טיפול, מטופל, מטפלת
טיפול כמטפלת ב - NLP, דמיון מודרך ותרפיית קו הזמן, מצאתי את עצמי הבוקר מתעוררת שואלת את עצמי למשמעות
הטיפול, לתהליך שעובר
המטופל עד שהוא בוחר במטפל, בשיטת
טיפול. המילה
טיפול מגיעה מהשורש ט. פ. ל, משמעותו בשפה העברית: משני בחשיבותו, לוואי שנצמד לעיקר. והאם לא כך הוא, תשומת הלב שלי כמטפלת מופנית
למטופל. או בלשון השאלה, כמטפלת אני משנית בחשיבותי, במהלך
הטיפול -
המטופל הוא המרכז. במקביל, תוך כדי, במהלך, תפקידי להקשיב, להרגיש, לשקף ולאפשר הבחנה בין עיקר
לטפל. המשכתי להתבונן בנושא וגליתי שתפקידי כמטפלת הוא להכיל, להשגיח ולדאוג
למטופל המגיע אלי ומפקיד בידיי את חלומותיו, מטרותיו, בעיותיו, חרדותיו, סודותיו, את נפשו וחייו. שנים של לימודים, השתלמויות, תעודות, ניסיון והצלחות מוכחות ... הזמן בהתבוננות. התבוננות על מהות
הטיפול, האחריות, האבחון, הייעוץ, ההכלה, ההקשבה, המשמעות המקום שנותנת
למטופל. התבוננתי עלי באופן פרטי, חשבתי על
מטפלים ברחב והשאלות החלו לעלות. האם
כמטפלים אנו מכירים במה חשוב באמת? מה הם הערכים המניעים אותנו? אילו ערכים משמשים ככלי עבודה מנחה להחלטות? מתי והאם בכלל אנו פוגשים את הערכים שלנו? כיצד הם משפיעים על עבודתנו
כמטפלים? האם וכמה הערכה פנימית / חיצונית חשובה לנו? האם ערך הוא כלי, אידיאה או מטרה? - מה עושים כאשר יש קונפליקט בין ערכים? פרופסור ישעיהו לייבוביץ' אמר "ההכרעה ... מציעות פירושים שונים לתפקיד
המטפל במהלך הטיפול. המטפל יכול להיות צופה או מפרש, בהתאם לגישה
הטיפולית שלו. ישנם
מטפלים שיימנעו ממתן תגובה במהלך העבודה, עבורם עצם נוכחות
המטופל והמטפל במרחב מוגן ופרטי, היא זו היוצרת את הסביבה המאפשרת תהליכים נפשיים. לעומתם ישנם
מטפלים הלוקחים חלק פעיל במהלך
הטיפול, הן דרך טכניקות מעשיות דוגמת: NLP, דמיון מודרך, CBT, פסיכודרמה ועוד, והן דרך שיחה. אין גישה אחת טובה מהאחרת,
המטופל הוא זה שיבחר את המתאים לו בנקודת זמן זו בחייו. במהלך עבודתי, תופסת את
המטופל כיחיד המושכל בהבנת העולם הפנימי שלו וכבעל הכלים הייחודיים והמתאימים ביותר לפרשנות עולמו הפנימי.
למטופל עצמו יש את כל התשובות, המשאבים, העוצמות, היכולות, הפתרונות, כדי לעשות את העבודה באופן המתאים והנכון לו ביותר, בדיוק בזמן שהוא מגיע
לטיפול. תפקידי כמטפלת לאפשר, לתת מקום, לכוון, להכיל, לשאול את השאלות ולהפעיל את הטכניקות המתאימות שיאפשרו
למטופל לעשות את העבודה, להתבונן על עצמו וחייו מנקודות מבט חדשות, להפעיל מיומנויות ששכח שקיימות אצלו, למצוא פתרונות חדשים לבעיות ישנות שהוא נתקע בהם, אלה המעכבים ...