... שומר את הכעס, אפילו רואה מה טוב בזה. זה נקרא להחיות מתים, כי רבי
נחמן הסביר המון פעמים שלעתיד לבוא יהיה תחיית המתים, רבי
נחמן אמר בליקוטי מוהרן שיהיה תחיית המתים, שיהיה נחיה אצל כל אחד השיפלות שלו, זא שבכל אחד ואחד יש בתוכו כלום שהכלום שבתוכו מת ובתחיית המתים הכלום שבתוכי מתעורר. רבי
נחמן אמר שמי שמתקרב לצדיק אמיתי מתחיל לקבל כבוד ועיקר הכבוד זה שיפלות, ככול שאני מרגיש יותר שפל כך הסימן שקבלתי יותר כבוד והתקרבתי לצדיק יותר ... זה גאווה. השיפלות זה מקום שאני לא חכם ולא טיפש, אני כלום בכלל. רבי
נחמן מסביר שבתחיית המתים השיפלות תחייה, זא שהמקום של האין הבדל יחייה, שזה האור אין סוף שמאיר בכל העולמות. שזה ניקרא שמי שלא מבין את זה אינו יודע ... אומר, טוב לי מזה שאני נוקם ונוטר ואני רוצה להמשיך לנקום ולנטור ורבי
נחמן אומר שמי שלא מבין את זה אינו יודע מפני מה חולקים עליו - הוא לא מבין למה המציאות נגד רצונו. למה? כי הוא לא מבין מה טוב בסבל, אבל אם אני מבין ... פעולה טובה למה שיצא ממנה ורעה למה שנזוק ממנה. ההבדל בין הקבלה לרבי
נחמן: שרבי
נחמן אומר, רק מי שהוא נוקם ונוטר הוא יכול ללמד ורק בזכות זה הוא יכול ללמד, אם הוא לא נוקם ונוטר הוא לא יכול ללמד. למה? כי הנוקם ונוטר מבטא דבר ... זורק עלי בייצים. אלוהים עושה לי את האינטרקציות האלה דרך העולם. רבי
נחמן אומר בתורה א,: בנאדם צריך להסתכל בשכל שיש בכל דבר ולהוציא מזה רמזים להתקרב לאלוהים. להתקרב לאלוהים פרושו, להגיע למצב של אהבה שבדעת. פעם ... המציאות כך אני צריך לאהוב את המציאות. איך מגיעים לזה? הספר של רבי
נחמן מלא בעצות כאלה... לדוגמה, רבי
נחמן כותב: מי שרוצה שיתגלה לו טעם התורה סודות אור הגנוז, צריך להעלות את מידת היראה לשורשה. מה זא? בנאדם צריך להגיע למצב שהוא לא מפחד משום דבר בעולם. רבי
נחמן מתחייב, אם תגיע למצב ששום דבר בעולם לא מפחיד אותך, אתה תחווה את האהבה שבדעת, אז יתגלה לך האהבה שבדעת. אז תאהב את כל העולם כמו שאלוהים אהב ... הדברים שזוגיות נותנת זה ביטחון, ביטחון רגשי, לא להיות לבד. זא רבי
נחמן אומר: מה שמניע לרצות זוגיות, אחד הדברים זה הפחד. ורבי
נחמן אומר, אם תצליח להפטר מכל הפחדים אז תחווה אהבה מוחלטת כלפי כל העולם. יש מלא עצות, אבל בנאדם צריך להיות אמיתי, מה הוא באמת מחפש? הוא רוצה ... מקבל את x. עי הבנת עצמי אני מתמקד, ואם במאה אחוז רוצה... מקבל! רבי
נחמן אמר: קח את היד שלך, סתכל עליה, אם תרצה במאה אחוז שיהיה פה כסף יהיה פה כסף. בתנאי שבמאה אחוז תרצה, שכל כוח הרצון שלי יהיה ממוקד ברגע אחד רק ... אומרים עזוב אותי, תן לי ללכת לעבוד, תן לי לחפש משהו... דימוי מרבי
נחמן - כדי להגיע לחוכמה העליונה צריך לעבור את שבע החוכמות, זא לקחו את העולם וחלקו אותו לשבע חוכמות ואני צריך את שבע החוכמות לדעת כדי שאוכל להבין את החוכמה העליונה. ורבי
נחמן אומר שמי שלומד את שבע החכמות האלה, בתוך השבע חוכמות האלה יש אבן נגף (יש מכשול) שהשבע חוכמות האלו כאילו גורמות שלא אצליח להגיע לחוכמה ... אבל אם אני... אז אני עובר את השבע חוכמות ומגיע לחוכמה העליונה. ברבי
נחמן בכל הספרים שלו תמיד שהוא דיבר על השכל העליון הוא תמיד אמר שאני חייב להיות גיבור, חייב להיות חכם, חייב להיות עשיר, חייב להיות הכל. מפת דרכים ... תרגיש חיים. מה היא צורה שמחיה את עצמה? ולא הפך שמחיה את ההפך. רבי
נחמן אומר שיש שתי סוגי שכל, יש שכל שנקרא זער ענפין ויש שכל שנקרא עתיקה סתימאה. זער ענפין - פנים קטנות עתיקה סתימאה - עתיקה - זקן. סתימאה - סתום מלשון מוסתר. מה זה נקרא עתיקה סתימאה מזה זער ענפין? רבי
נחמן אומר שיש שתי שכלים, השכל של העולם הזה והשכל של העולם הבא. מה זאת אומרת השכל של העולם הזה והשכל של העולם הבא? רבי
נחמן אומר, יש שתי סוגי תפיסות, בעולם הבא, כשלבנאדם יהיה את השכל המשודרג, אז יהיה לו את השכל של עתיקה סתימאה, כרגע יש לו את השכל שנקרא זער ענפין. ... יגלה? הוא בסוף יגלה שהכל טוב ושהכל אחד, אין הבדל הכל טוב. אבל רבי
נחמן אומר לי, מה שאני גיליתי לך לגבי מה שאתה תגלה בקצה של השכל של עצמך, זה זער ענפין. כי אם אני אבין שהכל טוב והכל אחד, אז אני אקבל שכל חדש שאני ... כל כך לא קשורים לשכל שלי שאני לא יכול לספר לך עליהם. כלומר, רבי
נחמן אומר, אם אני אשתמש בשכל שלי עד הסוף אני אגלה משהו מסויים, אתה רוצה לדעת מה תגלה? אז רבי
נחמן אומר תראה, אני אגלה לך, אתה יודע מה תגלה בסוף? משהו מסויים, ואם אני חייב להגיד לך מה תגלה, אז אני יכול להגיד לך שבסוף אתה תגלה שהכל טוב ... רע. ליקוטי מוהרן מתחיל בזה שצריך להסתכל בשכל שיש בכל דבר. מה רבי
נחמן אומר בזה? אם ישאל אותך אדם, איכן אלוהיך? (בדימוי דתי) אם מישהו ישאל אותך, איפה איפה האלוהים שלך? מי ראה אותו בכלל? אז מה רבי
נחמן אומר? תומר לו, בכרך גדול שברומי - נמצא בשוק שברומי. מה יש בשוק שברומה? יש שם אלילים. אז אם מישהו ישאל אותך איפה האלוהים שלך תמאר לו, אתה ... בבית - כנסת, הוא לא נמצא בבית - מקדש, הוא נמצא בכל מקום. מה שרבי
נחמן אומר, שבנאדם אסור לו להשתמש בתרוץ, אם שואלים אותו למה אתה לא מתפתח? אז הוא יגיד, תראה אין לי זמן אני עסוק אני צריך זה אני צריך זה. רבי
נחמן אומר, אסור לך לתרץ את זה. למה? כי מצד האמת, אתה יכול להתפתח דרך מה שאתה עושה. הוא אומר שבכל דבר יש רמזים, שאלוהים רומז לך (זה בטרמינולוגיה ... אתה יכול להתקרב אליו. ברמזים שיש בכל דבר, בשכל שיש בכל דבר. עוד רבי
נחמן אומר, שהאדם צריך לשים לב שהוא לא נופל לאיזה מלכודת, שהוא יגיד, בגלל שיש רמזים אז עכשיו אני כל הזמן מתעסק בזה ואז הוא בטעות יכול להתעסק בזה ... בו סם חיים וסם מוות, גם וגם. עכשיו נגיד לדוגמה, תאוות של גוף, רבי
נחמן אומר במובן מסויים שאם האדם הולך אחרי תאוות הגוף, האדם דופק לעצמו את הנשמה והוא אומר, אם אתה צדיק, אם אתה הולך אחרי הגוף אתה מחזק את הנשמה. רבי
נחמן אומר, ליהנות מהאותיות, בטרמינולוגיה של רבי