ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה היתכנות ✔יצירתיות - מבוא ✔יצירתיות היא יכולת מחשבתית המובילה את האדם להפקת תוצר מקורי בעל ערך. מושג זה... - ידע להצליח התחייבות! ל: להצליח...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨יצירתיות - מבוא
יצירתיות היא יכולת מחשבתית המובילה את האדם להפקת תוצר מקורי בעל ערך. מושג זה מהווה שדה מחקר בתחומים רבים, כגון: פסיכולוגיה, חינוך, סוציולוגיה, כלכלה, ניהול ועוד.

היצירתיות נשענת על גמישות מחשבתית שמאפשרת חשיבה רב - ממדית ורב - כיוונית. להבדיל מדפוסי חשיבה נוקשים ומקובעים המתנגדים לארגון מחדש של עמדות שונות, הגמישות המחשבתית יכולה להוביל לרעיונות חדשים או להמצאת דרכים חדשות להתמודדות עם סיטואציות שונות. מסיבה זו השימוש בחשיבה יוצרת למציאת פתרונות יעילים, רעיונות חדשים ומוצרים שימושיים, תורמת באופן משמעותי להתפתחות של האנושות. ההעזה לפרק דפוס חשיבה מקובלים ולבחון דברים בדרכים חדשות היא זו אשר זרזה את קידומו של המדע.

היצירתיות יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אחד מתחומי העשייה של האדם. בהתאם לכך, התוצר של היצירתיות יכול להיות פתרון לבעיה, רעיון, המשגה, צורה אמנותית, תאוריה וכו'. יש הקושרים את ההומור עם יצירתיות משום שהוא דרך בלתי שגרתית ומקורית לראות דברים. ביסוציאציה היא הגורם המשותף ליצירתיות ולהומור. זוהי היכולת לראות דבר כלשהו ממספר זוויות שונות בו זמנית וליצור הבנה חדשה המתבססת עליהן.

היצירתיות מושפעת ממגוון משתנים, כגון: מצב רוח, אינטליגנציה, תרבות, מסורת, אופי, מוסכמות חברתיות ועוד.

יכולת היצירתיות משתנה לאורך החיים. בגילאי הילדות שלפני תחילת הלימודים, ישנה תקופה בה כל ילד שופע יצירה. אולם בחלוף השנים, נפגעת היכולת היצירתית כך שבסופו של דבר רוב האנשים הבוגרים אינם מפגינים יכולת יצירתית ורק אנשים מעטים בלבד נעשים בסופו של דבר לאמנים יוצרים.

האדם היצירתי

הליבה של היצירתיות היא היכולת להגיע לפתרון בעיה בכל תחום שהוא בדרך חדשה ומקורית. בהתאם לכך, האדם היצירתי הוא בעל גישה פעילה ויוזמת. הוא פתוח כל הזמן למידע חדש, יש לו סקרנות רבה והוא שואף להחשף לאתגרים והזדמנויות חדשים שהחיים מזמנים לו. הוא נהנה לחקור ולארגן מחדש אפשרויות שונות ללא חשש מכישלון ולהשתמש בפתרונות לא צפויים.

האנשים היצירתיים הבולטים ביותר מאופיינים ברצון לקרוא תיגר על המוסכמות. האדם היצירתי יגדיר בעיות בדרכים השונות מהמקובל. הוא יאסוף ויארגן מידע תוך שבירת מוסכמות ויגלה יחסים חדשים ומורכבים בין נתונים. הוא יראה יכולת גבוהה בבדיקת היתכנות של חלופות לפתרון לצורך שינוי יעיל של התוכנית המקורית והתאמתה למציאות המשתנה. תווי האישיות המאפיינים אנשים יצירתיים יכולים לסייע בהסברת חוסר הקשר שבין רמת היצירתיות של האדם להשגיו במבחני מנת משכל רשמיים.

לרוב היצירתיות מתבטאת בתחומים ספציפיים אשר בהם האדם היצירתי בקיא ומומחה, לכן היא אינה כושר כללי המצוי בכל התחומים.

פיתוח יצירתיות

מרכיב משמעותי של החשיבה היצירתית הוא בחינה חופשית של אפשרויות חדשות ללא חשש מכישלון. האדם היצירתי נשען על היסטוריה אישית שבה כבר פתר מספר בעיות בצורה יצירתית, באופן שגיבש אצלו ערך עצמי גבוה, מקור שליטה פנימי ותחושת מסוגלות גבוהה בתחום היצירתיות.

היצירתיות ניתנת ללמידה ולשכלול כאשר היא מוגדרת כמטרה מרכזית של תוכנית לימודים. אפשר לפתח את היצירתיות על ידי הפחתת המתחים והלחצים להצלחה מיידית, הכוונה ועידוד להעלאת רעיונות תוך הגברת הלגיטימיות עבור הצגת תשובות שטותיות או שגויות כחלק מתהליך של ניסוי וטעייה. האדם היצירתי פועל במציאות מורכבת היוצרת צורך ליצור ולאלתר. אך אם הסביבה תדרוש אתגרים ופתרונות, לא תהיה יצירתיות. לכן ללומד יצירתי צריכה להיות בעיה קשה לפתרון, אשר נתפסת בעיניו כאתגר אפשרי, כך שיהיה מודע ומתכוון לנסות לפתור אותה בדרך יצירתית.

כאמור, ניתן לפתח מיומנויות של חשיבה יצירתית באמצעות מתודולוגיות הוראה שונות. לדוגמה, מורים יכולים לפתח את היכולת היצירתית במסגרת למידת חקר. חלק מהשיטות לפיתוח יצירתיות אצל ילדים הן הרפתקאות למידה - פעילויות חווייתיות מתוכננות שמטרתן לכבוש את דמיונו של הילד (למשל עידוד חיפוש ומציאת פתרונות שונים ממספר זוויות התבוננות), להעמידו לפני אתגרים במגוון רמות, ללמדו נושאים חדשים ולהרחיב את הבנתו ואת מודעותו לעצמו ולסביבתו.

האימון חשוב לפיתוח היצירתיות משום שככל שמרבים לחשוב בצורה יצירתית כך היא הופכת להיות קלה ושופעת יותר.

כאמור, ההומור והיצירתיות מתבססים על חשיבה מקורית וקשורים זה לזה. בנוסף, מבחינה פסיכולוגית ההומור מסייע לאדם להתמודד עם מתחים בצורה נעימה ויעילה. באופן זה ההומור יכול להקנות לאדם את הביטחון הנחוץ לבחינת רעיונותיו באופן חופשי ויצירתי ללא חשש מכישלון. בהתאם לכך, נמצא ששמיעת הומור מגבירה את היכולת לחשיבה יצירתית.

מדידת יצירתיות

היצירתיות באה לידי ביטוי במקוריות של האדם וביכולת שלו למצוא הקשרים חדשים ומפתיעים. משום שהמושג יצירתיות הוא רחב למדי וניתן להתייחס אליו בקשרים תאורטיים שונים, נוצרו עבורו כלי מדידה מגוונים עבור גילאים שונים. מטרת מבחני אבחון היצירתיות היא בדרך כלל לצורכי סינון וסיווג בקבלה לעבודות שונות או קבלה לפקולטות (בעיקר בתחומי העיצוב). הכשרים הרלוונטיים ביותר לחשיבה היצירתית הניתנים למדידה הם כושרי היצירה הרב כיוונית, הנוגעים בהעלאת רעיונות כשיש חשיבות לגיוון (כמו בפתירת בעיות).

דוגמה לסדרת מבחנים המתמקדים בעיקר באיתור חשיבה מסתעפת לכל הגילאים לפי גילפורט:

מתן שמות לסיפורים

שימושים שונים לחפצים

משמעויות דומות

כתיבת משפטים

עשיית דברים מחומרים צורניים

חלוקת אותיות לקבוצות

בניית חפצים

אותיות סמויות

קישוטים

כל מטלה מוגבלת בזמן ומוערכת על שטף ויחודיות.

תהליך היצירה

התהליך היצירתי יכול להתייחס למספר מצבים:

רצף צעדים או שלבים אותם עובר אדם יוצר בעת הבהרת בעיה, עבודה עליה והגעה לפתרון.

השינוי התפיסתי המהיר או המעבר המתרחש כאשר מתעוררים לפתע רעיון חדש או דרך לפתרון בעיה.

טכניקות ואסטרטגיות בהם משתמשים בני - אדם יצירתיים, במודע או שלא במודע, על מנת לייצר רעיון חדש, שילובים חדשים או יחסים חדשים בין מרכיבים שונים, משמעויות או תפישות חדשות למצב או עצם, או העברה בין תחומים ונושאים שונים.

התהליך היצירתי על פי המודל של ואלאס

גראהם ואלאס הגה ב - 1926 מודל של תהליך יצירתי. מודל זה משותף לתהליך היצירה בתחומי המדע והאמנות.

הכנה: הבהרת המצב כולל ניסוח הבעיה, מחשבה על דרישות לפתרון טוב, איסוף וסקירת נתונים רלוונטיים.

דגירה: תקופת פעילות מנטאלית תת - הכרתית המתרחשת בזמן שהחושב עסוק בפעילות אחרת כלשהי.

הארה: גילוי פתאומי, שינוי פתאומי בתפישה, שילוב של רעיון חדש או "העברה" המייצרת רעיון חדש המתאים לדרישות הבעיה.

אימות: בחירת ואימות הפתרון (בדיקת היתכנות).

טעויות נפוצות בהבנה של היצירתיות

1.התפיסה אומרת שיצירתיות נמצאת בתחומים "יצירתיים", כמו אמנות, עיצוב וכדומה, אך למעשה יצירתיות היא בכל תחומי החשיבה: למרות השם המטעה שבמילה יצירה, אמנות, עיצוב וכו' אינם תחומים יצירתיים. זוהי טעות נפוצה שמקורה באי הבנת המושג יצירתיות. אלה הם תחומים - אמנותיים. כלומר, תחומים שבהם המטרה היא לעצב רעיון כלשהו בצורה גרפית, מוזיקלית, ספרותית או כל דרך אחרת המעבירה מסר כלשהו. למעשה, אמן יכול להיות מוכשר מאוד ולא יצירתי. יצירתיות היא היכולת לעצב במבנה לא שגרתי מסר או רעיון קיימים. פיקאסו היה אמן שגרתי בתחילת דרכו, כאשר השתמש במבני צורה מוכרים וידועים, ויצירתיותו באה לידי ביטוי בקוביזם וכן הלאה כאשר העז לתאר צורות ובני אדם בתבנית גרפית שונה מהמקובל. באותה מידה מהנדס יכול להיות מהנדס מוכשר ולחלוטין לא יצירתי כאשר יישם רעיונות או שיטות שלמד. היצירתיות שבו תבוא לידי ביטוי אם וכאשר ישלב רעינות ושיטות שקודם לא היה קשר ביניהם לכלל שיטת פתרון חדשה.

2.הסביבה היצירתית חשובה יותר מהכישרון היצירתי. אמנם יש כאלה שנולדים עם נטיות יצירתיות, כמו שיש כאלה שנולדים בעלי נטיות ספורטיביות. אך כמו שספורטאי שלא יתאמן כל הזמן יהיה פחות טוב מאשר אדם עם נטיות פחות ספורטיביות, אך שמתאמן באינטנסיביות ובחוכמה, כך גם אדם שנולד עם יצירתיות אך לא זכה לסביבה שתגרה אותה, עלול בסופו של דבר להיות יצירתי פחות ממישהו פחות יצירתי אך זכה לסביבה מעודדת יצירתיות.

3.יצירתיות בבית ספר ובעבודה לא יכולה להיות עניין לפרויקט חד פעמי, אלא עניין מתמשך. שתי דוגמאות בולטות הן חברות הנחשבות למובילות עולמיות ביצירתיות. האחת היא גוגל שכל עובד שלה חייב יום בשבוע לעבוד בפרויקט שהוא בוחר, מחוץ לעבודה הרגילה שלו. השנייה היא חברת האנימציה הממוחשבת פיקסר (יצרה את הסרטים צעצוע של סיפור, מחפשים את נמו ועוד) שמחייבת כל עובד שלה ללמוד 4 שעות בשבוע באוניברסיטת החברה.

יצירתיות לא קשורה לפרויקט מסוים ואינה נלמדת. יצירתיות היא תכונה שנרכשת ברוב המקרים במהלך הילדות והיא נעוצה בדבר הנקרא ביטחון במחשבה וגמישות קוגניטיבית. כאשר ההורים והמערכת שסביב הילד (גן ילדים, בית ספר בשנים ראשונות, העבודה של השמרטף / ית עם הילד וכו') מעודדים יצירתיות ומחשבה מחוץ למסגרת, הם מאפשרים לו לפתח גמישות מחשבתית. גמישות מחשבתית פירושה אי הקיבעון לרעיון או דפוס מחשבה אחר. היכולת לקבל מספר אפשרויות קיימות לפתרון בעיה מסוימת. למרות שהדבר נראה פשוט ליישום, ישנו קושי מסוים: משום שגם המשפחה היא מסגרת שמנהליה, קרי ההורים, מנסים להפעיל אותה לפי חוקיות מסוימת, משמע שחריגה מהמסגרת פירושה איום על שלמות המסגרת, מה שלרוב אינו מקובל במסגרת המשפחתית. נדרשת המון מחשבה ויכולת הורית (הכוללת סבלנות, פתיחות, ביטחון בעצמם וכו') כדי לאפשר את התפתחות היצירתיות של הילד.

קשר אפקט - יצירתיות

קיימות תאוריות שונות המנסות להסביר את הקשר בין אפקט חיובי / שלילי ליצירתיות.

קשר אפקט חיובי - יצירתיות

מצב רוח טוב יכול להגביר את היצירתיות. קיימות תאוריות הגורסות, כי יצירתיות יכולה להיות מושפעת מאפקט, בעיקר כיוון שאפקט חיובי גורם לתנודות קוגניטיביות אשר מגרות יצירתיות. עפ"י אייזן, לאפקט חיובי קיימות שלוש השפעות עיקריות על פעילות קוגניטיבית:

אפקט חיובי יוצר חומר קוגניטיבי נוסף אשר יכול לשמש לעיבוד נוסף, ובכך מגדיל את מספר האלמנטים הקוגניטיביים הפנויים ליצירת אסוציאציות.

אפקט חיובי מביא לתשומת לב לא מרוכזת (defocused) ולהקשרים קוגניטיביים יותר מורכבים, אשר מרחיבים את האלמנטים המשמעותיים לבעיה.

אפקט חיובי מגביר את הגמישות הקוגניטיבית, ובכך מגדיל את ההתסברות שאלמנטים קוגניטיביים מגוונים יהיו מקושרים אחד לשני.

תהליכים אלו ביחד גורמים לאפקט חיובי להיות בעל השפעה חיובית על יצירתיות.

חוקרים אחדים מציעים (ברברה פרדריקסון) שרגשות חיובים, כגון: שמחה ואהבה מרחיבים את הרפרטואר הקוגניטיבי והביצועי של אנשים: "חוויות בעלות רגשות חיוביים מסוימים גורמים לאנשים לנטוש תבניות התנהגותיות ידועות ולשאוף לדרכי חשיבה ומעשים חדשים, יצירתיים ולא מקובלים".

לפי מחקרים אחרים, רגשות חיוביים מרחיבים את מספר האלמנטים הקוגניטיביים העומדים ליצירת אסוציאציות (מרחב תשומת הלב) ואת מספר האלמנטים הקשורים לבעיה (מרחב הקוגניציה). אלה אותם היבטים של פעילות מנטלית, שלפי תורת האבולוציה, צפויים להוביל לשונות גבוהה יותר ובכך להגביר את ההסתברות ליצירתיות.

קשר אפקט שלילי - יצירתיות

מצד שני, ישנם חוקרים אשר מציעים שאפקט שלילי גורם ליצירתיות רבה יותר. למשל: נמצא קשר בין מחלות נפשיות ויצירתיות. במחקר על 1005 אנשים מובילים בתחומם ביותר מ - 45 תחומים שונים, ארנולד לודויג מאוניברסיטת קנטאקי מצא קורלציה דלה אך מובהקת בין דיכאון ויצירתיות. בנוסף, מספר מחקרים על אנשים יצירתיים מאוד וקרובי המשפחה שלהם, מצאו שכיחות גבוהה יותר של הפרעות נפשיות (בעיקר דיכאון ומניה - דיפרסיה) מאשר השכיחות שנמצאה באוכלוסייה הכללית.

קשר אפקט - יצירתיות במקום העבודה

כאשר דנים בקשר בין אפקט ויצירתיות בעבודה, בודקים האם מצב רוח טוב (או רע) או שינוי במצב הרוח חוזה יצירתיות, האם יצירתיות חוזה את מצב הרוח, האם אפקט ויצירתיות מתרחשים בו - זמנית. בעקרון כל האפשרויות האלה יכולות להתרחש. נמצא שלא רק שאפקט יכול להקדים יצירתיות, אלא שגם תוצאות יצירתיות יכולות לעורר אפקט. החוויה היצירתית בעצמה היא אירוע המתרחש במקום העבודה ובדומה לאירועים אחרים בהקשר ארגוני, היא יכולה לעורר רגשות. מחקר איכותי ואנקדוטות של הישגים יצירתיים באומנות ומדע, גורסים שלאחר תובנה יצירתית בדרך כלל נרגיש תחושת התעלות. לדוגמה, אלברט איינשטיין ציין בשנת 1907 את התאוריה הכללית של היחסות כמחשבה המשמחת ביותר בחייו. לעומת זאת, עדויות אמפיריות בנושא הן עדיין ארעיות. בניגוד לאפשרות של אפקט אינקובציה כמעורר יצירתיות, ההשלכות הרגשיות של יצירתיות צפויות להיות יותר ישירות ויותר מיידיות. באופן כללי, אירועים רגשיים מעוררים תגובות רגשיות באופן מיידי וחולף. אם ביצועים יצירתיים בעבודה הם אירוע רגשי עבור העובד היצירתי, השפעה כזאת ככל הנראה תהיה בולטת רק בנתוני אותו היום.

מחקר נוסף מצא מספר תובנות בהקשר של היחס בין יצירתיות ורגשות במקום העבודה. ראשית נמצא קשר חיובי בין אפקט חיובי ויצירתיות וחוסר עדות לקשר שלילי. ככל שהאפקט של האדם יהיה חיובי יותר ביום מסוים, כך תגבר החשיבה היצירתית שלו באותו יום וביום שאחריו, אפילו אם מנטרלים את ההשפעה של מצב הרוח ביום שאחריו. הייתה אפילו עדות להשפעה גם לאחר יומיים. בנוסף, החוקרים לא מצאו עדות לכך שאנשים היו יצירתיים יותר כאשר הם חוו גם אפקט חיובי וגם אפקט שלילי באותו יום. העדויות תומכות בקשר לינארי בין אפקט ויצירתיות: ככל שהאפקט של אדם יהיה יותר חיובי, כך תגבר היצירתיות במקום העבודה.

נמצאו 4 תבניות של אפקט ויצירתיות: אפקט יכול לפעול כמקדם של יצירתיות, כתוצאה ישירה של יצירתיות, כתוצאה עקיפה של יצירתיות, ואפקט יכול להתרחש באופן סימולטני יחד עם פעילות יצירתית. כך נראה שרגשות של אנשים והכרה יצירתית שלובים אחד עם השני במספר אופנים במהלך הפעילות במקום העבודה.

תפיסות של יצירתיות

קיימות שתי תפיסות של יצירתיות:

התפיסה המודרנית הרואה ביצירתיות כמצוייה אצל מיעוט של גאונים.

התפיסה הפוסטמודרנית הרואה ביצירתיות כמצוייה אצל כל בני האדם וניתנת לפיתוח.

שתי התפיסות רואות את היצירתיות בתחומי היצירה בלבד.
מיומנויות חשש מוצר מצויינות רע וטוב עידוד לטפל במחלה נפשית מקוריות תורת האבולוציה ליצור הבנה יחסים יצירתי יצירתיות
התפתחות רוחנית, חיים גשמיים, ללכת לעבוד, לפתח את השכל, להסתכל בשכל שיש בכל דבר, ללמוד מכל דבר, להגיע לשלמות, סם החיים וסם המוות, להתקדם רוחנית, פיתוח החשיבה, דרך רוחנית
התפתחות רוחנית, חיים גשמיים, ללכת לעבוד, לפתח את השכל, להסתכל בשכל שיש בכל דבר, ללמוד מכל דבר, להגיע לשלמות, סם החיים וסם המוות, להתקדם רוחנית, פיתוח החשיבה, דרך רוחנית
...ללכת לעבוד, לפתח את השכל, להסתכל בשכל שיש בכל דבר, ללמוד מכל דבר, להגיע לשלמות, סם החיים וסם המוות, להתקדם רוחנית, פיתוח החשיבה, דרך רוחנית האם כדאי להתמקד בפיתוח השכל בלבד, או לצאת לעבודה? אנשים רבים המעוניינים בהתפתחות רוחנית שואלים את עצמם אם כדאי להשקיע את כל זמנם בפיתוח השכל, בלימוד רוחני ובחיפוש אחר האמת, או שיש ערך דווקא בפעילות גשמית יומיומית כמו ללכת לעבודה ולהתמודד עם אתגרי החיים. אליעד כהן מסביר בהרחבה את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים ומראה כיצד ניתן לשלב אותן יחד, תוך הדגשה של...
בעיות שינה, איך להירדם מהר? לא מצליח להירדם, איך נרדמים? איך לישון? איך להצליח להירדם? קושי לישון, לא מצליח לישון, מחשבות לפני השינה, איך להירדם בצהריים? איך להירדם בקלות?
בעיות שינה, איך להירדם מהר? לא מצליח להירדם, איך נרדמים? איך לישון? איך להצליח להירדם? קושי לישון, לא מצליח לישון, מחשבות לפני השינה, איך להירדם בצהריים? איך להירדם בקלות?
...איך נרדמים? איך לישון? איך להצליח להירדם? קושי לישון, לא מצליח לישון, מחשבות לפני השינה, איך להירדם בצהריים? איך להירדם בקלות? איך להירדם מהר? מה עוזר לשינה ומה מקשה עליה? ההרצאה עוסקת בבעיות שינה ומספקת דרכים להתמודד עם קושי להירדם. אחת הטעויות הגדולות שמבצע אנשים בזמן שהם מנסים להירדם היא המחשבה על איך להירדם. אליעד כהן מציין שברגע שהאדם שואל את עצמו איך אני יכול להירדם?, הוא למעשה יוצר קונפליקט במוח שלו, דבר שמונע ממנו להירדם. הוא מדגיש ששינה היא דבר שקורה מעצמו, ולא משהו שצריך להילחם בו. מה...
ניסים - למה ניסים קורים, רק לאנשים *טיפשים*?
...רק לאנשים טיפשים? ובו יתבאר, למה מעולם לא קרו ולא קורים ולא יקרו ניסים לאנשים חכמים. ולמה ניסים קורים ואפילו הרבה ניסים יכולים לקרות, לאנשים שהם טועים מחשבתית. וככל שהאדם יותר חסר הבנה וטועה מחשבתית, כך גדול הסיכוי, שיקרו לו ניסים (וגם כמובן אסונות לא הגיוניים). ונס, הוא כל דבר שהוא שלא כדרך הטבע. כי המציאות שלנו פועלת עפ חוקיות כלשהי. וכל דבר שקורה לפי החוקיות של המציאות שלנו, הוא לא נקרא נס, אלא הוא נקרא דרך הטבע. אבל כאשר קורה לאדם איזה דבר, שנראה לו לאדם שהדבר הזה הוא לא עפ דרך הטבע, אז האדם...
האם אפשר לחפש את האמת בלי אינטרסים? למה חייבים אינטרסים בחיפוש האמת? למה בלי אינטרסים אי אפשר לחפש את האמת? סוגים של אינטרסים בחיפוש האמת, איך לחפש את האמת בלי אינטרסים?
האם אפשר לחפש את האמת בלי אינטרסים? למה חייבים אינטרסים בחיפוש האמת? למה בלי אינטרסים אי אפשר לחפש את האמת? סוגים של אינטרסים בחיפוש האמת, איך לחפש את האמת בלי אינטרסים?
...למה חייבים אינטרסים בחיפוש האמת? למה בלי אינטרסים אי אפשר לחפש את האמת? סוגים של אינטרסים בחיפוש האמת, איך לחפש את האמת בלי אינטרסים? האם אפשר לחפש את האמת בלי שום אינטרסים? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם מחפש את האמת, הוא תמיד חייב לפעול מתוך אינטרס כלשהו. הוא מדגיש שבאופן מוחלט, אין אפשרות לחפש את האמת ללא אינטרס, משום שכל פעולה שאדם עושה נובעת מאינטרס כלשהו. לדבריו, לא מדובר רק באינטרס מובהק כמו השגת כסף או הצלחה, אלא גם בעצם הרצון לגלות את האמת עצמו. אליעד מסביר זאת בדוגמה: אם מישהו שואל האם בחדר...
איך לקבל העלאה בשכר? מפחד לאבד את כספי הפיצויים, רוצה להתפטר, איך לקבל העלאה במשכורת? איך לבקש העלאה בשכר? מתי לבקש העלאה במשכורת? כמה לבקש העלאה במשכורת? איך לשכנע את הבוס?
איך לקבל העלאה בשכר? מפחד לאבד את כספי הפיצויים, רוצה להתפטר, איך לקבל העלאה במשכורת? איך לבקש העלאה בשכר? מתי לבקש העלאה במשכורת? כמה לבקש העלאה במשכורת? איך לשכנע את הבוס?
...העלאה בשכר? מפחד לאבד את כספי הפיצויים, רוצה להתפטר, איך לקבל העלאה במשכורת? איך לבקש העלאה בשכר? מתי לבקש העלאה במשכורת? כמה לבקש העלאה במשכורת? איך לשכנע את הבוס? איך לבקש העלאה בשכר בלי להפסיד פיצויים? אליעד כהן מסביר כיצד ניתן להתמודד עם מצב שבו עובד רוצה לקבל העלאה בשכר אך חושש לאבד את כספי הפיצויים במקרה שיעזוב. הוא מסביר שהחשש להפסיד את הפיצויים כאשר נשארים בעבודה הוא לא הגיוני, מפני שבין אם העובד נשאר ובין אם הוא מתפטר, הוא ממילא לא יקבל את הפיצויים. פיצויים מתקבלים רק במקרה של פיטורים,...
אמונות טפלות ושקריות - מה *טוב* באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות?
...- מה טוב באמונות טפלות? איך להינצל מאמונות טפלות? אמונה טפלה, היא כל רעיון שהאדם מאמין וחושב שהוא אמיתי, למרות שהוא לא כזה. ומי שיתבונן בעניין יראה, שיש כאן שאלה מעניינת. והיא, אם ידיעת האמת היא אכן הטובה ביותר, אז איך יתכן שהאמונות הטפלות גורמות לאדם להרגיש טוב יותר, למרות שהן שקריות? הרי האמת אמורה להיות טובה יותר? ובכלל, איך זה שלאמונות הטפלות יש ככ הרבה כוח. וכמובן, שכאן אנחנו מדברים על האמונות הטפלות שגורמות לאדם להרגיש טוב, ולא על אלו שיוצרות אצלו פחדים וכיוב ושגורמות לו להרגיש רע. והשאלה...
טראומה מהעבר, איך לשנות את העבר? איך להחזיר את הזמן לאחור? איך לפתור בעיות מהעבר? איך להחזיר את הגלגל לאחור? איך להתמודד עם טראומה מהעבר? טיפול בבעיות מהילדות, טראומה מהילדות, טראומה מההורים, טראומה מבית הספר, טראומת אונס
טראומה מהעבר, איך לשנות את העבר? איך להחזיר את הזמן לאחור? איך לפתור בעיות מהעבר? איך להחזיר את הגלגל לאחור? איך להתמודד עם טראומה מהעבר? טיפול בבעיות מהילדות, טראומה מהילדות, טראומה מההורים, טראומה מבית הספר, טראומת אונס
...מהעבר, איך לשנות את העבר? איך להחזיר את הזמן לאחור? איך לפתור בעיות מהעבר? איך להחזיר את הגלגל לאחור? איך להתמודד עם טראומה מהעבר? טיפול בבעיות מהילדות, טראומה מהילדות, טראומה מההורים, טראומה מבית הספר, טראומת אונס האם באמת אפשר לשנות את העבר ולהתמודד עם טראומה מהילדות? אליעד כהן מסביר שישנם אנשים הסובלים מאירועים טראומטיים שקרו להם בעבר, כמו תאונת דרכים, חרם בבית הספר, התעללות מצד ההורים, אונס או כל דבר קשה אחר שעבר עליהם. האדם מרגיש רע מאוד בהווה בגלל הדברים האלה והוא שואל את עצמו איך להתמודד...
רגשות, להביע רגשות, הדחקה רגשית, להדחיק רגשות, מנגנוני הגנה, הגנה או התקפה, רגשות מודחקים, שלום או מלחמה
רגשות, להביע רגשות, הדחקה רגשית, להדחיק רגשות, מנגנוני הגנה, הגנה או התקפה, רגשות מודחקים, שלום או מלחמה
...רגשות, הדחקה רגשית, להדחיק רגשות, מנגנוני הגנה, הגנה או התקפה, רגשות מודחקים, שלום או מלחמה למה אנשים מדחיקים את הרגשות שלהם? אליעד מסביר כי אנשים משתמשים במנגנוני הגנה, כגון הדחקה רגשית, כדי להתמודד עם רגשות קשים. הוא מתאר שהדחקה נוצרת כי האדם מפחד להתמודד עם התחושות השליליות שלו. הוא נותן דוגמאות כמו אדם שלא מודה שכואב לו משהו, כי אם הוא יכיר בכאב הוא ירגיש רע עוד יותר. כך, האדם מעדיף להדחיק ולא לראות את הבעיה. אליעד טוען שההדחקה לא באמת פותרת את הבעיה אלא רק מונעת את ההתמודדות הישירה, ובסופו...
מקום וזמן, זמן בלי מקום, מקום בלי זמן, תחושה של זמן, תחושה של מקום, מימד זמן, מימד מקום, מרחב המקום, מרחב הזמן, מה זה זמן? מה זה מקום? תחושת זמן, תחושת מקום
מקום וזמן, זמן בלי מקום, מקום בלי זמן, תחושה של זמן, תחושה של מקום, מימד זמן, מימד מקום, מרחב המקום, מרחב הזמן, מה זה זמן? מה זה מקום? תחושת זמן, תחושת מקום
...זמן, תחושה של מקום, מימד זמן, מימד מקום, מרחב המקום, מרחב הזמן, מה זה זמן? מה זה מקום? תחושת זמן, תחושת מקום האם אפשר לחוות זמן ללא מקום או מקום ללא זמן? אליעד כהן מסביר על האפשרות לחוות זמן ומקום כמרכיבים נפרדים או בלתי תלויים זה בזה. הוא מתחיל בכך שההפרדה ביניהם בחוויה הרגשית או התודעתית היא נושא שמצריך בירור עמוק, כי במבט ראשון נראה שהשניים בלתי נפרדים. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם מישהו אומר בוא ניפגש בשעה שבע, בלי לומר איפה, השאלה מיד תהיה אבל איפה?. באותה מידה, להגיד רק את המקום בלי זמן, גם הו...
איך לא להתגעגע? אחרי פרידה, התמודדות עם פרידה קשה, התמודדות עם פרידה מבת זוג, התמודדות עם פרידה מבן זוג, מה לעשות אחרי פרידה? איך להוציא מישהו מהראש? איך לשכוח מישהו? איך לשכוח אקס? חלק 1
איך לא להתגעגע? אחרי פרידה, התמודדות עם פרידה קשה, התמודדות עם פרידה מבת זוג, התמודדות עם פרידה מבן זוג, מה לעשות אחרי פרידה? איך להוציא מישהו מהראש? איך לשכוח מישהו? איך לשכוח אקס? חלק 1
...פרידה, התמודדות עם פרידה קשה, התמודדות עם פרידה מבת זוג, התמודדות עם פרידה מבן זוג, מה לעשות אחרי פרידה? איך להוציא מישהו מהראש? איך לשכוח מישהו? איך לשכוח אקס? חלק 1 איך להתמודד עם תחושות קשות אחרי פרידה? הסוגיה המרכזית שעלתה בשיחה היא כיצד להתמודד עם תחושת הרע שמגיעה לאחר פרידה. אליעד כהן עונה על כך בהסבר יסודי, שלפיו כל תחושת רע נובעת משני גורמים: או מציאות שאינה מתאימה לרצוננו, או הרצון שלנו עצמו. לדבריו, הדרך להתמודד עם תחושת רע היא פשוטה - עלינו להבין מה במציאות לא מסתדר עם הרצונות שלנו, ואז...
מודעות רוחנית - תובנות על החיים וחומר למחשבה - 2
...וחומר למחשבה - 2 מה שכחנו? הפוסט הזה ינסה להסביר לך מה אתה שכחת, על מה כל התורות המסובכות מדברות, בפשטות... תראה, מה שכתבתי עד עכשיו אני מניח שכל אחד מבין לפי דרכו, לא משנה כמה חכם יהיה מה שכתבתי, עדיין ללא השכל שלך לא היית מבין. התהליך הזה לא נפסק שאתה הולך לחכם הגדול ביותר וגם לטיפש הקטן ביותר, את התהליך הזה של הפעלת גלגלי השכל לא למדת מאף אחד, וביום שנולדת החלו לפעול גלגלי השכל ללא עזרה מבחוץ כי עד הרגע הראשון לא היה חוץ... זה שיאמא שלך אמרה לך מליון פעם את המילה אימא, זה לא מחייב שהיית מבין...
הסרת עין הרע
...יש לכם בעיה בפרנסה? בריאות? פריון? כנראה שאתם צריכים לעשות הסרת עין הרע, אבל רגע מה הבעיה - קנה קמיע או שלם לאיש מקצוע והחיים יסתדרו. לא אתה לא צריך להבין למה זה קרה ואיך אתה יכול בעצמך לעזור לעצמך. הסרת עין הרע והחיים יפים. יותר מכך - עשה לכמה מבני המשפחה טקס הסרת עין הרע וקבל הנחה משפחתית, אחרי הכל עין הרע זה מסוכן וכולם יודעים שיש דבר כזה אבל הסרת עין הרע תפתור הכל. תופעה שלצערי אני נתקל בה יותר ויותר היא אלו שפונים אליי לבקשת עזרה במצוקה נפשית ומספרים שאמרו להם שיש עליהם עין הרע והם רוצים לעשות...
ביטחון עצמי - מדריך לשיפור הערכה עצמית
...עצמי - מדריך לשיפור הערכה עצמית הערכה עצמית נמוכה אני בטוח שאתה יודע כי הערכה עצמית היא הערך שאתה רואה את עצמך כאדם. האם אתה מאמין שההערכה העצמית שלך סבירה או נמוכה? במידה והיא לא גבוהה תאמין או לא, זה בעיה נפוצה מאוד! אך יש לי חדשות כי זה משהו שאפשר לתקן בקלות יחסית. במהלך המאמר הבא אני הולך לחשוף אותך להרבה טיפים וטכניקות שיעזרו לך להעלות את ההערכה העצמית שלך, אבל תחילה בוא לחקור מדוע דימוי עצמי נמוך יכול להיות מזיק כל כך. רובנו לומדים מגיל צעיר להיות אנוכי לעצמנו ולחשוב על אחרים לפני שאנחנו חושבים...
קלפי טארוט - פריסת החמש (פריסת הצעד הבא)
...הצעד הבא) פריסת החמש היא פריסה אותה פיתחתי במהלך שנות היכרותי הראשונות עם קלפי הטארוט. הפריסה מיועדת לקבלת תמונה כללית על חייו של השואל, ומטרתה לעלות על דפוסי התנהגות איתם מתמודד השואל בתקופה בה נערכת הפריסה ולהאיר אור על מצבים שונים בחייו. ניתן לתחום את הפריסה על אחד התחומים בחייו של השואל, אך מומלץ לתת לקלפים לעלות לבד על הנושא שדורש את מירב תשומת הלב של השואל בחייו, מבלי לשאול שאלה ספציפית. מאחר שהפריסה הזו עוסקת בדפוסי התנהגות של השואל, לא רצוי לתחום אותה בזמן, שכן, הבחירה האם להמשיך ולפעול...
בודהיזם - סיגלווודה - קוד ההתנהגות לבעל הבית
...- סיגלווודה - קוד ההתנהגות לבעל הבית קוד ההתנהגות לבעל בית Sigalovada Sutta Digha Nikya, 31 כך שמעתי. בפעם אחת הבודהה שהה בחורשת הבמבוק, שמורת הסנאים ליד ראגגאהא. באותה עת, הצעיר סיגאלה, בן בעל - בית, לאחר שקם בבוקר ויצא מראגאגהא, בשיער ובגדים רטובים, הצמיד את כפות ידיו בברכה לעבר הכיוונים השונים - מזרח, דרום, מערב, צפון, נדיר, וזנית. באותה העת, הבודהה, לאחר שלבש את גלימתו לפני הצהרים, לקח את קערתו ונכנס לראגגאהא לסבב נדבות מזון. כשראה את סיגאלה מברך, אמר לו כך: בן בעל - בית, מדוע לאחר שקמת בבוקר...
הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 2
...- חלק 2 הרפואה לא משלימה... את הפער - חלק 1. טיעוני יסוד להכללת המחקר האקדמי על הטיפול הלא קונבנציונאלי המקור למונח ממוקדות האדם בטיפול הרפואי המערבי והבסיס להתפתחותן של גישות ממוקדות חולה ברפואה המודרנית, מגיע מתיאוריה ממוקדת אדם (Rogers, 1902 - 1987). זו, גישת ייעוץ בפסיכותראפיה הנחשבת לאחת מהגישות המזוריות כיום (Stewart, et al, 2003). עיקרה של גישה זו, הינו בהדגשת חשיבות מערכת היחסים והתקשורת הטיפולית ככלי טיפולי בפני עצמו, בחשיבות הבנת חווייתו הסובייקטיבית של האדם על כל רבדיו ושיתופו באחריות...
שבעת ימי הבריאה - יום 7 - חלק 12
...הבריאה - יום 7 - חלק 12 הדוגמה שאציין להלן היא האחרונה והקרובה ביותר, לעיונכם. ואד יעלה מן - הארץ, והשקה את כל פני האדמה. (בראשית ב, ו) בחלק הראשון של שבעת ימי הבריאה - 7 חזרתי פעמיים אל הביטוי הזה, ובכל פעם פגשתי מולי עולם אחר ושונה מהראשון - אותו בחנתי והיצגתי כמשפטו. ובעצם מצאתי גשר ברור שמחבר בין שני הביטויים אך ההבדל בין שני העולמות ניכר. ולמעשה אין המדובר בהשקפה אחרת על הביטוי אלא בתיזה מרכזית אחרת בעלת יסודות שונים. אל הביטוי הזה חזרתי גם בפרק הנוכחי שלעיל, ניתן להזיז את העכבר וללכת למעלה...
בשביל לנטרל רגש שלילי, אתה חייב לפרק את האמונה שקיימת אצלך שבגללה אתה יוצר את הרגש בתת הכרה ואין לך שליטה עליו במודע
...לפרק את האמונה שקיימת אצלך שבגללה אתה יוצר את הרגש בתת הכרה ואין לך שליטה עליו במודע כל רגש שאתה חווה, אתה ורק אתה אחראי לו. אתה זה שרוצה בו ומאמין שהשימוש בו הוא הדבר המועיל ביותר עבורך. חרדה, דיכאון, עצב, כעס, חמידה, קנאה וכו... כל הנל הם רגשות שאתה (לרוב בתת הכרה) ורק אתה בחרת לייצר. חרדה - רגש שהאדם מייצר כאשר הוא מאמין שהמציאות מאיימת וקיימת סכנה לשלמות האני. החרדה היא רגש שאמור להכין את האיברים החיוניים בגוף למצב של מלחמה \ בריחה \ קפיאה. החרדה היא מקום הפלט של האדם כאשר הוא לא יכול להכיל...
נאיביות המבוגרים - חוכמת הילדים - מהי השלמות?
...המבוגרים - חוכמת הילדים - מהי השלמות? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על נאיביות המבוגרים - חוכמת הילדים - מהי השלמות?. נאיביות המבוגרים - חוכמת הילדים - מהי השלמות? הפעם אדבר על הנאיביות של הילדים, והחכמה של המבוגר. מי שיתבונן יראה שהילדים הרבה יותר שמחים, לוקחים בקלות, ואם הילד לא שמח זה כי הוא למד מהר מהמבוגר. והאדם המבוגר קיבל שכל והוא כבא לא נהנה. ילד הוא הרבה יותר אופטימי, ילד לא מוגבל בחשיבה שלו, הוא לא יודע שהוא מוגבל ואז הוא חולם שהוא סופרמן וכדומה. וככל שהאדם מתבגר, הוא...
חשיבות הזרימה
...נושא מסויים, חשוב מאוד שיזרום איתו, ולא ייתקע על דברים חסרי חשיבות. כי כשהאדם נתקע בדברים סתמיים ייתכן והדבר נובע מהנחות יסוד שגויות שהאדם חושב שיש צורך להבין את הדברים עד הסוף כשלא צריך להבין אותם עד הסוף. קיימים מצבים שהאדם מניח הנחת יסוד שגויה שהוא צריך להבין בדרך מסויימת ומקובע עליה וזאת במקום לחפש דרך אחרת לנסות להבין את הדברים וייתכן שקיימת הנחת יסוד שגויה נוספת הפוסלת את הדרך הנכונה ללא הבחנה מוקדמת. טוב שהאדם יבדוק עם מורי דרך ויועצים את הדרך שבה הוא בוחר ללמוד וכמובן רק אנשים שהוא סומך...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על היתכנות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: היתכנות, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: היתכנות, איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך ליצור אהבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם גירושין? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בזוגיות? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? האם באמת הכל לטובה? האם הכל אפשרי? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
אין לך מה להפסיד ביטחון רגשי להיות שמח בחיים מהותו העצמית יש אלוהים או אין אלוהים להסתכן להיפטר מהחרדה פחד להשתגע בגלל חיפוש האמת ביטחון עצמי מלא אמונה עצמית טובה חוויית אהבה אהבה ללא שום תנאים קונה אושר אושר במקום העבודה להסיר אחריות בזוגיות איך לשנות נטייה מינית הומוסקסואלית? לקבל החלטות מתוך פחד ספק בקבלת החלטה מודל פתרון בעיות להתמודד עם השמצות באינטרנט איך להשיג כל מטרה? קושי להשיג מטרות לשכנע מישהו לעשות דיאטה חסרונות של מוצר דוגמה אישית בחינוך לגדל ילד עצלן המבחן של המורה הרוחני הארה רוחנית אקראית להיות חכם יותר ממשוגע משוגע בבית משוגעים האם אפשרי להחזיר אקסית? כישוף להחזרת אהבה בידוד שריר בתרגיל שרירי הישבן ויכוח בין מאמין לאתאיסט האם אלוהים נמצא בכל זמן? מה מגלים בהארה רוחנית? הדרך להארה להיות אלוהים ולגלות שאני השטן להיות אלוהים בכוחות עצמך לגור בדירה שלך או לשכור דירה להתעשר מהר לפרוש צעיר מה התכלית של החיים? אין תשובה לשאלה מהי משמעות החיים לחשוב שלילי או לחשוב חיובי הנאה לפני האושר האם יש חופש בחירה? בחירה אקראית העולם נברא יש מאין איך היקום גדל? עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל רב תחומי, מאמן אישי לפרישה, מאמן אישי לקריירה בתחום היתכנות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 20_11_2025 השעה 18:20:06 - wesi4