בודהיזם - השיחה עם סוֹנַדַנְדַה - תכונותיו של ברהמין אמיתיבודהיזם - השיחה עם סונדנדה - תכונותיו של ברהמין אמיתי השיחה עם סונדנדה תכונותיו של ברהמין אמיתי Soadaa Sutta הברהמינים ואנשי קמפא (Campeyyakabrhmaagahapatik) כך שמעתי. פעם הבודהה נדד בשטחו של שבט האנגה בלוויית קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים, והוא הגיע לעיר קמפא. בקמפא הוא התמקם ליד בריכת הלוטוסים של גגרא. באותה העת הברהמין סונדנדה התגורר בקמפא, מקום מאוכלס בצפיפות, מלא עשב, עצי בנייה, מים ותירס, אשר הוענק לו מידי סנייה בימביסארה, מלך מגדהה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית. והברהמינים ואנשי קמפא שמעו כך: הפרוש גוטמה מבני שבט השקייה, אשר יצא קדימה לפרישות משבט השקייה נודד בשטח האנגה... והוא ... ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדוות, המארות, והברהמות שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין. ואכן, טוב לראות כאלה ארהנטים. וכך הברהמינים ואנשי קמפא עזבו את קמפא בקהל גדול בהמוניהם והלכו אל בריכת הלוטוסים של גגרא. בדיוק אז, הברהמין סונדנדה היה בדרכו לבלות במרפסת ביתו את מנוחת הצהריים וכאשר ראה את כל הברהמינים ושאר האנשים בדרכם לבריכת הלוטוסים של גגרא, הוא שאל את מנהל משק הבית לסיבה. אדוני, זהו הפרוש גוטמה מבני השקייה... זוהי הסיבה שהם הולכים לראותו. אם כך, עוזרי, לך אל הברהמינים ואנשי קמפא ואמור להם: אנא המתינו רבותיי, הברהמין סונדנדה יבוא איתכם לראות את הפרוש גוטמה. והעוזר העביר את ההודעה לברהמינים ולאנשי קמפא. דברי השבח לסונדנדה (Soadaaguakath) כעת, באותה עת כחמש מאות ברהמינים ממחוזות שונים שהו בקמפא בעניינים כלשהם, וכאשר שמעו שסונדנדה מתכוון לבקר את הפרוש גוטמה, הם קראו לו ושאלו אותו ... לא מזמן. סונדנדה המכובד הינו מוערך, עשה רבות בחייו, בעל הוקרה והערכה והוא נערץ על ידי המלך סנייה בימביסארה והברהמין פוקהרסאטי. הוא מתגורר בקמפא, מקום מאוכלס בצפיפות, מלא עשב, עצים, מים ותירס, אשר ניתן לו מידיו של המלך סנייה ... את תאוות החושים והפיג את היוהרה. הוא מלמד על פעולות ועל תוצאותיהן, ומכבד את דרך החיים חסרת האשמה של הברהמין. הוא נווד מלידה גבוהה, ממשפחת קהטייה של מנהיגים. הוא נווד ממשפחה עשירה, בעלת רכוש ועושר גדול. אנשים באים להיוועץ ... ראשים ומנהיגים מתחומים רבים באים להיוועץ בו. אין זו הדרך עם המוניטין של הפרוש גוטמה, כמו עם מספר פרושים וברהמינים אחרים, אשר אודותם מספרים כך או אחרת - תהילתו של הפרוש גוטמה מבוססת על הישגיו בחוכמה ומוסר עילאי. אכן ... בימביסארה של מגדהה שם בו את מבטחו יחד עם בנו, אישתו, אנשיו ושריו. כך גם המלך פסנדי של קוסלה והברהמין פוקהרסאטי. הם מוקירים, מכבדים, מעריכים ומעריצים אותו. הפרוש גוטמה הגיע לקמפא והוא מתגורר בבריכת הלוטוסים של גגרא. וכל פרושים או ברהמינים המגיעים לשיטחנו הינם אורחנו. ועלינו לברך, לכבד, להעריך ולהעריץ אורחים. מאחר והוא הגיע לברכת הלוטוסים של גגרא, הפרוש גוטמה ... ללכת אליו. ועד כמה שאשבח את הפרוש גוטמה, שבחים אלו אינם מספקים, הוא מעבר לכל הלל. כאשר שמעו זאת, הברהמינים אמרו לסונדנדה: אדוני, מאחר ואתה משבח כל כך את הפרוש גוטמה, אף אם הוא היה מתגורר מאה יוגנות [3] ... צד לבקר אותו. ועל כן, אדוני, כולנו נלך לבקר את הפרוש גוטמה. וכך סונדנדה הלך עם קבוצה גדולה של ברהמינים אל בריכת הלוטוסים של גגרא. הרהוריו של סונדנדה (Soadaaparivitakka) אך כאשר סונדנדה חצה את מעבי - הגונגל, הוא חשב: אם אשאל את הפרוש גוטמה שאלה, יתכן ויאמר לי: ברהמין, זו אינה שאלה ראויה, אין זו כלל שאלה ראויה. ואז יתכן שקבוצת עמיתי תבוז לי, באומרם: סונדנדה הינו שוטה, ... עצמי, יתכן וקבוצת עמיתי תבוז לי... אז סונדנדה ניגש אל הבודהה, החליף עמו ברכות נימוסין והתיישב במקום ראוי. כמה מהברהמינים ובעלי - הבית קדו בפני הבודהה, כמה החליפו עמו ברכות נימוסין, כמה ברכו אותו בכפות ידיים צמודות, כמה הכריזו ... בדממה. כך סונדנדה התיישב במקומו כאשר מחשבות רבות חולפות בראשו: אם אשאל את הפרוש גוטמה שאלה, יתכן ויאמר לי: ברהמין, זו אינה שאלה ראויה... אילו רק הפרוש גוטמה ישאל אותי שאלה מתחום הידע שלי של שלוש הוודות, אז אוכל לתת לו תשובה שתספק אותו! חוכמת הברהמין (Brhmaapaatti) והבודהה, תוך שהוא קורא את מחשבותיו, חשב לעצמו: סונדנדה הזה מודאג. נניח ואשאל אותו שאלה מתחום הידע שלו כמורה של שלוש הוודות. וכך אמר לסונדנדה: על פי כמה מאפיינים ברהמינים מזהים ברהמין? כיצד אדם יכול להצהיר בכנות ומבלי ליפול לשקר: אני ברהמין? וסונדנדה חשב: כעת מה שרציתי, קיוויתי, חשקתי ויחלתי אכן קרה... עכשיו אוכל לתת לו תשובה שתספק אותו. לאחר שנעמד והתבונן סביב האסיפה אמר: גוטמה המכובד, ישנם חמישה מאפיינים כאלו... מה הם? ברהמין הינו בעל לידה טובה גם מצד אמו וגם מצד אביו, בעל שושלת טהורה מהדור השביעי... הוא מלומד, בקיא במנטרות... למראה... הוא מוסרי... הוא משכיל וחכם, והוא הראשון או השני להחזיק את מצקת הקורבן. אלו הם חמשת המאפיינים של ברהמין אמיתי. אך אם אחד מחמשת המאפיינים האלו לא מתקיים, האם לא ניתן לזהות אדם כברהמין אמיתי, כאשר הוא בעל ארבעה מאפיינים אלו. דבר זה יתכן, גוטמה. ניתן להשמיט את עניין המראה, כיוון שכמה חשיבות כבר יש לזה? אם יש לו את ארבעת המאפיינים האחרים ניתן לזהות אותו כברהמין אמיתי. אך אם אחד מארבעת המאפיינים האלו לא מתקיים ונותרים שלושה, האם עדיין ניתן לזהות אדם כברהמין אמיתי? דבר זה יתכן, גוטמה. ניתן להשמיט את עניין המנטרות. כיוון שכמה חשיבות כבר יש לזה? אם יש לו את שלושת המאפיינים האחרים ניתן לזהות אותו כברהמין אמיתי. אך אם אחד משלושת המאפיינים האלו לא מתקיים, ונותרים שניים, האם עדיין ניתן לזהות אדם כברהמין אמיתי? דבר זה יתכן, גוטמה. ניתן להשמיט את עניין הלידה, כיוון שכמה חשיבות כבר יש לזה? אם ברהמין הינו מוסרי, בעל מוסר מתגבר... ואם הוא משכיל וחכם והוא הראשון או השני להחזיק את מצקת הקורבן - אז ניתן לזהות אותו כברהמין אמיתי ויהיה זה נכון מצידו לטעון כך. לשמע הדברים, הברהמינים אמרו לסונדנדה: אל תדבר כך, סונדנדה, אל תאמר זאת! סונדנדה המכובד ממעיט בערכם של מראה, המנטרות ולידה, ובפועל מאמץ את מילותיו של הפרוש גוטמה! אז הבודהה אמר לברהמינים: אם אתם חושבים שהברהמין סונדנדה לא ממוקד במשימתו, משתמש במילים לא נכונות, חסר חוכמה, ואינו ראוי לשוחח עם הפרוש ... הפסיקו אתם והניחו לו לדבר. אז סונדנדה אמר למכובד: הנח לזה, גוטמה המכובד, והיה שקט. אני אשיב לעניין זה. ולברהמינים אמר: אל תאמרו שסונדנדה המכובד ממעיט בערכם של מראה... ומאמץ את דבריו של גוטמה המכובד! אינני ממעיט בערכם של ... משני הצדדים... אני מכיר את הוריו. אך אם אנגקה היה לוקח חיים, לוקח דבר מה שלא ניתן לו, פוגע מינית, דובר שקר ושותה משקאות משכרים - מה כבר מראה טוב, או מנטרות, או לידה היו תורמים לו? אך מהסיבה ... ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדוות, המארות, והברהמות שבו, את הדור הזה עם הפרושים והברהמינים, השליטים והאנשים, לאחר שהבין אותו בידיעה ישירה. הוא מלמד את הדהמה הטובה בהתחלה, טובה באמצע, וטובה בסוף, בעלת משמעות ...