ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ספקות ✔תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 6 ✔* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 5. וא"ו ההיפוך - וא"ו...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 6
* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 5.

וא"ו ההיפוך - וא"ו החיבור

כולנו יודעים המילה: "דִּבַּרְתָּ" היא פעולה שנעשתה בעבר.

ננסה להבחין במילה "ודברת" בשני המשפטים הבאים:

"אתמול אכלת ושתית וְדִבַּרְתָּ אל העם" והמשפט השני: "וְדִבַּרְתָּ אל העם"

ברור הוא: כי במשפט הראשון מדובר על זמן עבר, והמשפט השני מדבר על זמן עתיד. אולם שניהם היינו הך! הלוא כן?!

בלשון המקרא אנו מוצאים שיטה, להפוך את פעולת העבר הזאת לפעולה בעתיד, ע"י הוספת אות "ו" לפני המילה. מילה זו "וְדברת" פירושה בזמן עתיד "אתה תדבר".

בכל זאת, כיצד נבחין האם האות "ו" שנוספה לפני הפועל היא "ו" ההיפוך או ו' החיבור, ועדיין נחשבת ללשון זמן עבר?!

ההבחנה היא דקה ביותר ועלינו להקפיד במיוחד בגלל העדינות של ההבדל ההופך משמעויות שונות לגמרי זו מזו!

ההבחנה היא אחת, לבדוק את מקום ההטעמה, האם זה מלעיל או מלרע?

אם ההטעמה לא השתנתה, והיא מלעיל. פירוש בהברה לפני האחרונה, האות "ו" לפני המילה היא "ו" החיבור, והפועל נשאר בעבר.

אם ההטעמה היא מלרע - בהברה האחרונה של המילה (של הפועל), הוי אומר שהפעולה הפכה מעבר לעתיד

כגון: "דבּרת"= בעבר

"ודבּרת"=וא"ו החיבור והפועל בעבר

"וְדִבַּרְתָּ" =בעתיד

"אהבת"= בעבר (אהבת אותנו ורצית בנו)..

"ואהבת"= וא"ו החיבור והפועל בזמן עבר (כגון: בחרת בנו ואהבת אותנו)..

"ואהבת" = צווי בהווה ובעתיד

לכן מובן מה שאומרים:

"כל מי שקרא בקריאת שמע "ואהבת את ה'...

"לא קיים מימיו מצוות קריאת שמע... (!!!)

הערות: במקרים מיוחדים כאשר טעמי - המקרא מחייבים אנו קוראים אחרת..

הערה נוספת: יהודי תימן קוראים נכון "ואהבת את..", הם מטעימים את ההברה שלפני ההברה הנחשבת "מלעיל" (ההברה השלישית מהסוף) ואין זה נחשב מלעיל. כי מלעיל נחשב רק אם מטעימים את ההברה השניה מסוף המילה (הברה שלפני האחרונה).

עיקר הבעיה היא, לקרוא בהטעמה מלעיל, ואז הפועל נשאר בעבר...

עיין שולחן ערוך המקוצר / הרב רצאבי, אורח חיים חלק א', סימן ט"ו, הלכה ז' הערה כ"ג ב"עיני יצחק" וגם עיין בסימן כ"ב הערה ס"ה.

לכן הבה ונקפיד!!! בכל הפעלים אשר משמעותם צווי הווה ועתיד יש להטעים את ההברה האחרונה: "ושמעתי".. והצלתי".."והסתרתי".."וצפית" "וזבחת".."ואמרת".. וידעת היום והשבות..

ובקריאת שמע:

"ושננתם" "ודברת" "וקשרתם" "וכתבתם" "ונתתי" ואספת" ואכלת"

הערה: המילה: "ושבעת" האות "ב" מוטעמת, בגלל שהיא בסוף פסוק.

היא מוטעמת בהברה לפני הסוף כמו דינו של כל סוף פסוק, לכן האות "ב" מנוקדת בקמ"ץ (ולא בפת"ח) כדין כל פת"ח ההופך לקמ"ץ באתנחתא ובסוף פסוק.

הנה חשיבות נוספת המבהירה לנו ענין ההבדל שבהגיית פת"ח או קמ"ץ. עי' לקמן

שימו לב!!! ישנם מקומות רבים במקרא שקיימת אות וא"ו החיבור, ויכולה להיות טעות ותיקרא כוא"ו ההיפוך, או להיפך, אז הפכנו את כל המשמעות...

בפרשת בשלח:

שמות י"ד, ט"ז, נאמר: "וְיָבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה" לשון צווי הווה עתיד ובפסוק כ"ב כתוב: "וַיָּבואו בני ישראל בתוך הים ביבשה" לשון עבר.

במדבר ט', ב: "וְיַעֲשׂוּ בני ישראל את הפסח במועדו" (ציווי ה' למשה אל בנ"י)

3 פסוקים לאחר מכן בפסוק ה': "וַיַּעֲשׂוּ את הפסח..." (אכן כך עשו בני ישראל)...

וכן רבות הן הדוגמאות

כעיקרון: יש להבחין בין אם ה"וא"ו" מנוקדת בשו"א נע או בפת"ח ואחריה דגש (ברוב המקרים כניקוד ה"א הידיעה. (ההוגים התימנים יהגו את הוא"ו השוואית כחיריק כדין כל שו"א נע אשר בא לפני האות יו"ד).

הפעלים הבאים בבנין פִּעֵל כבד שהם לשון עתיד, בהיותם סמוכים אחריהם לאות "א" יוטעמו מלרע: "וצפית את" "וצוית את " "והשקית את" "והכית את"

יוצא מן הכלל: "ועשית" והכית" אפילו סמוכים לאות "א" נהגה אותם מלעיל

חוץ מ - "ואפית אותה" שהיא מלרע.

למרות האמור לעיל: בהטעמת המילים שיש בהן וא"ו ההיפוך, שנגינתם מלרע, נמצא דוגמאות שונות היוצאות מן הכלל.

נמצא זאת לדוגמה בקריאת שמע את המילה "ושבָעתָּ" - הנמצאת בסוף פסוק.

גם מצאנו את הפסוק המצוטט בברכת המזון אותה מילה מלעיל, ככתוב "ואכלת ושבָעתָּ, וברכת את ה".."למרות שהיו אמורות להיות נהגות מלרע הן נהגות מלעיל בגלל האתנחתא שמתחתיה או בגלל היותה בסוף פסוק נהגה אותן מלעיל.

(רמז: אדם השבע - מתרווח לאחור)

עוד: כל "ויראת..."נהגה מלעיל!

כל "ובאת" שאחריו "א" הוא מלעיל.. חוץ.. מ"ובאת אל המקום" (דברים י"ב ח').

חובת הדיוק בקריאת שמע

הערה: הניקוד הוא לקריאה בלבד, כל השוואים המסומנים הם שוואים נעים בלבד. השוואים שהם נחים או מרחפים. בכוונה לא סומנו משום שתפקידם להפסקה, כדין סוף מילה שאין שם ניקוד. (חוץ משוא נח שתחת האות ה"א - להבליט שיש להגות אותה, כמו כל אות הנמצאת בסוף מילה ולא כמו האות ה"א בסוף מילה).

יש לשים לב, רוב הפעלים בקריאת שמע הם מלרע, הטעמת ההברה האחרונה

שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל!

א - ד - ני, אֱ - לֹהֵינוּ

א - ד - ני, אֶ חָ... ד (ד... ד... ד)...:

(לא יאריך ב"א" של "אחד", ובאות "ח" יאריך מעט, אבל ב"ד" יאריך הרבה, כשהיא נהגית רפויה בין "ד" ל"ז". ויכוון למסור נפשו על קידוש השם באות "ד", שמצייר בדעתו כל אחת מ"ד" מיתות ב"ד, וימליך את הקב"ה על עצמו מלכות גמורה ושלמה)

בלחשׁ: בָּרוּךְ, שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, לְעוֹלָם וָעֶד:

וְאָהַבְתָּ, אֵת א - ד - ני אֱ - לֹהֶיךָ, בְּכָללְבָ - בְךָ וּבכָל נַפ - שְׁךָ וּבְכָל - מְאדֶךָ: וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ, הַיּוֹם - עַל - לְבָבֶךָ: וְשִׁנַּנתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרתָּ בָּם. בְּשִׁבתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכבְּךָ וּבקוּמֶךָ: וּקשַׁרתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ, וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ: וּכתַבתָּם, עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשעָרֶיךָ:

וְהָיָה, אִם שָׁמֹעַ תִּשמְעוּ אֶל מִצוֹתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתכֶם הַיּוֹם - לְאַהֲבָה אֶת א - ד - ני אֱ - להֵיכֶם, וּלעָבדוֹ בְּכָל - לְבַבכֶם וּבְכָל נַפשְׁכֶם: וְנָתַתִּי מְטַר אַרצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלקוֹשׁ. וְאָסַפתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצהָרֶךָ: וְנָתַתִּי עֵשֶׂב - בְּשָׁדְךָ לִבהֶמתֶּךָ, וְאָכַלתָּ וְשָׂבָעתָּ: הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפתֶּה לְבַבכֶם. וְסַרתֶּם וַעֲבַדתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְהִשתַּחֲוִיתֶם לָהֶם: וְחָרָה - אַף - א - ד - ני בָּכֶם, וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר, וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ. וַאֲבַדתֶּם - מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטּבָה, אֲשֶׁר א - ד - ני נֹתֵן לָכֶם: וְשַׂמתֶּם - אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה, עַל - לְבַבכֶם וְעַל נַפְשכֶם. וּקשַׁרתֶּם - אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדכֶם, וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם: וְלִמַּדתֶּם - אֹתָם - אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבלֶכתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבשָׁכבְּךָ וּבקוּמֶךָ: וּכתַבתָּם, עַל - מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשעָרֶיךָ: לְמַעַן יִרבּוּ יְמֵיכֶם וִ (י) מֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשבַּע א - ד - ני לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם. כִּ (י) מֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ:

וַיּאמֶר א - ד - ני אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשרָאֵל, וְאָמַרתָּ אֲלֵהֶם, וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם. וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף - פְּתִיל תְּכֵלֶת: וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם - אֹתוֹ וּזכַרתֶּם - אֶת - כָּל - מִצוֹת א - ד - ני וַעֲשִׂיתֶםאוֹתָם. וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם: לְמַעַן תִּזכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת - כָּל - מִצְוֹתָי, וִהְיִיתֶם קְדשִׁים לֵ (א) - לֹהֵיכֶם: אֲנִי, א - ד - ני אֱ - לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתכֶם - מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵ (א) - לֹהִים

אֲנִי - א - ד - ני אֱ - לֹהֵיכֶם (אֱמֶת)

א - ד - ניאֱ - לֹהֵיכֶם - אֱמֶת.

המתפללים בהיגוי התימני, כל מקום שיש להטעים את ההברה האחרונה (מלרע), הם יטעימו את ההברה השלישית מסוף המילה, (ההברה שלפני ההברה הנחשבת "מלעיל") ואין זה נחשב מלעיל, כי עיקר הבעיה שאין לקרוא מלעיל במקום מלרע.. ראה מקור לענין זה לעיל בפרק "וא"ו ההיפוך".

רעיון: על סמך הפסוק "ואתם הדבקים ב - ה' א - להיכם חיים כולכם היום".

רמז בפסוק הנז': כי אם אנו מדביקים את המלה "אמת" כמו ו"אתם" למילים המסיימות את קריאת שמע "... ה" א - להיכם". כך השלמנו את כל קריאת שמע, מזר"ם (247) מילים לרמ"ח (248) מילים כמספר איברינו, וזוכים להביא חיים לכל האיברים.

גם ע"י השלמת "א - ל מלך נאמן" או "ה' א - ל - היכם אמת"

הקמץ הקטן

הקמץ הקטן נחשב לתנועה קטנה, שתבוא בד"כ בהברה סגורה בלתי מוטעמת כמו המילה: " חָכמה" ההברה "חכ" איננה מוטעמת והיא הברה סגורה ומתחתיה יבוא קמץ קטן, המבוטא כחולם כאילו היה כתוב: "חוֹכמה".

לפעמים יש לנו "ספק" האם הקמץ הוא קמץ קטן או קמץ גדול, כי בעצם אין הבדל בצורת הניקוד... (למרות שהיום נמצאו סידורים אחדים כגון: "רינת ישראל" "עוד יוסף חי" ועוד"), שמנקדים בצורה שונה את ה"קמ"צים" ומבחינים, אם קטן הוא או גדול, אך עדיין נמצאות טעויות שגורות בפינו הבה ונתקנם:

"חָנני = (חוֹנני) ה' כי אומלל אני" אין לקרוא "חַנני".

"קומה א - להים שָפטה (שוֹפטה) הארץ..."אין לקרוא: "שַפטה".

"חָננו (חוֹננו) ועננו ושמע תפלתנו" אין לקרוא "חַננו".

"שמע ה' וחָנני (וחוֹנני) " אין לקרוא "וחַנני".

"קָרבה (קוֹרבה) אל נפשי גאלה" (פיוט "לכה דודי") אין לקרוא "קַרבה".

"ובפרשת ויצא: "נָקבה שכרך עלי ואתנה" זה לשון ציווי (אבן - עזרא) לכן נהגה: נוֹקבה" כמו "קוֹרבה..".

אשרי... חנון... ארך אפים וּגְדָל - חסד... קמץ - קטן ונהגה "וגדול - חסד"

ישנה דעה: כי בפסוק "כָּל עצמותי תאמרנה, ה', מי כמוך.."המילה "כָּל" מנוקדת בקמץ גדול ולא בקמץ קטן ולכן הוגים אותה "כאילו" כתובה: "כַּל".

הכלל הנקוט בידינו בהגיית פעלים מגיזרת נחי ע"ו, (קום, שוב) בהיפוך מעתיד לעבר ע"י וא"ו ההיפוך, כגון: "ויקָם" וישָב" יש לקרוא "ויָקוֹם" ויָשוֹב".

"ותשָב (נקרא: "ותשוֹב") אליו (היונה) אל התבה.."

"קדש קָדָשים - קדש הקֳדָשים"

הביטוי: "קדש הקֳּדָשים "המתייחס למקום הידוע והמיוחד במשכן או במקדש, שם הארון ולוחות הברית, נהגה: "קודש הקוֹדשים" ואילו במקום שהביטוי "קדש קָדָשים" אינו מתייחס למקום המיוחד הנז'. רוב הדעות נוטות לראות את הקמצ"ים הראשון והשני כקמ"צים גדולים וייקראו שניהם בהיגוי: פת"ח כאילו כתוב: קֹדֶש קַדַשים". יש 18 מקומות כאלה בתורה. (כן מצאתי תנ"ך אחד המוגה ע"י מאיר הלוי לעטריס - לונדון 1951 שם ניקד את המילה קדש - קֳדשים בכל 18 המקומות הנז' בקמץ חטף קרי: קמץ קטן שמא טעה?).

וסימנך: במקום בו ה"א הידיעה יקרא בקמץ קטן "קדש הקֳּדָשים" ונהגה: קודש הקוֹדשים".

ועוד על "קדשים"

כל "קָדשים" נהגה בקמץ גדול (כמו פת"ח=קַדשים).

איזהו מקומן של זבחים... קָדְשֵׁי - קָדָשִׁים (שלושת הקמצ"ים הן קמ"ץ גדול, נהגה כפת"ח)

וכל "הקדשים" בה"א הידיעה, נהגה בקמ"ץ קטן (כמו חול"ם = הקוֹדשים).

וכן כל שאר הלשונות: "קדשיו" "קדשיהם" קדשיך" "קדשי" כולם בקמץ קטן.

"ובראשי חדשיכם..." (ראֹש חוֹדש)

נכון שהמילה "ראש" נקראת בחולם, אבל הטיית הרבים והסמיכות תיקרא בקמץ רגיל ולא בקמץ קטן, לכן נקרא: "וברַאשי חודשיכם..."יש הטועים וקוראים בקמץ קטן כנראה שנגררים אחרי המילה הסמוכה "חודשיכם".

הטיית "ראש" היא "רָאשים" קמץ גדול והטיית "חודש" היא: "חֳדשים" - קמץ קטן...

יש ה"מרחיבים" (כמעט וכתבתי: "מחריבים") בטעות את השימוש בקמץ קטן ומשתמשים בו גם במילים אחרות.

יש לשים לב המילים הבאות הן בקמץ גדול והגייתן היא כמו הניקוד פת"ח:

"אָסְנַת" נהגה: אַ - סנת. "צָפְנַת" נקרא: צַ - פנת.

"דָּבְרַת" (מערי הלויים, יהושע כ"א, כ"ח) נבטא: "דַ - ברת".

"צָרְפַת" (עיר בלבנון? עובדיה פס' כ) נאמר: "צַ - רפת". וגם נַצְרת עילית

ועוד.. (הערה: וכן עניין זה עוד תלוי במסורת הקריאה)

קמץ קטן תמורת חולם

הקדמה:

כמעט בכל הספרים המנוקדים קשה להבחין בין קמ"ץ גדול (שהוגים אותו כפת"ח)

לבין קמ"ץ קטן הנהגה: אוֹ

ולכן מומלץ לזכור את הכללים הבסיסיים הבאים:

כל קמ"ץ שאין בו נגינה, ואחריו שוא נח או דגש חזק - הוא קמ"ץ קטן, (אוֹ)

כל קמץ שלפני מקף שאין בו מתג, הוא קמץ קטן

אם אין אחריו לא שוא נח ולא דגש חזק - אז הוא קמץ גדול.

בכל הפעלים הבאים הקמץ הוא קמץ קטן, כי החולם החסר שבמקור הומר לקמץ קטן (כמעט אותו היגוי)

"לשמָרך" (תמורת "לשמֹר) "ויכָלת עמוד" (במקום: יכֹל) אעבָדך" (במקום אעבֹד) "אעזָבך" (במקום אעזֹב), "באמרכם" (במקום באמֹר)

"פן יפרָץ בם.." (תמורת יפרֹץ) ישכָּן שם.." (במקום ישכֹּן)

תספָּר לך (במקום תספֹּר)

"כי יפגָשך עשו.."קרא: יפגושך...

"מָר - דרור" קרא: מוֹר דרור

סָלעם קרא סוֹלעם כמו קָרבן

הזכרנו לעיל, כי ישנה דעה: כי בפסוק "כָּל עצמותי תאמרנה, ה', מי כמוך.."המילה "כָּל" מנוקדת בקמץ גדול ולא בקמץ קטן ולכן הוגים אותה "כאילו" כתובה: "כַּל"

"... חייתני מִיָּרְדִי בור..."הי' בקמץ גדול נהגה: "מִיַרְדִי..."

יש להבחין בין לבין:

"זָכְרָה (זַ - כרה) ירושלים" (איכה א') ובין "זָכְרָה (זֹכ - רה) לי א / לוהי לטובה (נחמיה י"ג)

"שָׁמְרָה (שַ - מרה) נפשי עדותיך (תהלים קי"ט) "שָׁמְרָה (שֹמ - רה) נפשי והצילני (תהילים כ"ה)

* תפילה - להתפלל נכון - תשובות להרבה ספקות - חלק 7.
נפש חלומות יהודים בעיה למידה בני ישראל לשים לב מסירות טומאה שולחן ערוך סיימו חוסר וודאות להתפלל ספק ספקות תפילה תפילות תשובות
אם יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים
אם יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים
... יש ספק אין ספק, כשיש ספק אין ספק, להתמודד עם ספקות בזוגיות, כשיש ספק אז אין ספק, התמודדות עם ספקות בחיים, לאהוב עם ספקות באהבה, ספקות בקשר, ספקות לפני החתונה, ספקות רומנטיים מה הפירוש של המשפט אם יש ספק, אין ספק? המשמעות הבסיסית של המשפט אם יש ספק, אין ספק מתארת את הרעיון שכאשר יש לאדם ספק לגבי משהו, אז הוא לא רוצה אותו. דוגמה לכך היא אם אדם שוקל אם להתקבל למשרה מסוימת ויש לו ספקות, אז בעצם הוא לא מעוניין במשרה. המשפט אומר שאם יש ספק, אז התשובה היא שלילית, וכך המצב לא מתאים לאדם. בהקשר של זוגיות, אם מישהו שואל את עצמו אם הוא אוהב את בן הזוג או לא, ויודע שיש לו ספקות לגבי הקשר, אז המשפט אומר שזו לא אהבה אמיתית ושהקשר לא מתאים. למעשה, אם יש ספק לגבי אהבה, זה כבר סימן שהאהבה לא מושלמת. האם תמיד אם יש ספק, אין ספק נכון? המשפט הזה לא תמיד נכון. הוא יכול להישמע חכם, אך למעשה אפשר להסתכל על כל דבר משני צדדים. לדוגמה, אם יש ספק אם לקבל עבודה, אפשר לומר מצד אחד אם יש ספק אז אין ספק שזה לא מתאים, אבל מצד שני, יכול להיות שהספק נוגע להחלטה האם לעזוב עבודה קיימת או לא, ולא בהכרח לכך שהעבודה החדשה לא מתאימה. אם ננסה להסתכל על המשפט הזה בהקשר של שינוי מציאות, הוא עשוי לומר שכשיש ספק אם לשנות מצב קיים, אז כדאי להישאר במצב הנוכחי. במקרה זה, המשפט אם יש ספק, אין ספק מציע לא לשנות את המציאות, ולפני קבלת החלטות חשובות, יש לקחת את הזמן ולבדוק אם השינוי באמת מתאים או לא. האם זה נכון שמי שמחפש דבר מוחלט לא ...
ספקות / חוסר וודאות - איך להתמודד עם ספקות? מה טוב בחוסר וודאות?
... חוסר וודאות - איך להתמודד עם ספקות? מה טוב בחוסר וודאות? ספקות. ספק = חוסר וודאות. ספקות וחוסר וודאות הם דבר מאוד לא נעים. ספקות = חוסר יכולת לקבל החלטות נכונות באופן ... עצמי. וודאות = יכולת לקבלת החלטות בצורה מהירה = ביטחון עצמי. הספקות שיש לאדם בחיים מגבילים אותו בכל תחום. כאשר ... לפעמים האדם אינו יודע האם להתעקש על משהו או לא, משום שיש לו ספקות בנוגע ליכולת ולאפשרויות שלו. ספקות = שיתוק. הספקות משתקים את האדם ולא מאפשרים לו להתקדם לשום מקום. ספקות = חוסר ידיעה מלאה. כאשר הידיעה של הנושא אינה מלאה = ספקות = חוסר וודאות. הדרך היחידה שבאמצעותה אפשר לצאת מספקות, היא על ידי לימוד. לימוד = להבין את הנושא שבו יש לך ספק. ככל שתלמד את הנושא ותדע אותו טוב יותר, כך הספקות ייעלמו מעצמם. כאשר יש לאדם ספקות לגבי הרצון שלו, היינו כאשר האדם אינו יודע ... לרצון הפנימי ביותר, כך הקונפליקטים שבין הרצונות השונים נעלמים. בספקות יש גם משהו טוב. הספק קורא לאדם לצאת ולחפש תשובות. ישנם מצבים שבהם האדם מניח בטעות הנחת יסוד מוטעית ואין לו שום ספקות לגביה. במקרה כזה המצב בעייתי יותר מאשר אם ישנם ספקות. להיות בספק זה טוב יותר מאשר לחשוב על הנחת יסוד שגויה שהיא צודקת. הספקות גורמים לאדם לחדד את הידיעה שלו וללמוד את הנושא לעומק. הספקות גורמים לאדם לחפש את האמת המלאה לגבי כל ... בכל נושא, הדרך ללמוד כל נושא בשלמות ובצורה מלאה, היא על ידי הטלת ספק. הטלת ספק = לא לקבל שום דבר כמובן מאליו ותמיד להטיל ספק בכל דבר. להטיל ספק ולוודא כי מערך האמונות של האדם אכן תואם את האמת. האמת האמיתית היא האמת אשר אין לגביה ספקות. האמת המלאה של המציאות היא האמת אשר אי ... להסתפק לגביה. זא אי אפשר לחשוב הפוך ממנה וממילא לא ניתן להטיל בה ספק. כל זמן שניתן לחשוב הפוך מאמת כלשהי, הרי ...
לבחור מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט
לבחור מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט
... מתוך ספק, להחליט מתוך ספק, להטיל ספק בספק, להשתחרר מהספקות, לחיות עם ספקות, להתמודד עם ספקות, קבלת החלטות בלב לא שלם, לא שלם עם החלטה, לא יודע מה להחליט איך אפשר להתמודד עם ספקות בלי להתעלם מהם? אליעד כהן מסביר את המצב שבו אדם נמצא בתוך ספק ומתקשה להחליט מה עליו לעשות. הוא מדגיש את המורכבות שבמצב זה, שבו אדם מנסה להחליט או לפעול, אבל אינו שלם עם החלטתו וממשיך להטיל ספק לגבי נכונותה או כדאיותה. הבעיה המרכזית שנידונה היא כיצד להתמודד עם ספקות כאלה, במיוחד כאשר האדם אינו מוכן לקבל פתרונות פשוטים של התעלמות מהספק או בחירה אקראית בהחלטה. מה המשמעות של להטיל ספק ומה הקושי להתמודד איתו? אליעד מסביר את המושג להטיל ספק ואומר שלהטיל ספק משמעותו לקחת מחשבה או רעיון ולבדוק אם הוא נכון או לא נכון. הוא מדגיש שהרעיונות הללו אינם המצאה שלו אלא קיימים באופן טבעי אצל אנשים. הטלת ספק קיימת בשאלות כמו האם זה טוב או רע? או האם אני צריך או לא צריך לעשות פעולה מסוימת?. לדוגמה, כאשר אדם רעב ורוצה לאכול, הוא יכול להתחיל להטיל ספק בעצם הרצון הזה, לשאול את עצמו האם זה באמת טוב שהוא יאכל או שאולי הוא צריך להימנע מאכילה. הספק מונע ממנו לפעול, כי הוא נכנס ללולאת שאלות ... האדם הופך למבולבל ולא מסוגל להחליט מתוך הרצון להגיע לאמת. מדוע פתרונות פשוטים אינם מתאימים להתמודדות עם ספק? אליעד מציין כי אחת העצות הנפוצות לאדם שנתקע בספק היא פשוט להפסיק להטיל ספק, לקבל החלטה ולפעול בלי לחשוב יותר מדי. ... אם האדם היה מוכן פשוט לקבל החלטה בלי להמשיך לשאול, הוא היה פועל בקלות, אך בפועל הוא לא מסוגל להפסיק את הספק. מה ניתן לעשות כשלא מצליחים להשתיק את הספק? אליעד מציע גישה אחרת להתמודדות עם הספק, שאינה כרוכה בהתעלמות או בהכרעה שרירותית. הוא מסביר שכאשר המוח מטיל ספק, יש מתחת לזה הנחות יסוד כלשהן. לדוגמה, ... לרע, או שיש צורך לדעת בוודאות מה טוב ומה רע לפני שמבצעים פעולה. הפתרון שהוא מציע הוא לא לנסות לסלק את הספק על ידי החלטה שרירותית או פשוט לפעול מבלי לחשוב. במקום זאת, אליעד אומר שאפשר להטיל ספק בעצם הספק עצמו, כלומר, להחזיר את הספק לצד השני של הדיון הפנימי ולהפוך אותו לשאלה חדשה: מי אמר שאני אמור בכלל להטיל ספק בשאלה הזו?. זוהי גישה של ספק בספק, שמטרתה לשחרר את האדם ...
התמדה, איך להתמיד ולהצליח? האם אני בדרך הנכונה? מה גורם להתמדה? איך להתמיד למרות שאין תוצאות? איך להצליח להתמיד? איך ליצור מוטיבציה להתמדה? יצירת מוטיבציה להתמיד, ספקות בדרך אל המטרה, סיבות לחוסר התמדה
התמדה, איך להתמיד ולהצליח? האם אני בדרך הנכונה? מה גורם להתמדה? איך להתמיד למרות שאין תוצאות? איך להצליח להתמיד? איך ליצור מוטיבציה להתמדה? יצירת מוטיבציה להתמיד, ספקות בדרך אל המטרה, סיבות לחוסר התמדה
... האם אני בדרך הנכונה? מה גורם להתמדה? איך להתמיד למרות שאין תוצאות? איך להצליח להתמיד? איך ליצור מוטיבציה להתמדה? יצירת מוטיבציה להתמיד, ספקות בדרך אל המטרה, סיבות לחוסר התמדה איך ביטחון עצמי בדרך משפיע על ההתמדה? כדי להבין איך ניתן להתמיד במטרות ובמשימות לאורך זמן, חשוב קודם כל ... ולהשתפר, גם אם התוצאות לא מגיעות באופן מיידי. למה אנשים מפסיקים להתמיד? אליעד מסביר שסיבה עיקרית לחוסר התמדה אצל אנשים היא התעוררות הספקות הפנימיים. ברגע שאדם מתחיל לשאול את עצמו שאלות כמו: אולי אני לא עושה את הדבר הנכון?, או אולי אני בכלל טועה?, מתחילות להופיע מחשבות שליליות וספקות, שמערערות את המוטיבציה הפנימית שלו. הספקות הללו יכולים לגרום לאדם להפסיק להתמיד דווקא בנקודה שבה הכי חשוב שהוא ימשיך. במקום להמשיך ולהשקיע בדרך שבחר, הוא מתחיל לפקפק בעצמו ובדרכו, מה שמוביל אותו לייאוש ולוויתור. חוסר הביטחון בדרך מוביל באופן ישיר לחוסר התמדה. איך לנטרל ספקות ולהגביר התמדה? אליעד מסביר את הצעדים המעשיים כיצד להגביר את יכולת ההתמדה ולנטרל ספקות פנימיים בצורה אפקטיבית: להיות בטוח בדרך: הצעד הראשון הוא לוודא שאתה אכן מאמין שהדרך שבחרת היא נכונה. צריך להבין מדוע בחרת בדרך זו ומהם ... לא נכונה. לפעמים התוצאות לוקחות זמן. אדם צריך ליהנות ולהעריך את עצם התהליך ולא רק את התוצאה הסופית, וכך יהיה לו קל יותר להתמיד. לנטרל ספקות פנימיים: עליך להיות מודע לספקות שעולים בך. ברגע שהם מופיעים, אתה צריך לעצור ולבדוק אותם לעומק. חשוב להבחין האם הספק נובע מחשש בלבד או שהוא מבוסס על נתונים ומציאות אמיתית. לא כל ספק פנימי צריך לגרום לך לוותר, אלא חשוב לבדוק ולהתמודד איתו באופן רציונלי. ללמוד ולהתפתח לאורך הדרך: כאשר אדם לומד ומקבל ידע נוסף, הוא מחזק את הביטחון שלו. ככל שהידע שלך רחב יותר ומעמיק יותר, כך תוכל להתמודד טוב יותר עם ספקות ועם תחושות של חוסר ביטחון, ויכולת ההתמדה שלך תגדל משמעותית. כיצד לוודא שאני בדרך הנכונה? אליעד מדגיש שעליך לשאול את עצמך בכנות ובאופן שוטף ... לאורך זמן, על האדם להיות בטוח בדרך שבה הוא הולך. ביטחון עצמי בדרך הוא גורם קריטי שמאפשר לאדם להתמיד, גם אם התוצאות לא נראות מיד. הספקות הם אלו שמפילים את רוב האנשים בדרך, ולכן חשוב מאוד לנטרל את הספקות הללו על ידי מודעות, הבנה עמוקה של הסיבות לבחירת הדרך, ולמידה מתמשכת והתפתחות אישית. כאשר יש ביטחון אמיתי בדרך, האדם יכול להתמיד לאורך זמן, וההתמדה הזו בסופו של דבר תוביל אותו אל ההצלחה ואל המטרות שהוא הציב לעצמו. התמדה איך להתמיד מוטיבציה להתמדה ביטחון עצמי בדרך איך להתגבר על ספקות איך להתמיד במטרות למרות שאין תוצאות מידיות? התמדה היא אחד הגורמים החשובים ביותר להצלחה בכל תחום בחיים. רבים מתחילים לפעול למען מטרה מסוימת ... פשוטה והגיונית: האדם ממשיך להתמיד כי הוא בטוח לחלוטין שהוא בדרך הנכונה. אותו אדם בטוח שהכביש שעליו הוא נוסע אכן מוביל לאילת, ולכן אין לו ספקות והוא לא מפסיק לנסוע. איך חוסר ביטחון פוגע ביכולת ההתמדה? הסיבה המרכזית לכך שאנשים רבים מפסיקים להתמיד באמצע הדרך היא חוסר ביטחון עצמי בדרך שבה הם בחרו. ברגע שהאדם אינו בטוח שמה שהוא עושה אכן יוביל אותו לתוצאות הרצויות, מתחילים להתעורר בו ספקות: אולי אני לא עושה את הדבר הנכון?, אולי טעיתי בכיוון?. הספקות הללו גורמים לחוסר מוטיבציה, לחוסר רצון להמשיך, ולבסוף לוויתור ולהפסקת ההתמדה. לדוגמה, אדם שרוצה להקים עסק. הוא מתחיל להשקיע כסף וזמן, אך לאחר זמן מה, כשהוא לא רואה רווחים, הוא מתחיל לחשוב שאולי העסק לא נכון, אולי הוא לא מתאים לתחום, אולי הוא טעה. הספקות האלו מחלישים אותו וגורמים לו להפסיק להשקיע ולהתמיד בדרך שלו. איך ניתן לפתח התמדה לאורך זמן? אליעד נותן מספר עצות פרקטיות וברורות למי שרוצה ... דבר. הוא צריך ליהנות ולהתמקד בתהליך עצמו, בהתקדמות האישית, ולא רק בתוצאות הסופיות. כך יהיה קל יותר להתמיד, גם כשאין תוצאות מידיות. לנטרל ספקות פנימיים: אליעד מדגיש שכאשר מופיעים ספקות יש להתמודד איתם ישירות. צריך לזהות את הספקות ולבחון אם הם מבוססים על עובדות או על חששות בלבד. אם מתברר שהספק אינו מוצדק, קל יותר להשתחרר ממנו ולהמשיך קדימה. להמשיך ללמוד ולהתפתח כל הזמן: ידע נוסף יכול לחזק את הביטחון בדרך. אם אדם מרגיש ספק, עליו ללמוד יותר, לשאול אנשים שמבינים בתחום, לקרוא ולחקור. ידע נוסף ייתן ביטחון ואמונה מחודשים בדרך שבה הוא בחר. איך לדעת אם אתה בדרך הנכונה? ... היא לא, אז אולי הגיע הזמן לחשוב מחדש, להעריך שוב את הכיוון שלכם ואולי לשנות משהו בדרך שלכם. אליעד מסיים בהסבר כי חשוב תמיד לבדוק האם הספקות אמיתיים או שהם רק פחדים ודאגות חסרות בסיס. ברגע שמנטרלים את הספקות הללו, קל הרבה יותר להמשיך ולהתמיד. התמדה איך להתמיד מוטיבציה להתמדה ביטחון עצמי בדרך איך להתגבר על ספקות כוח ההתמדה וביטחון בדרך הנכונה אם אדם רוצה להתמיד במשהו, עליו לשאול את עצמו: האם אני בטוח שאני בדרך הנכונה? כדי להבין זאת טוב יותר, נניח ... במעשיהם היא חוסר ביטחון בדרך שבה הם הולכים. ברגע שהאדם מתחיל לשאול את עצמו: אולי אני לא עושה את הדבר הנכון?, או אולי אני טועה?, מתעוררים ספקות - והם גורמים לו לאבד מוטיבציה. איך אפשר להתמיד? 1. להיות בטוח בדרך - להבין למה בחרת בה ולהאמין שהיא נכונה. 2. להתמקד בתהליך, לא רק בתוצאה - אם הדרך נכונה, התוצאה תגיע עם הזמן. 3. לנטרל ספקות פנימיים - לזהות אותם ולבחון האם הם מבוססים על מציאות או על חשש בלבד. 4. ללמוד ולהתפתח כל הזמן - לחפש מידע נוסף שיחזק את הביטחון בדרך. לסיכום ... אם התשובה היא לא, אז ייתכן שעליכם לבדוק מחדש את הכיוון שלכם. למידע נוסף התמדה איך להתמיד מוטיבציה להתמדה ביטחון עצמי בדרך איך להתגבר על ספקות
ספקות בזוגיות, חושבת על מישהו אחר, רגשות למישהי אחרת, חושב על מישהי אחרת, לאהוב כמה במקביל, רגשות למישהו אחר, געגועים לאקסים, לאהוב שני בני זוג במקביל, מתגעגעת לאקס, האם לנתק קשר עם האקס? האם לשמור על קשר עם האקס?
ספקות בזוגיות, חושבת על מישהו אחר, רגשות למישהי אחרת, חושב על מישהי אחרת, לאהוב כמה במקביל, רגשות למישהו אחר, געגועים לאקסים, לאהוב שני בני זוג במקביל, מתגעגעת לאקס, האם לנתק קשר עם האקס? האם לשמור על קשר עם האקס?
... בזמן זוגיות? אם אתם נמצאים בזוגיות ופתאום אתם מוצאים את עצמכם חושבים על מישהו אחר, בין אם מדובר באקסית, חבר של החברה שלכם, או אדם אחר, זו סיטואציה שיכולה לעורר הרבה ספקות והתלבטויות. השאלה שנשאלת כאן היא - מה לעשות כשאתם במערכת זוגית, אך יש לכם רגשות כלפי אדם אחר או שאתם מתגעגעים אליו? מה ... על האפשרות להרגיש טוב יותר, בגלל פחד מהלא נודע. התפשרות היא לעיתים תוצאה של התמקדות בטוב, אך אם משהו לא מרגיש נכון או לא מספק, עדיף לא להישאר במקום שבו יש לך ספקות. מה לעשות אם יש ספקות או מחשבות על מישהו אחר? אם את יוצאת עם מישהו, אך יש לך ספקות לגבי ההתאמה, או אם את חושבת על מישהו אחר במהלך הקשר, אל תדחיקי את המחשבות. אל תספרי לעצמך שהקשר מושלם אם את לא מרגישה ככה באמת. אל תשקרי לעצמך - אם יש לך ספקות, אל תחפשי לעצמך תירוצים אלא המשיכי לחפש את מה שמתאים לך. אליעד כהן מדגיש שלא תמיד יש צורך להיפרד מיד, אך חשוב להיות ... מה שיכול למלא אותך, ותוך כדי כך, ענה לעצמך על השאלה - האם אני באמת מאושר בזוגיות הזו? אם התשובה היא לא, המשך לחפש את הקשר הנכון ביותר עבורך. האם להישאר בקשר אם יש ספקות או אם חושבים על מישהו אחר? אליעד כהן מציין כי אם את חושבת על מישהו אחר בזמן זוגיות, זה יכול להעיד על כך שמשהו לא בסדר ... על כך שהמצב הנוכחי לא מספק אותך. לכן, חשוב להיות כנים עם עצמנו ולשמור על תחושת אמינות כלפי עצמנו. מסקנה סופית אם אתם נמצאים בזוגיות וחושבים על מישהו אחר או יש לכם ספקות לגבי הקשר, אל תדחיקו את המחשבות או הרגשות שלכם. אל תתפשרו על קשר שלא ממלא אתכם עד הסוף, ואל תספרו לעצמכם סיפורים ... או, במקרה ההפוך - את יוצאת עם מישהו, את נהנית מהקשר, טוב לך איתו, אבל בראש שלך יש גם מישהו אחר. יש לך רגשות כלפי אדם נוסף. מה צריך לעשות במקרה כזה? איך להתמודד עם ספקות בזוגיות? בואו נבחן את זה דרך שאלה אחרת, שתעזור לנו לגזור ממנה תשובה. אם את יוצאת עם מישהו ואת לא בטוחה שהקשר הזה מתאים לך, מה עלייך לעשות? האם את צריכה להתעלם מהספקות, להדחיק את התחושה שזה לא בדיוק מה שאת רוצה ולהסתפק במה שיש? או שעלייך להמשיך ולחפש משהו טוב יותר? האם נכון להתפשר ... שבו אתה אוהב ללא תנאים ורוצה באמת זוגיות מספקת, אין סיבה להתפשר. לכן, אם את יוצאת עם מישהו ואין לך רגשות למישהו אחר, אבל את מרגישה שהקשר הזה לא לגמרי מתאים לך, שיש ספקות ודברים שמפריעים לך - האם עלייך להישאר בקשר? לא בהכרח. אבל האם זה אומר שעלייך להיפרד מיד? גם לא בהכרח. הכוונה היא לא ... אותך. אז מה המסקנה? לא חייבים לפרק את הקשר מיד, אבל כן חשוב להיות כנים עם עצמנו. לא לספר לעצמנו סיפורים כמו מצאתי את האחד, זה הקשר המושלם, אם בפועל את עדיין מרגישה ספקות וחוסר סיפוק. אל תשקרי לעצמך - פשוט המשיכי לבדוק ולהבין מה באמת טוב לך. בקיצור, חברים, אם אתם נמצאים בזוגיות וחושבים על מישהו אחר, או שיש לכם ספקות לגבי הקשר - אל תדחיקו. אל תתפשרו. המשיכו לחקור, לשאול את עצמכם, לא לברוח מהתחושות שלכם, כי הן משקפות דבר אחד ברור - ...
ספקות / חוסר וודאות - ממה הם נובעים? איך יוצאים מספקות וחוסר וודאות?
... חוסר וודאות - ממה הם נובעים? איך יוצאים מספקות וחוסר וודאות? ספקות וחוסר וודאות, הם בין הדברים הכי פחות נעימים שיש. כאשר האדם מחפש משהו יציב לסמוך עליו, לשם כך עליו להגיע לוודאות ולצאת מהספקות. הספקות שיש לאדם לגבי כל תחום ועניין, לא מאפשרים לאדם ... מספקות? וכדי להבין איך יוצאים מספקות, לשם כך יש להבין את המהות של הספקות. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי המהות של הספק, היא אי הידיעה של האדם, את האמת של המציאות. הספק, הוא מצב שבו האדם רוצה לדעת את האמת של המציאות, כדי להגיע לוודאות ולצאת מהספק. הספק קיים, רק מנקודת מבטו של האדם שלא יודע את האמת של המציאות. מצד המציאות אין ספק, כי או שהדבר הוא כך או שהוא אחרת. אך ספק אינו אפשרי. והאדם שאינו יודע את האמת של המציאות, אצלו קיים הספק. נמצא אם כן, כי שורש הספקות שיש לאדם, הוא הריחוק של האדם מראיית האמת באופן מלא. וככל שהראייה ... וככל שיש בה ערבוב גדול יותר של אמת ושקר, כך נוצרים אצל האדם יותר ספקות, בגלל חוסר ההתאמה שיש בין הידיעות השונות של האדם. ואחרי שהבנו כי כל המהות של הספקות, היא הריחוק של האדם מהאמת, ממילא זה אומר, כי כדי לצאת מספקות, לשם ... של האדם למצוא את האמת, על ידי חיפוש נקודת האמת שיש בתוכו. ונסביר: ספקות, מבוססים על מידע חלקי. כאשר יש לאדם את כל המידע באופן מדויק, אין לו ספקות. וכאשר אין לאדם את כל המידע ו או יש לו מידע שגוי, הדבר הזה גורם ... אז המידע שיש לאדם לא מתחבר, משום שיש בו אמת ושקר. ועל ידי זה נוצרים ספקות . יחד עם זאת, גם כאשר האדם נמצא בתוך תסבוכת גדולה של ספקות, עדיין בוודאות, קיימות נקודות אמת כלשהן, בתוך המידע שאותו האדם ... ועל ידי זה, האדם מצליח בסופו של דבר להגיע אל כל האמת ולצאת מכל הספקות. ספקות נוצרים מחוסר התאמה שיש לאדם, בין דברים שונים שאותם הוא יודע. וכאשר יש לאדם ספקות לגבי נושא כלשהו, על האדם להתבונן היטב על המידע שיש לו ושבגללו יש לו את הספקות. על האדם לנסות לאמת את המידע שיש לו, ולנסות להבדיל בין הדברים, שהם ... בצורה שגויה, על ידי זה נוצרות אצל האדם הנחות יסוד שגויות שיוצרות ספקות. ועל האדם להתבונן היטב ולראות, מה מהמידע שלו, הוא אכן עובדות ... שיש בתוך המידע שיש לו, ולהיאחז בנקודות האמת האלו כדי לצאת בבטחה מכל הספקות. ונחדד את העניין. כדי לצאת מספקות לשם כך צריך לחפש את האמת. והאמת ... האדם לא יודע, אלא, האמת הזאת נמצאת בתוך האדם עצמו. כאשר יש לאדם ספקות, הוא לא צריך לרוץ ולחפש מידע נוסף, אלא באפשרותו קודם כל לברר עם ... או לא, צריך פשוט לנסות להבין על מה המידע הזה מבוסס. וכאשר יש לאדם ספק, עליו לקחת את חלקי המידע שיוצרים את הספק, ולנסות לראות על מה מבוסס כל אחד מהם, ודרך זה לגלות מהי האמת. ... על מה הוא מבוסס ולאמת אותו. וכאשר האדם מגיע אל האמת, אז ממילא כל הספקות נעלמים. ...
עמלק, מלחמת עמלק, מחיית זכר עמלק, עמלק = ספק, למחות את זכר עמלק, עמלק בימינו, ספקות, ספקנות, להטיל ספק
עמלק, מלחמת עמלק, מחיית זכר עמלק, עמלק = ספק, למחות את זכר עמלק, עמלק בימינו, ספקות, ספקנות, להטיל ספק
... מלחמת עמלק, מחיית זכר עמלק, עמלק = ספק, למחות את זכר עמלק, עמלק בימינו, ספקות, ספקנות, להטיל ספק מה המשמעות של מלחמת עמלק בהקשר של ספקות? אליעד כהן מתאר את המושג עמלק כסמל לספק. הוא מסביר שמחיית זכר עמלק פירושה למעשה מחיקת הספקות מליבו של האדם. לפי אליעד, מלחמת עמלק היא לא רק מלחמה היסטורית או דתית, אלא בעיקר מלחמה פנימית נגד חוסר הוודאות ונגד הספקות שמלווים את האדם בחייו. הוא מדגיש את הצורך להגיע לוודאות מוחלטת ולמחוק את כל הספקות . מדוע אנשים דתיים חושבים שאליעד הוא עמלק? אליעד כהן מסביר שאנשים דתיים רבים מכנים אותו עמלק מכיוון שהוא מטיל ספקות באמונה שלהם. לדבריו, הם חוששים מהספקות שהוא מעורר, כי ספקות חושפים את השקר שבו הם מאמינים. הוא מציין שהאנשים הללו הם כמו הקוזק הנגזל, כלומר, הם בעצמם חיים בשקר, וכאשר הוא חושף את השקר הזה, הם תופסים אותו כאויב. מי הם השקרנים והמשוגעים שלא אוהבים ספקות? אליעד כהן מחלק את מי שמתנגד לספקות לשני סוגים עיקריים: השקרנים: אלו אנשים שלא רוצים שיעלו ספקות כי הם חוששים שהשאלות יחשפו את השקר שלהם. הם מעדיפים שתאמין להם בלי לבדוק, בלי לשאול שאלות. לכן הם מנסים למנוע כל סוג של ספק או בירור עמוק לגבי אמונותיהם. המשוגעים: אלו אנשים שמבוססים באמונתם בצורה עיוורת ובלתי הגיונית. אליעד מדגיש שמשוגע ... בעמלק האמיתי. בעיניו, הדתיים או כל אדם שחי באמונה ולא בידע וודאי הם למעשה העמלק האמיתי. הם משמרים ספקות על ידי זה שהם אומרים שאסור להטיל ספק באמונה שלהם. הם למעשה משקרים לעצמם ולאחרים, ומנסים להימנע מחשיפת השקר. מדוע האמת מתנגדת לספקות? אליעד כהן מסביר ... מתנגדת לכך. האמת, בשונה מהשקר, אינה מבוססת על אמונה אלא על ידיעה מוחלטת. האמת לא רוצה שהאדם יחיה בספק, כי ספק הוא מצב של חוסר ודאות. מטרתה של האמת היא להביא את האדם לוודאות מוחלטת, כך שלא יהיו בו ספקות כלל. איך אפשר להילחם בספקות לפי אליעד כהן? הדרך שבה אליעד ממליץ להילחם בספק היא על ידי הטלת ספק בספק עצמו. כאשר עולה ספק, יש להטיל ספק גם בו. לדוגמה, אם האדם חושב מי אמר שהכל אחד? מיד עליו לשאול את עצמו גם מי אמר שהכל לא אחד?. בדרך זו, האדם מתגבר על ספקותיו ומגיע אל ידיעה וודאית ומוחלטת. אליעד מביא את רבי נחמן כדוגמה, שמספר כיצד במעשייה מסוימת השדים נלחמו זה בזה, וכך השמידו זה את זה. הוא משתמש במשל הזה כדי להסביר שהאדם צריך להשתמש בטקטיקה של היריב (הספקות) כדי לנצח אותם, כלומר, להטיל ספקות כנגד הספקות עצמם, עד שייעלמו. מדוע אליעד מבקר את המנהיגים שמעודדים שלום בכל מחיר? אליעד כהן מבקר את המנהיגים והרבנים שאומרים ... או אינם צודקים. לפי אליעד, האמת דורשת עימות אינטלקטואלי מתמיד עד שמגיעים לידיעה מוחלטת של האמת. האם הספק הוא דבר חיובי או שלילי לפי אליעד כהן? אליעד מסביר שהספק יכול להיות חיובי ושלילי, בהתאם לרמת ההבנה של האדם. במצב האידיאלי, האדם צריך להגיע לוודאות מוחלטת של האמת הפנימית, ...
ספקות ולוגיקה, איך לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה האמת? איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות? הסקה לוגית, מידע לוגי, מידע אקראי, תהליכי הסקת מסקנות, מה בטוח נכון? ידע כללי, תהליכי הסקת מסקנות
ספקות ולוגיקה, איך לצאת מספק באמצעות חשיבה לוגית? איך לדעת מה נכון? איך לדעת מה האמת? איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות? הסקה לוגית, מידע לוגי, מידע אקראי, תהליכי הסקת מסקנות, מה בטוח נכון? ידע כללי, תהליכי הסקת מסקנות
... מה נכון? איך לדעת מה האמת? איך למצוא תשובה לשאלה באי וודאות? הסקה לוגית, מידע לוגי, מידע אקראי, תהליכי הסקת מסקנות, מה בטוח נכון? ידע כללי, תהליכי הסקת מסקנות איך להתמודד עם ספקות באמצעות חשיבה לוגית? אדם לעיתים נתקל בסיטואציה שבה הוא לא יודע מה נכון לעשות או כיצד לפרש דבר מה. לדוגמה, הוא עשוי לשאול את עצמו מה נכון לומר או איך ... גם אם היא לא בהכרח נכונה. מה לעשות כשעדיין נשארים עם ספק? אליעד ממליץ כשיש ספק, לשאול את עצמנו מה בטוח נכון? אם אי אפשר לדעת בוודאות את התשובה, אז לפחות נוכל לצמצם את ספקותינו על ידי בדיקה לוגית של מה שאנחנו חושבים. אם נוכל לשלול אפשרויות לא לוגיות, זה יקרב אותנו לתשובה נכונה, גם אם זו לא תשובה שמתקבלת בצורה לוגית. לסיכום כדי להתמודד עם ספקות, עלינו לפתח את החשיבה הלוגית שלנו, לבדוק כל מחשבה בצורה מדוקדקת, ולהבין מתי נדרש מידע אקראי ומתי אפשר להסתמך על הסקה לוגית. דרך זו עשויה להקטין את הספקות ולקרב אותנו למענה נכון לשאלות שמעסיקות אותנו. מה בטוח נכון איך להתמודד עם ספקות חשיבה לוגית ניתוח סיבתיות פיתוח חשיבה איך להסיק מסקנות איך לצאת מספק למה לפעמים לא ניתן לדעת מה נכון? יש מקרים שבהם אדם מתמודד עם שאלה או התלבטות ... מוחלטת של מה באמת האמת. כיצד חשיבה לוגית עוזרת לצמצם ספקות? חשיבה לוגית מאפשרת לנתח אם רעיון מסוים או פירוש מסוים סותר את עצמו, או שהוא לכל הפחות אפשרי מבחינה רציונלית. כאשר בודקים באופן עקבי את הלוגיקה של ... וכך מצטמצם מספר ההשערות הלא נכונות. ברגע שמצמצמים ספקות באמצעות חשיבה לוגית, מגדילים גם את הסיכוי למצוא את התשובה הנכונה, גם אם התשובה הסופית אינה בהכרח נובעת ישירות מתהליך לוגי. לפעמים, לאחר סינון לוגי ... מניח הוא לפחות לא סותר את ההיגיון? במקרים שבהם מתעורר ספק משמעותי, אפשר להיעזר בשתי בדיקות מקבילות: בדיקה לוגית: בחינת ההנחות והאם הן עומדות בהיגיון בדיקה חיצונית: ניסיון לאסוף מידע נוסף או לשאול באופן ישיר, ... להתקרב לתשובה נכונה. מה כדאי לעשות כשעדיין נשארים עם ספק? כאשר לא מצליחים למצוא הוכחה לוגית חותכת ולא ניתן לברר את המידע ממקור חיצוני אמין, אפשר לשאול: מה בכל זאת בטוח נכון? באופן זה, מתקדמים צעד - צעד. גם ... ודאית לגבי התשובה השלמה, אפשר לפחות לצמצם את גבולות הספק ולשפר את איכות הנחת העבודה הזמנית. מדוע חשוב לחפש מידע נוסף ולהעמיק בחשיבה לוגית? לעתים, התשובה שהאדם מחפש כן ניתנת לגילוי באמצעות חשיבה מעמיקה יותר, ... האם יש מקורות חיצוניים שעשויים להרחיב את הידע ולהקטין ספקות. בסופו של דבר, כאשר אדם רוצה להבין מה נכון לעשות או איך לפרש מצב מסוים, חשוב שיבדיל בין מידע שניתן לגילוי בדרך לוגית לבין מידע שדורש חקירה חיצונית ... את הפערים בכל דרך אפשרית. מה בטוח נכון איך להתמודד עם ספקות חשיבה לוגית ניתוח סיבתיות פיתוח חשיבה איך להסיק מסקנות איך לצאת מספק ...
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
השואה ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה?
... ואלוהים, למה באמת אלוהים עשה את השואה? איך להאמין באלוהים למרות השואה? ספקות באמונה בגלל השואה, איפה היה אלוהים בשואה? שאלות על אלוהים בשואה, שכר ועונש, למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איפה אלוהים היה בשואה? למה באמת אלוהים עשה את השואה? אנשים רבים מתמודדים עם ספקות באמונה בעקבות השואה, ותוהים: איך ייתכן שאלוהים, שהוא כל יכול וטוב, הרשה שיתרחש אסון כל כך נורא לעם ישראל, עמו הנבחר? ספקות אלה, כפי שאליעד מסביר, אינם נובעים מהשואה עצמה אלא מתפיסה שגויה של אלוהים. אלוהים אכן בחר בעם ישראל, אך אין פירוש הדבר שהוא חייב להם משהו או מחויב להגן עליהם בכל מצב. ... דוגמה קיצונית לכך שיש רע בעולם. מדוע אנשים חושבים שאלוהים חייב להם? אליעד מסביר שרוב הספקות באמונה נובעים מכך שאנשים חושבים שאלוהים חייב להם משהו. הם מתייחסים לאלוהים כאל מי שכתב בתורה הבטחות כמו אם בחוקותיי תלכו - יהיה לכם טוב, ואם לא תלכו - יהיה לכם רע, ... כל מה שקורה בעולם. הוא עושה הכל אך ורק כי ככה בא לו, ללא שום דין וחשבון לאף אחד. לכן, הספקות באמונה לא צריכים להיות בגלל שהייתה שואה, אלא בגלל שהאדם מבין פתאום שאלוהים לא חייב לו כלום ולא מבטיח לו שום דבר. איך השואה חושפת אמונה אינטרסנטית? השואה חושפת את האמונה ... בלי תנאים? למה צדיק ורע לו רשע וטוב לו? איך להאמין באלוהים אחרי השואה? התמודדות עם ספקות באמונה בעקבות השואה אנשים רבים חווים ספקות באמונה באלוהים בעקבות השואה, משום שהם שואלים את עצמם: אם אלוהים קיים, אם הוא בחר בנו כעם הנבחר, כיצד הוא הרשה שיקרה לנו אסון נורא כל כך? כיצד ייתכן שאלוהים, שהוא כל - ... יש רע - הוא עושה זאת. הוא איננו מחויב לאף אחד ואינו עובד לפי חוקים. כיצד להתמודד עם הספקות? הדרך להתמודד עם ספקות באמונה היא להבין את האמת על אלוהים. יש להפסיק לצפות שאלוהים יפעל בהתאם להבנתנו האנושית, להפסיק להאמין שהוא כפוף להבטחותיו, ולהבין שהוא עושה כרצונו בלבד. השואה איננה ... מוכן לאהוב את המציאות - גם אם היא לא מתנהגת כפי שאני רוצה? אלוהים והשואה התמודדות עם ספקות באמונה שאלות על אלוהים צדיק ורע לו, רשע וטוב לו אמונה ללא תנאים תורת הגמול איך לאהוב את המציאות השגחה פרטית למה הייתה השואה? איפה אלוהים היה במצרים? למה אלוהים ברא את ... שכר ועונש אחרי המוות, אלוהים לא חייב לך כלום, אלוהים לא עובד אצלך, השואה כמבחן אמונה, ספקות באמונה אחרי השואה, להאמין באלוהים אחרי השואה, לאהוב את אלוהים בלי תנאים, למה אלוהים עושה רע לצדיקים וטוב לרשעים? חוסר צדק בעולם, שמירת מצוות אחרי השואה, למה לשמור ...
קבלת החלטות מתוך אחדות, נפרדות מתוך אחדות, ספקות בחיים, כללי המשחק, תאום ציפיות, הפסקת החיפוש הרוחני
קבלת החלטות מתוך אחדות, נפרדות מתוך אחדות, ספקות בחיים, כללי המשחק, תאום ציפיות, הפסקת החיפוש הרוחני
... החלטות מתוך אחדות, נפרדות מתוך אחדות, ספקות בחיים, כללי המשחק, תאום ציפיות, הפסקת החיפוש הרוחני איך לקבל החלטות אם איבדת את הביטחון בהחלטה שלך? כאשר אדם עומד בפני החלטה, הוא נוטה לחפש ... את עצמו אם זו החלטה טובה או לא, ואז הוא נכנס למעגל של ספקות ומתחיל לשאול שאלות כמו האם הייתי צריך לחכות עוד שלושה ימים? או למה בכלל הסכמתי לעבודה הזאת?. האדם נתקע בשאלות אינסופיות שמונעות ממנו ... אין בכלל שאלה. כשאדם מבין שהכל אחד ואין נפרדות, אין ספקות ואין שאלות. מצד שני, ברגע שאדם נמצא בנפרדות, תמיד יש ספקות , תהיות, ובלבולים. אם האדם יבין שגם בתוך הנפרדות הכל זה אחד, הוא יכול לפעול ללא הסבל שנובע מהספקות. אדם שעדיין לא מבין את האחדות, כל הזמן מחפש תשובות מוחלטות ומתוסכל כשהוא לא מוצא אותן. לעומת זאת, מי שמבין באמת שהכל אחד, מפסיק להתייסר עם ... למצוא להן תשובות מוחלטות. הוא נותן דוגמה על אדם שחווה ספקות ביחס להחלטות כמו האם הייתי צריך לקחת את העבודה או לא? או האם הייתי צריך לחכות או להחליט מיד?, ומדגיש שהשאלות האלה תמיד יהיו קיימות בנפרדות. ... לחפש החלטה אחת מושלמת. איך מגיעים לשקט נפשי למרות שיש ספקות? כאשר האדם באמת מבין שאין שום דבר מוחלט בעולם היחסי, הוא מגיע לשקט נפשי שנובע דווקא מההשלמה עם הספק. הוא מבין שכל תשובה שתתקבל תהיה תמיד יחסית, ולכן לא מנסה להגיע לאיזושהי שלמות מדומיינת, אלא פשוט זורם עם מה שיש. אליעד מדגים את זה בכך שאדם ... כפי שהיא, על כל חסרונותיה ויתרונותיה. איך לקבל החלטה בלי ודאות? מהי נפרדות מתוך אחדות? איך להתמודד עם ספקות בהחלטות? הפסקת החיפוש הרוחני איך להגיע לשקט נפשי מוחלט? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ספקות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: ספקות, למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? מה המשמעות של החיים? האם יש או אין אלוהים? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? האם יש משמעות לחיים? מי ברא את אלוהים? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש בחירה חופשית? האם יש אמת מוחלטת? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: ספקות, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לשנות תכונות אופי? איך לפרש חלומות? איך לשתול מחשבות? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחנך ילדים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך ליצור אהבה? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא פסיכותרפיה הוליסטית, ייעוץ פילוסופי, מטפל הוליסטי בנושא ספקות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2305 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 14:10:04 - wesi4