ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יעוץ פסיכולוגי ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית -...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8.

ואת הדברים הללו משמיע באזני העם דווקא הנביא עליו נאמר (במדבר י"ב 3) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.

לפיכך אין זה מפליא לגלות כי בתקופה שלפני ההתגלות הדתית או קבלת האמונה מופיעות בשכיחות גבוהה פגיעות נרקיסיסטיות: מחלות קשות, תאונות, הכרה פתאומית בכובד הגיל שהוכחש זמן רב, וכן מקרי האובדן שתיארנו בפרקים הקודמים, הנחווים אף הם כפגיעה ב"עצמי" (ר' הכרזת האבל המסורתית "נפלה עטרת ראשנו! " במודעות האבל על פטירת רבנים). כל הטראומות האלה כופות על האדם את ההכרה בשבירותו וגורמת לו לחפש "עצמי" תחליפי ל"עצמי" הגרנדיוזי, שאינו יכול לסבול את הפגיעה שנפגע. סיפורו של בודהא הוא מאלף מבחינה זו: הוא גודל בארמון שבו לא ניתן היה לדעת על קיומו של סבל בעולם. התעוררותו הרוחנית באה אחרי שיצא באקראי מארמונו שלוש פעמים וראה אדם זקן, אדם חולה ואדם מת. דומה כי לא אחת, כשמקבל - אמונה מספר על חייו שלפני המהפך, יכולים אנו לזהות בו את הנסיך המוגן בארמונו, שלא היה מסוגל עדיין להתמודד עם קיומם של סבל ומוות בעולם.

אולמן52 הרחיבה את הדיבור על ההפרעות ביכולת הנורמלית של האדם לבטא אפקטים חיוביים כלפי עצמו, כגון גאווה, שאפתנות והפקת הנאה מעצמו. התייחסות כזאת של אדם כלפי עצמו, לפי קוהוט, 92 היא חלק מההתפתחות הטבעית כאשר היא ריאליסטית. ההתפתחות הלא - תקינה, לעומת זאת, מביאה הערכה עצמית נמוכה מדי (בושה, אשמה, רגשי נחיתות), או גבוהה מדי, או תנודות בין שני הקטבים הקיצוניים. במצבים אלה, לדברי אולמן, ניתן לצפות לקושי מצד האדם לחוות את עצמו כבעל רצון משלו השולט בגורלו, ולעומת זאת מופיעה נטייה להערכה שגויה של אחרים, שלעתים תתבטא באידיאליזציה שלהם. הכמיהה הנואשת של מקבלי - אמונה רבים להתמזגות עם מושא נערץ היא אחת מתוצאותיו של מצב זה. "האדם החווה עצמו כ'שבב על הגאות של היקום' נוטה יותר לקשור עצמו לאלילים הנראים כל - יכולים או בלתי - טועים" (52, ע' 166).

המחשה בולטת לקשר סימביוטי כזה מצאתי באביב 2000, כשהוזמנתי ללמד במכון - מחקר במוּמבַּיי, הודו. רק בהגיעי למקום נודע לי כי המכון מסונף לארגון המיסיונרי ISKCON, הידוע בעולם הרחב כתנועת "הארי קרישנה. " תנועה זו היא פלג של ההינדואיזם הקרוי "באקטי" (דבקות), הרואה בקרישנה את ראש האלים ומתאפיין בעיסוק אינטנסיבי מאוד בתכונותיו האנתרופומורפיות: היופי המושלם של פניו ושל אברי גופו, חוזקו הפיזי, ביצועיו המיניים, עליזותו המתמדת, ובעיקר אהבתו לשעשועים והנאות. שני שמותיו של האל, קרישנה וראמה, פירושם "עונג נעלה, " והברכה "הארי" מציינת את אנרגיית העונג העליונה של האל.. כשראה קרישנה את עצמו בראי קרא: "מה טוב שמעולם לא ראיתי דמות זו! כי למרות שדמותי היא, מנסה אני, כמו רדראני [אשתו], לחבקה וליהנות מאושר שמימי" (, ע' 193). מול נרקיסיסט קוסמי זה בולטת שורת האיסורים שקיבלו על עצמם מאמיניו: לדידם, כל הנאה של החושים, ובעיקר ההנאה המינית, מדרדרת את האדם במורד הגלגולים לצורות חיים נמוכות יותר. התקווה היחידה להיגאל ממחזור זה היא לוותר על הנאות הגוף ועל כל התקשרות רגשית להורים, אחים, צאצאים ובעיקר נשים, ולדבוק בקרישנה. תופעה אחת, שלצערי לא יכולתי לתעד באופן כמותי, הזדקרה לעיניי משיחותיי עם הברמצ'אריה (נודרי נדר הפרישות) הצעירים שבמקדש: רבים מהם גודלו לא בידי אמם אלא בידי סבה, דודה או אחות בכירה. לא מן הנמנע כי פגיעה שנחוותה כבר בהתקשרות הראשונית עומדת ביסוד הפחד מפני כל התקשרות בעתיד (ר' השערתו של קורץ על הקשר בין ריבוי ה"אמהות" בהודו לבין אופיין של האלות ההודיות). גם כאן, למרבה העניין, נהנה קרישנה בדיוק ממה שמאמיניו מתנזרים ממנו, דהיינו, אינספור קשרי משפחה: פעמים רבות נולד לאבות, אמהות, אחים ואחיות במקומות ובזמנים שונים, שלא לדבר על מאה וששים אלף נשים ופילגשים!

ספירו61 מצא בין מצטרפים לכתות דתיות נטייה להגנה מאנית מפני דיכאון, עדות לקושי של ה"עצמי" להכיר בפגיעותו. כן הצביע על בעיית החלפת הזהות של מקבל - האמונה: 97 צעירים רבים כאילו מוחקים את עברם האישי לטובת העבר הקולקטיבי, המופשט, של קהילתם החדשה. עקב ההתכחשות לעברם הטרום - דתי, והעריכה - מחדש של זיכרונותיהם מתקופה זו, מוצאים אנשים אלה את עצמם מנותקים מה"עצמי" האמיתי שלהם. במחקרם של בית - הלחמי ונבו65 נמצאו אצל מקבלי - האמונה שיעורים נמוכים מן הרגיל של הערכה עצמית ושל שאפתנות. ברור כי מצב זה קל יותר למי שקושר את חייו בכוחות שלמעלה ממנו, אם כי קשה להכריע מה כאן הסיבה ומה המסובב: האם א) ההתמסרות לדמות נשגבת הביאה להפחתה בדימויו העצמי של מקבל - האמונה, או שמא ב) דווקא דימוי עצמי נמוך מלכתחילה הביא לקבלת האמונה? הנתונים, לדעתי, תומכים באפשרות השנייה, לומר, שהמאפיינים הנרקיסיסטיים של האל או המנהיג הדתי מושכים אליהם אנשים הסובלים מלכתחילה מהנטייה ההפוכה. זה, מן הסתם, מקור הדוגמהטיות הטוטאלית הנפוצה בקרב מקבלי - האמונה ונטייתם הידועה להיות לעתים "קתוליים יותר מהאפיפיור" (קשה שלא להיזכר בהקשר זה באירוניות היסטוריות ידועות, כגון מוצאם היהודי של טורקמדה, היידריך ולנין, או המספר הרב של גרים ב"מחתרת היהודית" בישראל).

היבט זה של קבלת האמונה - דהיינו, התקשרות עם "זולתעצמי" אומניפוטנטי ונרקיסי - מצוי ביסוד כל מערכת אמונה טוטליטארית. הוא מונח ביסוד הפאשיזם, הפנאטיות, הגזענות וגם מכונים פסיכואנליטיים לא ניקו ממנו. המחקר בתופעת קבלת האמונה הוא אפוא רלוואנטי גם לאותן אידיאולוגיות סגורות שאינן "דתות" במובן הצר של המילה. הייחוד הבולט שמצאו בית - הלחמי ונבו65 במקבלי - האמונה מבחינת דירוגם במבחן האישיות האוטוריטארית - 3. 68 לעומת 2. 69 בקבוצת הביקורת - הוא רב - משמעות מבחינה זו.

בית - הלחמי גזר כמה ניבויים מהמודל המרקסיסטי של הדת, הרואה בדת תוצאה של אומללות האדם וקיפוחו. ממודל זה, לדברי בית - הלחמי, משתמעים החיזויים הבאים: א) אנשים הסובלים מחסך ממשי נוטים יותר אל הדת. ב) אמונה דתית צריכה לגלות קורלאציה חיובית משמעותית לדעות פוליטיות וחברתיות שמרניות, וקורלאציה שלילית לדעות פוליטיות רדיקאליות. ג) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית למידע אובייקטיבי אודות העולם החברתי והפוליטי. ד) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית לפעולות של שינוי תנאים חברתיים. ה) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה חיובית לפעולות של שמירת הסדר החברתי. בית - הלחמי מצטט תימוכין אמפיריים לניבויים אלה, אולם מחקר ספציפי יותר, שיתמקד במקבלי - האמונה, עשוי לדעתי לגלות ממצאים שונים מאלה שנמצאו באנשים שהיו תמיד דתיים. בעוד שניבוי א' קרוב לוודאי שיתקיים במקבלי - האמונה, ייתכן שלגבי הניבויים האחרים תתגלה תמונה הפוכה, לומר, רגישות חברתית מוגברת וחתירה לשינוי המצב הקיים. קבלת האמונה, ראוי לשוב ולהזכיר, נבדלת מהתופעות המוכרות מתחום הדת הממסדית, ועובדה שאפילו בתוך מקבלי האמונה מצאו מחקרים שצוטטו לעיל56 הבדלים פסיכולוגיים משמעותיים בין הצורה הפתאומית וההדרגתית של קבלת האמונה.

לצד הנטייה להשליך את מאוויי האומניפוטנציה הינקותיים על מושא הסגידה, נוהגת הדת להציע חלק מהם כגמול למאמין עצמו. כל הדתות, בצורה זו או אחרת, מבטיחות למצטרף אליהן אושר, שלמות, ולפעמים צורות קיצוניות של כוח, הבטחות המסגירות על דרך ההיפוך את החֶסר הקיים בנפשו של מקבל - האמונה. כזאת היא, לדוגמה, הטענה הנפוצה בדבר הערך הפונקציונאלי של קיום המצוות, ההופכת את היהדות לאוסף מרשמים מדעיים לתזונה נכונה, לשלווה ואפילו לחיי מין מענגים. הפן המאגי של הדת מסייע למקבל - האמונה לבקש גם לעצמו חלק מהאומניפוטנציה המיוחסת למושא הסגידה. לכאן שייכת גם האמונה בנצחיות הנפש בדתות השונות, המחזקת את סירובו של ה"אני" להכיר בסופיותו. כת ה"אימורטליטי, " העושה לאחרונה נפשות גם בישראל, רק מבטאת באופן מודע ובז'רגון מדעי את המשאלה הנסתרת המניעה כל דת.

המחשה לפן זה, שבדרך - כלל הוא רוחש רק ברובד הנסתר של הדת, באה לי בפברואר 2004 כאשר, ביוזמתו של ידידי אבי גרפינקל, התאפשר לנו להיפגש ולשוחח עם בן - עמי בן ישראל, לשעבר גרסון פרקר או בן קרטר, הנחשב למשיח של "בני ישראל העברים" ("הכושים העבריים") בדימונה. בראיונות בשנות השבעים טען כי המלאך גבריאל התגלה אליו והודיעו כי השחורים הם בני ישראל האמיתיים. כששאלנו אותו על מנהגי האבלות בקהילה הופתענו לשמוע שהמתים נקברים ליד מזבלה בדימונה ללא טקסים. לשאלותינו סיפר לנו שכל הצעירים בני העדה שנולדו אחרי המסע מארה"ב לליבריה ב - 1967 שממנו הגיעו ארצה - כלומר כל אלה שהיו בני פחות מ - 37 בעת שנאמרו הדברים - אינם סובלים ממחלות כלשהן. הוא ציטט בהקשר זה את הפסוק וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל שֹׂנְאֶיךָ (דברים ז 15). המוות, אמר, הוא מהשטן, ואם נשמור את חוקי התורה לא יהיה עוד מוות בקרבנו. ההבטחה לחיי נצח, שבמרבית הדתות מופיעה רק בדמות חיי העולם הבא, חוזרת במקרים קיצוניים כאלה להיות הבטחה קונקרטית. נראה כי שתי הצורות מציגות תהליך היסטורי של "חזרת המודחק": תחילה נתפס האל כבן אלמוות ושימש למאמין כ"עצמי" תחליפי ל"עצמי" הפגוע שלו, אולם במרוצת הדורות (או, במקרה של כתות מסוימות, בפרק זמן קצר יותר) חזרה והופיעה המשאלה המקורית, שאפשרה גם למאמין עצמו להכחיש את סופיותו שלו, כמובן רק בתנאי שידבק במושא הסגידה.

המנהיג הכריזמאטי, הדתי והחילוני כאחד, מהווים אם כן selfobjects גרנדיוזיים למעריציהם, הנדרשים לגלות דווקא ענווה וכיבוש היצר בחייהם האישיים. בולטים בהקשר זה הסיפורים ב"זוהר" על ר' שמעון בר יוחאי: מתואר בהם אדם המסביר לתלמידיו ברצינות תהומית כי הוא גדול ממשה, אחד ויחיד בין כל הברואים, המסוגל לבטל את גזירות האלוהים עצמו (שמו של מחבר ה"זוהר, " ר' משה דה ליאון, בוודאי יש לו שייכות לכאן). רהבתנות זו מוכרת היטב לכל מי שהתעניין במנהיגי כתות דתיות בימינו. התופעה המטרידה של מנהיגים דתיים עבריינים לשעבר, או כאלה העוברים על החוק גם בהווה, שמעשיהם דווקא מגדילים את כבודם בעיני מאמיניהם, שייכת אולי גם היא לתחום זה.

קיים מאפיין קוגניטיבי מעניין, החוזר ונשנה בתיאורים שמביאה אולמן52 מפי מקבלי - אמונה על תחילת המהפך שהתחולל בהם: במעין "הבזק משמעות" מסנוור, מתחוור למקבל - האמונה כי אירועים רבים, אקראיים או תפלים - לכאורה, שאירעו לו בימים האחרונים, אינם אלא שורת אותות ברורה האומרת לו דבר גורלי. באוריינטציה מארגנת זו נאחז מקבל - האמונה במשנה - כוח כדי למשות את עצמו מתוך ההוויה שבה היה נתון עד אז, ושנתפסה בעיניו ככאוטית, תפלה ומנוכרת. צעד זה יכול ללמד על הקושי שהיה ל"עצמי" לתחזק את עצמו עד עתה., השערתו של נוי, לפיה כמות השקעת המשאבים הנפשיים למען תחזוקת ה"עצמי" עומדת ביחס הפוך למידת התקינות של מרכיבי תשתית העצמי, נראית רלוואנטית מאוד לגבי רבים ממקבלי - האמונה.

במקום אחר הערתי על הקשר המיוחד הקיים מבחינה זו בין הפרנויה והדת: בשתיהן מסרב ה"עצמי" להכיר באדישותו של היקום כלפיו, ותחת זאת כופה עליו מארג משמעויות החוזר ומעמיד את החיים, את האדם או אף את ה"עצמי" עצמו במרכז היקום. היפוכו של דבר באקזיסטנציאליזם ובהומור, שבהם הכרת האבסורד היא יסוד מוסד. ההומור, עם זאת, מכיר לפחות בלגיטימיות של המשאלה להיות במרכז, בחסות החיוך.

ניתן, לסיכום, לאפיין את השימוש שעושה הדת בנרקיסיות כך: היא מדגישה מצד אחד את אפסות האדם ונחיתותו ומצד שני מציבה לפניו דמויות אומניפוטנטיות שאליהן יפנה את האהבה העצמית המדוכאת. האל, הרב, המלך, העם, התורה - כל אובייקט ממשי או מופשט יכול להפוך מושא לקנאות קיצונית מצד אנשים שנבצר מהם להתאוות למה שכל אדם תקין מבקש לעצמו: אהבה, כוח, עושר וכדומה. רק כך נוכל להבין את עוצמת המסירות והקנאות שבה מתמסרים אנשים, אפילו נעימים ונוחים לבריות, לאידיאולוגיות קנאיות או טוטליטאריות: יצר הפועל בהיתק - כגון יצר המין או התוקפנות - מכפיל ומשלש את עוצמתו כאשר הוא מופנה אל מושא - תחליף. הדת, אם כן, מבטיחה את המשכיותה בכך שהיא יוצרת הן את המחסומים לנרקיסיות הנורמלית, והן את המושא הנרקיסיסטי שאליו מועתקת האהבה העצמית.

לא מקרה הוא שהחטא הראשון בתורה הוא ניסיונו של האדם להיות כאלוהים, זיכרון עמום לשלב הנרקיסיזם הראשוני שעובר כל אדם בינקותו, ושהאמונה הדתית התפתחה על חורבותיו. כבר חכמי התלמוד הבחינו בקשר שבין דמות האל לבין ה"עצמי" הגרנדיוזי או האידיאלי, כפי שמלמד המדרש של אבא שאול (שבת קל"ג 2) למילים זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ: "לשון וְאַנְוֵהוּ - אני והוא, אעשה עצמי כמותו לדבוק בדרכיו. " יחד עם זאת, דומה שהיהדות ידעה גם לפעול נגד דיכוי הנרקיסיזם התקין ולהעניק גם לאדם מרכזיות במערכת - הערכים שלה על חשבון מרכזיותו של האל. המחשה מפליאה ליכולת זו מביא התנ"ך במקרה היחיד שבו, בתעלול סיפורי יוצא - דופן, סילק את העילה לנבואתו של נביא ובכך אילץ אותו להכיר במניע הנפשי הלא - מודע שביסוד מעשיו: הנביא יונה, המנבא לבני נינווה חורבן וכיליון, מגלה שתושבי העיר חזרו בתשובה ולפיכך חזר בו אלוהים מכוונתו להשמידם. זעם ותסכול קשים מנשוא עוברים בו: איך יכול האל, אדיר הכוח והצודק תמיד, לבטל את כוונתו ולא לעשות כלום? אם זו פגיעה נרקיסיסטית, ניתן להבין מדוע מבקש הנביא, חזור ובקש, למות: משהכזיב ה"עצמי" הגרנדיוזי, מה טעם לחיים? כך חשו מעריצי ג'ים ג'ונס כשהלכו אחריו בצייתנות אל אובדנם, כך מאמיני דייוויד כורש וכך עלול היה לקרות בארץ לפני שנים אחדות, כש"רב" כל - יכול התבצר עם אנשיו וגרם לאבדות בנפש. אבל יונה, שלא מת יחד עם ה"עצמי" הגרנדיוזי שלו, נאלץ לחזור ליפו ולחיות עם אלוהים המעדיף להיות בלתי - מושלם אבל רחמן. לא במקרה מסתיים ספר יונה בשאלה רטורית מצד האל, שיש בה להזכיר את הדרך בה משיב האנליטיקאי למטופלו.

זאת אף זאת: ככל שנעקוב אחרי התפתחות דמות האל ביהדות נראה כיצד גם הנרקיסיזם שלו הולך ומצטמצם, הזעם חסר - הפשרות מפנה מקום לחמלה, ומעל לכל, הכרה של האל בפגמיו ובחולשותיו שלו מובילה לקבלה שלמה יותר של האדם והיהודי. אני יודע שהדברים הללו יישמעו מופרכים, אז אפנה היישר למקורות. ר' יוסי, שעצר פעם להתפלל ליד חורבה בירושלים, שמע מתוכה קול מתייפח: "אוי לי שהחרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתי את בניי לבין האומות! " (ברכות ג 1). אלוהים, באקט נואש שאין דומה לו בתולדות הדתות, החל... להתפלל אל עצמו: "יהי רצון מלפניי שיכבשו רחמיי את כעסי ויגולו רחמיי על מידותיי ואתנהג עם בניי במידת רחמים ואכנס להם לפנים משורת הדין" (ברכות ז 1). בניסיונו זה לתקן את מידותיו, לא התבייש האל לבקש ייעוץ פסיכולוגי מבניו:

אמר ר' ישמעאל בן אלישע: פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל יה יי צבאות שהוא יושב על כסא רם ונישא.

ואמר לי: ישמעאל בני, ברכני!

אמרתי לו: ריבונו של עולם! יהי רצון מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מידותיך ותתנהג עם בניך במידת הרחמים ותיכנס להם לפנים משורת הדין.

ונענע לי בראשו.

(ברכות ז 1)

תורת הקבלה הרחיקה אף יותר באמרה כי העולם נברא ע"י הצמצום שצמצם הבורא את עצמו כדי לפנות מקום לעולמו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 10.
מיניות אופי קיצוני הערכה עצמית חיובית הקצנה בריאת העולם התמכרות לאוכל השמנה הרזיה מצב קצה צער תעדוף זעם אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות דת דתות החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חוויות התגלות חוויית התגלות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
אין לי כוח לברר את האמת, אין כוח להטיל ספק, מיואש להבין את עצמי, עצלנות תודעתית, אושר בלי שכל, עייפות רגשית, עייפות להבין את עצמי, ייאוש רגשי, עייף רגשית, מיואש רגשית, עצלנות מדיכאון
אין לי כוח לברר את האמת, אין כוח להטיל ספק, מיואש להבין את עצמי, עצלנות תודעתית, אושר בלי שכל, עייפות רגשית, עייפות להבין את עצמי, ייאוש רגשי, עייף רגשית, מיואש רגשית, עצלנות מדיכאון
...ספק, מיואש להבין את עצמי, עצלנות תודעתית, אושר בלי שכל, עייפות רגשית, עייפות להבין את עצמי, ייאוש רגשי, עייף רגשית, מיואש רגשית, עצלנות מדיכאון למה אין לי כוח לחקור את המחשבות שלי? הרבה פעמים אדם אומר לעצמו אין לי כוח לחקור את האמת. הוא מרגיש מיואש, עייף רגשית, ללא מוטיבציה להטיל ספק או להבין את המחשבות שלו לעומקן. אליעד כהן מסביר מדוע אנשים מגיעים למצב כזה, ואיך להתמודד איתו בצורה מעמיקה. האם באמת אפשר להיות עייף מלהטיל ספק? אליעד כהן מתחיל מהנקודה הבסיסית, שישנה תיאוריה האומרת שכדי להיפטר מתחושות...
רצון זה טוב או רע, טוב שיש רצון, רע שיש רצון, לחיות בלי רצון, רצון להשתחרר מהרצון, איזון בין טוב לרע, המציאות טובה, המציאות רעה, פחד לאבד את הטוב, תקווה לטוב, איזון בין טוב לרע
רצון זה טוב או רע, טוב שיש רצון, רע שיש רצון, לחיות בלי רצון, רצון להשתחרר מהרצון, איזון בין טוב לרע, המציאות טובה, המציאות רעה, פחד לאבד את הטוב, תקווה לטוב, איזון בין טוב לרע
...רצון, רע שיש רצון, לחיות בלי רצון, רצון להשתחרר מהרצון, איזון בין טוב לרע, המציאות טובה, המציאות רעה, פחד לאבד את הטוב, תקווה לטוב, איזון בין טוב לרע האם רצון זה טוב או רע? אליעד כהן פותח בשאלה האם רצון הוא טוב או רע. הוא מסביר שקיומו של רצון הוא טוב, משום שכאשר האדם משיג את מה שהוא רוצה, הוא מרגיש טוב, אבל מצד שני, אם הרצון לא מתממש, האדם סובל. כלומר, קיומו של הרצון הוא בעצמו גם טוב וגם רע בו - זמנית. אליעד מדגים זאת באמירה שאם לאדם יש משהו שהוא רוצה, הוא ירגיש טוב, אבל מיד גם יופיע בו הפחד לאבד...
עבדות, עבודה, מלך או עבד, כסף, פחדים, למות ברעב, תלות רגשית, שביעות רצון הלקוחות
עבדות, עבודה, מלך או עבד, כסף, פחדים, למות ברעב, תלות רגשית, שביעות רצון הלקוחות
...פחדים, למות ברעב, תלות רגשית, שביעות רצון הלקוחות למה אנשים מרגישים כמו עבדים בעבודה שלהם? הרבה אנשים חווים תחושה של עבדות בעבודה שלהם, תחושה שנובעת מכך שהם מרגישים חייבים לעבוד על מנת לקבל כסף, וזה גורם להם להרגיש מוגבלים ולא משוחררים. אליעד כהן מסביר שהמקור לתחושת העבדות הזו הוא תלות פנימית רגשית עמוקה בכסף או באדם שמשלם אותו. במצב כזה, האדם לא באמת מסוגל לספק את השירות הטוב ביותר שלו, מאחר שהוא נמצא בלחץ פנימי של אני חייב לעשות את המקסימום כדי להצדיק את הכסף שאני מקבל. זה מייצר מעגל קסמים שבו...
טיפול פסיכולוגי בחרדה, שיטות לטיפול בחרדה ודיכאון, פסיכולוגים, טיפולים פסיכולוגיים, חשיבה חיובית, טיפול בהפרעות חרדה
...בחרדה, שיטות לטיפול בחרדה ודיכאון, פסיכולוגים, טיפולים פסיכולוגיים, חשיבה חיובית, טיפול בהפרעות חרדה ובו יתבאר, למה ומדוע, לפעמים, טיפול פסיכולוגי בחרדה, לא באמת עוזר, אלא רק מזיק? ולמה, חלק מהטיפולים הפסיכולוגיים בחרדה ודיכאון וכיוב, למה הם לא באמת עוזרים לאדם, אלא רק מזיקים לו? ועוד יתבאר, למה חשיבה חיובית ומחשבות חיוביות, שמרגילות את האדם לחשוב חיובי, למה גם הן, לא באמת עוזרות לאדם, אלא גם הן רק מזיקות לו? ונבהיר, כי כאשר מדובר על נזק שנגרם לאדם מטיפול פסיכולוגי בחרדה, או מטיפול נגד חרדה מכל...
להתגונן מביקורת, התגוננות מביקורת, התנגדויות לקוח, התמודדות עם ביקורת, התמודדות עם האשמות, התמודדות עם תלונות, להגיב לביקורת, להגיב לתלונות, להגיב להאשמות, להתגונן מהאשמות, לשכנע אנשים
להתגונן מביקורת, התגוננות מביקורת, התנגדויות לקוח, התמודדות עם ביקורת, התמודדות עם האשמות, התמודדות עם תלונות, להגיב לביקורת, להגיב לתלונות, להגיב להאשמות, להתגונן מהאשמות, לשכנע אנשים
...מביקורת, התנגדויות לקוח, התמודדות עם ביקורת, התמודדות עם האשמות, התמודדות עם תלונות, להגיב לביקורת, להגיב לתלונות, להגיב להאשמות, להתגונן מהאשמות, לשכנע אנשים איך להגיב נכון כשמעבירים עליך ביקורת? אליעד כהן מסביר בצורה מפורטת כיצד להתמודד עם ביקורת, האשמות, תלונות והתנגדויות של אנשים אחרים כלפיך. כשהוא מדבר על ביקורת, הוא מדגים בתחילה שימוש במונח ביקורת במשמעות של בדיקת חשבון, ומציע לראות בכל ביקורת למעשה סוג של האשמה. למשל, כשמישהו אומר לך אני רוצה להעביר עליך ביקורת, הוא למעשה מתכוון שהוא רוצה...
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 2
חוסר ביטחון עצמי, איך לרכוש ביטחון עצמי? איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 2
...איך להעלות ביטחון עצמי? איך ליצור ביטחון עצמי? איך להיות בטוח בעצמך? איך להעריך את עצמך? הערכה עצמית, איך לשפר ביטחון עצמי? שיפור ביטחון עצמי, חלק 2 מהו חוסר ביטחון עצמי ואיך ניתן להתמודד איתו? במהלך השיחה, אליעד עוסק במונח חוסר הביטחון העצמי ומסביר כיצד ניתן להתמודד איתו. הוא מדבר על הדרך בה אנשים שואפים להבין את האמת כאשר יש להם חוסר ביטחון עצמי, ומדוע לעיתים קשה לראות את האמת בצורה אובייקטיבית. מה עושים כשלא יודעים את האמת? ש: אישה אחת שואלת כיצד ניתן לדעת מהי האמת כאשר יש חוסר ביטחון עצמי שמטיל...
למה אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן
למה אני רוצה את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן
...את מי שלא רוצה אותי? האם להיות קשה להשגה? מתי להיות קל להשגה? למה אני לא רוצה להרגיש מוגבל? להרגיש צמצום, תחושת צמצום, חוסר אונים, מרגיש חסר אונים, למה אני רוצה זוגיות? פחד להזדקן למה אנחנו רוצים דווקא את מי שלא רוצה אותנו? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן מתייחס אליהן היא מדוע אנשים נוטים לרצות דווקא את מי שאינו רוצה אותם. הוא מסביר שלתופעה הזאת כמה סיבות עמוקות ושורשיות הנובעות מהצורך שלנו לחוות תחושת אינסופיות ולברוח מתחושת הצמצום והמוגבלות. כשאומרים לך שאתה לא יכול להשיג משהו, באופן אוטומטי מתעוררת...
להיות אלוהים - מה המשמעות של להיות אלוהים, להפוך להיות אלוהים
להיות אלוהים - מה המשמעות של להיות אלוהים, להפוך להיות אלוהים
...להיות אלוהים מה זה אומר להיות אלוהים האמיתי? להיות אלוהים, לפי ההסבר של אליעד כהן, הוא מצב שבו האדם אינו סתם מזדהה עם רעיון האלוהות, אלא הוא עצמו אלוהים האמיתי. ישנו הבדל בין אלוהים לבין האלוהים האמיתי. אלוהים יכול להיות רעיון או מושג שאנשים מאמינים בו או סוגדים לו, אך האדם עצמו הוא לא אלוהים באופן מטאפורי, אלא באופן ממשי, אלוהים האמיתי. המשמעות של להיות אלוהים היא להגיע לתפיסה עצמית של האדם כאינסוף וכשלמות מוחלטת. מדוע האדם הוא אלוהים האמיתי? אליעד מסביר שהאדם הוא לא רק יצירה של אלוהים, אלא הוא...
איך לא להתגעגע למישהו? איך להוציא מישהו מהראש? להתגעגע למהות, להתגעגע לצורה, האם אפשרי לשכוח מישהו? איך לשכוח מישהו? איך להתמודד עם פרידה? איך לשכוח אותה? איך לשכוח אותו? איך לא לחשוב עליה? איך לא להתגעגע לאקסית?
איך לא להתגעגע למישהו? איך להוציא מישהו מהראש? להתגעגע למהות, להתגעגע לצורה, האם אפשרי לשכוח מישהו? איך לשכוח מישהו? איך להתמודד עם פרידה? איך לשכוח אותה? איך לשכוח אותו? איך לא לחשוב עליה? איך לא להתגעגע לאקסית?
...למישהו? איך להוציא מישהו מהראש? להתגעגע למהות, להתגעגע לצורה, האם אפשרי לשכוח מישהו? איך לשכוח מישהו? איך להתמודד עם פרידה? איך לשכוח אותה? איך לשכוח אותו? איך לא לחשוב עליה? איך לא להתגעגע לאקסית? האם חייבים למצוא משהו טוב יותר כדי להפסיק להתגעגע? קיימת תיאוריה נפוצה לפיה הדרך היחידה להפסיק להתגעגע למישהו היא למצוא דבר שווה ערך או טוב יותר. אליעד כהן מציג את התיאוריה הזו ושואל האם היא אכן נכונה. הוא מסביר שאדם שנפרד מבן או בת זוג עשוי להמשיך להתגעגע אליהם כל עוד לא מצא דבר שמספק לו תחושה דומה או...
רצון לרצות / כוח הרצון - מהו רצון לרצות? איך להשתמש בכוח הרצון בצורה נכונה?
...כוח הרצון - מהו רצון לרצות? איך להשתמש בכוח הרצון בצורה נכונה? רצון לרצות הוא מצב שבו האדם מצד אחד אינו רוצה דבר כלשהו, ומהצד השני הוא היה מאוד מעדיף דווקא כן לרצות את אותו הדבר, אך בכל זאת הוא לא ממש רוצה אותו. במצב כזה נאמר שהאדם אינו רוצה את הדבר, אך היה רוצה לרצות אותו. מצב כזה נוצר משום שיש אצל האדם קונפליקטים שונים בין הרצונות השונים שלו. הוא גם רוצה וגם לא רוצה בו זמנית. או יותר נכון יהיה לו, הוא לא ממש יודע מה הוא באמת רוצה. הדרך הטובה ביותר לצאת ממצב כזה, היא על ידי חקר פנימי של הרצונות...
4 טכניקות לתקשורת יעילה עם בן הזוג
...למזלנו, למרבית האנשים, הנישואין אינם ויכוח אחד ארוך ומתמשך. אבל יש זמנים בכל חיי נישואין, שבהם חשים בני הזוג שהם לא מתקשרים בצורה אפקטיבית זו עם זה. מאת דר מאיר ויקלר לפני מספר שנים ראיתי סרט מצויר שתיאר את הסצינה הבאה: שני גברים יושבים בבאר ושותים בירה. האחד מקשיב בעניין רב, כשחברו משתף אותו בגילוי אישי אחרון: אם הייתי יודע איך הולכים להיות הנישואין, הייתי מצטרף למועצת התלמידים בתיכון, כדי ללמוד איך להתווכח... למזלנו, למרבית האנשים, הנישואין אינם ויכוח אחד ארוך ומתמשך. אבל יש זמנים בכל חיי נישואין...
הכניסה לבית, עפ"י תורת הפנג שוי
...לבית הינה חשובה לא פחות מפנים הבית. כאשר יועץ פנג שוואי נכנס לביתך, הוא מביט ראשית על סביבת הבית וכניסתו, ורק לאחר מכן על פנים הבית. כניסת הבית חשובה ביותר בייעוץ פנג שואי היות והינה מסמלת את הצי הנכנס לביתך. מהו צי? צי הינו חומר אנרגטי אשר נמצא בכל מקום, חומר וגוף. בכל בית קיים צי אך קיימים שני סוגי צי - צי טוב וצי מאתגר, החשוב הוא שהצי הטוב יכנס לביתך, כך גודל ההזדמנויות יגדלו ויגיעו לביתך, הזדמנויות טובות עבור כל תחום חיים. כאשר הצי המאתגר נכנס לביתך קיימים אתגרים, עיכובים והזדמנויות אינן מגיעות...
הכרת תודה, אסירות תודה, הודיה, הערכה - מבוא
...- מבוא הכרת תודה, תודה, אסירות תודה, הודיה או הערכה היא רגש או עמדה המכירה בתועלת שהתקבלה או תתקבל, או הבעתם של רגש או עמדה אלה. הבעת תודה נחשבת לאחד מכללי הנימוס בחברות רבות. תודה בתרבות תודה היא אחד המושגים או אחת החוויות המשמעותיות והמוערכות ביותר בדת בפילוסופיה ובספרות, ונחשבת כבר מאות שנים למידה טובה, לפעילות רצויה או הכרחית מבחינה מוסרית או למצווה דתית. חקר התודה בפסיכולוגיה בשנים האחרונות החלו לחקור את חוויית התודה באופן מדעי, במסגרת הפסיכולוגיה החיובית, וספר שמרכז מידע על מחקר זה תורגם לעברית...
אילו שאלות לשאול בראיון עבודה? מה חשוב יותר לדעת על המרואיין?
...על המרואיין? ראיון עבודה. בהמשך למאמר כיצד לראיין עובדים (בעיקר לתפקיד ניהולי) ? אילו שאלות הכי חשוב לשאול ואיך בדיוק? אוסיף כי בדרך כלל בראיונות עבודה המרואיין מספר על הצלחותיו. הפעם היחידה שבה בדרך כלל מעלים את החסרונות של המרואיין היא כאשר שואלים אותו את השאלה השבלונית הנצחית מהם החסרונות שלך או אמור 3 דברים שבהם אתה חלש. כל מרואיין כמובן שהתראיין יותר מפעם אחת, כבר יש לו בראש תשובה מוכנה לכל השאלות האלו. בדרך כלל רוב ככל הראיון עבודה ממוקד בכך שהמרואיין מספר על ההצלחות שלו, על מה שהוא עשה, מ...
אימון טיפים להורדה במשקל
...במשקל 1. אל תתחילו בדיאטה אם אין באפשרותכם להפוך אותה לאורח חיים! דיאטות כסאח מועדות לפורענות! 95% מהאנשים שעשו דיאטות כסאח, החזירו לעצמם תוך 5 שנים את כל המשקל + 5 קילו נוספים. בנוסף דיאטות כסאח פוגעות במערכת החיסונית פוגעות במצב הרוח והופכות אתכם לעצבניים ולא נעימים לזולת. 2. הורדה במשקל מחייבת פעילות גופנית - את זה כולם יודעים... איך מעלים את המוטיבציה לצאת להליכה או שחיה או למכון כושר? חוקרי הNLP מצאו שאנשים שעושים בקביעות פעילות גופנית פשוט חושבים על התוצאה, הם חושבים על התחושה הטובה שירגישו...
מנטור מדבר על החוקים - מנטור מדבר על החוק הגדול
...החוקים - מנטור מדבר על החוק הגדול סדרת המאמרים בה מנטור מדבר על החוקים מאמר זה הינו הראשון בסדרת שמונה מאמרים בהם מנטור מדבר על החוק הגדול ועל שבעת החוקים שמנהלים את היקום. מנטור ממליץ לחיות בהרמוניה עם החוקים לא פעם אחת הזכרתי כי היקום שלנו הוא בעצמו מנטור ולדעתי הוא ה - מנטור הגדול מכולם. הוא מתפקד בצורה מושלמת ומדויקת, תחשבו על היופי של הבריאה, על הים, על המדבר, על ההרים והעמקים. תחשבו על נפלאות הטבע, הפרחים, החיות, האדמה והרוח. תחשבו על נפלאותיו של גוף האדם ועל איך כל חלק וחלק בגוף שלכם פועל...
כוח המח וצפירת יום כיפור?
...יום כיפור? כוח המחשבה משפיעה על המציאות מסביבנו בכל מקום בכל זמן ומכל מישורי החיים ככול שאנו מתקדמים לקראת 2012 המימדים משתנים האנרגיה יותר מעודנת ונוסף עוד מימד מה שהכי ניכר זה השינוי בתפיסת הזמן. הזמן כאילו רץ יותר מהר מפעם, זה כבר לא בדיחה זה ידוע לכולם שכאשר חושבים דברים שמחים התדר שלנו משדר שמחה ויותר חוויות שמחות יגיעו למציאות חיינו. ידע זה הוא נחלת הכלל, הוא חוק קוסמי ידוע ומוכר לכולנו ברמה זו ואחרת אנו מודעים לחוק זה. דומה מושך דומה לי יש קושי מסוים בחיים! מאז שאני זוכרת את עצמי אני חשה...
אסטרולוגיה - מעל המזל או מתחתיו?! חלק 3
...- מעל המזל או מתחתיו ?! חלק 2. אחד הכלים החשובים שעשויים לסייע לנו להשלים את התיקון הוא ידע האסטרולוגיה על פי חכמת הקבלה. אסטרולוגיה זו אינה עומדת בסתירה לאסטרולוגיה הכללית, אך מתקדמת צעד נוסף קדימה, ומסייעת לנו לנתב את חיינו בדרך הרמונית ומאושרת יותר. בכל מזל שלושה רכיבים שונים (ראה טבלאות לעיל) שיוצרים יחד את התכונות המאפיינות אותו. על מנת להבין לעומק את מהותו הפנימית של כל אחד מבני המזלות, עלינו לדעת מהם רכיבי המפה האסטרולוגית האישית של כל אחד מהם. מפה זו היא הצופן הגנטי של הגורל, היא מצביעה
בודהיזם - תקשורת של העברה אוראלית של הכתבים הבודהיסטים - 3
...אוראלית של הכתבים הבודהיסטים - 3 מימדים קוליים וויזואליים תהליך השינון הוא שמיעתי - קולי (aural). מבלי להסתמך על כלי עזר ויזואליים (visual mnemonic devices), הנזירים משננים לזיכרון את הטקסטים באמצעות קול והקראה. התמיכה היחידה היא במנגינה אליה מחברים את המילים. ברוב המנזרים מתאמנים בשינון הטקסטים על פי אותה מנגינה בה לאחר מכן מזמרים אותם. במנזרים חינוכיים לעיתים אין מנגינה קבועה על פיה משננים את הטקסט. אך עדיין בשני המקרים החניכים מתרכזים בתבניות הקוליות של הטקסט תוך התעלמות עד כמה שאפשר מהיבטים...
רפלקסולוגיה קואורדינטיבית - גישה הוליסטית
...קואורדינטיבית - גישה הוליסטית הוליסטיקה ברפלקסולוגיה מהי? להתבונן בכל איבר בגוף המשתקף בכפות הרגליים מכמה שיותר זוויות ראיה גופנפשיות, ולהגיע אליו בטיפול דרך כפות הרגליים מכל זווית וצורת התחברות אפשרית. מאז ומתמיד היה הטיפול הרפלקסולוגי בלתי מובן ובלתי נתפס. רבים הם השוגים ומייחסים לרפלקסולוגיה את תכונות הריפוי, אלה נגררים אחר החינוך רב השנים של החשיבה הקונבנציונאלית, שבה הרופא מרפא והתרופות מרפאות. אותם אלה אינם מבינים את מהות הרפואה הטבעית שבה לא הם מרפאים ולא הרפלקסולוגיה מרפאת, אלא הגוף מרפא...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על יעוץ פסיכולוגי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יעוץ פסיכולוגי, איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יעוץ פסיכולוגי, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך לקבל החלטות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להיגמל מהימורים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לעשות יותר כסף? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש בחירה חופשית? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? איך נוצר העולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם לדומם יש תודעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להנות בחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצ'ר לילדים, מורה רוחני, מאמן למציאת עבודה בתחום יעוץ פסיכולוגי - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 0.2344 שניות - עכשיו 22_08_2025 השעה 04:13:59 - wesi4