התאבדות - הצעה לטקסט
למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 2
התאבדות - הצעה לטקסט
למניעת התאבדות בזמן אמת - חלק 1. ד. הטקסט המניא ... המתאימים ובטון המתאים, מבטאת בצורה בלתי אמצעית את דאגתו וחיבתו של המציל. בחרנו כאן בשם רון, על שמו של משורר ישראלי בן תשע - עשרה, רון אדלר,
שהתאבד ב1976 -. שלום רון. באתי לדבר אתך. אני פה, ... אני הולך לנסות לדבר אתך בכוון השני. אני עדיין מאמין שיש, אצלך בפנים, צד ששוקל אחרת. אתה בוודאי אומר לעצמך, מי החכמולוג הזה שבא לפתות אותי לא
להתאבד. בעיניך אני אולי סתם איש מקצוע שמקבל ... מבוהל מאוד מן המעשה שאתה רוצה לעשות. קיצוניות הסיטואציה מחייבת במידה רבה את פתיחת הגלימה המקצועית של המציל כך שיבצבץ צדו האנושי. רגישותו של
המתאבד עשויה ממילא לחשוף כל העמדת פנים, ועל כן עדיף להודות בקיומם של רגשות שסביר שכל אדם יחוש במצב זה, דהיינו הפחד מפני מעשה
ההתאבדות. הביטוי הגלוי של הרגשות מצד המציל גם יעזור בהמשך להתחברות עם רגשותיו של
המתאבד. ואל תחשוב שאני תמיד נגד
התאבדות. תן לי להבהיר לך, דבר ראשון, שעמדתי אינה אומרת שבכל מקרה אסור
להתאבד. אני אישית לא חושב שזה תמיד חטא
להתאבד . יש מצבים שבהם אדם אומר טוב מותי מחיי ... של השקפת עולם. לנו חשוב לומר דברים אלה כדי לאפשר לנו טוב יותר לנקוט בעמדה המזדהה. הדבר יסייע לנו בהבעת העמדה המתעמתת בהמשך, כשננסה לשכנע את
המתאבד שהבחירה בחיים היא כדאית מנקודת ראותו ולא מנקודת ראותה של אידיאה מופשטת. קשה להאמין כי עמדה מטאפיזית בדבר קדושת החיים כשלעצמם תדבר אל לבו של
המתאבד ברגע זה. לכן, רון, אם אני מבין אותך נכון, ... הסבל העכשווי עלול להיות רק התחלה של סבל גדול עוד יותר. לכן, ההיגיון שלך אומר לך לשים קץ לחייך עכשיו. אתה בוודאי מאמין שאילו היית משתכנע לא
להתאבד, פירוש הדבר לא היה לחזור למסלול החיים ... מסע ארוך של סבל, ואולי של בדידות, השפלה ובושה. אתה כנראה אומר לעצמך: לא רק שאני חייב לגמור עם הסבל המיידי שיש לי, אלא שאם אוותר על ההחלטה
להתאבד, אם אאבד את האומץ לעשות את המעשה הזה ... דרך ארוכה של סבל יומיומי, לצאת וללכת באשפתות, ולהתחיל מאפס, ולזה אין לי עוד את הכוחות. אולי יטען הקורא שבכך אנו עלולים לחזק את ההיגיון
האובדני. לדעתנו זהו חשש סרק. בהביענו את ההיגיון
האובדני בעוצמה המרבית אנו מתחברים אל
המתאבד ואמינות דברינו עולה, שהרי הוא רואה שאיננו ... אני אומר דברים אלה, מדוע אני מנסה לומר לך בצורה מוזרה כזאת שאני מאשר את ההיגיון שברצון שלך למות. אתה אולי אומר: מה, ככה אתה רוצה לעזור לי
להתאבד? אני רוצה לומר לך בצורה חד - משמעית: אני יוצא מתוך הנחה שאתה לא רק
רוצה להתאבד, אלא שיש חלק בתוכך שעדיין רוצה דווקא ... אחר לבעיה שלך, לא היית רוצה למות. במובן הזה, הכוונה שלך היא מכובדת. אני מכבד אותה כי אני מאמין שאילו יכולת, היית עושה אחרת. ערכו העצמי של
המתאבד ברגע זה הוא, בוודאי, בשפל. כיצד, אם כן, לבטא הערכה בצורה שתוכל להתקבל על ידו? הבעת הכבוד כלפי ההיגיון
האובדני - ללא הסכמה, כמובן - היא דרך אחת לעשות זאת. בפסקה הבאה אנו מתייחסים לראשונה למניע הספציפי של
המתאבד, בהנחה שבינתיים הצלחנו לברר מהו, אם ממקורות חיצוניים, או, מוטב, מהצלחתנו להביא את
המתאבד עצמו להגיב לדברינו. לצורך רציפות הטקסט ... האפסים, ואין לך יותר מה להראות את פרצופך, לא לאחרים ובוודאי שלא לעצמך. בהביענו את העמדה המזדהה, עלינו לנסות ולבטא את הערך ההרוס שבגללו רוצה
המתאבד לוותר על חייו כערך משמעותי ביותר. כך, למשל, לו היה מדובר בכוונה
אובדנית בעקבות אהבה נכזבת, היינו מבטאים באותה עוצמה את משמעות
אובדן האהבה. יתכן שיש סיבה נוספת להחלטה שלך
להתאבד. אולי ההרגשה שלך היא שהעולם יהיה טוב ... מאיזשהו מטרד, ממפגע ומלכלוך אם הם ימותו. אולי גם אתה חושב כך, כאילו היציאה שלך מהעולם משפרת אותו. עצם הניסיון לבטא במילים את השנאה העצמית של
המתאבד משיג שתי מטרות: ראשית, הגדלת האמינות של ...