ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תנועה ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 ✔מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1

מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007.

הקדמה

בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף היא לתיקון העולם בדרכה שלה, ומקיימת דיאלוג בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה לשינוי העולם מחייבת תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה.

א. פרויד היהודי

בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. להמחשת הבעיה הנה שתי דוגמאות הפוכות בנוגע לקשר בין היוצר ליצירתו. מה היה קורה לולא בא ניוטון לעולם? קרוב לוודאי שכל חוקי הפיסיקה שגילה היו מתגלים בסופו של דבר על - ידי אחרים ואף מנוסחים בחוקים מתמטיים דומים (כפי שיעיד המקרה של לייבניץ). אבל מה, לעומת זאת, לולא נולד שייקספיר? שום דבר הדומה ולו במעט ל"האמלט" לא היה מתחבר. המדען, על פי ההשקפה הריאליסטית המקובלת, מגלה דברים שכבר קיימים ברשות הרבים, בעוד האמן מבטא הלכי - נפש פנימיים הייחודיים לו בלבד. לפיכך, לאומיותו של ניוטון יש לה השפעה מעטה על חוקי הפיסיקה הקלאסית (אם כי בוודאי לא מקרה הוא שדווקא אנגלי גילה אותם לראשונה), בעוד שאנגליותו של שייקספיר (ובוודאי שפתו) ניכרת בכל יצירותיו, אוניברסאליות ככל שתהיינה. היכן, אם כן, עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה קשר מיוחד ליהדות, או שמא היא השקפת - עולם ייחודית לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו?

במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש האדם. ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה Narzissmus. בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא "נרקיזם", וכאן, בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית, אף "נרציזם" כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי?

זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - מודעים, המפריעים לדיון רציונאלי, ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה, ומשום כך, על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר, ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.

פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: "נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי". ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך:

ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות, אך לדאבון - לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער, כי עובדה זו לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר.

במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת "טוטם וטאבו" שיער פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ובעלו את נשותיו, ורגש האשמה, שעבר בצורה כלשהי מדור לדור, יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות, שמייצגה היה אב על - אנושי. אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה, לא כן הדבר לגבי "עתידה של אשליה", המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, מציעה לאדם אשליות כדי להקל על פחדו מהמוות ומתלאות החיים, ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה. הכינוי הלא מחמיא "נוירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמא (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם.

מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם, ושהיידיש הייתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ. פרויד, לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כ"חמר" (חמור), "גזיירס" (גזירות) ו"גאנף" (גנב), באותו טון נטול שיפוטיות בו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים. במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת - ללב "דאלס", והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה. ב"פשר החלומות" וכן ב"פסיכופתולוגיה של חיי יום - יום", שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב "הבדיחה ויחסה ללא - מודע" גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי.

דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו", והאחרת, ספרו הכמעט - אחרון "משה האיש ואמונת הייחוד", שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון. המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר. הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל, תנוחה שביטאה, כך שיער, את מצב - רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם. אבל חרף וידוייו האישי בתחילת המאמר ("פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה... ולא - אחת הייתי חומק אחר - כך באפלוליתו של הבית, משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב - רב אשר עינו של משה מייסרת אותו"), לא הזכיר בו במילה את לאומיותו שלו, כאילו לא היתה זו רלוואנטית לנושא! המרצע יצא מן השק ב"משה האיש ואמונת הייחוד", שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו. לפנטאזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען, על הנביא שהרגו במדבר, ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא - מודע בנפש היחיד: לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה, אירציונאלית ועיקשת כמו כל דלוזיה (אמונת - שוא) פסיכוטית, במציאותו של אב גדול הכועס על בניו. לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל - הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה", הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהדותו. כדאי לתת את הדעת, לדוגמא, על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים: "כמה רבה הקנאה שאנו, מעטי האמונה, מתקנאים באותם חוקרים, המשוכנעים בקיומו של עצם עליון! ". ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית מיושנת לפיה תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות: "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם, אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי".

אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה "הגטו החדש" של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה מסוימת היו אפילו שכנים לרחוב ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה שפרויד, כבנג'מין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את לאומיותו תמצת בראיון עיתונאי בשנת 1926: "שפתי היא גרמנית, תרבותי והישגיי הם גרמניים, אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני, עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. "

ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים

טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארה"ב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן כהן. בספרות, גיבוריו היהודים של חיים פוטוק ב"ההבטחה", שהם שומרי מצוות ואפילו חרדים, מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי, כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית. "מה מעיק על פורטנוי", "פחד גבהים" והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו.

לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר, ברומאן של ישראל סגל "וכי נחש ממית", כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף. פרויד נתפס כמעין דארווין שני. דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו 39), ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה. עם זאת, המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי, בין בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה ע"י הקהילה, משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים, המתורגמים לא - אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות, בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא - יהודיות לאוצר המוסיקה החסידית. אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד: מיומנו של האדמו"ר האחרון, מנחם - מנדל שניאורסון, התגלה כי האדמו"ר החמישי, שלום דב - בער שניאורסון, נועץ בפרויד ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות, הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר, וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות (לכותב דברים אלה הייתה תכתובת משעשעת עם ראש עיריית רחובות לפני שנים אחדות, כשהציע לקרוא רחוב בעיר על שם פרויד, הצעה שנפלה בלחץ חברי המועצה הדתיים).

עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני ע"י אידיאולוגים כמו אצ"ג וישראל אלדד. פרויד, כמארקס, נתפס כאחד ה"משומדים" הנגועים בשנאה - עצמית יהודית - טענה פרוידיאנית כשלעצמה. יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר, מתרגם "האיש משה ואמונת הייחוד", שבאחרית - דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית.

לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ויהדות. עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות. המדרש מפרש את המילים מספר דברים י' ב', "אשר שיברת, " כ"יישר כוחך ששיברת", שבח שסימון ראה כיאה לפרויד. מרידתו של פרויד, על פי השקפה מקורית זו, אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית, שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה. ואומנם, כשאנו נזכרים במקור השם "ישראל", על פיו נאבק אבי האומה באלוהים (בראשית ל"ב כ"ט), נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך.

* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2.

להתמודד עם קנאה אישיות קיצונית קוסם מכור לאוננות טיפול במחלות נפשיות ראיונות שכנים מחשבות ביהדות יחסים שייקספיר אנליטי דת דתיים הדתיים החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
טווחי תנועה של שריר, מהו טווח התנועה של השריר? מהו טווח תנועה מלא? מהו טווח תנועה חלקי? מהו טווח תנועה חסר? מהו טווח תנועה מקסימאלי? כפיפת מרפקים, שריר הברכיאליס, טווחי התנועה של השריר
טווחי תנועה של שריר, מהו טווח התנועה של השריר? מהו טווח תנועה מלא? מהו טווח תנועה חלקי? מהו טווח תנועה חסר? מהו טווח תנועה מקסימאלי? כפיפת מרפקים, שריר הברכיאליס, טווחי התנועה של השריר
... תנועה של שריר, מהו טווח התנועה של השריר? מהו טווח תנועה מלא? מהו טווח תנועה חלקי? מהו טווח תנועה חסר? מהו טווח תנועה מקסימאלי? כפיפת מרפקים, שריר הברכיאליס, טווחי התנועה של השריר הרצאה על טווחי תנועה של שריר, מהו טווח התנועה של השריר? מהו טווח תנועה מלא? מהו טווח תנועה חלקי? מהו טווח תנועה חסר? מהו טווח תנועה מקסימאלי? כפיפת מרפקים, שריר הברכיאליס, טווחי התנועה של השריר ועוד מתיחת שריר, כיווץ שריר, למתוח את השריר, לכווץ את השריר, לקרוע את השריר, קריעת שריר, כאב בשריר, מתיחות לשרירים, אחז תחל של שרירים, ...
טווח תנועה מלא - כן או לא? מה היתרונות והחסרונות של טווח תנועה מלא? למה לא כדאי לעבוד בטווח תנועה מלא? מהם סוגי טווחי התנועה של השריר? למה ומתי כדאי לעבוד בטווח תנועה חלקי? זווית הישום של השריר.
... תנועה מלא - כן או לא? מה היתרונות והחסרונות של טווח תנועה מלא? למה לא כדאי לעבוד בטווח תנועה מלא? מהם סוגי טווחי התנועה של השריר? למה ומתי כדאי לעבוד בטווח תנועה חלקי? זווית הישום של השריר. אז ראשית יש להסביר מהו טווח תנועה מלא. וטווח תנועה מלא, פירוש, שלכל שריר שמשתתף בתרגיל, יש את טווח התנועה שלו. דהיינו, יש את התנועה שלו בין 2 המצבים שלו. יש את המצב שבו השריר הכי מתוח ויש את המצב שבו השריר הכי מכווץ. ובין הנקודה שבה השריר הכי מתוח לבין הנקודה שבה השריר הכי מכווץ, זהו טווח התנועה של השריר. וכאשר אנחנו מדברים על טווח תנועה מלא, צריך להבין שיש 2 טווחי תנועה מלאים. 1 - טווח תנועה מלא, מ 0 ל 100. ו 2 טווח תנועה מלא מ 1 ל 99. דהיינו, שיש אפשרות של טווח תנועה מלא בין 0 ל 100, שבו בין חזרה לחזרה השריר נח לגמרי ואין שום מתח על השריר, שאז בעצם עשינו טווח תנועה מלא לגמרי, ויש טווח תנועה כמעט מלא, שבו אנחנו שומרים על מתח בשריר, תוך כדי כל אחת מהחזרות במשך הסט. והאם כדאי לשמור על מתח בשריר או לא? זה נושא אחר למקום אחר. אבל כאן נדבר, על האם כדאי לעבוד בטווח תנועה מלא עם שמירת מתח בשריר, או לעבוד רק בטווח תנועה חלקי בתוך טווח התנועה המלא. אז לכאורה, ההיגיון אומר שעדיף לעבוד בטווח תנועה מלא, כדי לאמן את כל השריר וכדי שכל השריר כולו יתאמץ בכל הטווח שלו. ושלא יהיה מצב שהשריר יכול להרים X משקל אבל רק בטווח מסוים. וכאשר הוא יכנס לטווח אחר, הוא לא יוכל להרים את אותו המשקל. ולכן הגיוני לעבוד בטווח תנועה מלא. אבל צריך לדעת, שב 100% מהמקרים שעובדים בטווח תנועה כלשהו, בתוך טווח התנועה יש נקודה שבה השריר מתאמץ, יותר מאשר בשאר הנקודות שבתוך טווח התנועה (ע"ע זווית ישום). וזה בעצם אומר, שבמצב האופטימאלי, עדיף אכן לאמן את כל טווח התנועה של השריר, אבל לא בבת אחת ולא בתרגיל אחד. אלא בחלקים שונים, כאשר בכל חלק, השריר יתאמץ הכי הרבה בנקודה אחרת בטווח התנועה שלו. שזה בפועל אומר, שכאשר מבצעים תנועה מסוימת לשריר מסוים, אפשרי לזהות את הנקודה שבה השריר הכי מתאמץ בתוך טווח התנועה של השריר, ואז לעבוד בטווח תנועה חלקי, רק סביב הנקודה הזאת. ואח"כ אפשרי לשנות את המנח של הגוף / המשקל וכולי, כדי להגיע לכך שבטווח
טווח תנועה חלקי או טווח תנועה מלא, נפח האימון בטווח מלא או בטווח חלקי, טווח תנועה מלא בתרגיל מורכב, נעילת מפרקים, האם לנעול מפרקים? שמירת מתח בשריר סביב זווית הישום, זווית אופטימאלית של השריר, חימום בטווח תנועה מלא
טווח תנועה חלקי או טווח תנועה מלא, נפח האימון בטווח מלא או בטווח חלקי, טווח תנועה מלא בתרגיל מורכב, נעילת מפרקים, האם לנעול מפרקים? שמירת מתח בשריר סביב זווית הישום, זווית אופטימאלית של השריר, חימום בטווח תנועה מלא
... תנועה חלקי או טווח תנועה מלא, נפח האימון בטווח מלא או בטווח חלקי, טווח תנועה מלא בתרגיל מורכב, נעילת מפרקים, האם לנעול מפרקים? שמירת מתח בשריר סביב זווית הישום, זווית אופטימאלית של השריר, חימום בטווח תנועה מלא הרצאה על טווח תנועה חלקי או טווח תנועה מלא, נפח האימון בטווח מלא או בטווח חלקי, טווח תנועה מלא בתרגיל מורכב, נעילת מפרקים, האם לנעול מפרקים? שמירת מתח בשריר סביב זווית הישום, זווית אופטימאלית של השריר, חימום בטווח תנועה מלא ועוד משקלי עבודה בטווח תנועה חלקי, עבודה בטווחי תנועה שונים, שריר דו מפרקי וטווחי תנועה מלאים, יתרונות טווח תנועה מלא, חסרונות טווח תנועה מלא, יתרונות טווח תנועה חלקי, חסרונות טווח תנועה חלקי, למה לעבוד בטווח תנועה חלקי? חצאי תנועות באימון כושר, תנועה מלאה או תנועה חלקית, תנועות מלאות או תנועות חלקיות, למה עושים חצי תנועה? שיטות לפיתוח גוף, לשמור על מתח בשריר בטווח תנועה חלקי, בחירת משקל עבודה באימון, סקוואט מלא, סקוואט ...
שינוי זווית במפרק, כל תנועה משנה זווית במפרק, תנועות חד מפרקיות, תנועות רב מפרקיות, איזה מפרקים משתתפים בתנועה? זווית קטנה במפרק, זווית גדלה במפרק, שינוי הזווית במפרק במהלך התנועה, ריצה
שינוי זווית במפרק, כל תנועה משנה זווית במפרק, תנועות חד מפרקיות, תנועות רב מפרקיות, איזה מפרקים משתתפים בתנועה? זווית קטנה במפרק, זווית גדלה במפרק, שינוי הזווית במפרק במהלך התנועה, ריצה
... זווית במפרק, כל תנועה משנה זווית במפרק, תנועות חד מפרקיות, תנועות רב מפרקיות, איזה מפרקים משתתפים בתנועה? זווית קטנה במפרק, זווית גדלה במפרק, שינוי הזווית במפרק במהלך התנועה, ריצה הרצאה על שינוי זווית במפרק, כל תנועה משנה זווית במפרק, תנועות חד מפרקיות, תנועות רב מפרקיות, איזה מפרקים משתתפים בתנועה? זווית קטנה במפרק, זווית גדלה במפרק, שינוי הזווית במפרק במהלך התנועה, ריצה ועוד תנועה חד מפרקית, תנועה דו מפרקית, תנועה רב מפרקית, תרגילים מבודדים, תרגילים מורכבים ...
מהם טווחי התנועה של השריר? [טווח תנועה מלא / טווח תנועה חלקי]
... טווחי התנועה של השריר? [טווח תנועה מלא / טווח תנועה חלקי] לכל שריר יש את טווח התנועה שלו. מהו טווח התנועה של השריר? תשובה: כפי שכבר אמרנו, לשריר יש שני מצבים, המצב שבו הוא הכי מתוח וארוך, והמצב שבו הוא הכי מכווץ וקצר. טווח תנועה מלא, פירושו שהשריר נע, מהמצב שבו הוא הכי ארוך אל המצב שבו הוא הכי קצר ולהפך. טעות נפוצה של מתאמנים, שהם מאמנים את השריר שלהם, בטווח תנועה חלקי. בד"כ זה בגלל חוסר ידיעה, או בגלל בעיית אגו, שגורמת למתאמן לרצות להרים יותר משקל, שקל יותר להרים אותו בתנועה חלקית. וכאשר מאמנים את השריר רק בחלק מהתנועה, אז מצד אחד אומנם השריר עדיין מתאמץ ואפילו גדל ומתחזק, אבל מצד שני, הוא מתחזק רק בטווח תנועה מסוים. מה שאומר, שאם נניח השריר שלך התחזק ויכול להרים X משקל בטווח מסוים, מה לדעתך יקרה אם במקרה המשקל ימתח את השריר? מעבר לטווח התנועה שאתה רגיל לאמן אותו?! תתרחש פציעה כמובן. כי יש חלק בשריר שלך, שלא רגיל למשקל ולמאמץ הזה. בנוסף, כאשר מתאמנים רק בטווח תנועה חלקי, ישנן עוד בעיות פיזיולוגיות שונות אפשריות, כגון בעיות גמישות, חוסר פרופורציות בשרירים ועוד. ואעפ"כ יש גם יתרונות של אימון טווח תנועה חלקי. כגון לדוגמא אם חלק מסוים מהשריר שלך עייף, שאז אתה יכול לאמן חלק אחר מהשריר עצמו. איך עושים ... לאמן רק חלק ספציפי של השריר, כי אתה צריך לחזק את הטווח הספציפי הזה, עבור תנועה ספציפית, שמשתמשת בדיוק בטווח התנועה הזה. רק שצריכים להיות מודעים לכך, שמאמנים רק חלק מטווח התנועה של השריר, על כל המשתמע מכך. כמו כן אציין, שגם מי שמאמן טווח תנועה מלא, צריך לדעת, שרצוי ומומלץ לא רק לבצע טווח תנועה מלא, אלא גם לוודא שכל החלקים שבשריר יתאמצו ולא רק שהשריר יתאמץ, רק בחלק מסוים שלו. דהיינו, שגם כאשר מבצעים תנועה מלאה, עדיין יש חלק מסוים בתנועה, שבו השריר מתאמץ הכי הרבה. ורצוי שהחלק הזה, יהיה לאורך כל השריר. כפי שאסביר בהמשך (ראה: זווית ישום). כמו כן אציין, שכאשר מאמצים את השריר בטווח תנועה מלא, צריך לשים לב לכך, שבקצוות של טווח התנועה, היכן שהשריר הכי ארוך או היכן שהוא הכי קצר? בד"כ יהיה יותר קשה לשריר. מה שאומר, שצריך להיזהר ולשים לב למשקלי העבודה, בטווחי התנועה השונים. כי אם אתה מסוגל לדוגמא להרים X משקל בטווח תנועה מלא, כאשר עיקר המאמץ נמצא באמצע הטווח תנועה, זה לא אומר בהכרח שתהיה מסוגל גם להרים את אותו המשקל בדיוק באותו הטווח תנועה בדיוק, כאשר עיקר המאמץ יהיה בחלק אחר של טווח התנועה / בעיקר בקצוות של טווח התנועה. ולכן לשים לב, שבקצוות של טווח התנועה, צריכים להיות יותר זהירים ויותר עדינים עם המאמץ של הגוף, כדי לא להגיע לפציעה. כמו כן אציין, כי לפעמים כדי לבצע אימון של השריר בטווח תנועה מלא, לא מספיק רק להזיז את השריר מהמצב שבו הוא הכי מתוח אל המצב שבו הוא הכי מכווץ, בלבד, אלא לפעמים ...
עבודה סביב זווית הישום של הכוח, שמירה על מתח בשריר בטווחי תנועה שונים, איפה המשקל הכי כבד? מתי השריר הכי מתאמץ? באיזה טווח תנועה לעבוד? איך לשמור על מתח בשריר? סוגים של שמירת מתח בשריר, עבודה בטווחי תנועה שונים
עבודה סביב זווית הישום של הכוח, שמירה על מתח בשריר בטווחי תנועה שונים, איפה המשקל הכי כבד? מתי השריר הכי מתאמץ? באיזה טווח תנועה לעבוד? איך לשמור על מתח בשריר? סוגים של שמירת מתח בשריר, עבודה בטווחי תנועה שונים
... שמירה על מתח בשריר בטווחי תנועה שונים, איפה המשקל הכי כבד? מתי השריר הכי מתאמץ? באיזה טווח תנועה לעבוד? איך לשמור על מתח בשריר? סוגים של שמירת מתח בשריר, עבודה בטווחי תנועה שונים הרצאה על עבודה סביב זווית הישום של הכוח, שמירה על מתח בשריר בטווחי תנועה שונים, איפה המשקל הכי כבד? מתי השריר הכי מתאמץ? באיזה טווח תנועה לעבוד? איך לשמור על מתח בשריר? סוגים של שמירת מתח בשריר, עבודה בטווחי תנועה שונים ועוד עבודה עם משקלי עבודה שונים, אימון דרופסט, אימון drop set, שמירת מתח בשריר לזמן קבוע, שיטות ... עבודה, שיטות אימון טווחי תנועה
שמירה על זווית הישום לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית היישום באופן דינאמי לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית הישום באמצעות שינוי מנח הגוף בתרגיל, שינוי זווית הישום בתוך טווח התנועה, עבודה סביב זווית הישום, שמירת מתח בשריר
שמירה על זווית הישום לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית היישום באופן דינאמי לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית הישום באמצעות שינוי מנח הגוף בתרגיל, שינוי זווית הישום בתוך טווח התנועה, עבודה סביב זווית הישום, שמירת מתח בשריר
... על זווית הישום לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית היישום באופן דינאמי לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית הישום באמצעות שינוי מנח הגוף בתרגיל, שינוי זווית הישום בתוך טווח התנועה, עבודה סביב זווית הישום, שמירת מתח בשריר הרצאה על שמירה על זווית הישום לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית היישום באופן דינאמי לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית הישום באמצעות שינוי מנח הגוף בתרגיל, שינוי זווית הישום בתוך טווח התנועה, עבודה סביב זווית הישום, שמירת מתח בשריר ועוד פול אובר לגב, pull over לגב, לבלבל את השריר, לשמור על מתח בשריר, לשמור על זווית הישום לאורך כל טווח התנועה, שינוי זווית הישום באמצעות כפיפת מפרק המרפק, שיטות לשינוי זווית הישום של הכוח, השפעת כפיפה במפרק המרפק על זווית הישום, שיטות אימון למתקדמים, איך לשלב ...
איך לאמן את כל השריר כולו לאורך כל טווח התנועה? איך לאמן את כל החלקים של השריר עצמו? מהי זווית ישום ועקומת הכוח של השריר? היכן הכי קשה לשריר, בתוך טווח התנועה שלו? ומה המשמעות של זה? איך לגוון את האימון? [זווית ישום / עקומת הכוח של השריר / strength curve]
... לאמן את כל השריר כולו לאורך כל טווח התנועה? איך לאמן את כל החלקים של השריר עצמו? מהי זווית ישום ועקומת הכוח של השריר? היכן הכי קשה לשריר, בתוך טווח התנועה שלו? ומה המשמעות של זה? איך לגוון את האימון? [זווית ישום / עקומת הכוח של השריר / ... איך זה באמת עובד. אז בעיקרון, לשריר יש טווח תנועה מסוים. אז נניח שנזיז משקל, בטווח תנועה מלא של השריר. אז לכאורה אימנו, את כל השריר. אבל השאלה היא, היכן באמת היה לשריר הכי קשה? בהתחלת / באמצע / בסוף - טווח התנועה? אז ראשית כל, נסה לבצע תרגיל התנגדות כלשהו עם משקל כלשהו, בטווח תנועה מלא. אבל נסה לבצע את התנועה יחסית ממש לאט, מספר פעמים. ותבדוק, היכן בדיוק בתנועה החלק שהכי קשה לך? תראה שיש נקודה מסוימת, ששם הכי קשה לשריר שלך. ומי שיחקור את העניין ... מהרצפה, מחובר בחוט לרצפה. אז בעצם בהתחלת התנועה שלנו, יש קו ישר, של היד שלנו, עם החוט שאליו מחובר המשקל. ויש זווית של 180 מעלות, גם ... יהיה לנו הרבה יותר קל. עד כדי כך, שבסוף טווח התנועה של שריר היד הקדמית, היכן שהוא הכי קצר? בעצם שוב לא נאמץ את השריר בכלל, במידה והמשקל ... מושך אותנו. וכפי שאמרתי, נסה ותראה. בצע טווח תנועה מלא, כאשר תבצע את הפעולה לאט לאט, גם בכיווץ וגם במתיחה, ותראה שיש חלק שיותר קשה מחלק אחר, בתוך טווח התנועה עצמו. ומה כל זה בעצם אומר לנו? שאם ברצונך לאמץ את כל החלקים של השריר שלך, ולחזק את כל ... קשה לך לבצע את הפעולה, בכל אחת מהנקודות שבטווח התנועה של השריר שלך. ואיך לעשות זאת? תשובה: באמצעות מיקום שונה של המשקל, ביחס למפרק שלך ... תן על זה את דעתך. ורק שים לב, שבקצוות של טווח התנועה, יהיה לך יותר קשה. וצריך לשים לב שלא להיפצע. כי לחלקים השונים של השריר, יש כוח שונה. וכאשר עיקר המאמץ יהיה בהתחלת / סוף טווח התנועה, יהיה לך כוח אחר (היכן שהשריר הכי מתוח וארוך, הכי מסוכן. כי הכי קרוב לקרוע אותו. אז פעל בזהירות!). בנוסף, לפעמים אתה מבצע תנועה מסוימת, וקשה / קל לך לבצע אותה, במקרה כזה, באפשרותך להתמקם שונה ביחס למשקל או למקם את ... על מיקום שונה בשריר שלך. כדי להקשות / להקל על התנועה שלך. ולמי שכבר מבין דבר מתוך דבר, לא רק שכדאי ומומלץ לאמץ את כל החלקים שבשריר, אלא ... האלו וגם במיקומים שביניהם, גם שם יש טווחי תנועה של השרירים עצמם, שמומלץ לאמן אותם בפני עצמם כנ"ל. כמו כן אוסיף, שדרך האימון הזאת, ... קשה לשריר, אבל בדיוק באותה נקודה קבועה בטווח התנועה. או שתמיד אצלם השריר מתאמץ, כשהוא באורך מסוים, ולא במצב של הכי ארוך או הכי קצר. ככה ... באפשרותך לשנות את המיקום שהכי קשה לך בתוך טווח התנועה, לא רק על ידי שינוי של המיקום של המשקל ביחס אליך, אלא גם באמצעות שינוי המיקום שלך / ... המפרק שלך, ישתנה המיקום הקשה ביותר, שבתוך טווח התנועה. לדוגמא, בתרגיל pullover cable, אם תשנה מעט את הזווית במפרק האגן שלך, או את הזווית ...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תנועה
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈4 ב 400     📞 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תנועה, איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תנועה, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לשתול מחשבות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לקבל החלטות? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם הכל אפשרי? האם יש אמת מוחלטת? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להיות מאושר? האם יש בחירה חופשית? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע וסבל בעולם? למה לא להתאבד? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא רטוריקה, אימון אישי לילדים נוער והורים, קואצ'ינג אישי בתחום תנועה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1865 שניות - עכשיו 26_04_2024 השעה 04:14:09 - wesi4