ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה אמונה ✔התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9 ✔* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8. ואת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖶 התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 9
* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 8.

ואת הדברים הללו משמיע באזני העם דווקא הנביא עליו נאמר (במדבר י"ב 3) וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה.

לפיכך אין זה מפליא לגלות כי בתקופה שלפני ההתגלות הדתית או קבלת האמונה מופיעות בשכיחות גבוהה פגיעות נרקיסיסטיות: מחלות קשות, תאונות, הכרה פתאומית בכובד הגיל שהוכחש זמן רב, וכן מקרי האובדן שתיארנו בפרקים הקודמים, הנחווים אף הם כפגיעה ב"עצמי" (ר' הכרזת האבל המסורתית "נפלה עטרת ראשנו! " במודעות האבל על פטירת רבנים). כל הטראומות האלה כופות על האדם את ההכרה בשבירותו וגורמת לו לחפש "עצמי" תחליפי ל"עצמי" הגרנדיוזי, שאינו יכול לסבול את הפגיעה שנפגע. סיפורו של בודהא הוא מאלף מבחינה זו: הוא גודל בארמון שבו לא ניתן היה לדעת על קיומו של סבל בעולם. התעוררותו הרוחנית באה אחרי שיצא באקראי מארמונו שלוש פעמים וראה אדם זקן, אדם חולה ואדם מת. דומה כי לא אחת, כשמקבל - אמונה מספר על חייו שלפני המהפך, יכולים אנו לזהות בו את הנסיך המוגן בארמונו, שלא היה מסוגל עדיין להתמודד עם קיומם של סבל ומוות בעולם.

אולמן52 הרחיבה את הדיבור על ההפרעות ביכולת הנורמלית של האדם לבטא אפקטים חיוביים כלפי עצמו, כגון גאווה, שאפתנות והפקת הנאה מעצמו. התייחסות כזאת של אדם כלפי עצמו, לפי קוהוט, 92 היא חלק מההתפתחות הטבעית כאשר היא ריאליסטית. ההתפתחות הלא - תקינה, לעומת זאת, מביאה הערכה עצמית נמוכה מדי (בושה, אשמה, רגשי נחיתות), או גבוהה מדי, או תנודות בין שני הקטבים הקיצוניים. במצבים אלה, לדברי אולמן, ניתן לצפות לקושי מצד האדם לחוות את עצמו כבעל רצון משלו השולט בגורלו, ולעומת זאת מופיעה נטייה להערכה שגויה של אחרים, שלעתים תתבטא באידיאליזציה שלהם. הכמיהה הנואשת של מקבלי - אמונה רבים להתמזגות עם מושא נערץ היא אחת מתוצאותיו של מצב זה. "האדם החווה עצמו כ'שבב על הגאות של היקום' נוטה יותר לקשור עצמו לאלילים הנראים כל - יכולים או בלתי - טועים" (52, ע' 166).

המחשה בולטת לקשר סימביוטי כזה מצאתי באביב 2000, כשהוזמנתי ללמד במכון - מחקר במוּמבַּיי, הודו. רק בהגיעי למקום נודע לי כי המכון מסונף לארגון המיסיונרי ISKCON, הידוע בעולם הרחב כתנועת "הארי קרישנה. " תנועה זו היא פלג של ההינדואיזם הקרוי "באקטי" (דבקות), הרואה בקרישנה את ראש האלים ומתאפיין בעיסוק אינטנסיבי מאוד בתכונותיו האנתרופומורפיות: היופי המושלם של פניו ושל אברי גופו, חוזקו הפיזי, ביצועיו המיניים, עליזותו המתמדת, ובעיקר אהבתו לשעשועים והנאות. שני שמותיו של האל, קרישנה וראמה, פירושם "עונג נעלה, " והברכה "הארי" מציינת את אנרגיית העונג העליונה של האל.. כשראה קרישנה את עצמו בראי קרא: "מה טוב שמעולם לא ראיתי דמות זו! כי למרות שדמותי היא, מנסה אני, כמו רדראני [אשתו], לחבקה וליהנות מאושר שמימי" (, ע' 193). מול נרקיסיסט קוסמי זה בולטת שורת האיסורים שקיבלו על עצמם מאמיניו: לדידם, כל הנאה של החושים, ובעיקר ההנאה המינית, מדרדרת את האדם במורד הגלגולים לצורות חיים נמוכות יותר. התקווה היחידה להיגאל ממחזור זה היא לוותר על הנאות הגוף ועל כל התקשרות רגשית להורים, אחים, צאצאים ובעיקר נשים, ולדבוק בקרישנה. תופעה אחת, שלצערי לא יכולתי לתעד באופן כמותי, הזדקרה לעיניי משיחותיי עם הברמצ'אריה (נודרי נדר הפרישות) הצעירים שבמקדש: רבים מהם גודלו לא בידי אמם אלא בידי סבה, דודה או אחות בכירה. לא מן הנמנע כי פגיעה שנחוותה כבר בהתקשרות הראשונית עומדת ביסוד הפחד מפני כל התקשרות בעתיד (ר' השערתו של קורץ על הקשר בין ריבוי ה"אמהות" בהודו לבין אופיין של האלות ההודיות). גם כאן, למרבה העניין, נהנה קרישנה בדיוק ממה שמאמיניו מתנזרים ממנו, דהיינו, אינספור קשרי משפחה: פעמים רבות נולד לאבות, אמהות, אחים ואחיות במקומות ובזמנים שונים, שלא לדבר על מאה וששים אלף נשים ופילגשים!

ספירו61 מצא בין מצטרפים לכתות דתיות נטייה להגנה מאנית מפני דיכאון, עדות לקושי של ה"עצמי" להכיר בפגיעותו. כן הצביע על בעיית החלפת הזהות של מקבל - האמונה: 97 צעירים רבים כאילו מוחקים את עברם האישי לטובת העבר הקולקטיבי, המופשט, של קהילתם החדשה. עקב ההתכחשות לעברם הטרום - דתי, והעריכה - מחדש של זיכרונותיהם מתקופה זו, מוצאים אנשים אלה את עצמם מנותקים מה"עצמי" האמיתי שלהם. במחקרם של בית - הלחמי ונבו65 נמצאו אצל מקבלי - האמונה שיעורים נמוכים מן הרגיל של הערכה עצמית ושל שאפתנות. ברור כי מצב זה קל יותר למי שקושר את חייו בכוחות שלמעלה ממנו, אם כי קשה להכריע מה כאן הסיבה ומה המסובב: האם א) ההתמסרות לדמות נשגבת הביאה להפחתה בדימויו העצמי של מקבל - האמונה, או שמא ב) דווקא דימוי עצמי נמוך מלכתחילה הביא לקבלת האמונה? הנתונים, לדעתי, תומכים באפשרות השנייה, לומר, שהמאפיינים הנרקיסיסטיים של האל או המנהיג הדתי מושכים אליהם אנשים הסובלים מלכתחילה מהנטייה ההפוכה. זה, מן הסתם, מקור הדוגמהטיות הטוטאלית הנפוצה בקרב מקבלי - האמונה ונטייתם הידועה להיות לעתים "קתוליים יותר מהאפיפיור" (קשה שלא להיזכר בהקשר זה באירוניות היסטוריות ידועות, כגון מוצאם היהודי של טורקמדה, היידריך ולנין, או המספר הרב של גרים ב"מחתרת היהודית" בישראל).

היבט זה של קבלת האמונה - דהיינו, התקשרות עם "זולתעצמי" אומניפוטנטי ונרקיסי - מצוי ביסוד כל מערכת אמונה טוטליטארית. הוא מונח ביסוד הפאשיזם, הפנאטיות, הגזענות וגם מכונים פסיכואנליטיים לא ניקו ממנו. המחקר בתופעת קבלת האמונה הוא אפוא רלוואנטי גם לאותן אידיאולוגיות סגורות שאינן "דתות" במובן הצר של המילה. הייחוד הבולט שמצאו בית - הלחמי ונבו65 במקבלי - האמונה מבחינת דירוגם במבחן האישיות האוטוריטארית - 3. 68 לעומת 2. 69 בקבוצת הביקורת - הוא רב - משמעות מבחינה זו.

בית - הלחמי גזר כמה ניבויים מהמודל המרקסיסטי של הדת, הרואה בדת תוצאה של אומללות האדם וקיפוחו. ממודל זה, לדברי בית - הלחמי, משתמעים החיזויים הבאים: א) אנשים הסובלים מחסך ממשי נוטים יותר אל הדת. ב) אמונה דתית צריכה לגלות קורלאציה חיובית משמעותית לדעות פוליטיות וחברתיות שמרניות, וקורלאציה שלילית לדעות פוליטיות רדיקאליות. ג) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית למידע אובייקטיבי אודות העולם החברתי והפוליטי. ד) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה שלילית לפעולות של שינוי תנאים חברתיים. ה) אמונות דתיות צריכות לגלות קורלאציה חיובית לפעולות של שמירת הסדר החברתי. בית - הלחמי מצטט תימוכין אמפיריים לניבויים אלה, אולם מחקר ספציפי יותר, שיתמקד במקבלי - האמונה, עשוי לדעתי לגלות ממצאים שונים מאלה שנמצאו באנשים שהיו תמיד דתיים. בעוד שניבוי א' קרוב לוודאי שיתקיים במקבלי - האמונה, ייתכן שלגבי הניבויים האחרים תתגלה תמונה הפוכה, לומר, רגישות חברתית מוגברת וחתירה לשינוי המצב הקיים. קבלת האמונה, ראוי לשוב ולהזכיר, נבדלת מהתופעות המוכרות מתחום הדת הממסדית, ועובדה שאפילו בתוך מקבלי האמונה מצאו מחקרים שצוטטו לעיל56 הבדלים פסיכולוגיים משמעותיים בין הצורה הפתאומית וההדרגתית של קבלת האמונה.

לצד הנטייה להשליך את מאוויי האומניפוטנציה הינקותיים על מושא הסגידה, נוהגת הדת להציע חלק מהם כגמול למאמין עצמו. כל הדתות, בצורה זו או אחרת, מבטיחות למצטרף אליהן אושר, שלמות, ולפעמים צורות קיצוניות של כוח, הבטחות המסגירות על דרך ההיפוך את החֶסר הקיים בנפשו של מקבל - האמונה. כזאת היא, לדוגמה, הטענה הנפוצה בדבר הערך הפונקציונאלי של קיום המצוות, ההופכת את היהדות לאוסף מרשמים מדעיים לתזונה נכונה, לשלווה ואפילו לחיי מין מענגים. הפן המאגי של הדת מסייע למקבל - האמונה לבקש גם לעצמו חלק מהאומניפוטנציה המיוחסת למושא הסגידה. לכאן שייכת גם האמונה בנצחיות הנפש בדתות השונות, המחזקת את סירובו של ה"אני" להכיר בסופיותו. כת ה"אימורטליטי, " העושה לאחרונה נפשות גם בישראל, רק מבטאת באופן מודע ובז'רגון מדעי את המשאלה הנסתרת המניעה כל דת.

המחשה לפן זה, שבדרך - כלל הוא רוחש רק ברובד הנסתר של הדת, באה לי בפברואר 2004 כאשר, ביוזמתו של ידידי אבי גרפינקל, התאפשר לנו להיפגש ולשוחח עם בן - עמי בן ישראל, לשעבר גרסון פרקר או בן קרטר, הנחשב למשיח של "בני ישראל העברים" ("הכושים העבריים") בדימונה. בראיונות בשנות השבעים טען כי המלאך גבריאל התגלה אליו והודיעו כי השחורים הם בני ישראל האמיתיים. כששאלנו אותו על מנהגי האבלות בקהילה הופתענו לשמוע שהמתים נקברים ליד מזבלה בדימונה ללא טקסים. לשאלותינו סיפר לנו שכל הצעירים בני העדה שנולדו אחרי המסע מארה"ב לליבריה ב - 1967 שממנו הגיעו ארצה - כלומר כל אלה שהיו בני פחות מ - 37 בעת שנאמרו הדברים - אינם סובלים ממחלות כלשהן. הוא ציטט בהקשר זה את הפסוק וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל שֹׂנְאֶיךָ (דברים ז 15). המוות, אמר, הוא מהשטן, ואם נשמור את חוקי התורה לא יהיה עוד מוות בקרבנו. ההבטחה לחיי נצח, שבמרבית הדתות מופיעה רק בדמות חיי העולם הבא, חוזרת במקרים קיצוניים כאלה להיות הבטחה קונקרטית. נראה כי שתי הצורות מציגות תהליך היסטורי של "חזרת המודחק": תחילה נתפס האל כבן אלמוות ושימש למאמין כ"עצמי" תחליפי ל"עצמי" הפגוע שלו, אולם במרוצת הדורות (או, במקרה של כתות מסוימות, בפרק זמן קצר יותר) חזרה והופיעה המשאלה המקורית, שאפשרה גם למאמין עצמו להכחיש את סופיותו שלו, כמובן רק בתנאי שידבק במושא הסגידה.

המנהיג הכריזמאטי, הדתי והחילוני כאחד, מהווים אם כן selfobjects גרנדיוזיים למעריציהם, הנדרשים לגלות דווקא ענווה וכיבוש היצר בחייהם האישיים. בולטים בהקשר זה הסיפורים ב"זוהר" על ר' שמעון בר יוחאי: מתואר בהם אדם המסביר לתלמידיו ברצינות תהומית כי הוא גדול ממשה, אחד ויחיד בין כל הברואים, המסוגל לבטל את גזירות האלוהים עצמו (שמו של מחבר ה"זוהר, " ר' משה דה ליאון, בוודאי יש לו שייכות לכאן). רהבתנות זו מוכרת היטב לכל מי שהתעניין במנהיגי כתות דתיות בימינו. התופעה המטרידה של מנהיגים דתיים עבריינים לשעבר, או כאלה העוברים על החוק גם בהווה, שמעשיהם דווקא מגדילים את כבודם בעיני מאמיניהם, שייכת אולי גם היא לתחום זה.

קיים מאפיין קוגניטיבי מעניין, החוזר ונשנה בתיאורים שמביאה אולמן52 מפי מקבלי - אמונה על תחילת המהפך שהתחולל בהם: במעין "הבזק משמעות" מסנוור, מתחוור למקבל - האמונה כי אירועים רבים, אקראיים או תפלים - לכאורה, שאירעו לו בימים האחרונים, אינם אלא שורת אותות ברורה האומרת לו דבר גורלי. באוריינטציה מארגנת זו נאחז מקבל - האמונה במשנה - כוח כדי למשות את עצמו מתוך ההוויה שבה היה נתון עד אז, ושנתפסה בעיניו ככאוטית, תפלה ומנוכרת. צעד זה יכול ללמד על הקושי שהיה ל"עצמי" לתחזק את עצמו עד עתה., השערתו של נוי, לפיה כמות השקעת המשאבים הנפשיים למען תחזוקת ה"עצמי" עומדת ביחס הפוך למידת התקינות של מרכיבי תשתית העצמי, נראית רלוואנטית מאוד לגבי רבים ממקבלי - האמונה.

במקום אחר הערתי על הקשר המיוחד הקיים מבחינה זו בין הפרנויה והדת: בשתיהן מסרב ה"עצמי" להכיר באדישותו של היקום כלפיו, ותחת זאת כופה עליו מארג משמעויות החוזר ומעמיד את החיים, את האדם או אף את ה"עצמי" עצמו במרכז היקום. היפוכו של דבר באקזיסטנציאליזם ובהומור, שבהם הכרת האבסורד היא יסוד מוסד. ההומור, עם זאת, מכיר לפחות בלגיטימיות של המשאלה להיות במרכז, בחסות החיוך.

ניתן, לסיכום, לאפיין את השימוש שעושה הדת בנרקיסיות כך: היא מדגישה מצד אחד את אפסות האדם ונחיתותו ומצד שני מציבה לפניו דמויות אומניפוטנטיות שאליהן יפנה את האהבה העצמית המדוכאת. האל, הרב, המלך, העם, התורה - כל אובייקט ממשי או מופשט יכול להפוך מושא לקנאות קיצונית מצד אנשים שנבצר מהם להתאוות למה שכל אדם תקין מבקש לעצמו: אהבה, כוח, עושר וכדומה. רק כך נוכל להבין את עוצמת המסירות והקנאות שבה מתמסרים אנשים, אפילו נעימים ונוחים לבריות, לאידיאולוגיות קנאיות או טוטליטאריות: יצר הפועל בהיתק - כגון יצר המין או התוקפנות - מכפיל ומשלש את עוצמתו כאשר הוא מופנה אל מושא - תחליף. הדת, אם כן, מבטיחה את המשכיותה בכך שהיא יוצרת הן את המחסומים לנרקיסיות הנורמלית, והן את המושא הנרקיסיסטי שאליו מועתקת האהבה העצמית.

לא מקרה הוא שהחטא הראשון בתורה הוא ניסיונו של האדם להיות כאלוהים, זיכרון עמום לשלב הנרקיסיזם הראשוני שעובר כל אדם בינקותו, ושהאמונה הדתית התפתחה על חורבותיו. כבר חכמי התלמוד הבחינו בקשר שבין דמות האל לבין ה"עצמי" הגרנדיוזי או האידיאלי, כפי שמלמד המדרש של אבא שאול (שבת קל"ג 2) למילים זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ: "לשון וְאַנְוֵהוּ - אני והוא, אעשה עצמי כמותו לדבוק בדרכיו. " יחד עם זאת, דומה שהיהדות ידעה גם לפעול נגד דיכוי הנרקיסיזם התקין ולהעניק גם לאדם מרכזיות במערכת - הערכים שלה על חשבון מרכזיותו של האל. המחשה מפליאה ליכולת זו מביא התנ"ך במקרה היחיד שבו, בתעלול סיפורי יוצא - דופן, סילק את העילה לנבואתו של נביא ובכך אילץ אותו להכיר במניע הנפשי הלא - מודע שביסוד מעשיו: הנביא יונה, המנבא לבני נינווה חורבן וכיליון, מגלה שתושבי העיר חזרו בתשובה ולפיכך חזר בו אלוהים מכוונתו להשמידם. זעם ותסכול קשים מנשוא עוברים בו: איך יכול האל, אדיר הכוח והצודק תמיד, לבטל את כוונתו ולא לעשות כלום? אם זו פגיעה נרקיסיסטית, ניתן להבין מדוע מבקש הנביא, חזור ובקש, למות: משהכזיב ה"עצמי" הגרנדיוזי, מה טעם לחיים? כך חשו מעריצי ג'ים ג'ונס כשהלכו אחריו בצייתנות אל אובדנם, כך מאמיני דייוויד כורש וכך עלול היה לקרות בארץ לפני שנים אחדות, כש"רב" כל - יכול התבצר עם אנשיו וגרם לאבדות בנפש. אבל יונה, שלא מת יחד עם ה"עצמי" הגרנדיוזי שלו, נאלץ לחזור ליפו ולחיות עם אלוהים המעדיף להיות בלתי - מושלם אבל רחמן. לא במקרה מסתיים ספר יונה בשאלה רטורית מצד האל, שיש בה להזכיר את הדרך בה משיב האנליטיקאי למטופלו.

זאת אף זאת: ככל שנעקוב אחרי התפתחות דמות האל ביהדות נראה כיצד גם הנרקיסיזם שלו הולך ומצטמצם, הזעם חסר - הפשרות מפנה מקום לחמלה, ומעל לכל, הכרה של האל בפגמיו ובחולשותיו שלו מובילה לקבלה שלמה יותר של האדם והיהודי. אני יודע שהדברים הללו יישמעו מופרכים, אז אפנה היישר למקורות. ר' יוסי, שעצר פעם להתפלל ליד חורבה בירושלים, שמע מתוכה קול מתייפח: "אוי לי שהחרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתי את בניי לבין האומות! " (ברכות ג 1). אלוהים, באקט נואש שאין דומה לו בתולדות הדתות, החל... להתפלל אל עצמו: "יהי רצון מלפניי שיכבשו רחמיי את כעסי ויגולו רחמיי על מידותיי ואתנהג עם בניי במידת רחמים ואכנס להם לפנים משורת הדין" (ברכות ז 1). בניסיונו זה לתקן את מידותיו, לא התבייש האל לבקש ייעוץ פסיכולוגי מבניו:

אמר ר' ישמעאל בן אלישע: פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל יה יי צבאות שהוא יושב על כסא רם ונישא.

ואמר לי: ישמעאל בני, ברכני!

אמרתי לו: ריבונו של עולם! יהי רצון מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מידותיך ותתנהג עם בניך במידת הרחמים ותיכנס להם לפנים משורת הדין.

ונענע לי בראשו.

(ברכות ז 1)

תורת הקבלה הרחיקה אף יותר באמרה כי העולם נברא ע"י הצמצום שצמצם הבורא את עצמו כדי לפנות מקום לעולמו.

* התבוננויות פסיכודינמיות בחוויית ההתגלות ובאמונה הדתית - חלק 10.
מעריץ האידיאל קשרים מיניים דיאטה לא לעשות כלום הומור ידיד לקנא באחרים נמנע אשמה להתגבר על קנאה אמונה אמונה דתית אמונה הדתית אמונות באמונה דת דתיים הדתיים החרדים התבוננויות פסיכודינמיות התבוננות חרדים פסיכודינמי פסיכודינמיות
אמונה ואושר, האם חייבים להאמין במשהו? האם אפשר לחיות בלי אמונה? אמונה זו תרופה, אמונה זו מחלה, מחלת האמונה, האם לתינוק יש אמונה? איך תינוק חושב? שכל של תינוק, אמונה ודמיון, איך המוח מאמין? איך נוצרת אמונה? חיים בלי אמונה
אמונה ואושר, האם חייבים להאמין במשהו? האם אפשר לחיות בלי אמונה? אמונה זו תרופה, אמונה זו מחלה, מחלת האמונה, האם לתינוק יש אמונה? איך תינוק חושב? שכל של תינוק, אמונה ודמיון, איך המוח מאמין? איך נוצרת אמונה? חיים בלי אמונה
אמונה ואושר, האם חייבים להאמין במשהו? האם אפשר לחיות בלי אמונה? אמונה זו תרופה, אמונה זו מחלה, מחלת האמונה, האם לתינוק יש אמונה? איך תינוק חושב? שכל של תינוק, אמונה ודמיון, איך המוח מאמין? איך נוצרת אמונה? חיים בלי אמונה האם חייבים להאמין במשהו כדי להיות מאושרים? הטקסט מציג את השאלה האם אדם באמת חייב להאמין במשהו כדי לחיות חיים מלאים ומאושרים, או האם אפשר להסתדר גם בלי אמונה. דרך שאלה צינית, כמו מה, אתה חתול? במה חתול מאמין?, אליעד מציין כי בעלי חיים וילדים קטנים לא מאמינים במובנים שמבוגרים מאמינים. המטרה היא להראות שתחום האמונה אינו הכרחי. ילדים, לדוגמה, לא מאמינים במציאות שמחוץ למה שהם רואים ומרגישים ברגע הנתון. מהו הקשר בין אמונה ובין חוסר ידיעה? ההסבר המרכזי הוא שאמונה נכנסת לפעולה כאשר חסרה ידיעה ברורה. אם אדם יודע משהו בוודאות, הוא לא צריך להאמין. אך כאשר יש ספק או כשיש חוסר בהבנה, אנשים נוטים להפעיל את האמונה כמעין השלמה למידע החסר. אליעד נותן את הדוגמה של אדם שלא יודע מדוע מתרחשים לו דברים רעים, ואז הוא מתחיל להאמין שמשהו מחוץ לשליטתו הוא הסיבה לכך. הוא עשוי להאמין שזה לטובה או זה מה שאלוהים רצה, מבלי שיש לו הוכחה מוחלטת לכך. האם אמונה היא תרופה או מחלה? אליעד מסביר שהאמונה יכולה לשמש כתרופה למחלה של חוסר הבנה. אם אדם לא מצליח להבין את מה שקורה סביבו, האמונה יכולה להקל עליו, כמו תרופה שמפחיתה כאב זמני. עם זאת, אם אדם נשען מדי על האמונה במקום לפתח את השכל שלו, האמונה הופכת למחלה - היא מונעת ממנו להפעיל את החשיבה ההגיונית ולמצוא פתרונות אמיתיים. מה הקשר בין אמונה לדמיון? האמונה פועלת דרך מנגנון הדמיון, ולא דרך חשיבה והיגיון. כשבן אדם מאמין במשהו, הוא בעצם מדמיין שהוא נכון, גם אם אין לו הוכחה לכך. אליעד מדגים זאת בכך שתינוקות אינם מאמינים במציאות מחוץ למה שהם רואים. אם תינוק לא רואה כדור שמוסתר מידו, הוא לא מאמין שהוא עדיין שם. המהות כאן היא שהאמונה פועלת על הדמיון ומכאן היא משתלבת בצורה ישירה עם תפיסת הזמן - העבר והעתיד הם תוצרים של האמונה. במצבים של חוסר וודאות, המוח ממציא תמונות שנראית לו נכונות. האם
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
שכל נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה?
... נגד אמונה, להטיל ספק או להאמין, אמונה נגד שכל, אמונה נגד היגיון, היגיון נגד אמונה, למה אמונה זה היגיון? למה היגיון זה אמונה? למה אמונה זה שכל? למה שכל זה אמונה? האם להטיל ספק ולהאמין אלו שני הפכים או אותו הדבר? אליעד כהן עוסק בשאלות פילוסופיות על הקשר בין אמונה ושכל, תוך שהוא מסביר את המורכבות של ההשפעה הפנימית של כל אחד מהם. הוא מציין כי למרות שהאמונה וההיגיון נראים כמתנגדים, למעשה הם יכולים ... לפי אליעד? אליעד מציין שלהאמין פירושו להחזיק במשהו שאינו ידוע בוודאות. הוא מביא דוגמה של אדם שאומר אני מאמין שהמים האלה לא מורעלים. במצב כזה, הוא בעצם לא יודע בוודאות שהמים אינם מזוהמים, אך בוחר להאמין בזה. האמונה, על פי אליעד, מכילה בתוכה מרכיב של ספק סמוי - אם אין ספק, אין צורך באמונה. אדם שאומר שהוא מאמין במשהו בעצם מכיר בכך שיש אפשרות סותרת לאותו ... למה להאמין ולהטיל ספק הם בעצם אותו הדבר? אליעד טוען שלהאמין במשהו הוא למעשה הטלת ספק בהיפך שלו. אם אדם מאמין בקיומו של אלוהים, הוא בעצם מטיל ספק באפשרות שאין אלוהים. ובדומה לכך, אדם שמטיל ספק בקיומו של אלוהים מאמין במידת מה באפשרות שאין אלוהים. כל אמונה כוללת בתוכה ספק, וכל ספק מצריך אמונה נסתרת. לדוגמה, אדם שאומר שהוא מאמין בדבר מסוים בצורה מוחלטת, למעשה מטיל ספק בכל דבר שסותר את אמונתו. השניים - אמונה וספק - אינם הפכים מוחלטים, אלא משיקים ומחוברים באופן אינהרנטי. מהי עמדת רבי נחמן לגבי אמונה? אליעד מנתח את דבריו של רבי נחמן, שמסביר ... להגיע לאמת. רבי נחמן למעשה מדבר על הצורך להטיל ספק בעצמך ובמה שאתה רוצה, ולפני הכל להאמין ברצונות הצדיקים. אמונה בצדיקים פירושה הטלת ספק ברצונות האישיים שלך, ובעצם האמונה והשפיית הספק הם שני צדדים של אותו דבר. האם קל יותר להאמין או להטיל ספק? לפי אליעד, כל אחד מהתהליכים - אמונה והטלת ספק - קל או קשה בהתאם להקשר התרבותי והחברתי. בחברה חילונית ומודרנית, לדוגמה, נטייה להטיל ספק נראית אינטליגנטית יותר מאמונה דתית. בעוד שבחברות דתיות קל יותר להאמין ... גם בדברים הגיוניים. ההגעה לאמת המוחלטת פירושה מצב שבו אין הבדל בין שום דבר לדבר אחר - ואין עוד הבחנה בין אמונה לשכל, ודאות וספק. האם שכל הוא סוג של אמונה? אליעד מציין כי שכל ואמונה אינם שונים במהותם אלא במינוח בלבד. למעשה, השכל הוא אמונה מאוד מגובשת, בעוד ש
שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות
שכל ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות
... ואמונה כשני הפכים, או שכל או אמונה, או אמונה או היגיון, או אמונה או להטיל ספק, איך להשתחרר מאמונה? איך לנטרל אמונה רעה? איך להתגבר על אמונה? שכל מבטל אמונה, אמונה באלוהים, אמונה טפלה, אמונות טפלות למה שכל ואמונה הם שני הפכים? אליעד כהן מסביר לעומק את הרעיון ששכל ואמונה הם שני הפכים מוחלטים. כאשר אדם מאמין במשהו, משמעות הדבר היא שהוא בוחר להאמין בדבר כלשהו, ללא קשר לכך אם הוא נכון או לא נכון. האמונה תמיד מבוססת על כך שאדם אינו יודע בוודאות מוחלטת האם הדבר נכון, ולכן הוא נאלץ להסתמך על אמונה. לעומת זאת, השכל פועל על בסיס ידיעה, ודאות, ובירור העובדות עד הסוף. כיצד להתגבר על אמונות שקריות באמצעות שכל? אליעד כהן מביא דוגמה לאדם שהאמין באלוהים או בפיל שנמצא בחדר שלו בלילה. כשהאדם חקר ובדק את האמונה שלו לעומק, הוא הגיע לכך שברגע שהפעיל את השכל, האמונה השקרית נעלמה. למשל, האדם שהאמין בפיל, היה מתעורר בלילה לחוץ מכך ... שאין פיל בחדר. הדגש שאליעד נותן הוא על כך שככל שאדם יפעיל יותר את השכל שלו ויתפתח שכלית, כך פחות יישארו לו אמונות שקריות. הוא מציין כי אמונה אינה יכולה להחזיק מעמד מול שכל חזק וברור. כאשר אדם מגיע לידיעה מוחלטת, כל האמונות שלו נעלמות מאליהן. האם שכל תמיד מנטרל כל אמונה? לפי ההסבר של אליעד כהן, אדם שיגיע למצב שבו השכל שלו יהיה מפותח לחלוטין (ב - 100%), יגיע למצב שבו כל האמונות שלו יתבטלו. אבל מה קורה אם אדם לא מגיע ל - 100% שכל? כאן אליעד מסביר שהמצב מורכב יותר: אם השכל של האדם יגיע ל - 100%, אז כל האמונות שלו, ללא יוצא מן הכלל, יתבטלו באופן ודאי ומוחלט. אם האדם חוקר נושא ספציפי ב - 100%, אפילו אם אין לו שכל מפותח מאוד באופן כללי, אז גם במקרה כזה האמונה הספציפית שהוא חקר תיעלם, כי חקירה מלאה מביאה לידיעה ודאית. אם האדם לא מפתח שכל מלא וגם לא חוקר נושא ספציפי עד הסוף, אז בהחלט יכול להישאר לו ספק או אמונה באותו נושא. הדוגמה שהוא מביא היא של אנשים דתיים חכמים באופן יחסי, שמאמינים באלוהים מכיוון שלא חקרו עד הסוף האם אלוהים קיים או לא. כיצד ניתן להשתחרר מאמונה רעה? אליעד כהן נותן עצה ברורה: אדם שרוצה להשתחרר מאמונה רעה, צריך לפתח את השכל שלו באופן כללי ולהשתמש בשכל כדי לבדוק ... את הנושא הספציפי שהוא רוצה להפסיק להאמין בו. כאשר אדם מפתח את השכל באופן כללי, הוא מגדיל את הסיכויים לכך שהאמונות השקריות ייעלמו. ככל שאדם יהיה בעל שכל יותר מפותח, כך הוא יהיה ...
אמונה טובה או רעה, להאמין טוב או רע, אמונה יחסית, אמונה מוחלטת, טוב ורע יחסיים, טוב ורע מוחלטים, אושר יחסי, סבל יחסי, אושר מוחלט, סבל מוחלט, אמונה עיוורת, טוב להאמין, רע להאמין
אמונה טובה או רעה, להאמין טוב או רע, אמונה יחסית, אמונה מוחלטת, טוב ורע יחסיים, טוב ורע מוחלטים, אושר יחסי, סבל יחסי, אושר מוחלט, סבל מוחלט, אמונה עיוורת, טוב להאמין, רע להאמין
אמונה טובה או רעה, להאמין טוב או רע, אמונה יחסית, אמונה מוחלטת, טוב ורע יחסיים, טוב ורע מוחלטים, אושר יחסי, סבל יחסי, אושר מוחלט, סבל מוחלט, אמונה עיוורת, טוב להאמין, רע להאמין מהי אמונה טובה או רעה? ההרצאה עוסקת בשאלה המרכזית אם אמונה בהכרח נחשבת לדבר רע או טוב, תוך כדי בחינת השפעתה של האמונה על תחושת האדם. אליעד פותח את ההרצאה בשאלה האם אמונה היא בהכרח דבר רע, ומציע דרך להבין את ההשפעה שלה על האדם. הוא מציין כי בספר עליות, האמונה נחשבת לדבר רע, אבל הוא לא בהכרח מקבל את ההגדרה הזו. אליעד מסביר כי כדי להבין אם האמונה היא טובה או רעה, יש צורך לבדוק את האמונה עצמה ואת ההשפעה שלה על האדם. הוא מציין את האפשרות שהאמונה יכולה להיות רעה אם היא לא מביאה לתוצאה טובה, אבל מצד שני, אם האמונה מביאה לתוצאה חיובית, אז היא יכולה להיחשב לדבר טוב. הוא מציין גם את האפשרות שהאמונה עשויה להשתנות בין אנשים שונים, תלוי איך כל אחד מהם רואה את המציאות. לדוגמה, אם אדם מאמין שמה שקורה לו רע לו, זה עלול לגרום לו לתחושת רע, אך אם הוא מאמין שמדובר במשהו טוב, אז האמונה עשויה להיתפס כטובה עבורו. האם כל אמונה בהכרח רעה? בהמשך, אליעד שואל אם כל אמונה בהכרח רעיה. הוא מציין שמדובר בשאלה פילוסופית גדולה מאוד שקשורה לכל תפיסת טוב ורע של כל אדם. הוא מציע שטוב ורע הם מושגים יחסיים, כלומר, הם משתנים לפי תפיסת כל אחד, ואם אדם מאמין שמשהו רע לו, אז הוא יחווה את הדבר הזה כרע. מנגד, אם הוא מאמין שמשהו טוב לו, אז הוא יחווה את הדבר כטוב. הוא מדבר על כך שבסופו של דבר, אמונה יכולה להיות דבר טוב או רע, בהתאם למה שהאדם מאמין . הוא מוסיף כי בסופו של דבר, האמונה של אדם שמה שקורה לו הוא טוב או רע, משפיעה על תחושתו ועל האופן שבו הוא חווה את החיים. בהקשר הזה, אם אדם מאמין שמשהו רע קורה לו, הוא יחווה את זה כרע, אך אם הוא מאמין שמה שקורה לו טוב, אז הוא יחווה את זה כטוב. מהי האמונה המוחלטת? אליעד ממשיך לדבר על אמונה מוחלטת, ומסביר כי כל דבר בעולם עשוי להתפרש כאמונה. הכל תלוי בתפיסת העולם של כל אדם ובמה שהוא מאמין בו. לדוגמה, אם אדם
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה
אמונה מעל השכל, שכל מעל השכל, האמונה של רבי נחמן, אמונה על פי רבי נחמן, שכל או אמונה, אמונה או שכל, דעת מעל הדעת, מהי אמונה אמיתית? מהו שכל אמיתי? להאמין באמת, אמונה או ידיעה מהי אמונה אמיתית לפי רבי נחמן? ההרצאה עוסקת בנושא של אמונה מעל השכל ושכל מעל האמונה, בעיקר בהקשר של תורתו של רבי נחמן. אליעד מסביר את המושג של אמונה לא בדרך הרגילה, אלא כמצב שבו השכל מוותר על הצורך בהבנה כדי להאמין. איך אליעד מציג את האמונה מעל השכל? אליעד מסביר שאמונה, לפי רבי נחמן, היא הדבר הכי גדול בעולם. הוא מתאר את האמונה כיכולת להאמין במשהו מעבר לשכל האנושי, שמשום שהוא בלתי ניתן להבנה על ידי השכל, הוא דורש אמונה מוחלטת. הוא מציין כי כאשר מדובר באמונה אמיתית, אין מקום להיגיון או לשכל אנושי. זו אמונה שמבוססת על תחושת ביטחון מוחלטת ללא חקירה או ניתוח שכלי. ההבחנה בין אמונה לשכל בהמשך, אליעד מסביר את ההבדל בין אמונה לבין שכל. השכל מנסה להבין ולנתח כל דבר, בעוד שהאמונה לא דורשת הסבר או הבנה. הוא מדבר על כך שהאמונה שמובאת בתורתו של רבי נחמן אינה אמונה רגילה, אלא אמונה שהיא מעבר לכל ההבנה השכלית. תהליך האמונה כפי שמתואר כאן, לא מתחיל מהמקום של חקירה או ספק, אלא מהכנה פנימית לקבל את האמונה ללא שום הסבר. מהו שכל מעל השכל לפי אליעד? המרצה מציין כי לפי רבי נחמן, יש סוג של ... כלומר, הבנה שנמצאת מעבר לשכל הרגיל של האדם. מדובר בהבנה לא שכלית, אלא בתפיסה שמעבר להבנתנו הרגילה. אליעד מסביר שמדובר על אמונה שבאה ממקום של שלם ולא מתוך ספק. כאשר אדם מגיע למקום הזה של אמונה שלמה, הוא לא זקוק להסברים נוספים. האם כל אמונה היא אמונה אמיתית? אליעד מציין כי אמונה יכולה להיות אמונה על פי השכל, אך
אמונה, כוחה של אמונה, מה הכוח של אמונה בעצמך? איך אמונה עצמית משפיעה על היכולת שלך? מה הכוח של אמונה עצמית? איך אמונה עצמית פועלת? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית וביטחון עצמי, למה לא להאמין בעצמך? טיפול בחוסר ביטחון עצמי
אמונה, כוחה של אמונה, מה הכוח של אמונה בעצמך? איך אמונה עצמית משפיעה על היכולת שלך? מה הכוח של אמונה עצמית? איך אמונה עצמית פועלת? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית וביטחון עצמי, למה לא להאמין בעצמך? טיפול בחוסר ביטחון עצמי
אמונה, כוחה של אמונה, מה הכוח של אמונה בעצמך? איך אמונה עצמית משפיעה על היכולת שלך? מה הכוח של אמונה עצמית? איך אמונה עצמית פועלת? איך להאמין בעצמך? אמונה עצמית וביטחון עצמי, למה לא להאמין בעצמך? טיפול בחוסר ביטחון עצמי מהו כוח האמונה ואיך היא משפיעה על היכולת שלך? אמונה היא כוח חזק ומרכזי בחיים האישיים של כל אדם, אך היא שונה לחלוטין מידיעה. ידיעה מבוססת על הוכחות וראיות ברורות, בעוד שאמונה מתמקדת בתחושת ביטחון או שכנוע פנימי, גם כאשר אין הוכחות חותכות. אליעד כהן מסביר את ההבדל המשמעותי בין אמונה לבין ידיעה, ומדבר על איך כל אחת מהן יכולה להשפיע על ההתנהגות וההחלטות שלנו. האם יש הבדל בין אמונה לידיעה? כאשר אדם יודע משהו, הוא בטוח בכך לחלוטין כי יש לו הוכחות ומידע שמסבירים את הדבר. אמונה, מצד שני, איננה בהכרח מבוססת על עובדות. דוגמה לכך היא כאשר אדם חולם חלום שבו הוא חווה שריפה בביתו. בזמן החלום הוא ירגיש פחד עצום ויתעורר בבהלה, אך כעבור רגע הוא יגלה שאין שריפה במציאות. למרות שהמציאות שונה, האמונה שלו בתוך החלום גרמה לו לתגובה פיזית ורגשית. כיצד האמונה משפיעה על ההתנהגות שלנו? אחד ההיבטים המרכזיים של אמונה הוא השפעתה על הרצון והיכולת לבצע פעולה. אם אדם מאמין שהוא לא יכול לבצע פעולה מסוימת, הוא לא ינסה לעשות אותה. הדבר נובע מהעובדה שדרושים שני מרכיבים בסיסיים לביצוע פעולה - הרצון והיכולת. לדוגמה, אדם לא ינסה לעוף כמו ציפור אם הוא לא מאמין שהוא יכול לעשות זאת. אבל אפילו אם הוא היה יכול לעוף, אם אין לו רצון לעוף, הוא גם לא יעוף. איך שינוי האמונה יכול להשפיע על הצלחה? כאשר אדם מאמין שהוא לא מסוגל לבצע משהו, הוא עלול להימנע מלנסות בכלל, והדבר גורם לו לפספס הזדמנויות רבות. לעומת זאת, כאשר הוא ישתחרר מהאמונה המגבילה ויבין שהוא כן יכול, הוא יגלה שיש לו את היכולת לבצע את הפעולה. במקרה כזה, אין זה שהאמונה עצמה נתנה לו יכולת חדשה, אלא היא פשוט שחררה את המחסום המנטלי שהפריע לו לנסות. האם אמונה יכולה להזיק? כן, אמונה יכולה להזיק אם היא לא מבוססת על המציאות. אדם יכול להאמין שהוא יכול לעשות משהו שהוא לא מסוגל לו, מה שיגרום לו להיכשל ולסבול מתסכול. מאידך, אם אדם מאמין שהוא לא יכול לעשות דבר מה, אף על פי שהוא באמת יכול, הוא עלול להימנע מלנסות ולהפסיד הזדמנויות יקרות. האם אמונה עצמית היא חיובית? למרות שצמיחה והצלחה רבות מתבססות על אמונה עצמית, יש אנשים רבים שנכשלו דווקא בגלל שהם האמינו בעצמם יותר מדי. אמונה עצמית אינה ערובה להצלחה. כשאדם מאמין שהוא יכול לעשות משהו שהוא לא באמת יכול, הוא סובל מכישלון. מצד שני, אמונה במשהו שאדם לא יכול לעשותו עלולה להימנע ממנו לנצל את יכולותיו האמיתיות. איך נוכל לבדוק אם ה
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות
אמונות מגבילות, אמונות חוסמות, אמונה מגבילה, איך נוצרת אמונה מגבילה? למה יש אמונות מגבילות? אמונות מקדמות, אמונה חוסמת, אמונה מעצימה, אמונות מעצימות, שינוי אמונות, שינוי אמונה, לשנות אמונה, אמונות בתת מודע, NLP ואמונות איך נוצרת אמונה מגבילה ולמה אנשים מאמינים בה? אמונה מגבילה היא אמונה פנימית של האדם הגורמת לו לחשוב שהוא אינו מסוגל, אינו ראוי או לעולם לא יצליח להשיג דבר מסוים. אליעד כהן מסביר שאדם שחושב אני אף פעם לא אצליח מונע מעצמו לנסות דברים חדשים, ולכן באמת לא מצליח. כך נוצרת מעגליות: האמונה המגבילה מביאה לתוצאה שלילית שמחזקת את האמונה עצמה. לדוגמה, אם מישהו מאמין שהוא לא ראוי לאהבה, הוא לא ינסה לבנות קשרים או לפתוח את עצמו מבחינה רגשית, מה שבסופו של דבר גורם לכך שהוא לא יקבל אהבה, וזה רק מחזק את האמונה שלו שהוא באמת לא ראוי לכך. כלומר, אמונה מגבילה הופכת להיות נבואה שמגשימה את עצמה. מהן שתי הסיבות המרכזיות להיווצרות אמונות מגבילות? אליעד מסביר שישנן שתי סיבות עיקריות לכך שאדם מחזיק באמונות מגבילות: היגיון פנימי: לאדם נראה הגיוני להאמין באמונה הזו. תועלת רגשית: האמונה מספקת לאדם רווח רגשי כלשהו. לדוגמה, אדם שאומר אני אף פעם לא אצליח, בעצם מחזיק באמונה זו כי היא נראית לו הגיונית, מאחר שישנם מקרים שבהם באמת נכשל. מהצד הרגשי, אמונה זו משרתת אותו בכך שהוא נמנע מלקחת סיכונים, נמנע מהתאכזבויות, ומקבל הסבר ברור לכישלונות שלו. האם אמונה מגבילה היא בהכרח לא נכונה? למרות שהאמונה אני אף פעם לא אצליח נתפסת בדרך כלל כשלילית, אליעד מדגיש שהיא לא ...
2 תכונות שצריך כדי להצליח, למה אמונה עצמית תגרום לך להיכשל? למה אמונה עצמית תגרום לך להצליח? עודף אמונה עצמית, עודף ביטחון עצמי, חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמונה עצמית, 2 גורמים להצלחה, אמונה עצמית רעה, אמונה עצמית טובה
2 תכונות שצריך כדי להצליח, למה אמונה עצמית תגרום לך להיכשל? למה אמונה עצמית תגרום לך להצליח? עודף אמונה עצמית, עודף ביטחון עצמי, חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמונה עצמית, 2 גורמים להצלחה, אמונה עצמית רעה, אמונה עצמית טובה
... תכונות שצריך כדי להצליח, למה אמונה עצמית תגרום לך להיכשל? למה אמונה עצמית תגרום לך להצליח? עודף אמונה עצמית, עודף ביטחון עצמי, חוסר ביטחון עצמי, חוסר אמונה עצמית, 2 גורמים להצלחה, אמונה עצמית רעה, אמונה עצמית טובה מהן שתי התכונות שצריך ... ולהאמין ביכולת האישית. אם אדם יש לו מטרות בחיים ויכול להשיגן, אך הוא לא מאמין בעצמו, הוא לא יצליח. לכן, אם יש לך מטרה בחיים שאתה יכול להשיג, אך אתה לא מאמין ביכולתך להשיג אותה, אתה לא תצליח. חוסר אמונה עצמית או חוסר ביטחון עצמי הם ... את מטרתך, גם אם אתה מסוגל לכך. תכונה שנייה: היכולת לדעת מתי יש לך יותר מדי אמונה עצמית, דבר שעלול לגרום לכישלון. אם אדם מאמין יותר מדי בעצמו, הוא עשוי לחשוב שהוא ... להתרסק. לא כל דבר ניתן להשיג, ויש גבולות למה שניתן לעשות. מהן השפעות יתר אמונה עצמית? עודף אמונה עצמית עשוי להוביל לאי - הצלחה. כאשר אדם מאמין שהוא יכול להשיג דברים שאינו מסוגל ... לדוגמה, אדם שעשוי לחשוב שהוא יכול לעבור דרך קירות או לנשום מתחת למים - אמונה כזו תוביל לכישלון. לא כל דבר ... ויש צורך להכיר במגבלות שלנו ולדעת מתי אנו יכולים להצליח ומתי לא. המהות של אמונה עצמית חיובית המשמעות של אמונה עצמית טובה היא לדעת להאמין ביכולתך להשיג מטרות, אך לא להאמין יותר מדי כאשר מדובר בדברים שאינם ברי השגה. אמונה עצמית טובה מתבססת על הבנת הגבולות ... מכישלונות מיותרים ולהגשים את מטרותיך. כיצד לשמור על איזון בין ביטחון עצמי לאמונה עצמית? החשיבות הגדולה היא לא לאפשר לאמונה עצמית יתרה לעיוות את התפיסה של מה אפשרי וממה יש להימנע. אדם שמאמין שהוא יכול לעשות כל דבר ללא גבולות, ... מהמחשבה שאני יכול הכל ולהבין שלפעמים צריך להיות יותר ריאליים במטרות. הצלחה אמונה עצמית ביטחון עצמי מהי הצלחה? איך להצליח בחיים? איך לדעת אם אני יכול להשיג מטרה? יתרונות של אמונה עצמית טובה ...
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות
אמונה טפלה, למה מאמינים באמונות טפלות? אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאת תהילים, אמונה באלוהים, ברכות של צדיקים, אמונה ברבנים, איך להפסיק להאמין באמונה טפלה? איך נוצרת אמונה טפלה? אמונה בביבי נתניהו, אמונות שקריות למה אנשים מאמינים באמונות טפלות? אמונה טפלה היא האמונה במשהו שאין לו בסיס מדעי או הגיוני, ובמקרים רבים גם אינה ניתנת להוכחה. אליעד מסביר כי אנשים מאמינים באמונות טפלות, כמו אסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, אמונה באלוהים, קריאת תהילים, ברכות של צדיקים, ואפילו אמונה בתופעות כמו האמונה בביבי נתניהו, כאשר יש להם בעיות רגשיות שהם לא יודעים איך להתמודד איתן. במילים אחרות, אנשים פונים לאמונות טפלות כאשר הם לא מצליחים לפתור את הבעיות הרגשיות או הקיומיות שלהם בדרך הגיונית וברורה, והאמונה הזו מספקת להם תחושת ביטחון או פתרון זמני. איך אמונה טפלה מספקת פתרון זמני לבעיות רגשיות? אליעד מציין כי כאשר אדם נמצא במצב של מצוקה או ... לכך היא אדם שנמצא בזוגיות והוא לא בטוח אם הוא מתאים לבת הזוג שלו או לא. הוא לא יודע אם להמשיך או להפסיק את הקשר, ואז הוא עשוי לפנות לאמונות טפלות כמו אסטרולוגיה או קריאת תהילים כדי לקבל תחושת ביטחון. במצב כזה, האמונה לא נועדה לפתור את הבעיה עצמה, אלא לספק פתרון רגשי זמני, שמקל על תחושת חוסר הוודאות. ... כי הוא לא יודע איך להתמודד עם הבעיה בדרך אחרת. אם הוא לא יכול להסתמך על שיקול דעת הגיוני או פתרונות מוחשיים, הוא פונה לעיתים לאמונות טפלות, כי הן מספקות לו תחושת שליטה, ביטחון או תשובות שמקלות על תחושת הבלבול והפחד שהוא חווה. מהן הדרכים להפסיק להאמין באמונות טפלות? כדי להפסיק להאמין באמונות טפלות, אליעד מציע שצריך לא רק לפתח את השכל וההיגיון, אלא גם להבין איזו בעיה רגשית האמונה פותרת. לדוגמה, אם אדם מאמין באסטרולוגיה או באמונה דתית כלשהי כדרך לפתור בעיות זוגיות או להחליט אם הוא מתאים לבת הזוג שלו, אז השלב הראשון הוא להבין למה הוא פונה דווקא לאמונה הזו. אחרי שמבינים את הבעיה הרגשית שמניעה את ה
פחדים ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? איך אמונה עוזרת להתמודד עם פחדים? איך אמונה משפיעה על הפחד? אמונה כדרך להתמודדות עם פחד, פחד ואמונה, למה אמונה יוצרת פחד? למה כל הפחדים הם בגלל אמונה? איך לא להאמין ולא לפחד?
פחדים ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? איך אמונה עוזרת להתמודד עם פחדים? איך אמונה משפיעה על הפחד? אמונה כדרך להתמודדות עם פחד, פחד ואמונה, למה אמונה יוצרת פחד? למה כל הפחדים הם בגלל אמונה? איך לא להאמין ולא לפחד?
... ואמונה, האם מי שמאמין לא מפחד? איך אמונה עוזרת להתמודד עם פחדים? איך אמונה משפיעה על הפחד? אמונה כדרך להתמודדות עם פחד, פחד ואמונה, למה אמונה יוצרת פחד? למה כל הפחדים הם בגלל אמונה? איך לא להאמין ולא לפחד? האם מי שמאמין באמת מפחד פחות? האם אדם שמאמין במשהו באמת מפחד פחות? אליעד כהן פותח בשאלה זו ומסביר את הנושא באופן מפורט ומעמיק. קודם כל, הוא מבהיר את המשמעות של פחד. פחד נוצר כאשר לאדם יש ... יתממש גדולה יותר, כך גדל הפחד. איך אמונה מסייעת להפחית פחדים באופן נקודתי? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם מאמין במשהו, אמונתו מסייעת לו להתמודד עם פחד באופן נקודתי, כיוון שהאמונה מעניקה לו תחושת ביטחון שהרצון שלו אכן יתגשם. לדוגמה, אם אדם מאמין באלוהים, ייתכן שיאמין שאלוהים שומר עליו ממחלות. האמונה הזו מקטינה את תחושת הסיכון והחשש, וכך אותו אדם ירגיש פחות פחד בהקשר הספציפי של מחלות. כלומר, אמונה מסוימת יכולה להפחית פחדים נקודתיים על ידי יצירת תחושת ביטחון שאותו דבר לא רצוי, כמו מחלה או אסון, פחות סביר שיקרה. למה אמונה דווקא מגבירה פחדים במקום אחר? אליעד כהן מדגיש נקודה חשובה נוספת - לכל אמונה יש צד שני, והוא הפחד לאבד את מה שאנו מאמינים בו. הוא נותן דוגמאות רבות להמחשה: אם אדם מאמין שאלוהים שומר עליו, הוא עלול לפחד לאבד את ההגנה האלוהית בגלל מעשים רעים שלו או של אחרים, או בגלל החלטה אחרת של אלוהים. אם אדם מאמין שכסף הוא זה שיעזור לו, הוא יפחד לאבד את הכסף. מי שמאמין בילדים שלו או בתרופות מסוימות, יפחד שלאבד אותם או שהתרופות יפסיקו לעבוד. אליעד מבהיר שכל אמונה, לצד היתרונות שהיא מביאה באופן נקודתי, מביאה איתה גם פחד מהאפשרות שהאמונה לא תתגשם, תשתנה או תאכזב. האם אמונה עצמית מפחיתה פחדים? בנוסף, אליעד מתייחס לשאלה אם אמונה עצמית יכולה להפחית פחדים. לטענתו, התשובה היא שלילית. אמונה עצמית עשויה ליצור תחושה של ביטחון רגעית, אך גם היא מלווה תמיד בפחד לאבד את היכולת או הביטחון העצמי. ככל שאדם משקיע יותר באמונה עצמית, כך הוא גם מפחד יותר מאכזבה או מכישלון. למה דווקא האמונה עצמה יוצרת את כל הפחדים? לפי אליעד, הפחדים העמוקים ביותר נוצרים דווקא בגלל ה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אמונה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: אמונה, איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? איך להתמודד עם אכזבות? איך להשיג איזון נפשי? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: אמונה, איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיות מאושר ושמח? איך להעביר ביקורת בונה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחנך ילדים? איך להצליח בראיון עבודה? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לא להישחק בעבודה? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם המציאות היא טובה או רעה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? איך להיות מאושר? מה המשמעות של החיים? האם הכל אפשרי? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להנות בחיים? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? בשביל מה לחיות? איך נוצר העולם? האם יש או אין אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא קואצינג, אימון אישי בתל אביב, מנטור בתחום אמונה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1406 שניות - עכשיו 23_05_2025 השעה 14:29:37 - wesi4