מוגבלות) לבין צמצום (בחירת אפשרות אחת ספציפית), הוא יחווה חופש פנימי אמיתי, ולא יפחד כל כך להחליט. הכוונה היא שאם אדם מבין שצמצום ואינסוף הם למעשה שני צדדים של אותו מטבע, הוא יכול לבחור בקלות מתוך תחושה של חופש. הבחירה לא נתפסת עוד כאובדן, אלא כחלק טבעי מחוויית החיים. אליעד מדגיש כי אם אדם יבין אפילו ... על קבלת החלטות באופן מעשי? באופן מעשי, אליעד מציע שהאדם יעשה תהליך פנימי של הבנה מדוע הוא חושש מהחלטה מסוימת. ברגע שהאדם מבין שהוא מפחד מהחוויה של הוויתור או הצמצום, ושזה חלק הכרחי מהחיים, הוא יקבל שהבחירה היא בלתי נמנעת ואין בה אסון. ההכרה הזו בלבד כבר עשויה להפחית את רמת הקושי שהוא חש כאשר הוא ניגש להחליט. לכן, הפתרון העמוק ביותר הוא להבין שאין באמת הבדל מהותי בין האפשרויות, ובכך להשתחרר מהלחץ לבחור את הבחירה הנכונה. באופן מעשי יותר, האדם צריך פשוט לבחור אפשרות כלשהי ולהתמודד עם התחושה של הצמצום בצורה מודעת. מדוע יש אנשים שפוחדים כל כך מהתחייבות? הפחד מהתחייבות הוא תוצאה ישירה של הפחד מצמצום. אליעד מדגיש שהתחייבות (לזוגיות, למקום עבודה או לכל דבר אחר) נתפסת כאסון עבור מי שמפחד מצמצום . לכן, מי שמתקשה להחליט ינסה להימנע מהתחייבות ככל האפשר, כי הוא מפחד לאבד את האפשרויות האחרות. אולם, הפתרון הוא להבין שדווקא מתוך הצמצום והבחירה יכולה לנבוע חוויה של חופש פנימי אמיתי. אם האדם יחווה את הבחירה שלו כמעשה של חופש ולא כוויתור טראומטי, הוא יוכל להתחייב ולהחליט ללא קושי. כיצד להתמודד עם פחד ממחויבות? מהי הבחירה האופטימלית? המהות של קבלת החלטות פחד מוויתור והשלכותיו הקשר בין צמצום לחופש פנימי למה קשה לאנשים לבחור ולקבל החלטות? בוידאו זה, אליעד מסביר את הקושי של אנשים להחליט ולבחור, תוך שהוא עוסק בנושאים כמו קבלת החלטות, פחד ממחויבות וקושי להתחייב. ... לשלמות מונעת מהם לפעול, שכן כל בחירה כרוכה בויתור על אפשרויות אחרות, וזה קשה מאוד. הדימוי שהביא אליעד מדבר על התהליך של בריאת העולם. הוא מתאר את הבחירה כפעולה של צמצום, שבה אדם בוחר באופציה אחת ומוותר על היתרונות של אפשרויות אחרות. מה שצריך להבין הוא שצמצום ואינסוף הם למעשה שני צדדים של אותו המטבע. כאשר אדם מבין שאין הבדל אמיתי בין לפני ואחרי, הוא יוכל לקבל החלטות בקלות רבה יותר, כי לא תימנע ממנו האפשרות לבחור מתוך תחושת חופש ... נובע מהפחד מוויתור. כאשר הבן אדם מבין שעליו לוותר על משהו, ההתלבטות עשויה להתפוגג, וההחלטה תהפוך לקלה יותר. אליעד מציע שבעצם, על האדם להבין שבחירה היא חוויה של צמצום, אך הצמצום הזה הוא לא בהכרח רע. מי שמפחד מהצמצום, יימנע מלקבל החלטות או להתחייב, בין אם זה בקשר זוגי או בחירת מקום עבודה, מכיוון שהוא רואה בכך אסון קטסטרופלי. מה עושים כאשר קשה להחליט? הפתרון, לפי אליעד, הוא להבין את המהות של הבחירה כצמצום ולראות שאין שום הבדל בין הצמצום לבין האינסוף. זה מאפשר לאדם לבחור מתוך תחושת חופש אמיתי, גם אם הוא מתמודד עם התחושה של ויתור. התהליך של קבלת החלטות דורש הכרה בכך שהכל שווה ערך, ואין בחירה אחת שהיא הטובה ביותר. הבנת הצמצום ככלי שיכול להוביל להחלטה מקלה את כל התהליך. מהי הדרך בה אדם יכול להתמודד עם פחד מהתחייבות? כאשר אדם מפחד מהתחייבות, הוא בעצם מפחד מהצמצום הכרוך בבחירה. הדרך להתמודד עם פחד זה היא להבין שצמצום לא בהכרח רע, ושכאשר הוא בוחר, הוא למעשה מבצע פעולה של צמצום שיכולה להביא לו יותר חופש פנימי. על האדם לדעת שצמצום הוא תהליך טבעי בחיים, ואין טעם להימנע ממנו. כיצד להתמודד עם פחד ממחויבות? מהי הבחירה האופטימלית? המהות של קבלת החלטות פחד מוויתור והשלכותיו הקשר בין צמצום לחופש פנימי עכשיו הנושא הוא כזה למה לאנשים קשה לבחור, עכשיו מה זה אומר לבחור? לבחור זה יכול להיות קבלת החלטה שצריך לבחור באיזה מסעדה לאכול איפה לגור לבחור, יכול להיות לבחור ... אז אין טעם לעשות ואם יש יתרונות וחסרונות אז איך נדע מה לעשות ולכן תהליך בריאת העולם הוא בעצם היכולת לצמצם, לקחת דבר אינסופי ולצמצם להיות מסוגל להיות בחוויה של צמצום ולא לרצות כל הזמן למשוך את זה לשלמות. עכשיו רבי נחמן מסביר שבשביל להוציא מכוח אל הפועל בן אדם צריך לחבר את ה - בפועל ובכוח, מה זאת אומרת אתה מכיר את זה, אוקי בכל מקרה מה זה ... מהגישה הזאת אפשר לבחור משהו. את מה בוחרים? את הראשון שקופץ לראש, אתה לא רוצה אותו? תבחר את השני זה לא משנה אבל המהות של היכולת של הבן אדם לבחור זה היכולת לחוות שצמצום ואינסוף זה אותו דבר, למה? כי בחירה זה תהליך של צמצום כשבן אדם בוחר אופציה הוא בעצם מצמצם את עצמו בעצם מתחייב לאופציה, כמו שבמערכות יחסים לפעמים בן אדם מתחייב לבן זוג או בת זוג, בן אדם גר בדירה נגיד הוא מתחייב לדירה נניח אותו ...
איך ליהנות מתחושת צמצום? איך ליהנות מתחושות רעות? איך להרגיש טוב להרגיש רע? לא רוצה ללכת לפי החוקים, רוצה להרגיש חופשי, לא אוהב שאומרים לי מה לעשות, מרגיש כלוא, רוצה לברוח, איך ליהנות מכל דבר? חופש רוחני
איך ליהנות מתחושת צמצום? איך ליהנות מתחושות רעות? איך להרגיש טוב להרגיש רע? לא רוצה ללכת לפי החוקים, רוצה להרגיש חופשי, לא אוהב שאומרים לי מה לעשות, מרגיש כלוא, רוצה לברוח, איך ליהנות מכל דבר? חופש רוחני
... ליהנות מתחושת צמצום? איך ליהנות מתחושות רעות? איך להרגיש טוב להרגיש רע? לא רוצה ללכת לפי החוקים, רוצה להרגיש חופשי, לא אוהב שאומרים לי מה לעשות, מרגיש כלוא, רוצה לברוח, איך ליהנות מכל דבר? חופש רוחני איך ליהנות מתחושת צמצום ומתחושות רעות? תחושת צמצום היא מצב שבו האדם מרגיש מוגבל. למשל, אדם שחייב להגיע לעבודה בשעה מסוימת, חייב לאכול בזמנים קבועים, לא יכול לעבור דרך קירות וחייב לצאת דרך הדלת. החיים שלנו מלאים בחוקים ... את החופש שלנו. אנשים חיים בתחושה שהם משועבדים לחוקים ולמסגרות. אליעד כהן מסביר כי תחושת הצמצום נוצרת כאשר האדם מרגיש שמגבילים אותו מלעשות את מה שהוא באמת רוצה. האדם מרגיש שהוא חייב לפעול על פי חוקים מסוימים, אחרת הוא יסבול מתוצאות שליליות. מהן שתי הגישות להתמודדות עם תחושת הצמצום? לפי אליעד, יש בעולם שני סוגי אנשים שמתמודדים עם תחושת צמצום: הסוג הראשון הם אנשים שהולכים לפי החוקים בצורה מלאה. הם עושים הכל לפי הספר, מרגישים בטוחים מכך שהמערכת לא פוגעת בהם, אבל מצד שני הם כל הזמן מרגישים תחושת שיעבוד, ... רע? למה אני מניח שזה שאני מוגבל זה רע? אליעד מציע לבדוק מחדש את ההנחות הבסיסיות: מי אמר שתחושת הצמצום או הגבול היא דבר רע? האם זה הכרחי לחשוב כך? הוא טוען שכדי לא לסבול, האדם צריך לערער את עצם הרעיון שזה רע. למה צריך קודם להפסיק לסבול לפני שנהנים? אליעד מסביר שכשאדם ... לתת, כי זה מגביל אותם. הם רוצים לקבל אהבה ללא תנאים, אבל לא אוהבים לתת בחזרה, ולכן נוצרת תחושת צמצום ושיעבוד. אליעד מסביר שהנתינה עצמה נתפסת לעיתים כהגבלה, כי חייבים לתת כדי לקבל. איך ליהנות מהנתינה ומהתחושה של מוגבלות? אליעד נותן דוגמה של אדם שהולך לעבוד. מצד אחד ... הזו רעה, הוא משתחרר ממנה באופן מוחלט. ברגע שזה קורה, הוא יכול ליהנות מכל מצב, גם מתחושת הצמצום. איך ליהנות מתחושת צמצום? איך לא לסבול מחוקים ומגבולות? האם חופש מוחלט אפשרי? איך להפסיק להרגיש רע? למה אני מרגיש כלוא? איך ליהנות מתחושה של הגבלה? ...
הנשמה, צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות, למה צריך להגדיל את האגו, שני האני של האדם
הנשמה, צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות, למה צריך להגדיל את האגו, שני האני של האדם
... צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות, למה צריך להגדיל את האגו, שני האני של האדם מהו תהליך צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות? אליעד כהן מסביר כי קיומה של הנשמה עצמה הוא כבר תהליך של צמצום מתוך אחדות המציאות. הוא מדגים זאת ... אומר אני, הוא כבר מבדיל בין עצמו לבין כל דבר אחר שקיים. ברגע שישנה הבחנה בין אני ללא אני, מתרחש למעשה צמצום של תודעה אחת כוללת לתוך תודעה נפרדת ...
הבורא רוצה את הכל זהו תהליך בתוך זמן ומקום, הגדרת הבורא זה צמצום של נפרדות
הבורא רוצה את הכל זהו תהליך בתוך זמן ומקום, הגדרת הבורא זה צמצום של נפרדות
... רוצה את הכל זהו תהליך בתוך זמן ומקום, הגדרת הבורא זה צמצום של נפרדות האם הבורא באמת יכול לרצות את הכל? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בנושא מורכב ועמוק: ההגדרה של הבורא כמי שרוצה את הכל. אליעד פותח את דבריו בהסבר שבעצם האמירה הבורא רוצה את ... אין לו מה לרצות. מה באמת הכוונה באמירה הבורא רוצה הכל? אליעד מסביר שבפועל, האמירה הבורא רוצה את הכל היא סוג של צמצום מושגי בלבד, דרך להסביר רעיון בשפה האנושית הפשוטה והמוגבלת שלנו. כאשר אנו אומרים שהבורא רוצה את הכל, אנחנו בעצם מנסים לתאר רעיון מופשט של אחדות מוחלטת באמצעות מילים ומושגים ... במונחים אנושיים של רצון או אי רצון, של הכל או לא הכל, הוא תמיד מוגבל במהותו. כל דימוי, כל סיפור, כל הסבר, הוא צמצום של הרעיון המוחלט והאינסופי לדבר מוגבל שניתן להבנה אנושית. לפי אליעד, המציאות של הבורא היא המציאות היחידה האפשרית, והיא אינה ניתנת לחלוקה או להפרדה. כל ניסיון להכניס אותה לתוך מושגים של זמן, מקום או שינוי, יהיה בהכרח צמצום של האמת. ולכן, הבורא האמיתי לעולם לא יכול להיות מתואר בצורה מדויקת בשפה שלנו. מה המשמעות האמיתית של אין עוד מלבדו? אליעד מסביר כי הביטוי אין עוד מלבדו משקף את ההבנה העמוקה ...
מומחה לשכנוע, יכול לשכנע כל אחד, יכול לשכנע בכל דבר, לא לרצות לשכנע, להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים
מומחה לשכנוע, יכול לשכנע כל אחד, יכול לשכנע בכל דבר, לא לרצות לשכנע, להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים
... להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים האם חכם אמיתי יכול לשכנע כל אדם בכל דבר? חכם אמיתי, על פי אליעד כהן, הוא אדם שמכיר את כל הסודות ... השלמות דווקא מתוך חוסר ושל מתן משמעות לקיום ולפעולה עצמאית של אחרים. ללא הצמצום הזה, לא הייתה קיימת משמעות אמיתית לקיום עצמו. האם באמת החכם מוגבל ביכולת שלו לשכנע או ליצור מציאות? התשובה של אליעד היא חד משמעית: ... הרעיון הזה קשור קשר הדוק לתהליך בריאת העולם, שבו השלמות נוצרת דווקא מתוך צמצום וחיסרון. הבחירה החופשית, המאמץ, והדרך אל ההשגה הם אלו שנותנים משמעות אמיתית וערך למציאות שאנו חיים בה. בחירה חופשית והשפעתה על המציאות כוח השכנוע והשגת מטרות משמעות הצמצום בבריאת העולם איך לגרום לדברים לקרות האם אפשר להשיג כל דבר שרוצים? האם חכם אמיתי יכול לשכנע כל אחד בכל דבר? חכם אמיתי, שמכיר את כל ... הוא לא מפעיל את כוחו במלואו כדי לאפשר לאנשים לפעול בעצמם. מה הקשר בין צמצום יכולתו של החכם לבריאת העולם? ההיגיון שמאחורי החלטתו של החכם לצמצם את כוחו דומה לרעיון של בריאת העולם. כמו שאלוהים בחר לצמצם את עצמו ... חופשי. בחירה חופשית והשפעתה על המציאות כוח השכנוע והשגת מטרות משמעות הצמצום בבריאת העולם איך לגרום לדברים לקרות האם אפשר להשיג כל דבר שרוצים? אז אתה שאלת קודם האם הצדיק, החכם הוא יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אתה ... מה צריך את העולם, בשביל מה בכלל צריך עולם הרי אפשר להשיג את התכלית ובלי הצמצומים, אז בשביל מה צריך עולם, תשיג את התכלית בלי צמומים. אף על פי כן צריך עולם, למה צריך עולם זה שאלה אחרת אבל מהצד שצריך עולם לכן הוא ...
ליהנות מהספק, אין שמחה כהתרת הספקות, למה קשה להחליט? האם החלטה עושה טוב או רע? האם טוב להחליט? האם רע להחליט? למה קשה לקבל החלטה? מתי קשה לקבל החלטה? מהי החלטה? החלטה וצמצום, צמצום זה טוב או רע
ליהנות מהספק, אין שמחה כהתרת הספקות, למה קשה להחליט? האם החלטה עושה טוב או רע? האם טוב להחליט? האם רע להחליט? למה קשה לקבל החלטה? מתי קשה לקבל החלטה? מהי החלטה? החלטה וצמצום, צמצום זה טוב או רע
... קשה לקבל החלטה? מהי החלטה? החלטה וצמצום, צמצום זה טוב או רע למה קשה לנו לקבל החלטות? קבלת החלטה משמעותה צמצום אפשרויות. לפי אליעד כהן, כאשר האדם מחליט, הוא בעצם מוציא דבר מסוים מכוח אל ... לפי אליעד, ההחלטה מהווה אקט של צמצום. האם החלטה עושה לנו טוב או רע? ההחלטה עצמה אינה בהכרח טובה או רעה, אלא יש ...
איך להפוך אהבה לשנאה? חיזור יתר, איך לגרום למישהו להפסיק לאהוב משהו? איך לגרום למישהו לשנוא משהו? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך להפריד בין בני זוג? תחושת צמצום, טעויות בחיזור, למה אנשים שונאים את מי שאוהב אותם?
איך להפוך אהבה לשנאה? חיזור יתר, איך לגרום למישהו להפסיק לאהוב משהו? איך לגרום למישהו לשנוא משהו? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך להפריד בין בני זוג? תחושת צמצום, טעויות בחיזור, למה אנשים שונאים את מי שאוהב אותם?
... למישהו להפסיק לאהוב משהו? איך לגרום למישהו לשנוא משהו? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך להפריד בין בני זוג? תחושת צמצום, טעויות בחיזור, למה אנשים שונאים את ... יכול לחיות בלעדיו. תחושת המחויבות גורמת לכך שהגלידה, שבתחילה הייתה נעימה, הופכת לאיום. המהלך הזה מראה כיצד תחושת הצמצום שנוצרת בעקבות הצורך לעמוד בציפיות יכולה להפוך את החוויה החיובית למרירה. איך תחושת צמצום גורמת לאדם לברוח ממה שהוא אוהב? ... תחת איום או התחייבות, הוא יתחיל לשנוא את העבודה למרות שהיא מספקת לו. אותו רעיון חל גם במערכות יחסים, שבהן תחושת הצמצום עלולה להפוך את אהבת בני הזוג לרתיעה ... בין בני זוג, צריך לגרום לאחד מהם להרגיש שהוא חייב להיות בקשר, ושבלעדיו חייו לא יהיו בעלי משמעות. כך, אחרי תחושת הצמצום והכפייה, הוא יתחיל להרגיש צורך ... רתיעה ואפילו שנאה. לדוגמה, אם מישהו אומר שוב ושוב אתה חייב לאהוב אותי, אתה חייב להיות איתי, הדבר יוצר תחושת לחץ וצמצום. במקום להרגיש בחירה חופשית, האדם ... נוספת היא אישה שמאולצת לאהוב מישהו בכוח או באיומים - ברגע שזה נעשה בכפייה, האהבה לא יכולה להתקיים. כיצד תחושת צמצום גורמת לאדם לרצות לברוח ממה שהוא ... סיגריה ואומרים לו אתה חייב לעשן כדי להירגע, הוא עלול לפתח שנאה כלפי העישון דווקא מתוך התחושה שהוא תלוי בו ונמצא בצמצום. אילו טעויות חיזור הופכות אהבה ... לגרום למישהו להפסיק לאהוב כל דבר אחר, כולל הרגלים שליליים, אפשר להדגיש בפניו את מידת התלות שלו באותו הדבר. תחושת הצמצום והכפייה תביא לרצון להשתחרר ולברוח, ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על צמצום
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: צמצום, האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? האם יש או אין אלוהים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? למה יש רע וסבל בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להנות בחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: צמצום, איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לעשות יותר כסף? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפרש חלומות? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בזוגיות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לשפר את הזיכרון? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי טלפוני, מאמן אישי קשב וריכוז, קואצ'ר אישי בנושא צמצום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2192 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 01:21:14 - wesi4