ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שיאצו ✔כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו ✔כשהנעל לא מתאימה סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו
כשהנעל לא מתאימה

סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו

מאמר זה משקף סוגיה אתית שעולה מתוך ממצאי מחקר בו נבחנו התקשורת הטיפולית והיבטיה בטיפול השיאצו. מהממצאים השתקפה תמונה בה ניסיונם של המשתתפים לשמירה על יושרם האתי על ידי ההימנעות מחקירה באוריינטציה פסיכולוגית לנוכח תכנים רגשיים, הושגה התוצאה ההפוכה. הדבר יתבטא בכך שהוצגו שתי מטרות טיפוליות אחת שהייתה רפואית בפני הקליינט ושנייה שהייתה רגשית, אותה שמרו המשתתפים לעצמם. ההימנעות מהחקירה הגלויה לא מנעה מהמשתתפים לבצע הערכה ואבחון פסיכולוגים לעצמם וזאת, על סמך הנחותיהם האישיות ובהסתמך על המידע המועט עמד לרשותם והזמן הקצר. התוצאה נראתה באבחון השגוי של מקור המצוקה הרגשית. בעקבות כך, נבחנים במאמר זה מחדש גבולות האתיקה שביישום הורבאלי וההיענות לתכנים הרגשיים שבטיפול.

ישנה הסכמה ובצדק שאין להשתמש במיומנויות פסיכולוגיות ללא הכשרה בטיפול השיאצו. מסלולי הלימוד לרוב אינם כוללים טכניקות ורבאליות לטיפול רגשי וההתייחסות למימדים הרגשיים בחייו של הקליינט, או ההתעסקות במצוקותיו הרגשיות, נעשית באמצעות טכניקות מגע המבוססות על הפילוסופיה בה מתמקדת תכנית הלימודים. מאמר זה, יעסוק בנושא הגבולות האתיים שבהתייחסות הפסיכולוגית שבטיפול השיאצו. זאת, באמצעות סוגיה אתית שעלתה מתוך תוצאותיו של מחקר שבחן את המכשולים והפתרונות העומדים בפני מטפלי השיאצו ביישום התקשורת הטיפולית.

כאמור, מטרתו של המחקר הייתה לבחון את התקשורת הטיפולית והיבטיה השונים. בכדי לעשות זאת, נערכו ראיונות עומק שתומללו ומתוכם זוקקו תמות ראשיות בשיטת הניתוח של תיאוריה מעוגנת שדה. הראיונות, כללו מצד אחד שאלות פתוחות שמטרתם הייתה למשוך ידע לגבי תפיסתם של המרואיינים את התקשורת הטיפולית ומצד שני, משחקי תפקידים שמטרתם הייתה לבחון את אופן היישום בפועל. ניתוח הנתונים הצביע על פערים בין תפיסת התקשורת ליישומה ועל השלכותיהם, אולם לא לכך אתייחס במאמר זה, אלא לסוגיה האתית שעלתה מתוך הממצאים.

בראיון, במסגרת משחק התפקידים, החוקר ביקש מהמשתתפים לערוך תשאול ראשוני כפי שהיו עורכים בקליניקה' למקרה אותו הוא הולך להציג. בעת הצגת המקרה, הוא הביעה רגשות סוערים ותכני מצוקה בהקשר לבעיה הרפואית. נאמרו משפטים כגון, "אני כועס, למה כאב הכתף הזה מגיע לי", או "אני מפחד ומתוח ולא יודע עם בעייתי תיפתר או שאשאר עם הכאב הזה". מצד שני, הוא רמז שישנו הקשר רגשי פסיכוסומאטי לבעיה הרפואית, אולם תכנים אלו לא הובעו בצורת מצוקה רגשית. נאמרו משפטים כגון, "זה התחיל כשאיבדתי אח לפני שנה ושמונה חודשים", "עברתי תהליך של עיבוד אבל, כעסתי, צחקתי ובכיתי. היום אני יכול לדבר על כך בקלות ואני מרגיש רק אהבה בלב ולא צער ויגון".

ראוי לציין ששיח מהן זה שהתנהל במסגרת משחק התפקידים של התשאול הראשוני, מבטא קונפליקט שיכול להיות נוכח בחדרם של כל מטפל ומטפלת. הרי אנו לא יכולים להימנע מתכני השיח הורבאלי שנוצר במפגש הטיפולי, איננו יכולים להימנע מרגשות שעולים במפגש ולוודאי שאיננו יכולים להימנע מביטויים רגשיים אותם מכניס הקליינט לחדר הטיפולים. מכיוון שהתיאוריה ההוליסטית כוללת בתוכה מימדים אלו, נוצר הצורך להתייחס אליהם באופן כל שהוא. אי היכולת לעשות זאת בשיחה מחשש לחציית גבולות האתיקה, יכול להוות קונפליקט מהותי. מבחינת המטפלים שהשתתפו במחקר, קונפליקט זה נפתר על ידי יישום המגע ככלי לנגיעה הרגשית.

כשנשאלו המשתתפים לגבי התייחסות ורבאלית לנושאים רגשיים שהם באוריינטציה פסיכולוגית, הם הסתייגו. הם אמרו שימנעו מתגובה טיפולית היכולה להיחשב כפסיכולוגית והסבירו את הימנעותם בהיעדר הכשרה פסיכולוגית מתאימה. הם אמרו משפטים כגון, "אני לא פסיכולוג ואסור לי ליפול בקטע של השיחה", או "אני לא פסיכולוגית אני לא ישאל שאלות בדברים שאני לא מבינה". לדבריהם, המגע כשלעצמו משמש ככלי מספק היכול לתת מענה ליצירת קשר ולהתייחסות למצוקות רגשיות. הם התייחסו לכך במשפטים כגון, "לפעמים רק ממגע, מהנחת יד על הבטן האמון נרכש", או "אני משתמשת במגע בכדי ליצור קשר, כשאני נוגעת המטופל מתרכך, הוא נפתח".

על פניו, נראה שמשתתפי המחקר עקבו אחר הכלליים האתיים ונהגו באופן מקצועי. אולם מתוצאותיו עולה תמונה אחרת, המרמזת על הצורך לבחון מחדש את גבולותיה של סוגיה אתית זו. כפי שצוין, במשחק התפקידים החוקר הציג באופן גלוי רמזים לכך ששורש בעייתו הרפואית היא פסיכוסומאטית. באותו הזמן, הוא התנהל באופן רגשי המביע כעס ותסכול על מצבו הרפואי. בהתאם לכך, כל המשתתפים במחקר זיהו את ההיבט הנפשי כדומיננטי. היה ברור לכולם שהם יכניסו היבטים רגשיים לטיפול והם תפסו את הדבר כטריוויאלי ובלתי נפרד. לאחר משחק התפקידים, כשנשאלו "מה הייתם עושים בטיפול? ", הם ענו, "הייתי עובד פיזית אבל דרך הפיזית פותח את הנפש", או "הרגשתי שאין בעיה בכתף, הכאב זה כאב פיזי אבל שמגיע ממקום אחר". תשובותיהם של כל המשתתפים שיקפו את התייחסותם לבעיה הרגשית שעלתה כקודמת לפתולוגיה הפיסיולוגית.

אף על פי כן, כשהמשתתפים נשאלו על ידי החוקר בזמן משחק התפקידים "מה יש לי? ", או "מה אנו הולכים לעשות? ", כל משתתפי המחקר התייחסו להיבטים הפיזיים של בעייתו בלבד. נאמרו משפטים כגון, "אנו נעבוד על הכתף, ניצור תנועה", או "אני אשתדל לא להתמקד באזור עצמו אלא להגיע בדרכים עקיפות". אף אחד מהם לא הציג את מטרת הטיפול כנוגעת גם בהיבטים הרגשיים. במילים אחרות, הם לא שיתפו את הקליינט (החוקר) במטרת הטיפול האמיתית אליה התכוונו והציגו בפניו מטרה טיפולית אחרת. עצם הצגת מטרת הטיפול באופן אחד לקליינט וקביעת מטרה אחרת שהיא אינה גלויה לו, מהווה מצב אשר יכול להיבחן ברמה האתית.

אמנם, לדבריהם של המרואיינים הם נמנעו מחקירתם של היבטים רגשיים, מכיוון שלא קיבלו הכשרה נאותה. אולם יחד עם זאת, הצורך להתייחסות לאותם ההיבטים עצמם היה נוכח ויתבטא בהבנתם את מצבו של הקליינט שהוצג בפניהם ובדרך פעולתם. ישנה האפשרות שתוצאה זו מבטאת נסיבתיות שמקורה באותו הקונפליקט הפנימי, זה המבטא מצד אחד את הצורך להתייחסות ומצד שני, את חוויית הסיטואציה כמחויבת להיות נסתרת, מכיוון שההתעסקות הגלויה עימה נתפסת כלא אתית ברמה הפסיכולוגית. הדבר משקף צורך העולה מהשטח ושיש לתת לו מענה ברמת מערכות ההכשרה, אולם זהו נושא לדיון אחר.

ההשלכות לאי ההתייחסות הורבאלית לתכנים הרגשיים שעלו, נראו באבחון שגוי לגבי המצב שהוצג. למרות שהקליינט (החוקר) ציין באופן ישיר שהיה בטיפול פסיכולוגי, שעיבד את רגשותיו שקשורים לאח והתמודד עימם ולמרות שתלונותיו הרגשיות כוונו באופן מכוון לחוויית המצוקה של לחיות עם הבעיה רפואית, לחיות עם הכאב גופני המוגבלות וחוסר האונים הנובע מכך, כל משתתפי המחקר קבעו שהמתח והמצוקה הרגשית אותם חווה, מקורם בגורם הפסיכוסומאטי. מסיפור המקרה, ניתן היה להסיק שאכן סיבת הפתולוגיה היא פסיכוסומאטית, אולם במקור המצוקה הרגשית לא היה ניתן לטעות, היא הוצגה כנובעת באופן וודאי, ברור וישיר מהפתולוגיה עצמה.

יחד עם זאת, החומרה האתית שבעניין אינה נוגעת לאי דיוקם של המשתתפים באבחון המקרה, זו התוצאה. היא נוגעת לכך שלמרות הימנעותם מההתייחסות הורבאלית ומהצהרתם המסתייגת מתכנים פסיכולוגיים, הם לא נמנעו מלבצע הערכה פסיכולוגית ומקביעת מטרת טיפול רגשית. כל זאת, ללא ידיעתו של הקליינט ובאמצעות הנחות פנימיות שנעשו בזמן הקצר וללא משיכת מידע קונקרטי לגבי החוויה הרגשית אותה הציג החוקר. לדוגמה "לדעתי הוא לא עבר את זה, עדיין לא השתחרר ולכן הכאב נמצא", "הטיפול יהיה בכל נושא הטראומה, מאז קרה לא משהו קשה לא להתמודד ברור שהמקור הוא באח".

נתון זה, מצביע על כך שבכדי לקבל הבנה מלאה למצבו ישנה חשיבות להבנת חווייתו הסובייקטיבית של החולה ולהבנת המשמעויות האישיות אותן הוא מייחס לסימפטום הרפואי. המצוקה רגשית יכולה לנבוע מגורמים רבים, פסיכוסומאטיים, שקשורים לעצם חוויית החיים עם הפתולוגיה, ישנה לאסטרטגיות ההתמודדות של הקליינט, תכונות האופי שלו, תפיסתו את מצבו, הקשר למצבים אחרים בחייו וכן אלאה. ישנה האפשרות, שבמידה והיו המרואיינים בעלי כלים מתאימים, היו יכולים למשוך מידע על מצבו הרגשי של הקליינט (החוקר) באופן גלוי ומבלי לתפוס את עצמם כפסיכולוגים ובכך, לאפשר לעצמם להבין באופן יותר טוב את מצבו ולהשליך זאת על הטיפול.

כול משתתפי המחקר טעו באבחון מקור המצוקה הרגשית, כולם ערכו פרשנות והערכה פסיכולוגית למצבו של הקליינט וכולם הסתירו זאת מהקליינט בזמן הראיון והציגו לו רציונאל ומטרת טיפול שונה. מצד אחד, הייתה מודעות אתית ואי שימוש בתכנים פסיכולוגיים באופן גלוי ומצד שני, אותו הצורך שעלה התרחש בפנימיותם של המשתתפים. תהליך זה התרחש ממילא, כך שניסיונם להתנהלות האתית הנמנעת מהשימוש בתכנים הפסיכולוגיים, לא עלה בהצלחה. נהפוך הוא, מחיר הסתרת המטרות הטיפוליות מלבד לכך שיתבטא בהבנתם השגויה את המקרה, השתקף באותה ההתנהלות שאינה אתית ושממנה ניסו להימנע.

חשוב לציין שזהו מחקר איכותני. הוא משקף קבוצה מסיומת בזמן מסוים ומהותו היא סובייקטיבית. מעצם רעיון זה עולות מגבלות היכולות לערער על תוקפו. לדוגמה, המחקר משקף את פרשניות המשתתפים ואת מעורבותו של החוקר בניתוח הנתונים, משחקי התפקידים לא משקפים באופן אוטנטי את המציאות הקלינית והמשתתפים ידעו שמדובר במשחק תפקידים. יחד עם זאת, ניתן היה למצוא משותף באופן בו ניהלו המשתתפים את השיח והראיון הטיפולי ובאופן בו התייחסו אל המקרים שהוצגו בפניהם. הדבר מרמז על הדרך אליה הוכשרו ליצור קשר והדבר יכול לעלות שאלות רבות.

מחקר זה מאלץ לבחון מחדש מהם גבולות האתיקה שבשימוש הורבאלי כשמדובר בתכנים בעלי אוריינטציה רגשית. זאת, מכיוון שנראה שאי ההתייחסות לתכנים אלו, יכולה לעורר סוגיות אתיות משל עצמה. הדבר מצביע שוב על הצורך שבהרחבת תוכניות הלימוד לכלול בתוכם תכנים המשקפים יישום של כלים ואסטרטגיות להתמודדות ורבאלית עם תכנים רגשיים. אולם עד שהדבר יעשה, עולה שאלה נוספת והיא, האם ישנה אפשרות ליישום תכנים ורבאליים בעלי אוריינטציה רגשית שהיא אתית, במסגרת הכלים שניתנים כיום במסגרות הלימוד.

חשוב להבין שמשיכתם והבהרתם של התכנים הרגשיים המובעים או המתוארים באופן נרטיבי בטיפול ושמהם ניסו להימנע משתתפי המחקר אינה חוצה גבולות אתיים. כשמגיע אדם עם כאב גב, אנו שואלים שאלות ומתמקדים בהבהרה של הביטוי הפתולוגי. שאלות כגון מתי כואב, מה מעורר את הכאב, כיצד הוא בא לידי ביטוי, האם ישנם דברים נוספים מלבד לכך וכדומה, עוזרות למקד ולדייק את ההבחנה ומשליכות ליישום הטיפול באופן שהוא אינו רפואי מערבי, אלא מבוטא באמצעות הטכניקה והיישום הנלמדים במסגרת הפילוסופיה הסינית לדוגמה.

באותו האופן, כשמגיע אדם המציג מצוקה נפשית, שמבטא רגשות באופן ישיר וגלוי, או שסיפורו מרמז על גורם פסיכוסומאטי, ישנה הלגיטימציה לשאול שאלות מבהירות ושממקדות את ההבנה לגבי מצבו. לגיטימי לשאול באיזה אופן הדבר משפיע עליו, מה המשמעות שהוא נותן למצבו, או כיצד הדבר בא לביטוי. לגיטימי לציין ולשאול כשחווים תחושה של מתח או רגש כשהקליינט מתאר את בעייתו. לגיטימי לשאול את הקליינט אם הוא רואה קשר בין הפתולוגיה לבין עברו, לגיטימי לחקור ולהבהיר את התנסותו לאותו עומק ולאותה רמת דיוק אליה היינו חותרים ושאליה היינו רוצים להגיע, כשהיינו מבהירים את הפתולוגיה הפיזית.

שאלות אלו מהן ניסו להימנע המשתתפים, אינן משקפות טיפול פסיכולוגי ואינן מהוות אבחון או הערכה פסיכולוגיים. הן ביטוי לקלט ראשוני שמטרתו לשפוך אור על מצבו של הקליינט, זהו איסוף נתונים. נתונים אלו יכולים להיות מושלכים לעולמם התיאורטי של המטפלים וככל שהיו בהירים יותר וממוקדים יותר כך יעזרו לדייק את האבחון ואת היישום הטיפולי. אין בכך שום נגיעה לעולם הפסיכולוגי. עם זאת, במידה ותהיה פרשנות המשתמשת במושגים פסיכולוגיים, או במידה ומלבד למשיכת הנתונים הרגשיים לשם השלכתם על התיאוריה תהיה התייחסות והערכה ורבאלית וישירה למצבו הרגשי של הקליינט, אז ניתן לפתוח דיון הנוגע לגבולות האתיים שביישום.

עוד חשוב לציין, שהגדרת מטרת הטיפול חייבת בהלימה בין אופן הצגתה ובין יישומה לפי הבנתו של המטפל והדבר מחייב שיח הנוגע גם לעולמו הרגשי של הקליינט. יחד עם זאת, אין בכך מעבר על עקרונות אתיים, ההפוך הוא הנכון. אי ההלימה שבין אופן ההצגה והיישום, יכולים להוות ברמה האתית את המעבר מגבול הטעם הטוב. צריך להבין שישנה האפשרות שהקליינט ישתף פעולה, אולם ישנה האפשרות שירצה התייחסות לבעייתו הפיסית בלבד. בין אם כך או כך וגם במידה והשקפת עולמו של המטפל רואה את החיוב שבקשר הגוף - נפש, ברמה האתית עליו להתמקד במטרה המשותפת בלבד ותמיד לשתף בתכנים שעולים או כשמטרת הטיפול משתנה.

נותרת השאלה, האם טיפול שמטרתו ממוקדת בביטוי הנפשי או הרגשי, הוא כשלעצמו אתי. האם בטיפול השיאצו ראוי לטפל במצוקות רגשיות. התשובה היא כן, השקפת העולם ההוליסטית מחייבת התייחסות לכל המימדים בחייו של אדם בכדי להבין אותו כשלם ולתת לו מענה. בהתאם להשקפה זו, מערכות ההכשרה מספקות, במידה כזו או אחרת, כלים יישומיים להתייחסות וטיפול בכל מימדי האדם כולל את עולמו הרגשי. יחד עם זאת, הדבר תלוי גם למידה בה ישנה הלימה של הגדרת מטרות הטיפול ולמידה בה האבחון והיישום משקפים את התיאוריה הנלמדת ללא כניסה לנעלי הפסיכולוג.

על אחת כמה וכמה הדבר אפשרי, מכיוון שכפי שטענו המטפלים שהשתתפו במחקר, למגע אכן יש את האיכות המסוימת שנוגעת במימדים הרגשיים. הוא יכול להרגיע, להשרות ביטחון, לשחרר מתחים ולעורר רגשות עמוקים. הוא יכול להכיל, לעטוף, לתמוך ולאסוף. הטיפול הגופני כשלעצמו, בכוחו לשחרר התנסויות רגשיות הבאות לביטוי במתח או מצוקה, או בשמן המקצועי חסימות, שמקורן בטראומות מהעבר ושתוצאתן נראית כפתולוגיה בהווה. כל זאת, ללא מילים. הדבר לגיטימי להשתמש בכלי זה, בדיוק באותו האופן שהדבר לגיטימי למשוך תכנים רגשיים להבהרה בכדי להשליכם על התיאוריה ולהביא לאבחון שהוא מדויק יותר ומכך לוודאי לטיפול שהוא יעיל יותר.

מאמר זה מבוסס על ממצאים מתוך:

עמיר, ג' (2008). ביטויים של היעדר מיומנויות תקשורת במצבים רגשיים בטיפול השיאצו. http:/ / www.guyamir.com/?p=a.
כאב פיזי פסיכולוגים תמונות הפילוסופים לגיטימי לטפל פנימיות השתחררות הבנה אני מפחד גוף ונפש גבולות טיפול טיפולים מטופל מטפל סינדרום פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיות פסיכולוגים שיאצו
שיאצו - מהו שיאצו? במקום בו נגמרות המילים... מתחיל הטיפול בשיאצו...
שיאצו - מהו שיאצו? במקום בו נגמרות המילים... מתחיל הטיפול בשיאצו... שי - אצו בתרגום לעברית זה לחץ אצבע ובפועל זוהי טכניקה בה מפעילים לחץ על ... כמו צי גונג וטאיצי. על פי השיאצו קיימות בגוף כ360 נקודות הממוקמות על פני העור אשר הפעלת לחץ עליהן גורמת לתופעה ... שנים... בשנים האחרונות הפך השיאצו לאחד הטיפולים האלטרנטיבים הפופולרים ביותר, יעילותו הוכחה מעבר לכל ספק במיוחד ... מחקרים רבים קבעו שהטיפול בשיאצו מונע שימוש רב במשככי כאבים ועל ירידה בהיעדרויות ממקום העבודה. משך הטיפול הוא ... נגמרות המילים... מתחיל הטיפול בשיאצו. הגוף שלנו חכם יותר, אותנטי יותר ומעל הכל אף פעם לא משקר, כשטוב לו, הוא מחייך ... במערומינו ובחולשתינו. מטפל השיאצו מאבחן היכן נעצרת זרימת האנרגיה בגופנפש של המטופל, או במילים אחרות, הוא מאבחן ... זה משהו פיזי, לא? היתכן שהשיאצו החזיר הכל למקום? וכן הלאה והלאה. אז התשובה היא לא! משום שפריצת הדיסק שרירה ... היכן שלגופנפש יש חוקים משלו. השיאצו מחזק את המרידיאנים, (תעלות אנרגיה הכוללות 360 נקודות), החלשים או מפזר את אלה ...
שיאצו - הצי גונג פגש את ההייטק ושניהם חיים באושר...
שיאצו - הצי גונג פגש את ההייטק ושניהם חיים ... משהו טהור וזך צף מבפנים. לפתע היכולת שלנו לקבל את עצמיינו, לאהוב, לחבק, מתעצמת. כל תרגיל צי גונג שלמדנו רק שילשום מקבל משמעות יוצאת דופן עבור הלב שנפתח... הטיפול בשיאצו - כיצד טיפול מגע בלבוש מלא, מצליח לחלחל כל כך עמוק? (בלי שמן רפואי)... למטופלים שטרם חוו שיאצו זה נשמע מאד לא הגיוני שטיפול בלבוש מלא, ללא ... ולהביא את המטופל למצב מדיטטיבי, לחוויית רגיעה שאולי טרם חווה מימיו. מפתיע, מפתיע מאד מטופלים חדשים בתחום, משום שזה נוגד אזשהי תפיסה בסיסית כיצד זה פועל. בהגדרה, שיאצו הינו טיפול בו מפעילים לחץ על נקודות הצי ... שלנו, שזועק מבפנים, מה פתאום תעלות אנרגיה? אנחנו גם רגילים שצריך לעבוד באופן פיזי וישיר על השריר אחרת לא יקרה כלום! ההיגיון היפני לעומת זאת חושב אחרת: מנקודת המבט של השיאצו טיפול אשר ישפיע אך ורק ברמת השרירים אינו ... היא שכדי לשחרר שריר תפוס לא תמיד יש צורך לעבוד עליו ישירות ניתן לעבוד על הקצה השני של המרידאן למשל, והשריר משתחרר! דוגמה: כאב ומוגבלות בתנועת הצואר, המשתחרר באמצעות שיאצו לנקודות באזור השוק והקרסול. על פי תפיסת השיאצו אין הפרדה בין שום חלק אחד של הגוף לחלק אחר ... לזה, היין והיאנג, לא קיים מצב שאזשהו שינוי בחלק אחד של הגוף לא יצור שינוי בחלק אחר ולעיתים, כפי ציינתי, כמעט בלתי מתקבל על דעת בעיניים המערביות. לסכום העיקרון המנחה בשיאצו הוא ליצור שינוי פנימי בגופנפש, חשוב לציין באותה נשימה, שאין מתכונים כמו עוצמת לחץ גדולה או קטנה על הנקודות, לא הכוח שבלחיצה יצור את אותו שינוי מבוקש, מה יצור אותו? הקשבה וקבלה. שיאצו במצבי מתח נפשי וחרדה מחד, הדרישות הגבוהות ... פגיעה במערכת החיסונית, יצור מוגבר של חומצה בקיבה ועוד. מתח וחרדה לאורך זמן מובילים לעיתים להטשה ולירידה דרסטית ברמת האנרגיה, כלומר לעייפות קיצונית, פיזית ונפשית. השיאצו נותן מענה נפלא במצבים אילו, המגע התומך והקשוב האופייני כל כך לשיאצו מתפקד במצבים אילו על תקן של פסיכולוג ללא דיבורים. מטפל שיאצו מיומן מאבחן את ההשפעות הפיזיות של המתח הנפשי במערכות גוף שונות. לדוגמה אצל אדם המדחיק כעס ותיסכול לאורך זמן יאבחן מטפל השיאצו חסימה במרידיאן (תעלת אנרגיה) הכבד, קרוב לודאי שנקודת האנרגיה כבד 3 תהיה כאובה למגע ואפילו ללחץ קל בלבד. השיאצו משחרר חסימות ריגשיות, מפחית חרדה, מוריד את קצב פעימות הלב. השיאצו מעלה את רמת האנרגיה ומצויין במצבי עייפות נפשית ופיזית כאחד. לסיכום, אין כמו סדרת טיפולי שיאצו בזמן מעברים ושינויים בחיים, במצבים שהקרקע נשמטת מתחת לרגלים, השיאצו מסייע בידי המטופל לבנות אותה מחדש. כשמאד מבולבלים ולא ישנים בלילות הרגיעה הכל כך אופיינית לשיאצו תיתן נקודת מבט שונה על הנתונים הקיימים. ...
שיאצו והזיכרון הטיפולי
שיאצו והזיכרון הטיפולי האם הגוף אוצר את היתרונות הניתנים לו בעת טיפול? ואם כן, אילו מנגנונים מאפשרים לו לשמר זיכרון טיפולי זה? המאמר סוקר היבטים משולבים פילוסופיים ומעשיים ומציג מודל חווייתי וישומי על הזיכרון הטיפולי. כמו כן המאמר מציג השלכות פרקטיות על הטיפול בשיאצו ועל הקשר עם המטופל. מאת: גיורא ליכט זה שנים הולכת ומתגבשת אצלי הגישה שמבטאת את הפילוסופיה הטיפולית: תן לגוף את הדחיפה הקטנה והוא יעשה כבר את שלו. אותה דחיפה ... ביותר של הבריאה וההתערבות בפעילותו היא רבת פנים, כך שהגישה כי אנו אמונים רק על הדחיפה הקטנה בלבד נראית לי מאד משמעותית בהבנת תהליך הטיפול. תפיסת הזן בשיאצו מבוססת על הנחה כי הרגע הנתון בו אנו מצויים בטיפול הוא נקודת ההתייחסות לאבחנה ולטיפול: רצף השינויים שגופינו חווה כל שנייה אינו מאפשר לנו להגדיר את הטיפול. עם זאת, ... האירועים שליוו את האדם מאז לידתו. כל אותם משתנים הם חלק מההיסטוריה של הגוף שאחראים להיווצרות אותה נקודת זמן טיפולית. הרעיון העומד מאחורי גישת הזן שיאצו היא יכולתו של המטפל לפתח רגישות איכותית והקשבה לצרכי המטופל במקום לעסוק בחשיבה ותכנון במהלך הטיפול עצמו. מידע אותו לקטתי בכל שנותיי כמטפל (כאשר עיקר האבחנה נעשית בתהליך הטיפול עצמו על פי תפיסת הזן שיאצו ובתום הטיפול להצלבת מידע) נמצא שהמכנה המשותף לרובם הייתה חוויית הרגיעה והרצון להישאר בתנוחה הטיפולית. חשתי שאני פורט על מיתרי הזיכרון העוברי המאופיין בנעימות חסרת ... אך הוא רק תחילתו של התהליך. החרדה והמתח שמלווים אירוע חולי מתגברים באופן משמעותי את התדרדרות המצב. כאשר אנו נדרשים להשיב על השאלה הפופולארית, למה השיאצו טוב? פעמים רבות נמצא את עצמנו עונים: מתגבר את המערכת החיסונית! המערכת החיסונית היא מכלול מורכב של מערכות ותאים אשר התפתחו במהלך האבולוציה והקנו יתרון לאורגניזמים ... להם לפעול באופן משולב ומתואם נגד פולשים זרים מהם נשקפת סכנה לגוף. כך, כפי שיחסי הגומלין המתקיימים בין המרידיאנים מאפשר את האיזון האנרגטי. כיצד השיאצו מתגבר ומסייע למערכת החיסון? ידוע כי במצבי רוגע מערכת החיסון מתפקדת באופן היעיל יותר. כאשר הגוף מצוי ברוגע, המערכת הפנימית משתקמת ביתר יעילות וחוזרת לאיזון ... הלב. היא אחראית בעיקר על פעילות של שימור, עיכול, הפרשה, הגדלת מאגרי אנרגיה, התחדשות של תאים, הפרשת הורמונים של גדילה. מכאן ניתן לדמות את הטיפול בשיאצו ככלי המשמש כווסת זרימה המסייע למערכת העצבית האוטונומית לאזן בין התפקודים להם אחראים מערכות המשנה - הסימפטתית והפאראסימפתטית. הרוגע אותו חווה המטופל מנטרל את ... המטופל פועלת מערכת סנסורית רגישה בה הגוף מבחין אם ידיו של המטפל אוהדות ורגישות דיין על מנת ליצור את האמון הנדרש לחשיפת הגוף לטיפול. בגישה על פי הקיו שיאצו אנו מכנים תהליך זה הצפת מרידיאנים כלומר, המרידיאנים הדורשים טיפול (מרידיאני החסר) צפים כלפי מעלה. הרצון למגע ברמה הכללית של הגוף הוא צורך בסיסי אשר לא תמיד ייחשף ... צובו או שערים הפזורים על המרידיאנים, דרכם אנו נכנסים ומפוררים את החסימה. מעגל הטיפול, אם כך, מושפע משפע גורמים אשר בחלקים שונים אין לנו שליטה. (שיאצו והמונח פלצבו). המטופל מגיע אלינו לעתים עם כאב (תקיעות בזרימת הצי) אך הוא נושא איתו זיכרון שמוטבע בו. תפקידנו כמטפלים בשיאצו לא לנבור בעברו, אלא להיכנס לתדר הטיפולי בו המטופל חש בביטחון, מתמסר וחושף את הזיכרון לשינוי הדרגתי. בחוויה האישית שלי בתוך הטיפולים שאני מקבל, אני חש כי ... אנו נדרשים למספר טיפולים עד שהגוף יטמיע את הבנתו בנושא. כבר אחרי ההיכרות הראשונית עם הטקסט אנו יכולים לספר עליו מעט וכך גם הגוף לאחר הטיפול הראשון בשיאצו. אלא שכדי שנוכל לצטט את הטקסט ולשמר אותו בזיכרוננו לאורך זמן, עלינו, לפחות בשלבים הראשונים, לשנן ולחזור עליו שוב ושוב. לאחר מספר תרגולות (טיפולים) בתדירות שנקבעה ... החומר הנלמד מתקבע. עתה ניתן להפסיק את השינון למשך תקופות ארוכות. אחדים יזדקקו לרענון פעם בחודש ואחרים פעם בחצי שנה. כמובן שהכוונה כאן לביקור תחזוק בשיאצו. צריך לזכור שהטקסט מסמל מטרה טיפולית מסוימת. למשל הקלה על כאבי גב או על כאבי ראש. אך מטופל שחפץ להתפתח וללמוד עוד ועוד ימשיך ויתמיד בטיפולים גם אחרי שהפנים וזכר ... מדוע צריך לחזור לטיפולי תחזוק ולמה לפעמים חלה נסיגה בטיפול (לא שננו זמן רב והטקסט נשכח). מאמר זה נכתב על ידי גיורא ליכט. גיורא ליכט הוא מורה ומטפל בשיאצו ויחד עם דר ניר עמיר יסד את תמורות בשנת 1989. www.tmurot.org.il article.asp?id=753 ...
הומאופתיה - רפואה שלמה בדרך הטבע. מדוע נקראת הומאופתיה שיטת ריפוי טבעית?
... בדומה - גירוי והפעלת כוחות הריפוי העצמיים - רפואה סינית (עבודה על מרידיאנים ונקודות מגע, דיקור), שיאצו, פסיכותרפיה. הפעלה בעזרת הדומה, כלומר עי תרופה (מידע) המעמידה בפני האורגניזם מעין תמונת ראי של מחלתו - רעיון החיסונים, הומיאופתיה, איזופתיה ...
טיפול בהפרעת קשב - מבוא - חלק 4
... התרופתי עבור מקרים אלו. טיפולים אלטרנטיביים: קיימים טיפולים אלטרנטיביים המיועדים לאנשים עם הפרעת קשב, כמו למשל: עיסוי ומגע, פרחי באך, הומאופתיה, צמחי מרפא, דיקור סיני, שיאצו, יוגה ועוד. ישנם גם תוספי תזונה כמו אומגה 3 אשר יכולים לתמוך בתפקודי קשב. בעשורים ...
הורות מודעת - הריפוי מתחיל בבית
... צמחי מרפא דמיון מודרך ומדיטציה כלי אבחון שונים - אסטרולוגיה, כף יד ככלי להבנת צרכים ואישיות בני הבית. טיפולים הדדים לשחרור מתח בבית - שיאצו, עיסוי וכו ניתן לפתור פחדים, חרדות, לחץ, קשיי קשב וריכוז, קשיי הסתגלות שינויים ומעברים במשפחה. ניתן לבדוק ולשפר את מערכת הציפיות במשפחה. לקחת אחריות ...
רפואה אלטרנטיבית - מונחים - מבוא
... של שדות אלו, ואין קשר בינם לבין המושג הפיזיקלי אנרגיה. צי גונג רייקי הילינג שיאצו טאט טיפול במגע טיפול במגנטים פאלם תרפי רפלקסולוגיה מערכות רפואה אלטרנטיביות: אלו הן שיטות של רפואה אלטרנטיבית המבוססות על מערכת או תאוריה שלמה. השיטות הבאות הן ...
דיאטה, הדחקות ושאר ירקות.
... וחשיבה אשר ניהלו אותנו במקום שאנחנו ננהל אותם. באם נשכיל להבין זאת הרי שיצאנו נשכרים מכל הטיפול. הדרכים בהן ניתן לטפל הן רבות ומגוונות החל מטיפול פיסי של מגע כדוגמת עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו וכו... עבור לרפואת תדרים המשויכת להילינג, תמציות ...
הילינג, רייקי וקפיצת המדרגה התחברות מחדש
... למגוון רחב של טיפולים רפואיים אשר אינם ניתנים במסגרת הרפואה המערבית הקונבציונאלית והם באים להשלימה. מקצועות הרפואה המשלימה נחלקים בגדול לשני תחומים, מקצועות המגע הכוללים מגע בגוף המטופל כגון רפלקסוליגה, שיאצו , עיסוי, דיקור ועוד ומקצועות אנרגטיים שאינם ...
ילדים היפראקטיביים
... הצדדים החזקים שבו. ילדים מגיבים יפה ומהר לטיפולים של הילינג פרחי באך רפלקסולוגיה שיאצו וכל מגע אחר אשר אינו מאיים. ניתן לטפח גם חיית מחמד שהילד ירגיש אחראי כלפיה ועל ידי כך המעגל החברתי שלו יגדל ומן הסתם גם יתרום לחיזוק הביטחון העצמי שלו. את האגרסיה ניתן ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על שיאצו
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: שיאצו, איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: שיאצו, איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך להאמין בעצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לשתול מחשבות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה לא להתאבד? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות הכי חכם בעולם? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? איך להיות מאושר? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? מהי תכלית ומשמעות החיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן משפחתי, הדרכה, מאמן מנטלי בנושאי שיאצו - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2344 שניות - עכשיו 24_08_2025 השעה 10:16:53 - wesi4