ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רבי חיים ויטאל ✔תורת הצמצום - מבוא ✔תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו... - ידע להצליח התחייבות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תורת הצמצום - מבוא
תורת הצמצום הוא מושג יסודי בקבלה, העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו "פינתה האלוהות מקום" על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה להּ. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת האר"י ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך הוא בעל מקורות קדומים יותר.

הצמצום הלוריאני

תורת הצמצום, על שום מה?

נקודת המוצא של קבלת האר"י (ר' יצחק לוריא) מן המאה ה - 16 היא שהאין סוף "שורה בכל, והוא הכל, אין בלתו ואפס זולתו". לאור קביעה זו, עולה השאלה: כיצד מתהווים העולמות מתוך אין סוף (להלן: א"ס) או בתוכו, והיכן, אפוא, מקומם? כדי לענות על כך פיתח האר"י את תורת הצמצום.

האר"י אל מול המקובלים הראשונים

המקובלים הראשונים, אשר הושפעו מהמחשבה הנאו - אפלטונית, תיארו את התהוות העולמות כהשתלשלות ישירה מא"ס, כמתוך מבוע, ממנו פורצת חיות, נמשכת ממנו ומתפשטת, תוך שהיא מתרחקת מהמקור, ודרגותיה משתלשלות זו מזו במבנה היררכי ברור. כל שלב שמתגלה והולך בסדר התפשטות זה הוא שלב פרטיקולרי יותר, מובחן ומצומצם יותר, ביחסו לקודמיו בסדר ההשתלשלות.

האר"י שונה שוני מהותי מהמקובלים הראשונים בהבנתו את התהליך האמור. הוא אינו מדבר על התפשטות ישירה מתוך המקור האלוהי הנעלם, אלא על תהליך דיאלקטי מורכב המבוסס על מתיחות מתמדת בין הסתלקות להתפשטות (קרי התגלות). המחשבה הקבלית הקדומה גורסת, אפוא, כי תהליך ההתפשטות הוא תהליך התהוות, כשכל מדרגה היא סיבה למדרגה שעתידה להתגלות מתוכה, שעתידה לצאת מהכוח (שבו היא נמצאת מלכתחילה) אל הפועל, ולקנות לעצמה הוויה גמורה בפני עצמה. לעומתה, לפי קבלת האר"י, הסתלקות האור קודמת בהכרח להתפשטותו, למעט ההתפשטות הראשונה בעולם אין סוף, הקודם לצמצום. לשון אחר, כל התגלות חדשה כרוכה בהסתלקות, אשר קודמת לה קדימה הכרחית. הסתלקות זו היא סוד הצמצום.

אופן היווצרותו של החלל שבו ישכנו העולמות, בכללם העולם הזה על כל הווייתו, התרחש באופן הבא: האינסוף צמצם את עצמו "מעצמו אל עצמו", כלומר לצדדיו, והותיר בתוכו חלל ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי "הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים".

ה"טהירו" וה"רשימו"

אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה בשפתו של האר"י בשם "טהירו". מונח זה מושאל מספר הזוהר ופירושו "זוהר" העוטף את הא"ס מאז ומעולם, זוהר אשר אינו כולל כל צמצום כלל ועיקר. בדברי האר"י המונח קיבל משמעות הפוכה, חדשה ומקורית. בעוד שבספר הזוהר ה"טהירו" מסמל את ספירת הכתר, את הספירה הראשונה המקיפה את הא"ס כמעין הילה שסובבת סביבו, את בחינת הגילוי שבא"ס, בדברי האר"י מייצג הטהירו את ההפך הגמור - את החלל הפנוי שנוצר כתוצאה מהסתלקותו של הא"ס ועילומו המוחלט. אותו "טהירו", כאמור, הוא מקומם של כל העולמות כולם, עליונים ותחתונים גם יחד.

עיון מדוקדק בכתבי האר"י וכן בכתביהם של ר' חיים ויטאל ור' יוסף אבן טבול מגלה כי אין חלל זה ריק לחלוטין מאורו של האינסוף אלא שנשתיירו בו חלקיקי אור א"ס שנצטמצם, הנקראים "רשימו" (=רושם, או זיכרון ממציאות האור הגדול שהיה בחלל זה). יש להעיר שמושג הרשימו אינו מופיע בתיאור הראשוני של הצמצום אצל ר' חיים ויטאל ומופיע רק אחרי שלב ההאצלה מהאין סוף, בניגוד לתפיסתו של אבן טבול. חשוב לציין כי חוקרים רבים ראו בדברי רבי חיים ויטאל סתירה לתפיסה הקבלית המוקדמת לו, לפיה "לית אתר פנוי מיניה" (ארמית: "אין מקום הריק ממנו [מאלוהים] "), גם במדרגות הנמוכות ביותר של ההוויה. בכל מקום מצויה הארה אלוהית. בכל מקום אפשר להתקשר עם הארה זו ולדבוק בה. ברור כי תפישת החלל הריקני מכל אור אינה מוצאת את מקומה לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו.

האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת שורשי הדין מהאלוהות

בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י.

בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין (שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים האלוהיים, וכך התחולל הצמצום ונתהווה החלל הפנוי.

לעומת כתבי הרב חיים ויטאל, שטען שריכוז הדין היה חלק מתהליך הצמצום, סובר אבן טבול כי כוח הדין היה זה שחייב את הצמצום, הווי אומר, האל ביקש לטהר עצמו ממידת הדין שהייתה חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור.

הדין האלוהי הוא שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך האלוהות. מצב זה הוא המעורר את האלוהות לביצוע תהליך היטהרות של הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות.

הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד.

יוצא, אפוא, כי האלוהות אינה חפצה להשליך מלפניה את אותו רוע כלא היה, אלא דווקא לייחד לו תפקיד מרכזי ביותר בהבנייתם של העולמות. תפקיד הרוע הוא להגביל את הא"ס (את מידת החסד), להתוות ולעצב את גבולותיהם של העולמות. בכך האל מראה כי למעשה הוא אינו מעוניין להפטר מהרוע אלא רק להסתייע בו כדי לקבוע שיעור והגבלה על מידת החסד, החושקת לתת לכל ללא הגבלה, לצריך ולשאינו צריך.

במילים אחרות, "כל עולם, בעצם היותו עולם, הוא מוגבל ומצומצם ושרוי בתוך גדריו ומצריו: עולם הינו ישות סופית. וכדי שייקבעו גבולותיו של העולם הסופי, צריך כוח הדין להתעורר ולפעול את פעולתו". כוח הדין הוא המשרטט את הגבולות לאותם עולמות, העליונים כמו גם התחתונים, אשר עתידים להיבנות.

מדברי הרב חיים ויטאל על תורת הצמצום

את עיקרון הצמצום שביסס האר"י ניסח אחד מבחירי תלמידיו, ר' חיים ויטאל, כך:

דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז צמצם את עצמו אין - סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין - סוף קו אחד ישר ובמקום החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם.

- "עץ החיים", חלק א', פרק א', מאת ר' חיים ויטאל

ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל)

תרשים של 'עשר הספירות', מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום

מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת "שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א') מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או "אור החיים". בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א' מרגישה גם את טבעו של הנותן ועל כן היא רוצה להידמות אליו. כתוצאה, נוצר השלב הבא בהתפתחות ה"כלי", בחינה ב' - ההבחנה שבה הכלי נדַמה לנותן נקראת בחינה ב' או "בינה". במצב זה הכלי מתמלא בהרגשת "אור החסדים". אור החסדים המורגש כתוצאה מהרצון להשפיע, בשונה מאור החוכמה, אינו אור החיים ולכן בחינה ב' מתעוררת למשוך מעט חיות. לשם כך עליה לעורר בעצמה את הרצון לקבל במקום את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה "בחינה ג'". ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג' או "תפארת". התענוג שממלא את בחינה זו נקרא "אור חסדים בהארת חוכמה". בבחינה ג' מורגשים לראשונה שני האורות במקביל. הרגשה זו מניבה את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחותו של ה"כלי" המכונה בחינה ד' או "מלכות". בשלב זה הכלי מחליט למלא את עצמו במודע באור החכמה בלבד, כמו בבחינה א', אך בשונה ממנה, בבחינה ד' הרצון לאור נובע באופן עצמאי מהכלי. תוספת רצון זו נקראת "השתוקקות" לאור החיים שהיא התוצאה הרצויה מכל התהליך האמור.. בחינה ד' מקבלת את כל האור בלי הגבלה ולכן נקראת "עולם אין סוף". הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת "בושה", או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא [בחינה ד'] ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה.

צמצום א'

בחינה ד' מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן המצויה בתוך האור מביאה למלכות את ההרגשה שתכונותיה מנוגדות לחלוטין לתכונות האור. היא חשה כמקבלת בהשוואה לתכונות הנותן. הרגשה זאת מעוררת במלכות תחושה כה גדולה של פער, של בושה, של סבל, עד שהיא מחליטה לוותר על התענוג האינסופי כדי לא להרגיש את הבושה. מלכות מפסיקה לקבל את האור ונשארת ריקה - היא מצמצמת את רצונה. במילותיו של הרב אשלג:

הכובש את רצונו. כלומר, המעכב את עצמו ואינו מקבל אעפ"י שמשתוקק מאוד לקבל, נקרא שמצמצם את עצמו

- "תלמוד עשר הספירות", כרך א', חלק א', מאת הרב יהודה אשלג

צמצום הרצון מכונה בפי הרב אשלג "צמצום א'". כתוצאה ממנו מסתלק האור מבחינה ד', מהמלכות.

לאחר צמצום א' לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא.

לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת "לתת". בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור.

איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה "מחשבת הבריאה".

התפתחות מושג הצמצום מימיו של האר"י

בעקבות תורת הצמצום של האר"י נולדו בעיות מספר לגבי האופן שבו ניתן להתאימה לצד האמונה באי השתנות האל. כתוצאה, נולדו שני פתרונות אשר באו לידי ביטוי בעיקר בקבלתו של ר' ישראל סרוג:

1.הבחנה בין "עצמותו" לבין אורו, דהיינו בין עצמות אור א"ס לבין אור א"ס שהוא רצונו להיטיב, וההסבר שהצמצום התבצע ברצון בלבד ולא בבעל הרצון עצמו.

2.הטענה בדבר כך שהצמצום אינו כפשוטו ורק בא לסבר את האוזן. סרוג פיתח את רעיונות אלה והוסיף עליהם רעיונות משלו (תוך פיתוחה של תורת המלבוש שלו). השפעתם של רעיונותיו על הקבלה המאוחרת הייתה עצומה.

פתרון נוסף, מקבל את ביטויו, במיוחד, בתורת הצמצום האשלגיאנית. הטענה המרכזית היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת "אינו מקבל", ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. ע"כ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום.

עוד מימי האר"י רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים לפשט את הרעיון. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היה רעיונו של שבתי שעפטיל הורוביץ בספרו "שפע טל", "שניסה להפוך את תורת הצמצום לתיאור סמלי של אצילות ספירת "כתר" על פי הרמ"ק, בעקבות ניסוחי סרוג אך מתוך גניזת תיאורי המלבוש". בהופכו את הצמצום לאקט שני הוציא למעשה הורוביץ את עוקץ הפרדוקס שהיה טמון בתורה זו מעיקרה.

החל מהמאה ה - 17 נחלקו המקובלים בשאלה האם יש להבין את הצמצום כפשוטו או שמא כסמל בלבד למאורע במעמקי האלוהות. הגרסה הפשטנית הייתה זו שנתקבלה בחוגי השבתאות, במיוחד בכתביהם של נתן העזתי ונחמיה חייא חיון. בשנת 1714 התחיל פולמוס רציני סביב נושא הצמצום בין המצדדים בגרסה הפשטנית לבין אלו מהמקובלים אשר נטו לכיוונה של הפילוסופיה. רבי יוסף אירגס סיכם את פולמוס זה בספרו "שומר אמונים הקדמון" (1736), תוך שהוא מציע להחזיר את תורת האר"י לנקודת המוצא של הרמ"ק. כ - 30 שנה מאוחר יותר הרחיב רבי ברוך קוסובר את דבריו של אירגס בספרו "עמוד העבודה". עיון בספרות החסידית של אותה התקופה מראה כי דבריו של קוסובר הותירו עליה חותם ניכר. לדבריו של גרשם שלום, השפעתו המשמעותית ביותר ניכרת בשיטת חב"ד.

בה בעת רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא" יצא בחיבורו כנגד הגר"א וטען כי זה טעה בהבנת הצמצום כפשוטו. תלמידו של רבי שניאור זלמן, רבי אהרון משה הלוי מסטרשלה, פיתח את רעיון הצמצום עוד יותר והציע הנחה בדבר צמצום כפול - ראשית, "בקיעה", הנסתרת מעינינו ושאינה ניתנת להבנה ולתפישה כלל וכלל. שנית, צמצום נוסף (שני), שבמסגרתו נהפכה תופעת אור א"ס לתופעה של הסופי.

את הפולמוס סביב המינוח "צמצום כפשוטו" ו"צמצום שלא כפשוטו" אשר התנהל בעיקרו במאה ה - 18, ניתן לסכם בקביעה כי המקובלים שנטו יותר לכיוונה של הפילוסופיה הדגישו יותר את הצמצום שלא כפשוטו, בעוד שאותם אשר זלזלו בפילוסופיה הציגו אותו כפשוטו.

הצמצום האשלגיאני

מושג האלוהות מופיע פעמים רבות בכתביו רחבי ההיקף של הרב אשלג, אך הוא אינו זוכה לתיאור בהיר ולהגדרה מדויקת. הוא מסתפק ואומר כי "עצמותו" נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג "מחשבה להיטיב לנבראיו".

הרב אשלג מבאר את תורת האר"י, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב לנבראיו, בורא האור כלי, דהיינו רצון לקבל הנאה, אשר אותו הוא יוכל למלא בהטבה ובתענוג אינסופי. הרצון לקבל הינו כל חומר הבריאה מראשה ועד סופה. במילים אחרות, יסוד המציאות הוא הרצון ליהנות, הרצון לתענוג. הרב אשלג מתאר את תהליך היווצרותו של אותו רצון, אותו כלי, וירידתו במדרגות העולמות העליונים, מהא"ס ועד להגעתו לעולם הזה, כסדר השתלשלות בן ארבע בחינות (ארבעה שלבים) המכונות "חוכמה", "בינה", "תפארת" ו"מלכות".

המחלוקות על מושג הצמצום

אף בתוך הפוסעים בנבכיה של תורת הקבלה, קיימת מחלוקת האם יש להבין את מושג הצמצום כפשוטו, או שמא האל צמצם את אורו בלבד ואילו הוא עצמו נמצא בכל מקום בשווה. בעוד שהרב יעקב עמדין הדגיש שהצמצום הוא "הכרח גמור ואינו יוצא מידי פשוטו", הרעיון בדבר שינוי והפחתה באלוהות צרם לאוזנם של מקובלים אחרים.

המחלוקת קיימת כשדנים על הצמצום מנקודות מבט שונות, והיא אינה קיימת כשמסכימים על נקודת מבט אחת. הצמצום אינו בבורא אלא בנברא. המחלוקת נכחדת כשמבחינים בין נקודת המבט של אין - סוף שבה המציאות היא נצחית ואינה משתנית ובין נקודת המבט הארצית של בני האדם. הצמצום שהביא למציאות נבראת מופרטת שינה רק את נקודת המבט של הנבראים מאין - סוף לסוף. תכלית בני האדם לשוב לאין - סוף לאחר שיאמצו את נקודת המבט האחדותית של מקורם.

הרמב"ם והצמצום

חוגים מסוימים בעולם הקבלי, טענו שאף הרמב"ם, גדול הראציונליסטים היהודים, רומז בפתיחת חיבורו משנה תורה להיכרותו עם מושג הצמצום:

יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל הנמצאים.

- הרמב"ם, ספר משנה תורה.

לפי פירוש זה המשפט מדבר על צמצום האלוהות למקומה - "שם", בעוד שהיא הסתלקה מכל מקום שהוא בחינת פה, דהיינו הנקודה הפנימית של האדם, על מנת לאפשר לו חופש בחירה. מכל מקום, מבחינת הפשט החזיק הרמב"ם במשנה רציונליסטית שאינה מתיישבת עם המשנה הקבליסטית, ויותר מכך, המילה "שם" משמשת את הרמב"ם בהקשר זה במובנה הערבי, כלומר פירושה "יש", והיא נרדפת למילה הקודמת לה.
מטרה חופש מקובלים אור אין סוף להשפיע ספר הזוהר מראה נמשך מבחן מנהל השכל הצמצום צמצום תורה תורת הצמצום
כמה אנשים הגיעו? כמה אנשים סיימו? שיחת חולין של תלמיד חכם, שיחת היפוכים, שיחה על שום דבר, לפתח שיחה, דיבייטינג, קושיות על מורה רוחני, קושיות על אליעד כהן, השכל של אליעד כהן - חלק 1
כמה אנשים הגיעו? כמה אנשים סיימו? שיחת חולין של תלמיד חכם, שיחת היפוכים, שיחה על שום דבר, לפתח שיחה, דיבייטינג, קושיות על מורה רוחני, קושיות על אליעד כהן, השכל של אליעד כהן - חלק 1
...שיחת חולין של תלמיד חכם, שיחת היפוכים, שיחה על שום דבר, לפתח שיחה, דיבייטינג, קושיות על מורה רוחני, קושיות על אליעד כהן, השכל של אליעד כהן - חלק 1 מה המשמעות של שיחת חולין לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר את החשיבות והעומק שקיימים דווקא בשיחות חולין, שנראות לכאורה חסרות תכלית. הוא מתייחס לכך שלפעמים בשיחות שבהן מדברים לכאורה על שום דבר, אפשר למצוא הרבה מאוד חוכמה וערך, במיוחד כשמדובר בשיחה עם תלמיד חכם. אליעד נותן כדוגמה את הסיפור של רבי נחמן מברסלב, שמסופר עליו שהיה משוחח בשבת על שיחות חולין לאחר...
להרגיש כמו ילד, להשתחרר רגשית, להרגיש חופשי כמו ילד, שחרור רגשי, לשחק כמו ילד, לזרום כמו ילד, להיות מאושר כמו ילד, משחקי ילדים, לשחק עם ילדים, להרגיש חופשי עם עצמך, להתנהג בחופשיות
להרגיש כמו ילד, להשתחרר רגשית, להרגיש חופשי כמו ילד, שחרור רגשי, לשחק כמו ילד, לזרום כמו ילד, להיות מאושר כמו ילד, משחקי ילדים, לשחק עם ילדים, להרגיש חופשי עם עצמך, להתנהג בחופשיות
...להרגיש חופשי כמו ילד, שחרור רגשי, לשחק כמו ילד, לזרום כמו ילד, להיות מאושר כמו ילד, משחקי ילדים, לשחק עם ילדים, להרגיש חופשי עם עצמך, להתנהג בחופשיות איך אפשר להרגיש כמו ילד ולהשתחרר רגשית? אליעד כהן מדבר על הצורך בשחרור רגשי והתחברות לתחושות של חופש כמו של ילדים. הוא מציין את החשיבות של תחושת החופש וההנאה הפשוטה שמאפיינת את הילדות, ומסביר איך ניתן להתחבר לתחושות אלו גם בגיל בוגר. על פי אליעד, ילדים חיים את הרגע, משחקים ללא חשש מהתוצאה, ולומדים להרגיש חופשיים ללא מחויבות או דרישות כלשהן. איך משחקים...
רצון להרגיש טוב, למה אתה רוצה להרגיש טוב, ולמה דווקא בצורה מסוימת
רצון להרגיש טוב, למה אתה רוצה להרגיש טוב, ולמה דווקא בצורה מסוימת
...טוב, ולמה דווקא בצורה מסוימת למה אתה רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע? אליעד כהן מסביר שהשאלה הראשונה שאדם צריך לשאול את עצמו היא למה הוא בכלל רוצה להרגיש טוב ולא רוצה להרגיש רע. כלומר, לפני שהוא בודק פרטים על הרצונות הספציפיים שלו, הוא צריך לבדוק מה עומד מאחורי הרצון להרגיש טוב באופן כללי. אליעד מבהיר שיש כאן שתי שאלות שונות שצריך להבין אותן היטב: הראשונה, למה בכלל האדם רוצה להרגיש טוב, ולא מוכן להרגיש רע? השנייה, למה הוא רוצה להרגיש טוב דווקא בצורה מסוימת ולא בצורה אחרת? הוא מדגיש שגם אם האדם...
להחזיר את האקסית, לגרום לאקס לחזור אליך, לגרום לאקסית לרצות אותך, לגרום למישהו להתגעגע, איך לחזור לאקסית? כיצד להחזיר אקסית? החזרת אהבה, להחזיר אהבה, לחזור לאקס, להחזיר אותו אלי, געגוע
להחזיר את האקסית, לגרום לאקס לחזור אליך, לגרום לאקסית לרצות אותך, לגרום למישהו להתגעגע, איך לחזור לאקסית? כיצד להחזיר אקסית? החזרת אהבה, להחזיר אהבה, לחזור לאקס, להחזיר אותו אלי, געגוע
...אליך, לגרום לאקסית לרצות אותך, לגרום למישהו להתגעגע, איך לחזור לאקסית? כיצד להחזיר אקסית? החזרת אהבה, להחזיר אהבה, לחזור לאקס, להחזיר אותו אלי, געגוע האם לשמור על קשר עם האקסית או להתנתק כדי להחזיר אותה? כאשר בני זוג נפרדים ואחד מהם רוצה להחזיר את האקס או האקסית, השאלה המרכזית היא אם לשמור על קשר או להתנתק לגמרי. אליעד כהן מציג את הנושא ומנתח את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהגישות באופן מעמיק ויסודי, תוך שימוש בדוגמאות ובניתוח של מצבים ספציפיים. האם להתנתק מהאקסית גורם לה להתגעגע? אחת הגישות שאליעד...
חיבור הרגש והשכל, חוויית האני כצורה של מקום וזמן, להרגיש את מה שאתה מבין, הבנה רגשית, בירור האמת
חיבור הרגש והשכל, חוויית האני כצורה של מקום וזמן, להרגיש את מה שאתה מבין, הבנה רגשית, בירור האמת
...האני כצורה של מקום וזמן, להרגיש את מה שאתה מבין, הבנה רגשית, בירור האמת מה המשמעות של חוויית האני כצורה של מקום וזמן? אליעד כהן מסביר כי תפיסת האני היא למעשה תפיסה של צורה בתוך מקום וזמן. כאשר אדם חושב על עצמו, לרוב הוא תופס את עצמו כישות ייחודית ומבודדת, אך במציאות, האדם הוא בסך הכל צורה אחת מיני אינספור צורות הנעות בתוך מרחב וזמן אינסופיים. הבנה עמוקה של הרעיון הזה אמורה לשנות מהיסוד את חוויית המציאות של האדם, ואת האופן שבו הוא מתייחס לעצמו ולסביבתו. לפי אליעד, רוב האנשים לא מרגישים ביום - יום...
תכונות אופי / אופי - מהי תכונת האופי החשובה ביותר?
...האופי החשובה ביותר? אופי. תכונות אופי. מהי תכונת האופי החשובה ביותר? השורש של כל תכונות האופי הוא אחד. השורש של כל תכונות האופי של האדם, זאת המחשבה שלו. אין שום דרך להגיע לשלמות בתכונת אופי אחת, בלי להיות מושלם גם בכל שאר תכונות האופי כולן. כדי להיות מושלם בתכונת אופי אחת, על האדם להגיע לשלמות מחשבתית. מאחר ששורשה של תכונת האופי הוא המחשבה של האדם, ממילא כדי להגיע לשלמות של תכונת אופי אחת, על האדם להגיע למחשבה מושלמת. מאחר ששורשן של כל תכונות האופי הוא אחד, ממילא כולן קשורות זו לזו ונובעות זו מזו...
מה הרצון של אלוהים? למה יש רע בעולם? מה אלוהים רוצה? למה יש חוסר היגיון בעולם? למה אלוהים ברא את העולם? למה יש כאוס בעולם? למה יש חוסר צדק בעולם? למה יש אנדרלמוסיה בעולם? למה קורים אסונות? שאלת הרוע, מטרת בריאת העולם
מה הרצון של אלוהים? למה יש רע בעולם? מה אלוהים רוצה? למה יש חוסר היגיון בעולם? למה אלוהים ברא את העולם? למה יש כאוס בעולם? למה יש חוסר צדק בעולם? למה יש אנדרלמוסיה בעולם? למה קורים אסונות? שאלת הרוע, מטרת בריאת העולם
...למה יש חוסר היגיון בעולם? למה אלוהים ברא את העולם? למה יש כאוס בעולם? למה יש חוסר צדק בעולם? למה יש אנדרלמוסיה בעולם? למה קורים אסונות? שאלת הרוע, מטרת בריאת העולם למה אלוהים ברא עולם עם בלגן וחוסר היגיון? אליעד מסביר מדוע העולם שלנו מלא באי - סדר, כאוס, אנדרלמוסיה וחוסר צדק. לדבריו, הסיבה לכך שאלוהים ברא את העולם בצורה לא הגיונית היא משום שאלוהים עצמו היה במצב של בלבול כאשר ברא את העולם. אלוהים מתואר כישות כל יכולה, בלתי מוגבלת, שמסוגלת לעשות כל דבר, ולכן מבחינה לוגית, לא ייתכן שהוא באמת ירצ
למה אני לא מתגרש? למה אני לא מתפטר? למה הרע עושה לי טוב? יש את מי להאשים, רע לי בזוגיות, רע לי בעבודה, רע לי בחיים, למה שמישהו ירצה להיות איפה שרע לו? לקיחת אחריות, מנגנוני הדחקה, מנגנוני הכחשה
למה אני לא מתגרש? למה אני לא מתפטר? למה הרע עושה לי טוב? יש את מי להאשים, רע לי בזוגיות, רע לי בעבודה, רע לי בחיים, למה שמישהו ירצה להיות איפה שרע לו? לקיחת אחריות, מנגנוני הדחקה, מנגנוני הכחשה
...הרע עושה לי טוב? יש את מי להאשים, רע לי בזוגיות, רע לי בעבודה, רע לי בחיים, למה שמישהו ירצה להיות איפה שרע לו? לקיחת אחריות, מנגנוני הדחקה, מנגנוני הכחשה למה אנשים נשארים במקומות שעושים להם רע? אליעד כהן מסביר את התופעה של אנשים שנשארים במקומות שרע להם בהם, כגון בזוגיות גרועה, במקום עבודה לא נעים או בסביבה שלילית אחרת. התופעה הזו יכולה להיראות בלתי הגיונית, הרי למה שמישהו ירצה להמשיך לסבול? אבל אליעד מבהיר שיש כמה סיבות פסיכולוגיות עמוקות לכך שאנשים מעדיפים לעיתים להישאר במקומות של סבל. מה הסיבות...
הדרכת מחנכים, הדרכת מטפלים, רחמנות ומנהיגות, נפגעי אונס, טראומת אונס, מי שהוא רחמן הוא יכול להיות מנהיג? סוגים של רחמנות, האם לספר למישהו שבוגדים בו? לגלות את הבגידה, סם אונס, איך נוצרת טראומה? טיפול זוגי מוטה לצד אחד
הדרכת מחנכים, הדרכת מטפלים, רחמנות ומנהיגות, נפגעי אונס, טראומת אונס, מי שהוא רחמן הוא יכול להיות מנהיג? סוגים של רחמנות, האם לספר למישהו שבוגדים בו? לגלות את הבגידה, סם אונס, איך נוצרת טראומה? טיפול זוגי מוטה לצד אחד
...ומנהיגות, נפגעי אונס, טראומת אונס, מי שהוא רחמן הוא יכול להיות מנהיג? סוגים של רחמנות, האם לספר למישהו שבוגדים בו? לגלות את הבגידה, סם אונס, איך נוצרת טראומה? טיפול זוגי מוטה לצד אחד האם אדם רחמן יכול להיות מנהיג? אליעד כהן פותח את ההרצאה במשפט המפורסם של רבי נחמן מברסלב מתוך הספר ליקוטי מוהרן, כי מרחמם ינהגם. משמעות המשפט היא שמי שמרחם על האחרים, הוא זה שיכול להנהיג אותם. אליעד מסביר בהרחבה שהמנהיגות האמיתית אינה רק רחמנות כללית ושטחית על אנשים שסובלים, אלא היא היכולת לדעת על מי לרחם, מתי לרחם...
ניהול דיונים, איך לנתח דברים? איך לברר מה האמת? מה לעשות כשלא מסכימים? איך ליצור הסכמה? על מה כן מסכימים? על מה בטוח מסכימים? לא לשאול שאלות מורכבות, לשאול שאלות פשוטות, לפרק שאלה לגורמים, להסכים על העובדות, להתווכח על הפירושים
ניהול דיונים, איך לנתח דברים? איך לברר מה האמת? מה לעשות כשלא מסכימים? איך ליצור הסכמה? על מה כן מסכימים? על מה בטוח מסכימים? לא לשאול שאלות מורכבות, לשאול שאלות פשוטות, לפרק שאלה לגורמים, להסכים על העובדות, להתווכח על הפירושים
...איך לנתח דברים? איך לברר מה האמת? מה לעשות כשלא מסכימים? איך ליצור הסכמה? על מה כן מסכימים? על מה בטוח מסכימים? לא לשאול שאלות מורכבות, לשאול שאלות פשוטות, לפרק שאלה לגורמים, להסכים על העובדות, להתווכח על הפירושים איך לנהל דיון נכון ולהגיע לאמת? אליעד כהן מסביר בהרחבה כיצד לנהל דיונים בצורה נכונה ומועילה, בין אם מדובר בשיחה עם אדם אחר ובין אם בשיחה עם עצמך, במטרה להגיע לאמת. הוא מדגיש כי הבעיה המרכזית בדיונים נובעת מכך שאנשים רבים מתווכחים בלי לוודא קודם שהם מסכימים על העובדות הבסיסיות. אליעד מציע...
רוחניות - מיתוס ההרפייה מתפיסות
...מתפיסות קיימת הגישה הרוחנית שלפיה יש חשיבות עליונה ללהרפות מכל התפיסות, מהלוגיקה ומהשכל, ומי שלא עושה זאת ו\או חי כך לא מבין דבר ובטח שלא את האמת לגבי טבע המציאות. תרגולים מדיטטיביים שונים הן דוגמה למימוש של הגישה הזאת. בפועל, יש איתה בעיות כל - כך מהותיות שהיא הופכת מהר מאוד לשטות גמורה: 1- הגישה לא נתמכת על - ידי שום עדות שהיא, אף לא אחת בכל ההיסטוריה האנושית, ונובעת מעיוות חשיבה מוכר בשם mind projection fallacy. אין שום קשר בין המצב המנטלי של האדם לבין הכרתו בטבע המציאות - מצבים תודעתיים לא מעידים...
החלטות עצמאיות - לחשוב על הדברים דרך האמת
...האמת בהחלטותיו של האדם קיימים מצבים שבהם האדם מחליט החלטות פזיזות והאלטרנטיבות שלו לא מחושבות באופן רציני והדבר גורם לו נזקים. כל החלטה פזיזה וחסרת עמוד שידרה בגלל שסמכות מסויימת אמרה כך וכך, ולסמוך על הדברים ללא בדיקה גורם לאדם להיכשל בדברים פשוטים שאפילו בשנייה האדם היה מחליט אחרת אילו היה מפעיל שיקול דעת נכון. קורה לאדם שהוא מפגין חוסר ביטחון מסויים, אבל חוסר הביטחון הזה מכשיל אותו כי הוא תלוי באנשים אחרים, שמנהלים את חייו והוא היחיד שמכיר את עצמו ויכול לתת לעצמו את הטוב ביותר. והמחשבה הזו של...
אושר - מנסה אך לא יוצא - מה לעשות?
...יוצא - מה לעשות? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על אושר - מנסה אך לא יוצא - מה לעשות?. הפעם אענה על שאלה בנושא האושר, אדם שואל, אני מנסה להיות מאושר, ולא מצליח, אני הולך לסדנאות, חושב חיובי, קורא ספרים, ועושה הכל להיות מאושר וזה לא זה, אני עדיין לא מאושר, מה עושים? התשובה היא חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים, האדם לא באמת רוצה להיות מאושר. לדוגמה, מישהו הכעיס את האדם בעבודה או ברחוב, לרוב האדם יכעס, אבל נניח שהפעם לא כעס, אך האם האדם מרוצה באותה המידה, שלא היו מכעיסים אותו כאילו...
מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה
...של צורות האנרגיה מנטור מדבר על החוקים מנטור מדבר על חוק השינוי הנצחי של צורות האנרגיה מנטור מתאר את החוק האחרון זהו החוק האחרון מתוך שבעת החוקים שמנהלים את היקום. במילים פשוטות, הוא אומר שאנרגיה משנה צורות כל הזמן. היא נעה כל הזמן אל תוך צורות שונות ויוצאת מתוך צורות שונות. הבנת החוק הזה ואיך הוא עובד, היא הכרחית בשביל ליצור כל מה שרק תרצו. במאמר הזה, שהוא האחרון במהדורת המאמרים המיוחדת מנטור מדבר על החוקים, מנטור מסביר את החוק השביעי ואיך לרתום אותו לטובת ההצלחה שלנו בחיים. מנטור מסביר כיצד החוק...
חתירה למגע - להגיע לעימות עם מה שמטריד אותנו
...לעימות עם מה שמטריד אותנו לפני כמה ימים קיבלתי אימון טוב מידיד. הידיד הזה לא אוהב אימון ולא מאמין בו. הוא סקפטי לחלוטין לכל העיסוק שלי. אימון עסקי? אם יש לך מוצר טוב, תמכור. אם לא, לא. אימון להרזיה? הכל גנים. אימון אקדמי? אם אתה גאון, אתה מסיים מהר. אם לא, חבל על הזמן. וכך הלאה. דיבורים? זה רק לנשים, והם חסרי תועלת. ואכן הוא ידיד מאוד שתקן. הוא לא אוהב להשוויץ, ולא אוהב להתלונן, מה שמשאיר לו מעט מאוד לומר. אבל פה ושם יש לו משהו מעניין לומר. לפני כמה ימים נפגעתי ממשהו שאישה אמרה לי. היא האשימה אותי...
התמכרות להימורים - מאפיינים, סיבות והשלכות
...התמכרות להימורים מתארת התנהגות של הימורים חוזרים ונשנים בעקביות ובכפייתיות. זוהי הפרעה בשליטה בדחפים (באימפולסים) אשר שולטת בחיי האדם, מכתיבה את ערכיו ופוגעת בהתחייבויותיו בתחום המשפחתי, החברתי והתעסוקתי. הבט משמעותי בהתמכרות זו הינו ההסתבכות הכלכלית מתוך העיסוק הגובר והולך בהימורים, בסכומים גדלים והולכים. מבחינה רגשית לאדם תשוקה ודחף להמר, ללא יכולת לשלוט בכך ולרסן את התנהגותו. לרב ההימור מהווה מפלט ובריחה מבעיות ומתחושות של שעמום, דיכאון, חוסר אונים, מצוקה, חרדה ואשמה. גם לאחר שהמהמר מבין את הנזק...
לא לזלזל ברגע
...ככ גדולה שהוא כבר באופוריה ולא בודק מספיק, ואז הוא חושב שהכל ידוע לו בחיים, וכמובן שמבחינה אובייקטיבית אין כך הדבר, כי עצם כך שהוא הולך באופוריה הוא לא מסתכל על המציאות נכון, ומפסיק לבחון את החלטותיו. הדבר דומה לארנב שעשה תחרות עם הצב. הארנב השוויץ והלך לישון ואמר אקום עוד שעה, והשעה הזו עלתה לו ביוקר ולמרבה ההפתעה הצב ניצח. וניתן לראות לפעמים כשהאדם פתאום מצליח בדבר מה בחייו הוא פתאום מרגיש שהוא לא יכול לטעות יותר, ואז הוא פחות ערני לדברים שקורים לו ואז פתאום השמחה מתנפצת לו למרבה הצער לרסיסים...
זה לא צריך להיות מושלם, זה צריך להיות מרגש
...להיות מושלם, זה צריך להיות מרגש השאיפה לשלמות גורמת לנו לכך שאנחנו מעכבים חלומות כי התנאים עוד לא הבשילו, חונקים את אש היצירה מתוך צורך להתקבל, לזכות באהדה ולהיות מקוריים, ולא משחררים דברים, כי עוד לא לגמרי סיימנו אותם. על מפלצת הפרפקציוניזם והדרכים להתיידד אתה. פרפקציוניזם - שאיפה לשלמות היא אחד המעכבים המשמעותיים בחיי יצירה ובחיים בכלל. בסדנת דרך האמן אותה אני מנחה, אני נתקלת שוב ושוב באנשים מוכשרים שמפריעים לעצמם לממש את חלומות חייהם. הם לא תמיד יקראו לזה פרפקציוניזם, הגדרות נפוצות יותר הן: חוסר...
הברירה של החוסר ברירה - התמודדות עם מצבי חוסר ברירה בחיים
...ברירה - התמודדות עם מצבי חוסר ברירה בחיים לא פעם אנו מוצאים את עצמינו בחיים בנקודות שנדמות לנו כדרכים ללא מוצא - פוטרנו מהעבודה, חלינו במחלה מסוימת, הזוגיות שלנו במשבר - הכל נראה כאילו נגרם לנו מבחוץ ואין לנו דרך להשפיע על הדברים. אין לנו שליטה ובחירה. נכון, ישנן פעמים בהן הבחירה הייתה בידנו ויכולנו להשפיע על חיינו ולבחור בין כמה אפשרויות, אבל יש ומגיעות הפעמים בהן נראה כי אין לנו עוד בחירה. זה המצב ולא נוכל לעשות דבר כדי לשנותו. זוהי תפיסה מוטעית לדעתי. גם בנקודות האלו, שהכל כבר קרה וכאילו אין...
הדרכת מורים - תקופת ויקינגים - תקופה משלימה לסיפורי הצפון בכתה ד
...הצפון בכתה ד אורך התקופה - שבועיים. שבוע ראשון לימוד על הויקינגים. שבוע שני מחנה ויקינגי ביער. שיעור 1 סיפור על הויקינגים וציור ספינה ויקינגית. הסיפור: הסיפור שלנו מתרחש באיסלנד וסקנדינביה, בארצות הקרות שבצפון הרחוק. חבורת ויקינגים עוטי פרוות ועור יושבים סביב מדורה קטנה המעלה עשן. ברקע מתמזגים בתי האבן הנמוכים המכוסים בדשא על גגותיהם, הנוף הירוק נמשך עד לקרחונים הלבנים והכחולים בראשי ההרים ובים. זה עתה עלו מן הרחצה במעיינות החמים הטבעיים המבעבעים לצד החווה והשבט מתישב לאכול דגים מליחים לארוחת...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רבי חיים ויטאל
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: רבי חיים ויטאל, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רבי חיים ויטאל, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשפר את הזיכרון? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך לעשות יותר כסף? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? האם המציאות היא טובה או רעה? מה המשמעות של החיים? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להנות בחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה יש רע בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

נושאים נוספים לעיונך...
מכירות ושכנוע לא רוצה להרגיש חייב לחיות בלי שום חרדה יהיה בסדר חשיבה פסימית חלש או חזק פחד מכאבים ייאוש ודיכאון בעיה של אהבה עצמית איך להתגבר על חרדה חברתית? אין לי אהבה עצמית איך לגרום לאקסית לאהוב? ליצור אושר אושר שתלוי בזוגיות איך בחורה חושבת? למה אנשים נהנים מסרטי סקס? קבלת החלטות שכליות למה אני לא מצליח להחליט? התמודדות עם מוות של בת להתמודד עם סחיטה על רקע מיני איך לגרום להצלחה? מוטיבציה שקרית איך לרמוז ללקוח שהוא יכול לבקש הנחה? התאמת המוצר ללקוח זיכרון ילדות חרם חברתי על הילד שלך מטפל רוחני הארה רוחנית קורית מעצמה איך נוצרת סכיזופרניה מרוב שכל? הפרעות סומטיות לעשות אם האקס הכיר מישהי קשר עם האקסית סדר האימון כפיפת מרפקים במוט w אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים להגדיר מה זה אלוהים מורה רוחני מואר מתקרב אל הארה נכתב הספר להיות אלוהים להיות אלוהים בכוחות עצמך לעשות כסף מאמזון איך לעשות כסף בקורונה? המשמעות של החיים מה קורה אחרי שמשיגים את מטרת החיים? מה טוב בחשיבה שלילית? להתמודד עם תחושות שליליות מי רוצה בחירה חופשית? הרגשה של הבחירה הגיוני שאלוהים ברא את העולם יקומים אחרים עוד נושאים ...
האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל אישי, מנטור, מאמן אישי לפרישה בתחום רבי חיים ויטאל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2656 שניות - עכשיו 06_10_2025 השעה 18:47:52 - wesi4