ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הנפש ✔משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1 ✔מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים:...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 1
מתוך: זמן יהודי חדש: תרבות יהודית בעידן חילוני. עורך ראשי: ירמיהו יובל. ירושלים: כתר, 2007.

הקדמה

בין הסוציאליזם, תנועה כלל - עולמית שמחוללה היה יהודי שהתכחש לעמו, לבין הציונות, תנועה שקמה כולה למען יהודים, עומדת משנה שהיא ספק תיאוריה מדעית ספק תנועה חברתית ופוליטית, השואפת אף היא לתיקון העולם בדרכה שלה, ומקיימת דיאלוג בלתי - פוסק עם התרבות כולה מזה ועם היהדות מזה. הכל בכל יש בדיאלוג השני: מאפיינים יהודיים, התכחשות ומרד נגד היהדות, ניכוס והזרה הדדיים, ומעל לכל תזכורת כי פעולה לשינוי העולם מחייבת תיקון פנימי תחילה. להלן יידונו כמה היבטים בקשר בין היהדות והפסיכואנליזה: יחסיהם של פרויד וממשיכיו עם היהדות, יחסם של יהודים וישראלים לפסיכואנליזה ודרכי חשיבה יהודיות בפסיכואנליזה.

א. פרויד היהודי

בבואנו לדון בצד היהודי של הפסיכואנליזה, עלינו לברר תחילה עד כמה קשורה היא באישיותו ובתולדותיו של מייסדה. להמחשת הבעיה הנה שתי דוגמאות הפוכות בנוגע לקשר בין היוצר ליצירתו. מה היה קורה לולא בא ניוטון לעולם? קרוב לוודאי שכל חוקי הפיזיקה שגילה היו מתגלים בסופו של דבר על - ידי אחרים ואף מנוסחים בחוקים מתמטיים דומים (כפי שיעיד המקרה של לייבניץ). אבל מה, לעומת זאת, לולא נולד שייקספיר? שום דבר הדומה ולו במעט ל"האמלט" לא היה מתחבר. המדען, על פי ההשקפה הריאליסטית המקובלת, מגלה דברים שכבר קיימים ברשות הרבים, בעוד האמן מבטא הלכי - נפש פנימיים הייחודיים לו בלבד. לפיכך, לאומיותו של ניוטון יש לה השפעה מעטה על חוקי הפיזיקה הקלאסית (אם כי בוודאי לא מקרה הוא שדווקא אנגלי גילה אותם לראשונה), בעוד שאנגליותו של שייקספיר (ובוודאי שפתו) ניכרת בכל יצירותיו, אוניברסאליות ככל שתהיינה. היכן, אם כן, עומד זיגיסמונד - זיגמונד שלמה פרויד (1856 - 1939) על הרצף הזה? האם הפסיכואנליזה גילתה דברים בעלי ממשות אובייקטיבית - ועל כן אוניברסאלית - ולכן אין לה קשר מיוחד ליהדות, או שמא היא השקפת - עולם ייחודית לפרויד, ועל כן נושאת אולי גם את חותם לאומיותו?

במחשבה שנייה, אין ביטחון שההבחנה הזאת פורייה ביותר. אומנם, אני עצמי ריאליסט, וסבורני שהפסיכואנליזה כמדע אומרת משהו נכון על נפש האדם. ועם זאת אין להכחיש כי אישיותו של פרויד טבועה כמעט בכל מונח שטבע. הנה, לדוגמה, הוא אפילו התנכל למונח שכבר היה קיים בימיו: הביטוי הגרמניNarzissismus היה "קאקופוני" לטעמו ולכן השתמש באידיוסינקרזה Narzissmus. בשל הקפריזה הזאת כמעט אין כיום פסיכולוג או פסיכיאטר המבטא "נרקיסיזם" כיאות אלא "נרקיזם", וכאן, בישראל שכבר אינה אמונה על ההגייה הגרמנית, אף "נרציזם" כפרויד. כיצד, אם כן, ניתן לדעת בדיוק היכן מסתיים החותם האישי של מייסד פסיכואנליזה (שבו טבועה, מן הסתם, עובדת היותו יהודי) והיכן מתחיל המדע האובייקטיבי?

זאת ועוד: טיעוני ad hominem (טיעונים לגופו של הטוען ולא לגופו של עניין), שבכל דיסציפלינה אחרת הם פסולים ומקוממים, מקובלים בפסיכואנליזה, בכמה הסתייגויות, ככלי לגיטימי לבירור האמת. זאת משום שההתנגדויות לעקרונות הפסיכואנליזה צפויות לנבוע ממניעים לא - מודעים, המפריעים לדיון רציונאלי, ולכן אין מנוס מלתת את הדעת גם על מניעים אלה. אמנם הכנסת נוהג זה לשיח הפסיכואנליטי גורמת לא אחת להשחתת השיח ולהפיכת התיאוריה לבלתי ניתנת להפרכה, ומשום כך, על פי קריטריון מפורסם של פילוסוף המדע קארל פופר, ללא - מדעית. ועדיין, שימוש זהיר ונבון בהליך זה הוא חיוני לשיח הפסיכואנליטי. וכך, פסיכואנליטיקאים אינם רואים כל פסול בדיון במניעים הלא - מודעים של פרויד ושל ממשיכיו, כאמצעי לשחרור הפסיכואנליזה מנקודות העיוורון של מייסדיה. הבנת יהדותו של פרויד ויחסו אליה היא אם כן חשובה להתפתחות הפסיכואנליזה.

פרויד עצמו כתב במאמרו האוטוביוגרפי, בפשטות, כך: "נולדתי ב - 6 במאי בפרייברג שבמוראביה, עיירה קטנה בצ'כוסלובקיה של ימינו. הורי היו יהודים. גם אני נשארתי יהודי". ומאמרו "ההתנגדויות לפסיכואנליזה" מסתיים כך:

ולבסוף, רשאי המחבר, ככל שהוא מבליג על רגשותיו, להעלות את השאלה, אם אישיותו שלו כיהודי, שלא אבה מעולם להסתיר את יהדותו, לא היה לה שום חלק באנטיפתיה של העולם הסובב כלפי הפסיכואנליזה. טענה ממין זו לא נשמעה בקול רם אלא לעתים רחוקות, אך לדאבון - לבנו נעשינו חשדניים עד כדי כך שאין אנו יכולים שלא לשער, כי עובדה זו לא נשארה נטולת - השפעה לגמרי. אולי גם לא מקרה הוא, שנציגה הראשון של הפסיכואנליזה היה יהודי. כדי להכריז על האמונה בה נצרכה מידה רבה של נכונות ליטול על עצמו את גורל הבדידות שבאופוזיציה, גורל שהיהודי מנוסה בו יותר מאדם אחר.

במילים "כדי להכריז על האמונה בה" מהדהד מושג "הכרזת האמונה" המונותיאיסטי שפרויד, חרף היותו אתאיסט, התייחס אליו בהערצה. כאן נתקלים אנו בניגוד בין ביקורתו של פרויד כלפי היהדות כדת לבין התייחסותו ליהדות כלאום. בספרו השנוי במחלוקת "טוטם וטאבו" שיער פרויד כי הדת התפתחה כתוצאה מאירוע שחזר ונשנה בתולדות האדם הקדמון: בניו של ראש הלהק הקדמון רצחו את אביהם, אכלו את בשרו ובעלו את נשותיו, ורגש האשמה, שעבר בצורה כלשהי מדור לדור, יצר את מערכת האיסורים על רצח וגילוי עריות, שמייצגה היה אב על - אנושי. אם קל לפטור ספר זה כספקולציה פרועה, לא כן הדבר לגבי "עתידה של אשליה", המתייחד בין כתבי פרויד בלשונו הבהירה ובפנייתו לשכל הישר. כאן מתייחס פרויד לדת באופן ענייני כאל יריבתה ההכרחית של הפסיכואנליזה, שכן שתיהן פונות אל אותן מצוקות בנפש האדם: הראשונה, לטעמו, מציעה לאדם אשליות כדי להקל על פחדו מהמוות ומתלאות החיים, ואילו השנייה מנסה לעזור לו להכיר ככל האפשר את המציאות כהווייתה. הכינוי הלא מחמיא "נוירוזה קולקטיבית" שנתן פרויד לדת בחיבור זה הצטרף מאז ל"אופיום להמונים" של מארקס כסיסמה (אם כי פחות מתלהמת) בפי המייחלים לחילונו של העולם.

מאומה מכל אלה לא הפריע לפרויד לקבל את לאומיותו היהודית באותה טבעיות בה מקבל אדם את הוריו ושפתו. כבר בכתביו המוקדמים, שעסקו בנושאים קליניים, יהדותו היא מוצהרת. חוץ מהיינה, דומה שאין עוד הוגה יהודי שעשה שימוש כה פשוט וכה נטול תסביכים ביידיש בכתביו. שפה זו, שהורחקה ואפילו נרדפה בידי אחותה העברית בשנות תחייתה של זו האחרונה בארץ - ישראל, הייתה מאוסה לא - פחות על היהודים המתבוללים שהתאמצו לדבר גרמנית יפה בדיאלקט הבווארי או השוואבי של מחוז מגוריהם, ושהיידיש הייתה בעיניהם קריקטורה נלעגת של הלשון שביקשו לאמץ. פרויד, לעומת זאת, משלב בכתביו באגביות חיננית שפע ביטויי יידיש שהופיעו בחלומותיו או בדיבורי מטופליו, כ"חמר" (חמור), "גזיירס" (גזירות) ו"גאנף" (גנב), באותו טון נטול שיפוטיות בו דיבר על הזיותיהם המיניות של בני אדם או הרגליהם הנוירוטיים. במכתביו לבני משפחתו מופיעה המילה הנוגעת - ללב "דאלס", והכוונה ל"דלות" שפרויד תמיד חשש מפניה. ב"פשר החלומות" וכן ב"פסיכופתולוגיה של חיי יום - יום", שם משיחים אנשים על מצוקותיהם האישיות, מופיעות לא אחת התלבטויות הכרוכות ביהדות ובאנטישמיות. ספרו שובה - הלב "הבדיחה ויחסה ללא - מודע" גדוש בדיחות עממיות יהודיות לצד החידודים הווינאיים המתוחכמים, וכן דיון בייחודו של ההומור היהודי.

דו - פנות זו ביחס אל היהדות נעשתה מורכבת יותר במקרים הבודדים שבהם עסק פרויד בנושאים יהודיים מובהקים. הררי פרשנות נכתבו על שתי עבודותיו המפורסמות על משה. האחת מאמר בעילום שם (!) על "משה של מיכלאנג'לו", והאחרת, ספרו הכמעט - אחרון "משה האיש ואמונת הייחוד", שיצא לאור בשנת חייו האחרונה בלונדון. המאמר על פסל משה מסגיר קסם מוזר שהילכה אותה יצירה מפורסמת על הכופר המוצהר. הוא עצמו הסביר את סודו של קסם זה בתנוחת הישיבה המיוחדת של הפסל, תנוחה שביטאה, כך שיער, את מצב - רוחו של אב זועם שביקש תחילה לעשות שפטים בבניו החוטאים אך נרגע וסלח להם. אבל חרף וידוייו האישי בתחילת המאמר ("פעמים רבות כל כך עליתי במדרגות התלולות של הכנסייה העזובה... ולא - אחת הייתי חומק אחר - כך באפלוליתו של הבית, משל גם אני בעצמי אחד מאותו ערב - רב אשר עינו של משה מייסרת אותו"), לא הזכיר בו במילה את לאומיותו שלו, כאילו לא היתה זו רלוואנטית לנושא! המרצע יצא מן השק ב"משה האיש ואמונת הייחוד", שבו הודה פרויד כי משה ההיסטורי העסיק את מחשבותיו שנים רבות. כאן, תוך כדי תרגילי השהייה ואקרובאטיקה אינטלקטואלית (לא נטולי חן ספרותי), מציע פרויד השערה היסטורית משונה, אם כי הסתמכויותיו על חיבורים ארכיאולוגיים ואגיפטולוגיים בני - זמנו מעידות על בקיאות ניכרת שרכש בתחום זה. משה, סבר פרויד, היה נסיך מצרי מנאמני פרעה אחנאתון המת, שבחר בעבדים העבריים כנושאי האמונה האסורה והנהיגם לארץ כנען, אלא שהללו הרגוהו בדרך ושכחוהו. לפנטאזיה היסטורית זו סמך פרויד עוד השערה פרועה מתחום הפסיכולוגיה והביולוגיה כאחד: רגש אשמה לא - מודע עבר בתורשה מדור לדור בעם העברי שהתיישב בכנען, על הנביא שהרגו במדבר, ובמהלך הדורות פעל בנפש העם כפי שפועל זיכרון לא - מודע בנפש היחיד: לאחר תקופת חביון של דורות רבים פרצה תחושת האשמה לתודעה ויצרה אמונה חזקה, אירציונאלית ועיקשת כמו כל דלוזיה (אמונת - שוא) פסיכוטית, במציאותו של אב גדול הכועס על בניו. לא ייפלא כי אפילו ממשיכיו הנאמנים של פרויד לא ראו בתיאוריה זו יותר מאשר גחמה אישית, וחלקם אף השתמשו במינוח הפסיכיאטרי "דלוזיונאלית" בהסתמכם על הודאתו של בעל - הדבר עצמו כי התיאוריה "הציקה לי כרוח רפאים התובעת את שחרורה", הודאה שבוודאי העידה על יחסו המורכב ליהדותו. כדאי לתת את הדעת, לדוגמה, על הקריאה הפתאומית שבה פותח אחד הפרקים: "כמה רבה הקנאה שאנו, מעטי האמונה, מתקנאים באותם חוקרים, המשוכנעים בקיומו של עצם עליון! ". ומצד שני, ספר זה, לצד הפגיעה הברורה שהוא פוגע ביודעין ברגשות כל יהודי דתי, גם רווי שוביניזם לאומי: נאמן לגישתו הלמארקיסטית (משנה ביולוגית מיושנת לפיה תכונות נרכשות, כגון זיכרון, עוברות בתורשה), סבר פרויד שכוחותיהם האינטלקטואליים של היהודים והישגיותם העצומה נעשו נורשים מדור לדור. אפילו עוינות לגויים יש בניתוח זה, הנראית כתמונת ראי של האנטישמיות: "מתחת לטיח נוצרי דק נשארו כולם מה שהיו אבותיהם, אשר סגדו לפוליתיאיזם ברברי".

אחד מחלומותיו של פרויד הופיע בעקבות המחזה "הגטו החדש" של בן - עירו ומכרו הרצל - וכבר נכתב הרבה על היחסים בין שני משחררים אלה, שבתקופה מסוימת היו אפילו שכנים לרחוב ברג המפורסם. הערצתו המוצהרת של פרויד לשפינוזה והיינה, כפי שהראו ירמיהו יובל ויגאל לוסין, ביטאה השתייכות לסוג חדש של יהודים שראו עצמם יהודים לא מצד אמונתם אלא מצד המטען התרבותי של עמם ושותפות - הגורל אתו. דומה שפרויד, כבנג'מין דיזראלי לפניו, נהנה לנפנף במוצאו העתיק כאילו היה שווה - ערך לתוארי האצולה הנחשקים של החברה שבה חי. את לאומיותו תמצת בראיון עיתונאי בשנת 1926: "שפתי היא גרמנית, תרבותי והישגיי הם גרמניים, אינטלקטואלית ראיתי עצמי כגרמני, עד שהבחנתי בעליית הדעה הקדומה האנטישמית בגרמניה ובאוסטריה הגרמנית. מאז מעדיף אני לכנות עצמי יהודי. "

ב. ניכוס והגליה: פרויד בעיני יהודים ואנטישמים

טבעי אם כן כי גם היחס אל הפסיכואנליזה מושפע עד היום מיחסם של האנשים אל היהדות. מבחינה זאת ארצות הברית היא מקרה אופייני. בשום תרבות לא נחלה הפסיכואנליזה הצלחה כה גדולה כמו בתרבות האמריקנית, שפרויד תיעב מעומק לבו. קל וחומר שהפסיכואנליזה נקלטה בהתלהבות בתרבות היהודית בארה"ב. דומה שסופרים יהודים הוקסמו מראיית פרויד כעוד אחד ממעצבי היהדות החדשה, לצד משה מנדלסון והרמאן כהן. בספרות, גיבוריו היהודים של חיים פוטוק ב"ההבטחה", שהם שומרי מצוות ואפילו חרדים, מתייחסים אל פרויד בטבעיות כאל חכם יהודי, כמו לא היו ספריו ערעור על לב האמונה הדתית. "מה מעיק על פורטנוי", "פחד גבהים" והתלבטויותיו הנוירוטיות האינסופיות של וודי אלן מלמדים כי הפסיכואנליזה, גם בצורתה הפארודית, נותרה מצרך מבוקש שיהודים אמורים להיטיב לסחור בו.

לא פחות טבעי, מאידך גיסא, הוא יחס התיעוב בו התקבלה הפסיכואנליזה בחוגי יהודים חרדים. לא במקרה מתבלבל הילד המתפקר, ברומאן של ישראל סגל "וכי נחש ממית", כשהוא מבקש בספרייה את ספרו של פרויד על מוצא האדם מהקוף. פרויד נתפס כמעין דארווין שני. דומה שהאזהרה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (במדבר ט"ו 39), ובעיקר פירושו של הרמב"ם כי ב"אחרי לבבכם" הכוונה להרהורי כפירה ו"אחרי עיניכם" מדבר על מחשבות מיניות, היא ההיפוך הגמור ל"כלל היסוד" בתראפיה הפסיכואנליטית, הדורש העלאת כל מחשבה העולה בתודעה. עם זאת, המטפלים במצוקות נפשיות בציבור החרדי, בין בעלי הכשרה מקצועית ובין שהתקבלו ככאלה ע"י הקהילה, משתמשים אף הם בכלים פסיכודינמיים, המתורגמים לא - אחת בטבעיות לשפת חז"ל והחסידות, בדומה לניכוס הידוע של נגינות לא - יהודיות לאוצר המוסיקה החסידית. אפיזודה יוצאת מן הכלל בעניין זה מופיעה בתולדות חב"ד: מיומנו של האדמו"ר האחרון, מנחם - מנדל שניאורסון, התגלה כי האדמו"ר החמישי, שלום דב - בער שניאורסון, נועץ בפרויד ב - 1903 כשלקה בדיכאון. גם למגזר הדתי לאומי סיבות להתרחק מהפסיכואנליזה: שבירת מחסומי הטאבו סביב המיניות, הרדוקציה של מוסדות חברתיים ודתיים אל עולם היצר, וכמובן יחסו הבעייתי של פרויד ליהדות (לכותב דברים אלה הייתה תכתובת משעשעת עם ראש עיריית רחובות לפני שנים אחדות, כשהציע לקרוא רחוב בעיר על שם פרויד, הצעה שנפלה בלחץ חברי המועצה הדתיים).

עוינות דומה בוטאה בישראל בימין הקיצוני ע"י אידיאולוגים כמו אצ"ג וישראל אלדד. פרויד, כמארקס, נתפס כאחד ה"משומדים" הנגועים בשנאה - עצמית יהודית - טענה פרוידיאנית כשלעצמה. יוצא מן הכלל בציבור הימני היה משה אטר, מתרגם "האיש משה ואמונת הייחוד", שבאחרית - דבר מאלפת שיבץ את פרויד כחוליה חיונית בתולדות המחשבה היהודית.

לא חסרו גם ניסיונות הפוכים של יהודים דתיים לתבוע בעלות על פרויד כתרומה מודרנית להתפתחות הדת היהודית עצמה. אליענה אמאדו לוי - ולנסי נהגה לכרוך בכתביה פסיכואנליזה לקאניאנית עם פמיניזם ויהדות. עקיבא ארנסט סימון השווה את דברי הכפירה של פרויד למעשהו של משה ששיבר את הלוחות. המדרש מפרש את המילים מספר דברים י' ב', "אשר שיברת, " כ"יישר כוחך ששיברת", שבח שסימון ראה כיאה לפרויד. מרידתו של פרויד, על פי השקפה מקורית זו, אף היא המשכה הישיר של המסורת היהודית ובעיקר הנבואית, שההתרסה נגד בעלי שררה ואף נגד האל שימשה בה לזיקוק האמונה משיירי האלילות שדבקו בה. ואומנם, כשאנו נזכרים במקור השם "ישראל", על פיו נאבק אבי האומה באלוהים (בראשית ל"ב כ"ט), נראה שיש לטענה מקורית זו על מה לסמוך.

* משחררי הנפש: יהודים ויהדות בתנועה הפסיכואנליטית - חלק 2.
יהודי כעסים הזיה להיות מפורסם חושב על סקס פשטות התייחסות אמונה חזקה שונא את עצמי אתאיסט רגש מיני אנליטי דת דתות החרדים הנפש חרדים יהדות יהודי יהודים נפש פסיכואנליזה תנועה
סגר קורונה ובריאות הנפש, מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? קושי להתמודד עם סגר הקורונה, מחלות נפשיות וסגר הקורונה, בדידות וסגר הקורונה, למה קשה להיות לבד? איך להתמודד עם הקושי הנפשי בסגר הקורונה? האם אני בריא נפשית?
סגר קורונה ובריאות הנפש, מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? קושי להתמודד עם סגר הקורונה, מחלות נפשיות וסגר הקורונה, בדידות וסגר הקורונה, למה קשה להיות לבד? איך להתמודד עם הקושי הנפשי בסגר הקורונה? האם אני בריא נפשית?
... קורונה ובריאות הנפש, מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? קושי להתמודד עם סגר הקורונה, מחלות נפשיות וסגר הקורונה, בדידות וסגר הקורונה, למה קשה להיות לבד? איך להתמודד עם הקושי הנפשי בסגר הקורונה? האם אני בריא נפשית? מה סגר הקורונה אומר על בריאות הנפש שלך? הסגר שהגיע בעקבות מגפת הקורונה שינה את המציאות היומיומית של רבים. במהלך ההרצאה, אליעד כהן מציין כי סגר הקורונה חשף את הבעיות הנפשיות אצל אנשים. לדבריו, קשה לאנשים להתמודד עם סיטואציה שבה הם צריכים להיות עם עצמם בסגר. במיוחד עבור אנשים שסובלים מהפרעות נפשיות, היכולת להתמודד עם בידוד היא אתגר משמעותי. הוא מסביר שכשאדם נמצא לבד, כל הקשיים הנפשיים שלו יכולים להתפרץ בקלות רבה יותר. האם סגר הקורונה חושף הפרעות נפשיות? אליעד כהן מדגיש שהסגר יכול ... מתקשה לשהות בסגר או נמצא במצוקה רגשית כשהוא לבד, כדאי לו לבדוק מה חסר לו עם עצמו ולנסות להתמודד עם הבעיה במקום להימנע ממנה. מה חשוב להבין על בריאות הנפש והסגר? הסגר יכול להיות זמן קשה עבור אנשים עם הפרעות נפשיות. עם זאת, אליעד כהן מדגיש כי לא כל מי שקל ...
יחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש
יחסי הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש, נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש
... הגוף והנפש, גוף נפש נשמה, מי אני? האם אני הגוף שלי? האם אני הנשמה שלי? אחדות הגוף והנפש, האם יש נשמה? מה קורה אחרי המוות? בעיית גוף נפש, פילוסופיה של הנפש, מהות הנפש , נפש וגוף, הבעיה הפסיכופיזית, בעיית הגוף והנפש מהו הקשר בין הגוף לנפש? מי אני באמת? בהרצאה הזו, אליעד כהן עוסק בשאלת הזהות העצמית, שאלת המי אני? ובקשר בין הגוף, הנפש והנשמה. זו אחת השאלות הפילוסופיות הגדולות, שנוגעת למהות האדם ולמהותו של כל אחד מאיתנו. כל אחד מהכיוונים שהתמודד עמם בהרצאה מציע השקפות עולם ...
מחלות נפש, בריאות הנפש, ממה נובעת מחלת נפש? מהי בריאות נפשית? איך לעקור אמונה ולקבל שכל של אמת?
מחלות נפש, בריאות הנפש, ממה נובעת מחלת נפש? מהי בריאות נפשית? איך לעקור אמונה ולקבל שכל של אמת?
... נפש, בריאות הנפש, ממה נובעת מחלת נפש? מהי בריאות נפשית? איך לעקור אמונה ולקבל שכל של אמת? ממה באמת נובעות כל מחלות הנפש? כל מחלות הנפש, כך מסביר אליעד כהן, נובעות ממילה אחת בלבד: אמונה. כל אדם נושא בתוכו פוטנציאל לכל מחלות הנפש הקיימות, אך אצל אלו שמאובחנים כסובלים ממחלת נפש, ההפרעה מתבטאת בצורה חזקה וברורה יותר. לדוגמה, אם אדם מבצע רצח, ברור ... נייר, הן צורות מסוימות של אלימות. ההבדל הוא רק במינונים ובאופן שבו האלימות באה לידי ביטוי. מדוע האמונה היא שורש מחלות הנפש? אליעד מסביר שהשורש של כל הפרעה נפשית הוא בכך שהאדם מאמין בדברים שאינם בהכרח נכונים. בבתי חולים פסיכיאטריים, למשל, ... שהם רק מאמינים, הם עדיין חיים בתפיסת מציאות מעוותת. כיצד אפשר לרפא מחלת נפש ולהגיע לבריאות נפשית אמיתית? הפתרון לכל מחלות הנפש הוא פשוט לנטוש את האמונה ולדבוק באמת. בריאות נפשית מגיעה רק כאשר האדם מבין את עצמו לעומק, יודע בדיוק מה הוא מרגיש ולמה, ... לשום דבר בכלל, אפילו לא אם אלוהים עצמו ידבר אליו. עליו לבדוק הכל בשכל, ללא שום אמונה. לסיכום, השחרור המוחלט מכל מחלות הנפש, מכל סוג של הפרעה נפשית או סבל נפשי, מגיע רק מהשמדת האמונה לחלוטין, תוך דבקות באמת אובייקטיבית והבנה וודאית של המציאות. ...
מחלות נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית
מחלות נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, גנטיקה של הפרעות נפשיות, תורשתיות של הפרעות נפשיות, מחלות נפש במשפחה, סכיזופרניה גנטית, חרדה גנטית, דיכאון גנטי, הפרעה נפשית תורשתית
... נפש גנטיקה ותורשה, בריאות הנפש והקשר הגנטי, מחלות נפש גנטיות, מחלות נפש תורשתיות, ... נפשיות הסביבה שבה גדל אדם משחקת תפקיד חשוב בהשפעה על בריאותו הנפשית. לדוגמה, ילד שגדל בבית שבו הורה סובל מהפרעה נפשית, ... נפש, אין זה אומר שהוא מחויב להן. המסקנה - יש פתרון לכל מחלות הנפש לסיכום, מחלות נפש אינן גנטיות ואינן מחויבות להישאר ... הנכונה. גנטיקה אינה גזירת גורל, וכל אחד יכול לשנות את מצבו הנפשי באמצעות הבנה מעמיקה של עצמו ושל דרך החשיבה שלו. ... למצוא פתרונות אמיתיים לבעיותיהם. המסקנה - יש פתרון לכל מחלות הנפש לסיכום, מחלות נפש אינן גנטיות ואינן מחויבות להישאר ... הנכונה. גנטיקה אינה גזירת גורל, וכל אחד יכול לשנות את מצבו הנפשי באמצעות הבנה מעמיקה של עצמו ושל דרך החשיבה שלו. האם ... וגנטיקה, מחלות נפש משפחתיות, מחלת נפש ומשפחה, בריאות הנפש וגנטיקה, בריאות הנפש ותורשה, בדיקה גנטית דיכאון, בדיקה גנטית חרדה, האם ... האם למחלות ולהפרעות נפשיות יש השפעה תורשתית? גנטיקה ובריאות הנפש, האם זה גנטי? האם זה תורשתי? האם זה עובר בתורשה? האם ... הפרעות נפשיות וגנטיקה, הפרעות נפשיות ותורשה, תורשה ובריאות הנפש, מחלות גנטיות, מחלות תורשתיות, מחלות נפש בדיקה גנטית, ...
מומחה לנפש האדם, איך לזהות מומחה? איך לבחון מומחה? מי באמת מומחה? מומחה למכירות, מומחה לזוגיות, מומחה בניהול, מומחה להפרעות נפשיות, מומחה לבריאות הנפש, מומחה להחזרת אהבה, מומחה לחרדות, מומחה לדיכאון, מגשר מומחה
מומחה לנפש האדם, איך לזהות מומחה? איך לבחון מומחה? מי באמת מומחה? מומחה למכירות, מומחה לזוגיות, מומחה בניהול, מומחה להפרעות נפשיות, מומחה לבריאות הנפש, מומחה להחזרת אהבה, מומחה לחרדות, מומחה לדיכאון, מגשר מומחה
... מומחה בניהול, מומחה להפרעות נפשיות, מומחה לבריאות הנפש, מומחה להחזרת אהבה, מומחה לחרדות, מומחה לדיכאון, מגשר מומחה איך לזהות אם מישהו באמת מומחה לנפש האדם? ... ומסביר כיצד אפשר לזהות אם אדם טוען שהוא מומחה בתחום הנפש - בין אם מדובר בתחום של בעיות נפשיות קשות (כגון סכיזופרניה) או בעיות רגילות של בני אדם (כגון שכנוע, ... אמיתי לנפש האדם היא לבדוק אם הוא מבין את כל היבטי הנפש של בני אדם - גם רגילים וגם לא רגילים. אם אדם טוען שהוא מבין את נפש האדם, אך לא מצליח להבין את נפשו של ... להבין נפש של אדם רגיל - הרי שהוא לא מבין את עקרונות הנפש כפי שהיא פועלת באופן כללי. הסברים מעשיים ודוגמאות מחיי היום - יום אליעד כהן מביא דוגמאות מהחיים כדי ... עולם הפסיכולוגיה והייעוץ ישנם פסיכולוגים ומומחים בתחום הנפש שמתמקדים רק בתחומים מסוימים - יש כאלה שמתמקדים בהפרעות פסיכיאטריות ויש כאלה שמתמקדים בנפש הרגילה. אליעד ... לשפר את יכולת השכנוע, אמור להבין גם את כל ההיבטים של הנפש, כך גם פסיכולוג שמבין הפרעות נפשיות אמור להבין את הדינמיקות הרגשיות של אדם רגיל. לסיכום, המבחן למומחיות ... קטנה או גדולה, נורמטיבית או קיצונית. השורה התחתונה הנפש של אדם נורמלי ושל אדם משוגע פועלת על פי אותם החוקים. ההבדל הוא רק בעוצמות ובדרכי הביטוי. ולכן, אם מישהו ...
יהדות, חילוני מאושר, דתי מאושר, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה, שמירת מצוות, שכר ועונש, קיום מצוות, אמיתות התורה, שמירת שבת, לשמור שבת, לחזור בתשובה, לצאת בשאלה, לחזור בשאלה, אמונה באלוהים
... האושר והסבל האנושי. האם הנפש רוצה להתקרב לאלוהים? אליעד מתייחס לטענה הרווחת ביהדות כי הנפש רוצה להתקרב לאלוהים, ולכן קיום המצוות יוצר מילוי של רצון הנפש. הוא טוען כי למעשה, הטוב של האדם נובע לא מהקרבה לאלוהים כשלעצמה, אלא מכך שהרצון מתמלא. אם הנפש רוצה להתקרב לאלוהים, אז טוב לה כשהיא מתקרבת. אבל אם הנפש רוצה להתרחק מאלוהים, טוב לה דווקא כשהיא מתרחקת. לדבריו, קיום המצוות אינו מוביל ישירות להתקרבות אמיתית לאלוהים, אלא רק הבנה ... שאלה: טוב = ממלא את רצון הנפש, משמח את הנפש, הנפש חפצה בו. אליעד: טוב הוא שהנפש חפצה בו, ואז רצונה מתמלא, ואז היא שמחה. זה אומר שאם הנפש שלך רוצה משהו אז טוב לך ואם היא לא רוצה משהו אז רע. שאלה: השאלה היא, מה הנפש באמת רוצה? אליעד: אתה צודק, הנפש אף פעם לא רוצה דבר בשלמות, הנפש רוצה הרבה פעמים דבר והיפוכו. למשל אדם אוכל עוגה, מצד אחד הוא רוצה לאכול אותה אז טוב לו, ומצד שני הוא לא רוצה לאכול אותה, אז ... ולא מיצוות. כשהיהדות אומרת שהנפש שלך רוצה להתקרב לאלוהים, זה עדיין הנפש רוצה, הטוב ורע עדיין תלויים במה שהנפש שלי רוצה. הם אומרים, הנפש שלך רוצה להתקרב לאלוהים ואז יהיה לך טוב, אבל יהיה לך טוב לא בגלל שהתקרבת לאלוהים, אלא בגלל שהרצון שלך מתמלא, בסוף בסוף מה ...
פסיכיאטריה, סכיזופרניה, מחלות נפשיות, הפרעות נפשיות, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי, טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 1
פסיכיאטריה, סכיזופרניה, מחלות נפשיות, הפרעות נפשיות, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, טיפול תרופתי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי, טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 1
... טיפול נפשי, טיפול בהפרעה נפשית, שסעת, בריאות הנפש, חלק 1 מהי סכיזופרניה והאם באמת אין לה ... עצמו. אליעד מציין שהמרצים והחוקרים בתחום בריאות הנפש אינם מסוגלים לספק פתרונות אמיתיים כי הם אינם ... מחשבותיהם הסותרות. יחד עם זאת, הוא מדגיש שחולי הנפש נמצאים במצב שבו הם מסוגלים לחוות מחשבות ... ולכן כדי להגיע אליה אדם צריך להבין את כל ההפרעות הנפשיות לעומקן. האם יש ריפוי לסכיזופרניה? מהי ...
מומחה לבריאות הנפש, מומחה לנפש האדם, איך לבחון מומחה לנפש האדם? האם אתה מומחה לנפש האדם? שקרים של גורואים, שקרים של מורים רוחניים, שקרים של מנטורים, טיפול נפשי, טיפול רוחני, איך לבחור מטפל? איך לבחור יועץ? מבחן של מורה רוחני
מומחה לבריאות הנפש, מומחה לנפש האדם, איך לבחון מומחה לנפש האדם? האם אתה מומחה לנפש האדם? שקרים של גורואים, שקרים של מורים רוחניים, שקרים של מנטורים, טיפול נפשי, טיפול רוחני, איך לבחור מטפל? איך לבחור יועץ? מבחן של מורה רוחני
... לבריאות הנפש , מומחה לנפש האדם, איך לבחון מומחה לנפש האדם? האם אתה מומחה לנפש האדם? שקרים של גורואים, שקרים של מורים רוחניים, שקרים של מנטורים, טיפול נפשי, טיפול רוחני, איך לבחור מטפל? ... באותה דרך בדיוק, אם אדם טוען שהוא מבין את נפש האדם עד השורש, הוא חייב להיות מסוגל לפתור את כל הבעיות הנפשיות, אפילו את הקיצוניות ביותר, כמו סכיזופרניה, אוטיזם, הפרעות אישיות קשות או מחלות נפש נדירות. אם הוא לא מסוגל לכך, הוא לא באמת מומחה עד הסוף, ואל לו לטעון אחרת. מתי אפשר לסמוך על אדם שמגדיר עצמו כמומחה? אליעד מדגיש שאין בעיה שאדם יבין דברים מסוימים בתחום הנפש באופן חלקי. הבעיה נוצרת רק כשהוא מצהיר על עצמו הצהרות גדולות מדי, וטוען להבנה מוחלטת ושלמה של הנפש, מבלי שהוא מסוגל לעמוד במבחן של מקרי הקיצון הקשים ביותר. לכן, לפני שבוחרים יועץ או מטפל, חובה לבדוק אותו בעזרת השאלה הפשוטה: האם אתה מסוגל לטפל גם בסכיזופרניה, באוטיזם, או ...
אמונה היא שורש כל *הרע* שבעולם - למה אמונה היא מחלת הנפש הקשה ביותר בעולם?
... היא שורש כל הרע שבעולם - למה אמונה היא מחלת הנפש הקשה ביותר בעולם? ובו יתבאר, מדוע ולמה האמונה השקרית, שבה האדם מאמין בדבר שהוא אינו אמת באמת, מדוע היא המחלה הקשה ביותר בעולם, עד שנראה לומר שהיא ... שרוצה לרפא את נפשו ממחלת האמונה השקרית, עליו לדעת שיש רק תרופה אחת שיכולה לרפא אותו, והיא חזקה יותר מכל מחלות הנפש שיש בעולם. והתרופה הזאת קוראים לה אמת! כי האמת שורפת את האמונה השקרית. וכאשר יש אמת, אין שום אמונה שקרית כלל. ומי שרוצה להתרפא ממחלת האמונה ...
חיפוש זוגיות, איך לחפש זוגיות? האם אני מתאים להיות בזוגיות? מה צריך לעשות כדי להיות בזוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? למה אני לא מוצא זוגיות? איך למצוא את הזיווג שלי? איך למצוא את האחד? להכיר את הנפש התאומה, אימון למציאת זוגי
חיפוש זוגיות, איך לחפש זוגיות? האם אני מתאים להיות בזוגיות? מה צריך לעשות כדי להיות בזוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? למה אני לא מוצא זוגיות? איך למצוא את הזיווג שלי? איך למצוא את האחד? להכיר את הנפש התאומה, אימון למציאת זוגי
... בזוגיות? מה צריך לעשות כדי להיות בזוגיות? איך למצוא זוגיות טובה? למה אני לא מוצא זוגיות? איך למצוא את הזיווג שלי? איך למצוא את האחד? להכיר את הנפש התאומה, אימון למציאת זוגי למה יש אנשים שלא מצליחים למצוא זוגיות? רבים ... של דבר זוגיות עמוקה, טובה וממושכת. איך למצוא זוגיות טובה? למה קשה לי למצוא זוגיות? פיתוח עצמי וזוגיות חיבור הפכים במערכות יחסים להכיר את הנפש התאומה מדוע יש אנשים שמחפשים זוגיות אך אינם מצליחים למצוא אותה? יש ... יצליח למלא לו את הריקנות הזו בצורה מתמשכת. דוגמה: אם אדם חולה מאוד, גם מיטב הרופאים עשויים להיכשל בניסיון להציל אותו. בדומה לכך, ככל שהמצב הנפשי שלנו פחות יציב, כך יכול להיות מאתגר פי כמה ליצור קשר יציב וטוב עם ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על הנפש
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הנפש, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם גירושין? איך להעריך את עצמך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לנהל את הזמן? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור אהבה? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך לחנך ילדים? איך לשתול מחשבות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: הנפש, דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה יש רע וסבל בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע בעולם? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? איך להנות בחיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם באמת הכל לטובה? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? האם הכל אפשרי? בשביל מה לחיות? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? מה המשמעות של החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לילדים, מורה רוחני מומלץ, מורה רוחני בנושאי הנפש - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1094 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 12:29:44 - wesi4