הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות - ADHD - מבוא... של חוויות שליליות וגילויים של חוסר הבנה מצד החברה, למשל במפגש עם מערכת החינוך. נדרשת השקעה רבה כדי לשפר דימוי עצמי של תלמיד שעבר חוויה שלילית בבית הספר. לכן השאיפה היא למנוע מצבים כאלו מראש, על ידי איתור מוקדם ומתן ... למורה כבעלי יכולת נמוכה או חסרי מוטיבציה ואיטיים. הפער בין היכולת האמיתית של התלמיד, ציוניו והערכות המורים עלול לפגוע בדימוי העצמי שלו. אימפולסיביות יכולת התפקוד של האדם מושפעת מתהליכים קוגניטיביים של זיהוי שגיאות (error monitoring process). תהליך ניטור - עצמי ... הקשב עלולים לפגוע במוטיבציה באופן עקיף. זאת בעקבות הצטברות של חוויות שליליות אשר יכולות להתחיל כבר מגיל הילדות ולפגוע בדימוי העצמי. לאחר מספר שנים שבהן אדם בעל הפרעת קשב השתדל מאוד להצליח וחווה תסכולים קשים, הוא עלול להרים ידיים ולהתייאש, משום שהוא מרגיש שהוא אינו מסוגל להצליח. במקרים אלו קשה מאוד לשקם את הדימוי העצמי והמוטיבציה להצלחה גם לאחר אבחון וטיפול מתאימים. שונות ותנודתיות בתפקוד המאפיין הקליני הבולט ביותר בכל המחקרים על הפרעת קשב ... למקור האמיתי של הבעיה. ללא טיפול מתאים, מצב זה יכול לגרור אחריו תחושות של תסכול, כעס, חוסר אונים ופגיעה בהערכה העצמית. במקרים רבים אנשים עם הפרעת קשב מצליחים הרבה יותר כאשר עוזרים להם בהתארגנות ומיקוד. זאת משום שללא תמיכה חיצונית ... המרכיבים העמוקים של התופעה כדי להבין את המרכיבים הללו. אצל אנשים עם הפרעת קשב ללא היפראקטביות מופיעים לעתים קרובות ערך עצמי נמוך ומעמד חברתי בעייתי במקצת, אולם ללא דחייה ברורה של בני גילם. לעומת זאת, אצל אנשים עם הפרעת קשב ... ויפתחו רגשות שליליים כלפי חבריהם לכיתה. בעיות חברתיות יכולות להיגרם גם בעקבות חוויות של כישלון, תסכול וחוסר אונים, ובעקבות דימוי עצמי נמוך. באופן זה ילדים בעלי הפרעות קשב חווים מעגלי תקשורת שליליים אשר נוטים להסלים, להגביר התנהגויות בלתי רצויות ולצמצם ... לו ולסביבה כאחד. חוויות שליליות העלולות להיווצר כתוצאה ישירה או עקיפה של הפרעת הקשב, עשויות לפגוע בחיי הרגש וליצור דימוי עצמי שלילי. ברוב המקרים אנשים עם הפרעת קשב שלא קיבלו את הסיוע המתאים בשלב מוקדם לא ממצים את יכולתם ונוטים ... יצליחו ונמנעים מהתמודדות עם אתגרים שנראים בעיניהם קשים מדי. נטייה לדחיינות וההימנעות מאתגרים גורמת לחוסר מימוש של היכולת ולכן הדימוי העצמי ממשיך להפגע. להפרעת קשב ישנו אופי התפתחותי וכרוני. משום שהביטויים הראשונים של הסמפטומים מופיעים לרוב בגיל צעיר, ההשפעה שלהם ... ולפגוע בחייו של אותו אדם כבוגר. בהתאם לכך, אחת התלונות הנפוצות של מבוגרים בעלי הפרעת קשב היא על דיכאון וערך עצמי נמוך. הסביבה החברתית יכולה להיות גם גורם מחסן עבור התחום הרגשי. בעיקר בגיל צעיר, בסיס בטוח של קשר עם ... קודם. כמו כן, שנות בית - הספר הן התקופה שבה עובר מרכז הכובד מההורים לבני הגיל בכל הנוגע לקביעת הערך העצמי. בסביבות כיתה ד ילדים מודעים לרמת התפקוד שלהם ביחס לבני גילם. לכן, ילד עם הפרעת קשב נמצא בסיכון גבוה לפיתוח ערך עצמי נמוך בכל הנוגע ליכולותיו הלימודיות. הערכה עצמית נמוכה יכולה להוביל להימנעות מאתגרים ולחרדת בחינות, אשר מקשים על התלמיד לממש את יכולותיות. בעיה בולטת היא בעיית הארגון, ... וליצירת דיאלוג משותף עם ההורים. כיתות קטנות ומורים טובים יכולים להגן על תלמיד בעל הפרעת קשב מפני היווצרות של דימוי עצמי נמוך ובעיות תפקוד. על המורים להפגין התפעלות מיכולותיו של התלמיד ומתחומי החוזק שלו ובכך לאפשר לו חוויה חיובית של ... הפרעת קשב עלול לשבש את מערך השיעור באופן משמעותי. בנוסף, מורה המגלה חוסר הבנה עלול לגרום לתלמיד לחוש בושה וערך עצמי ירוד שקשה מאוד לתקן בהמשך. תלמיד עם הפרעת קשב שאינו מקבל את העזרה הנכונה בשלב מוקדם צובר פערים לימודיים, ... והחומר הלימודי. שעורי עזר הם האמצעי החשוב ביותר לא רק להשלמה של חומר לימודי אלא גם לביסוס תחושת מסוגלות וערך עצמי, משום שהם מאפשרים לתלמיד חוויות הצלחה לימודיות ואפשרות להאמין ביכולותיו. עולם העבודה במקרים רבים אנשים בעלי הפרעת קשב מגיעים ... הטיפולי, עבור אדם בעל הפרעת קשב, העיסוק בתחומים בהם הוא מוכשר יכול ליצור חוויות הצלחה ולהגן מפני היווצרות של דימוי עצמי נמוך ובעיות תפקוד משניות. יצירתיות, חשיבה מופשטת וחוש הומור נקודת חוזק אחת כזו היא כושר יצירתיות גבוה. בתחומי היצירה ... החינוך. בין המצבים הנפוצים שבעקבותם מפנים לאבחון נמצאים הנמכה בהשגים הלימודיים, בעיות התנהגות המפריעות לסביבה, קשיי ריכוז, בעיות חברתיות, הערכה עצמית נמוכה ועוד. על פי משרד הבריאות שני אנשי המקצוע המוסמכים לאבחן הפרעת קשב הם רופא (שהוא נוירולוג או פסיכיאטר) ... העדפות האדם (והמשפחה במקרה של ילדים). בנוסף כל סוגי ההתערבות והעזרה שהאדם מקבל צריכים להיעשות באווירה חיובית, ומתוך תמיכה בערך העצמי. אחד האתגרים בטיפול פסיכולוגי בהפרעת קשב הוא האופן בו היא מחבלת במפגש הטיפולי עצמו, על ידי כך שהיא עלולה ... שיפור ביצועים אקדמיים, כולל פיתוח יכולת למידה עצמאית, הגברת כמות העבודה, שיפור היעילות, הקפדה על דיוק והשלמת מטלות. שיפור בהערכה העצמית. יש לבחור ביעדים מדידים, מציאותיים וברי השגה. אמצעי הטיפול וההערכה של ההתקדמות ישתנו בהתאם ליעדים אלו. עם זאת, גם ... היום - יום. על איש המקצוע המטפל להסביר כיצד יכולה הפרעת קשב להשפיע על היבטים כמו יכולת הלמידה, ההתנהגות, הערכה עצמית, כישורים חברתיים והתנהלות במסגרת המשפחה. הורים לילדים עם הפרעת קשב מתמודדים עם אתגרים לא קלים וחווים מצוקה, אך במקרים ... מאמינים שהוא לא יכול להתמודד בכוחות עצמו. אחד הגורמים שיכולים להגן על ילד עם הפרעת קשב מפני היווצרות של דימוי עצמי נמוך ובעיות תפקוד שונות, הם הורים שמשקיעים בהורות שלהם ומשתדלים לתפקד ברמה גבוהה. עם זאת, לעתים ההורים זקוקים לעזרה ... מדי מתחיל ילד עם הפרעת קשב את דרכו בבית הספר בכישלון. מחסור מצטבר בחוויות הצלחה מוביל להפרעות רגשיות משניות וערך עצמי ירוד. השפעה זאת נראת גם במקרים של אינטליגנציה גבוהה, משום אף על פי שהיא מאפשרת לפצות על הקשיים בצורה ... עלולים לשאת את הצלקות לאורך שנים רבות. לכן חוויות אלו דורשות טיפול במטרה לאוורר רגשות מודחקים מהעבר, לתקן את הדימוי העצמי וההרגשה של האדם כיום מול החברה. יש לכך חשיבות רבה משום שהלמידה של יכולות חדשות היא תמיד טובה יותר, כאשר היא נעשית מתוך עמדה של דימוי עצמי חיובי. דימוי עצמי חיובי מעודד את האדם להעיז ולנסות ולא לוותר גם כשקשה לו. בהקשר של ילדים, הפרעת הקשב עלולה להשפיע גם ...