ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 ✔מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים:... -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007.

הקדמה

בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף היא לתיקון העולם בדרכה שלה, ומקיימת דיאלוג בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה לשינוי העולם מחייבת תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה.

א. פרויד היהודי

בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. להמחשת הבעיה הנה שתי דוגמאות הפוכות בנוגע לקשר בין היוצר ליצירתו. מה היה קורה לולא בא ניוטון לעולם? קרוב לוודאי שכל חוקי הפיזיקה שגילה היו מתגלים בסופו של דבר על - ידי אחרים ואף מנוסחים בחוקים מתמטיים דומים (כפי שיעיד המקרה של לייבניץ). אבל מה, לעומת זאת, לולא נולד שייקספיר? שום דבר הדומה ולו במעט ל"האמלט" לא היה מתחבר. המדען, על פי ההשקפה הריאליסטית המקובלת, מגלה דברים שכבר קיימים ברשות הרבים, בעוד האמן מבטא הלכי - נפש פנימיים הייחודיים לו בלבד. לפיכך, לאומיותו של ניוטון יש לה השפעה מעטה על חוקי הפיזיקה הקלאסית (אם כי בוודאי לא מקרה הוא שדווקא אנגלי גילה אותם לראשונה), בעוד שאנגליותו של שייקספיר (ובוודאי שפתו) ניכרת בכל יצירותיו, אוניברסאליות ככל שתהיינה. היכן, אם כן, עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה קשר מיוחד ליהדות, או שמא היא השקפת - עולם ייחודית לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו?

במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש האדם. ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה Narzissmus. בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא "נרקיזם", וכאן, בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית, אף "נרציזם" כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי?

זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - מודעים, המפריעים לדיון רציונאלי, ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה, ומשום כך, על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר, ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.

פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: "נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי". ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך:

ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות, אך לדאבון - לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער, כי עובדה זו לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר.

במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת "טוטם וטאבו" שיער פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ובעלו את נשותיו, ורגש האשמה, שעבר בצורה כלשהי מדור לדור, יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות, שמייצגה היה אב על - אנושי. אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה, לא כן הדבר לגבי "עתידה של אשליה", המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, מציעה לאדם אשליות כדי להקל על פחדו מהמוות ומתלאות החיים, ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה. הכינוי הלא מחמיא "נוירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמה (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם.

מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם, ושהיידיש הייתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ. פרויד, לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כ"חמר" (חמור), "גזיירס" (גזירות) ו"גאנף" (גנב), באותו טון נטול שיפוטיות בו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים. במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת - ללב "דאלס", והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה. ב"פשר החלומות" וכן ב"פסיכופתולוגיה של חיי יום - יום", שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב "הבדיחה ויחסה ללא - מודע" גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי.

דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו", והאחרת, ספרו הכמעט - אחרון "משה האיש ואמונת הייחוד", שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון. המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר. הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל, תנוחה שביטאה, כך שיער, את מצב - רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם. אבל חרף וידוייו האישי בתחילת המאמר ("פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה... ולא - אחת הייתי חומק אחר - כך באפלוליתו של הבית, משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב - רב אשר עינו של משה מייסרת אותו"), לא הזכיר בו במילה את לאומיותו שלו, כאילו לא היתה זו רלוואנטית לנושא! המרצע יצא מן השק ב"משה האיש ואמונת הייחוד", שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו. לפנטאזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען, על הנביא שהרגו במדבר, ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא - מודע בנפש היחיד: לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה, אירציונאלית ועיקשת כמו כל דלוזיה (אמונת - שוא) פסיכוטית, במציאותו של אב גדול הכועס על בניו. לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל - הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה", הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהדותו. כדאי לתת את הדעת, לדוגמה, על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים: "כמה רבה הקנאה שאנו, מעטי האמונה, מתקנאים באותם חוקרים, המשוכנעים בקיומו של עצם עליון! ". ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית מיושנת לפיה תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות: "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם, אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי".

אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה "הגטו החדש" של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה מסוימת היו אפילו שכנים לרחוב ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה שפרויד, כבנג'מין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את לאומיותו תמצת בראיון עיתונאי בשנת 1926: "שפתי היא גרמנית, תרבותי והישגיי הם גרמניים, אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני, עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. "

ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים

טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארה"ב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן כהן. בספרות, גיבוריו היהודים של חיים פוטוק ב"ההבטחה", שהם שומרי מצוות ואפילו חרדים, מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי, כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית. "מה מעיק על פורטנוי", "פחד גבהים" והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו.

לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר, ברומאן של ישראל סגל "וכי נחש ממית", כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף. פרויד נתפס כמעין דארווין שני. דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו 39), ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה. עם זאת, המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי, בין בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה ע"י הקהילה, משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים, המתורגמים לא - אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות, בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא - יהודיות לאוצר המוסיקה החסידית. אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד: מיומנו של האדמו"ר האחרון, מנחם - מנדל שניאורסון, התגלה כי האדמו"ר החמישי, שלום דב - בער שניאורסון, נועץ בפרויד ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות, הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר, וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות (לכותב דברים אלה הייתה תכתובת משעשעת עם ראש עיריית רחובות לפני שנים אחדות, כשהציע לקרוא רחוב בעיר על שם פרויד, הצעה שנפלה בלחץ חברי המועצה הדתיים).

עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני ע"י אידיאולוגים כמו אצ"ג וישראל אלדד. פרויד, כמארקס, נתפס כאחד ה"משומדים" הנגועים בשנאה - עצמית יהודית - טענה פרוידיאנית כשלעצמה. יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר, מתרגם "האיש משה ואמונת הייחוד", שבאחרית - דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית.

לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ויהדות. עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות. המדרש מפרש את המילים מספר דברים י' ב', "אשר שיברת, " כ"יישר כוחך ששיברת", שבח שסימון ראה כיאה לפרויד. מרידתו של פרויד, על פי השקפה מקורית זו, אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית, שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה. ואומנם, כשאנו נזכרים במקור השם "ישראל", על פיו נאבק אבי האומה באלוהים (בראשית ל"ב כ"ט), נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך.

* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2.
הנאה מינית התלבטויות מוזיקה רגשות אשם דחף מיני בלתי נשלט עוררות מינית קבועה להיגמל מהתמכרות למין הרגשת אשם יהודי גמילה מאוננות אינטלקטואל אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים מיהו יהודי נפש פסיכואנליזה תנועה
איך להקטין את הסיכוי להרגיש רע? איך לא להרגיש רע? איך לא להיפגע מדברים? איך לא להתאהב ולהיפגע? איך להרגיש טוב בלי רע? איך לא להיות תלוי רגשית? איך לשמור על אושר פנימי? איך לשמור על אהבה ללא תנאים? אין ארוחות חינם, התמכרות
איך להקטין את הסיכוי להרגיש רע? איך לא להרגיש רע? איך לא להיפגע מדברים? איך לא להתאהב ולהיפגע? איך להרגיש טוב בלי רע? איך לא להיות תלוי רגשית? איך לשמור על אושר פנימי? איך לשמור על אהבה ללא תנאים? אין ארוחות חינם, התמכרות
...רע? איך לא להיפגע מדברים? איך לא להתאהב ולהיפגע? איך להרגיש טוב בלי רע? איך לא להיות תלוי רגשית? איך לשמור על אושר פנימי? איך לשמור על אהבה ללא תנאים? אין ארוחות חינם, התמכרות איך להקטין את הסיכוי להרגיש רע? כדי להקטין באופן דרמטי את הסיכוי שתרגיש רע, אליעד כהן מציע שיטה מעשית וברורה: בכל פעם שאתה חווה הנאה ממשהו, חשוב מאוד לעצור ולשאול את עצמך באופן מודע, למה אני מרגיש טוב?. המטרה היא לזהות בדיוק את הסיבה לתחושה החיובית הזאת. לאחר שזיהית את הסיבה המדויקת, אתה צריך לקחת את השאלה שלב נוסף ולשאול...
למה טוב כשרע ולמה רע כשטוב, תקווה שיהיה טוב, למה אנשים אוהבים בעיות, גן עדן הוא גיהנום, גלעד שליט
למה טוב כשרע ולמה רע כשטוב, תקווה שיהיה טוב, למה אנשים אוהבים בעיות, גן עדן הוא גיהנום, גלעד שליט
...תקווה שיהיה טוב, למה אנשים אוהבים בעיות, גן עדן הוא גיהנום, גלעד שליט למה רע לאדם דווקא כשנהיה לו טוב? הרבה אנשים חושבים שרע להם כאשר הם נמצאים בבעיות או סובלים ממשהו מסוים. עם זאת, אליעד כהן מסביר שהמציאות שונה. לדבריו, דווקא כאשר רע לך יש תקווה ויכולת לדמיין עתיד טוב יותר, ולכן אתה מרגיש טוב יותר מבחינה רגשית. האדם אומר לעצמו: ברגע שיהיה לי כסף, יהיה לי טוב, ברגע שאהיה בריא, יהיה לי טוב. התקווה והציפייה לכך שבעתיד יהיה טוב יותר הן אלו שנותנות תחושת אושר מסוימת גם במצבי סבל. המצב הזה מוביל לכך...
הסוד של השכל ה*על* אנושי - איך להשיג אותו? איך להבין את *כל* המציאות? חלק 2
...העל אנושי - איך להשיג אותו? איך להבין את כל המציאות? חלק 2 וכאשר האדם מגיע לסוף ולקצה רמת העומק האפשרית של השכל שלו, אז הוא מגלה מידע חדש. והאדם מתוך הרגל מנסה להבין את המידע הזה בשכל הרגיל שלו. אך המידע הזה שהוא אמיתי ונכון, כדי להבין אותו לשם כך על האדם להשתמש בעומק השכל שלו, דהיינו, בשורש השכל שלו, דהיינו, בשכל עם יכולת תפישה על אנושית ואיך סופית. אך מחמת שהאדם עוד לא הביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הזה שבו, לכן המידע שאותו האדם מגלה בסוף עומק ההתבוננות שלו, הוא נתפש בעיני האדם כשאלה מאוד גדולה...
שלמות - מה לעשות כדי להשיג שלמות?
שלמות - מה לעשות כדי להשיג שלמות?
...כדי להשיג שלמות? האם קיימת שלמות בחיים וכיצד אפשר להשיג אותה? השלמות קיימת באמת, ואפשר להשיג אותה, כך מסביר אליעד כהן, אך ראשית יש להכיר בעובדה שישנה שלמות ושניתן לממש אותה. לדבריו, אסור להקשיב למי שטוען שהשלמות בלתי ניתנת להשגה, מכיוון שטענה זו נובעת מכך שאותו אדם עצמו לא הצליח למצוא את הדרך אל השלמות. אך זה שהוא לא מצא את השלמות לא אומר שהיא לא קיימת. אליעד כהן מסביר שמי שרוצה להשיג שלמות אמיתית חייב להרגיש רע כל הזמן עד שיגיע לשלמות. מדוע? כי אדם שמחפש שלמות אינו מוכן להתפשר על פחות מ - 100%...
פחד מאיבוד שליטה בחלום, פחד להירדם בגלל אובדן שליטה, פחד לא להתעורר מחלום, פחד לא להתעורר משינה, חלום בתוך חלום, המציאות כחלום, האם אני בחלום? אולי הכל חלום? חוסר שליטה בחלום, מורה רוחני ער, מורה רוחני מואר
פחד מאיבוד שליטה בחלום, פחד להירדם בגלל אובדן שליטה, פחד לא להתעורר מחלום, פחד לא להתעורר משינה, חלום בתוך חלום, המציאות כחלום, האם אני בחלום? אולי הכל חלום? חוסר שליטה בחלום, מורה רוחני ער, מורה רוחני מואר
...שליטה בחלום, פחד להירדם בגלל אובדן שליטה, פחד לא להתעורר מחלום, פחד לא להתעורר משינה, חלום בתוך חלום, המציאות כחלום, האם אני בחלום? אולי הכל חלום? חוסר שליטה בחלום, מורה רוחני ער, מורה רוחני מואר למה אנשים מפחדים להירדם ומרגישים חוסר שליטה בחלום? אנשים רבים חווים קושי להירדם בלילה, במיוחד בגלל פחד מאיבוד שליטה בזמן השינה. אליעד כהן מסביר שהפחד נובע מכך שבזמן השינה האדם לא נמצא בתודעה הרגילה שלו. במצב הערות, התודעה מרגישה שליטה מסוימת, בעוד שבזמן חלימה התודעה משתנה, והאדם חווה מצב של אובדן שליטה...
הספר להיות אלוהים - איך תדע שהבנת את כוונת המחבר של הספר להיות אלוהים
הספר להיות אלוהים - איך תדע שהבנת את כוונת המחבר של הספר להיות אלוהים
...את כוונת המחבר של הספר להיות אלוהים איך תדע שהבנת נכון את הספר להיות אלוהים? אליעד כהן מסביר איך תוכל לדעת אם הבנת נכון את הספר להיות אלוהים, ומדגיש שאי אפשר לדעת באופן מלא אם הבנת את כוונת המחבר לבד. אליעד טוען שכאשר אתה קורא את הספר בפעם הראשונה, לא תצליח להבין במלואה את הכוונה האמיתית והעמוקה של הספר. לפי אליעד, אפילו אם תחשוב שהבנת משהו, ההבנה הראשונית שלך תמיד תהיה חלקית בלבד. האם קריאה חוזרת עוזרת להבין טוב יותר את הספר? אליעד כהן ממליץ לקרוא את הספר שוב ושוב. הוא מסביר שבכל פעם שתקרא את הספר...
רע מושלם - מהו רע מושלם? מהו הרע הגדול ביותר? וכיצד הוא מתהפך לטובה?
...רע מושלם? מהו הרע הגדול ביותר? וכיצד הוא מתהפך לטובה? רע מושלם. מהו רע מושלם? ומדוע אינו יכול להיות קיים? בטרם נבין מהו רע מושלם, נבין מהו רע. רע = התנגשות של רצונות. רצון האדם שונה מ: רצון של המציאות = התנגשות רצון = רע. כשהולך לאדם נגד רצונו = רע. רצון = חיסרון = רע. כל זמן שהאדם מרגיש תחושה של חסר = אינו מרוצה מהמציאות כפי שהיא = רע. טוב = אחדות. כאשר הרצון של האדם = הרצון של המציאות = טוב. רע = פירוד. מציאות שונה מ: רצון האדם. טוב = אחדות. מציאות = רצון האדם. שלמות = האדם אינו חסר דבר. מסקנה:...
לא מוצאת זוגיות, לא מצליחה למצוא בן זוג, האביר על הסוס הלבן, סיכוי להכיר בן זוג, סיכוי להכיר בת זוג, רוצה רופא, מה הסיכוי להכיר מישהו? אימון לזוגיות, למה אני לבד? למה אני לא מוצא זוגיות?
לא מוצאת זוגיות, לא מצליחה למצוא בן זוג, האביר על הסוס הלבן, סיכוי להכיר בן זוג, סיכוי להכיר בת זוג, רוצה רופא, מה הסיכוי להכיר מישהו? אימון לזוגיות, למה אני לבד? למה אני לא מוצא זוגיות?
...בן זוג, האביר על הסוס הלבן, סיכוי להכיר בן זוג, סיכוי להכיר בת זוג, רוצה רופא, מה הסיכוי להכיר מישהו? אימון לזוגיות, למה אני לבד? למה אני לא מוצא זוגיות? האם דרישות ספציפיות כמו מקצוע מצמצמות את הסיכוי למצוא זוגיות? כאשר בחורה מצהירה שהיא רוצה להכיר בן זוג עם מקצוע ספציפי, למשל רופא, עולה השאלה האם הדרישה הזו מצמצמת את הסיכויים שלה להכיר גבר מתאים או שאולי דווקא מרחיבה את ההזדמנויות שלה. התשובה לכך פשוטה למדי: אם כל אישה מציבה מראש מספר דרישות כלליות, כגון גיל מסוים, תכונות פיזיות או תכונות אופי...
דחיינות, נטייה לדחות דברים, דוחה דברים, התמודדות עם דחיינות, גורמים לדחיינות, טיפול בדחיינות, דחיינות כרונית, דרכי טיפול בדחיינות, להפסיק לדחות דברים, מס הכנסה, דוחות כספיים, דוחה משימות
דחיינות, נטייה לדחות דברים, דוחה דברים, התמודדות עם דחיינות, גורמים לדחיינות, טיפול בדחיינות, דחיינות כרונית, דרכי טיפול בדחיינות, להפסיק לדחות דברים, מס הכנסה, דוחות כספיים, דוחה משימות
...נטייה לדחות דברים, דוחה דברים, התמודדות עם דחיינות, גורמים לדחיינות, טיפול בדחיינות, דחיינות כרונית, דרכי טיפול בדחיינות, להפסיק לדחות דברים, מס הכנסה, דוחות כספיים, דוחה משימות איך להתמודד עם דחיינות? ההרצאה עוסקת בנושא הדחיינות, הצורך לדחות משימות ולהתמודד עם נטייה זו, וכן כיצד אפשר לטפל ולמנוע את הדחיינות. אליעד מדבר על הסיבות לדחיינות, הקשיים הכרוכים בה, והדרכים השונות להתמודד עם המצב. במהלך השיחה ניתנות דוגמאות מעשיות, כמו התמודדות עם משימות עסקיות ומצבים שבהם הדחיינות עלולה להיווצר. מהי דחיינות...
עבודה ובריאות נפשית, האם צריך מסגרת בשביל הבריאות הנפשית? חשיבות המסגרת התעסוקתית בתהליך טיפולי, תעסוקה שיקומית, להיות בריא נפשית בלי עבודה, האם צריך ללכת לעבוד? האם חשוב לעבוד? האם צריך מסגרת תעסוקתית כדי להיות בריא נפשית?
עבודה ובריאות נפשית, האם צריך מסגרת בשביל הבריאות הנפשית? חשיבות המסגרת התעסוקתית בתהליך טיפולי, תעסוקה שיקומית, להיות בריא נפשית בלי עבודה, האם צריך ללכת לעבוד? האם חשוב לעבוד? האם צריך מסגרת תעסוקתית כדי להיות בריא נפשית?
...נפשית, האם צריך מסגרת בשביל הבריאות הנפשית? חשיבות המסגרת התעסוקתית בתהליך טיפולי, תעסוקה שיקומית, להיות בריא נפשית בלי עבודה, האם צריך ללכת לעבוד? האם חשוב לעבוד? האם צריך מסגרת תעסוקתית כדי להיות בריא נפשית? האם צריך מסגרת תעסוקתית כדי לשמור על בריאות נפשית? אליעד כהן פותח בשאלה האם לבן אדם עם בעיות או הפרעות נפשיות נחוצה מסגרת תעסוקתית, כמו עבודה, כדי לשמור על הבריאות הנפשית שלו. הוא מסביר שהתשובה מורכבת, משום שלדעתו זה חשוב ולא חשוב באותו הזמן. כדי להבין את תשובתו לעומק, אליעד מחלק את הנושא...
בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?
...ואיך לצאת ממנו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?. בית הכלא השמור בעולם שאין שום אפשרות בעולם לצאת ממנו, ובית הכלא הזה הוא הרצון העצמי של האדם. הרצון של האדם, זה שהאדם רוצה דברים זה הכלא הגדול בעולם. וזה בית הכלא השמור בעולם כי אי אפשר לצאת ממנו. המהות של כלא - מקום מוגבל - מקום שמחליטים לך, נותנים לך לעסוק עבודות פרך. מענים אותך ולא משלמים לך אם זה אכזרי יותר. בית הכלא זה הרצון העצמי של האדם, מאמלל אותו. הרצון העצמי מגביל את הטוב...
חרדת נטישה - מבוא
...חרדת פרידה היא מצב פסיכולוגי שבו אדם חש חרדה קיצונית הנובעת מפרידה של הפרט ממושא הקשר הרגשי וההתקשרות שלו (לדוגמה: בית, חפץ, או אדם כלשהו כמו אב, אם, אהוב או בן זוג). חרדה זו שכיחה מאוד בקרב תינוקות וילדים צעירים, ומהווה חלק מהתפתחותם התקינה. אך כאשר היא מופיעה בגילאים בוגרים יותר, ובמצבים בהם החרדה מוגברת או פוגעת בתפקוד התקין של האדם - היא נקראת הפרעת חרדת פרידה. פחד פתולוגי מפני נטישה עשוי להופיע גם אצל אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית או מהפרעת אישיות תלותית. תוכן עניינים: 1 תפוצה 2 אבחנה...
תכלית החיים - למה אף אחד *לא* יכול לדעת מהי תכלית החיים?
...- למה אף אחד לא יכול לדעת מהי תכלית החיים? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על תכלית החיים - למה אף אחד לא יכול לדעת מהי תכלית החיים?. תכלית החיים - למה אף אחד לא יכול לדעת מהי תכלית החיים? הפעם אני רוצה לדבר על תכלית החיים, ואני אומר שאף אחד בעולם, לא יודע מהי תכלית החיים ושאני אומר אף אחד לא יודע אני מתכוון ממש לאף אחד. ויש שיתווכחו ויגידו שיש כן שיודעים מהי תכלית החיים אך ניתן להוכיח את אי הידיעה את תכלית החיים, ולכל שאלה יש תשובה. ואסביר כעת למה אי אפשר למצוא תשובה לתכלית החיים...
ביופידבק - מבוא
...משוב ביולוגי הוא שיטת טיפול באמצעות מערכת ממוחשבת המנטרת מדדי גוף, שנועדה לאפשר למטופל שליטה טובה יותר על גופו ועל תגובות פיזיולוגיות ורגשיות במצבים של לחץ וחרדה. השיטה פותחה החל משנות ה - 40 של המאה ה - 20 והיא נמנית עם שיטות הרפואה האלטרנטיבית והטיפול הקוגניטיבי - התנהגותי. תוכן עניינים: 1 מהלך הטיפול 2 שימושים 3 היסטוריה ומחקר 3.1 אתגרים במחקר 3.2 מחקר בישראל מהלך הטיפול: המטופל מחובר למערכת המנטרת מדד אחד או יותר בגופו ומציגה את הנתונים בזמן אמת המשוב החוזר המתקבל במהלך הביופידבק תצוגת הנתונים...
גן עדן - מהו תנאי הכניסה היחיד?
...לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על גן עדן - מהו תנאי הכניסה היחיד?. והפעם אדבר על גן עדן, ומה בנוגע לגן העדן? התנאי היחיד בעולם, של הכניסה לגן עדן. והכרטיס כניסה לגן עדן, הוא המילה אמת, והוא התנאי היחיד. גן עדן מייצג את החיים הטובים, והחיים הטובים תלויים במילה אמת. ואדם אמור להיות אמיתי וכנה עם עצמו כחוט השערה, אין זיופים, ואם יש שקר הכי קטן בעולם, אין כניסה. ויש שני סוגי אושר בעולם, אושר אמיתי, ואושר שאינו אמיתי. והאדם בעולם שאפילו תיאורטית אינו יכול להשיג שביעות רצון מלאה, גם אם...
אושר - האם אתה מאושר באמת?
...מאושר באמת? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אושר - האם אתה מאושר באמת?. אדם שואל, איך אדע האם אני מאושר כן או לא? הרבה אנשים מבטיחים, תעשה כך תהיה מאושר, האם באמת אני מאושר או לא? והשאלה החדה יותר, היא כיצד אפשר לדעת האם האדם מאושר כן או לא? מהו המבחן לאושר? נתחיל מהסוף, אם יש שאלה כזו הרי שאינך מאושר מספיק, אולי בדרך להיות מאושר, אך אם היית מאושר לא היית מחפש אותו. כמו אדם שצמא ורעב, ברגע שהרווה את צימאונו, הרי שמפסיק לחפש את האוכל והשתייה. בפועל, יתכן שהאדם יחווה שחסר לו משהו...
חשיבות יישום עקרון הביזור בארגונים - מחשבות מקריאת הספר "חכמת ההמונים" של ג'יימס סורוביצקי
...בארגונים - מחשבות מקריאת הספר חכמת ההמונים של גיימס סורוביצקי האם ביזור הנו דבר מועיל? מדוע קשה לנו כל כך לבזר פעולות בארגונים? מה היא חשיבות הביזור בארגונים פורמאליים ובלתי פורמאליים? מקריאת הספר חכמת ההמונים של גיימס סורוביצקי, ולאחר מחשבות ויישום של עקרון הביזור, הבנתי כי יש משמעויות רבות לעקרון זה. ניתן ליישם עקרון זה בפעולות כמו קבלת החלטות, יישום החלטות, פעולות של תחזוקת הארגון, פעולות פיתוח והרחבת הארגון, חשיבה משותפת לפני קבלת החלטות, ניתוח בעיה והעלאת פתרונות לבעיה ועוד. מה זה ביזור? ביזור...
ציניות זה רגש שהלך לאיבוד
...זה רגש שהלך לאיבוד קראתי את המשפט הזה וממש התחברתי! אני פוגשת עשרות מטופלים בקליניקה שמתקשים להגיד את מה שהם מרגישים. כך גם מחוץ לקליניקה - חברים ואנשים שסובבים אותי מרגישים לא נעים להגיד את מה שמרגישים, מה שהם חושבים... אני ברוך השם התברכתי בפה.. מה שנקרא אין לי עצם בלשון וכנות היא ערך לפעמים לא הכי מעודן אצלי. במרבית המקרים - מה שאני מרגישה אני אומרת וכשאני פוגשת אנשים שמפחדים להגיד, זה תמיד מעניין אותי להבין מה מניע אותם. לרוב לא אומרים כי מפחדים מה הצד השני יחשוב, חוששים לקבל דחייה לא רוצים...
טריכוטילומניה - מבוא
...היא הפרעה נפשית המאופיינת בדחף אובססיבי למרוט את השיער. בעקבות מריטה חוזרת ונשנית של השיער נוצרים איים גדולים והולכים של אזורים חסרי שיער, במיוחד באזור הקרקפת. אזורים אחרים אופייניים הם גבות, ריסים וזקן. אזורים שכיחים פחות הם שיער החזה והבושת. מריטת השיער מלווה לעתים בטקס של שזירת השיער או לעיסתו. ההפרעה מסווגת במדריך האבחנות הפסיכיאטרי ICD-10 בקבוצת ההפרעות הקשורות לשליטה בדחפים, יחד עם קלפטומניה, הימור פתולוגי ופירומאניה. כך היא גם סווגה במדריך האבחנות dsm 5-TR, אך בגרסה החדשה שלו, DSM-V, היא...
הפרעת חרדה מוכללת - מבוא
...חרדה מוכללת (באנגלית: Generalized Anxiety Disorder, בראשי תיבות: GAD) היא הפרעת חרדה המאופיינת בדאגה רבה, בלתי נשלטת ולרוב בלתי רציונלית, המופיעה באופן בלתי פרופורציונלי בתגובה לאירועים רבים ושונים בחיי היומיום של האדם. חרדה רגילה יכולה להיות תגובה נורמלית וסתגלנית של אנשים לאיום, המכינה את האורגניזם לתגובת הילחם או ברח, עם זאת, אנשים המגיבים בחרדה כמעט על כל אירוע, עשויים להיות מאובחנים כסובלים מהפרעת חרדה מוכללת. על פי מדריך האבחנות הפסיכיאטרי DSM IV TR, הפרעת חרדה מוכללת כוללת חרדה ודאגה מוגזמות...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לקבל החלטות? איך לעשות יותר כסף? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור אהבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בדידות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? דיכאון? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע וסבל בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות מאושר? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? מי ברא את אלוהים? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
למכור עם אנרגיה למכירות רגישות יתר למה שחושבים עלי לקוח חשדן השימוש בסמים משאבי אנוש למה כועסים על דתיים? פחד לפגוש אנשים מפחד שישקרו אותו שנאה עצמית מודחקת להעריך את עצמי בלי תנאים לא אוהב להתאמץ התאהבות באקס אושר וכסף שכל יוצר אושר הפקת הנאה מינית מהסבת כאב לזולת שליטה בחשק המיני לקבל החלטה לגבי האקס להרגיש רע כשלא מסוגל להחליט מודל פתרון בעיות מסובכות התמודדות עם מאמץ כישלון או הצלחה מרגישה כישלון לשכנע אנשים בקלות מתי לא ליצור הזדהות? להעיר לילד טעויות בחינוך מודע ותת מודע קושי בדרך הרוחנית טיפול במחלת הרדיפה אספרגר לעומת אוטיזם האם יש לי סיכוי עם האקסית? למה היא לא רוצה אותי למרות שהשתנתי? שרירי רגליים כיווץ השכמות אלוהים מת בשואה לקחת אחריות כאלוהים הארה רוחנית סיבתית תחושת הארה להיות אלוהים בכוחות עצמך קבוצת הפייסבוק של להיות אלוהים אין לי מספיק כסף כסף או אושר משמעות החיים של הדתיים בעקבות אובדן משמעות החיים השפעה שלילית איך מבשרים בשורה שלילית? חוסר בחירה חופש הבחירה של אלוהים סיפור הבריאה יש מאין מערכת היחסים שבין אלוהים לבין העולם עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מורה רוחני, מאמן אישי לימודים, מאמן אישי בטלפון ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 07_11_2025 השעה 19:57:32 - wesi4