ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה היבט נפשי ✔כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו ✔כשהנעל לא מתאימה סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו
כשהנעל לא מתאימה

סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו

מאמר זה משקף סוגיה אתית שעולה מתוך ממצאי מחקר בו נבחנו התקשורת הטיפולית והיבטיה בטיפול השיאצו. מהממצאים השתקפה תמונה בה ניסיונם של המשתתפים לשמירה על יושרם האתי על ידי ההימנעות מחקירה באוריינטציה פסיכולוגית לנוכח תכנים רגשיים, הושגה התוצאה ההפוכה. הדבר יתבטא בכך שהוצגו שתי מטרות טיפוליות אחת שהייתה רפואית בפני הקליינט ושנייה שהייתה רגשית, אותה שמרו המשתתפים לעצמם. ההימנעות מהחקירה הגלויה לא מנעה מהמשתתפים לבצע הערכה ואבחון פסיכולוגים לעצמם וזאת, על סמך הנחותיהם האישיות ובהסתמך על המידע המועט עמד לרשותם והזמן הקצר. התוצאה נראתה באבחון השגוי של מקור המצוקה הרגשית. בעקבות כך, נבחנים במאמר זה מחדש גבולות האתיקה שביישום הורבאלי וההיענות לתכנים הרגשיים שבטיפול.

ישנה הסכמה ובצדק שאין להשתמש במיומנויות פסיכולוגיות ללא הכשרה בטיפול השיאצו. מסלולי הלימוד לרוב אינם כוללים טכניקות ורבאליות לטיפול רגשי וההתייחסות למימדים הרגשיים בחייו של הקליינט, או ההתעסקות במצוקותיו הרגשיות, נעשית באמצעות טכניקות מגע המבוססות על הפילוסופיה בה מתמקדת תכנית הלימודים. מאמר זה, יעסוק בנושא הגבולות האתיים שבהתייחסות הפסיכולוגית שבטיפול השיאצו. זאת, באמצעות סוגיה אתית שעלתה מתוך תוצאותיו של מחקר שבחן את המכשולים והפתרונות העומדים בפני מטפלי השיאצו ביישום התקשורת הטיפולית.

כאמור, מטרתו של המחקר הייתה לבחון את התקשורת הטיפולית והיבטיה השונים. בכדי לעשות זאת, נערכו ראיונות עומק שתומללו ומתוכם זוקקו תמות ראשיות בשיטת הניתוח של תיאוריה מעוגנת שדה. הראיונות, כללו מצד אחד שאלות פתוחות שמטרתם הייתה למשוך ידע לגבי תפיסתם של המרואיינים את התקשורת הטיפולית ומצד שני, משחקי תפקידים שמטרתם הייתה לבחון את אופן היישום בפועל. ניתוח הנתונים הצביע על פערים בין תפיסת התקשורת ליישומה ועל השלכותיהם, אולם לא לכך אתייחס במאמר זה, אלא לסוגיה האתית שעלתה מתוך הממצאים.

בראיון, במסגרת משחק התפקידים, החוקר ביקש מהמשתתפים לערוך תשאול ראשוני כפי שהיו עורכים בקליניקה' למקרה אותו הוא הולך להציג. בעת הצגת המקרה, הוא הביעה רגשות סוערים ותכני מצוקה בהקשר לבעיה הרפואית. נאמרו משפטים כגון, "אני כועס, למה כאב הכתף הזה מגיע לי", או "אני מפחד ומתוח ולא יודע עם בעייתי תיפתר או שאשאר עם הכאב הזה". מצד שני, הוא רמז שישנו הקשר רגשי פסיכוסומאטי לבעיה הרפואית, אולם תכנים אלו לא הובעו בצורת מצוקה רגשית. נאמרו משפטים כגון, "זה התחיל כשאיבדתי אח לפני שנה ושמונה חודשים", "עברתי תהליך של עיבוד אבל, כעסתי, צחקתי ובכיתי. היום אני יכול לדבר על כך בקלות ואני מרגיש רק אהבה בלב ולא צער ויגון".

ראוי לציין ששיח מהן זה שהתנהל במסגרת משחק התפקידים של התשאול הראשוני, מבטא קונפליקט שיכול להיות נוכח בחדרם של כל מטפל ומטפלת. הרי אנו לא יכולים להימנע מתכני השיח הורבאלי שנוצר במפגש הטיפולי, איננו יכולים להימנע מרגשות שעולים במפגש ולוודאי שאיננו יכולים להימנע מביטויים רגשיים אותם מכניס הקליינט לחדר הטיפולים. מכיוון שהתיאוריה ההוליסטית כוללת בתוכה מימדים אלו, נוצר הצורך להתייחס אליהם באופן כל שהוא. אי היכולת לעשות זאת בשיחה מחשש לחציית גבולות האתיקה, יכול להוות קונפליקט מהותי. מבחינת המטפלים שהשתתפו במחקר, קונפליקט זה נפתר על ידי יישום המגע ככלי לנגיעה הרגשית.

כשנשאלו המשתתפים לגבי התייחסות ורבאלית לנושאים רגשיים שהם באוריינטציה פסיכולוגית, הם הסתייגו. הם אמרו שימנעו מתגובה טיפולית היכולה להיחשב כפסיכולוגית והסבירו את הימנעותם בהיעדר הכשרה פסיכולוגית מתאימה. הם אמרו משפטים כגון, "אני לא פסיכולוג ואסור לי ליפול בקטע של השיחה", או "אני לא פסיכולוגית אני לא ישאל שאלות בדברים שאני לא מבינה". לדבריהם, המגע כשלעצמו משמש ככלי מספק היכול לתת מענה ליצירת קשר ולהתייחסות למצוקות רגשיות. הם התייחסו לכך במשפטים כגון, "לפעמים רק ממגע, מהנחת יד על הבטן האמון נרכש", או "אני משתמשת במגע בכדי ליצור קשר, כשאני נוגעת המטופל מתרכך, הוא נפתח".

על פניו, נראה שמשתתפי המחקר עקבו אחר הכלליים האתיים ונהגו באופן מקצועי. אולם מתוצאותיו עולה תמונה אחרת, המרמזת על הצורך לבחון מחדש את גבולותיה של סוגיה אתית זו. כפי שצוין, במשחק התפקידים החוקר הציג באופן גלוי רמזים לכך ששורש בעייתו הרפואית היא פסיכוסומאטית. באותו הזמן, הוא התנהל באופן רגשי המביע כעס ותסכול על מצבו הרפואי. בהתאם לכך, כל המשתתפים במחקר זיהו את ההיבט הנפשי כדומיננטי. היה ברור לכולם שהם יכניסו היבטים רגשיים לטיפול והם תפסו את הדבר כטריוויאלי ובלתי נפרד. לאחר משחק התפקידים, כשנשאלו "מה הייתם עושים בטיפול? ", הם ענו, "הייתי עובד פיזית אבל דרך הפיזית פותח את הנפש", או "הרגשתי שאין בעיה בכתף, הכאב זה כאב פיזי אבל שמגיע ממקום אחר". תשובותיהם של כל המשתתפים שיקפו את התייחסותם לבעיה הרגשית שעלתה כקודמת לפתולוגיה הפיסיולוגית.

אף על פי כן, כשהמשתתפים נשאלו על ידי החוקר בזמן משחק התפקידים "מה יש לי? ", או "מה אנו הולכים לעשות? ", כל משתתפי המחקר התייחסו להיבטים הפיזיים של בעייתו בלבד. נאמרו משפטים כגון, "אנו נעבוד על הכתף, ניצור תנועה", או "אני אשתדל לא להתמקד באזור עצמו אלא להגיע בדרכים עקיפות". אף אחד מהם לא הציג את מטרת הטיפול כנוגעת גם בהיבטים הרגשיים. במילים אחרות, הם לא שיתפו את הקליינט (החוקר) במטרת הטיפול האמיתית אליה התכוונו והציגו בפניו מטרה טיפולית אחרת. עצם הצגת מטרת הטיפול באופן אחד לקליינט וקביעת מטרה אחרת שהיא אינה גלויה לו, מהווה מצב אשר יכול להיבחן ברמה האתית.

אמנם, לדבריהם של המרואיינים הם נמנעו מחקירתם של היבטים רגשיים, מכיוון שלא קיבלו הכשרה נאותה. אולם יחד עם זאת, הצורך להתייחסות לאותם ההיבטים עצמם היה נוכח ויתבטא בהבנתם את מצבו של הקליינט שהוצג בפניהם ובדרך פעולתם. ישנה האפשרות שתוצאה זו מבטאת נסיבתיות שמקורה באותו הקונפליקט הפנימי, זה המבטא מצד אחד את הצורך להתייחסות ומצד שני, את חוויית הסיטואציה כמחויבת להיות נסתרת, מכיוון שההתעסקות הגלויה עימה נתפסת כלא אתית ברמה הפסיכולוגית. הדבר משקף צורך העולה מהשטח ושיש לתת לו מענה ברמת מערכות ההכשרה, אולם זהו נושא לדיון אחר.

ההשלכות לאי ההתייחסות הורבאלית לתכנים הרגשיים שעלו, נראו באבחון שגוי לגבי המצב שהוצג. למרות שהקליינט (החוקר) ציין באופן ישיר שהיה בטיפול פסיכולוגי, שעיבד את רגשותיו שקשורים לאח והתמודד עימם ולמרות שתלונותיו הרגשיות כוונו באופן מכוון לחוויית המצוקה של לחיות עם הבעיה רפואית, לחיות עם הכאב גופני המוגבלות וחוסר האונים הנובע מכך, כל משתתפי המחקר קבעו שהמתח והמצוקה הרגשית אותם חווה, מקורם בגורם הפסיכוסומאטי. מסיפור המקרה, ניתן היה להסיק שאכן סיבת הפתולוגיה היא פסיכוסומאטית, אולם במקור המצוקה הרגשית לא היה ניתן לטעות, היא הוצגה כנובעת באופן וודאי, ברור וישיר מהפתולוגיה עצמה.

יחד עם זאת, החומרה האתית שבעניין אינה נוגעת לאי דיוקם של המשתתפים באבחון המקרה, זו התוצאה. היא נוגעת לכך שלמרות הימנעותם מההתייחסות הורבאלית ומהצהרתם המסתייגת מתכנים פסיכולוגיים, הם לא נמנעו מלבצע הערכה פסיכולוגית ומקביעת מטרת טיפול רגשית. כל זאת, ללא ידיעתו של הקליינט ובאמצעות הנחות פנימיות שנעשו בזמן הקצר וללא משיכת מידע קונקרטי לגבי החוויה הרגשית אותה הציג החוקר. לדוגמה "לדעתי הוא לא עבר את זה, עדיין לא השתחרר ולכן הכאב נמצא", "הטיפול יהיה בכל נושא הטראומה, מאז קרה לא משהו קשה לא להתמודד ברור שהמקור הוא באח".

נתון זה, מצביע על כך שבכדי לקבל הבנה מלאה למצבו ישנה חשיבות להבנת חווייתו הסובייקטיבית של החולה ולהבנת המשמעויות האישיות אותן הוא מייחס לסימפטום הרפואי. המצוקה רגשית יכולה לנבוע מגורמים רבים, פסיכוסומאטיים, שקשורים לעצם חוויית החיים עם הפתולוגיה, ישנה לאסטרטגיות ההתמודדות של הקליינט, תכונות האופי שלו, תפיסתו את מצבו, הקשר למצבים אחרים בחייו וכן אלאה. ישנה האפשרות, שבמידה והיו המרואיינים בעלי כלים מתאימים, היו יכולים למשוך מידע על מצבו הרגשי של הקליינט (החוקר) באופן גלוי ומבלי לתפוס את עצמם כפסיכולוגים ובכך, לאפשר לעצמם להבין באופן יותר טוב את מצבו ולהשליך זאת על הטיפול.

כול משתתפי המחקר טעו באבחון מקור המצוקה הרגשית, כולם ערכו פרשנות והערכה פסיכולוגית למצבו של הקליינט וכולם הסתירו זאת מהקליינט בזמן הראיון והציגו לו רציונאל ומטרת טיפול שונה. מצד אחד, הייתה מודעות אתית ואי שימוש בתכנים פסיכולוגיים באופן גלוי ומצד שני, אותו הצורך שעלה התרחש בפנימיותם של המשתתפים. תהליך זה התרחש ממילא, כך שניסיונם להתנהלות האתית הנמנעת מהשימוש בתכנים הפסיכולוגיים, לא עלה בהצלחה. נהפוך הוא, מחיר הסתרת המטרות הטיפוליות מלבד לכך שיתבטא בהבנתם השגויה את המקרה, השתקף באותה ההתנהלות שאינה אתית ושממנה ניסו להימנע.

חשוב לציין שזהו מחקר איכותני. הוא משקף קבוצה מסיומת בזמן מסוים ומהותו היא סובייקטיבית. מעצם רעיון זה עולות מגבלות היכולות לערער על תוקפו. לדוגמה, המחקר משקף את פרשניות המשתתפים ואת מעורבותו של החוקר בניתוח הנתונים, משחקי התפקידים לא משקפים באופן אוטנטי את המציאות הקלינית והמשתתפים ידעו שמדובר במשחק תפקידים. יחד עם זאת, ניתן היה למצוא משותף באופן בו ניהלו המשתתפים את השיח והראיון הטיפולי ובאופן בו התייחסו אל המקרים שהוצגו בפניהם. הדבר מרמז על הדרך אליה הוכשרו ליצור קשר והדבר יכול לעלות שאלות רבות.

מחקר זה מאלץ לבחון מחדש מהם גבולות האתיקה שבשימוש הורבאלי כשמדובר בתכנים בעלי אוריינטציה רגשית. זאת, מכיוון שנראה שאי ההתייחסות לתכנים אלו, יכולה לעורר סוגיות אתיות משל עצמה. הדבר מצביע שוב על הצורך שבהרחבת תוכניות הלימוד לכלול בתוכם תכנים המשקפים יישום של כלים ואסטרטגיות להתמודדות ורבאלית עם תכנים רגשיים. אולם עד שהדבר יעשה, עולה שאלה נוספת והיא, האם ישנה אפשרות ליישום תכנים ורבאליים בעלי אוריינטציה רגשית שהיא אתית, במסגרת הכלים שניתנים כיום במסגרות הלימוד.

חשוב להבין שמשיכתם והבהרתם של התכנים הרגשיים המובעים או המתוארים באופן נרטיבי בטיפול ושמהם ניסו להימנע משתתפי המחקר אינה חוצה גבולות אתיים. כשמגיע אדם עם כאב גב, אנו שואלים שאלות ומתמקדים בהבהרה של הביטוי הפתולוגי. שאלות כגון מתי כואב, מה מעורר את הכאב, כיצד הוא בא לידי ביטוי, האם ישנם דברים נוספים מלבד לכך וכדומה, עוזרות למקד ולדייק את ההבחנה ומשליכות ליישום הטיפול באופן שהוא אינו רפואי מערבי, אלא מבוטא באמצעות הטכניקה והיישום הנלמדים במסגרת הפילוסופיה הסינית לדוגמה.

באותו האופן, כשמגיע אדם המציג מצוקה נפשית, שמבטא רגשות באופן ישיר וגלוי, או שסיפורו מרמז על גורם פסיכוסומאטי, ישנה הלגיטימציה לשאול שאלות מבהירות ושממקדות את ההבנה לגבי מצבו. לגיטימי לשאול באיזה אופן הדבר משפיע עליו, מה המשמעות שהוא נותן למצבו, או כיצד הדבר בא לביטוי. לגיטימי לציין ולשאול כשחווים תחושה של מתח או רגש כשהקליינט מתאר את בעייתו. לגיטימי לשאול את הקליינט אם הוא רואה קשר בין הפתולוגיה לבין עברו, לגיטימי לחקור ולהבהיר את התנסותו לאותו עומק ולאותה רמת דיוק אליה היינו חותרים ושאליה היינו רוצים להגיע, כשהיינו מבהירים את הפתולוגיה הפיזית.

שאלות אלו מהן ניסו להימנע המשתתפים, אינן משקפות טיפול פסיכולוגי ואינן מהוות אבחון או הערכה פסיכולוגיים. הן ביטוי לקלט ראשוני שמטרתו לשפוך אור על מצבו של הקליינט, זהו איסוף נתונים. נתונים אלו יכולים להיות מושלכים לעולמם התיאורטי של המטפלים וככל שהיו בהירים יותר וממוקדים יותר כך יעזרו לדייק את האבחון ואת היישום הטיפולי. אין בכך שום נגיעה לעולם הפסיכולוגי. עם זאת, במידה ותהיה פרשנות המשתמשת במושגים פסיכולוגיים, או במידה ומלבד למשיכת הנתונים הרגשיים לשם השלכתם על התיאוריה תהיה התייחסות והערכה ורבאלית וישירה למצבו הרגשי של הקליינט, אז ניתן לפתוח דיון הנוגע לגבולות האתיים שביישום.

עוד חשוב לציין, שהגדרת מטרת הטיפול חייבת בהלימה בין אופן הצגתה ובין יישומה לפי הבנתו של המטפל והדבר מחייב שיח הנוגע גם לעולמו הרגשי של הקליינט. יחד עם זאת, אין בכך מעבר על עקרונות אתיים, ההפוך הוא הנכון. אי ההלימה שבין אופן ההצגה והיישום, יכולים להוות ברמה האתית את המעבר מגבול הטעם הטוב. צריך להבין שישנה האפשרות שהקליינט ישתף פעולה, אולם ישנה האפשרות שירצה התייחסות לבעייתו הפיסית בלבד. בין אם כך או כך וגם במידה והשקפת עולמו של המטפל רואה את החיוב שבקשר הגוף - נפש, ברמה האתית עליו להתמקד במטרה המשותפת בלבד ותמיד לשתף בתכנים שעולים או כשמטרת הטיפול משתנה.

נותרת השאלה, האם טיפול שמטרתו ממוקדת בביטוי הנפשי או הרגשי, הוא כשלעצמו אתי. האם בטיפול השיאצו ראוי לטפל במצוקות רגשיות. התשובה היא כן, השקפת העולם ההוליסטית מחייבת התייחסות לכל המימדים בחייו של אדם בכדי להבין אותו כשלם ולתת לו מענה. בהתאם להשקפה זו, מערכות ההכשרה מספקות, במידה כזו או אחרת, כלים יישומיים להתייחסות וטיפול בכל מימדי האדם כולל את עולמו הרגשי. יחד עם זאת, הדבר תלוי גם למידה בה ישנה הלימה של הגדרת מטרות הטיפול ולמידה בה האבחון והיישום משקפים את התיאוריה הנלמדת ללא כניסה לנעלי הפסיכולוג.

על אחת כמה וכמה הדבר אפשרי, מכיוון שכפי שטענו המטפלים שהשתתפו במחקר, למגע אכן יש את האיכות המסוימת שנוגעת במימדים הרגשיים. הוא יכול להרגיע, להשרות ביטחון, לשחרר מתחים ולעורר רגשות עמוקים. הוא יכול להכיל, לעטוף, לתמוך ולאסוף. הטיפול הגופני כשלעצמו, בכוחו לשחרר התנסויות רגשיות הבאות לביטוי במתח או מצוקה, או בשמן המקצועי חסימות, שמקורן בטראומות מהעבר ושתוצאתן נראית כפתולוגיה בהווה. כל זאת, ללא מילים. הדבר לגיטימי להשתמש בכלי זה, בדיוק באותו האופן שהדבר לגיטימי למשוך תכנים רגשיים להבהרה בכדי להשליכם על התיאוריה ולהביא לאבחון שהוא מדויק יותר ומכך לוודאי לטיפול שהוא יעיל יותר.

מאמר זה מבוסס על ממצאים מתוך:

עמיר, ג' (2008). ביטויים של היעדר מיומנויות תקשורת במצבים רגשיים בטיפול השיאצו. http:/ / www.guyamir.com/?p=a.
אהבה קשר גוף נפש אבחון פסיכולוגי כאב גופני תחושה של מצוקה מחיר להסכים התייחסות רוגע הערכה ורבאלית טיפול רגשי גבולות טיפול טיפולים מטופל מטפל סינדרום פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיות פסיכולוגים שיאצו
להסתפק במועט / שמח בחלקו - מה טוב / רע בהסתפקות במועט? ומה הטוב ביותר?
...- מה טוב / רע בהסתפקות במועט? ומה הטוב ביותר? מצד אחד, להסתפק במועט ולשמוח בחלקך זה טוב. ברגע שהאדם מסתפק במועט, הוא חוסך מעצמו מאמץ מיותר, בעיות מיותרות, וקשיים שונים להשיג את מה שהוא לא באמת צריך. מהצד השני, הסתפקות במועט לא מאפשרת לאדם להתקדם לשום מקום. כל העולם כולו מתפתח, רק בזכות זה שבני האדם לא מסתפקים במועט. אם כל הכוחות השונים שיש ביקום היו מסתפקים במועט, לא היו מתרחשים שום שינויים בעולם. לדוגמה: מים דרכם לכבות את האש. אם המים היו מסתפקים במועט, הם לא היו משתלטים על האש, ולא היו מכבים אותה...
שלמות שאין שלמות אחריה - איך להגיע לשלמות? מה בדיוק לרצות כדי להגיע לשלמות?
...- איך להגיע לשלמות? מה בדיוק לרצות כדי להגיע לשלמות? שלמות. כוח הרצון. איך להגיע אל השלמות המלאה שאין שלמות אחריה? תשובה: על ידי חיזוק של כוח הרצון. השלמות היא אין סופית. אם יש לדבר סוף, הרי שהוא אינו מושלם. כדי להשיג את השלמות האין סופית, צריך גם רצון אין סופי. רצון אין סופי = אין סוף רצון = כל הרצון כולו של האדם ממוקד אך ורק בלהגיע לשלמות המוחלטת. המחשבה של האדם מסוגלת להכיל רק דברים שיש להם סוף. המציאות היא אין סופית. כדי שהמציאות האין סופית תתאחד עם השכל של האדם, לשם כך האדם צריך רצון אין סופי...
שומעים אותי, פרנויה ששומעים אותי, מפחד ששומעים אותי, סכיזופרניה והזיות שווא, מחשבות שווא, חרדה חברתית, מדמיין ששומעים אותי, עוקבים אחרי, רוצים לפגוע בי, חושב ששומעים אותי, מדמיין שקוראים אותי, קוראים לי את המחשבות, הפרעות נפשיות
שומעים אותי, פרנויה ששומעים אותי, מפחד ששומעים אותי, סכיזופרניה והזיות שווא, מחשבות שווא, חרדה חברתית, מדמיין ששומעים אותי, עוקבים אחרי, רוצים לפגוע בי, חושב ששומעים אותי, מדמיין שקוראים אותי, קוראים לי את המחשבות, הפרעות נפשיות
...ששומעים אותי, סכיזופרניה והזיות שווא, מחשבות שווא, חרדה חברתית, מדמיין ששומעים אותי, עוקבים אחרי, רוצים לפגוע בי, חושב ששומעים אותי, מדמיין שקוראים אותי, קוראים לי את המחשבות, הפרעות נפשיות למה אנשים מדמיינים ששומעים אותם? אנשים רבים סובלים מהתופעה של פרנויה ששומעים אותי, תופעה שמתבטאת בכך שבן אדם בטוח לחלוטין שאנשים אחרים שומעים את מחשבותיו או דיבורו, גם כאשר בפועל אין אפשרות הגיונית לכך. אליעד כהן מסביר שהתופעה מתרחשת בצורה מאוד מוחשית, כך שאותו אדם מרגיש באופן ברור וחזק ששומעים אותו גם כשהוא...
קריירה / לבחור מקצוע / בחירת קריירה - איך לבחור עבודה / קריירה / תעסוקה?
.../ קריירה / תעסוקה? קריירה. ניהול. כיצד לבחור קריירה / תחום לימודים / תעסוקה / מקום עבודה? לקריירה / תעסוקה של האדם תפקידים שונים. יש את הצד של האילוץ ויש את הצד של האפשרות. הצד של האילוץ היינו הצד של מגבלות המציאות על האדם. מגבלות הן מחמת שהאדם אינו יכול לעסוק ב X ממגבלות שונות, ומגבלות גם מהצד שהאדם חייב להשלים עם X לצרכי פרנסה וכיוב. כאן נדבר על הצד של בחירת הכיוון הכללי של הקריירה. היינו מתוך כל האפשרויות האפשריות, באיזו מהן כדאי לבחור, לאיזה כיוון כדאי ללכת. הקריירה של האדם היא בעצם התעס
פרקטיקה / חשיבה מופשטת - מתי חשיבה פרקטית לא טובה? מה יותר טוב מפרקטיקה?
...מופשטת - מתי חשיבה פרקטית לא טובה? מה יותר טוב מפרקטיקה? פרקטיקה. חשיבה מופשטת. על האדם להבין, כי לפעמים הרצון להיות פרקטי פוגע באדם. לדוגמה: אדם מדמיין פיל ורוד דמיוני שתוקף אותו. אדם כזה עלול לחפש פתרון פרקטי מה לעשות נגד הפיל הדמיוני, כאשר בפועל הוא לא צריך שום פתרון פרקטי, אלא רק להבין שאין בכלל בעיה. לפעמים הריצה של האדם אל הפתרון הפרקטי, מונעת ממנו לראות את התמונה המלאה ולהבין שבכלל אין בעיה. על האדם להיות מסוגל לעצור ולא לרוץ לחפש פתרון. כי לפעמים בכלל הבעיה לא באמת קיימת. אדם שנמצא באמצע...
למצוא את הטוב שברע, לראות את הרע כטוב, מודעות עצמית, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, השיטה של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, שיטת ההיפוכים, להפוך רע לטוב, לאהוב את המציאות
למצוא את הטוב שברע, לראות את הרע כטוב, מודעות עצמית, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, השיטה של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, שיטת ההיפוכים, להפוך רע לטוב, לאהוב את המציאות
...את הרע כטוב, מודעות עצמית, להיצמד לאמת, להבין את עצמך, השיטה של אליעד כהן, הדרך של אליעד כהן, שיטת ההיפוכים, להפוך רע לטוב, לאהוב את המציאות איך אפשר למצוא את הטוב שברע? כאשר אדם נתקל במשהו שנראה לו שלילי או רע, הוא מתקשה לעתים קרובות לראות את היתרון או הטוב שבאותו המצב. אליעד כהן מסביר, שכדי למצוא את הטוב שבדבר רע, או לראות את הרע כטוב, צריך להשתמש בשיטה של בירור האמת באופן יסודי. כלומר, על האדם לשאול שוב ושוב את השאלה האם זה באמת רע? מי אמר שזה רע? אולי ההיפך נכון?. עצם הפעולה של השאלה הזו מאפשרת...
איך לגרום לעובד לא להסיר אחריות? בקשת עדכון לסטאטוס משימה מעובד, איך לדבר נכון עם עובד? איך לשאול עובד שאלה? איך לנהל עובדים? הסרת אחריות של עובד, אימון למנהלים, ניהול עובדים, הסרת אחריות של עובדים, לקיחת אחריות של עובדים, יעוץ למנהלים, אימון עסקי
...לגרום לעובד לא להסיר אחריות? בקשת עדכון לסטאטוס משימה מעובד, איך לדבר נכון עם עובד? איך לשאול עובד שאלה? איך לנהל עובדים? הסרת אחריות של עובד, אימון למנהלים, ניהול עובדים, הסרת אחריות של עובדים, לקיחת אחריות של עובדים, יעוץ למנהלים, אימון עסקי שאלה: מה לעשות אם כאשר אתה שואל את העובד שלך לקבל ממנו סטאטוס על ביצוע המשימה שלו, זה גורם לו לחשוב כאילו לקחת את האחריות אליך על ביצוע המשימה שלו וזה גורם לו להסיר מעצמו אחריות? לדוגמה: אתה שואל את העובד שלך, מה קורה עם התקלה שיש אצל לקוח X. ואז העובד מעדכן...
איך המוח חושב? איך המוח עובד? מה זה כלום? מה זה אין סוף? מה זה אפס? כלום יחסי, כלום מוחלט, מה זה אלוהים? פרדוקס המהות והצורה, איך נוצר רצון? מהו הרצון הראשון? ההגדרה של אלוהים
איך המוח חושב? איך המוח עובד? מה זה כלום? מה זה אין סוף? מה זה אפס? כלום יחסי, כלום מוחלט, מה זה אלוהים? פרדוקס המהות והצורה, איך נוצר רצון? מהו הרצון הראשון? ההגדרה של אלוהים
...מה זה אין סוף? מה זה אפס? כלום יחסי, כלום מוחלט, מה זה אלוהים? פרדוקס המהות והצורה, איך נוצר רצון? מהו הרצון הראשון? ההגדרה של אלוהים איך המוח חושב על דברים מופשטים? אליעד כהן מסביר כיצד המוח שלנו תופס מושגים מופשטים כמו כלום, אינסוף, אפס או אלוהים, ומדגיש שהמוח מסוגל לתפוס דברים בשתי דרכים עיקריות: ישירה ועקיפה. תפיסה ישירה מתרחשת כשאנחנו רואים עצם ממשי כמו כיסא או שולחן. לעומת זאת, תפיסה עקיפה היא כאשר מנסים להבין משהו שאינו מוגדר בצורה ברורה, למשל אינסוף או אפס. מה ההבדל בין כלום יחסי לכלום מוחלט...
הפכים נמשכים / משיכה / הפכים - האם הפכים נמשכים? מהי מהות המשיכה בין הפכים?
...נמשכים / משיכה / הפכים - האם הפכים נמשכים? מהי מהות המשיכה בין הפכים? קשר זוגי. מערכות יחסים. אהבה. הפכים נמשכים זה לזה. האומנם? מהי מהות המשיכה בין הפכים? מדוע דברים שונים נמשכים זה לזה? ומדוע לפעמים הפכים יוצרים התנגדות זה לזה? תשובה: כל דבר נמשך לשורשו ולמקום שאליו הוא שייך. בשורש של המציאות, כל הדברים הם באחדות מוחלטת. מצד המהות של המציאות, שום דבר אינו שונה מהותית משום דבר אחר. מצד מהותה של המציאות, אין שום הפכים, אלא הכל אחד. מהם ההפכים? ההפכים הם ייצוג של חלקים שונים של האחדות. כל אחד מההפכים...
שקר ואמת - איך לזהות שקרנים ושקרים?
שקר ואמת - איך לזהות שקרנים ושקרים?
...ושקרים? איך לזהות שקרים ואיך לגלות שקרנים? אחד הדברים המרכזיים בהבנת הנושא של שקר ואמת הוא לדעת כיצד ניתן לזהות כאשר משקרים לך, ובעיקר איך אדם יכול לזהות כשהוא משקר לעצמו. אליעד כהן מסביר כי היכולת לזהות שקרים מבוססת בראש ובראשונה על היכולת לשאול שאלות חדות וברורות, והסיבה לכך היא שהשקר והשקרנים תמיד נוטים להשתמש במושגים מעורפלים, דו - משמעיים ולא חד - משמעיים. למשל, כשאדם אומר אני אעשה משהו ואז אהיה מאושר, זוהי אמירה מעורפלת מאוד. מה זה בדיוק להיות מאושר? איך מודדים אושר? כמה אושר בדיוק יהיה? התשובות...
עצמאות - הסיפור של העצמאות
...- הסיפור של העצמאות אנו חוגגים את יום העצמאות רק 61 שנה, למרות הקיום שלנו כעם אלפי שנים, אז מתי מתחילה העצמאות האישית שלנו: ביום בו נולדנו או ביום... ? העצמאות, למעשה מתחילה ביום שהגענו להכרה שבחרנו בחיים ולא במוות, במלוא מובן המילה - עצמאות הנפש. עצמאות זו החלטה שיש לנו שליטה על החיים שלנו והתגברנו על כל מיני פחדים ואמונות מגבילות שלנו כמו לא מגיע לי ולא ניתן להשגה. עצמאות זו היכולת לקחת סיכונים, וללכת אחרי האמונה בעצמנו ובחלומות שלנו ולכן אל לנו לפחד לשתף אחרים בחלומות ובדרך שלנו, שמה אנחנו קטנים...
מה עומד מאחורי קוריקולום ולדורף בבית הספר התיכון ?
...בבית הספר התיכון ? בכתה ט לומדים התלמידים עי התרכזות בשאלה - מה? על המורה לשים לב למשחק העדין בין המצאות הילד בכתה ט בהתגשמות מטראלית חזקה מאד של גופו (ההתבגרות המינית) לבין היווצרות החשיבה האבסטרקטית שאינה מטריאלית. יש כאן מתח, מאבק ולעיתים מרד. כדאי שהקוריקולום ישקף את המאבק הפנימי הזה לתלמידים באמצעות תופעות חיצוניות. (פיזיקה, חום מול קור, כימיה, התפשטות והתכווצות גזים, היסטוריה, הקונפליקטים ומהפכות בצרפת, רוסיה וארהב, בגג, לוחות טקטוניים). התלמידים מתרגלים נקודת מבט של הסתכלות מדוייקת על תופעות...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5
...- בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 5. נמשיך בעמוד 171 בחלק ראשון. הסברנו שאם המקום נמצא בכל מקום, והזמן נמצא בכל הזמן, ויש מציאות שנמצאת בכל מקום ובכל זמן, ואם אתה מבין שהמציאות נמצאת בכל מקום ובכל זמן, אז זה גורם, שלך כישות נפרדת לא יהיה מקום. כי אם בכל מקום יש מציאות שממלאים אותה...
יקירה, כשאת מאושרת ומסופקת - גם כל הסובבים אותך יוצאים נשכרים מכך
...כשאת מאושרת ומסופקת - גם כל הסובבים אותך יוצאים נשכרים מכך ודאי את מכירה את המייל הזה שרץ מעת לעת ברשת, שבו הבעל קורא בלילה לאשתו להצטרף אליו למיטה והאישה עונה לו שעוד רגע היא באה. שנייה אחכ היא מוציאה ממכונת הכביסה בגדים נקיים ומעבירה אותם למייבש, זורקת ערימת בגדים מלוכלכים למכונת הכביסה, מפעילה את מדיח הכלים, מגהצת איזה בגד או שניים, מקפלת כביסה, מסדרת עוד כמה דברים דחופים ובכוחותיה האחרונים מגיעה בסופו של דבר שפוכה לגמרי למיטה. בבוקר, בעלה שואל אותה בפיהוק למה היא כל כך עייפה...? גם אם לא קראת...
מהות החיפוש העצמי
...החיפוש העצמי למה אנשים שואלים שאלות כל הזמן? מה מסתתר בעומק השאלות שלנו ומה אנחנו באמת מחפשים. כשילד קטן שואל אמא למה יש הבדל בין בנים לבנות? או שהוא שואל אבא למה השמיים כחולים? או כל שאלה שהילד שואל, הוא בעצם מנסה להבין מה הסיבה, אבל מבפנים ברמה המהותית יותר הילד מנסה להבין האם הכל סיבתי או שאולי הכל אקראי, הילד מנסה להבין את מהות הקשר בין האירועים השונים שהוא רואה ומרגיש במציאות שלו. הוא שואל למה מכיוון שהוא בספק לגבי זה שקיים קשר סיבתי והוא בספק לגבי הבנתו האישית את הקשרים הסיבתיים, במידה והם...
הברירה של החוסר ברירה - התמודדות עם מצבי חוסר ברירה בחיים
...ברירה - התמודדות עם מצבי חוסר ברירה בחיים לא פעם אנו מוצאים את עצמינו בחיים בנקודות שנדמות לנו כדרכים ללא מוצא - פוטרנו מהעבודה, חלינו במחלה מסוימת, הזוגיות שלנו במשבר - הכל נראה כאילו נגרם לנו מבחוץ ואין לנו דרך להשפיע על הדברים. אין לנו שליטה ובחירה. נכון, ישנן פעמים בהן הבחירה הייתה בידנו ויכולנו להשפיע על חיינו ולבחור בין כמה אפשרויות, אבל יש ומגיעות הפעמים בהן נראה כי אין לנו עוד בחירה. זה המצב ולא נוכל לעשות דבר כדי לשנותו. זוהי תפיסה מוטעית לדעתי. גם בנקודות האלו, שהכל כבר קרה וכאילו אין...
הדרכת מורים - תקופת ויקינגים - תקופה משלימה לסיפורי הצפון בכתה ד
...משלימה לסיפורי הצפון בכתה ד אורך התקופה - שבועיים. שבוע ראשון לימוד על הויקינגים. שבוע שני מחנה ויקינגי ביער. שיעור 1 סיפור על הויקינגים וציור ספינה ויקינגית. הסיפור: הסיפור שלנו מתרחש באיסלנד וסקנדינביה, בארצות הקרות שבצפון הרחוק. חבורת ויקינגים עוטי פרוות ועור יושבים סביב מדורה קטנה המעלה עשן. ברקע מתמזגים בתי האבן הנמוכים המכוסים בדשא על גגותיהם, הנוף הירוק נמשך עד לקרחונים הלבנים והכחולים בראשי ההרים ובים. זה עתה עלו מן הרחצה במעיינות החמים הטבעיים המבעבעים לצד החווה והשבט מתישב לאכול דגים מליחים...
אין טוב ורע אוניברסליים
...אוניברסליים טוב ורע אלו הגדרות שאתה נותן לאובייקטים במציאות שלך. כל מה שאתה מאמין שיועיל לך - אתה תקרא לו טוב כל מה שאתה מאמין שמזיק לך - אתה תקרא לו רע. - יוצא שאותו אובייקט יכול להיות טוב בשבילי אבל רע בשבילך. התכלית היא לשחק את המשחק לפי הכללים. יש אנשים שיגדירו כבוד כדבר טוב. אבל מצד חוקי המשחק כבוד צריך להיות מוגדר כרע. התכלית שלך להגדיר טוב, מה שבאמת מועיל לך לפי חוקי המשחק ולא מה שאתה חושבת שלדעתך הוא טוב. - אתה מחויב לתור אחרי טוב ולהימנע מרע. אין לך ברירה אחרת. גם אם תנסה לרדוף אחרי רע...
על גבר מאוהב בטירוף, ביטחון עצמי והנומרולוגיה שביניהם
...בטירוף, ביטחון עצמי והנומרולוגיה שביניהם זו הייתה אהבה ממבט ראשון. היא מתוקה. מדהימה. יפיפייה וחכמה מאוד. מאוהב בה בטירוף. אני רווק, נראה טוב ומתקשר מעולה עם אנשים, אבל - יש לי בעיה רצינית: אין לי ביטחון עצמי עם בחורות. בהתחלה, לא היה לי האומץ להתוודות על הרגשות שלי, אבל כאשר העזתי וסיפרתי לה - התאכזבתי לגלות שהיא לא בקטע של זוגיות איתי למרות שהיא גרושה ואימא לידה. קשה לי עם זה! מה אני צריך לעשות כדי שתתאהב בי? תשובת המחץ לשאלה: תהיה גבר עם ביטחון עצמי! ולמה? כי פרשנות שמה מעיד על כך שהיא אישה חזקה...
ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - 1
...התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך - 1 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ריכוז, הפרעת קשב וריכוז - להתאבד, התאבדות, מחשבות אובדניות - חיים לאחר המוות - אהבה עצמית, לאהוב את עצמך. שאלה: מה עושים עם בעיה של חוסר ריכוז. אליעד: אתה שואל מה עושים עם בעיה של חוסר ריכוז. אז בא תסביר לי מהו חוסר ריכוז, ואיך הוא בא לידי ביטוי, זאת למעשה השאלה. שאלה: חוסר ריכוז בא לידי ביטוי בכך שאתה רוצה לעשות דברים, אתה רוצה לעשות דברים שקשורים לחיים שלך, למשל ללכת לעבודה, אתה...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על היבט נפשי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: היבט נפשי, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: היבט נפשי, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך ליצור אהבה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לחנך ילדים? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לנהל את הזמן? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע בעולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה לא להתאבד? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם הכל אפשרי? מה המשמעות של החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? למה העולם קיים? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? האם יש אמת מוחלטת? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצר העולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל אישי מומלץ, מאמן אישי להרזיה, אימון אישי טלפוני בתחום היבט נפשי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2188 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 11:41:06 - wesi4