... החכמים בעינייני
החלומות ופתרונן "רבא רמי [מצא סתירה בין הכתובים]: כתיב
'בחלום אדבר בו' (במדבר יב, ו) וכתיב
'וחלמות השוא ידברו' (זכריה י, ב). לא קשיא: כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד" (מסכת ברכות ... רבותינו בענייני
החלומות. נראה היטב כי כל מה שנאמר רק מדעתם הוא וגחמתם, כיצד סותרים עצמם ואומרים דבר ... איך כל עניין פשרי
החלומות ו"אמיתותן" הבל הוא. אין להבין כלום על
החלומות ופשרן מדברי רבותינו. ובכן, עפ"י הגמרא דלעיל שני סוגי
חלומות הם:
חלום על ידי מלאך - כלומר
חלום אמיתי, שיתקיים. ועליו אמר הכתוב:
"בחלום אדבר בו".
חלום על ידי שד - כלומר שלא יתקיים. ועליו אמר הכתוב:
"וחלמות השוא ידברו". בוא וראה דבר נפלא. כבר כתבנו במאמר על הנבואה שאי אפשר לבחון אם הנביא ... אמת והנה, הוא הדין
בחולם החלומות. כתוב (בראשית כח, יא - כ) "וישכב במקום ההוא
ויחלום... והנה ה' נצב עליו ויאמר אני ה' אלהי אברהם... ושמרתיך בכל אשר תלך... וידר יעקב נדר ... בהבטחת ה' שבא
בחלומו, והוא אומר "אם ישמרני אלהים" ואיננו בטוח בהבטחת ה' כלל. במאמר הנבואה כתבנו שחז"ל ... אלא שידע יעקב שיש
חלומות אמיתיים ויש
חלומות שאינם אמיתיים, ולכן אמר: "אם יתקיים
החלום אדע שהיה זה
חלום אמיתי"). הפלא ופלא! יעקב אבינו, נגלה לו אלהים
בחלום עד שהצהיר נחרצות, מיד לאחר שניעור משנתו: "וייקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה' במקום ... הטיל ספק בדבר כל
החלום שחלם שם, שמא הטעה אותו השד. פשיטא שאם אבותינו הקדושים לא ידעו להבדיל בין
חלום אלוהים
לחלום שדים, חכמי התלמוד ודאי שאינם יכולים. אלא, כדרכם של כל התיאולוגים אינם בוחלים לומר ... אומרים רבותינו על
החלומות:
חלום מתקיים לפי פתרונו - ברכות דף נה עמוד ב: "עשרים וארבעה פותרי
חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי
חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה - וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל
החלומות הולכים אחר הפה". כאן ממש מבטלים רבותינו את כל
החלומות כבעלי מסר של אמת וקובעים
שהחלום "מתגשם" על פי פתרונו (ואם כמה פתרונות לו, "יתגשם" כמה פעמים). ואיך יקבלו דבר זה ...