ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה צמצום ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
מבחן אגואיסטים החלטה צריך מודעות אגואיסטי טומאה שינוי חוכמה מחשבת הבריאה רצון להשפיע הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
למה אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן
למה אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן
... אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן למה אנחנו רוצים דווקא את מי שלא רוצה אותנו? אחת ... רוצה אותם. הוא מסביר שלתופעה הזאת כמה סיבות עמוקות ושורשיות הנובעות מהצורך שלנו לחוות תחושת אינסופיות ולברוח מתחושת הצמצום והמוגבלות. כשאומרים לך שאתה לא יכול להשיג משהו, באופן אוטומטי מתעוררת בך תחושה של מגבלה וצמצום. מכיוון שאתה שואף להיות אינסופי ולהגיע אל השורש שלך שהוא בלתי מוגבל, אתה רוצה לפרוץ את הגבולות שמציבים בפניך. ... אליעד כהן מדגים זאת גם דרך דוגמה מילדות: כשילד רוצה לרוץ לכביש ואומרים לו אסור לך לרוץ לכביש כי תידרס, הילד מרגיש מיד צמצום והגבלה. דווקא הדבר האסור הופך למושך, כי ברגע שהילד יצליח לעשות משהו אסור הוא יחוש תחושת ניצחון, תחושה שהוא שבר את המגבלה, שהוא התעלה מעבר לגבולות האנושיים שלו. מה גורם לנו להרגיש צמצום ומגבלה? תחושת הצמצום והמוגבלות היא בעצם תחושה שאנחנו פחות מהמצב האידיאלי שלנו. אליעד מסביר שבמהות הפנימית, כל אחד היה אלוהים לפני ... ברגע שאתה מצליח להשיג את הבחורה שלא רצתה אותך, פתאום כבר לא כל כך חשוב לך להיות איתה, כי עצם ההישג כבר מילא את תחושת הצמצום וההגבלה שלך. האם להיות קל להשגה או קשה להשגה בזוגיות? אליעד כהן מתייחס גם לסוגיה האם להיות קל להשגה או קשה ... רוצים זוגיות היא הפחד להיות לבד בעתיד, במיוחד בזקנה. כשאדם מדמיין את עצמו זקן, לבד, בלי יכולת לקום מהמיטה, הוא מרגיש צמצום ומוגבלות חזקה מאוד. לכן הוא חושב שזוגיות יכולה לפתור לו את תחושת הצמצום הזאת ולהעניק לו ביטחון וחופש מהפחד להיות לבד. אליעד מסביר שזו אשליה, מכיוון שגם בזוגיות קיימת תחושת צמצום אחרת. כאשר אתה פוחד מתחושת הצמצום של להיות לבד, אתה בעצם יוצר תלות חדשה באדם אחר, מה שיוצר צמצום מסוג אחר, תלות וקושי להשתחרר. איך להתמודד עם תחושת הצמצום ולהרגיש טוב לבד? כדי להתמודד עם תחושת הצמצום, אליעד כהן מציע לא לשאול איך להימנע מצמצום, אלא ללמוד לקבל את הצמצום ואף ליהנות ממנו. הוא טוען שהמגבלה הגדולה ביותר היא הפחד להיות מוגבל. בעצם המחשבה שאסור לי להיות מוגבל היא עצמה מגבלה גדולה. הוא מציע לשאול את עצמך, מי החליט שתחושת המוגבלות והצמצום רעה בכלל? אולי דווקא אם תקבל את הצמצום כחלק טבעי מהחיים, לא תרגיש מוגבל. לדוגמה, אם אתה לא יכול לקפוץ מבניין, זו מגבלה מוחשית, אך האם המחשבה על כך ... לעשות משהו, ולשאול את עצמך האם באמת יש הבדל מהותי בין התחושה שאתה יכול או לא יכול לעשות דבר מסוים. ברגע שתפסיק לפחד מצמצום, המגבלה כבר לא תנהל אותך, ותהיה חופשי יותר בתחושה שלך. מה המפתח לתחושת החופש והאינסופיות? אליעד מדגיש שהמפתח האמיתי הוא היכולת להיות בו - זמנית גם מצומצם וגם אינסופי. כלומר, לקבל את המגבלות והצמצום של החיים, אך לא לראות בהם בעיה אלא חלק מהקיום עצמו. הוא מסביר שבמציאות, הצמצום והאינסוף מתקיימים בו זמנית, והיכולת שלך להכיל את שני המצבים הללו יחד היא מה שייתן לך חופש אמיתי. לסיכום, הרצון להשיג את מי שלא רוצה אותך, ההתלבטות אם להיות קל או קשה להשגה, הפחד להיות לבד והקושי עם תחושת הצמצום - כולם נובעים מהרצון הבסיסי שלך להרגיש אינסופי וחופשי. ההבנה העמוקה של הדינמיקה הזאת, וקבלת הצמצום כחלק טבעי של החיים, תאפשר לך להרגיש טוב יותר עם עצמך ועם הסביבה, גם כשאתה לבד וגם כשאתה בקשר. למה אנחנו רוצים את מי שלא רוצה אותנו? האם להיות קשה להשגה? איך להרגיש טוב לבד? למה אני מרגיש צמצום ומגבלה? למה אני רוצה זוגיות? איך להתגבר על פחד להזדקן? איך ליהנות מתחושת צמצום? איך להרגיש טוב לבד? למה אני רוצה אותה? לא רוצה להרגיש צמצום, ליהנות מתחושת צמצום, המגבלה של האין סוף, רוצה להרגיש רק טוב, איך ליהנות מתחושת צמצום? איך לא להרגיש מוגבל? איך למשוך בחורה? האם להיות קל או קשה להשגה? מתי זוגיות קלה להשגה מצליחה? קל להשגה ...
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
הרצאת מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד החיים, חיפוש האושר, חיפוש השלמות, תורת ההיפוכים, לימוד קבלה, שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה
... מבוא, צמצום, תורת הצמצום, תורת הקבלה, בריאת העולם, סוד האושר, סוד ... שיעורים בקבלה, ללמוד קבלה מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חווית החיים? הצמצום, מושג מהקבלה, מתאר את המהלך שבו אלוהים, ... מקום שבו אפשר היה לברוא את העולם. הצמצום עצמו הוא למעשה גבול שנוצר בין מה שיש למה שאין. כדי להבין צמצום, חייבים שני צדדים - אם יש רק דבר אחד, אין מקום לצמצום . מה משמעות חווית הצמצום בעיניים אנושיות? לפי אליעד כהן, כל ישות במציאות חווה את הצמצום, כי המציאות כולה מורכבת ממערך של ... כפי שאנחנו מכירים אותו, שכן כל צמצום מביא עימו חיסרון. תהליך הצמצום הוא אינסופי, ולכן שלמות מוחלטת אינה ... את מצבו. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב מציע פתרון, שלפיו שלמות ... של להיות לבד. איך להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? הדרך להשתחרר מהצמצום, לפי אליעד, היא בהבנה שבמציאות תמיד יש ... את ההפכים שלה וכתוצאה מכך משתחרר מהצמצום. כך, הוא יכול להגיע למקום שבו הוא לא ... האלוהית, ומפסיק להרגיש את הצמצום כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. ... לשחרור פנימי רבי נחמן מברסלב מהו צמצום לפי תורת הקבלה, ואיך הוא משפיע על חווית החיים? הצמצום, שמוזכר בתורת הקבלה, מתאר את הרעיון שבו ... גבול, בכך שהזיז את עצמו מהמקום. הצמצום הוא למעשה גבול ביחס לדברים אחרים. אם יש ... דבר אחד, אין אפשרות לצמצם אותו, כי צמצום דורש שני צדדים. מה משמעות חווית הצמצום בעיניים אנושיות? חווית הצמצום נוגעת בחיסרון ויתרון. כל דבר שנמצא במציאות, כולל האדם, הוא למעשה צמצום, כי כדי לקיים מציאות חייבים להיות כל ... בעולם המוחלט? המציאות היא תהליך של צמצום אינסופי, כשכל צמצום מביא איתו גם חיסרון. ולכן, האדם כל הזמן ... ולהתפתח. האם יש דרך להתמודד עם הצמצום? רבי נחמן מברסלב הציע גישה בה שלמות ... מה שרצה. איך האדם יכול להשתחרר מהצמצום ולקבל את המציאות? המפתח להשתחררות מהצמצום הוא בהבנה שבמציאות יש תמיד חיסרון ... ההפך של כל מחשבה, הוא נשאר תקוע בצמצום. על האדם לתרגל שיטה בה הוא שואל את עצמו ... מתאחד עם המציאות ומפסיק להרגיש את הצמצום, כי הוא לא מבחין יותר בין יש לבין אין. ...
עבד, חווית עבדות, חווית צמצום
עבד, חווית עבדות, חווית צמצום
... חווית עבדות, חווית צמצום מהי חוויית העבדות לפי אליעד כהן? לפי אליעד כהן, עבדות היא חוויה של צמצום. כל אדם שחווה סבל בעצם חווה צמצום כלשהו, כי הסבל נובע מהרגשת ההגבלה. ... בו, או לא בחוויה שהיה מעדיף לחוות כרגע. למשל, אדם שנמצא בבית חולים ושומע מישהו צועק, חווה צמצום כי הוא חש מוגבל ומצומצם ברצון שלו לשקט. דוגמה נוספת: אדם שנוסע במונית ומרגיש סבל כי הוא היה רוצה להיות בים, חווה גם הוא צמצום. כלומר, ההגדרה של להיות עבד, לפי ... נתון. כיצד מתקשרת חוויית העבדות לחוויית הסבל? אליעד כהן מסביר כי הסבל הוא תוצר של תחושת הצמצום. הצמצום נוצר כאשר האדם נמצא ... התחושה ההפוכה לחוויית העבדות כלהיות אלוהים. להיות אלוהים משמעותו לחוות חוויה שאין בה שום צמצום, שהיא אינסופית לחלוטין. האדם שמרגיש ... מוגבל ומצומצם, בעוד האדם החופשי מרגיש אינסופיות ושליטה מוחלטת על החוויה שלו. האדם שחווה צמצום תלוי תמיד בשינוי חיצוני שיפסיק את ... שהוא, ולכן שום מצב או נסיבות חיצוניות אינם מגבילים או מצמצמים אותו. מה הקשר בין תחושת הצמצום לחוויית המציאות? אליעד כהן מסביר כי תחושת הצמצום היא מהותית לכל חוויית מציאות מוגבלת. האדם חווה את עצמו כמציאות מוגבלת, ולכן חווה צמצום וסבל. כשאדם אינו מסוגל להיות מרוצה במצב הנוכחי שבו הוא נמצא, הוא בעצם מייצר התנגדות למציאות, והתנגדות זו יוצרת צמצום וסבל. ככל שההתנגדות למציאות חזקה ... מרגיש שהכל בדיוק כפי שהוא רוצה, או שהוא מקבל את הכל כפי שהוא ללא התנגדות, הוא כבר לא חווה צמצום כלל והוא בעצם חופשי. כיצד אפשר ... מפסיק להתנגד למציאות ומקבל את הרגע הנוכחי כפי שהוא. כשאין התנגדות, האדם כבר לא חווה שום צמצום, ולכן לא מרגיש עבד, אלא חופשי לחלוטין. מהי חוויית עבדות? איך להשתחרר מתחושת צמצום? מה זה להרגיש אינסופי? מהו מקור הסבל ...
איך ליהנות מתחושת צמצום? איך ליהנות מתחושות רעות? איך להרגיש טוב להרגיש רע? לא רוצה ללכת לפי החוקים, רוצה להרגיש חופשי, לא אוהב שאומרים לי מה לעשות, מרגיש כלוא, רוצה לברוח, איך ליהנות מכל דבר? חופש רוחני
איך ליהנות מתחושת צמצום? איך ליהנות מתחושות רעות? איך להרגיש טוב להרגיש רע? לא רוצה ללכת לפי החוקים, רוצה להרגיש חופשי, לא אוהב שאומרים לי מה לעשות, מרגיש כלוא, רוצה לברוח, איך ליהנות מכל דבר? חופש רוחני
... ליהנות מתחושת צמצום? איך ליהנות מתחושות רעות? ... לי מה לעשות, מרגיש כלוא, רוצה לברוח, איך ליהנות מכל דבר? חופש רוחני איך ליהנות מתחושת צמצום ומתחושות רעות? תחושת צמצום היא מצב שבו האדם מרגיש ... את החופש שלנו. אנשים חיים בתחושה שהם משועבדים לחוקים ולמסגרות. אליעד כהן מסביר כי תחושת הצמצום נוצרת כאשר האדם מרגיש ... על פי חוקים מסוימים, אחרת הוא יסבול מתוצאות שליליות. מהן שתי הגישות להתמודדות עם תחושת הצמצום? לפי אליעד, יש בעולם שני סוגי אנשים שמתמודדים עם תחושת צמצום: הסוג הראשון הם אנשים ... אני מניח שזה שאני מוגבל זה רע? אליעד מציע לבדוק מחדש את ההנחות הבסיסיות: מי אמר שתחושת הצמצום או הגבול היא דבר רע? האם זה ... כי זה מגביל אותם. הם רוצים לקבל אהבה ללא תנאים, אבל לא אוהבים לתת בחזרה, ולכן נוצרת תחושת צמצום ושיעבוד. אליעד מסביר ... הזו רעה, הוא משתחרר ממנה באופן מוחלט. ברגע שזה קורה, הוא יכול ליהנות מכל מצב, גם מתחושת הצמצום. איך ליהנות מתחושת צמצום? איך לא לסבול מחוקים ...
הנשמה, צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות, למה צריך להגדיל את האגו, שני האני של האדם
הנשמה, צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות, למה צריך להגדיל את האגו, שני האני של האדם
... צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות, למה צריך להגדיל את האגו, שני האני של האדם מהו תהליך צמצום הנשמה מתוך אחדות המציאות? אליעד כהן מסביר כי קיומה של הנשמה עצמה הוא כבר תהליך של צמצום מתוך אחדות המציאות. הוא מדגים זאת באמצעות המושג אני, ומסביר שברגע שהאדם ... כל דבר אחר שקיים. ברגע שישנה הבחנה בין אני ללא אני, מתרחש למעשה צמצום של תודעה אחת כוללת לתוך תודעה נפרדת ומוגבלת. כדי להמחיש זאת, אליעד נותן ...
הבורא רוצה את הכל זהו תהליך בתוך זמן ומקום, הגדרת הבורא זה צמצום של נפרדות
הבורא רוצה את הכל זהו תהליך בתוך זמן ומקום, הגדרת הבורא זה צמצום של נפרדות
... רוצה את הכל זהו תהליך בתוך זמן ומקום, הגדרת הבורא זה צמצום של נפרדות האם הבורא באמת יכול לרצות את הכל? ההרצאה של אליעד כהן ... הכוונה באמירה הבורא רוצה הכל? אליעד מסביר שבפועל, האמירה הבורא רוצה את הכל היא סוג של צמצום מושגי בלבד, דרך להסביר רעיון בשפה האנושית הפשוטה והמוגבלת שלנו. ... או אי רצון, של הכל או לא הכל, הוא תמיד מוגבל במהותו. כל דימוי, כל סיפור, כל הסבר, הוא צמצום של הרעיון המוחלט והאינסופי לדבר מוגבל שניתן להבנה אנושית. לפי ... לחלוקה או להפרדה. כל ניסיון להכניס אותה לתוך מושגים של זמן, מקום או שינוי, יהיה בהכרח צמצום של האמת. ולכן, הבורא האמיתי לעולם לא יכול להיות מתואר בצורה מדויקת ...
ליהנות מהספק, אין שמחה כהתרת הספקות, למה קשה להחליט? האם החלטה עושה טוב או רע? האם טוב להחליט? האם רע להחליט? למה קשה לקבל החלטה? מתי קשה לקבל החלטה? מהי החלטה? החלטה וצמצום, צמצום זה טוב או רע
ליהנות מהספק, אין שמחה כהתרת הספקות, למה קשה להחליט? האם החלטה עושה טוב או רע? האם טוב להחליט? האם רע להחליט? למה קשה לקבל החלטה? מתי קשה לקבל החלטה? מהי החלטה? החלטה וצמצום, צמצום זה טוב או רע
... למה קשה לקבל החלטה? מתי קשה לקבל החלטה? מהי החלטה? החלטה וצמצום, צמצום זה טוב או רע למה קשה לנו לקבל החלטות? קבלת החלטה משמעותה צמצום אפשרויות. לפי אליעד כהן, כאשר האדם מחליט, הוא בעצם מוציא דבר מסוים מכוח אל ... את הפוטנציאל שהיה לו קודם לכן. לפי אליעד, ההחלטה מהווה אקט של צמצום. האם החלטה עושה לנו טוב או רע? ההחלטה עצמה אינה בהכרח טובה או רעה, אלא יש לה ...
יכולת אין סופית או צמצום, איך מתבטאת יכולת אין סופית? האם יכולת אין סופית מתבטאת בצמצום? כוחות על טבעיים, הצמצום של אלוהים, אולי אני אלוהים? אולי אתה אלוהים? אולי אני כל יכול? האם אלוהים יכול לעשות הכל? כוחות על אנושיים
... אין סופית או צמצום, איך מתבטאת יכולת אין סופית? האם יכולת אין סופית מתבטאת בצמצום? כוחות על טבעיים, הצמצום של אלוהים, אולי אני אלוהים? אולי אתה אלוהים? אולי אני כל יכול? האם אלוהים יכול לעשות הכל? כוחות על אנושיים האם יכולת אינסופית בהכרח מתבטאת ביכולת לעשות הכל? אליעד כהן ... בעל יכולת אינסופית? איך יכולת אינסופית יכולה להתבטא דווקא דרך צמצום עצמי? אליעד מסביר נקודה חשובה נוספת - עצם העובדה שהמציאות שאנו רואים היא מוגבלת ומצומצמת לא מעידה על כך שאין בה יכולת אינסופית. להפך, דווקא יכול להיות שמישהו או משהו ... יכולת אינסופית? נקודה מרכזית נוספת שאליעד מבהיר היא שהמוגבלות והצמצום שאנו חווים בחיינו אינם הוכחה לכך שאין לנו יכולת אינסופית. יכול להיות שכל אדם ואדם, למרות מגבלותיו הגלויות, מחזיק ביכולת אינסופית, אבל הוא בחר באופן מודע או לא מודע ... אלוהים יכול לעשות הכל? איך מוכיחים יכולת אינסופית? מהי משמעות הצמצום? האם כל אדם הוא אלוהים? האם יכולת אינסופית מתבטאת בכוחות על? ...
קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחויבות, קשה להתחייב
קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחויבות, קשה להתחייב
... אופטימלית, החלטה ללא חיסרון כלל. הם מחפשים את הבחירה הבטוחה, זו שתהיה מושלמת, מבלי לאבד שום יתרון אפשרי. אך מכיוון שכל החלטה בהכרח כרוכה בצמצום ובוויתור, הם מוצאים עצמם חסרי יכולת להחליט. מה הקשר בין קושי לקבל החלטה לבין שלמות וצמצום? אליעד מסביר כי תהליך הבחירה דומה לבריאת העולם, כפי שמוצג בדברי רבי ... כהפיכת אין (מצב אינסופי ללא הגדרות וללא חסרונות) ליש (משהו מוגדר שיש בו בהכרח חסרונות מסוימים). כאשר אדם בוחר באופציה מסוימת, הוא מבצע צמצום, הוא מוותר על אפשרויות אחרות ומתחייב למשהו אחד. לדוגמה, אדם שמחליט ... לזוגיות מתחייב לבן זוג אחד ומוותר על אפשרויות אחרות. הבעיה מתחילה כאשר האדם שואף לשלמות מוחלטת. הוא מתקשה להתמודד עם הרעיון של ויתור או צמצום, כי עבורו זו חוויה שלילית, כמעט אסון קטסטרופלי. לכן, אדם כזה נמנע מהחלטות, אפילו בדברים קטנים. איך להתמודד עם הפחד מצמצום וויתור בקבלת החלטה? אליעד מציע שהפתרון לקושי לקבל החלטות נמצא בהבנה עמוקה יותר של מהות הבחירה והצמצום. כשאדם יבין שאין הבדל מהותי בין אינסוף (אפשרויות בלתי מוגבלות) לבין צמצום (בחירת אפשרות אחת ספציפית), הוא יחווה חופש פנימי אמיתי, ולא יפחד כל כך להחליט. הכוונה היא שאם אדם מבין שצמצום ואינסוף הם למעשה שני צדדים של אותו מטבע, הוא יכול לבחור בקלות מתוך ... מעשי? באופן מעשי, אליעד מציע שהאדם יעשה תהליך פנימי של הבנה מדוע הוא חושש מהחלטה מסוימת. ברגע שהאדם מבין שהוא מפחד מהחוויה של הוויתור או הצמצום, ושזה חלק הכרחי מהחיים, הוא יקבל שהבחירה היא בלתי נמנעת ואין בה אסון. ... מהותי בין האפשרויות, ובכך להשתחרר מהלחץ לבחור את הבחירה הנכונה. באופן מעשי יותר, האדם צריך פשוט לבחור אפשרות כלשהי ולהתמודד עם התחושה של הצמצום בצורה מודעת. מדוע יש אנשים שפוחדים כל כך מהתחייבות? הפחד מהתחייבות הוא תוצאה ישירה של הפחד מצמצום. אליעד מדגיש שהתחייבות (לזוגיות, למקום עבודה או לכל דבר אחר) נתפסת כאסון עבור מי שמפחד מצמצום. לכן, מי שמתקשה להחליט ינסה להימנע מהתחייבות ככל האפשר, כי הוא מפחד לאבד את האפשרויות האחרות. אולם, הפתרון הוא להבין שדווקא מתוך הצמצום והבחירה יכולה לנבוע חוויה של חופש פנימי אמיתי. אם האדם יחווה את ... הוא יוכל להתחייב ולהחליט ללא קושי. כיצד להתמודד עם פחד ממחויבות? מהי הבחירה האופטימלית? המהות של קבלת החלטות פחד מוויתור והשלכותיו הקשר בין צמצום לחופש פנימי למה קשה לאנשים לבחור ולקבל החלטות? בוידאו זה, אליעד מסביר ... שכן כל בחירה כרוכה בויתור על אפשרויות אחרות, וזה קשה מאוד. הדימוי שהביא אליעד מדבר על התהליך של בריאת העולם. הוא מתאר את הבחירה כפעולה של צמצום, שבה אדם בוחר באופציה אחת ומוותר על היתרונות של אפשרויות אחרות. מה שצריך להבין הוא שצמצום ואינסוף הם למעשה שני צדדים של אותו המטבע. כאשר אדם מבין שאין הבדל ... כאשר הבן אדם מבין שעליו לוותר על משהו, ההתלבטות עשויה להתפוגג, וההחלטה תהפוך לקלה יותר. אליעד מציע שבעצם, על האדם להבין שבחירה היא חוויה של צמצום, אך הצמצום הזה הוא לא בהכרח רע. מי שמפחד מהצמצום, יימנע מלקבל החלטות או להתחייב, בין אם זה בקשר זוגי או בחירת מקום עבודה, מכיוון שהוא רואה בכך אסון קטסטרופלי. מה עושים כאשר קשה להחליט? הפתרון, לפי אליעד, הוא להבין את המהות של הבחירה כצמצום ולראות שאין שום הבדל בין הצמצום לבין האינסוף. זה מאפשר לאדם לבחור מתוך תחושת חופש אמיתי, גם אם הוא מתמודד עם התחושה של ויתור. התהליך של קבלת החלטות דורש הכרה בכך שהכל שווה ערך, ואין בחירה אחת שהיא הטובה ביותר. הבנת הצמצום ככלי שיכול להוביל להחלטה מקלה את כל התהליך. מהי הדרך בה אדם יכול להתמודד עם פחד מהתחייבות? כאשר אדם מפחד מהתחייבות, הוא בעצם מפחד מהצמצום הכרוך בבחירה. הדרך להתמודד עם פחד זה היא להבין שצמצום לא בהכרח רע, ושכאשר הוא בוחר, הוא למעשה מבצע פעולה של צמצום שיכולה להביא לו יותר חופש פנימי. על האדם לדעת שצמצום הוא תהליך טבעי בחיים, ואין טעם להימנע ממנו. כיצד להתמודד עם פחד ממחויבות? מהי הבחירה האופטימלית? המהות של קבלת החלטות פחד מוויתור והשלכותיו הקשר בין צמצום לחופש פנימי עכשיו הנושא הוא כזה למה לאנשים קשה לבחור, עכשיו מה זה ... יש יתרונות וחסרונות אז איך נדע מה לעשות ולכן תהליך בריאת העולם הוא בעצם היכולת לצמצם, לקחת דבר אינסופי ולצמצם להיות מסוגל להיות בחוויה של צמצום ולא לרצות כל הזמן למשוך את זה לשלמות. עכשיו רבי נחמן מסביר שבשביל ... משהו. את מה בוחרים? את הראשון שקופץ לראש, אתה לא רוצה אותו? תבחר את השני זה לא משנה אבל המהות של היכולת של הבן אדם לבחור זה היכולת לחוות שצמצום ואינסוף זה אותו דבר, למה? כי בחירה זה תהליך של צמצום כשבן אדם בוחר אופציה הוא בעצם מצמצם את עצמו בעצם מתחייב לאופציה, כמו ...
איך להפוך אהבה לשנאה? חיזור יתר, איך לגרום למישהו להפסיק לאהוב משהו? איך לגרום למישהו לשנוא משהו? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך להפריד בין בני זוג? תחושת צמצום, טעויות בחיזור, למה אנשים שונאים את מי שאוהב אותם?
איך להפוך אהבה לשנאה? חיזור יתר, איך לגרום למישהו להפסיק לאהוב משהו? איך לגרום למישהו לשנוא משהו? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך להפריד בין בני זוג? תחושת צמצום, טעויות בחיזור, למה אנשים שונאים את מי שאוהב אותם?
... לגרום למישהו לשנוא משהו? איך לגרום למישהו להפסיק לעשן? איך להפריד בין בני זוג? תחושת צמצום, טעויות בחיזור, למה אנשים שונאים את מי שאוהב אותם? איך להפוך אהבה לשנאה? ההרצאה עוסקת בשאלות עמוקות על היחסים בין אהבה לשנאה, ואיך ניתן, בהשפעה חיצונית, להפוך רגשות אהבה ... גורמת לכך שהגלידה, שבתחילה הייתה נעימה, הופכת לאיום. המהלך הזה מראה כיצד תחושת הצמצום שנוצרת בעקבות הצורך לעמוד בציפיות יכולה להפוך את החוויה החיובית למרירה. איך תחושת צמצום גורמת לאדם לברוח ממה שהוא אוהב? אנשים בדרך כלל שונאים את התחושה שהם מוגבלים או שאותם מכריחים לעשות משהו. תחושת חופש הבחירה היא צורך בסיסי של בני אדם. לדוגמה, אם אדם נמצא במקום ... יתחיל לשנוא את העבודה למרות שהיא מספקת לו. אותו רעיון חל גם במערכות יחסים, שבהן תחושת הצמצום עלולה להפוך את אהבת בני הזוג לרתיעה הדדית. איך לגרום למישהו להפסיק לאהוב משהו? אם אדם רוצה להפסיק לאהוב משהו כמו עישון, הדרך היעילה ביותר היא לגרום לו להרגיש שהוא תלוי בו. ... מהם להרגיש שהוא חייב להיות בקשר, ושבלעדיו חייו לא יהיו בעלי משמעות. כך, אחרי תחושת הצמצום והכפייה, הוא יתחיל להרגיש צורך לברוח מהקשר. לגבי עישון, אם משדרים לאדם שהוא לא יכול לחיות בלי סיגריות, התחושה של הכפייה תשפיע על הרצון שלו לעשן. כל עוד הוא מרגיש שאין לו ... אם מישהו אומר שוב ושוב אתה חייב לאהוב אותי, אתה חייב להיות איתי, הדבר יוצר תחושת לחץ וצמצום . במקום להרגיש בחירה חופשית, האדם מרגיש שהוא נאלץ לאהוב, מה שיכול לגרום לו לדחות את אותו אדם שאוהב אותו יותר מדי. בדיוק כמו שבמערכת יחסים שבה אחד הצדדים מתחנן לאהבה שוב ושוב, ... לאהוב מישהו בכוח או באיומים - ברגע שזה נעשה בכפייה, האהבה לא יכולה להתקיים. כיצד תחושת צמצום גורמת לאדם לרצות לברוח ממה שהוא אוהב? אחת הסיבות המרכזיות שאנשים שונאים מצב שבו מכריחים אותם, היא שהם מרגישים שאיבדו את החופש לבחור. האדם אוהב להרגיש שיש לו אפשרות להחליט, ... לעשן כדי להירגע, הוא עלול לפתח שנאה כלפי העישון דווקא מתוך התחושה שהוא תלוי בו ונמצא בצמצום. אילו טעויות חיזור הופכות אהבה לרתיעה? טעות נפוצה היא להפעיל לחץ על האדם השני ולאפשר לו להרגיש שרק צד אחד זקוק לאהבה. למשל, משפטים כמו אם לא תאהב אותי, אהרוס לעצמי את החיים או ... כל דבר אחר, כולל הרגלים שליליים, אפשר להדגיש בפניו את מידת התלות שלו באותו הדבר. תחושת הצמצום והכפייה תביא לרצון להשתחרר ולברוח, וכך תוכל לצמצם את האהבה ואף להפוך אותה לשנאה. איך לשחרר תלות רגשית איך לגרום למישהו לאהוב אותך חיזור יתר ומה המחיר שלו איך להפסיק לעשן ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על צמצום
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: צמצום, איך להנות בחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם אפשר לדעת הכל? האם באמת הכל לטובה? האם יש או אין אלוהים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות מאושר? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? למה העולם קיים? האם יש משמעות לחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה לא להתאבד ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: צמצום, כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לפרש חלומות? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחנך ילדים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיגמל מהימורים? איך להיות מאושר ושמח ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי מומלץ, הכוונה אישית, מאמן אישי לעסקים בתחום צמצום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 19:18:32 - wesi4