ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה מיהו יהודי? ✔גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה? ✔* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: גויים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?
* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:

גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?.

הפעם אני רוצה להשיב על שאלה שנשאלתי, האם יש הבדל בין הנשמה של הגויים והיהודים

האם מבחינה קוסמולוגית יש לגויים פחות נשמה?

ונרחיב את השאלה בנושא הנשמה, אנשים כופרים באחדות של הבורא והם חווים את המציאות בנפרדות, גם דתיים וגם חילונים, הם עושים הפרדה בין חי צומח דומם ומדבר.

והם כופרים באחדותו של האלוהים כי אם הם היו מבינים את האחדות האלוהית, ממילא מה היה שייך לאמר, שדומם יותר טוב ממדבר, לצורך העניין מה אני שונה מהקיר שמאחורי, מה ההבדל? בגלל שהקיר לא מדבר זה אומר שהוא שונה?

איך שלא נסובב את זה בן אדם, דומם, וצומח זה אותו דבר.

ודתיים יהודים שכופרים באחדות הבורא, טוענים ומשקרים כי יש נשמה לגוי ויש נשמה שונה

ליהודי.

ואני רוצה לצטט פסוק מספר קהלת אותו כתב שלמה המלך: (פרק ג')

יח מַרְִי אֲנִי, ְלִִי עַל ִבְרַת ְנֵי הָדָם, לְבָרָם הָאֱלֹהִים, וְלִרְאת, ְהֶם ְהֵמָה הֵָה לָהֶם.

יט ִי מִקְרֶה בְנֵי הָדָם מִקְרֶה הְַהֵמָה, מִקְרֶה אֶחָד לָהֶם ְמת זֶה ֵן מת זֶה, וְרחַ אֶחָד לַֹל, מתַר הָדָם מִן הְַהֵמָה ו, ִי הַֹל הָבֶל.

כ הַֹל הלֵךְ, אֶל מָקם אֶחָד, הַֹל הָיָה מִן הֶעָפָר, וְהַֹל ָב אֶל הֶעָפָר.

כא מִי ידֵעַ, רחַ ְנֵי הָדָם הָעֹלָה הִיא, לְמָעְלָה, וְרחַ, הְַהֵמָה הַֹרֶדֶת הִיא, לְמַָה לָרֶץ.

כלומר בני האדם בדיוק כמו האדם, וכל מה שקורה לאלו ומה שקורה לאלו, זה אותו הדבר, כמו שהבהמה מתה, גם האדם מת, ומה שקורה לנשמה של האדם גם לבהמה קורה, רוח אחד לכל.

אתה והבהמה עשויים מאותו חומר.

מי הביא אותך למסקנה המטופשת שהרוח שלך עולה למעלה ולבהמה יורדת הרוח למטה

והדתיים האתיאיסטיים טוענים בשקרם, מסלפים ששלומו המלך אומר שהכל הבל, כי כל ההבדל הוא לא מהותי באמת, הוא חיצוני במעשים בין האדם לבהמה.

אבל הדתיים החכמולוגים שלא רצו להכניס את ספר קהלת לתנ"ך, ובסוף גם הכניסו פסוק מעוות והדתיים יודעים על מה אני מדבר. כי הדתיים יודעים ששלמה המלך היה חכם, ולא היה דתי

לקחו את הפסוק הזה, ועיוותו אותו "כי הכל הבל מלבד הנשמה הטהורה".

והם קוראים את זה בסידור ובטוחים שזה פסוק מהתנ"ך, אבל זה לא נכון

שלמה המלך אמר שאין הבדל, אבל הרבנים החכמולוגים הפכו את הפסוק, בשם שלמה המלך! השקרנים לקחו את הפסוק ואמרו שיש נשמה גבוהה לאדם.

גם שלמה אמר שיש דברים שהוא לא מבין, כך שגם עליו אני לא סומך, כי אם לא הבנת משהו אחד, יכול מאד להיות שגם את השאר אתה לא מבין.

בכל מקרה הנושא הוא די פשוט כל זמן שקיימים במציאות שדים, רוחות, חי, צומח, מדבר

מלאכים או כל דבר שישנו זו הוויה אחת שמהווה את הכל.

והדתיים האתאיסטיים יגידו, נכון שאלוהים נמצא בכל מקום, אבל בבית המקדש הוא נמצא יותר

כי הם חושבים שאלוהים זה מישהו שנמצא בבית המקדש יותר מאשר בבית השימוש.

אבל אלוהים זה לא מישהו, אלוהים זה ההוויה שמהווה את הכל, מחוץ לזמן ולמקום

ההוויה שמהווה את הכל וממילא לא שייך אצלה נפרדות, לא שייך אצלה הבדלים, לא שייך שיש לך בחירה חופשית, שיש ניסים וטבע, שיש נשמה כזו ונשמה אחרת, לא שייך שיש מצוות ועברות. בסופו של דבר על האדם לחפש את האמת, ולראות שהכל אחד מוחלט.

לילדים אין הבדל ביניהם לדומם, האדם בגלל שהוא שחצן ורוצה ליצור משמעות

הוא ממציא שלהוא יש אגו עליון ולהוא תחתון וכו' וכו', וכל מה שנכון לדומם נכון לאדם ונכון לאלוהים ולכל דבר אחר.

כי בסופו של דבר הכל אחד.

ושיהיה לכולם המשך יום של חוסר גאווה ושחצנות, שבן אדם חושב שהוא יותר טוב מאחרים

והבנה שהכל אחד, שזה חיים טובים באמת.
הנשמה אלוהים נמצא גאווה אלוהית מוחלט ליצור משמעות בחירה חילונים אתיאיסטיות נשמה הנשמה הטהורה בעל חיים בעלי חיים גוי גויים דומם דומם צומח חי מדבר הנשמה חיות יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נשמה
מיהו יהודי? - הבנת השייכות הקבוצתית ללאום היהודי מזוית אחרת
... מיהו יהודי? - הבנת השייכות הקבוצתית ללאום היהודי מזוית אחרת סוגיית העם הנבחר העסקה הוגי דיעות יהודים רבים. היה צורך להסביר מדוע אין ברעיון זה עליונות או גזענות כלפי לאומים אחרים. אנסה להציע בדף זה הסבר מניח את הדעת, שיכלול גם התיחסות להגדרה מיהו יהודי. מיהו יהודי? בעוד שהנוצרי הופך נוצרי עם הטבילה, בלי קשר למוצא הוריו, בעוד שהמוסלמי מוגדר כמוסלמי אם אביו מוסלמי, יהודי הוא מי שאמו יהודיה. למה נקבע הכלל הזה? למה השייכות לקבוצת היהודים נקבעת לפי האמא? חשיבות העניין נעוצה בכך שעובר מקבל מאימו את הדם שלו. בעוד שבמעשה יצירת הילוד מתאחד המטען הגנטי של האב והאם לכדי DNA משותף, הרי שפיתוח הDNA כיחידה ... של DNA, מעבר ל 2 הגדילים הנראים לעיין במישור הפיזי שלנו, מכילים מידע רב שכולל גם את מטען הפוטנציאל האנרגטי המבדיל בין קבוצת היהודים ובין קבוצות אחרות. ככל שמטען זה עבר מדור לדור ללא שינוי, ללא מיזוג עם בני קבוצות אחרות, כך נשמר הפוטנציאל האנרגטי טהור יותר. תהודה לכך נמצא גם בספר בראשית (פרק ו ... קראתי לפני שנים, מודה לאנרגיה שסייעה בידי לפתוח אותו בדיוק בעמוד המתאים!) כדי להבין מהו פוטנציאל זה, המחבר אותנו לייעוד נפרד, כעם יהודי נפנה להבין מהו רעיון אור לגויים הנזכר בספר שמות. אור לגויים ככל שאדם מתפתח הוא הופך יותר ויותר מואר. אור משמעותו רמת ניקיון מקליפות - כלי טהור יותר (במושגי הקבלה) ... לתקופות קצרות או ארוכות. אך יכולת תקשור היא עניין אחד ועשיית ניסים היא עניין אחר - השמור לאווטארים - לדרגת התפתחות גבוהה יותר. אם היהודים בעלי פונטציאל גבוהה למשימות כגון אלו, הרי שזהו ייעודם. להיות אור לגויים במשמעות, להשיג התעלות רוחנית ולבטא בכך אור על פני כדור הארץ. לכל אדם הבחירה אם להתפתח, אם לגדול מבחינה רוחנית פנימית, אם לאו. הבחירה חשובה. אך לא ניתן לבחור להיות יהודי. לא ברור אם תהליך גיור משנה את החלק התודעתי - אנרגטי באדם, אך חלק זה, אם יזכה לתשומת לב מתאימה, יחולל ניסים בקלות. ככל שאדם מפותח יותר רוחנית - כך גדל קוטר הילתו. ... כי משפחה אינה מסתכמת בתא המשפחתי המקובל - של הורים וילדיהם הביולוגים, כי מטען ביולוגי מהותי יותר מצבע העיניים, מחבר את כל קבוצת היהודים יחד - ומארגן לה אתגרים משותפים, לקחים משותפים, ומסלול התעלות משותף. בין אם נהיה מודעים לו ובין אם לא, היותך מכיל ה DNA מסוים ברובד עמוק יותר, משייכת אותך למשפחה אחת גדולה, משפחת היהודים. מסיבות אלו, חיזוק פנימי - רוחני - תודעתי עשוי לחולל שלום (להוריד גשם ולמעשה כל דבר) באופן מהיר ומשמעותי יותר מכל משא ומתן פוליטי מול גורמים חיצוניים. עוד בעניין ...
יהדות - על החיוב והשלילה שבדת היהודית - מבט אישי
... יהדות - על החיוב והשלילה שבדת היהודית - מבט אישי הטוב ביהדות: תחושת - קהילה: בשונה מן המצב, בחברה הבורגנית המודרנית, של איש איש לנפשו (המשפט האהוב ביותר, על מרבית בני המיליה היקר שלי קרי, מצביעי מרצ, חדש, קדימה, עבודה, מפלגות ירוקות למיניהן וכיוב) ואני ואפסי עוד, בחברה היהודית (במאמר זה: חברה יהודית החברה היהודית המסורתית של עידן טרום - המדינה), היה כל איש ערב לחברו, כל ישראל ערבים זה לזה - לא רק במובן, של ערבות כספית, אלא גם ובעיקר בכך, שאשכרה אכפת לך, מהו מצבו של שכנך - שלא ירגיש בודד, ... לזכור זאת, בתקופתנו אנו, הנבערת והאפלה, בה אפילו ארגונים, כגון אנונימוס (!), מטיפים לסירוס, עיקור וכיוב שקצים סדיסטיים ותועבות אפלות... השמיטה: שמיטת - חובות מלאה - שעל כך כבר כתבתי, במאמרי מיהו יהודי? , מחדש דצמבר 2008. אהבת - ההשכלה: בניגוד גמור, לשנאת - הידע ולהערצת - הבערות - המקובלות בקרב חוגי חזירות - הריאליטי, של רחוב - שנקין - את - ערוץ - 2 - בעבם - הרי באופן מסורתי, מאז ומתמיד היו היהודים מובילי אור - ההשכלה, בכל המקומות, בהם ישבו. גם באירופה הימיביניימית - כאשר רק אחוז קטן בלבד, מן האוכלוסיה הכללית, ידע לקרוא ואחוז קטן עוד יותר מאלה, היה מסוגל לכתוב - אצל היהודים תמיד היה מספר רב (גם אם, כמובן, פחות מאשר בכל חברה מודרנית), של יודעי - קרוא ואפילו, של יודעי - כתוב. גם בימי - הביניים וגם בעת החדשה המוקדמת באירופה, היו הנשים היהודיות, משכילות לאין - שיעור יותר, משכנותיהן הנוצריות. רק במרוצת מאה וחמישים ~ מאתיים השנה האחרונות, הדביקו עמי - אירופה האחרים את הפער. כי במקורו של דבר, אכן היה, עם ישראל, עם הספר - ... לפי מוצא לאומ (נ) י, לפי דת או עדה, הוא דבר נתעב מעל ומעבר למלים. ולהפריד בין אוהבים, הוא - חד - משמעית! - הפשע החמור ביותר, שניתן, בכלל, להעלות על הדעת. הרוע המוחלט והטהור. ובכלל: הגזענות היהודית המתבדלת - כפי שהיא באה לידי - ביטוי (למשל) בפרשה התנכית המתועבת פנחס, בספר פסוקי - השטן עזרא, בחיבור הנתעב ספר הכוזרי, בבברברת הסוכנותית על התבוללות, כביכול, או באי - אלו כתבים, ...
מה הבעיה של החרדים עם האינטרנט?
... וינסה להכניס תכנים שהם לא על טהרת הקודש למוסדות החינוך ובכלל לחברה החרדית. עד ביאתו של האינטרנט... טיפה היסטוריה הציבור החרדי לא היה מוכר ליהודי כשר וירא שמים לפני כשלוש מאות שנה, בראשית המאה ה18. היהודים חיו לאורך ההיסטוריה כיחידה מובחנת וברורה. לא היה ספק מיהו יהודי. הן כלפי פנים (בתוך העם היהודי) והן כלפי חוץ (איך שהגויים תפסו את העם היהודי). זה לא אומר שלא היו כתות, שבטים, קהילות וזרמים בתוך העם היהודי אך המסגרת הייתה ברורה. הגדרת העם היהודי מחורבן בית המקדש (בשנת 70 לספירה) ועד המאה ה18 הייתה פשוטה. העם היהודי היה העם המוזר שמקיים מצוות, שומר שבת, עושה ברית מילה ואוכל רק מאכלים כשרים. היהודי לא יכל להתערבב עם הסביבה הגויית לא רק משום שהגויים לא נתנו ליהודים להתערבב איתם אלא בעיקר כי זה היה בלתי ניתן מבחינה דתית. העם היהודי לאורך הדורות התמודד עם איומים מחוץ. ארצות הגולה (בלשון המעטה) לא היו ידידותיים במיוחד כלפי המיעוט השונה. הסביבה התנכלה, הציקה, דחתה ופגעה ככול יכולתה בקהילות היהודיות שהיו בשכנות אליהם. נכון שיש יוצאים מן הכלל וכמובן שיש הבדלים בין מדינות וארצות אך בגדול, היהודים לא ישבו במנוחה ובשלווה בגלות. הפסד צורב לרבנים כל זה השתנה עם הקמתה של תנועת ההשכלה היהודית בשנות ה70 של המאה ה18. תנועת ההשכלה שתחילתה במרכז ובמזרח אירופה רצתה לשנות את הקולקטיב היהודי. המשכילים היהודים (בדומה למשכילים הנוצרים) קראו לדרור. אך הם לא ביקשו להתבולל (לפחות הקולות המרכזיים בתנועה) בין הגויים אלא רק לעשות רפורמות מרחיקות לכת ביהדות ההיסטורית. הם החלו במסע תעמולה רחב היקף בקהילות היהודיות באירופה במטרה לחלן את אותם. לקח זמן עד שהרבנים תפסו את הפרצה. עד ששמו לב שיש סחף אדיר לכיוון החילוניות. ... תנועת ההשכלה הצליחה איפה שכולם נכשלו. שום תנועה, אומה, דת, משטר או כל כוח תרבותי, הגותי או אידיאולוגי לאורך ההיסטוריה לא הצליח לעצב את העם היהודי באופן משמעותי כל כך כמו תנועת ההשכלה. תנועת ההשכלה נחלה ניצחון כביר על הממסד הרבני השמרני, שהיה באופן רצוף המשטר היחיד של העם היהודי מחורבן הבית השני ועד תחילתה של תנועת ההשכלה. לידתו של הציבור החרדי המוכר כיום אז נולדה החברה החרדית. התנועה החרדית (זה כבר לא העם היהודי אלא תנועה זרם וכדומה) הוקמה כתנועת נגד, נגד החילון ותנועת ההשכלה. לא הייתה ברירה אלא להתחפר, להתכנס, להתבדל ... לבנות חומות בצורות שיפרידו בין החרדים לאחיהם המשכילים. צריך לשים לב: בשונה מכל תנועה אחרת בהיסטוריה (מהחורבן) שניסתה לאבד או להשמיד את העם היהודי. תנועת ההשכלה הייתה (ועודנה) תנועה יהודית ולא גויית. מדובר ביהודים שניסו לפורר את המשמעות היהודית - דתית ההיסטורית של העם היהודי, קרי שמירת ההלכה וקבלת הסמכות הרבנית כקובעת. וכאן השוני הגדול. חזרה להיום ולבעיית האינטרנט כעת נבין יותר ...
משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2
... משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2 משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1. למתנגדיה האנטישמיים של הפסיכואנליזה לא היה, כמובן, ספק כי היא מדע יהודי. עד היום מופיע פרויד באתרים אנטישמיים רבים באינטרנט (כדוגמת JewWatch) כחלק ממזימה יהודית להשחתת תרבות המערב, לצד הסוציאליזם. פרויד, כפי שכבר נאמר לעיל, היה ער לעובדה זו ואף ידע להפיק ממנה רווח פוליטי. במכתביו לתלמידיו הוא נקט לא - אחת בנימה האינטימית - חתרנית של אנחנו היהודים מבינים טוב יותר זה את זה. אין ספק שתלמידו לשעבר והיריב הססגוני ביותר שקם לו בימיו, קארל גוסטב ... כבר אינם מנסים להכחישו, ולהתבטאות זו נוספו עם השנים עדויות מסייעות רבות. המשטר הנאצי הכריז כי הפסיכואנליזה, כמו הקומוניזם, היא עוד חלק ממזימה יהודית להרס התרבות. פרויד ניצל אחרי האנשלוס הנאצי של אוסטריה רק תודות להשתדלות בינלאומית (הוא עצמו ... מזה היה גורלה של הפסיכואנליזה תחת המשטר הסטאליניסטי ואחריו. אלכסנדר לוריא, הנוירופסיכולוג הרוסי המפורסם, הבין שסכנת - מוות כפולה מרחפת עליו כיהודי העוסק בפסיכואנליזה ועבר לחקר המוח. עם זאת, האוריינטציה הפסיכואנליטית המובלעת שהמשיכה להדריכו במחקריו הקליניים גרמה לכך שכיום הוא נחשב לאחד מאבות המדע הבין - תחומי החדש הקרוי נוירופסיכואנליזה. וריאנט מעניין בתחום זה מייצג יהודי בן - זמננו הידוע כאויבה הקשה של הפסיכיאטריה בכלל והפסיכואנליזה בפרט. תומאס סאס, פסיכיאטר יהודי - אמריקני יליד הונגריה, הוא אחד מראשוני תנועת האנטי - פסיכיאטריה, הרואה בפראקטיקה הפסיכיאטרית ... לעשות זאת - עם מה שהוא רואה כשנאתו המוסתרת של פרויד לגויים, שמעט ממנה מבצבץ במשפט ממשה האיש ואמונת הייחוד שצוטט לעיל. סאס משתמש בשוביניזם היהודי של פרויד כעילה לפסילת הפסיכואנליזה כולה כמדע יהודי, ממש כמתנגדיה האנטישמיים! עם זאת, יש לא מעט צדק בטענה שפרויד שיחק משחק כפול ביהדותו, דהיינו, החשיד באנטישמיות את מתנגדיו ונזף במתנגדים יהודיים לפסיכואנליזה (קארל קראוס, תיאודור לסינג) כבוגדים בבן - עמם הנרדף, ובה - בעת התרברב לפני תלמידו הכומר אוסקר פפיסטר כי רק יהודי אתאיסט יכול היה לגלות את הפסיכואנליזה. הפסיכואנליזה, מצדה, לא היססה מלהפוך את האנטישמיות למושא חשוב למחקר. כבר פרויד מנה כמה מניעים לא - מודעים ביסוד שנאת היהודים (כמו פחד הסירוס ושנאת הנוצרי לדתו שלו). הערות אלה היוו לימים בסיס למחקר הפסיכואנליטי המודרני ... הרווחת בחברה המודרנית, רדוקציה גלויה זו של טענות פוליטיות אל הפתולוגיה האישית, המוצנעת, מהווה כלי יעיל בפירוקן של אידיאולוגיות אלימות מנשקן. ג. יהודים בתנועה הפסיכואנליטית גאוותו היהודית של פרויד השפיעה על מרבית תלמידיו הישירים וכמה מהם (קארל אברהם, הנס זאקס, ובעיקר תיאודור רייק) תרמו בכתביהם תרומה גדולה לקירוב מושגים יהודיים (ברכת כוהנים, כל נדרי, התפילין וכיוב) לקהל הקוראים הבינלאומי. מבני הדור השני של ... התבלט אריך פרום בגישתו החיובית ליהדות. פרום, קומוניסט בצעירותו, התקרב מחדש ליהדות בהיותו בארהב ואימץ אף הוא גרסה חילונית עקבית למסורת היהודית (בעיקר זו של הנביאים ושל חזל), שבה ראה את מבשרת הפלורליזם וההומניזם. בכתבי - העת הפסיכואנליטיים בולט עד היום מספרם של המאמרים שבהם נוטל על עצמו מחבר (בדרך - כלל יהודי) להעביר תחת שבט הפסיכואנליזה מושג, טקס או אגדה יהודיים שריתקו את תשומת לבו. כך, גויס סלוקוור, בתו של האנליטיקאי הנודע הארי סלוקוור, פרסמה מאמר על ... והשואה. בין ממשיכיו של פרויד בולטת התופעה שהרדיקאליים שביניהם, בין אלה שלבסוף פרשו מהפסיכואנליזה ובין אלה שתיקנו אותה מבפנים, היו אף הם ברובם יהודים. למעשה, ראוי גם אלפרד אדלר (1870 - 1937), יריבו האישי המר של פרויד, להימנות בין אבות ... החדירה של רעיונות אדלריאניים לזרם הפסיכולוגיה של האני ולזרם הניאו - פרוידיאני בארהב. אדלר כמעט ולא התעניין ביהדות, אבל גם באסכולה שלו בולטים היהודים (כמו רודולף דרייקורס). גם האסכולה של יונג ראויה להיקרא פסיכואנליטית מכמה בחינות, ולו רק משום שכמה מרעיונותיה חלחלו לאסכולת יחסי האובייקט בפסיכואנליזה. וגם כאן, לצד האנטישמיות הידועה של המייסד, בולט מקומם של היהודים בין ראשוני תלמידיו, כגון אניאלה יפה ואריך נוימן (שעלה לישראל). קרבה חלקית לפסיכואנליזה יש באסכולת הלוגותיראפיה של ויקטור פראנקל, פסיכיאטר יהודי מווינה שחי ופעל בארהב, שהיה כאמור ניצול שואה. מבין ממשיכיו - מתקניו היהודיים של פרויד, בתו אנה פרויד (1895 - 1982) ויריבתה מלאני קליין (1882 - 1960) היו נאמנות לזהותן היהודית - חילונית. לקבוצה זו שייכים גם שאנדור פרנצי, שניסה לחולל בטיפול הפסיכואנליטי שינויים שהתקבלו ... תוססת שהפרתה את החינוך, הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, ההיסטוריה וחקר הספרות. כיום, אוטו קרנברג, הפסיכואנליטיקאי הבולט ביותר כיום בארהב, הוא יהודי וכמוהו היה החדשן המבריק סטיבן מיטשל, ממייסדי הגישה האינטרסובייקטיבית, שנפטר בטרם - עת. כן ... שכבר אז נחשדו כבעלות בסיס אורגאני כמו האוטיזם. העוינות כלפי ההורים בכתביו של בטלהיים הופיעה לא - אחד במקביל לאמירותיו הארסיות כלפי המורשת היהודית כולה, אמירות שניתן להגדירן ממש כאנטישמיות. אחרי מותו התברר כי לא זו בלבד שנהג להתעלל ... התבססו על נתונים מומצאים, אלא שגם תעודותיו כפסיכואנליטיקאי היו מזויפות. בלי להיכנס לחקירה פסיכואנליטית בנבכי נפשו של בטלהיים, קריאתו הגורפת ליהודים להסתלק לחלוטין מיהדותם, כמוה כמיתולוגיה בדבר האם המקפיאה של האוטיסט, מלמדות עד כמה ניתן לעוות מסרים פסיכואנליטיים על ידי הצגתם הפשטנית. בפסיכואנליזה הצרפתית, שבה האסכולה של זאק לאקאן דומיננטית, אין יהודים רבים, אולם לאור יחסו הכמעט פטישיסטי של לקאן כלפי כתבי פרויד לא ייפלא שרבים מהניתוחים שלו ושל ...
משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
... משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007. הקדמה בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף ... בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה ... היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה. א. פרויד היהודי בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של ... בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי? זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו ... כך: נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצכוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי. ומאמרו ההתנגדויות לפסיכואנליזה מסתיים כך: ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם ... לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר. במילים כדי להכריז על האמונה בה מהדהד מושג הכרזת ... בפי המייחלים לחילונו של העולם. מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו ... בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז ... ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב הבדיחה ויחסה ללא - מודע גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי. דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר ... של עצם עליון! . ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית ... תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח ... פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה ... בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של ... האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארהב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן ...
העם היהודי הוא העם הנבחר
... העם היהודי הוא העם הנבחר במאמר זה באנו לבאר את השקפת העולם הבסיסית של אנשי הדת היהודית, שהיא שרש פרה ראש ולענה לכל ההלכות, הדינים, המצוות, הערכים והמוסר שיש בהם גזענות, אפליה וחוסר סובלנות לדעות שונות. כפי שפרסמנו במאמרנו הקודמים (המוסר היהודי, מעמד החילוני בהלכה ומעמדו של הגוי). כל אדם שערך השוויון, חופש הדת והמצפון הם מערכי היסוד, שומה עליו לתת את הדעת על זרע הפורענות שמקורו בכתבי הקודש וכלה דרך התורה שבעל פה, משום שכתבי הקודש וההלכה מהווים השפעה רבה על הלך הרוח המוסרי והערכי של אזרחי מדינת ישראל המזהים עצמם עם הקולקטיב היהודי. השקפת העולם הבסיסית של היהדות היא, שמטרת בריאת העולם על ידי האלוהים, נעשתה לצורך נתינת התורה לעם היהודי שהוא העם הנבחר. וכל שאר האנשים נבראו לשמש את העם הנבחר שיוכל להתפנות לקיים את מטרת הבריאה האלוהית. כמו כן התורות, המשפטים והערכים של אומות העולם בכל המקומות והזמנים הם יצירות אנושיות ... אלוהי ישראל. ולדברים אלה נביא ראיות מהכתובים. תכלית הבריאה - כל בריאת העולם - על פי השקפת העולם התורנית - נבראה לצורך לימוד וקיום מצוות התורה בלבד. לכן, היה והעם היהודי לא ילמד תורה, הקדוש ברוך הוא יחריב את העולם ויחזירו לתוהו ובוהו. כך דרשו חזל בתלמוד (עבודה זרה ה עא): אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב (מדוע הוסיף הכתוב אות הא ליום ששי) ויהי ערב ויהי ... ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם. הרי לך שכל תכלית הבריאה היא לצורך לימוד התורה, ויתירה מכך על פי מדרש חזל התנה הקדוש ברוך הוא עם העם היהודי שאם יתבטלו מעיסוק בתורה הרי שהעולם יחרב ויחזור לתוהו. משמעות הדברים ברורה, כל יהודי שאינו עוסק בתורה ובמצוות או שאינו מאמין שהתורה מן השמיים הרי הוא בבחינת מחריבי העולם. ולכן אין פלא שנמצא בפסקי הלכה של הרמבם יד החזקה - הלכות ממרים פרק ג הלכה ב את המסקנה הבאה: ... חשיבות בעיני האלוהים אלא העוסק בחכמת ההלכה). ומתוך אמונה שהעולם נברא לשמש את העוסקים בתורה ובמצוות מסיק הרמבם בהלכותיו שהגויים צריכים לשמש כעבדים ולשלם מיסים לעם היהודי העם הנבחר, כדי שיוכל להתפנות לעיסוק האלוהי: אין עושין מלחמה עם אדם בעולם עד שקוראין לו שלום אחד מלחמת הרשות ואחד מלחמת מצוה, שנאמר כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום, אם ... יהיו כבושים תחת ידם, ולא יתמנו על ישראל לשום דבר שבעולם (הרמבם הלכות מלכים פו הא). ובפירוש המשניות למסכת בבא קמא פד מג כתב הרמבם דברי הסבר לאפליה משפטית בין גוי ליהודי שנפסקה במשנה שור של ישראל שנגח לשור של נכרי פטור. ושל נכרי שנגח לשור של ישראל, בין תם בין מועד משלם נזק שלם: ואל יקשה בעיניך דבר זה, ואל תתמה עליו, כמו שלא תתמה על שחיטת בעלי החיים אף ... ואומר: הריני טרוד להוריד בני מן הגג ואחזירנו לך, וכיוצא בדברים אלו. החשוב להדגיש שמסקנות הלכתיות אלה מוכרחות ומובנות לאדם המאמין באמונה שלמה שאלוהים התנה עם העם היהודי שאם יבטל מתורה ומצוות יחריב הוא את העולם, נמצא שראוי להרוג לאבד ולהשמיד את כל הכופרים בתורה שהם בבחינת פצצה מתקתקת. העם היהודי הוא העם היחידי שנועד לקיים את תכלית הבריאה הדבר המשונה והמוזר ביותר שהתורה הנחשבת לספר החוקים והמצוות של אלוהים, ניתנה לקומץ אנשים קטן מכלל האוכלוסייה העולמית. כלומר ספר האמור להראות את הדרך הישרה שאדם צריך לבחור בה, מן הראוי היה שיימסר וייודע לכל בני האדם ללא צורך של גיור והצטרפות לעם היהודי וכן ללא הבחנה בין לאום ללאום ובין גזע לגזע וכל אשר נברא בצלם היה צריך להכיר ולדעת את ספר חוקי האלוהים, בין שהוא יהודי בין שהוא סיני או יפני או אירופאי, האינדיאנים שבאמריקה, ילידי אוסטרליה, (אבוריגינים) האוכלוסייה השבטית באפריקה וכיוב. משום מה מסרה אלוהים לקומץ קטן מכלל יצורי אנוש עלי אדמות. ולא מסרה לכל באי עולם. ומיהו אותו עם שנבחר לקיים וללמוד את משנתו ותורתו של האלוהים? העם היהודי לדורות עולם הוא העם הנבחר או כלשון הכתובים עם סגולה. דברים פרק ז, ו: כי עם קדוש אתה לה אלהיך בך בחר ה אלהיך להיות לו לעם סגלה מכל העמים אשר על פני האדמה. וכתב הרמבן דברים ז, ח: כי ... כך אתם תהיו לי סגולה משאר אומות... כי לי כל הארץ - והם (אומות העולם) בעיני ולפני לכלום. וכך תרגם אונקלוס את המילה סגלה - חביב. ובמשנה מבואר במפורש שאלוהים מתייחס ליהודים כבנים ושלהם בלבד ניתנה התורה: הוא היה אומר (ר עקיבא) חביב אדם שנברא בצלם... חביבין ישראל שנקראו בנים... חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה (התורה) חיבה יתירה נודעת להם שניתן להם כלי ... מפי רבותינו: עם ישראל הוא העם הנבחר שניתנה לו התורה, ובכך מעלתו גבוהה משאר אומות העולם, וכל החפץ שוויון צריך להוקיע אמונה גזענית ונתעבת זו. וכדי להבדיל את העם היהודי הנבחר משאר העמים ציוה האלוהים את העם הנבחר לעשות ברית מילה כדי שיהיו מובדלים משאר אומות העולם. וכך כתוב (ספר החינוך מצוה ב) בהסברו את טעם מצוות ברית מילה: משרשי מצוה זו, לפי שרצה השם ... ביותר, העם הנבחר נבדל משאר אומות העולם על ידי סימון בגופו באשר מוצאו ומובאו איננו שווה לשאר העמים וזה כדי להשלים את תכונתו ושלמותו הגופנית. השקפת עולם זו שהעם היהודי הוא העם הנבחר היא נחלת כל הרבנים כפי שמוצג בכתבי הקודש בכלל ובתורה בפרט. אמונה זו גורמת למסקנה אחת ויחידה. העם היהודי טוב ומעולה משאר אומות העולם, מסקנה גזענית שתקומם כל נפש הגונה ותזעזע את אמות הסיפים של כל שוחר שוויון. ולכן אל יפלא בעיניך כשתקרא את דבריו הגזעניים והמקוממים של ר יהודה הלוי בספרו הכוזרי (מאמר ה אות כ): הפחות שבבהמה יותר מעולה במדרגה מן המעולה שבצמח, והפחות שבאדם יותר מעולה במדרגה מן המעולה שבבהמה. וכן הפחות שבבני תורת האלהים (היהודים) יותר מעולה במדרגה מן המעולה שבאומות (הגויים) שאין להם תורת האלהים, כי התורה שהיא מאת האלהים מקנה הנפשות מנהג המלאכים ותכונתם. כמו כן את דברי הראיה קוק בספר אורות ישראל פרק ה פיסקה ... ובין נשמת הגוים כולם, לכל דרגותיהם, הוא יותר גדול ויותר עמוק, מההבדל שבין נפש האדם ונפש הבהמה, שבין האחרונים (אדם ובהמה) רק הבדל כמותי נמצא, אבל בין הראשונים (יהודי וגוי) שורר הבדל עצמי איכותי. וכאלה רבים בספרות הרבנית. אמונת העם היהודי העם הנבחר גורמות למסקנות הלכתיות מקוממות, אך חשוב להזכיר שהנם מסקנות בלתי נמנעות מאמונה עמוקה ושורשית שהעם היהודי הוא העם הנבחר. העם היהודי התחייב תריג (613) מצוות ושאר אומות העולם רק 7 מצוות - התורה והמצוות שלמענם נברא העולם על ידי האלוהים. ניתנו אך ורק לעם היהודי הנבחר כפי שכתב רמבם: משה רבינו לא הנחיל התורה והמצות אלא לישראל, שנאמר: מורשה קהלת יעקב (דברים לג, ד), ולכל הרוצה להתגייר משאר האומות, שנאמר: ככם כגר (במדבר טו, טו), אבל מי שלא רצה ... אותו לקבל תורה ומצות (613 מצוות), וכן צוה משה רבינו מפי הגבורה לכוף את כל באי העולם לקבל מצות שנצטוו בני נח, וכל מי שלא יקבל יהרג (הלכות מלכים פח הי). כלומר רק היהודי או מי שהצטרף לעם היהודי (הגר) מחויב במצוות האלוהים אך שאר אומות העולם רק ב 7 מצוות ואם אינם מקיימים זאת, אחת דתם להיהרג. (ואל תתמה מדוע לא הורגים היום? התשובה לכך: שהעם היהודי המייצג את התורה וההלכה אינו שולט על אומות העולם, אך בזמן שישלוט יצטרך להרוג כל גוי שאינו מקבל 7 מצוות בני נח, כפי שכתב הרמבם: אין כל הדברים האלו (להקל על הגויים מפני דרכי שלום) אמורים ... בהמה והרכבת אילן (רמבם הלכות מלכים פי הה)). ההלכה עושה הבחנה בין אדם לאדם לגבי הכרעת הדין, העונשים החלים על העובר את החוקים והמצוות אינם שווים לכל נפש. עונשו של היהודי אינו כעונשו של הגוי הנה כמה דוגמאות: בן נח (גוי) שהרג נפש אפילו עובר במעי אמו נהרג עליו (חייב גזר דין מוות), וכן אם הרג טריפה (חולה שימות תוך שנה) או שכפתו ונתנו לפי ארי או שהניחו ... אחר וגזלה ממנו, שניהן נהרגין עליה. (רמבם הלכות מלכים פט הט) הרי לך איפה ואיפה במערכת המשפט ההלכתית, הכרעת הדין על אותו מעשה, שונה היא בין אדם שמוצאו האתני אינו יהודי לבין אדם שמוצאו האתני
המוסר היהודי בהלכה
... המוסר היהודי בהלכה במאמר זה באנו לבאר את תפיסת המוסר של הדת היהודית. ראשית נקדים ונאמר שענייני המוסר של כל חברה בכלל וכל אדם בפרט הם, ככל הנראה, טבועים בנו כיצורי אנוש ואין נימוק ראציונלי לקיומם. ... חייב לקבל קדושת חיי אדם (כל אדם). יתר על כן, על פי ההלכה מי שאיננו מקבל עליו את הערך העליון הזה ועובד עבודת אלילים במקום עבודת ה בן מות הוא. כיון שבאנו להסביר את המוסר היהודי אשר בהלכה, עלינו לפרט קודם מהו אותו ערך עליון שמקבל על עצמו האדם היהודי, הדתי - חרדי? הערך העליון הזה הוא עבודת ה היינו, לקיים את מצוות התורה שניתנו על ידי האלהים, בכך מקיים האדם את תכליתו שלשמה הוא ... ר אליעזר: גדולה תורה - שאילמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ, שנאמר: אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. כלומר על פי השקפת העולם התורנית נברא העולם אך ורק כדי שהעם היהודי יקיים את מצוותיו של האלהים. לכן הנביא ישעיה מנבא על אחרית הימים, היא העולם האידיאלי, כך (ישעיהו פרק ב): הדבר אשר חזה ישעיהו בן ... ושפט בין הגוים והוכיח לעמים רבים וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה. כלומר, רק אחרי שיכירו כל העמים בעליונותו וסגולתו של העם היהודי ואמונתו ויבינו שרק מציון תצא תורה, רק אז יהיה השלום בעולם. העולם האידיאלי יכול להגיע רק עם נצחון תורת ישראל על דרכי העמים. דבר חשוב נוסף הוא שאעפ שיש ערכי מוסר טבעיים ומשותפים לרוב יצורי אנוש כמו חמלה ונדיבות, האדם היהודי צריך לעשות בהם אך ורק מפני שצווה לעשות כך בחוקי ההלכה, כחלק מעבודת ה, ולא מפני שכך מרגיש מטבעו! כמבואר במסכת מגילה דף כה עמוד א. ... על קן הציפור יגיעו רחמיך משתיקין אותו. וזה מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים, ואינן אלא גזירות, ופרשי: להטיל עלינו עולו להודיע שאנחנו עבדיו ושומרי מצוותיו. הנה, היהודי שומר המצוות אסור לו לבקש רחמים סתם אלא רק באותם עניינים שבהם הרחמים הם גזירת הדת. וכך כתב בשות עטרת פז חלק ראשון כרך ב - יוד, ... תשמע מה שצותה תורה ולא תעשה מפני שכלך אלא כשארי מצוות השמעיות (שאינן שכליות) . כאן ראוי לצטט את דבריו המאלפים של פרופסור ישעיה ליבוביץ זל: יש דוגלים בסיסמה של המוסר היהודי הנבואי. אולם היהדות התגלמה בדת, ודבר זה כשלעצמו אינו מאפשר כלל את קיומה של הקטגוריה מוסר יהודי. האמונה הדתית המתגלמת בתורה ובמצוות אינה קטגוריה מוסרית. היא אינה מכירה במצפון האנושי, ואין זה מקרה שאף אחד ממח נביאים וז נביאות ... בראש הכרזות מוסריות. אל נפרש את אבותינו באופן אחר מאשר פירשו הם את עצמם. יתר על כן: ספק גדול הוא אם בכלל ניתן המוסר לספציפקציה לפי קיבוצים אנושיים, ואם יש מובן למונח מוסר יהודי. יתכן שמוסר בכלל אינו ניתן לקוואליפקציה על ידי איזשהו שם תואר הנגזר משמו של קיבוץ אנושי, ואולי אף לא משמו של זרם רעיוני, מאיזו ... שפינוזה, או המוסר הוא הכוונת רצייתו של האדם לפי הכרת חובתו (מוסר של כוונות טהורות ללא מטרות), ואפילו נגד המציאות - זהו המוסר של קאנט. אבל בקריאת שמע אומר אני ואומרים הרבה יהודים: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. לא תתרו אחרי לבבכם - זוהי שלילת קאנט, ולא תתרו אחרי עיניכם - זוהי שלילת סוקרטס, וכל זה משום אני ה אלהיכם (יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל, עמוד 239). דברי פרופ לייבוביץ עמוקים וקשים. להשקפתו אין ליהודי הדתי מוסר אנושי כלל (שהרי הוא שולל בדוגמת קריאת שמע שלו את שני המובנים היחידים של מוסר). לשומר מצוות יש רק צוויים אלוהיים ... לפי שזה הגר גר צדק, אבל בעבור שנכנס בתורתנו הוסיף לו האל אהבה וייחד לו מצוה נוספת. הרי לך שהערך העליון של שומר התורה והמצווה הוא עבודת ה. כל מי שאינם בקטגוריה זו (כמו לא - יהודים, אפיקורסים וחילונים שאינם שומרי מצוות וכו) לא חלה עליהם מצוות ואהבת לרעך! ולא בכדי סיימה התורה את הכתוב ואהבת לרעך כמוך בצמד ... במה דברים אמורים? בזמן שהם שוים בחכמה, אבל אם היה ממזר תח וכהן גדול עם הארץ, ממזר תלמיד חכם קודם... וכל הגדול בחכמה קודם לחבירו. ותראה, התלמיד החפץ בדעת ובאמת, כי בהלכה היהודית הזכות לפת לחם, או לבגד או לכל עזרה אנושית תלויה לחלוטין בעמידתם של הנזקק והסובל בקריטריון דתי: אם שומר מצוות או לומד תורה הוא - ... שמע רבי אמי איקפד, אמר: לית ליה (ישעיהו כז יא) ביבש קצירה תשברנה נשים באות מאירות אותה? וכתב רשי: כשתכלה זכות שבידן וייבש לחלוחית מעשה צדקה שלהן, אז ישברו. כלומר אסור ליהודי לקבל צדקה מן הגויים כדי שלא יהיו להם זכויות, שהרי הצדקה מכפרת (ואסור לעזור לגוי שיהיו בידו זכויות ואז אולי יזכה חלילה לרחמי ... סי כ, כתב: ורחמנא ליבא בעי אם דעתו לכך (לקדש שם שמים), אבל אם דעתו שישבחו אותו ולא בעבור אמונת ישראל, או משום שהוא אוהב את הגוי ומרחם עליו אסור. ועיניך רואות עד כמה המוסר היהודי מכוון אך ורק לתכלית אחת והיא עבודת ה. אסור לרחם על גוי גם אם מסכן הוא מאד ואסור להחזיר לו כל אבידה שאבדה לו. רק אם יש קידוש שם שמים (שכתוצאה מהשבת האבידה ישבחו הגויים את אמונת היהודים) מצוה להשיב את האבידה אבל אם לא יצא מזה שבח ליהודים אסור להשיב כל אבידה לנכרי. הלוואה בריבית - דברים פרק כג, כ - כא: לא תשיך לאחיך נשך כסף נשך אכל נשך כל דבר אשר ישך לנכרי תשיך ... שכתב הרמבן (דברים כג כ): וביאר בכאן שיהיה רבית הנכרי מותר, ולא הזכיר כן בגזל ובגנבה כמו שאמרו (בק קיג ב), גזל גוי אסור. אבל הרבית שהוא נעשה לדעת שניהם וברצונם לא נאסר (בין יהודים) אלא מצד האחוה והחסד, כמו שצוה (ויקרא יט יח), ואהבת לרעך כמוך, וכמו שאמר (דברים טו ט), השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו, ... - לאחיך אסור ולשאר העולם מותר. ומצות עשה להשיך לעכום שנאמר לנכרי תשיך. מפי השמועה למדו שזו מצות עשה וזהו דין תורה. כלומר, לא רק שאין שום אחווה וחסד כלפי הנוכרים (רק בין יהודים לבין עצמם) אלא מי שירצה לעשות חסד עם הגוי ולהלוותו, מתוך רצון טוב, בלי לקחת ממנו ריבית נשך, עובר על מצוות עשה. הרמבן סובר לעומתו ... אדם האוכל במסעדה לא כשרה (והרי הוא אוכל להכעיס משום שיש לו אפשרות לאכול בהיתר כשרות במסעדה שממול) - מותר להלוותו בריבית ומצוות החסד והאחווה שציוותה התורה שלא לקחת ריבית מיהודי שוב איננה חלה עליו, למרות שיהודי הוא לכל דבר. ושוב רואים אנו שכל החסד והאחווה והרחמים של העולם התורני - הלכתי מכוונים אך ורק לעבודת ה. לא חסד עם אדם משום שהוא ... בתוקף שווה, הרבה השקפות אחרות (פילוסופיות, חברתיות ודתיות) שלכל אחת מהן ערך עליון משלה ולכל אחת אושר עילאי לשיטתה ולכל אחת דרכים אל האושר כטעמה. הנה אחד מגדולי הפילוסופים היהודים, ברוך שפינוזה, אומר כך: אחרי לומדי מהניסיון, כי כל הנעשה תדיר בחיים הרגילים הבל וריק הם... החלטתי סוף סוף לחקור אם יש טוב ...
12 שניות בין החיים והמוות - הRECALL - היהודי של גוף האדם.
... 12 שניות בין החיים והמוות - הRECALL - היהודי של גוף האדם. כדי להסביר את המושג, RECALL אחזור קצת בזמן לתקופה בה התגוררתי במיניאפוליס, מינסוטה, ארהב. זה היה בקיץ 1993, באחת ... שלוקח לגוף להתאפס ולתפקד במצב של עוררות. במידה והקימה היא מיידית הגוף קורס והאדם מת. בכנס הנל עלה לדוכן הנואמים מדען יהודי דתי שאמר: אנחנו היהודים פתרנו את הבעיה בעזרת בירכות השחר שלנו. כל יהודי הקם בבוקר כאשר הוא פוקח את עיניו, עוד בטרם קימתו ממיטתו, לפני שהוא נוטל את ידיו ורוחץ את פניו, מיד כשהוא מתעורר הוא אומר: מודה אני ...
חרדים + ערבים עליך ישראל! מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך?
... חרדים + ערבים עליך ישראל! מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: חרדים + ערבים עליך ישראל! מורשת ישראל, המורשת היהודית - מה השקר? ומה ללמוד מכך?. שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על השכל, ועל ... העגלה העמוסה צריכה לעבור קודם ולא הריקה, נכון שהעגלה של החרדים עמוסה, אבל הוא היה מבין שהעגלה עמוסה זבל, זבל מסריח שעדיף שתדרדר לתהום ותעלם, עמוסה בגמרא, במורשת היהודית, אבל מה זה המורשת היהודית? המורשת היהודית זה שורש הגזענות, העם הנבחר, שאחר כך הנאצים פיתחו את הרעיון של השמדת היהודים, הרעיון של הגזע העליון, מי פיתח את הרעיון הזה של הגזע העליון? היהודים פיתחו את זה, תמחה את זכר עמלק, תרצח אפילו תינוקות, תרצח עיר שלמה, העיקר ... לשתות. העניין הוא שהמדינה הזו היא מדינה של אנשים חרדים, ואנשים יגידו, אני... אני לא חרדי.. מה פתאום... אני אוכל, אני נוסע בשבת וכו, מה אני חרדי? כן, אתה חרדי, כל אדם יהודי שחושב שהמורשת של העם היהודי הגזענית כעם נבחר שיש לה ערך, הוא אדם חרדי שסובל ממחלת נפש של היהודים, וזו הסיבה שהחרדים משתלטים על החילונים, כי אם האדם החילוני היה רואה את ... כגרורות של סרטן, כמו שבסרטן האם שייך להגיד אל תחסל אותי לגמרי, בו תשאיר כמה גרורות. מה הדתיים אומרים, אנחנו צריכים להשאיר כמה לומדי תורה שימשיכו לקיים את מורשת העם היהודי. אדרבא, אם יש אפשרות לחסל את מחלת הסרטן לגמרי, למה לא לחסל. למה אתה צריך ... כסף? תן לו כסף לחינוך, שיום אחד יצא ממחלת נפש של האמונה ויבין שאפשר לחיות חיים נורמאלים. ברגע שהמנהיגים של העם מקשיבים לדתיים וחושבים שבאמת צריך לשמר את מורשת העם היהודי זו הסיבה שבגללה החרדים מתעלקים עליך. המוסר השכל מכל זה בנוסף תוך כדי שאני ... לתת פתח לשקר להכנס, אז אתה שואל למה רע לי בחיים, למה רע לי בחיים, כי אתה מזגזג, עגבנייה אחת רקובה, מקלקלת את כל הארגז. כך גם בנוגע לערבים, יכול להיות שמצד האמת העם היהודי צריך לכבוש את כל כדור הארץ ולהחזיר את כולם בתשובה, יכול להיות!! אבל גם יכול להיות גם הפוך, העם היהודי צריך לעלות על הגג הקרוב ולהתאבד, ולהגיד לערבים קחו את המדינה ותשכחו. יכול ... עקבי. כמו בסיפור ההקפאה, אם זה שלך אז למה אתה עושה הקפאה, ועכשיו למה אתה מפר את ההקפאה אם זה לא שלך? ונחזור לחרדים שאומרים שיש קומץ של אנשים שצריכים לשמור על המורשת היהודית, עכשיו זה שקר גדול, כי מה שבאמת צריך זה להשמיד את המורשת היהודית, העם היהודי, הוא יכול להיות מקסימום כמו העם הסיני, לא לייחס כוחות מיסטיים. זה כמו שבן ...
פסח ברוח הפסיכולוגיה היהודית
... פסח ברוח הפסיכולוגיה היהודית נאווה בלייך - ברנדס בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.. זהו חייוב מן התורה. ואנו אכן שנה אחר שנה קוראים את ההגדה המספרת ביציאת מצרים ומעבירים את ... ליציאה מעבדות פנימית לחרות פנימית.. לזיהוי הפרעה שלנו ולמיגורו. באמצעות הכלים של הפסיכולוגיה היהודית, ניתן לעשות סדר פסח ובכלל.. ולצאת מעבדות לחרות אמיתית. של הנשמה. הכותבת: נאווה בליך - ברנדס - מוקד ריפוי יהודי www.newac.co.il articles 374-פסח-ברוח-הפסיכולוגיה-יהודית-מאמר-נאווה-בליך ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על גויים, יהודים, בעלי חיים, דומם, צומח, חי, מדבר - האם יש או אין להם נשמה?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מיהו יהודי?, איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך להיגמל מהימורים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפרש חלומות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: מיהו יהודי?, איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? כעס ועצבים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה העולם קיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם הכל אפשרי? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן קריירה, תמיכה נפשית, אימון אישי להרזיה בתחום מיהו יהודי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2695 שניות - עכשיו 12_08_2025 השעה 13:58:15 - wesi4