ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1. א. "עֵת . ...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 2

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 1.

א. "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק, עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד" (קוהלת ג' 4) : האבל, סיבוכיו ותרומתו לתרבות

ההשערה הראשונה שאציע היא כי הרבה חוויות דתיות נולדו מתוך חוויה נפשית כלל - אנושית, הנראית שונה לגמרי: האֶבל. ידוע לנו הקשר הפשוט בין השנים: הדת מתערבת באבל, קובעת את צורתו ולעתים אפילו מנצלת אותו כדי לחזק להבא את אחיזתה באבלים. "בבניין ציון תנוחמו" היא דוגמה מפורסמת, ולפעמים אף מקוממת, בניסיונה השקוף לרתום אהבה מיותמת לצרכים לאומיים ודתיים. אבל בכוונתי להראות כי הקשר בין האבל והדת הוא עמוק וקדום הרבה יותר.

הבה ניזכר בביטוי רב - עוצמה מהתנ"ך לגבי האבל הקשה מכולם, השכול: וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם (בראשית ל"ז 35). אבותינו הקדימו את פרויד ואדלר בהכרת מצבים בהם, ככל שהסבל הוא נורא, הנפש עצמה רוצה בו. ואכן אותה עמדה נפשית של יעקב אבינו חוזרת במכתבו של פרויד לתלמידו הקרוב בינסוואנגר, מייסד הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית. פרויד ביקש לנחמו על מות בנו, בהסתמכו על מה שחווה הוא עצמו כאָב וסב שכול:

למרות שאנו יודעים שאחרי אבידה כזאת המצב החריף של האבל יירגע, יודעים אנו גם כי נישאר ללא - ניחומים ולעולם לא נמצא תחליף... ולמעשה כך זה צריך להיות. זו הדרך היחידה להנציח את האהבה שעליה איננו רוצים לוותר (, ע' 486).

לפסיכולוגיה, באופן טבעי, יש הרבה מה לומר על האֶבל., חוויה כואבת זו מזמנת לנו שיעור בצניעות, משום שההבדלים בין ה"תקין" ל"נורמאלי" אינם ברורים בה. גם אם היה המתאבל עד עתה בריא בנפשו, הרי עתה חלים לעתים שינויים כה חריפים בעולמו הרגשי והחשיבתי, בהתנהגותו ואפילו בתפיסת המציאות שלו, עד שאילולא ידענו על אסונו היינו חוששים לפסיכוזה. בין כתבי פרויד, בולט אֶבל ומלנכוליה בהתמקדותו בתהליך הריפוי הטבעי תחילה: הבה נלמד כיצד מתאוששת הנפש בכוחות עצמה ממהלומה קשה, כמו בתהליך האבל, ואז נשאל מה משתבש במצב החולני, זה של הדיכאון. בין האבל הנורמאלי לדיכאון הציב פרויד את האבל הלא - תקין כדרגת ביניים, היכולה ללמד רבות על שתי האחרות.

דומני שלא רבים הבחינו כי נושא האֶבל משתרע על פני מכלול עבודותיו של פרויד מלבד אֶבל ומלנכוליה. אֶבל לא תקין מצוי ברקע מחלתה של "אנה או. " וכמה מפרשות המקרים המפורסמות של הפסיכואנליזה, כפי שנראה להלן. מוזר שכמה מהבחנותיו הגאוניות ביותר של פרויד בנוגע לאבל מופיעות דווקא בחיבור לא - קליני ומוקדם יותר, טוטם וטאבו. אם נתעלם מההשערה המפוקפקת שבסוף הספר בנוגע לשחר ימי האנושות, הרי ניתוחיו למנהגי האבלות בתרבויות שונות מצטיינות בחשיפת משהו אוניברסאלי בחוויית האֶבל.

מהו, אם כן, הקלקול הפוגע בתהליכי ההחלמה של הנפש, המונע את חסד הזמן מהמתאבל, והמטיל ריבית - מכאובים על מנת הצער הרגילה? עיקר תרומתו של פרויד להבנת האבל היה בהסבת תשומת - הלב לדבר האחרון שהאָבֵל היה רוצה לחשוב עליו: ככל שהיה הנפטר אהוב ויקר, בהכרח היו כלפיו גם רגשות אחרים. אמביוולנציה היא מרכיב בלתי - נמנע בכל קשר אנושי עמוק. לא ייתכן, אם כן, שלא היו גם רגשות שליליים שחש האָבֵל כלפי יקירו בימי חייו. רגשות אלה אינם מעזים עתה להגיע לתודעה, והריהם מקשים על מהלך האבל. כתוצאה מכך יוצרים מנגנוני ההגנה כמה תופעות מרחיקות - לכת, שיקל עלינו להבינן אם ניזכר תחילה בביטוייהן הנורמאליים: בשעות הראשונות מגיב האָבֵל בהכחשה טוטאלית, כשהלב ממש מסרב להאמין למה שהמציאות מראה לחושים, ותקופה ארוכה אחר כך חוזר המת בחלומותיו חי. עוד עדים אנו להימנעות מהזכרת הצדדים השליליים של הנפטר ("אחרי מות קדושים אמור"), ולכך שקשה להמרות את רצונו דווקא אחרי שכבר איננו. כן בולט הקושי לקחת את חפציו.

המשותף לכל דפוסי ההתנהגות הללו, לדברי פרויד, 11 הוא שהם באים למנוע מצב שבו יחוש אדם סיפוק ממות יקירו, מצב שיגרור אשמה קשה מנשוא. הא ראיה, שבתרבויות רבות רווחים מנהגים של פגיעה עצמית מצד האבלים, המסגירים את רגש האשמה הסמוי. היהדות אסרה על מעשים כאלה (דברים י"ד 1) וכפשרה התירה פגיעה עצמית סמלית בצורת קריעת הבגד ומנהגים מתונים של סיגוף. במקרים רבים (וגם לכך קיימות הקבלות ביהדות) מעורר המת פחד, ורוח המת נתפסת כעוינת, ודווקא כלפי שאריה הקרובים ביותר - רמז נוסף לתחושת האשמה של השארים. על אשמה זו יש להוסיף את תהליך ההפנמה של הנפטר: אם היה הנפטר, בימי חייו, כועס על האָבֵל, עלול האחרון לחוש מעתה כעס זה מציק לו מבפנים. כל אלה הן תופעות המאפיינות גם את האבל התקין; האבל הלא - תקין, על פי פרויד, מתאפיין בכך שהרגשות השליליים כלפי הנפטר אינם יכולים עתה להיות מעובדים, כנראה מפני שהיו חריפים מדי, והאֶבל נותר "תקוע. "

הפסיכואנליזה שאחרי פרויד הקפידה פחות על ההבחנה בין אבל תקין ולא - תקין. אברהם העיר כי הירידה בהערכה העצמית והאמביוולנציה כלפי הנפטר אינם מוגבלים לאבל הלא - תקין אלא נוטלים חלק בכל אבל. חוקרים מאוחרים העבירו אל תחום האבל התקין גם את העוינות העצמית. קליין, לה חייבים אנו תודה על התובנות שהפיקה מאסון מות בנה, חקרה את הנושא מצד חוויותיו המוקדמות של התינוק: יכולתו של התינוק לעבור את שלב העמדה הדיכאונית וליצור יחסי אובייקט תקינים נראתה לה גורם מחסן מפני אבל לא - תקין בבגרות. באולבי מיזג הסתכלויות ישירות בתינוקות עם מחקר התנהגות בעלי החיים. הפעוט שהתייתם או ננטש מפגין בהתנהגותו הגלויה דפוסי תגובה שניתן להכיר גם באָבֵל הבוגר, וגם מכאן מתבקש תיקון בניסוחיו המוקדמים של פרויד. כך, למשל, הכעס על הנטישה מצד המת הוא, על פי באולבי, חלק מתהליך האבל עצמו. לפיכך, ההתמודדות עם הכעס היא חלק מהאבל התקין גם אם לא היה כעס כזה כלפי הנפטר בחייו. חוקרים רבים9 העירו על התובנה הפסיכולוגית העמוקה הטמונה במנהגי האבלות היהודיים, המסייעים לאָבֵל ולחברה לעבור אֶבל תקין. ג'ויס סלוקובר, בתו של הפסיכואנליטיקאי הארי סלוקובר, חקרה את ההיבט של ההכלה במנהגי ניחום האבלים המסורתיים לאור חוויותיה ב"שבעה" על אביה, והצביעה על הדומה והשונה בין תפקידיהם של מנחם האבלים והמטפל.

בשנים האחרונות, לאחר הזנחה יחסית, חזר נושא האבל לתפוס מקום חשוב בספרות המקצועית. 89, בהתחשב בעובדה שאבל לא - תקין, בעיקר במקרים של אלמנוּת ושכול, התגלה גם כסיכון לתוחלת החיים של האָבֵל, אכן ראוי הנושא להעמקה. הפנומנולוגיה של האבל הלא - תקין התגלתה כמורכבת ורבת - פנים בהרבה מזו שתיאר פרויד, וחוקרים החלו להבחין בין אבל חסר, מושהה, מעוכב, כרוני, מעוות ובלתי - פתור. 14 הגורמים התורמים להיווצרות האבל הלא - תקין הם, בעיקר, סוג הקשר בין האָבֵל ליקירו שאבד, אישיותו של האָבֵל, גילו, ונסיבות האובדן. בניגוד לגישה הפסיכואנליטית הקלאסית, התברר כי הימשכותה של מערכת יחסים פנימית עם הנפטר אינה תמיד סימן לאבל לא - תקין. נוגעים ללב במיוחד ממצאיהם של חוקרים מהארוורד על תהליך האבל בילדים: רובם הרגישו שההורה המת עודו קיים בעולם הבא, 57% דיברו אליו במהלך השנה הראשונה לאובדן, והצעירים שבהם אף הרגישו כי הוא משיב, 81% חשו כי הוא צופה בהם, ומתוכם הייתה זו חוויה מפחידה ל - 57%, אך הפחד פחת לקראת סוף השנה הראשונה. שלא במפתיע, אמונה דתית נמצאה כאחד האמצעים השכיחים והיעילים בהתמודדות עם האבל. חוקרים אחדים הצביעו על קווי הדמיון המתבקשים מאליהם בין האבל הלא - תקין לסוגיו לבין התסמונת הפוסט טראומטית. 14 שלושה חלוצים בתחום זה, רובין, מלקינסון ו - ויצטום, במסגרת מודל מקיף המנסה לאחד גישות רבות ושונות, הדגישו את חשיבות רכיב האבל בהפרעות חבלתיות שונות ואף הציעו את "האבל הטראומטי" כקטגוריה קלינית נפרדת. גם הסתכלויות אישיות השלימו ממצאים אלה. רוזלינד קארטרייט, חוקרת מובילה בתחום השינה והחלום, סיפרה בראיון טלוויזיוני על הסתכלויות שעשתה בחלומותיה שלה לאחר מות בתה, החל בחלומות פיצוי פשוטים בהן חוזרת המתה אל אמה וכלה בחלום בו היא נפרדת ממנה.

הקישור שעשה פרויד לעיל בין האבל לדיכאון, הגיוני ככל שיהיה, לא התקבל כדבר מובן מאליו. ממצאי המחקרים לא היו עקביים: חלקם גילו קשר בין דיכאון לבין חוויית אובדן בעברו של החולה וחלקם לא. אולם ההתפתחות המעניינת ביותר בתחום זה באה מישראל: אגיד וחב' עשו סקירה ביקורתית של העבודות הקודמות וכן מחקר חדש שהשתמש בכלים אבחוניים חדישים ומתודולוגיה קפדנית יותר. הם גילו שיעורים גבוהים יותר של אובדן הורה לפני גיל שבע - עשרה בין חולי אפיזודה דיכאונית מלאה (29. 1% לעומת 7. 6% בקבוצת הביקורת), הפרעה דיכאונית דו - קוטבית (17. 7% לעומת 7. 6), וסכיזופרניה (22. 4% לעומת 7. 9%). מבין שפע הממצאים המאלפים, אציין שלושה: ראשית, לאובדן הורה ע"י גירושים היו תוצאות חמורות יותר מאובדן עקב פטירה. כך, אכן, היינו מצפים מהאבל המסובך על הורה שעודו חי אך נטש את משפחתו. שנית, השפעת האובדן הייתה חמורה יותר אם אירע לפני גיל תשע, ושלישית, גם בקבוצת הביקורת של הבריאים התגלה כי בין אלו מביניהם שאיבדו הורה לפני גיל שבע - עשרה היה שיעור גבוה יותר של הכנסה נמוכה, גירושין, עישון ומחלות.

מחקר ביקורתי אחר על הקשר בין אבל לדיכאון גילה קורלציה מובהקת בין דיכאון לבין חוויית אובדן חוזרת. במילים אחרות, אם איבד אדם מישהו יקר לו, ולאחר זמן מת לו עוד מישהו, עלול האובדן השני לשמש משחרר (trigger) להתפרצות הדיכאון. מסקנה זו נתמכת גם במחקרים ומקרים שמצטטים ויצטום ורומן, ובניתוח חוזר מצאתי אישוש לה גם בממצאיהם של אגיד וחב': 23 מבין חולי הדיכאון שאיבדו הורה אחד, אחוז גבוה מהרגיל איבד גם את ההורה השני. תופעה זו מתגלה גם בפרשות - המקרים הידועות מהספרות. אם ניזכר, למשל, במקרה הידוע של התפרצות אבל לא - תקין בכתבי פרויד ("איש החולדה"), נמצא גם שם אובדן חוזר. עדות חיה מאין - כמותה בעניין זה מופיעה במכתבו של הרמב"ם לר' יפת הדיין מעכו:

והרעה הגדולה שבאה עליי באחרונה, שהיא רעה מכל רעה שעברה עליי מיום היותי ועד היום הזה, והיא פטירת הצדיק זצ"ל שטבע בים הודו ובידו ממון רב לי ולו ולאחרים, והניח בת קטנה ואלמנתו אצלי ונשארתי אחריו כמו שנה מיום שהגיעה השמועה הרעה נופל על המיטה בשחין רע ובדלקת ובתימהון לבב, וכמעט קט הייתי אובד. ואחר כך עד היום, כמו שמונה שנים, אני מתאבל ולא התנחמתי. ובמה אתנחם, והוא היה הבן, על ברכי גדל, והוא היה האח, והוא התלמיד, והוא שהיה נושא ונותן בשוק ומרוויח ואני יושב לבטח, והבין בתלמוד במהרה, והבין בדקדוק הלשון יתר, ולא הייתה לי שמחה אלא בראותו. ערבה כל שמחה, והלך לחיי עולם, והניחני נבהל בארץ נכריה. כל עת שאראה כתב ידו, או ספר מספריו, יהפוך עליי לבי ויעורו יגוניי. כללו של דבר: "כי ארד אל בני אבל שאולה. " ולולא התורה היא שעשועיי, ודברי החכמה שאשכח בהם יגוני, אז אבדתי בעוניי.

דוד בן מימון, אחיו הצעיר של רבי משה, טבע באוקיינוס ההודי בתתקכ"ח, שנה בלבד אחרי מות האב בתתקכ"ז. בהתחשב בעובדה שמדובר בשכול של אח צעיר, איני מעז לאבחן את אבלו של הרמב"ם כלא - תקין. עם זאת, האובדן החוזר, ובעקבותיו הדיכאון רב - השנים המלווה בסימפטומים סומטיים קשים עד סכנת חיים, רגש האשמה של השורד, מציאת הנחמה בדת וגם בהחלטה ללמוד רפואה אחרי האובדן - כל אלה מוכרים היטב לחוקרי הצורות הפתולוגיות והבריאות של האבל.

אכן, מלבד ההפרעות שגורם האבל הלא - תקין, מצמיחה חוויית האובדן גם תגובות של התחזקות ו"צמיחה פוסט טראומטית, " שערכן רב לתרבות ולחברה. יאלום וליברמן מצאו כי אלמנים ואלמנות בעלי מודעות קיומית למצבם טיפלו טוב יותר בעצמם, גילו נכונות לחוויות חדשות וגם יצירתיות מחודשת בציור וכתיבה. קל לשער כיצד יכולים הגעגועים לאובייקט האבוד להוליד שפע תחליפים אמנותיים, חברתיים ומדעיים. על הדעת עולות יצירות כ"האמלט, " "הנסיך הקטן, " "פטר פן" או "גראדיווה, " שנכתבו בעקבות חוויות אובדן בחיי מחבריהן, או, הדוגמא ההרואית ביותר, ספרי המופת של האחיות לבית ברונטה, שנכתבו בהשפעת אובדן יקיריהן בעוד הן עצמן מתות זו אחר זו. "פירוש החלום, " על פי עדות פרויד בהקדמה לספרו, נכתב כתגובה למות אביו. דומה שפרויד מציג רק דוגמא מודעת לקשר הפועל בדרכים נפתלות יותר בחייהם של אנשים רבים: סימונטון, בסקירת מחקרים רבים על מאפיינים ביוגרפיים המשותפים למדענים, אמנים ומנהיגים בולטים, מצא בקבוצות אלה שיעורים גבוהים מן הממוצע של היעדר אב בגיל הילדות. במחקר אחד על כ - 700 אישים בולטים נמצא כי 45% מהם איבדו הורה לפני גיל 21. מחקר אחר על סופרים בולטים גילה כי 55% מהם איבדו הורה לפני גיל 15. בין המדענים הבולטים בני ימינו נמצא שיעור של 15% שאיבדו הורה לפני גיל 10 בהשוואה ל - 6% בקבוצת הביקורת של תלמידי מכללה. תמונה דומה עולה מהסקירה של שרפשטיין על פילוסופים ידועים. במסתו היפה על ליאונארדו דא - וינצ'י שיער פרויד כי אובדן האם בשנות הילדות גרם למדען - האמן לראות בטבע אם תחליפית שאותה ביקש להכיר מקרוב. האבל, אם כן, הוא גם סיבת רבים מחולאי הנפש וגם מקור היפים שבאוצרות התרבות.

טבעי אפוא לחפש את עקבות חוויית האובדן גם ביצירה הדתית. הקשר בין פרידה מאדם יקר לבין הכמיהה לשמירת האל עולה מברכות פרידה רבות הנהוגות בעולם: ה - Goodbye האנגלי אינו אלא "God be with you" ארכאי, כך בצרפתית וספרדית, " dieu" ו - "via con dios" (" [לך] עם אלוהים"), בגרמנית Gr Gott (יברכך אלוהים), וכך בערבית "אללָה מַעַאכּ" (אלוהים אתך), ובפרסית "חודָא הָאפֶז" (אלוהים שומר [ך] ). אפילו ה"שלום" הנפוץ שלנו נחשב גם לאחד משמות האלוהים. הנפרד מבקש, בפשטות, מאלוהים שיהיה במקומו עם יקירו הנותר או יוצא לדרך בלעדיו.

ואם כך בפרידה הזמנית, מה לגבי האובדן?

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 3.

הלקוח אומר יקר לי קליני דפוסי התנהגות מודעות לדיכאון למות סיגריות דימוי עצמי ילדים הדרך היחידה מחלת אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים הרגשה התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויה חוויות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות רגש רגשות תחושה תחושות
עבודה משעממת, עבודה מעניינת, עבודה קשה, עבודה קלה, איך למצוא עבודה מעניינת? איך למצוא עבודה קלה? אתגרים במקום העבודה, לא מצליח למצוא עבודה מעניינת, איך לפתח קריירה? איך להתקדם בעבודה? איך להתקדם בקריירה?
עבודה משעממת, עבודה מעניינת, עבודה קשה, עבודה קלה, איך למצוא עבודה מעניינת? איך למצוא עבודה קלה? אתגרים במקום העבודה, לא מצליח למצוא עבודה מעניינת, איך לפתח קריירה? איך להתקדם בעבודה? איך להתקדם בקריירה?
...עבודה מעניינת? איך למצוא עבודה קלה? אתגרים במקום העבודה, לא מצליח למצוא עבודה מעניינת, איך לפתח קריירה? איך להתקדם בעבודה? איך להתקדם בקריירה? - פרומו הרצאה על עבודה משעממת, עבודה מעניינת, עבודה קשה, עבודה קלה, איך למצוא עבודה מעניינת? איך למצוא עבודה קלה? אתגרים במקום העבודה, לא מצליח למצוא עבודה מעניינת, איך לפתח קריירה? איך להתקדם בעבודה? איך להתקדם בקריירה - פרומו ועוד גיוס עובדים? איך לגייס עובדים? איזה כישורים צריך עובד לתפקיד? האינטרס של המעסיק...
גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים
גוף נפש, כאב גופני, התמודדות עם כאב, כאבים בגוף, בעיות בריאות, בעיה נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים
...נפשית, אושר, רבי נחמן מברסלב, אלוהים אליעד אז מה שאת שואלת האם יש הפרדה בין בעיות מנטליות לבעיות פיזיות. אז קודם כל כקו מנחה, זה מין טיפ כזה, אם יש לך כמה אפשרויות שאחת מהן מפרידה בין דברים, תצאי מנקודת הנחה שאין הבדל. זאת אומרת האם אני יעשה ככה או ככה, אם את רוצה טיפ, תמיד תדעי שזה לא משנה. שמצד האמת יש תמיד מכנה משותף לכל הדברים. בואי נגיד לדוגמא שכאב פיזי זה בעיה מסוג אחד וכאב מנטלי מסוג אחר, בסופו של דבר אם נכנס פנימה אנחנו נגיע לנקודה אחת. זה...
פחד להיות מושפע, להרחיק את השונה ממך, שיטת השקר, תורת הקבלה, נוכלות רוחנית, אמונה בשקר
פחד להיות מושפע, להרחיק את השונה ממך, שיטת השקר, תורת הקבלה, נוכלות רוחנית, אמונה בשקר
...להרחיק את השונה ממך, שיטת השקר, תורת הקבלה, נוכלות רוחנית, אמונה בשקר אנחנו נמשיך משהו ממש קצר על משהו שדיברו פה בהפסקה על איזה רבי אחד שלאחרונה הוציא את אחד התלמידים שלו, שאומרת שמי שמערער את האמונה של הקבוצה או משהו כזה אז אפשר לגרש אותו עכשיו לכאורה זה נוגד את כל הרעיון של הקבוצה כי הרי כל הרעיון של הקבוצה זה תקרב את ההוא שרחוק ממך, עכשיו אתה אומר תראה אם הוא רחוק ממך תקרב אותו אבל אם הוא רחוק ממך מספיק שאתה מפחד ליפול אחריו תרחק אותו אבל יש פה...
סקס והתאהבות, לצאת עם האקס של חברה, לצאת עם האקסית של חבר, לצאת עם חבר של האקס, לצאת עם חברה של האקסית, האקסית יוצאת עם חבר שלי, האקס יוצאת עם חברה שלי, יוצאת עם חבר של האקס, יוצא עם חברה של האקסית
סקס והתאהבות, לצאת עם האקס של חברה, לצאת עם האקסית של חבר, לצאת עם חבר של האקס, לצאת עם חברה של האקסית, האקסית יוצאת עם חבר שלי, האקס יוצאת עם חברה שלי, יוצאת עם חבר של האקס, יוצא עם חברה של האקסית
...האקסית של חבר, לצאת עם חבר של האקס, לצאת עם חברה של האקסית, האקסית יוצאת עם חבר שלי, האקס יוצאת עם חברה שלי, יוצאת עם חבר של האקס, יוצא עם חברה של האקסית - פרומו הרצאה על סקס והתאהבות, לצאת עם האקס של חברה, לצאת עם האקסית של חבר, לצאת עם חבר של האקס, לצאת עם חברה של האקסית, האקסית יוצאת עם חבר שלי, האקס יוצאת עם חברה שלי, יוצאת עם חבר של האקס, יוצא עם חברה של האקסית - פרומו ועוד מערכות יחסים וזוגיות, בגידות, פרידה זוגית, התמודדות עם גירושין, זכרונות...
הורים וילדים - להרגיל ילדים לגן
...לצאת מהקופסה להרגיל ילדים. מילה מעניינת. הבנין "הפעיל" בעברית מתיחס בד"כ לפעולה שנעשית על מישהו אחר. להפעיל מישהו או משהו. להזמין - לגרום לו להיות מוזמן. להקסים - לגרום לו להיות מוקסם. להקשיב - לגרום לו להיות מוקשב (מעניין)... להרגיל ילד למשהו - זה לגרום לו להיות רגיל למשהו. המילה הזו מייצגת תפיסה מעניינת של הנושא. אנחנו מרגילים את הילד, לא הוא מתרגל. זו פעולה שלנו. הלאה. לענייני כניסה לגן הרלוונטיים בימים אלה. בגנים עירוניים (בחיפה לפחות) מותר להורים...
מה יותר, יש לך או אין לך? למה שלא תחייה טוב יותר? חלק 1
...לך? למה שלא תחייה טוב יותר? עצור לרגע אחד ותשאל את עצמך, מהי התחושה שאיתה אתה מסתובב, האם עם תחושה של "יש / מלא" או עם תחושה של "אין / חסר"? עם תחושה של יש לי את מה שאני רוצה או עם תחושה של אין לי את מה שאני רוצה? מהי התחושה החזקה יותר? כמה אחוזים ממצב הרוח שלך מלאים בתחושה של שמחה מכך שהמציאות שלך היא בדיוק מה שאתה רוצה, ועד כמה התחושה שלך היא תחושה של אני רוצה מציאות אחרת? כפי שכבר התבאר, בסופו של דבר האושר הוא אינו אירוע ספציפי ומציאות ספציפית...
ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 4
...בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 4 ההעברה והעברה נגדית בפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית - חלק 3. הדגש הוא בכאן ועכשיו, אולם יחד עם זאת, אין הגישות מזניחות את העבר והן מכירות בחשיבותו ובהימצאותו הבלתי נמנעת בהווה. הן מכירות בכך שהעבר קם לתחייה ביחסים המסוימים ושבאינטראקציה האמיתית המתרחשת, הצטלבות קיומם של המטפל והקליינט לעולם לא תתמצה בדבר שקרה בעברו של אחד מהם. לכן הדגש מופנה כלפי ההתנסויות הנחוות ולא כלפי פרשנויות העבר. המטפל והקליינט מובנים כמעורבים...
NLP - מה זה NLP? - Neuro Linguistic Programming
...Linguistic Programming הינה מתודולוגיה טיפולית, החוקרת את המבנה של החוויה הסובייקטיבית ומקורה בגישה פסיכולוגית קוגניטיבית - התנהגותית. היא מבוססת על אוסף של הנחות יסוד המהוות תפיסת עולם על פיה, לכל התנהגות אנושית כמו: מחשבות, זיכרונות, דעות, אמונות, ערכים, תחושות, הרגלים והתנהגות פיזית וכל פעילות עצבית אחרת במוח, יש מבנה מסוים. זוהי גישה לשינוי השקפת עולם וגילוי מידע המובילים את האדם ליכולת להתגמש בדפוסי החשיבה, ההתנהגות והשפה שלו ולמצוא את ה...
תורת הקבלה - לראות אור, (ביאור מהסתר לגילוי) סימן י, תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים.
...טובים. הרב ברוך שלום אשלג / מהסתר לגילוי / י. תולדותיהם של צדיקים - מעשים טובים כשעוסק בתורה ומצוות, אב, סיבה, רוצה שייוולד מסובב, בן (הקדסה"ז, קצ - קצא): - כדי שיהיה לו שכר בעולם הזה - שכר לעולם הבא - בשביל יראת שמים, "בגין דאיהו רב ושליט", לשמה, על מנת להשפיע, הכל להשפיע למלך, ואינו דואג לעצמו לשכר, אלא כל השכר שלו הוא אם יכול לעשות מעשים שלא על מנת לקבל פרס, בלי שום תמורה עבור יגיעתו. ועל זה הוא עושה מעשים. לראות אור: כשהאדם מהלך בתמימות (= שלמות)...
על NLP ודמיון מודרך
...על תותים - כן, תות שדה, או לצורך העניין כל מאכל אחר שבא לכם לחשוב עליו כרגע, נכון שמיד עולה תמונה / צבע / ריח / טעם / תחושה בפה? הכל בדמיון! מתחשק עכשיו לאכול? דמיינו כוס קפה, בדיוק כמו שאתם אוהבים, בכוס המועדפת עליכם, הריח הנפלא.. הטעם.. מממ.. עוד דוגמה: תחשבו על מישהו שלא ראיתם הרבה זמן ומתגעגעים אליו, אולי עכשיו אתם רואים את דמותו / שומעים את קולו / נזכרים בתחושה הקשורה אליו / רואים מפגש שקורה / מתגעגעים יותר? גם זה כמובן הדמיון ומה מחר? מה אתם...
אימפוטנציה כהשלכה נפשית רגשית
...רגשית? זוהי תופעה של אי יכולת הגבר / האשה להגיע למצב של סיפוק מיני כתוצאה מחוויה רגשית נפשית. אצל הגבר התופעה באה כאי יכולת להגיע לזקפה ואצל האשה כאי יכולת להגיע לגירוי מיני בכלל. בתת מודע שלנו צרובות ל החוויות שאנו חווים בחיינו הן החוויות החיוביות והן השליליות. החוויות השליליות שאנו חווים הן אלה שיוצרות מגננות והמגננות באות בצורות שונות אחת מהן היא תופעת האימפוטנציה. כך למשל, גבר שחווה בגידה או שראה בגידה בפועל (למשל את אשתו או חברתו) מעבר לתסכול...
הקשבה ותקשורת ארגונית מעצימה
...תקשורת מעצימה משמעה דפוסי דיבור והקשבה התומכים ומחזקים את הדובר והמקשיב כאחד. במאמר זה אני מבקש להצביע על הכיוון אל תקשורת כזו בארגונים, ומניסיוני כמנחה תהליכי שינוי ארגוני בעזרת אמנות ההקשבה, ניתן לשפר ולחזק דפוסי תקשורת מעצימה במערכות יחסים בתוך צוותי עבודה, אנשי מכירות, מנהלי משאבי אנוש, אנשי הדרכה - כמו גם בישיבות צוות וניהול ובכל מפגש מקצועי ואישי. על מנת לבנות דפוסי תקשורת מעצימה בארגון עלינו לאמץ כמה ערכי ליבה: 1. בחירה בפרדיגמה של "אנחנו"...
יציבות תפישת החיים - איך להשיג?
...בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על יציבות תפישת החיים - איך להשיג?. הפעם נדבר על יציבות בתפיסת המחשבה. אדם שואל: כיצד להגיע ליציבות במחשבה שלו? כלומר, הוא לא מצליח להישאר יציב בראש. כל הזמן משנה דעה. ראשית, חשוב לדעת שזה דבר טוב. כי זה אומר שאתה מחפש את האמת. מי יכול להיות יציב? משוגע, או מי שהגיע לאמת האמיתית. כי הגיע אל התכלית האמיתית. אך רוב בני האדם בעולם יציבים במחשבה שלהם, לא בגלל החכמה, אלא בגלל פחד ושקר. מרוב פחד וחשש להיכנס לספקות על מה...
חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 2
..... - חלק 2 חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 1. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. אך קיים גם מצב שונה: התלמוד הבבלי אומר (מסכת ברכות, דף נ"ה עמוד ב') שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל - ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום. ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר...
1 2 3 4 ...5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
לזמן מוגבל!     👈1 ב 150  👈2 ב 250  👈4 ב 350     📞 050-3331-331
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות ופחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה ועוד...



הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לחנך ילדים? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור אהבה? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לנהל את הזמן? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך לעשות יותר כסף? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל ועוד...



להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש או אין אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה לא להתאבד? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם ועוד...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
   



האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי, מאמן אישי לקשב וריכוז, מאמן אישי להצלחה פסיכולוגית קלינית מומחית בתל אביב ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר Yeda.EIP.co.il ולכותבי המאמרים המקוריים בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1172 שניות - עכשיו 22_10_2020 השעה 18:46:25 - wesi4