ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה פסיכולוגים ✔כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו ✔כשהנעל לא מתאימה סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו
כשהנעל לא מתאימה

סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו

מאמר זה משקף סוגיה אתית שעולה מתוך ממצאי מחקר בו נבחנו התקשורת הטיפולית והיבטיה בטיפול השיאצו. מהממצאים השתקפה תמונה בה ניסיונם של המשתתפים לשמירה על יושרם האתי על ידי ההימנעות מחקירה באוריינטציה פסיכולוגית לנוכח תכנים רגשיים, הושגה התוצאה ההפוכה. הדבר יתבטא בכך שהוצגו שתי מטרות טיפוליות אחת שהייתה רפואית בפני הקליינט ושנייה שהייתה רגשית, אותה שמרו המשתתפים לעצמם. ההימנעות מהחקירה הגלויה לא מנעה מהמשתתפים לבצע הערכה ואבחון פסיכולוגים לעצמם וזאת, על סמך הנחותיהם האישיות ובהסתמך על המידע המועט עמד לרשותם והזמן הקצר. התוצאה נראתה באבחון השגוי של מקור המצוקה הרגשית. בעקבות כך, נבחנים במאמר זה מחדש גבולות האתיקה שביישום הורבאלי וההיענות לתכנים הרגשיים שבטיפול.

ישנה הסכמה ובצדק שאין להשתמש במיומנויות פסיכולוגיות ללא הכשרה בטיפול השיאצו. מסלולי הלימוד לרוב אינם כוללים טכניקות ורבאליות לטיפול רגשי וההתייחסות למימדים הרגשיים בחייו של הקליינט, או ההתעסקות במצוקותיו הרגשיות, נעשית באמצעות טכניקות מגע המבוססות על הפילוסופיה בה מתמקדת תכנית הלימודים. מאמר זה, יעסוק בנושא הגבולות האתיים שבהתייחסות הפסיכולוגית שבטיפול השיאצו. זאת, באמצעות סוגיה אתית שעלתה מתוך תוצאותיו של מחקר שבחן את המכשולים והפתרונות העומדים בפני מטפלי השיאצו ביישום התקשורת הטיפולית.

כאמור, מטרתו של המחקר הייתה לבחון את התקשורת הטיפולית והיבטיה השונים. בכדי לעשות זאת, נערכו ראיונות עומק שתומללו ומתוכם זוקקו תמות ראשיות בשיטת הניתוח של תיאוריה מעוגנת שדה. הראיונות, כללו מצד אחד שאלות פתוחות שמטרתם הייתה למשוך ידע לגבי תפיסתם של המרואיינים את התקשורת הטיפולית ומצד שני, משחקי תפקידים שמטרתם הייתה לבחון את אופן היישום בפועל. ניתוח הנתונים הצביע על פערים בין תפיסת התקשורת ליישומה ועל השלכותיהם, אולם לא לכך אתייחס במאמר זה, אלא לסוגיה האתית שעלתה מתוך הממצאים.

בראיון, במסגרת משחק התפקידים, החוקר ביקש מהמשתתפים לערוך תשאול ראשוני כפי שהיו עורכים בקליניקה' למקרה אותו הוא הולך להציג. בעת הצגת המקרה, הוא הביעה רגשות סוערים ותכני מצוקה בהקשר לבעיה הרפואית. נאמרו משפטים כגון, "אני כועס, למה כאב הכתף הזה מגיע לי", או "אני מפחד ומתוח ולא יודע עם בעייתי תיפתר או שאשאר עם הכאב הזה". מצד שני, הוא רמז שישנו הקשר רגשי פסיכוסומאטי לבעיה הרפואית, אולם תכנים אלו לא הובעו בצורת מצוקה רגשית. נאמרו משפטים כגון, "זה התחיל כשאיבדתי אח לפני שנה ושמונה חודשים", "עברתי תהליך של עיבוד אבל, כעסתי, צחקתי ובכיתי. היום אני יכול לדבר על כך בקלות ואני מרגיש רק אהבה בלב ולא צער ויגון".

ראוי לציין ששיח מהן זה שהתנהל במסגרת משחק התפקידים של התשאול הראשוני, מבטא קונפליקט שיכול להיות נוכח בחדרם של כל מטפל ומטפלת. הרי אנו לא יכולים להימנע מתכני השיח הורבאלי שנוצר במפגש הטיפולי, איננו יכולים להימנע מרגשות שעולים במפגש ולוודאי שאיננו יכולים להימנע מביטויים רגשיים אותם מכניס הקליינט לחדר הטיפולים. מכיוון שהתיאוריה ההוליסטית כוללת בתוכה מימדים אלו, נוצר הצורך להתייחס אליהם באופן כל שהוא. אי היכולת לעשות זאת בשיחה מחשש לחציית גבולות האתיקה, יכול להוות קונפליקט מהותי. מבחינת המטפלים שהשתתפו במחקר, קונפליקט זה נפתר על ידי יישום המגע ככלי לנגיעה הרגשית.

כשנשאלו המשתתפים לגבי התייחסות ורבאלית לנושאים רגשיים שהם באוריינטציה פסיכולוגית, הם הסתייגו. הם אמרו שימנעו מתגובה טיפולית היכולה להיחשב כפסיכולוגית והסבירו את הימנעותם בהיעדר הכשרה פסיכולוגית מתאימה. הם אמרו משפטים כגון, "אני לא פסיכולוג ואסור לי ליפול בקטע של השיחה", או "אני לא פסיכולוגית אני לא ישאל שאלות בדברים שאני לא מבינה". לדבריהם, המגע כשלעצמו משמש ככלי מספק היכול לתת מענה ליצירת קשר ולהתייחסות למצוקות רגשיות. הם התייחסו לכך במשפטים כגון, "לפעמים רק ממגע, מהנחת יד על הבטן האמון נרכש", או "אני משתמשת במגע בכדי ליצור קשר, כשאני נוגעת המטופל מתרכך, הוא נפתח".

על פניו, נראה שמשתתפי המחקר עקבו אחר הכלליים האתיים ונהגו באופן מקצועי. אולם מתוצאותיו עולה תמונה אחרת, המרמזת על הצורך לבחון מחדש את גבולותיה של סוגיה אתית זו. כפי שצוין, במשחק התפקידים החוקר הציג באופן גלוי רמזים לכך ששורש בעייתו הרפואית היא פסיכוסומאטית. באותו הזמן, הוא התנהל באופן רגשי המביע כעס ותסכול על מצבו הרפואי. בהתאם לכך, כל המשתתפים במחקר זיהו את ההיבט הנפשי כדומיננטי. היה ברור לכולם שהם יכניסו היבטים רגשיים לטיפול והם תפסו את הדבר כטריוויאלי ובלתי נפרד. לאחר משחק התפקידים, כשנשאלו "מה הייתם עושים בטיפול? ", הם ענו, "הייתי עובד פיזית אבל דרך הפיזית פותח את הנפש", או "הרגשתי שאין בעיה בכתף, הכאב זה כאב פיזי אבל שמגיע ממקום אחר". תשובותיהם של כל המשתתפים שיקפו את התייחסותם לבעיה הרגשית שעלתה כקודמת לפתולוגיה הפיסיולוגית.

אף על פי כן, כשהמשתתפים נשאלו על ידי החוקר בזמן משחק התפקידים "מה יש לי? ", או "מה אנו הולכים לעשות? ", כל משתתפי המחקר התייחסו להיבטים הפיזיים של בעייתו בלבד. נאמרו משפטים כגון, "אנו נעבוד על הכתף, ניצור תנועה", או "אני אשתדל לא להתמקד באזור עצמו אלא להגיע בדרכים עקיפות". אף אחד מהם לא הציג את מטרת הטיפול כנוגעת גם בהיבטים הרגשיים. במילים אחרות, הם לא שיתפו את הקליינט (החוקר) במטרת הטיפול האמיתית אליה התכוונו והציגו בפניו מטרה טיפולית אחרת. עצם הצגת מטרת הטיפול באופן אחד לקליינט וקביעת מטרה אחרת שהיא אינה גלויה לו, מהווה מצב אשר יכול להיבחן ברמה האתית.

אמנם, לדבריהם של המרואיינים הם נמנעו מחקירתם של היבטים רגשיים, מכיוון שלא קיבלו הכשרה נאותה. אולם יחד עם זאת, הצורך להתייחסות לאותם ההיבטים עצמם היה נוכח ויתבטא בהבנתם את מצבו של הקליינט שהוצג בפניהם ובדרך פעולתם. ישנה האפשרות שתוצאה זו מבטאת נסיבתיות שמקורה באותו הקונפליקט הפנימי, זה המבטא מצד אחד את הצורך להתייחסות ומצד שני, את חוויית הסיטואציה כמחויבת להיות נסתרת, מכיוון שההתעסקות הגלויה עימה נתפסת כלא אתית ברמה הפסיכולוגית. הדבר משקף צורך העולה מהשטח ושיש לתת לו מענה ברמת מערכות ההכשרה, אולם זהו נושא לדיון אחר.

ההשלכות לאי ההתייחסות הורבאלית לתכנים הרגשיים שעלו, נראו באבחון שגוי לגבי המצב שהוצג. למרות שהקליינט (החוקר) ציין באופן ישיר שהיה בטיפול פסיכולוגי, שעיבד את רגשותיו שקשורים לאח והתמודד עימם ולמרות שתלונותיו הרגשיות כוונו באופן מכוון לחוויית המצוקה של לחיות עם הבעיה רפואית, לחיות עם הכאב גופני המוגבלות וחוסר האונים הנובע מכך, כל משתתפי המחקר קבעו שהמתח והמצוקה הרגשית אותם חווה, מקורם בגורם הפסיכוסומאטי. מסיפור המקרה, ניתן היה להסיק שאכן סיבת הפתולוגיה היא פסיכוסומאטית, אולם במקור המצוקה הרגשית לא היה ניתן לטעות, היא הוצגה כנובעת באופן וודאי, ברור וישיר מהפתולוגיה עצמה.

יחד עם זאת, החומרה האתית שבעניין אינה נוגעת לאי דיוקם של המשתתפים באבחון המקרה, זו התוצאה. היא נוגעת לכך שלמרות הימנעותם מההתייחסות הורבאלית ומהצהרתם המסתייגת מתכנים פסיכולוגיים, הם לא נמנעו מלבצע הערכה פסיכולוגית ומקביעת מטרת טיפול רגשית. כל זאת, ללא ידיעתו של הקליינט ובאמצעות הנחות פנימיות שנעשו בזמן הקצר וללא משיכת מידע קונקרטי לגבי החוויה הרגשית אותה הציג החוקר. לדוגמה "לדעתי הוא לא עבר את זה, עדיין לא השתחרר ולכן הכאב נמצא", "הטיפול יהיה בכל נושא הטראומה, מאז קרה לא משהו קשה לא להתמודד ברור שהמקור הוא באח".

נתון זה, מצביע על כך שבכדי לקבל הבנה מלאה למצבו ישנה חשיבות להבנת חווייתו הסובייקטיבית של החולה ולהבנת המשמעויות האישיות אותן הוא מייחס לסימפטום הרפואי. המצוקה רגשית יכולה לנבוע מגורמים רבים, פסיכוסומאטיים, שקשורים לעצם חוויית החיים עם הפתולוגיה, ישנה לאסטרטגיות ההתמודדות של הקליינט, תכונות האופי שלו, תפיסתו את מצבו, הקשר למצבים אחרים בחייו וכן אלאה. ישנה האפשרות, שבמידה והיו המרואיינים בעלי כלים מתאימים, היו יכולים למשוך מידע על מצבו הרגשי של הקליינט (החוקר) באופן גלוי ומבלי לתפוס את עצמם כפסיכולוגים ובכך, לאפשר לעצמם להבין באופן יותר טוב את מצבו ולהשליך זאת על הטיפול.

כול משתתפי המחקר טעו באבחון מקור המצוקה הרגשית, כולם ערכו פרשנות והערכה פסיכולוגית למצבו של הקליינט וכולם הסתירו זאת מהקליינט בזמן הראיון והציגו לו רציונאל ומטרת טיפול שונה. מצד אחד, הייתה מודעות אתית ואי שימוש בתכנים פסיכולוגיים באופן גלוי ומצד שני, אותו הצורך שעלה התרחש בפנימיותם של המשתתפים. תהליך זה התרחש ממילא, כך שניסיונם להתנהלות האתית הנמנעת מהשימוש בתכנים הפסיכולוגיים, לא עלה בהצלחה. נהפוך הוא, מחיר הסתרת המטרות הטיפוליות מלבד לכך שיתבטא בהבנתם השגויה את המקרה, השתקף באותה ההתנהלות שאינה אתית ושממנה ניסו להימנע.

חשוב לציין שזהו מחקר איכותני. הוא משקף קבוצה מסיומת בזמן מסוים ומהותו היא סובייקטיבית. מעצם רעיון זה עולות מגבלות היכולות לערער על תוקפו. לדוגמה, המחקר משקף את פרשניות המשתתפים ואת מעורבותו של החוקר בניתוח הנתונים, משחקי התפקידים לא משקפים באופן אוטנטי את המציאות הקלינית והמשתתפים ידעו שמדובר במשחק תפקידים. יחד עם זאת, ניתן היה למצוא משותף באופן בו ניהלו המשתתפים את השיח והראיון הטיפולי ובאופן בו התייחסו אל המקרים שהוצגו בפניהם. הדבר מרמז על הדרך אליה הוכשרו ליצור קשר והדבר יכול לעלות שאלות רבות.

מחקר זה מאלץ לבחון מחדש מהם גבולות האתיקה שבשימוש הורבאלי כשמדובר בתכנים בעלי אוריינטציה רגשית. זאת, מכיוון שנראה שאי ההתייחסות לתכנים אלו, יכולה לעורר סוגיות אתיות משל עצמה. הדבר מצביע שוב על הצורך שבהרחבת תוכניות הלימוד לכלול בתוכם תכנים המשקפים יישום של כלים ואסטרטגיות להתמודדות ורבאלית עם תכנים רגשיים. אולם עד שהדבר יעשה, עולה שאלה נוספת והיא, האם ישנה אפשרות ליישום תכנים ורבאליים בעלי אוריינטציה רגשית שהיא אתית, במסגרת הכלים שניתנים כיום במסגרות הלימוד.

חשוב להבין שמשיכתם והבהרתם של התכנים הרגשיים המובעים או המתוארים באופן נרטיבי בטיפול ושמהם ניסו להימנע משתתפי המחקר אינה חוצה גבולות אתיים. כשמגיע אדם עם כאב גב, אנו שואלים שאלות ומתמקדים בהבהרה של הביטוי הפתולוגי. שאלות כגון מתי כואב, מה מעורר את הכאב, כיצד הוא בא לידי ביטוי, האם ישנם דברים נוספים מלבד לכך וכדומה, עוזרות למקד ולדייק את ההבחנה ומשליכות ליישום הטיפול באופן שהוא אינו רפואי מערבי, אלא מבוטא באמצעות הטכניקה והיישום הנלמדים במסגרת הפילוסופיה הסינית לדוגמה.

באותו האופן, כשמגיע אדם המציג מצוקה נפשית, שמבטא רגשות באופן ישיר וגלוי, או שסיפורו מרמז על גורם פסיכוסומאטי, ישנה הלגיטימציה לשאול שאלות מבהירות ושממקדות את ההבנה לגבי מצבו. לגיטימי לשאול באיזה אופן הדבר משפיע עליו, מה המשמעות שהוא נותן למצבו, או כיצד הדבר בא לביטוי. לגיטימי לציין ולשאול כשחווים תחושה של מתח או רגש כשהקליינט מתאר את בעייתו. לגיטימי לשאול את הקליינט אם הוא רואה קשר בין הפתולוגיה לבין עברו, לגיטימי לחקור ולהבהיר את התנסותו לאותו עומק ולאותה רמת דיוק אליה היינו חותרים ושאליה היינו רוצים להגיע, כשהיינו מבהירים את הפתולוגיה הפיזית.

שאלות אלו מהן ניסו להימנע המשתתפים, אינן משקפות טיפול פסיכולוגי ואינן מהוות אבחון או הערכה פסיכולוגיים. הן ביטוי לקלט ראשוני שמטרתו לשפוך אור על מצבו של הקליינט, זהו איסוף נתונים. נתונים אלו יכולים להיות מושלכים לעולמם התיאורטי של המטפלים וככל שהיו בהירים יותר וממוקדים יותר כך יעזרו לדייק את האבחון ואת היישום הטיפולי. אין בכך שום נגיעה לעולם הפסיכולוגי. עם זאת, במידה ותהיה פרשנות המשתמשת במושגים פסיכולוגיים, או במידה ומלבד למשיכת הנתונים הרגשיים לשם השלכתם על התיאוריה תהיה התייחסות והערכה ורבאלית וישירה למצבו הרגשי של הקליינט, אז ניתן לפתוח דיון הנוגע לגבולות האתיים שביישום.

עוד חשוב לציין, שהגדרת מטרת הטיפול חייבת בהלימה בין אופן הצגתה ובין יישומה לפי הבנתו של המטפל והדבר מחייב שיח הנוגע גם לעולמו הרגשי של הקליינט. יחד עם זאת, אין בכך מעבר על עקרונות אתיים, ההפוך הוא הנכון. אי ההלימה שבין אופן ההצגה והיישום, יכולים להוות ברמה האתית את המעבר מגבול הטעם הטוב. צריך להבין שישנה האפשרות שהקליינט ישתף פעולה, אולם ישנה האפשרות שירצה התייחסות לבעייתו הפיסית בלבד. בין אם כך או כך וגם במידה והשקפת עולמו של המטפל רואה את החיוב שבקשר הגוף - נפש, ברמה האתית עליו להתמקד במטרה המשותפת בלבד ותמיד לשתף בתכנים שעולים או כשמטרת הטיפול משתנה.

נותרת השאלה, האם טיפול שמטרתו ממוקדת בביטוי הנפשי או הרגשי, הוא כשלעצמו אתי. האם בטיפול השיאצו ראוי לטפל במצוקות רגשיות. התשובה היא כן, השקפת העולם ההוליסטית מחייבת התייחסות לכל המימדים בחייו של אדם בכדי להבין אותו כשלם ולתת לו מענה. בהתאם להשקפה זו, מערכות ההכשרה מספקות, במידה כזו או אחרת, כלים יישומיים להתייחסות וטיפול בכל מימדי האדם כולל את עולמו הרגשי. יחד עם זאת, הדבר תלוי גם למידה בה ישנה הלימה של הגדרת מטרות הטיפול ולמידה בה האבחון והיישום משקפים את התיאוריה הנלמדת ללא כניסה לנעלי הפסיכולוג.

על אחת כמה וכמה הדבר אפשרי, מכיוון שכפי שטענו המטפלים שהשתתפו במחקר, למגע אכן יש את האיכות המסוימת שנוגעת במימדים הרגשיים. הוא יכול להרגיע, להשרות ביטחון, לשחרר מתחים ולעורר רגשות עמוקים. הוא יכול להכיל, לעטוף, לתמוך ולאסוף. הטיפול הגופני כשלעצמו, בכוחו לשחרר התנסויות רגשיות הבאות לביטוי במתח או מצוקה, או בשמן המקצועי חסימות, שמקורן בטראומות מהעבר ושתוצאתן נראית כפתולוגיה בהווה. כל זאת, ללא מילים. הדבר לגיטימי להשתמש בכלי זה, בדיוק באותו האופן שהדבר לגיטימי למשוך תכנים רגשיים להבהרה בכדי להשליכם על התיאוריה ולהביא לאבחון שהוא מדויק יותר ומכך לוודאי לטיפול שהוא יעיל יותר.

מאמר זה מבוסס על ממצאים מתוך:

עמיר, ג' (2008). ביטויים של היעדר מיומנויות תקשורת במצבים רגשיים בטיפול השיאצו. http:/ / www.guyamir.com/?p=a.
מוגבלות תקשורתיות הרגשת מצוקה שיאצו רעיונות חששות סיבה ותוצאה כאבים פילוסופיה סינית רגוע לשאול שאלות גבולות טיפול טיפולים מטופל מטפל סינדרום פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיות פסיכולוגים שיאצו
חרדות ופחדים, פסיכולוגים נמצאים בחרדות, טיפול בחרדות, לא להיות בחרדה מהחרדה, לא לפחד מהפחד, כאבים
חרדות ופחדים, פסיכולוגים נמצאים בחרדות, טיפול בחרדות, לא להיות בחרדה מהחרדה, לא לפחד מהפחד, כאבים
... ופחדים, פסיכולוגים נמצאים בחרדות, טיפול בחרדות, לא להיות בחרדה מהחרדה, לא לפחד מהפחד, ... שהוא יקבל את התוצאה הזו ואפילו ישמח בה, החרדה שלו תיעלם מאליה. מדוע טיפול פסיכולוגי בחרדה עלול להגביר את החרדה? אליעד מתאר מצב בו אדם שסובל מחרדה מגיע לפסיכולוג ומבקש עזרה. הפסיכולוג לרוב מנסה להוציא אותו מהחרדה במהירות באמצעות פתרונות כמו תרופות או טכניקות שונות של הסחת דעת. אבל דווקא הפתרון שהפסיכולוג מציע עלול להחריף את החרדה, כי הוא מחדד את הרעיון שהחרדה היא משהו רע שיש ... עלול להזין את החרדה במקום לפתור אותה, ולהגדיל את התחושה של חוסר שליטה. למה פסיכולוגים בעצמם נמצאים בחרדה? אליעד כהן מציין נקודה מעניינת לגבי המטפלים עצמם. לדבריו, גם פסיכולוגים לעיתים נמצאים במצב של חרדה מול חרדת המטופל שלהם. הפסיכולוג מרגיש חוסר נוחות וחוסר שליטה כשהוא רואה אדם אחר סובל, ולכן ממהר להציע פתרונות או תרופות. לעיתים הפסיכולוג אף משתמש באמירות כלליות כמו זה גנטי, או רק תרופות יעזרו, פשוט כי הוא בעצמו מפחד ממצב של חוסר יכולת לפתור את הבעיה. לכן, בעצם, הפסיכולוג נמצא גם הוא בסוג של חרדה. למה פתרונות קלאסיים לחרדה לא עובדים לטווח ... חווה סבל נפשי. איך להתמודד עם חרדות? מה ההבדל בין חרדה לכאב נפשי? למה טיפול פסיכולוגי רגיל לא עובד? איך להפוך חרדה למשהו חיובי? האם פסיכולוגים סובלים מחרדות? מהי הדרך להפסיק לפחד מהפחד עצמו? איך אפשר להשתחרר מחרדה ... מאליה. מדוע מתן פתרונות נגד חרדה עלול להכניס אותנו לחרדה? כאשר אדם הולך לפסיכולוג ומתלונן על חרדה, הפסיכולוג מנסה להוציא אותו מהחרדה - אבל בכך הוא למעשה מחזק את התחושה שחרדה היא ... עצמה. במילים אחרות, הטיפול עצמו עלול להזין את החרדה במקום לפתור אותה. האם פסיכולוגים בעצמם בחרדה? על פי ההסבר, כאשר פסיכולוג ממהר להציע למטופל פתרון או תרופות, זה נובע גם מהחרדה של המטפל עצמו. הוא ... בחרדה אבל אם אנחנו נחדד את זה יותר אתה צריך להבין שגם, בן אדם עכשיו הולך לפסיכולוג אומר לפסיכולוג דוקטור אני בחרדה הפסיכולוג אומר לו תעשה את זה ואת זה ותצא מהחדרה למה בעצם הוא הכניס אותו לחרדה. למה ... נגד חרדה בעצם מכניסים אותך לחרדה כי אתה בחרדה שלא תהיה בחרדה. כשאתה בא לפסיכולוג ואומר לו אני בחרדה הוא אומר לך טוב בוא אני אעזור מהחרדה, בוא נוציא אותך הוא בעצם הפסיכולוג הוא אדם חרדתי, הוא באמת חרד מכך שאתה בחרדה הוא מנסה להוציא אותך מכך שאתה ... על זה. אליעד: מה זה חרדה, חרדה ברור שלא חשבת על זה אחרת לא היינו הולכים לפסיכולוג, תסתכלי. ש: הפסיכולוג הוא חרדתי ביותר. אליעד: ברור הפסיכולוג בחרדה מכך שאתה בחרדה אז הוא אומר לך לך תיקח כדורים, הוא בחרדה אומר מה ... אז הוא מפחד אז הוא אומר טוב אז רק כדורים עוזר כי ככה זה בDNA. ש: אז אם הפסיכולוג לא היה חרדתי מה הוא היה אומר? אליעד: קודם כל הוא היה רגוע, קודם כל הוא ...
פסיכיאטרים, פסיכולוגים, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, תרופות פסיכולוגיות, תרופות פסיכיאטריות, אבחון פסיכיאטרי, סכיזופרניה, OCD, מחלות נפש, הפרעה נפשית, חרדה, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה
... פסיכולוגים, טיפול פסיכולוגי, טיפול פסיכיאטרי, תרופות פסיכולוגיות, תרופות פסיכיאטריות, אבחון פסיכיאטרי, סכיזופרניה, OCD, ... חרדה, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה מדוע פסיכולוגים ופסיכיאטרים מתקשים להבין מטופלים? אליעד כהן מסביר בצורה ... זו על האופן שבו פסיכולוגים ופסיכיאטרים מתמודדים עם מטופלים, ובעיקר מדגים כיצד להבין ... לעומק את הנטייה של פסיכולוגים ופסיכיאטרים רבים לקבוע שלבעיות מסוימות אין פתרון, כאשר ... חיפוש ולהתקדמות. פסיכולוגים ופסיכיאטרים נוטים להשתמש באמירה של אין פתרון כאמצעי הגנה על ... בצורה של מטופל שהפסיכולוג שלו אומר לו שהוא סובל מ - OCD ואין פתרון לבעיה שלו. לטענת ... דרך משמעותית בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, שכן היא מאפשרת פתיחות אמיתית להבנה ולמציאת ...
הסוד של האושר - מהו הסוד שאותו *לא* יודעים פסיכולוגים / מורים רוחניים? חלק 1
... של האושר - מהו הסוד שאותו לא יודעים פסיכולוגים מורים רוחניים? חלק 1 במאמר הזה נבאר, מהו הסוד של האושר. דהיינו, מהו הדבר היחיד שבו תלוי האושר. וממילא יתבהר גם מהו הסוד שאותו לא יודעים כל המנהיגים הרוחניים למיניהם בעולם פסיכולוגים פילוסופיים בודהות גורואים וכל שאר חבריהם. ואם ...
הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ואצל מבוגרים, פסיכולוגים, בעיות ריכוז וקשב, התמדה, טיפשות פסיכולוגית
הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ואצל מבוגרים, פסיכולוגים, בעיות ריכוז וקשב, התמדה, טיפשות פסיכולוגית
... קשב וריכוז אצל ילדים ואצל מבוגרים, פסיכולוגים, בעיות ריכוז וקשב, התמדה, טיפשות פסיכולוגית האם קיימת באמת הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו ... בשעמום המוחלט שהוא חווה מהשיעור. הבעיה האמיתית, לטענתו של אליעד, היא שהמערכת או האדם שמאבחן את הילד, כמו הפסיכולוג, הוא זה שלא מרוכז מספיק כדי להבין שלילד עצמו אין שום בעיית קשב וריכוז. הפסיכולוג שמכריז שהילד סובל מהפרעת קשב וריכוז, עושה זאת מפני שהוא עצמו לא מרוכז מספיק כדי לראות ... מרוכז. מנקודת מבט זו, הילד לא סובל מהפרעה כלשהי, אלא פשוט רוצה ליהנות, והמורה הוא זה שמפריע לו ליהנות. איך פסיכולוגים קשורים להפרעת קשב וריכוז? אליעד מעביר ביקורת על התנהגות הפסיכולוגים, כאשר הוא מציין כי הפסיכולוגים עצמם אינם מרוכזים, ולכן הם מתייגים ילדים ככאלה שיש להם בעיית ריכוז. אליעד טוען שהפסיכולוג , כתוצאה מחוסר הריכוז שלו עצמו, קובע שלילד יש בעיית קשב וריכוז, כי הוא אינו מסוגל להבין שלילד פשוט יש תחומי עניין שונים. אליעד מוסיף בבדיחות כי הילדים האלה, כשהם גדלים, עלולים להפוך בעצמם לפסיכולוגים - פסיכילוגים, כפי שהוא מתבדח - אנשים שלא מבינים את עצמם ואחרים, וממשיכים להעביר ... להאמין בצורה עיוורת לאבחונים חיצוניים ולהתחיל להקשיב ולהבין את עצמנו ואת האחרים לעומק, במקום לזרוק תוויות פסיכולוגיות אוטומטיות שמסתירות את ההבנה האמיתית של האדם ושל מה שמעניין אותו באמת. מה זה הפרעת ... אני לא מצליח להתמיד? כיצד להבין את עצמי באמת? בעיות ריכוז אצל ילדים למה הילד לא מרוכז בשיעור? האם כדאי ללכת לפסיכולוג? איך לפתח התמדה? תראה כי ברגע שאתה לא מבין את עצמך אז אתה אומר רגע אבל אני רוצה את זה ... יש לו הפרעת קשב וריכוז. ש: לימדתי בבית ספר של כאלה ילדים. אליעד: כן עכשיו למי יש הפרעת קשב וריכוז אמיתית? לפסיכולוג שאמר שלילד יש הפרעת קשב וריכוז, הפסיכולוג לא מרוכז אז אמר טוב הילד הזה יש לו הפרעת קשב וריכוז, לא לילד יש הפרעת קשב וריכוז לך ...
פסיכולוגים, מה טוב בטיפול פסיכולוגי? מה רע בטיפול פסיכולוגי? טראומת ילדות, יעוץ לפסיכולוגים, יעוץ למאמנים, יעוץ למטפלים, טראומה מהילדות, זיכרון ילדות, ללכת לפסיכולוג, פסיכולוגיה בעד ונגד
פסיכולוגים, מה טוב בטיפול פסיכולוגי? מה רע בטיפול פסיכולוגי? טראומת ילדות, יעוץ לפסיכולוגים, יעוץ למאמנים, יעוץ למטפלים, טראומה מהילדות, זיכרון ילדות, ללכת לפסיכולוג, פסיכולוגיה בעד ונגד
פסיכולוגים, מה טוב בטיפול פסיכולוגי? מה רע בטיפול פסיכולוגי? טראומת ילדות, יעוץ לפסיכולוגים, יעוץ למאמנים, יעוץ למטפלים, טראומה מהילדות, זיכרון ילדות, ללכת לפסיכולוג, פסיכולוגיה בעד ונגד למה פסיכולוגים מתמקדים בטראומות ילדות? כאשר אנשים פונים לטיפול פסיכולוגי, לעיתים קרובות הטיפול מתמקד בטראומות ... לעומק מדוע בכלל הוא חשב באותה נקודת זמן שזה רע להידחות, יוכל להגיע לפתרון מלא של הבעיה. מדוע אדם יכול להאשים את הילדות שלו ללא הצדקה? אחת הסכנות בפסיכולוגיה לפי אליעד, היא שאנשים יכולים בקלות ... לפי אליעד, בכל מקרה, כשאדם הולך עם הטיפול עד הסוף, הוא מגלה שבסופו של דבר שום דבר אינו מחייב את ההווה, ולכן הטראומה או הפחד יכולים להיעלם לגמרי. מה הפסיכולוגים עושים לא נכון בטיפול בטראומות? לדעת אליעד, הבעיה המרכזית בטיפולים פסיכולוגיים נפוצים היא שהפסיכולוג לוקח את המטופל לעבר אך לא מגיע איתו לשורש העמוק של הבעיה. הטיפול נעצר בנקודה שבה המטופל מאשים את העבר בלי להבין שהבעיה כלל לא חייבת להיות קיימת כיום. הפסיכולוג לא תמיד מלמד את המטופל להטיל ספק באמונה ... בהווה בלבד ובין אם הוא חוזר לעבר עד הסוף, המטרה היא אותה מטרה: להראות שההרגשה הרעה, הפחד או הטראומה לא מחויבים, ולכן אפשר לשחרר אותם באמת. האם טיפול פסיכולוגי יעיל באמת? איך להתמודד עם טראומות ילדות? האם אפשר להשתחרר מטראומה ללא טיפול פסיכולוגי? האם העבר חייב להשפיע על ההווה? למה קשה ...
פסיכולוגים, פסיכיאטרים, ממי לקבל יעוץ? מטפל מומלץ, להסתכל על השכל שיש בכל דבר, ליקוטי מוהרן ח"א רטו, חשיבה מופשטת, פדיון נפש, מפורסמים של שקר, צדיקים שקריים, מורים רוחניים
פסיכולוגים, פסיכיאטרים, ממי לקבל יעוץ? מטפל מומלץ, להסתכל על השכל שיש בכל דבר, ליקוטי מוהרן ח"א רטו, חשיבה מופשטת, פדיון נפש, מפורסמים של שקר, צדיקים שקריים, מורים רוחניים
פסיכולוגים, פסיכיאטרים, ממי לקבל יעוץ? מטפל מומלץ, להסתכל על השכל שיש ... פדיון נפש, מפורסמים של שקר, צדיקים שקריים, מורים רוחניים מה ההבדל בין פסיכולוג, פסיכיאטר, ומטפל מומלץ? הרבה אנשים מחפשים ייעוץ או טיפול נפשי, אך קיים בלבול בין פסיכולוגים, פסיכיאטרים, ומטפלים מסוגים שונים. אליעד כהן מסביר ומדגים ... רק בגלל התואר או התפקיד של המטפל. לדוגמה, אליעד מתאר מקרה בו אדם הולך לפסיכולוג או לפסיכיאטר כדי שיפתור לו את הבעיה שלו. לכאורה המטפל אמור ... אותה לחיי היומיום. למשל, להבין שלפעמים אדם חושב שמצא פתרון לכל בעיותיו - פסיכולוג, ספר, שיטה רוחנית, או שכל מסוים - אך זה לא פתרון מוחלט. לכל ...
הדרכת מטפלים, הזדהות של המטפל עם המטופל, איך לא להרגיש רע מהבעיות של המטופל? הדרכת פסיכולוגים, הדרכת פסיכותרפיסטים, איך לא לקחת איתך את הבעיות של המטופל? איך לא להרגיש רע מהזדהות עם המטופל? גישות טיפוליות
הדרכת מטפלים, הזדהות של המטפל עם המטופל, איך לא להרגיש רע מהבעיות של המטופל? הדרכת פסיכולוגים, הדרכת פסיכותרפיסטים, איך לא לקחת איתך את הבעיות של המטופל? איך לא להרגיש רע מהזדהות עם המטופל? גישות טיפוליות
... הזדהות של המטפל עם המטופל, איך לא להרגיש רע מהבעיות של המטופל? הדרכת פסיכולוגים , הדרכת פסיכותרפיסטים, איך לא ... איך מטפל יכול לא להרגיש רע מהבעיות של המטופלים? מטפל, בין אם הוא פסיכולוג, פסיכותרפיסט, מאמן או כל דמות ... יכול לא להרגיש רע מהבעיות של המטופלים? כאשר אדם עוזר לאחרים, בין אם הוא פסיכולוג, מאמן, יועץ או פשוט חבר שמקשיב ... יחסי מטפל מטופל גבולות, בדידות המטפל, הכלה בטיפול, אמפתיה בטיפול פסיכולוגי, טיפול למטפלים, טיפול לפסיכולוגים, בעיות של פסיכולוגים, איך לבחור מטפל? איך לבחור פסיכולוג? איך לבחור פסיכותרפיסט? שיקולים בבחירת מטפל, איך לבחור מאמן? שיקולים בבחירת פסיכולוג
הסוד של האושר - מהו הסוד שאותו *לא* יודעים פסיכולוגים / מורים רוחניים? חלק 2
... של האושר - מהו הסוד שאותו לא יודעים פסיכולוגים מורים רוחניים? חלק 2 ואחת מהטעויות הבסיסיות שבה טועים כל הפסיכולוגים מנהיגים רוחניים למיניהם וחבריהם, היא שבטעות נדמה להם שהאושר תלוי במצב חיצוני כלשהו. דהיינו, בטעות נדמה להם שהאושר של האדם ... את הסיבה של כל המציאות, וממילא לרצות את המציאות, דהיינו, להיות מאושר בשלמות. וגם אם ישבו כל חכמי החכמים בעולם, וכל הפילוסופים בעולם, וכל החוקרים שיש בעולם, וכל הפסיכולוגים שיש בעולם, וכל המנהיגים שיש בעולם, וכל אלו שחושבים שהם מאושרים, וכל בני האדם בעולם, גם אם ישבו כולם ביחד וינסו למצוא את ...
אנרגיות, גוזלי אנרגיה, אנרגיה רוחנית, אנרגיה פנימית, חוסר אנרגיה, מורים רוחניים, פסיכולוגים, מאמנים אישיים, רוחניות וגשמיות
אנרגיות, גוזלי אנרגיה, אנרגיה רוחנית, אנרגיה פנימית, חוסר אנרגיה, מורים רוחניים, פסיכולוגים, מאמנים אישיים, רוחניות וגשמיות
... גוזלי אנרגיה, אנרגיה רוחנית, אנרגיה פנימית, חוסר אנרגיה, מורים רוחניים, פסיכולוגים , מאמנים אישיים, רוחניות וגשמיות מה זה גוזלי אנרגיה ואיך הם משפיעים עלינו? המושג גוזלי אנרגיה מתייחס למצבים או לאנשים שלכאורה מורידים מאיתנו את האנרגיה שלנו, ...
אליעד כהן, מצא את ההבדלים, דיאטה, תזונה בריאה, פסיכולוגים, אימון אישי, שיטות רוחניות, עייפות בעבודה, לעבוד או לנוח
אליעד כהן, מצא את ההבדלים, דיאטה, תזונה בריאה, פסיכולוגים, אימון אישי, שיטות רוחניות, עייפות בעבודה, לעבוד או לנוח
... כהן, מצא את ההבדלים, דיאטה, תזונה בריאה, פסיכולוגים , אימון אישי, שיטות רוחניות, ... רוצה גם לאכול וגם לרזות, אך כרגע, הרצון לאכול מעט יותר חזק ולכן הוא מתוסכל מהמצב. אליעד מתאר את הגישה המקובלת בעולם הפסיכולוגיה והאימון האישי לפתרון בעיות ... אשר מנסות להכריע בין הרצונות המנוגדים על ידי החלשת הרצון הנגדי והעצמת הרצון הרצוי. למשל, אדם שמתקשה לעשות דיאטה ילך לפסיכולוג או מאמן אישי, ושם הוא יעבור ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פסיכולוגים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: פסיכולוגים, איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לא להישחק בעבודה? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: פסיכולוגים, איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות הכי חכם בעולם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי בסקייפ, מאמן אישי בתל אביב, אימון אישי לביטחון עצמי בתחום פסיכולוגים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2656 שניות - עכשיו 24_08_2025 השעה 12:07:38 - wesi4