ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו ✔כשהנעל לא מתאימה סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו מאמר זה משקף...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨כשהנעל לא מתאימה - סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו
כשהנעל לא מתאימה

סינדרום הפסיכולוג וגבולות האתיקה בטיפול השיאצו

מאמר זה משקף סוגיה אתית שעולה מתוך ממצאי מחקר בו נבחנו התקשורת הטיפולית והיבטיה בטיפול השיאצו. מהממצאים השתקפה תמונה בה ניסיונם של המשתתפים לשמירה על יושרם האתי על ידי ההימנעות מחקירה באוריינטציה פסיכולוגית לנוכח תכנים רגשיים, הושגה התוצאה ההפוכה. הדבר יתבטא בכך שהוצגו שתי מטרות טיפוליות אחת שהייתה רפואית בפני הקליינט ושנייה שהייתה רגשית, אותה שמרו המשתתפים לעצמם. ההימנעות מהחקירה הגלויה לא מנעה מהמשתתפים לבצע הערכה ואבחון פסיכולוגים לעצמם וזאת, על סמך הנחותיהם האישיות ובהסתמך על המידע המועט עמד לרשותם והזמן הקצר. התוצאה נראתה באבחון השגוי של מקור המצוקה הרגשית. בעקבות כך, נבחנים במאמר זה מחדש גבולות האתיקה שביישום הורבאלי וההיענות לתכנים הרגשיים שבטיפול.

ישנה הסכמה ובצדק שאין להשתמש במיומנויות פסיכולוגיות ללא הכשרה בטיפול השיאצו. מסלולי הלימוד לרוב אינם כוללים טכניקות ורבאליות לטיפול רגשי וההתייחסות למימדים הרגשיים בחייו של הקליינט, או ההתעסקות במצוקותיו הרגשיות, נעשית באמצעות טכניקות מגע המבוססות על הפילוסופיה בה מתמקדת תכנית הלימודים. מאמר זה, יעסוק בנושא הגבולות האתיים שבהתייחסות הפסיכולוגית שבטיפול השיאצו. זאת, באמצעות סוגיה אתית שעלתה מתוך תוצאותיו של מחקר שבחן את המכשולים והפתרונות העומדים בפני מטפלי השיאצו ביישום התקשורת הטיפולית.

כאמור, מטרתו של המחקר הייתה לבחון את התקשורת הטיפולית והיבטיה השונים. בכדי לעשות זאת, נערכו ראיונות עומק שתומללו ומתוכם זוקקו תמות ראשיות בשיטת הניתוח של תיאוריה מעוגנת שדה. הראיונות, כללו מצד אחד שאלות פתוחות שמטרתם הייתה למשוך ידע לגבי תפיסתם של המרואיינים את התקשורת הטיפולית ומצד שני, משחקי תפקידים שמטרתם הייתה לבחון את אופן היישום בפועל. ניתוח הנתונים הצביע על פערים בין תפיסת התקשורת ליישומה ועל השלכותיהם, אולם לא לכך אתייחס במאמר זה, אלא לסוגיה האתית שעלתה מתוך הממצאים.

בראיון, במסגרת משחק התפקידים, החוקר ביקש מהמשתתפים לערוך תשאול ראשוני כפי שהיו עורכים בקליניקה' למקרה אותו הוא הולך להציג. בעת הצגת המקרה, הוא הביעה רגשות סוערים ותכני מצוקה בהקשר לבעיה הרפואית. נאמרו משפטים כגון, "אני כועס, למה כאב הכתף הזה מגיע לי", או "אני מפחד ומתוח ולא יודע עם בעייתי תיפתר או שאשאר עם הכאב הזה". מצד שני, הוא רמז שישנו הקשר רגשי פסיכוסומאטי לבעיה הרפואית, אולם תכנים אלו לא הובעו בצורת מצוקה רגשית. נאמרו משפטים כגון, "זה התחיל כשאיבדתי אח לפני שנה ושמונה חודשים", "עברתי תהליך של עיבוד אבל, כעסתי, צחקתי ובכיתי. היום אני יכול לדבר על כך בקלות ואני מרגיש רק אהבה בלב ולא צער ויגון".

ראוי לציין ששיח מהן זה שהתנהל במסגרת משחק התפקידים של התשאול הראשוני, מבטא קונפליקט שיכול להיות נוכח בחדרם של כל מטפל ומטפלת. הרי אנו לא יכולים להימנע מתכני השיח הורבאלי שנוצר במפגש הטיפולי, איננו יכולים להימנע מרגשות שעולים במפגש ולוודאי שאיננו יכולים להימנע מביטויים רגשיים אותם מכניס הקליינט לחדר הטיפולים. מכיוון שהתיאוריה ההוליסטית כוללת בתוכה מימדים אלו, נוצר הצורך להתייחס אליהם באופן כל שהוא. אי היכולת לעשות זאת בשיחה מחשש לחציית גבולות האתיקה, יכול להוות קונפליקט מהותי. מבחינת המטפלים שהשתתפו במחקר, קונפליקט זה נפתר על ידי יישום המגע ככלי לנגיעה הרגשית.

כשנשאלו המשתתפים לגבי התייחסות ורבאלית לנושאים רגשיים שהם באוריינטציה פסיכולוגית, הם הסתייגו. הם אמרו שימנעו מתגובה טיפולית היכולה להיחשב כפסיכולוגית והסבירו את הימנעותם בהיעדר הכשרה פסיכולוגית מתאימה. הם אמרו משפטים כגון, "אני לא פסיכולוג ואסור לי ליפול בקטע של השיחה", או "אני לא פסיכולוגית אני לא ישאל שאלות בדברים שאני לא מבינה". לדבריהם, המגע כשלעצמו משמש ככלי מספק היכול לתת מענה ליצירת קשר ולהתייחסות למצוקות רגשיות. הם התייחסו לכך במשפטים כגון, "לפעמים רק ממגע, מהנחת יד על הבטן האמון נרכש", או "אני משתמשת במגע בכדי ליצור קשר, כשאני נוגעת המטופל מתרכך, הוא נפתח".

על פניו, נראה שמשתתפי המחקר עקבו אחר הכלליים האתיים ונהגו באופן מקצועי. אולם מתוצאותיו עולה תמונה אחרת, המרמזת על הצורך לבחון מחדש את גבולותיה של סוגיה אתית זו. כפי שצוין, במשחק התפקידים החוקר הציג באופן גלוי רמזים לכך ששורש בעייתו הרפואית היא פסיכוסומאטית. באותו הזמן, הוא התנהל באופן רגשי המביע כעס ותסכול על מצבו הרפואי. בהתאם לכך, כל המשתתפים במחקר זיהו את ההיבט הנפשי כדומיננטי. היה ברור לכולם שהם יכניסו היבטים רגשיים לטיפול והם תפסו את הדבר כטריוויאלי ובלתי נפרד. לאחר משחק התפקידים, כשנשאלו "מה הייתם עושים בטיפול? ", הם ענו, "הייתי עובד פיזית אבל דרך הפיזית פותח את הנפש", או "הרגשתי שאין בעיה בכתף, הכאב זה כאב פיזי אבל שמגיע ממקום אחר". תשובותיהם של כל המשתתפים שיקפו את התייחסותם לבעיה הרגשית שעלתה כקודמת לפתולוגיה הפיסיולוגית.

אף על פי כן, כשהמשתתפים נשאלו על ידי החוקר בזמן משחק התפקידים "מה יש לי? ", או "מה אנו הולכים לעשות? ", כל משתתפי המחקר התייחסו להיבטים הפיזיים של בעייתו בלבד. נאמרו משפטים כגון, "אנו נעבוד על הכתף, ניצור תנועה", או "אני אשתדל לא להתמקד באזור עצמו אלא להגיע בדרכים עקיפות". אף אחד מהם לא הציג את מטרת הטיפול כנוגעת גם בהיבטים הרגשיים. במילים אחרות, הם לא שיתפו את הקליינט (החוקר) במטרת הטיפול האמיתית אליה התכוונו והציגו בפניו מטרה טיפולית אחרת. עצם הצגת מטרת הטיפול באופן אחד לקליינט וקביעת מטרה אחרת שהיא אינה גלויה לו, מהווה מצב אשר יכול להיבחן ברמה האתית.

אמנם, לדבריהם של המרואיינים הם נמנעו מחקירתם של היבטים רגשיים, מכיוון שלא קיבלו הכשרה נאותה. אולם יחד עם זאת, הצורך להתייחסות לאותם ההיבטים עצמם היה נוכח ויתבטא בהבנתם את מצבו של הקליינט שהוצג בפניהם ובדרך פעולתם. ישנה האפשרות שתוצאה זו מבטאת נסיבתיות שמקורה באותו הקונפליקט הפנימי, זה המבטא מצד אחד את הצורך להתייחסות ומצד שני, את חוויית הסיטואציה כמחויבת להיות נסתרת, מכיוון שההתעסקות הגלויה עימה נתפסת כלא אתית ברמה הפסיכולוגית. הדבר משקף צורך העולה מהשטח ושיש לתת לו מענה ברמת מערכות ההכשרה, אולם זהו נושא לדיון אחר.

ההשלכות לאי ההתייחסות הורבאלית לתכנים הרגשיים שעלו, נראו באבחון שגוי לגבי המצב שהוצג. למרות שהקליינט (החוקר) ציין באופן ישיר שהיה בטיפול פסיכולוגי, שעיבד את רגשותיו שקשורים לאח והתמודד עימם ולמרות שתלונותיו הרגשיות כוונו באופן מכוון לחוויית המצוקה של לחיות עם הבעיה רפואית, לחיות עם הכאב גופני המוגבלות וחוסר האונים הנובע מכך, כל משתתפי המחקר קבעו שהמתח והמצוקה הרגשית אותם חווה, מקורם בגורם הפסיכוסומאטי. מסיפור המקרה, ניתן היה להסיק שאכן סיבת הפתולוגיה היא פסיכוסומאטית, אולם במקור המצוקה הרגשית לא היה ניתן לטעות, היא הוצגה כנובעת באופן וודאי, ברור וישיר מהפתולוגיה עצמה.

יחד עם זאת, החומרה האתית שבעניין אינה נוגעת לאי דיוקם של המשתתפים באבחון המקרה, זו התוצאה. היא נוגעת לכך שלמרות הימנעותם מההתייחסות הורבאלית ומהצהרתם המסתייגת מתכנים פסיכולוגיים, הם לא נמנעו מלבצע הערכה פסיכולוגית ומקביעת מטרת טיפול רגשית. כל זאת, ללא ידיעתו של הקליינט ובאמצעות הנחות פנימיות שנעשו בזמן הקצר וללא משיכת מידע קונקרטי לגבי החוויה הרגשית אותה הציג החוקר. לדוגמה "לדעתי הוא לא עבר את זה, עדיין לא השתחרר ולכן הכאב נמצא", "הטיפול יהיה בכל נושא הטראומה, מאז קרה לא משהו קשה לא להתמודד ברור שהמקור הוא באח".

נתון זה, מצביע על כך שבכדי לקבל הבנה מלאה למצבו ישנה חשיבות להבנת חווייתו הסובייקטיבית של החולה ולהבנת המשמעויות האישיות אותן הוא מייחס לסימפטום הרפואי. המצוקה רגשית יכולה לנבוע מגורמים רבים, פסיכוסומאטיים, שקשורים לעצם חוויית החיים עם הפתולוגיה, ישנה לאסטרטגיות ההתמודדות של הקליינט, תכונות האופי שלו, תפיסתו את מצבו, הקשר למצבים אחרים בחייו וכן אלאה. ישנה האפשרות, שבמידה והיו המרואיינים בעלי כלים מתאימים, היו יכולים למשוך מידע על מצבו הרגשי של הקליינט (החוקר) באופן גלוי ומבלי לתפוס את עצמם כפסיכולוגים ובכך, לאפשר לעצמם להבין באופן יותר טוב את מצבו ולהשליך זאת על הטיפול.

כול משתתפי המחקר טעו באבחון מקור המצוקה הרגשית, כולם ערכו פרשנות והערכה פסיכולוגית למצבו של הקליינט וכולם הסתירו זאת מהקליינט בזמן הראיון והציגו לו רציונאל ומטרת טיפול שונה. מצד אחד, הייתה מודעות אתית ואי שימוש בתכנים פסיכולוגיים באופן גלוי ומצד שני, אותו הצורך שעלה התרחש בפנימיותם של המשתתפים. תהליך זה התרחש ממילא, כך שניסיונם להתנהלות האתית הנמנעת מהשימוש בתכנים הפסיכולוגיים, לא עלה בהצלחה. נהפוך הוא, מחיר הסתרת המטרות הטיפוליות מלבד לכך שיתבטא בהבנתם השגויה את המקרה, השתקף באותה ההתנהלות שאינה אתית ושממנה ניסו להימנע.

חשוב לציין שזהו מחקר איכותני. הוא משקף קבוצה מסיומת בזמן מסוים ומהותו היא סובייקטיבית. מעצם רעיון זה עולות מגבלות היכולות לערער על תוקפו. לדוגמה, המחקר משקף את פרשניות המשתתפים ואת מעורבותו של החוקר בניתוח הנתונים, משחקי התפקידים לא משקפים באופן אוטנטי את המציאות הקלינית והמשתתפים ידעו שמדובר במשחק תפקידים. יחד עם זאת, ניתן היה למצוא משותף באופן בו ניהלו המשתתפים את השיח והראיון הטיפולי ובאופן בו התייחסו אל המקרים שהוצגו בפניהם. הדבר מרמז על הדרך אליה הוכשרו ליצור קשר והדבר יכול לעלות שאלות רבות.

מחקר זה מאלץ לבחון מחדש מהם גבולות האתיקה שבשימוש הורבאלי כשמדובר בתכנים בעלי אוריינטציה רגשית. זאת, מכיוון שנראה שאי ההתייחסות לתכנים אלו, יכולה לעורר סוגיות אתיות משל עצמה. הדבר מצביע שוב על הצורך שבהרחבת תוכניות הלימוד לכלול בתוכם תכנים המשקפים יישום של כלים ואסטרטגיות להתמודדות ורבאלית עם תכנים רגשיים. אולם עד שהדבר יעשה, עולה שאלה נוספת והיא, האם ישנה אפשרות ליישום תכנים ורבאליים בעלי אוריינטציה רגשית שהיא אתית, במסגרת הכלים שניתנים כיום במסגרות הלימוד.

חשוב להבין שמשיכתם והבהרתם של התכנים הרגשיים המובעים או המתוארים באופן נרטיבי בטיפול ושמהם ניסו להימנע משתתפי המחקר אינה חוצה גבולות אתיים. כשמגיע אדם עם כאב גב, אנו שואלים שאלות ומתמקדים בהבהרה של הביטוי הפתולוגי. שאלות כגון מתי כואב, מה מעורר את הכאב, כיצד הוא בא לידי ביטוי, האם ישנם דברים נוספים מלבד לכך וכדומה, עוזרות למקד ולדייק את ההבחנה ומשליכות ליישום הטיפול באופן שהוא אינו רפואי מערבי, אלא מבוטא באמצעות הטכניקה והיישום הנלמדים במסגרת הפילוסופיה הסינית לדוגמה.

באותו האופן, כשמגיע אדם המציג מצוקה נפשית, שמבטא רגשות באופן ישיר וגלוי, או שסיפורו מרמז על גורם פסיכוסומאטי, ישנה הלגיטימציה לשאול שאלות מבהירות ושממקדות את ההבנה לגבי מצבו. לגיטימי לשאול באיזה אופן הדבר משפיע עליו, מה המשמעות שהוא נותן למצבו, או כיצד הדבר בא לביטוי. לגיטימי לציין ולשאול כשחווים תחושה של מתח או רגש כשהקליינט מתאר את בעייתו. לגיטימי לשאול את הקליינט אם הוא רואה קשר בין הפתולוגיה לבין עברו, לגיטימי לחקור ולהבהיר את התנסותו לאותו עומק ולאותה רמת דיוק אליה היינו חותרים ושאליה היינו רוצים להגיע, כשהיינו מבהירים את הפתולוגיה הפיזית.

שאלות אלו מהן ניסו להימנע המשתתפים, אינן משקפות טיפול פסיכולוגי ואינן מהוות אבחון או הערכה פסיכולוגיים. הן ביטוי לקלט ראשוני שמטרתו לשפוך אור על מצבו של הקליינט, זהו איסוף נתונים. נתונים אלו יכולים להיות מושלכים לעולמם התיאורטי של המטפלים וככל שהיו בהירים יותר וממוקדים יותר כך יעזרו לדייק את האבחון ואת היישום הטיפולי. אין בכך שום נגיעה לעולם הפסיכולוגי. עם זאת, במידה ותהיה פרשנות המשתמשת במושגים פסיכולוגיים, או במידה ומלבד למשיכת הנתונים הרגשיים לשם השלכתם על התיאוריה תהיה התייחסות והערכה ורבאלית וישירה למצבו הרגשי של הקליינט, אז ניתן לפתוח דיון הנוגע לגבולות האתיים שביישום.

עוד חשוב לציין, שהגדרת מטרת הטיפול חייבת בהלימה בין אופן הצגתה ובין יישומה לפי הבנתו של המטפל והדבר מחייב שיח הנוגע גם לעולמו הרגשי של הקליינט. יחד עם זאת, אין בכך מעבר על עקרונות אתיים, ההפוך הוא הנכון. אי ההלימה שבין אופן ההצגה והיישום, יכולים להוות ברמה האתית את המעבר מגבול הטעם הטוב. צריך להבין שישנה האפשרות שהקליינט ישתף פעולה, אולם ישנה האפשרות שירצה התייחסות לבעייתו הפיסית בלבד. בין אם כך או כך וגם במידה והשקפת עולמו של המטפל רואה את החיוב שבקשר הגוף - נפש, ברמה האתית עליו להתמקד במטרה המשותפת בלבד ותמיד לשתף בתכנים שעולים או כשמטרת הטיפול משתנה.

נותרת השאלה, האם טיפול שמטרתו ממוקדת בביטוי הנפשי או הרגשי, הוא כשלעצמו אתי. האם בטיפול השיאצו ראוי לטפל במצוקות רגשיות. התשובה היא כן, השקפת העולם ההוליסטית מחייבת התייחסות לכל המימדים בחייו של אדם בכדי להבין אותו כשלם ולתת לו מענה. בהתאם להשקפה זו, מערכות ההכשרה מספקות, במידה כזו או אחרת, כלים יישומיים להתייחסות וטיפול בכל מימדי האדם כולל את עולמו הרגשי. יחד עם זאת, הדבר תלוי גם למידה בה ישנה הלימה של הגדרת מטרות הטיפול ולמידה בה האבחון והיישום משקפים את התיאוריה הנלמדת ללא כניסה לנעלי הפסיכולוג.

על אחת כמה וכמה הדבר אפשרי, מכיוון שכפי שטענו המטפלים שהשתתפו במחקר, למגע אכן יש את האיכות המסוימת שנוגעת במימדים הרגשיים. הוא יכול להרגיע, להשרות ביטחון, לשחרר מתחים ולעורר רגשות עמוקים. הוא יכול להכיל, לעטוף, לתמוך ולאסוף. הטיפול הגופני כשלעצמו, בכוחו לשחרר התנסויות רגשיות הבאות לביטוי במתח או מצוקה, או בשמן המקצועי חסימות, שמקורן בטראומות מהעבר ושתוצאתן נראית כפתולוגיה בהווה. כל זאת, ללא מילים. הדבר לגיטימי להשתמש בכלי זה, בדיוק באותו האופן שהדבר לגיטימי למשוך תכנים רגשיים להבהרה בכדי להשליכם על התיאוריה ולהביא לאבחון שהוא מדויק יותר ומכך לוודאי לטיפול שהוא יעיל יותר.

מאמר זה מבוסס על ממצאים מתוך:

עמיר, ג' (2008). ביטויים של היעדר מיומנויות תקשורת במצבים רגשיים בטיפול השיאצו. http:/ / www.guyamir.com/?p=a.
הגדרת מטרות ביטחון פסיכוסומטיה אישיות טכניקות רצון תהליך פחד מוות לגיטימי קבוצה גבולות טיפול טיפולים מטופל מטפל סינדרום פסיכולוג פסיכולוגיה פסיכולוגיות פסיכולוגים שיאצו
איך להצליח בשישה שיעורים, בחירת קריירה, הצלחה בחיים, איך להצליח בחיים, להתמקד ביתרונות, פוטנציאל עצמי, מהי הצלחה, מימוש עצמי
איך להצליח בשישה שיעורים, בחירת קריירה, הצלחה בחיים, איך להצליח בחיים, להתמקד ביתרונות, פוטנציאל עצמי, מהי הצלחה, מימוש עצמי
...בחירת קריירה, הצלחה בחיים, איך להצליח בחיים, להתמקד ביתרונות, פוטנציאל עצמי, מהי הצלחה, מימוש עצמי מה ההבדל בין להצליח בשישה צעדים לשישה שיעורים? אליעד מסביר תחילה את ההבדל בין התפיסה של להצליח בשישה צעדים לבין להצליח בשישה שיעורים. ההבדל המרכזי הוא שבתפיסה של צעדים, אתה מקבל מתכון מדויק וסכמטי להצלחה - שלב ראשון, שלב שני, שלב שלישי וכך הלאה. אלו הוראות ספציפיות וברורות שאתה אמור לבצע אחת אחרי השנייה, בדומה למתכון או להוראות הפעלה. לעומת זאת, הגישה של שישה שיעורים אינה סכמטית ואינה כוללת צעדים ברורים...
משוגע, מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע
משוגע, מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע
...מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד להתמודד עם המחשבה שאדם חושב שהוא משוגע. בתחילת ההסבר, הוא מתייחס לאדם שמגיע להבנה שהוא אולי משוגע. אליעד מדגיש שההכרה הראשונית והחשובה ביותר היא להכיר בכך שאם אתה חושב שאתה משוגע, זה עדיין לא אומר שאתה באמת כזה. למעשה, הוא מחדד שהבעיה מתחילה דווקא כשאתה בטוח שאתה יודע מה צריך לעשות ואיך לפתור את בעיית השיגעון, בעוד שבפועל אולי אינך יודע כלל במה מדובר. מדוע אי אפשר להיות בטוח בשום דבר כשאתה חושב...
אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, אמונה בצדיקים, האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים? האם אפשרי להאמין באלוהים בלי מתווכים? למה מאמינים באלוהים? למה מאמינים ברבנים? למה מאמינים בצדיקים? קשר ישיר עם אלוהים, משה רבנו, אמונת חכמים
אמונה באלוהים, אמונה ברבנים, אמונה בצדיקים, האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים? האם אפשרי להאמין באלוהים בלי מתווכים? למה מאמינים באלוהים? למה מאמינים ברבנים? למה מאמינים בצדיקים? קשר ישיר עם אלוהים, משה רבנו, אמונת חכמים
...אמונה בצדיקים, האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים? האם אפשרי להאמין באלוהים בלי מתווכים? למה מאמינים באלוהים? למה מאמינים ברבנים? למה מאמינים בצדיקים? קשר ישיר עם אלוהים, משה רבנו, אמונת חכמים האם אפשר להאמין באלוהים ללא מתווכים ורבנים? רבים שואלים את עצמם האם אפשר להאמין באלוהים בלי להאמין ברבנים, בצדיקים או בכל מתווך אחר, במיוחד כאשר נחשפים לסיטואציות שבהן התנהגותם של רבנים מסוימים נתפסת כלא מוסרית או בעייתית. אליעד כהן מדגיש שלמרות שהדבר אפשרי לחלוטין, בפועל אנשים רבים זקוקים לרבנים או...
הצלחה אמיתית / אושר אמיתי - מהי הצלחה אמיתית? איך להצליח להיות מאושר באמת?
...- מהי הצלחה אמיתית? איך להצליח להיות מאושר באמת? מי שיתבונן בעניין יראה, כי הצלחה אמיתית, היא כאשר ההצלחה של האדם קורת מעצמה. כל זמן שההצלחה של האדם תלויה בו, הרי שהיא יכולה להפסק וממילא היא לא מספיק יציבה. הצלחה אמיתית היא כזו שקורת מעצמה, דהיינו, שהאדם משיג את המטרות שלו בלי להתאמץ כלל, וזו הצלחה אמיתית. בחוש ניתן לראות, שככל שהאדם יותר מצליח בחייו בכל תחום, כך ההצלחה באה לו יותר בקלות בכל תחום. ושלמות ההצלחה, היא כאשר האדם משיג את המטרה הסופית של כל המטרות, בלי מאמץ כלל. כי לכל מטרה יש מטרה,...
איך לא ללמוד מכל דבר? איך לא להסתכל על השכל שיש בכל דבר? חגי ישראל כמטאפורה, התורה כמטאפורה, הרצאה לכבוד החגים, האם לחגים יש משמעות? האם יש משמעות לחגים? חג פסח, חג סוכות, חג חנוכה, יום כיפור, ראש השנה, חלק 2
איך לא ללמוד מכל דבר? איך לא להסתכל על השכל שיש בכל דבר? חגי ישראל כמטאפורה, התורה כמטאפורה, הרצאה לכבוד החגים, האם לחגים יש משמעות? האם יש משמעות לחגים? חג פסח, חג סוכות, חג חנוכה, יום כיפור, ראש השנה, חלק 2
...שיש בכל דבר? חגי ישראל כמטאפורה, התורה כמטאפורה, הרצאה לכבוד החגים, האם לחגים יש משמעות? האם יש משמעות לחגים? חג פסח, חג סוכות, חג חנוכה, יום כיפור, ראש השנה, חלק 2 האם לכל דבר יש משמעות עמוקה או שאפשר להסתכל על דברים כפשוטם? אליעד כהן מתייחס בהרצאה לנושא של מתן משמעות עמוקה לדברים, ובמיוחד לשאלה אם באמת צריך לנסות להוציא שכל ומשמעות מכל דבר, או שאולי יש דברים שפשוט קיימים ללא משמעות מיוחדת. ההרצאה מתמקדת בחגי ישראל כמו פסח, חנוכה, סוכות, יום כיפור וראש השנה, והשימוש בהם כמטאפורות או כסיפורים בעלי...
יעוד בחיים, הגשמה עצמית, מימוש עצמי, איך לדעת מה היעוד שלי בחיים? איך להגשים את עצמי? איך לדעת מה המטרה שלי בחיים? למה אני חי? מציאת ייעוד בחיים, איך למצוא ייעוד בחיים? איך מוצאים ייעוד בחיים? איך אמצא את הייעוד שלי?
יעוד בחיים, הגשמה עצמית, מימוש עצמי, איך לדעת מה היעוד שלי בחיים? איך להגשים את עצמי? איך לדעת מה המטרה שלי בחיים? למה אני חי? מציאת ייעוד בחיים, איך למצוא ייעוד בחיים? איך מוצאים ייעוד בחיים? איך אמצא את הייעוד שלי?
...איך לדעת מה היעוד שלי בחיים? איך להגשים את עצמי? איך לדעת מה המטרה שלי בחיים? למה אני חי? מציאת ייעוד בחיים, איך למצוא ייעוד בחיים? איך מוצאים ייעוד בחיים? איך אמצא את הייעוד שלי? למה אנשים מחפשים ייעוד בחיים? אנשים רבים שואלים את עצמם שאלות כמו: מה הייעוד שלי בחיים?, למה אני חי?, או מה המטרה שלי?. שאלות אלו מופיעות בעיקר בקרב אנשים צעירים, שעדיין לא נכנסו למעגל המחויבויות של משפחה וילדים ויש להם עדיין זמן לעצור ולהרהר על מהות החיים שלהם. אליעד כהן מסביר שהחיפוש אחר ייעוד נובע מתחושה עמוקה של חוסר...
NLP, שכנוע בפרסומות, איך מוכרים יותר? שכנוע מכירות, טיפים למכירות, תקשורת שכנועית, איך להשפיע על אנשים? איך לעבוד על אנשים? מסרים תת הכרתיים, איך למכור יותר? לשתול מחשבות, אסוציאציות - חלק 1
...שכנוע מכירות, טיפים למכירות, תקשורת שכנועית, איך להשפיע על אנשים? איך לעבוד על אנשים? מסרים תת הכרתיים, איך למכור יותר? לשתול מחשבות, אסוציאציות - חלק 1 וכאן אבאר עוד דרך ועוד שיטה איך לשתול מסרים תת הכרתיים בתת המודע של האדם? ואבאר, איך עובד המוח האנושי? ואיך המוח מבין ומפרש את מה שהאדם שומע? ואבאר, מהן אסוציאציות באופן כללי ומהי אסוציאציה רגשית? ואיך אסוציאציות רגשיות משפיעות על תת המודע של האדם? ואבאר, איך הזיכרון של האדם, משפיע על המחשבות של האדם? ואבאר איך באפשרותך לעשות מניפולציות על המוח...
טכניקות שכנוע, טיפים לראיון עבודה, טיפים לדייט, איך לדעת מה לענות בראיון עבודה? איזה תשובה לענות בראיון עבודה? להתכונן לראיון עבודה, תקשורת בין אישית, לדעת מה לשאול, מה לענות לשאלות?
טכניקות שכנוע, טיפים לראיון עבודה, טיפים לדייט, איך לדעת מה לענות בראיון עבודה? איזה תשובה לענות בראיון עבודה? להתכונן לראיון עבודה, תקשורת בין אישית, לדעת מה לשאול, מה לענות לשאלות?
...שכנוע, טיפים לראיון עבודה, טיפים לדייט, איך לדעת מה לענות בראיון עבודה? איזה תשובה לענות בראיון עבודה? להתכונן לראיון עבודה, תקשורת בין אישית, לדעת מה לשאול, מה לענות לשאלות? איך לענות נכון כשלא ברור מה רוצים לשמוע? אחת הסיטואציות השכיחות והמורכבות בתקשורת בין אישית היא כאשר אנו נשאלים שאלות ישירות, כגון בראיון עבודה, דייט, או שיחה בין בני זוג, ואיננו בטוחים מה בדיוק הצד השני מצפה לשמוע בתשובה. שאלות נפוצות לדוגמה הן: את אוהבת את העבודה שלך?, כמה חשוב לך הנושא הזה?, או האם את מתכננת להמשיך במקצוע...
אסטרטגיות משא ומתן, האם להתחיל מהאפשרות הכי טובה עבורך? הכנסת עיזים למשא ומתן, אסטרטגיית נסיגה במשא ומתן, אסטרטגיית חילוץ לאחור במשא ומתן, איך להתחיל משא ומתן? איזו הצעה להציע ללקוח? כמה כסף לבקש מהלקוח? סימולציות משא ומתן, דינאמיקה במשא ומתן, איזו הצעה להציע ללקוח? איך להשיג את התוצאה הכי טובה? סיכוי סיכון במשא ומתן, ניהול משא ומתן, האפשרויות של הלקוח, לתת ללקוח אפשרויות בחירה, לאפשר ללקוח לבחור, לבנות הצעות ללקוח, איך לחלץ לאחור במשא ומתן?
...האם להתחיל מהאפשרות הכי טובה עבורך? הכנסת עיזים למשא ומתן, אסטרטגיית נסיגה במשא ומתן, אסטרטגיית חילוץ לאחור במשא ומתן, איך להתחיל משא ומתן? איזו הצעה להציע ללקוח? כמה כסף לבקש מהלקוח? סימולציות משא ומתן, דינאמיקה במשא ומתן, איזו הצעה להציע ללקוח? איך להשיג את התוצאה הכי טובה? סיכוי סיכון במשא ומתן, ניהול משא ומתן, האפשרויות של הלקוח, לתת ללקוח אפשרויות בחירה, לאפשר ללקוח לבחור, לבנות הצעות ללקוח, איך לחלץ לאחור במשא ומתן? וכאן אסביר לגבי ניהול משא ומתן, האם תמיד עדיף לך להתחיל מהאפשרות הכי טובה...
הספר להיות אלוהים, הוא הדבר הטוב + החכם ביותר בעולם כולו, שנותן לך להיות אלוהים ממש
הספר להיות אלוהים, הוא הדבר הטוב + החכם ביותר בעולם כולו, שנותן לך להיות אלוהים ממש
...+ החכם ביותר בעולם כולו, שנותן לך להיות אלוהים ממש מדוע הספר להיות אלוהים מוצג כספר החשוב ביותר בעולם? הספר להיות אלוהים מוצג על ידי אליעד כהן כיצירה החכמה, העמוקה והטובה ביותר שקיימת. נטען כי הוא מכיל רעיונות ותובנות שלא הופיעו בשום מקום אחר - לא באתר, לא בהרצאות קודמות, ולא בשום ספר אחר בעולם. לפי אליעד, הספר מביא רעיונות שהם מעבר לכל השכל האנושי והלוגיקה המוכרת, ומטרתו לגרום לקורא להבין ולחוות את המציאות מנקודת המבט של אלוהים עצמו. מה המשמעות המעשית של להיות אלוהים לפי הספר? הספר מתייחס למונח...
תקשור - מהו בעצם תקשור?
...אשר חשו שהעולם הוא יותר ממה שהם מסוגלים לתפוס בעזרת חמשת החושים הבסיסיים. היום המדע מתחיל להסיר את המחסומים והמגננות ולהתייחס בצורה רצינית ומדעית לאפשרות קיומן של תופעות על חושיות, תוך ניסיון להבין באופן מדעי את דרכי ההתרחשות, ומתוכן להסיק ולהבין את אופן פעילותו של היקום. בעבר האמנו שככל שהטכנולוגיה והמדע יתקדמו כך ייענו יותר שאלותינו ומשאלות לבנו. היום אנו עומדים מול פרדוקס, אף על פי שאנו חיים בעולם פוסט מודרני, סופר טכנולוגי, עתיר תגליות וחידושים אין לנו תשובות לשאלות כמו: אושר, סיפוק, בריאות...
זיהוי וטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 2
...התפתחותי, PDD, בעיות התנהגות, אוטיזם ואספרגר - מדריך להורים ומטפלים - 2 פרק 2 כשיש לך תחושה אינטואטיבית שהתפתחות ילדך אינה תקינה כדאי לעבור על השאלות וההצהרות בהמשך כדי לדעת פחות או יותר באיזה תחום ממוקמת בעייתו של הילד והאם כדאי לגשת לאבחון, איזה אבחון, אצל איזה מומחה. לגשת עם הילד לאבחון זוהי סיטואציה קשה ומלחיצה (בעיקר עבור ההורים). מניסיוני אני ממליצה בחום לאבחן את הילד (את אייל לא אבחנתי בגלל פחדים שונים והכחשה ולכן לא קיבל תמיד טיפולים מתאימים ואילו את אדם אבחנתי בגיל צעיר מאד ולכן גם הטיפולים...
הארה - מבוא
...ומתאר את יציאתו של האדם ממחזור הלידה והמוות הניצחי המקובל בדתות הודו. שבירה זו של המעגל הניצחי של גלגול הנשמות נובע משינוי אישיות חריף (בדרך כלל גם פתאומי ומיידי) המעביר את האדם ממצבו הרגיל למצב תודעתי עליון ונשגב שהינו המושא המרכזי של הדת הבודהיסטית. אדם שעבר הארה מכונה נאור או מואר. ברבות השנים הועתק מושג ההארה ממקורו, אל דתות מזרחיות אחרות כמו ההינדואיזם והגייניזם ובשנים האחרונות הפך מושג זה למקובל מאוד בספרות העידן החדש. הגדרת מצב ההארה בתפיסה הבודהיסטית המקורית מוגדרת ההארה כשחרור האדם מהתאוות...
טראומה - טראומה, ריפוי וחזרה לחיים
...שלי לעבור התמחות בריפוי מטראומה נעשתה לאחר שהבנתי במהלך לימודיי שהחוויה הטראומטית, הן הנפשית והן הגופנית, העשויה להיות חד - פעמית או חוזרת ונשנית, העלולה להתלוות לטראומה גופנית או להתקיים בזכות עצמה, פוגעת בעוצמה באופן מודע ולעיתים גם באופן לא מודע באיכות החיים, בהגשמת חלומות והשגת יעדים, בתפקוד, בתקשורת, בניהול מערכות יחסים, בחיים שלווים ומאושרים של הנפגע. החוויה הטראומטית עלולה לשנות את חייו של הנפגע באופן מהותי ולמנוע ממנו חיבור למעגל החיים, כמו גם השתתפות מלאה בחייו הוא. ההבנה שלי שניתן בעזרת...
חוויית מציאות חדשה
...הן לטובתו זאת הבחינה היא מעין העולם הבא. את זה אמר רבי נחמן מברסלב, והדבר נכון לחיי היום יום. שכן, מתוך הבנה שהאדם רוצה לחיות חיים טובים יותר, הוא משיג אותם כי במקום שהאדם רוצה להיות שם הוא נמצא. וכך הדברים במציאות, רק שהסובייקטיביות מטעה את האדם ומוציאה דברים מהקשרם. וכך הדברים פועלים כפי שאמר לי אדם חכם, יש אנשים שהולכים בתלם, ולעומתם יש אנשים שכשאתה מתווכח איתם הם מוציאים כל הזמן דברים מהקשרם, הם מומחים בלהוציא כל הזמן דברים מהקשרם ולא מחפשים את האמת ומחפשים רק לשווק. כך חוסר האובייקטיביות, זה...
טעויות. כיצד לטפל בהן? כיצד להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך?
...של הצלחות או כישלונות כבחירתך? כיצד אמורים לטפל בטעויות? כיצד באפשרותך להפוך טעות לרצף של הצלחות או כישלונות כבחירתך? טעויות קורות לנו כל הזמן, מהסיבה הפשוטה שאנחנו לא מושלמים וגם לעולם לא נהיה מושלמים. כשם שחשוב לטעות כמה שפחות כך גם חשוב לדעת מה לעשות אחרי שהטעות כבר קרתה. בהמשך למה שהתבאר במאמר כיצד לטעות בצורה נכונה ובהצלחה? כיצד לטעות כמה שפחות? אוסיף ואומר כי גם הטיפול בטעויות חייב להיעשות אך ורק עם חשיבה חיובית בלבד. אם מטפלים בטעויות בצורה לא חיובית זה הופך את הביקורת שלנו על הטעות לביקורת...
חרדה - הגדרת חרדה - למה שאדם יחשוש שמשהו רע עומד לקרות?
...חרדה - למה שאדם יחשוש שמשהו רע עומד לקרות? אפשר ללכת ברחוב, לשבת באירוע משפחתי או סתם להיות בבית ולפתע להרגיש חרדה בלתי נשלטת. להרגיש מאוים, לחוץ, מפוחד וחסר אונים. בנוסף לכל אלו יש גם ביטויים פיזיולוגיים וגופניים המעידים על מצוקה נפשית המתרחשת כעת. ממה זה נובע? מה עושים? ואיך נפטרים מהסבל הנורא הזה אחת ולתמיד? הגדרת חרדה חרדה היא מצב פסיכולוגי או פיזיולוגי בו האדם חש אי שקט פיזי ונפשי, בשל מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. מחשבות מעוררות חרדה עשויות להיות מחשבות הן על איום וסכנה ממשיים והן על דמיוניים...
איך לחפש את האמת והטוב מתוך השקר והרע?
...לחפש את האמת והטוב מתוך השקר והרע? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על איך לחפש את האמת והטוב מתוך השקר והרע?. הרצאה על איך לחפש את האמת הפנימית ואת הטוב הפנימי, למרות שהשכל של האדם נחלש והתערבבו אצלו האמת והשקר והטוב והרע. והתבאר מה לעשות כאשר כושר השיפוט של האדם נחלש. והתבאר שמי שרוצה להיות מאושר, עליו לחפש את האמת. כי האדם עושה את כל מעשיו כדי להרגיש טוב ולהיות מאושר. ומי שרוצה להרגיש טוב, עליו להבין את מערכת החוקים שבה הוא מנסה להרגיש טוב. ולחפש את האמת, פירושו לברר את האמיתות...
מה עושים עם מחשבות אובססיביות וחרדות טורדניות?
...אובססיביות וחרדות טורדניות? כידוע לכל אדם יש מחשבות שמטרידות אותו. וכאשר האדם מתגבר על המחשבה שלו ובוחר לחשוב על משהו אחר, אז המחשבה נעלמת. אך אחרי כמה זמן המחשבה חוזרת ואז האדם שוב פעם מבולבל מהמחשבה ושוב פעם מנסה לשלוט במחשבה ולחשוב על משהו אחר. ואז המחשבה שוב פעם נעלמת... ואחרי כמה זמן היא שוב פעם חוזרת. ודבר זה ידוע בחוש לכל מי שיש לו חרדה כלשהי וכיוב. ולפעמים האדם לא מבין מה עליו לעשות כדי לסלק אחת ולתמיד את המחשבות שמטרידות אותו. וכיצד ניתן להיפתר מהן אחת ולתמיד ולגרום לכך שלא יחזרו. ולפעמים...
בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?
...מהו ואיך לצאת ממנו? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על בית הכלא השמור ביותר בעולם - מהו ואיך לצאת ממנו?. בית הכלא השמור בעולם שאין שום אפשרות בעולם לצאת ממנו, ובית הכלא הזה הוא הרצון העצמי של האדם. הרצון של האדם, זה שהאדם רוצה דברים זה הכלא הגדול בעולם. וזה בית הכלא השמור בעולם כי אי אפשר לצאת ממנו. המהות של כלא - מקום מוגבל - מקום שמחליטים לך, נותנים לך לעסוק עבודות פרך. מענים אותך ולא משלמים לך אם זה אכזרי יותר. בית הכלא זה הרצון העצמי של האדם, מאמלל אותו. הרצון העצמי מגביל את...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על מיומנויות פסיכולוגיות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: מיומנויות פסיכולוגיות, איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם עצבות? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: מיומנויות פסיכולוגיות, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשתול מחשבות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחנך ילדים? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך להיות מאושר ושמח? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשפר את הזיכרון? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לעשות יותר כסף ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם הכל אפשרי? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש או אין אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? אולי אנחנו במטריקס? למה לא להתאבד? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע וסבל בעולם? למה העולם קיים? האם יש אמת מוחלטת? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי קריירה, טיפול הוליסטי, מאמן אישי קריירה בתחום מיומנויות פסיכולוגיות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 03_09_2025 השעה 04:52:56 - wesi4